VVD wil veehouderij onmogelijk maken

De VVD heeft een voorstel ingediend om de veehouderij eigenlijk onmogelijk te maken. Zo wordt voerbeperking verboden: "waarbij geen voer- en waterbeperking wordt opgelegd". Wordt het isoleren of afzonderen van dieren verboden: "een stalconcept waarin dieren **van alle leeftijden** de keuzevrijheid en ruimte hebben om soorteigen gedrag uit te voeren, inhoudende geen kooihuisvesting **of individuele huisvesting**, voldoende thermisch comfort, keuzevrijheid" Moeten dieren "territoriaal gedrag" kunnen vertonen (lekker met hoorns, zie hieronder): "natuurlijk gedrag: een stalconcept dat voorziet in de gedragsbehoeften van de soort voor wat o.a. betreft sociaal gedrag, zelfverzorgend gedrag, foerageergedrag, territoriaal gedrag, voortplantingsgedrag, maternaal gedrag en rustgedrag" En wordt het onvruchtbaar maken van dieren verboden en blijft het merken enkel toegestaan als dat van de EU verplicht moet (en ook onthoornen wordt verboden) "Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden voor de op grond van artikel 2.8, tweede lid, onder b, aangewezen lichamelijke ingrepen met het oog op een dierwaardige wijze van houden van de in het eerste lid bedoelde dieren regels gesteld over het vervallen van die aangewezen ingrepen uiterlijk per 2040, voor zover de ingreep geen diergeneeskundige noodzaak heeft en voor zover het verrichten van de ingreep niet dwingend voortvloeit uit bindende onderdelen van EU-rechtshandelingen."

Tijdelijke wet transitie fonds versus verloren PAS melders

27 juni komt de tijdelijke wet transitie fonds in de eerste Kamer ter stemming. Coalitie kan alleen een meerderheid behalen met steun van BBB of PvdA/Groen Links. 25 miljard euro voor transitie NPLG en oa PAS knelgevallen legalisering/opkoop In de Kamerbrief van afgelopen vrijdag over concept LbA valt het volgende te lezen in bijlage 8 over het spoor legalisering pas knelgevallen. Zie screenshot van advies landsadvocaat. Zolang de overheid stuurt op een slechte staat van instandhouding van de natuur wordt er NOOIT een PAS knelgeval gelegaliseerd. (Er valt ook te lezen dat er geen zicht is op de svz legalisering proces ) En provincies, jullie moeten voor 1 juli een plan van aanpak indienen over het NPLG. Provincie besturen, jullie zijn de Sjaak als op 28 februari 25 niet alle PAS knelgevallen zijn gelegaliseerd. Kabinet Rutte duwt de provincie besturen en de PAS knelgevallen voor de trein! Dus steun aan het transitie fonds is een stem voor Rutte, niet voor de natuur, niet voor de provincie besturen en niet voor de PAS knelgevallen! En als dit soort stukken in een LbA staan dan is het een wijs besluit dat LTO weg gelopen is.

Koeienquotum is ’sluipmoord’

Veehouders vrezen norm door Mike Muller en Eva Segaar DEN HAAG Melkveehouders vrezen dat zij de dupe worden van de invoering van een maximum aantal koeien per hectare grasland. Bijna een derde van de 15.261 koeienboeren zou daardoor in de problemen komen, blijkt uit berekeningen die de Wageningen Universiteit heeft gemaakt op verzoek van de Nederlandse Melkveehouders Bond (NMV). De norm van 2,8 koeien per hectare grasland is een wens van het kabinet en ligt op tafel bij de onderhandelingen over het landbouwakkoord. NMV-voorman Henk Bleker spreekt van een potentiële sluipmoordenaar voor duizenden melkveebedrijven. „Of je houdt minder dieren, dan heb je minder inkomsten, maar dezelfde kostenstructuur. Of je koopt extra grond, zonder dat je daar extra inkomsten voor krijgt, want je mag niet meer koeien houden.” Het ministerie van Landbouw wil niet inhoudelijk reageren op de kritiek zolang de onderhandelingen lopen. Voor veel boeren is het maandag toch al ’gehaktdag’ nu minister Christianne van der Wal (Stikstof en Natuur) haar ’woest aantrekkelijke’ uitkoopregeling voor zogeheten piekbelasters presenteert. Bron: https://digitalekrant.telegraaf.nl/

Van der Tak: 'Ik wil boeren en tuinders meenemen in de transitie'

Sjaak probeert zieltjes te winnen voor een slecht akkoord. Gebruikt daarbij angst als middel. "Want kabinet gaat anders zelf maatregelen nemen." Sjaak ziet het verkeerd. Kabinet gaat niets doen. Kabinet gaat vooral veel ruzie maken. CDA gaat zichzelf niet volledig opheffen. En zelf als het CDA dat al doet en het kabinet komt zelf met strenge maatregelen, dan nog hebben ze niet de uitvoeringskracht om voordat er nieuwe verkiezingen zijn ook maar een begin te maken met de uitvoering. Er gaat enorme maatschappelijke onrust ontstaan, met betogingen, blokkades omgekeerde vlaggen etc. En het ministerie en RVO en NVWA gaan volledig vast lopen in de uitvoering als boeren zich massaal verzetten. Ook juridisch gezien gaat het volledig vast lopen met duizenden boeren die tegen ieder besluit in bezwaar en beroep gaan. Het kabinet weet dat ze het niet zonder medewerking van de sector kunnen. Sjaak moet dan ook ophouden met bukken en angstzaaien. [quote]LTO Nederland-voorman Sjaak van der Tak is duidelijk over het nut van het Landbouwakkoord waar hij nu al zes maanden over onderhandelt. 'Zonder akkoord komt er een hardere kabinetslijn.' Toch lijkt een uitkomst nog ver weg.[/quote]

'Belangstelling voor uitkoop komt van andere boeren dan waar de minister op hoopt'

Agrarisch makelaars stellen vast dat er onder boeren wel interesse bestaat voor de uitkoopregelingen van de overheid, maar er bestaat twijfel of de belangstelling zich gaat vertalen in het aantal transacties waar het kabinet op hoopt. "Boeren met een florerend bedrijf zullen zich niet laten verleiden om te stoppen, is mijn inschatting", zegt Jos Ebbers, agrarisch makelaar in Friesland en voorzitter van de vakgroep Agrarisch & Landelijk van makelaarsvereniging NVM. "Voor boeren die geen opvolger hebben en dicht tegen hun pensioen aan zitten, is het een ander verhaal. Maar de vraag is of zij kwalificeren als 'piekbelaster'." Eind mei maakt het ministerie van LNV de exacte criteria bekend en kunnen boeren via een digitaal loket zien of zij voor een van de uitkoopregelingen in aanmerking komen. Voor veehouderijbedrijven die worden gekwalificeerd als piekbelaster biedt het ministerie 100% van de marktwaarde van de geschrapte dierrechten en 120% van de waarde van hun stallen. Er komt een vergoeding voor sloopkosten en de grond blijft in eigendom van de veehouder. Makelaars merken op dat bij de vergoeding voor de stallen niet de marktwaarde wordt uitgekeerd, maar de gecorrigeerde vervangingswaarde. Aan de hand van de grootte en het bouwjaar wordt de hoogte van de vergoeding bepaald. De onderhoudsstaat en functionaliteit speelt geen rol. Dat kan nadelig uitpakken voor bedrijven die oudere stallen onlangs hebben gerenoveerd en uitgerust met moderne technieken. Een andere drempel is dat een veehouder die deelneemt aan de regeling niet meer in dezelfde sector in Nederland of de Europese Unie een nieuw bedrijf mag starten. Het gaat vaak om goedlopende bedrijven, waar het ministerie zich met de uitkoopregeling. Die willen graag actief blijven in de sector, waarin ze nu werken. De makelaars verwachten dat vooral veel oudere boeren zonder opvolger zich zullen aanmelden voor de uitkoopregelingen. Het gaat vaak om ondernemers die al voornemens waren om binnen enkele jaren te stoppen. Dat proces wordt met de regeling nu wat naar voren gehaald. Het gaat hier echter vaak om wat kleinere bedrijven met een relatief lage stikstofbelasting op de natuur. bron: Financieele Dagblad

Geen afroming fosfaatrechten bij verandering landbouwer op een bedrijf

Goed nieuws: er is geen afroming van toepassing wanneer de landbouwer op een bedrijf wijzigt, maar het bedrijf zelf niet. [quote]4.2 Het College dient vervolgens de vraag te beantwoorden of de minister terecht een afroming van 20% heeft toegepast bij de registratie van de overgang van de fosfaatrechten van de maatschap naar de B.V. 4.3 Ingevolge artikel 23, derde lid, van de Msw, rust het fosfaatrecht op het bedrijf zoals gedefinieerd in artikel 1, eerste lid, aanhef en onder i, van de Msw. Het fosfaatrecht gaat in de hier aan de orde zijnde zaak niet over naar een ander bedrijf in de zin van de Msw omdat het geheel van productie-eenheden ongewijzigd blijft. Door wie of welke entiteit het bedrijf wordt gevoerd is niet bepalend voor het fosfaatrecht. Als een bedrijf in de wettelijke definitie overgaat van, in dit geval, een maatschap naar een besloten vennootschap, heeft dat dan ook geen gevolgen voor het op het bedrijf rustende fosfaatrecht. Evenmin is in zo’n geval sprake van een overdracht van fosfaatrechten in de zin van artikel 25 van de Msw. Het voorgaande brengt mee dat de minister ten onrechte de fosfaatrechten met 20% heeft afgeroomd. De minister had moeten volstaan met het registreren van de overgang van de fosfaatrechten van de maatschap naar de B.V. Het College verwijst naar zijn uitspraken van 8 december 2020 (ECLI:NL:CBB:2020:920), 6 juli 2021 (ECLI:NL:CBB:2021:715) en 13 juli 2021 (hiervoor geciteerd onder 4.1). 4.4 De in artikel 33 van de Msw vermelde mogelijkheid tot afroming van het op het bedrijf rustende productierecht in geval van een bedrijfsoverdracht maakt het voorgaande niet anders, nu de daarvoor benodigde algemene maatregel van bestuur niet is vastgesteld. 4.5 Uit het voorgaande blijkt dat het College anders oordeelt dan in de uitspraak van 19 januari 2021 (ECLI:NL:CBB:2021:34), waarnaar de minister verwijst. 4.6 Voor de heffing van leges is evenmin een basis, nu het hier niet gaat om een overgang als bedoeld in artikel 27, eerste lid, van de Msw (zie artikel 104, eerste lid, gelezen in samenhang met artikel 111, eerste lid, van de Uitvoeringsregeling).[/quote]

NickR


Topics
0
Reacties
0
Volgers

Over mij

Leeftijd: 41jr
Laatst online: 5u geleden

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering