Grote leegloop bij Leerdammer

Grote leegloop bij Leerdammer In het voorjaar hebben wij bericht over de dreigende leegloop bij Leerdammer. https://www.prikkebord.nl/topic/284005/ Vijf maanden later kunnen wij melden dat onze verwachting waarheid is geworden. Volgens een bron bij Leerdammer zal het aantal boeren per 1 januari minder dan 800 zijn, terwijl dat er 5 jaar geleden nog 1200 waren. Verwacht wordt dat de melkaanvoer zal terugzakken naar iets boven de 600 miljoen, terwijl dat 5 jaar geleden meer dan 750 miljoen was. En het einde van de leegloop is nog niet in zicht. Nu fabrieken die een hogere melkprijs betalen dan Leerdammer actief op zoek zij naar melk, blijft de verleiding groot om Leerdammer te verlaten. Naar verluidt knijpen DOC en Vreugdenhil een oogje toe bij de uitbetaling van de duurzaamheidstoeslag als de overstap gedurende het jaar plaats vindt. Een jaar na de overname van Leerdammer door Lactalis weten de boeren nog steeds niet wat ze van de melkprijs van Leerdammer mogen verwachten. Verder dan loze kreten in de Leerdammer-info als “Leerdammer laten groeien, laat dat onze gezamenlijke stip op de horizon zijn” en “Ook in deze woelige tijden blijft Royal Lactalis Leerdammer - als dochteronderneming van het dynamische en gezonde Groupe Lactalis - investeren in onze fabrieken, in onze medewerkers en in ons merk” komt Leerdammer niet. De leegloop beperkt zich overigens niet alleen tot de boeren. Ook de afdeling melkvoorziening raakt aan de lopende band medewerkers kwijt. Anderhalf jaar na zijn komst heeft manager melkvoorziening Arie Griffioen Leerdammer al weer verlaten. Gelijktijdig met hem heeft ook de tweede man van de afdeling melkvoorziening Leerdammer verlaten, terwijl zijn voorganger de functie ook maar een jaar heeft vervuld. Leerdammer is nu weer op zoek naar een nieuwe manager melkvoorziening. Hem (of haar) wacht de moeilijke taak om het vertrouwen van de boeren in Leerdammer te verbeteren. Daarbij helpt niet dat eigenaar Lactalis een slecht imago heeft onder de boeren. Denk dan aan de lage melkprijs van Lactalis in Frankrijk en de 10 jaar dat Lactalis in Spanje heeft meegedaan aan een melkkartel dat Spaanse boeren ernstig benadeelde.

Staghouwer wil gesprek met boeren, Van der Wal terug op ministerie

Minister Staghouwer van Landbouw wil volgende week een gesprek organiseren met boerenorganisaties. Die organisaties moeten dan wel de aard van de protestacties van deze week afkeuren, zegt het ministerie van Landbouw. Minister Staghouwer is de eerste gesprekspartner, omdat de inzet een gesprek over de toekomst van de landbouw is. Hij wil de komende weken aan de agrarische sector duidelijk maken wat het kabinet te bieden heeft en hoe dat in de praktijk gaat uitpakken. Het is nog niet zeker of ook minister Van der Wal bij het gesprek zal zijn. Zij is weer op het ministerie aan het werk na de rellen bij haar woning, waardoor zij even thuis bleef. Boeren braken door een politieblokkade, vernielden een politieauto en leegden een giertank. Politiek verslaggever Xander van der Wulp: "De ministers zijn zich ervan bewust dat zij in een moeilijke situatie zitten. Zij verwachten dat het gesprek lastig zal zijn, omdat een deel van de boeren zegt dat er helemaal geen stikstofprobleem is. Die zullen zich niet snel laten overtuigen. En de ministers willen de ontstane indruk wegnemen dat het kabinet de hele agrarische sector wil verkleinen. Achter de schermen wordt er regelmatig overlegd met de provincies, die het stikstofbeleid moeten uitvoeren. Ook daar moet het kabinet het nodige uitleggen, na de onrust die is ontstaan na de presentatie van de stikstofplannen." Vanavond debatteert de Kamer over de uit de hand gelopen acties. Kamerleden voelen zich onveilig nu actievoerders niet terugdeinzen voor acties op de stoep van politici. Premier Rutte, net terug van de NAVO-top in Madrid, zal samen met minister Yesilgöz in het debat moeten uitleggen wat het kabinet eraan gaat doen om meer gewelddadige en gevaarlijke protesten te voorkomen.

Politievakbond: boerenprotest over de grens en extreem belastend voor agent

Demonstreren is een groot goed wat we in Nederland vooral zo moeten laten, maar de laatste boerendemonstraties gaan te ver. Dat is de boodschap van premier Mark Rutte en de landelijke woordvoerder van politievakbond ACP Maarten Brink. De demonstraties zorgen voor een extreem zware belasting op de toch al onderbemande politiemacht en gaan ten koste van de veiligheid in de maatschappij. Rutte en justitieminister Yesilgöz haalden dinsdag in een persconferentie fel uit naar het deel van de demonstrerende boeren dat de wet overtreedt. De premier benadrukte dat boeren vooral mogen demonstreren als zij het niet eens zijn met de 'ingrijpende maar noodzakelijke' stikstofmaatregelen. "Maar autobanden in brand steken voor een stadhuis, intimidatie van bestuurders en het uitrijden van mest op snelwegen, levert zeer gevaarlijke situaties op en gaat alle perken te buiten. Dat verhoudt zich niet tot het demonstratierecht. Dat is ver, ver over de grenzen heen." Yesilgöz zei dat ze groot respect heeft voor de burgemeesters en politie en de wijze hoe zij proberen de orde te handhaven. De politici krijgen bijval van Maarten Brink, landelijk woordvoerder van politievakbond ACP. Volgens hem trekt de inzet van vele ME’ers en agenten een nog zwaardere wissel op de politie. Zo moest het provinciehuis in Den Bosch maandag door de mobiele eenheid bewaakt worden en werden agenten uit het oosten van Brabant opgetrommeld om bij te springen bij de ME in Limburg. “Wij komen als politie óók op voor onze rechten en demonstreerden een paar jaar geleden óók op de snelweg voor een betere cao", zegt Brink. “Op dat laatste word ik als vakbondsman bijna dagelijks aangesproken. Maar dat deden we als politie wel volgens de regels en met toestemming. Wat er nu gebeurt bij de boerenprotesten, is niet zoals we het met elkaar hebben afgesproken en doet geen recht aan de rechtsstaat.” Brink: “Er zijn vele manieren om je punt te maken. Dat mag en dat moeten we vooral in stand houden. De boeren hebben veel krediet opgebouwd en willen hun punt maken, maar dan zie ik sommigen vervolgens hooibalen in de fik steken en mest uitrijden op de snelweg. Of politici intimideren. Dat begrijp ik niet. Ga dan niet te ver. Bovendien zorgen deze demonstraties voor een extreem zware belasting op de toch al overbelaste politie.” Want die extra ME’ers, benadrukt Brink, worden opgeroepen uit alle geledingen binnen de politie. “Dat zijn niet alleen wijkagenten, maar ook bijvoorbeeld meldkamermedewerkers, verkeershandhavers en rechercheurs. Als je die collega's inzet binnen de structuur van de mobiele eenheid, zijn ze niet beschikbaar voor hun eigen oorspronkelijke taak. Dat baart ons zorgen, want dat betekent bijvoorbeeld dat er minder agenten door de straten lopen van de wijken die extra aandacht verdienen.” “Stel dat een agent vandaag een vroege dienst heeft en wordt opgeroepen voor een lange dag bij de ME, dan kan het zijn dat hij niet alleen vandaag niet in zijn eigen wijk op straat loopt, maar morgen ook. Het hakt in op de politiecapaciteit en uiteindelijk gaat dat ten koste van de politie in de wijk en dus van de veiligheid van de maatschappij en de burgers.”

Leerdammer: twee zwaluwen maken nog geen zomer

Leerdammer: twee zwaluwen maken nog geen zomer Er heerst al langere tijd grote onvrede onder de boeren van Leerdammer. Tientallen boeren hebben de overeenkomst dit jaar al opgezegd en een veelvoud daarvan denkt er serieus over na hetzelfde te doen. Om de twijfelaars toch te behouden heeft Leerdammer daarom de melkprijs spectaculair verhoogd. Met een stijging van ruim 6 cent per kg in de laatste twee maanden steekt Leerdammer de concurrentie de loef af. Maar het is de vraag of dat genoeg is. Uit gesprekken met Leerdammer boeren blijkt dat het vertrouwen in Leerdammer en vooral de nieuwe eigenaar Lactalis nog steeds heel klein is. Boeren die de voorjaarsvergaderingen in Dalfsen en Woudenberg hebben bezocht weten te melden dat Leerdammer een weinig overtuigend verhaal heeft. “We móeten de markt wel volgen” aldus Leerdammer, maar de manier waarop het wordt gezegd wekt de indruk dat Leerdammer dat met grote tegenzin doet, en alleen maar omdat ze bang zijn nog meer boeren te verliezen. Garanties voor de toekomst in de vorm van een referentieprijs wil Leerdammer niet geven. Daarnaast is er het slechte imago van de nieuwe eigenaar Lactalis. Zoals eerder gemeld heeft Lactalis ruim tien jaar deelgenomen aan een kartel in Spanje, dat tot doel had om de melkprijzen kunstmatig laag te houden. Uit onderzoek van de Spaanse mededingingsautoriteit blijkt dat Spaanse boeren per jaar ongeveer 3 cent per kg melk benadeeld zijn. Meer dan 2000 Spaanse boeren hebben zich inmiddels aangesloten bij een collectieve actie om dit melkgeld alsnog uitbetaald te krijgen (zie bijlage 1 en 2). Om zijn onafhankelijkheid van Lactalis te benadrukken probeert Leerdammer de indruk te wekken dat de melkprijs in Schoonrewoerd wordt bepaald, maar dat gelooft bijna niemand. Wie goed luistert hoort tussen de regels door dat Lactalis een stevige vinger in de pap heeft bij het bepalen van de melkprijs. Nu alle melkfabrieken op zoek zijn naar nieuwe boeren vragen veel Leerdammer boeren zich dan ook af of het verstandig is om de melk zonder afspraak over de melkprijs te blijven leveren aan een onderneming waarvan de eigenaar op zo’n smerige manier met Spaanse collega’s is omgegaan. “Een onbetrouwbare hond laat je ook niet loslopen op je erf. Die leg je vast, om ellende te voorkomen. Zo moet Lactalis wat betreft de melkprijs ook worden vastgelegd. Geef je Lactalis de vrije ruimte, dan krijg je daar spijt van”, aldus een kritische boer uit het midden van het land.

Melkprijs weidegang DOC al 4 jaar hoger dan bij A-ware

Een tijdje terug heeft GJ Bosch hier een tabel geplaatst waarin de melkprijzen van 7 melkfabrieken met elkaar worden vergeleken. Uit deze tabel heb ik de melkprijzen van a-ware en doc genomen en in een grafiek gezet. Het is duidelijk dat vanaf 2019 de melkprijs voor weidegang bij doc hoger ligt dan a-ware. Dit loopt op van 0,60 cent in 2019 tot 1,20 cent in 2022 (eerste drie maanden). Deze melkprijzen zijn uitgerekend bij 4,42% vet, 3,57% eiwit en een volume van 1.100.000 kg. Maar wat zegt dit nou voor melkveehouders met ander gehalten en een ander volume. Om dat te bepalen heb ik met de melkprijsvergelijker van boerenbusiness uitgerekend hoe groot het verschil tussen doc en a-ware wordt bij 700.000 kg en 2.000.000 kg en bij lage en hoge gehalten. De resultaten staan onder de grafiek. Bij lage en hoge gehalten zien we slechts een minimale verandering van het verschil. Bij een volume van 2.000.000 kg zien we geen verandering van het verschil. Alleen bij 700.000 zien we dat het verschil tussen doc en a-ware iets groter wordt. En dan is er nog geen rekening gehouden dat je bij doc nog extra kunt verdienen met de combinatie weidegang/vlog. Conclusie: melkveehouders van a-ware die meedoen aan de melkstroom weidegang zouden de afgelopen 3 jaar en dit jaar bij doc duidelijk meer voor hun melk hebben gekregen. En voor wie in het begin de overstap van doc naar a-ware hebben gemaakt is dit extra zuur. A-ware heeft aan hun de garantie gegeven om 1 cent boven doc uit te betalen. Deze belofte is a-ware niet nagekomen

De 7 grootste misverstanden over registratie van (land)bouwvoertuigen

De klantenservice van de RDW merkt dat bij sommige eigenaren misverstanden bestaan over de registratie van (land)bouwvoertuigen. Die kunnen vergaande gevolgen hebben, omdat de (land)bouwvoertuigen maar tot 1 januari 2021 online zijn te registreren. Daarna kan de registratie alleen via een keuring – en dat is veel lastiger en duurder. RDW zet 7 veelvoorkomende misverstanden op een rij. 1. 'Ik kom nooit op de openbare weg, dus registreren hoeft niet' Op zich helemaal waar, maar is het wel duidelijk wat er allemaal tot de openbare weg behoort? Het gaat niet alleen om alle asfalt-, klinker-, zand- en andere wegen. Het gaat ook om het eigen terrein of een bedrijfsterrein dat toegankelijk is voor anderen, zelfs als er een hek of slagboom staat. Zelfs bij het oversteken van een weg om van het ene stuk land naar het andere te komen dan is er sprake van de openbare weg, hoe kort het stuk ook is. En die 18 euro voor een kentekenbewijs staat in geen verhouding tot de boete als de politie je wél staande houdt. 2. 'Mijn voertuig hoeft niet geregistreerd te worden' De vuistregel is: heeft een voertuig een afgeknotte driehoek, dan moet ‘ie ook geregistreerd worden. Vooral de zogeheten motorrijtuigen met beperkte snelheid (MBBS) worden dan over het hoofd gezien. Dat zijn rijdende werktuigen die in de bouw, infra, groen, transport, recreatie of op het land gebruikt worden. Denk aan zelfrijdende oogstmachines, knikdumpers, graafmachines, wielladers, veegmachines, minitrekkers, gazonmaaiers die breder zijn dan 1,30 m, verreikers en heftrucks. Maar MMBS’en omvatten ook wegtreintjes, SRV-wagens, kleine transportvoertuigen zoals quads, golfkarretjes en gators, teruggekeurde auto’s en begrensde bedrijfsauto’s die zijn omgebouwd naar agro-truck. Let op: er zijn een paar uitzonderingen. Check via de keuzehulp op www.rdw.nl/registreren om het zeker te weten of een voertuig moet worden geregistreerd. (Land)bouwvoertuigen hoeven alleen niet geregistreerd te worden als ze 6 km/u of minder rijden. En ook aanhangwagens die getrokken niet harder gaan dan 25 km/u zijn vrij van registratie. 3. 'Mijn voertuig krijgt toch geen registratie' Dit hoort de RDW vooral van mensen met een oudere trekker of werktuig. Hun voertuig heeft dan vaak geen chassisnummer (in RDW-jargon: voertuigidentificatienummer oftewel VIN) of het bouwjaar is onbekend. Registratie is inderdaad lastiger, maar ook voor deze voertuigen zijn oplossingen. Zo is het VIN met enige hulp misschien wel te vinden. Ook kan de RDW een identiteitsonderzoek doen en daarna een nieuw VIN inslaan. Het bouwjaar is misschien te achterhalen via de fabrikant/importeur of staat op het typeplaatje of een ander onderdeel. Een oldtimervereniging of een zoektocht op internet kunnen hulp bieden. Achterhaal het VIN of regel het inslaan in ieder geval voor 1 januari, want volgend jaar wordt registratie een stuk lastiger. 4. 'Mijn voertuig is al verzekerd, dus ik hoef niets meer te doen' Dat klopt niet. Ook als een (land)bouwvoertuig al verzekerd is, moet het in ons kentekenregister komen. Daar moet de eigenaar zelf wat voor doen. Sterker nog: Bij ontvangst van het kentekenbewijs, moet de eigenaar zelf het kentekennummer en meldcode doorgegeven aan zijn verzekeraar. De verzekeraar zorgt dat het voertuig als verzekerd wordt geregistreerd in het kentekenregister. 5.'‘Ik wacht wel met registreren tot het op mijn maatschap kan' Registreren op naam van een maatschap is niet mogelijk en dat dit jaar zal zo blijven. De RDW begrijpt dat dit erg jammer is voor een groep bedrijven, maar helaas is het niet anders. Maatschappen kunnen hun (land)bouwvoertuigen registreren op naam van een van de maten die daarvoor hun persoonlijke DigiD gebruiken. 6. 'Mijn trekker rijdt geen 25 km/u, dus die hoeft geen kentekenplaat te hebben' Let goed op: als een (land)bouwvoertuig geen 25 km/u rijdt, moet het wél geregistreerd worden. Wel moet het direct een kentekenplaat voeren als het harder dan 25 km/u rijdt. Pas vanaf 2025 moeten ook gemotoriseerde (land)bouwvoertuigen die minder hard gaan dan 25 km/u een gele kentekenplaat voeren. Als er met een getrokken aanhanger of werktuig niet harder wordt gereden dan 25km/u, dan volstaat een witte kentekenplaat en hoeft het voertuig niet geregistreerd te worden. 7. 'Ik registreer mijn (land)bouwvoertuig volgend jaar wel' Volgend jaar wordt registreren zoveel lastiger en duurder, hierdoor raadt de RDW dat ten zeerste af om dan te doen. Tot 1 januari 2022 is een voertuig online te registreren voor 18 euro per voertuig. Vanaf 1 januari kan registreren alleen nog na een keuring op een van de 16 RDW-keuringsstations. De keurings- en registratiekosten zijn minimaal 140 euro– en vaak veel meer. Ook moet het voertuig voldoen aan de permanente eisen van de voertuigcategorie. Voor meer informatie: https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/landbouwvoertuig

hoest


Topics
0
Reacties
17
Volgers

Over mij

Leeftijd: onbekend
Laatst online: 56min geleden

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering