Royal GD gaat in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en de sectorpartijen onderzoek doen naar de verspreiding van het blauwtongvirus serotype 3 (BTV-3). Hieruit moet duidelijk worden welk percentage van de runderen en schapen al antistoffen heeft. Dieren die de antistoffen hebben, zijn mogelijk beschermd tegen een nieuwe uitbraak van blauwtong van dit type.
In Duitsland zij ze al vol aan het vaccineren tegen blauwtong, maar LNV dreigt met boetes op het moment dat Nederlandse boeren hun koeien willen beschermen. Het lijkt alsof LNV maar één doel heeft: krimp van veestapel. https://www.wochenblatt.com/btv-3-rinder-impfen-13590346.html https://www.boerderij.nl/dierenartsen-bestellen-verboden-duits-vaccin-tegen-blauwtong
De VVD heeft een voorstel ingediend om de veehouderij eigenlijk onmogelijk te maken. Zo wordt voerbeperking verboden: "waarbij geen voer- en waterbeperking wordt opgelegd". Wordt het isoleren of afzonderen van dieren verboden: "een stalconcept waarin dieren **van alle leeftijden** de keuzevrijheid en ruimte hebben om soorteigen gedrag uit te voeren, inhoudende geen kooihuisvesting **of individuele huisvesting**, voldoende thermisch comfort, keuzevrijheid" Moeten dieren "territoriaal gedrag" kunnen vertonen (lekker met hoorns, zie hieronder): "natuurlijk gedrag: een stalconcept dat voorziet in de gedragsbehoeften van de soort voor wat o.a. betreft sociaal gedrag, zelfverzorgend gedrag, foerageergedrag, territoriaal gedrag, voortplantingsgedrag, maternaal gedrag en rustgedrag" En wordt het onvruchtbaar maken van dieren verboden en blijft het merken enkel toegestaan als dat van de EU verplicht moet (en ook onthoornen wordt verboden) "Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden voor de op grond van artikel 2.8, tweede lid, onder b, aangewezen lichamelijke ingrepen met het oog op een dierwaardige wijze van houden van de in het eerste lid bedoelde dieren regels gesteld over het vervallen van die aangewezen ingrepen uiterlijk per 2040, voor zover de ingreep geen diergeneeskundige noodzaak heeft en voor zover het verrichten van de ingreep niet dwingend voortvloeit uit bindende onderdelen van EU-rechtshandelingen."
Na de conceptversie is nu ook het definitieve rapport beschikbaar (even doorklikken naar WUR-rapport). [quote]Minister Adema (LNV) en staatssecretaris Heijnen ((IenW) informeren de Tweede Kamer over de voortgang van de innovatie van emissiearme stalsystemen.Kamerbrief over innovatie en borging van emissiearme stalsystemen[/quote]
Melkveehouders die meedoen met de stoppersregeling in het kader van stikstof, krijgen € 121 per fosfaatrecht. Dat is net iets minder dan de huidige marktwaarde. De vergoeding voor de dier- en fosfaatrechten zijn inmiddels bekendgemaakt op RVO.nl: https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/lbv-plus . Voor dit bedrag worden de fosfaatrechten ingenomen, en zijn ze dus niet beschikbaar voor andere melkveehouders. De bedragen voor de productierechten zijn hetzelfde voor deelnemers aan de piekbelasters-opkoopregeling (LBV-plus) en de bredere opkoopregelingin het kader van stikstof (LBV). Meer: https://www.boerderij.nl/stoppende-melkveehouder-krijgt-e-121-voor-fosfaatrechten
Vanaf morgen krijgen jullie inhoudelijke informatie Druppelsgewijs Step by step zoals politiek ook werkt Inschrijving is vrijwillig Denk daar goed over na Niet iedereen zal last hebben van de fouten. Maar wanneer dat wel zo is dan wordt dit je favoriete nummer
Langs de Nederlandse kustzone waart een stikstofspook. Het RIVM meet hier veel meer ammoniak dan het eigen model voor mogelijk houdt. Onderzoekers proberen te verklaren waar dit vandaan komt, maar tasten in het duister. Intussen moeten provincies beleid maken met een model dat rammelt. Noord-Holland trekt nu echter een streep in het zand. Ben benieuwd..
26 cent heffing op een liter melk?? Agrarisch Nederland ontploft. Als je als minister van landbouw met dit soort dingen komt dan minacht je de boeren tot op het bot. Dan dien je vandaag nog op te stappen!
[quote]“Huh, wat, het kabinet was van plan 26 cent belasting op een pak melk te gaan heffen voor het landbouwakkoord, blijkt uit de stukken. (1)”[/quote] https://twitter.com/PieterOmtzigt/status/1673626524023439360
27 juni komt de tijdelijke wet transitie fonds in de eerste Kamer ter stemming. Coalitie kan alleen een meerderheid behalen met steun van BBB of PvdA/Groen Links. 25 miljard euro voor transitie NPLG en oa PAS knelgevallen legalisering/opkoop In de Kamerbrief van afgelopen vrijdag over concept LbA valt het volgende te lezen in bijlage 8 over het spoor legalisering pas knelgevallen. Zie screenshot van advies landsadvocaat. Zolang de overheid stuurt op een slechte staat van instandhouding van de natuur wordt er NOOIT een PAS knelgeval gelegaliseerd. (Er valt ook te lezen dat er geen zicht is op de svz legalisering proces ) En provincies, jullie moeten voor 1 juli een plan van aanpak indienen over het NPLG. Provincie besturen, jullie zijn de Sjaak als op 28 februari 25 niet alle PAS knelgevallen zijn gelegaliseerd. Kabinet Rutte duwt de provincie besturen en de PAS knelgevallen voor de trein! Dus steun aan het transitie fonds is een stem voor Rutte, niet voor de natuur, niet voor de provincie besturen en niet voor de PAS knelgevallen! En als dit soort stukken in een LbA staan dan is het een wijs besluit dat LTO weg gelopen is.
Veel leesplezier! Goed dat LTO niet meer meewerkt aan dit drama van dictaten. https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2023/06/23/kamerbrief-aanbieding-concept-landbouwakkoord-en-vervolgtraject
De gesprekken over het landbouwakkoord zijn opgeschort, het kabinet gaat vanavond met landbouworganisatie LTO praten. Meer nieuws volgt.
[quote]Esther de Snoo, hoofdredacteur van Nieuwe Oogst, het ledenvakblad van boerenorganisatie LTO Nederland, denkt dat LTO vandaag uit de onderhandelingen voor het...[/quote]
Van der Wal is totaal niet serieus te nemen. Er zou niets geregistreerd worden, maar ze kan nu al vertellen tot waar de vragen zijn ingevuld. 🤡🤡 [quote]De website van Aerius Check, waar boeren kunnen inzien of zij met hun bedrijf tot de 3.000 piekbelasters behoren, is maandag in de eerste twaalf uur dat deze open was 84.000 keer bezocht. (...) 600 keer werd de hele check doorlopen door geïnteresseerden. Dat zei minister Christianne van der Wal voor Natuur en Stikstof dinsdagochtend in een interview met Nieuwe Oogst, dat later vandaag online verschijnt.[/quote]
[quote]Eind mei spanden negen omwonenden een kort geding aan om het spuiten verder te voorkomen. Ze vrezen ernstige neurologische aandoeningen als parkinson of alzheimer.[/quote]
Ben benieuwd hoe de basisprijs tot stand komt?
Uit de toelichting bij Lbv+ (https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2023-15029.html): "De opdracht voor het legaliseren van de activiteiten die voorheen waren vrijgesteld van de vergunningplicht, is opgenomen in de Wet natuurbescherming. Het legalisatieprogramma bestaat uit twee delen. Deel I van het programma is gericht op de legalisatie van de PAS-meldingen. Deel II is de uitbreiding van het programma met de meldingsvrije activiteiten. Deel I van het programma is op 28 februari 2022 in werking getreden en ingevolge de wettelijke opdracht dienen de in het programma opgenomen maatregelen binnen drie jaar vanaf die datum te worden uitgevoerd." Ik vind dat media (óók Boerderij en Nieuwe Oogst veel te weinig aandacht besteden aan opvolging en voortgang legalisatieplicht).
De eerste dag dat veehouders konden zien of hun bedrijf tot de piekbelasters behoorde, leidde direct tot lange wachttijden. Afbreken betekent dat de gegevens opnieuw moeten worden ingevuld, aldus een woordvoerder van het ministerie van LNV.
[quote]De ‘woest aantrekkelijke’ stikstofregeling voor boeren gaat vandaag van start. In totaal komen ongeveer drieduizend boeren in Nederland in aanmerking. Liefst 60 procent van die boeren woont in Gelderland, vlakbij het grootste natuurgebied van Nederland: de Veluwe.[/quote] Suggestie is dat piekbelasters en PAS melders dezelfden zijn. Journalist snapt het niet? Wie wel? Ik wil het niet snappen, er is een juridisch probleem, geen stikstofprobleem. De natuur als geheel heeft geen probleem met alleen maar stikstof. Laat je niet gek maken, vul ook geen info in!
Veehouders vrezen norm door Mike Muller en Eva Segaar DEN HAAG Melkveehouders vrezen dat zij de dupe worden van de invoering van een maximum aantal koeien per hectare grasland. Bijna een derde van de 15.261 koeienboeren zou daardoor in de problemen komen, blijkt uit berekeningen die de Wageningen Universiteit heeft gemaakt op verzoek van de Nederlandse Melkveehouders Bond (NMV). De norm van 2,8 koeien per hectare grasland is een wens van het kabinet en ligt op tafel bij de onderhandelingen over het landbouwakkoord. NMV-voorman Henk Bleker spreekt van een potentiële sluipmoordenaar voor duizenden melkveebedrijven. „Of je houdt minder dieren, dan heb je minder inkomsten, maar dezelfde kostenstructuur. Of je koopt extra grond, zonder dat je daar extra inkomsten voor krijgt, want je mag niet meer koeien houden.” Het ministerie van Landbouw wil niet inhoudelijk reageren op de kritiek zolang de onderhandelingen lopen. Voor veel boeren is het maandag toch al ’gehaktdag’ nu minister Christianne van der Wal (Stikstof en Natuur) haar ’woest aantrekkelijke’ uitkoopregeling voor zogeheten piekbelasters presenteert. Bron: https://digitalekrant.telegraaf.nl/
In de tool AERIUS-check worden geen gegevens opgeslagen. Dat benadrukt het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit op Twitter na zorgen bij boeren over de check: https://regelingsondersteuning.aerius.nl/wnb/ Ook minister Christianne van der Wal benadrukte dit tijdens een persconferentie maandag in Den Haag. Via de AERIUS-check kunnen veehouders zien of ze piekbelaster zijn en voor welke regelingen ze in aanmerking komen om stikstof te reduceren (innoveren, stoppen, verplaatsing, omschakelen of extensiveren). De software is zo ontworpen dat gegevens niet worden opgeslagen, benadrukt het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwalitiet (LNV). Bij het afsluiten van de browser moeten opnieuw de bedrijfsgegevens worden ingevuld. Een PDF-bestand dat gedownload kan worden na het toepassen van de berekening kan worden gebruikt voor het aanvragen van subsidie of de stoppersregeling LBV+/LBV.
[quote]In Deurne werd de kloof tussen het ambtelijke deel van LTO Nederland en de boeren – al dan niet behorend tot hun achterban – pijnlijk duidelijk. Terwijl de boeren geen vertrouwen hebben in een goede afloop aangaande het Landbouwakkoord, stelt de ‘boerenbelangenbehartiger’ dat ze toch zullen blijven zitten: “Als je wegloopt, heb je ook niks […][/quote]
Voor de zomer moet er dan echt een landbouwakkoord liggen, zegt minister Piet Adema (Landbouw). Woensdag schuift hij weer aan bij het overleg. „Dit zijn wel de meest spannende weken”, verklaarde de bewindsman voor aanvang van de ministerraad.
Adema is wel duidelijk 😵💫 [quote]Er komt een gve-norm per hectare. Dat meldt landbouwminster Piet Adema aan het Algemeen Dagblad.[/quote]
Zeg maar wat je er van vindt.
Sjaak probeert zieltjes te winnen voor een slecht akkoord. Gebruikt daarbij angst als middel. "Want kabinet gaat anders zelf maatregelen nemen." Sjaak ziet het verkeerd. Kabinet gaat niets doen. Kabinet gaat vooral veel ruzie maken. CDA gaat zichzelf niet volledig opheffen. En zelf als het CDA dat al doet en het kabinet komt zelf met strenge maatregelen, dan nog hebben ze niet de uitvoeringskracht om voordat er nieuwe verkiezingen zijn ook maar een begin te maken met de uitvoering. Er gaat enorme maatschappelijke onrust ontstaan, met betogingen, blokkades omgekeerde vlaggen etc. En het ministerie en RVO en NVWA gaan volledig vast lopen in de uitvoering als boeren zich massaal verzetten. Ook juridisch gezien gaat het volledig vast lopen met duizenden boeren die tegen ieder besluit in bezwaar en beroep gaan. Het kabinet weet dat ze het niet zonder medewerking van de sector kunnen. Sjaak moet dan ook ophouden met bukken en angstzaaien. [quote]LTO Nederland-voorman Sjaak van der Tak is duidelijk over het nut van het Landbouwakkoord waar hij nu al zes maanden over onderhandelt. 'Zonder akkoord komt er een hardere kabinetslijn.' Toch lijkt een uitkomst nog ver weg.[/quote]
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) werkt aan een veilige werkcultuur zodat beter toezicht kan worden gehouden op slachthuizen en veetransporten. Dat stelt minister Piet Adema van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit woensdag tijdens een debat over de NVWA.
Uit de wandelgangen valt te vernemen dat het stuk gelekt is vanuit het ministerie. Het biedt de basis om de onderhandelende partijen - boeren, verwerkende industrie en detailhandel - de schuld te geven van het mislukken van een akkoord dat zo mooi klonk, maar in het zicht van de finish voor hen toch niet haalbaar bleek. Tevens kan het lek nuttig zijn om druk te zetten om partijen nog net over de streep te trekken en niet de schuld te krijgen van het torpederen van zo'n mooi akkoord.
Agrarisch makelaars stellen vast dat er onder boeren wel interesse bestaat voor de uitkoopregelingen van de overheid, maar er bestaat twijfel of de belangstelling zich gaat vertalen in het aantal transacties waar het kabinet op hoopt. "Boeren met een florerend bedrijf zullen zich niet laten verleiden om te stoppen, is mijn inschatting", zegt Jos Ebbers, agrarisch makelaar in Friesland en voorzitter van de vakgroep Agrarisch & Landelijk van makelaarsvereniging NVM. "Voor boeren die geen opvolger hebben en dicht tegen hun pensioen aan zitten, is het een ander verhaal. Maar de vraag is of zij kwalificeren als 'piekbelaster'." Eind mei maakt het ministerie van LNV de exacte criteria bekend en kunnen boeren via een digitaal loket zien of zij voor een van de uitkoopregelingen in aanmerking komen. Voor veehouderijbedrijven die worden gekwalificeerd als piekbelaster biedt het ministerie 100% van de marktwaarde van de geschrapte dierrechten en 120% van de waarde van hun stallen. Er komt een vergoeding voor sloopkosten en de grond blijft in eigendom van de veehouder. Makelaars merken op dat bij de vergoeding voor de stallen niet de marktwaarde wordt uitgekeerd, maar de gecorrigeerde vervangingswaarde. Aan de hand van de grootte en het bouwjaar wordt de hoogte van de vergoeding bepaald. De onderhoudsstaat en functionaliteit speelt geen rol. Dat kan nadelig uitpakken voor bedrijven die oudere stallen onlangs hebben gerenoveerd en uitgerust met moderne technieken. Een andere drempel is dat een veehouder die deelneemt aan de regeling niet meer in dezelfde sector in Nederland of de Europese Unie een nieuw bedrijf mag starten. Het gaat vaak om goedlopende bedrijven, waar het ministerie zich met de uitkoopregeling. Die willen graag actief blijven in de sector, waarin ze nu werken. De makelaars verwachten dat vooral veel oudere boeren zonder opvolger zich zullen aanmelden voor de uitkoopregelingen. Het gaat vaak om ondernemers die al voornemens waren om binnen enkele jaren te stoppen. Dat proces wordt met de regeling nu wat naar voren gehaald. Het gaat hier echter vaak om wat kleinere bedrijven met een relatief lage stikstofbelasting op de natuur. bron: Financieele Dagblad
LTO wil geen verregaande conclusies verbinden aan het gelekte conceptrapport van de Wageningen Universiteit over emissiearme stalvloeren. Het rapport toont niet aan dat andere innovaties om stikstof te reduceren niet werken, stelt de boerenbelangenorganisatie.
[quote]De stikstofverliezen van een groot aantal emissie-arme melkveestaltypes kunnen behoorlijk afwijken van de officieel vastgestelde emissiefactor, zo blijkt uit...[/quote]
[quote]Stem op mij: https://www.dutchdairychallenge.nl/dutch-dairy-challenge-2023/stemmen[/quote]
[quote]Leonie Vestering, namens de Partij voor de Dieren (PvdD) in de Tweede Kamer woordvoerder voor onder andere landbouw, legt tijdelijk haar werk als Tweede Kamerlid neer. Ze doet dat op doktersadvies.[/quote] Klinkt vreemd, ziek geweest en nu op doktersadvies er ff maanden tussenuit.
Zou LTO dan toch de poot stijf houden? Ik moet eerlijk zeggen dat positief verrast ben dat LTO de dictaten afwijst. Wat mij betreft waren ze vandaag echt weggelopen, maar afkeuren en doorpraten is beter dan de dictaten van LNV ondertekenen. [quote]LTO Nederland heeft niet ingestemd met de huidige concepttekst van het landbouwakkoord. De organisatie blijft wel in onderhandeling met het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Dat zegt LTO-voorzitter Sjaak van der Tak. Hij stelt dat een forse bijsturing van het akkoord nodig is.[/quote]
De bestuursrechter heeft geoordeeld dat toewijzing van een knelgeval neerkomt op een erkenning dat het initiele fosfaatrechtenbesluit onrechtmatig was. Knelgevallen komen daarom in aanmerking voor een vergoeding voor de periode dat ze door het te laag vaststellen van de fosfaatrechten over te weinig fosfaatrechten beschikten.
Om het aantal stalbranden terug te dringen, is het kabinet van plan verplichte brandveiligheidskeuringen voor veehouderijlocaties in te voeren. De wet die dit moet regelen, is opgesteld te consultatie. Dit betekent dat belanghebbenden en het publiek hierop kunnen reageren.
Goed nieuws: er is geen afroming van toepassing wanneer de landbouwer op een bedrijf wijzigt, maar het bedrijf zelf niet. [quote]4.2 Het College dient vervolgens de vraag te beantwoorden of de minister terecht een afroming van 20% heeft toegepast bij de registratie van de overgang van de fosfaatrechten van de maatschap naar de B.V. 4.3 Ingevolge artikel 23, derde lid, van de Msw, rust het fosfaatrecht op het bedrijf zoals gedefinieerd in artikel 1, eerste lid, aanhef en onder i, van de Msw. Het fosfaatrecht gaat in de hier aan de orde zijnde zaak niet over naar een ander bedrijf in de zin van de Msw omdat het geheel van productie-eenheden ongewijzigd blijft. Door wie of welke entiteit het bedrijf wordt gevoerd is niet bepalend voor het fosfaatrecht. Als een bedrijf in de wettelijke definitie overgaat van, in dit geval, een maatschap naar een besloten vennootschap, heeft dat dan ook geen gevolgen voor het op het bedrijf rustende fosfaatrecht. Evenmin is in zo’n geval sprake van een overdracht van fosfaatrechten in de zin van artikel 25 van de Msw. Het voorgaande brengt mee dat de minister ten onrechte de fosfaatrechten met 20% heeft afgeroomd. De minister had moeten volstaan met het registreren van de overgang van de fosfaatrechten van de maatschap naar de B.V. Het College verwijst naar zijn uitspraken van 8 december 2020 (ECLI:NL:CBB:2020:920), 6 juli 2021 (ECLI:NL:CBB:2021:715) en 13 juli 2021 (hiervoor geciteerd onder 4.1). 4.4 De in artikel 33 van de Msw vermelde mogelijkheid tot afroming van het op het bedrijf rustende productierecht in geval van een bedrijfsoverdracht maakt het voorgaande niet anders, nu de daarvoor benodigde algemene maatregel van bestuur niet is vastgesteld. 4.5 Uit het voorgaande blijkt dat het College anders oordeelt dan in de uitspraak van 19 januari 2021 (ECLI:NL:CBB:2021:34), waarnaar de minister verwijst. 4.6 Voor de heffing van leges is evenmin een basis, nu het hier niet gaat om een overgang als bedoeld in artikel 27, eerste lid, van de Msw (zie artikel 104, eerste lid, gelezen in samenhang met artikel 111, eerste lid, van de Uitvoeringsregeling).[/quote]
Leeftijd: 41jr Laatst online: 5u geleden
Ik heb ervaring met de volgende machines: