Deze vier oplossingen heeft Van der Wal momenteel in petto voor ruim 1.800 PAS-melders

1856 PAS-melders wachten nog op een oplossing, schrijft demissionair stikstofminister Christianne van der Wal in een Kamerbrief. Lees hier wat de LNV-minister tot nu toe heeft bedacht om deze voornamelijk boerenbedrijven weer perspectief te bieden. De kans op legalisatie van de bestaande situatie is het grootst op die locaties in het land waarbij de natuurdoelanalyses van nabij gelegen Natura 2000-gebieden het oordeel ‘ja’ of ‘ja mits’ geven. ‘Dat wil zeggen dat de staat van de natuur extra depositie toelaat of de plannen om deze te herstellen dusdanig zeker zijn dat stikstofruimte kan worden ingezet’, schrijft van der Wal. ‘Het aantal gebieden waar dit aan de orde is, is op dit moment nog beperkt. Het Rijk zet een breed pakket met generieke bronmaatregelen in voor stikstofreductie om de toepassing van deze mogelijkheid zo groot mogelijk te maken en daarmee te borgen dat de doelen voor natuurherstel uit het NPLG (Nationaal Programma Landelijk Gebied, red.) worden gehaald. Dat is een voorwaarde om juridisch houdbare vergunningen te kunnen verlenen. Een alternatief is om via een ecologische beoordeling vast te stellen dat geen significant negatieve effecten optreden.’

LTO Noord extreem teleurgesteld in onteigeningsplannen Zuid-Holland

In de provinciale staten van Zuid-Holland wordt woensdag 6 maart een voorstel besproken om gedwongen onteigening van boeren mogelijk te maken. Dit willen zij doen zodat zij meer natuur kunnen realiseren voor het Natuurnetwerk Nederland (NNN). LTO Noord is extreem teleurgesteld in het voornemen om boeren gedwongen te onteigenen. “Dit is een keiharde klap in het gezicht van boeren en tuinders in Zuid-Holland. De zoveelste klap. Wanneer houdt het op?”, zegt Arie Verhorst, voorzitter van LTO Noord Zuid-Holland. De provincie is voornemens om tientallen boeren in de gemeenten Zuidplas, Alblasserdam, Molenlanden, Goeree-Overflakkee en Voorne aan Zee gedwongen te onteigenen. Daarbij wekken zij de indruk dat dit in het belang van de boeren zelf is. “Het is juist volledig tegen het belang van boeren. Op het moment dat je gedwongen onteigend wordt, ben je als boer vogelvrij. Je wordt onder druk gezet en in een fuik gedreven. Je kan een verbod krijgen om je eigen grond, je eigen huis te betreden. Dat is enorm heftig en heeft een grote impact op boeren en hun gezinnen”, aldus Arie Verhorst. Onbetrouwbaar bestuur In het coalitieakkoord staat dat er geen gedwongen onteigening plaats zal vinden ten behoeve van stikstofreductie. Door nu gedwongen onteigening in te zetten ten behoeve van ‘natuur’, lijkt het provinciebestuur een geitenpaadje te hebben gevonden om onder hun eigen beloftes uit te komen. ‘Je wordt gewoon in de maling genomen. Boeren dachten dat met een coalitie van onder andere BBB en VVD en de gedane beloftes, dat er geen gedwongen onteigening plaats zou vinden. Maar zij komen van een koude kermis thuis. We zijn extreem teleurgesteld. Ook in deze partijen’, zegt Arie Verhorst. ZH-PLG Net zoals de andere provincies heeft Zuid-Holland een Programma Landelijk Gebied, het ZH-PLG. Hierin wordt samengewerkt tussen alle partners aan de belangen van natuur, water, stikstof en klimaat. Opgaven met betrekking tot de NNN zouden onderdeel uitmaken van de ZH-PLG. De provincie heeft ervoor gekozen om dit geen onderdeel meer te laten zijn van de ZH-PLG. Hiermee wordt het mogelijk om in plaats van een gezamenlijke aanpak, te gaan voor een dicterende top-down aanpak. Het creëren van NNN-gebieden heeft daarnaast niet alleen impact op de boeren die gedwongen onteigend worden. Ook boeren tegen deze gebieden aan vrezen dat hun toekomstige bedrijfsvoering op slot wordt gezet, vanwege de schaduwwerking van deze gebieden. ‘Het is allemaal heel onlogisch. Met deze stap van de provincie wordt het belang en de draagvlak van de ZH-PLG volledig ondermijnd. Ik hoop dat de provincie alsnog tot inkeer komt. Zodat we weer kunnen werken aan een gezamenlijke aanpak’, aldus Arie Verhorst.

Wat is LTO aan het doen?

Onderstaand citaten uit een LTO stuk. Zie ik nu goed dat LTO (namens wie?) actief aan het sturen is op een nieuwe eis, namelijk verplichte stikstofreductie per individueel agrarisch bedrijf? Zelf indertijd voor de KDW in de wet gestemd, nietwaar en nu er eindelijk achter dat dit een grote fout is. Bewezen is dat er geen verband is te leggen tussen individuele uitstoot en emissie na 250 meter? Vanwaar de voorzet om een reductiedoelstelling per boer in te stellen? Lijkt veel op wat Vd Wal de laatste tijd hoort: het verplicht reduceren per bedrijf en het 'beprijzen' van uitstoot. Hoe, dat weet vast niemand. Of en in welke mate reductie leidt tot waar het om gaat: verbetering van de natuur en dan wel AANTOONBAAR, mis ik helemaal. Hoor graag wat iedereen ervan vindt, speciaal SSC. 3. De Wet stikstofreductie en natuurverbetering (Wsn) moet herzien worden. De KDW als resultaatverplichtende omgevingswaarde dient vervangen te worden door een resultaatverplichting tot het reduceren van emissies. Europa vraagt niet om een % KDW in de wet. ➢ Per sector (agrarisch en andere sectoren) kan, nadat de KDW losgekoppeld is van een wettelijke verplichting (dus niet meer onderdeel is van de Wsn), een emissiereductiedoelstelling vastgesteld worden. De hoogte van de reductieopgave is sterk afhankelijk hoe de wetenschappelijke discussie over depositie uitpakt (o.a. droge depositie). 4. Als een gedeelte van de opgave door vertaald wordt naar een emissiedoelstelling per bedrijf is het belangrijk dat daarbij gekozen wordt voor het goede referentiepunt en een reële overgangstermijn. ➢ We willen uitgaan van de realistisch ingeschatte emissies en niet de huidig RAV factoren. ➢ Bij het bepalen van de opgave moet er rekening gehouden worden met de maatregelen die in het convenant dierwaardige veehouderij afgesproken worden. Deze discussie is o.a. gevoerd bij de pluimveetafel van het landbouwakkoord. ➢ We willen geen bewegend doel maar een lange termijn perspectief waar we als sector naar toe kunnen werken. 5. Om te komen tot een geborgde emissiereductie zoals hiervoor bedoeld, kunnen aan bedrijven specifieke emissiereductiedoelen gesteld worden. Het borgen van emissiereductie kan op verschillende manieren. Het kan met daadwerkelijk meten, een verbeterde RAV systematiek en via verantwoordingsystemen, zoals de afrekenbare stoffenbalans. ➢ Er dient met name ingezet te worden op het stimuleren en benutten van innovaties in techniek en management en de Best Bestaande Techniek (BBT) dient uitgangspunt voor vergunningverlening te zijn. 6. De in artikel 6 lid 3 van de VHR genoemde significantie moet voor stikstof een wetenschappelijk

Gaat Adema aansturen op een abrupt einde van de derogatie?

Gaat Adema aansturen op een abrupt einde van de derogatie per 1 Jan 24? In de Derogatiebeschikking staat dat Nederland voor 1 Jan 24 de begrenzingen van de nutriënten verontreinigde gebieden definitief aan moet wijzen. Voor 2023 waren ze voorlopig aangewezen. Op 23 januari 23 stuurde Adema voor het laatst een Kamerbrief over dit onderwerp. In de Kamerbrief werd verwezen naar het spoed advies van het CDM van 16 Jan 23. In de screenshot de inleiding van dat advies. De Derogatiebeschikking gaat over de Nitraatrichtlijn. Het spoed advies wordt de KRW aangehaald en de onderbouwing rammelt. Een voorwaarde om binnen de NV gebieden te vallen is dat 19 % van de gevonden nutriënten landbouw gerelateerd moet wezen . CDM kan dat niet onderbouwen valt te lezen. Nu laat Adema de termijnen verstrijken. Voor een invoering met wettelijke bezwaar en beroep procedure was gisteren de deadline.....en ook op de agenda 's van de commissie vergaderingen landbouw en visserij de komende maand komt dit dossier niet aan de orde. Adema stuurt aan op een crash derogatie omdat als de begrenzing niet is vastgesteld op 1 Jan 24 de EU commissaris onmiddellijk de beschikking intrekt en we allemaal volgend jaar al aan de 170 norm zitten.

Lubbert van Dellen: ‘Je kunt een veehouder niet afrekenen op depositie’

Uitkopen van piekbelasters heeft maar een heel beperkt effect op de stikstofdepositie in natuurgebieden. En voor een effectief stikstofbeleid moeten ook het transport en de industrie aan de bak. Dit stelt Lubbert van Dellen, secretaris van het Mesdag-Zuivelfonds, in een interview in de oktoberuitgave van Veeteelt en VeeteeltVlees. Verspreiding wetenschappelijk onderzocht Van Dellen baseert zijn conclusie op de resultaten van wetenschappelijk onderzoek van de Universiteit van Amsterdam (UvA) naar de verspreiding van ammoniak uit veestallen. In dit onderzoek werd met vijf verschillende meetmethoden rondom twee melkveebedrijven de depositie (neerslag) van stikstof gemeten. Dit gebeurde op vier verschillende afstanden en in vier windrichtingen van de stal. Hierdoor konden de onderzoekers bepalen hoe de stikstof uit ammoniak zich verspreidt. Lubbert van Dellen, secretaris Mesdag-Zuivelfonds: De resultaten van dit onderzoek maken duidelijk dat het uitkopen van piekbelasters op meer dan 500 meter van een natuurgebied maar voor een heel klein beetje helpt om de stikstofdepositie op dit specifieke natuurgebied te beperken Negentig procent stikstof in ‘deken’ Slechts tien procent van de stikstof slaat neer binnen een straal van 500 meter van de stal. Dit betekent dat 90 procent van de stikstof die de lucht in gaat, terecht komt in de zogenaamde ‘stikstofdeken’ op grote hoogte. ‘De resultaten van dit onderzoek maken duidelijk dat het uitkopen van piekbelasters op meer dan 500 meter van een natuurgebied maar voor een heel klein beetje helpt om de stikstofdepositie op dit specifieke natuurgebied te beperken’, concludeert Van Dellen. Ook transport en industrie moeten reduceren In het onderzoek is ook gekeken naar de bijdrage van verschillende sectoren aan de stikstofdepositie. Dicht bij de stal is driekwart van de neergeslagen stikstof afkomstig uit ammoniak uit de veehouderij en een kwart uit stikstofoxiden uit transport en industrie. Vanaf 300 meter van de stal heeft driekwart van de neergeslagen stikstof verkeer en industrie als bron en slechts een kwart de veehouderij. ‘Ook andere sectoren zullen dus vol aan de bak moeten om de stikstofdepositie op natuurgebieden te verminderen’, concludeert Van Dellen. ‘En als verkeer en industrie de ruimte krijgen om emissies te verlagen via innovatie in plaats van krimp, dan zal ook de veehouderij die ruimte moeten krijgen.’ Van depositie- naar emissiebeleid Van Dellen rekent erop dat de uitkomsten van het UvA-onderzoek invloed zullen hebben op het toekomstig stikstofbeleid. ‘We moeten van beleid dat stuurt op depositie naar beleid dat stuurt op emissie’ , stelt hij. ‘Dit onderzoek laat zien dat je veehouders niet kunt afrekenen op de stikstofdepositie op een specifiek natuurgebied. Het beleid zou veel meer gericht moeten zijn op vermindering van de ammoniakemissie door alle bedrijven. Bedrijven uitkopen kost de Nederlandse Staat veel geld. Dit geld zou veel effectiever besteed kunnen worden aan emissiebeperkende maatregelen door alle veehouders.’ Een uitgebreid interview met de secretaris van het Mesdag-Zuivelfonds is te lezen in de oktobernummers van Veeteelt en VeeteeltVlees die eind deze week verschijnen.

Praktijk verhaal PAS melder

Bron: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid02G7iytYsj2LSocXdYbe2Nm58uRtMBDXAMENPjs4M62wmc4TFLPLC7UnDDWJpzGaC1l&id=100014903266068 [quote]Ik heb een heftig en verdrietig bericht : Ons melkveebedrijf Kolhorn Dairy farm staat op de nominatie om afgeschoten te worden door de overheid . - Wij zijn piekbelaster dwz te vervuilend voor de Veluwe op 25 km afstand - PAS melder dwz dat onze milieu vergunning is afgepakt omdat volgens de overheid zij deze niet hadden mogen geven 11 jaar geleden. Rechtmatig verkregen volgens alle procedures maar dat geldt dus niet meer . - PAS melder van voor 2015 dus wij komen niet meer in aanmerking voor legalisatie. Deze week een adviseur van het ministerie op bezoek gehad om uit te gaan zoeken hoe ze ons willen opkopen . Een zak met geld kunnen we misschien krijgen maar de voorwaarden zijn catastrofaal voor ons prachtige bedrijf . Het zal tot de laatste steen afgebroken moeten worden en we mogen geen boer meer zijn voor hier en in heel Europa. Het bedrijf zonder deze regeling verkopen is voor melkveehouderij ook onmogelijk omdat we illegaal zijn en piekbelaster . Geen bank financiert het voor een koper. De uitkoop regeling is op vrijwillige basis wordt met nadruk gezegd . Maar wat betekent dat als je in de hoek staat met het geweer op je gericht en je geen kant op kan ? Vrijwillig betekent in ons geval dat we mogen vragen wanneer ze de trekker overhalen. Ons bedrijf : - een van de mooiste van Nederland - op de vruchtbaarste grond van Europa in de Flevopolder - groen label gebouwd met alle vergunningen rechtmatig verkregen. - modern - duurzaam - efficiënt werken - diervriendelijk En een filmpje van ons bedrijf is meerdere malen door de koning en de koningin meegenomen naar het buitenland als voorbeeld bedrijf op basis van innovatie , efficiëntie, duurzaamheid en diervriendelijkheid . Nu wil deze zelfde overheid ons bedrijf met een pennenstreek wegvagen en ons als veehouders de strop echt aan gaan trekken. Wij zijn er kapot van en weten op dit moment niet meer wat we moeten doen [/quote]

’Stikstof is de kanarie in de kolenmijn’

Door JAN WILLEM ERISMAN Ik kan mij voorstellen dat men niet meer begrijpt hoe het nou zit met stikstof. Het kabinet wil enerzijds versnellen en anderzijds de doelen voor 2030 loslaten. Ondertussen heeft de BBB een grote overwinning gehaald omdat ze tegen het stikstofbeleid zijn en krijgt een wetenschapsjournalist veel aandacht voor zijn boek De stikstoffuik, dat claimt met feiten te onderbouwen dat de hele stikstofcrisis op drijfzand berust. Is er eigenlijk wel een stikstofprobleem? Wat is het probleem? De stikstofproblematiek is erg complex, en er spelen veel belangen in mee. Na vier jaar stikstofbeleid is er nog steeds geen duidelijkheid. Het is niet bekend wie waaraan moet voldoen, of de natuur wel voldoende beschermd wordt en hoe vergunningen voor woningbouw en duurzame energieprojecten kunnen worden verleend. Het ontbreken van deze duidelijkheid leidt tot veel frustratie en biedt ruimte om nut en noodzaak steeds weer ter discussie te stellen. Arnout Jaspers speelt daar met De stikstoffuik dankbaar op in. Beetje stikstof Wat zegt Jaspers in zijn boek? Hij redeneert dat natuur niet op omvallen staat en ook niet verloren gaat door een beetje stikstof. Het buitenland ziet dat goed en hanteert een ruime norm voor nieuwe activiteiten die stikstof uitstoten. Nederland zet met de strenge regels het land op slot, met grote economische en sociale gevolgen van dien. Norm De oplossing volgens Jaspers: stel ruimere normen en verhoog de grens voor het toelaten van een nieuwe activiteit. Haal de kritische depositiewaarde (KDW) uit de wet en beoordeel ter plekke de natuurkwaliteit. Is die goed? Dan hoef je niets te doen. Bescherm alleen de grotere gebieden en laat ’de 75 piepkleine, onbelangrijke Natura 2000-gebieden’ los. Stikstofprobleem opgelost. Hij gaat voorbij aan een paar belangrijke zaken. De satellietbeelden die wij al jaren gebruiken laten duidelijk zien dat Nederland een stikstof-hotspot is. Mede daardoor gaat het niet goed met de natuur in Nederland. De Natuurdoelanalyses die de provincies nu maken bevestigen dat. De Ecologische Autoriteit die die analyses beoordeelt geeft ook aan dat de stikstofneerslag naar beneden moet, naast andere maatregelen als het verhogen van waterstanden en beheer. Wij voldoen niet aan de Europese verplichting om natuur met voldoende kwaliteit in stand te houden. En, zoals Frans Timmermans zei na afloop van zijn gesprek met Caroline van der Plas: Nederland ontkomt niet aan vermindering van stikstofdruk. Niks weghalen van kleine gebieden, of afstand doen van de KDW en ook ruimere normen zit er niet in. Niet zolang we niet eerst snel en aantoonbaar de stikstofdruk hebben verminderd. Duidelijkheid Wat dat betreft zit er maar een ding op: lever zo snel mogelijk duidelijkheid en zorg dat boeren, industrie en anderen aan de slag gaan met het verlagen van hun stikstofuitstoot. Doe dat wel vanuit een visie. Waar willen we met de landbouw en industrie in Nederland heen? Want waar Jaspers compleet aan voorbij gaat is dat onze landbouwproductie nu ver buiten de grenzen van een gezonde leefomgeving gaat. Dan gaat het niet alleen over stikstof maar ook over klimaat, het water, de bodemkwaliteit, het landschap, geur, zoönose, dierenwelzijn en een vitaal landelijk gebied. We weten hoe we boeren kunnen helpen omschakelen naar een duurzame en rendabele landbouw. Het geld is beschikbaar, laten we aan de slag gaan. Jan Willem Erisman is hoogleraar Milieu en Duurzaamheid aan de Universiteit Leiden Bron: https://www.telegraaf.nl/watuzegt/1588575305/stikstof-is-de-kanarie-in-de-kolenmijn

Snappen we het lobbyen in Brussel nog?

https://www.ad.nl/nieuws/ https://www.pzc.nl/politiek/snappen-we-het-lobbyen-in-brussel-nog-soms-zijn-wij-nederlanders-degenen-die-niet-luisteren~a4470b34/ Snappen we het lobbyen in Brussel nog? ‘Soms zijn wij Nederlanders degenen die niet luisteren’ Mest, stikstof, pulsvissen – telkens krijgt Nederland het deksel op de neus in Brussel. Snappen we de EU en de techniek van lobbyen nog wel? ,,In Brussel is veel veranderd, in Den Haag te weinig.” Hans Nijenhuis 29-01-23, 17:30 Laatste update: 17:41 Eerst even een misverstand uit de weg ruimen. Wie je ook spreekt in Brussel – ambtenaar of politicus, Nederlander of Belg – als het over Nederland gaat zeggen ze: Nee, Nederland is in Europa níet het braafste jongetje van de klas. Niet het land dat zich als enige aan de regels houdt. En trouwens ook niet het enige land dat op de vingers wordt getikt. ,Dat beeld bestaat, maar het is echt totale onzin”, zegt Bas Eickhout. Hij is van GroenLinks, maar zit al zo lang in het Europees Parlement, bijna veertien jaar inmiddels, dat hij van links tot rechts respect geniet. ,,Wij zijn gewoon een van de vele lidstaten die geitenpaadjes zoeken voor regels waarmee we het moeilijk hebben”, zegt hij. ,,En in Nederland heeft dat meestal te maken met ruimtegebrek en landbouw, omdat we een klein dichtbevolkt land zijn met heel veel economische activiteit. We lopen tegen grenzen aan en proberen die steeds maar op te rekken.” En, verrassing, daarvoor vindt Nederland in Brussel best een luisterend oor. De Europese Commissie, het ambtelijk apparaat dat toeziet op de naleving van de regels die de 27 EU-landen met elkaar hebben afgesproken, heeft Nederland vaak genoeg een uitzondering op de regels gegeven. Zoals met de mest, inderdaad. Uitzondering op mest Voor wie er deze week nog niet genoeg over heeft gelezen: Europa, ook Nederland, maakt zich zorgen over de kwaliteit van het bodem- en drinkwater. Daarom zijn er al in 1991 regels opgesteld over de hoeveelheid mest die mag worden gebruikt. Nederland bedong en kreeg een uitzondering. In jargon: de derogatie. De uitzondering is herhaaldelijk verlengd, maar wel onder voorwaarden: Nederland zou stappen nemen om de kwaliteit van het grondwater te verbeteren.

MBMB


Topics
0
Reacties
0
Volgers

Over mij

Leeftijd: 24jr
Laatst online: 1d geleden

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering