Hein gaat een nieuwe uitdaging aan.

Beste leden-melkveehouders, Vandaag is aangekondigd dat ik FrieslandCampina zal verlaten. Ik schrijf deze brief met gemengde gevoelens. Aan de ene kant is het moeilijk om afscheid te nemen van dit bijzondere bedrijf waarvoor ik de afgelopen 8,5 jaar met zoveel passie en enthousiasme heb gewerkt. En tegelijkertijd ben ik vereerd leiding te mogen gaan geven aan Unilever, het bedrijf waar ik ooit mijn loopbaan ben begonnen. Vandaag voel ik het afscheid nemen het meest. FrieslandCampina is een fantastisch en bijzonder bedrijf om voor te mogen werken. Samen met een wereldwijd team van geweldige medewerkers hebben we in de afgelopen jaren enorm veel gerealiseerd en ik ben bijzonder trots op onze mensen. De afgelopen jaren waren voor de onderneming niet de makkelijkste, maar er is geen dag geweest dat ik niet met plezier naar mijn werk ging. Bij FrieslandCampina ‘weet je waarvoor je het doet’, en dat maakt mijn baan en de samenwerking tussen onderneming en coöperatie zo bijzonder. Toen ik CEO werd, wist ik dat de resultaten onder druk zouden komen ten opzichte van de jaren daarvoor. En ook van buitenaf kwam er heel wat op ons af: de scherpe prijsdalingen in 2018-19, de Hong Kong – China afsluiting, de Coronacrisis, de Nigeriacrisis en in 2022 de enorme inflatie. Dit alles in combinatie met een grote en steeds toenemende druk op de melkveehouderij in Nederland. Ik had niet altijd een gemakkelijke boodschap, maar ik ben blij dat we ons door een moeilijke periode heen hebben geknokt. We hebben fors maar ook noodzakelijk ingegrepen om het bedrijf vitaal te houden en tegelijk beter te maken voor de toekomst. Het aantal medewerkers is flink afgenomen, het aantal productielocaties is teruggebracht, we hebben onze activiteiten gestroomlijnd en we hebben duurzaamheid tot een belangrijk thema gemaakt. Het bedrijf staat er op dit moment goed voor en de teams over de hele wereld voeren een duidelijke strategie uit. Ik ben ervan overtuigd dat FrieslandCampina haar reis van 150 jaar verder succesvol zal vervolgen en ook in de komende decennia een prominent bedrijf zal zijn in de markten waarin zij opereert. De melkveehouderij is een fantastische sector! Mijn beste herinneringen daaraan zijn de individuele ontmoetingen met velen van jullie, vaak thuis op de boerderij. De gesprekken aan de keukentafel gaven mij altijd het beste inzicht in wat er speelt en wat jullie van de onderneming verwachten. Ik zal die ontmoetingen koesteren. Ik wil alle leden van FrieslandCampina bedanken voor hun steun de afgelopen jaren. De ledenraad, het bestuur en de RvC voor hun vertrouwen in mij persoonlijk. Het is voor mij een enorme eer geweest dit bedrijf te mogen leiden en daarmee een schakeltje in een lange geschiedenis te zijn. De komende maanden zal de RvC op zoek gaan naar een opvolger en tot die tijd zal ik gewoon mijn verantwoordelijkheid blijven nemen. Ik blijf tot de laatste dag knokken voor FrieslandCampina en neem pas eind april echt afscheid. Ik hoop velen van jullie te zien bij de ondernemingsbijeenkomsten eind februari en begin maart. Ik zie daarnaar uit. Tot dan! Met vriendelijke groet Hein Schumacher 

Statement LTO na sessie Hoofdtafel Landbouwakkoord

Vandaag kwam de Hoofdtafel van het Landbouwakkoord voor de vijfde keer bijeen. Daarbij was veel aandacht voor het nieuws dat vrijdag naar buiten kwam over de versnelde derogatie-verplichtingen. LTO is over het derogatiedebacle heel helder geweest. Hoe is het mogelijk dat, terwijl boeren al gezaaid hebben, de spelregels worden veranderd? Door Europa. Eenzijdig. Dat is onbetrouwbaar en onaanvaardbaar. We hebben daar met de minister van LNV een heftig gesprek over gehad. We zijn er op het ontspoorde derogatiedossier nog niet uit. Er komt hierover deze week een Kamerdebat. Er zijn bij onze achterban nog veel praktische en juridische vragen. De minister is aan zet. De komende dagen zijn cruciaal. Remkes heeft een groot punt gemaakt van herstel van vertrouwen. Daar is het akkoord op gericht. Daarom moet er op landbouwinhoud een akkoord komen dat écht het verschil maakt. Of dat lukt is de vraag. Dat beoordelen we als de inhoud er ligt. Helaas helpen dit soort zaken niet. Met de woorden van Remkes: “De impasse in de dialoog tussen kabinet en agrarische sector gaat veel verder terug. Boeren geven aan al jaren geconfronteerd te worden met zwalkend overheidsbeleid”. Afgelopen vrijdag is daar helaas een nieuw hoofdstuk aan toegevoegd.

Adema: mestmaatregelen gaan al op 1 maart in en niet pas volgend jaar

Het kabinet komt tegemoet aan kritiek van de Europese Commissie op het Nederlandse mestbeleid. Minister Adema zei na afloop van de ministerraad dat maatregelen over het uitrijden van mest ingaan op 1 maart en niet op 1 januari volgend jaar, zoals hij had gepland. Nederlandse boeren hebben al jaren een uitzonderingspositie om meer mest te mogen uitrijden dan boeren in andere landen. Nederland kreeg lang toestemming om van de regels af te wijken, maar de Commissie maakte vorig jaar duidelijk daarvan af te willen: er komt een overgangsperiode, waarin de Nederlandse boeren steeds minder mest mogen uitrijden. In 2026 moeten de regels voor Nederland hetzelfde zijn als in de meeste andere landen. Bufferzones Adema ging er tot nu toe van uit dat er dit jaar nog relatief weinig hoefde te veranderen. Zo werden boeren bijvoorbeeld nog niet verplicht om dit jaar al onbeplante bufferzones in te stellen. Maar Brussel nam daar geen genoegen mee en vond dat het kabinet dit jaar al concrete stappen moest zetten. Zo niet, zou de uitzonderingspositie van de Nederlanders boeren mogelijk in één klap verdwijnen.Adema zei na afloop van het kabinetsberaad dat hij bij het uitvoeren van de eerdere wensen van de Europese Commissie wilde "aansluiten bij de agrarische bedrijfspraktijk en daarbij een inschatting had gemaakt" hoe dat dan moest. Maar die inschatting is niet goed uitgepakt, erkende hij. De Europese Commissie had het liefst gezien dat de eerste maatregelen al op 1 januari van dit jaar zouden ingaan. "Maar dat halen we niet en we gaan het nu doen per 1 maart 2023."

Nutriënten verontreinigde gebieden

In de Derogatiebeschikking en 7de actie programma nitraat APN zaten een aantal zaken. Afbouw van aanwendingsnormen in stappen van 250/230 naar de eindnormen in 2026 van 170 kg N. Met de modelleerde werkingscoëfficiënt van 45 %(beweiden ) en 60 % ( opstallen en aanvoer graasdiermest) kun je de plaatsingsruimte uitrekenen. Daarnaast zatten er de bufferstroken in de beschikking, 3 en 5 m (afhankelijk van KRW waterlichaam of boerensloot) of de 100 en 250 m bij de kwetsbare beekdalen. Ook het verplichte vanggewas op zand en löss na 1 oktober was er een onderdeel van. Dat Adema zich niet aan deze laatste twee bepalingen hield kwam doordat het ministerie geen wettelijk kader geregeld had waarover SSC een verzoek tot nadeelcompensatie had ingediend. Nu tovert de minister de ministeriële regeling uit de kast om het als nog snel even te regelen. Ook SSC zal hun proces weer vervolgen. Ook in het GLB worden in de basis conditionaleiten gewasbeschermingsmiddelen en bemestingsvrije zones opgesteld. Alleen hier zit een grens van 4 % van een topografisch perceel in. Met de maatregelen van gisteren zijn die nu niet relevant meer als keuze opties voor het GLB maar een verplichting vanuit het 7de APN. Ook de pilot mineralen concentraat wordt door Brussel niet meer gezien als een pilot maar als een derogatie an sich. De status van deze pilot na gisteren is onduidelijk. Maar het grootste konijn uit de minister zijn hoed zit in de nog nader in te kleuren Nutriënten verontreinigde gebieden. Volgens de Kamerbrief bestrijken die 42 % van het Nederlands landbouw areaal. In die gebieden worden de aanwendingsnormen 20% extra verlaagd waarbij deze na 2026 uitkomen op 136 kg N per ha. Hier de Kamerbrief, vergeet de CDM bijlage niet. https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2023/01/20/implementatie-derogatiebeschikking-en-zevende-actieprogramma-nitraatrichtlijn En voordat er nog enkele 1000 veehouders EN akkerbouwers overblijven wordt het toch echt tijd dat ALLE partijen nadenken waar ze mee bezig zijn en aan welke toekomst ze werken. Want zo gaat het echt niet!!!!!!! (in de bijlage een kaartje met rood (KRW op N en/of P overschreden) en Groen en (voldoet aan de KRW norm N en P). Met dit kaartje is iets heel bijzonders, later meer)

Flevoland probeerde uitkoop boeren met Schiphol af te stemmen

De provincie Flevoland heeft zich mogelijk schuldig gemaakt aan een poging tot het vormen van een inkoopkartel. Dat blijkt uit stukken die de provincie zelf online zette in het kader van de Wet Open Overheid (WOO) en uit gesprekken die de NOS daarover had met verschillende juristen.De provincie wilde met Schiphol afstemmen met welke boeren zou worden onderhandeld over het uitkopen van boerderijen vanwege de stikstofruimte die daardoor vrijkomt. Zo'n afspraak kan de prijs drukken en is niet toegestaan.In een mail zegt een ambtenaar van de provincie dat boeren mogelijk "met meerdere stikstofzoekers in gesprek zijn en op die manier de prijs opdrijven. Dat is marktwerking en [er is] niet altijd wat aan te doen, maar het kan handig zijn om hierover af te stemmen."Gedeputeerde Harold Hofstra (ChristenUnie) van de provincie Flevoland zegt in een reactie dat de provincie deze vraag alleen maar stelde om te weten wat er op dit gebied speelt in de provincie. Maar volgens juristen die de NOS sprak, mag Flevoland zich niet op deze manier bemoeien met de aankoop van boerderijen, omdat er voor boeren die hun bedrijf willen verkopen dan geen sprake meer is van een eerlijke markt."Het afstemmen tussen partijen is verboden onder het mededingingsrecht," zegt hoogleraar Pieter Kuypers van de Radboud Universiteit. "Beide partijen zijn hier opkopers van stikstofrechten en handelen daarmee als ondernemingen. Dan moet je je aan het mededingingsrecht houden."Lelystad AirportSchiphol heeft stikstofruimte nodig om Lelystad Airport te kunnen openen. Daar zouden al lang commerciële vluchten moeten opstijgen en landen, maar onder meer vanwege problemen met de stikstofvergunning ligt er op dit moment nog een spookvliegveld in de Flevopolder. Als Schiphol boeren uitkoopt, kan het de stikstofruimte die die boeren gebruikten inzetten voor de vergunning van zijn vliegvelden. Al eerder werd bekend dat het bedrijf boeren heeft uitgekocht in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht, omwille van de vergunning van Schiphol zelf.De provincies zitten met deze aankopen van Schiphol in hun maag, omdat ze zelf ook boerderijen willen opkopen, bijvoorbeeld om infrastructurele projecten aan te leggen of om boeren zonder vergunning te kunnen legaliseren. Uit de WOO-documenten blijkt dat de provincie Flevoland vooral stikstofruimte probeerde te vinden voor de aanleg van een haven bij Urk.Om de prijs niet eindeloos op te drijven, kan afstemming voor ambtenaren handig lijken, maar het mag niet, zegt jurist Kuypers. "Ambtenaren lijken vaak te denken dat mededingingsrecht alleen geldt voor ondernemingen, maar ook overheden moeten zich eraan houden als ze zich bezighouden met economische activiteiten. Of ze nu een gemeente, een provincie of een waterschap zijn."Reactie provincie FlevolandDe provincie Flevoland zegt met de hierboven genoemde mail nooit te hebben gepoogd om de prijs te drukken. "Wij zijn in Flevoland gebiedsregisseur", zegt gedeputeerde Hofstra. "Wij gaan dus ook in overleg met partijen om te vragen: wat zijn jouw plannen? Waar ben jij mee bezig? En in dit kader sturen wij die mail dus ook richting de Schipholgroep."Toch erkent hij dat de provincie ook de kosten in toom wilde houden. "Het is het goed recht van boeren om een goede prijs voor hun boerderij te krijgen. Maar het gaat ook om overheidsgeld dat we inzetten. Ik hoor ook gewoon goed en gedegen om te gaan met dat geld. Dus vanuit dat perspectief stelden we wel degelijk een geëigende vraag. We willen niet onnodig overheidsgeld uitgeven."Dat juristen dat als het illegaal beïnvloeden van de prijs zien, verwerpt hij. "Ik ben geen jurist, maar ik ben het daar niet mee eens. Ik snap dat hoogleraren kunnen denken dat de suggestie wordt gewekt, maar lees nog maar eens goed wat er in de mail staat."Dilemma provinciesDe gepubliceerde mails illustreren een dilemma waarmee provinciebestuurders worstelen. Enerzijds willen ze niet te veel betalen doordat overheden tegen elkaar opbieden. Anderzijds hebben boeren recht op een eerlijke prijs voor hun stikstofrechten en die krijgen ze niet als er achter hun rug om afspraken worden gemaakt of informatie wordt uitgewisseld.Het kwam uiteindelijk niet tot dergelijke afspraken tussen Schiphol en de provincie Flevoland. In een reactie aan de provincie stelde een medewerker van het vliegveld dat er op dat moment niet werd gepraat met boeren uit Flevoland. Desondanks, zeggen juristen, is alleen al het voorstel van Flevoland tegen de wet. Dat zou volgens hen voldoende kunnen zijn voor toezichthouder ACM om een onderzoek te starten.

Blondje


Topics
0
Reacties
0
Volgers

Over mij

Leeftijd: 43jr
Laatst online: 1jr geleden

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering