Stikstofclaim deelt eerste tik uit aan Greenpeace en Staat in stikstofzaak

27 december 2023. De rechtbank heeft Stikstofclaim vandaag in het gelijk gesteld. Stikstofclaim verzocht de rechtbank om te mogen toetreden tot de stikstofzaak van Greenpeace als belanghebbende. Greenpeace en de Staat der Nederlanden waren hier fel op tegen, en trokken alles uit de kast om een toetreding te verhinderen. De rechter schoof de bezwaren van Greenpeace en de Staat terzijde, en besliste dat Stikstofclaim wordt toegelaten tot deze zaak. Nu moet de rechter óók de belangen van de aangeslotenen van Stikstofclaim meewegen. Greenpeace wil via de rechter afdwingen dat de Staat grote haast maakt met haar stikstofaanpak. Niet in 2035 moeten de kritische depositiewaarden in veel natuurgebieden worden gehaald, zoals de wet nu stelt, maar al in 2025. Dit is een van de vorderingen van Greenpeace. Greenpeace en de Staat der Nederlanden wilden samen de ‘degens kruisen’ in de rechtbank. Echter, daar heeft Stikstofclaim een stokje voor weten te steken. Greenpeace wilde het voorbeeld van klimaatactiegroep Urgenda volgen. Urgenda stapte naar de rechter en dwong de Staat tot strenger klimaatbeleid. Greenpeace hoopte hetzelfde kunstje te flikken voor het stikstofbeleid. Maar rekende even niet op Stikstofclaim. Stikstofclaim volgt veel stikstofrechtszaken en ervaart dat de landsadvocaat, die de Staat verdedigt, geregeld veel weggeeft in rechtszaken tegen NGO’s. Hetzelfde dreigde te gebeuren in de stikstof-rechtszaak van Greenpeace. “Je mag er in zo’n zaak niet op vertrouwen dat de Staat de belangen van de boeren verdedigt”, aldus Stikstofclaim. Greenpeace en de Staat zetten alles in het werk om te verhinderen dat Stikstofclaim zou worden toegelaten tot hun gerechtelijke procedure. Vandaag kwam de rechter met een uitspraak, die ging niet mee met de argumenten van beiden. Maar besliste dat Stikstofclaim wordt toegelaten. De rechter verklaarde Stikstofclaim ontvankelijk. Stikstofclaim komt op voor de belangen van de aangeslotenen. De rechtbank oordeelde tevens dat Stikstofclaim voldoende achterban vertegenwoordigt om te mogen opkomen voor de boeren die worden getroffen door de extra stikstofmaatregelen die Greenpeace vordert. Het bestuur van Stikstofclaim is blij met de uitspraak van de rechter. De rechter wordt nu gedwongen ook de belangen van de boeren mee te wegen. En niet uitsluitend de belangen van Greenpeace en de Staat. De rechtszaak zal in het voorjaar van 2024 aanvangen. Naar verwachting zal deze zaak één of enkele jaren in beslag nemen. [i]Steun Stikstofclaim financieel in de zaak tegen Greenpeace U kunt ons helpen om Greenpeace en de Staat juridisch aan te pakken. Doe een vrijwillige financiële donatie aan Stikstofclaim en help ons de strijd voort te zetten. Als richtbedrag kunt u denken aan bijvoorbeeld € 150. Maak uw donatie over op rekeningnummer NL64ABNA 0863 5259 03 t.n.v. Stichting Stikstofclaim. [/i]

'GVE-norm van de baan, wel graslandnorm vanaf 2027'

Het kabinet is afgestapt van de norm voor grootvee-eenheden (GVE) voor een meer grondgebonden melkveehouderij. In plaats daarvan wordt nu een graslandnorm uitgewerkt vanaf 2027. at bevestigen Haagse bronnen aan Nieuwe Oogst. Het kabinet heeft na het overleg van afgelopen woensdag 'huiswerk' meegenomen op dit gebied. De graslandnorm zou moeten gaan gelden vanaf 2027. Vanaf 2030 moet dan een afrekenbare stoffenbalans worden ingevoerd waarmee melkveehouders een strengere norm kunnen voorkomen. De graslandnorm is bedoeld voor melkveehouders. Het kabinet wil dat voor hen de norm de komende tien jaar telkens wat lager wordt. Een graslandnorm is voor melkveehouders makkelijker om aan te voldoen dan een GVE-norm die veel meer statisch is. Vanaf 2027 zou een norm gelden van 0,25 hectare per GVE (grootvee-eenheid oftewel één koe of twee kalveren). In 2030 gaat een strengere graslandnorm gelden van 0,30 hectare per GVE en vanaf 2035 geldt een norm van 0,35 hectare per GVE. Dit staat gelijk aan 2,8 GVE per hectare. Het vertrekpunt van het kabinet bij aanvang van de onderhandelingen van het Landbouwakkoord was 1,7 tot 2,3 GVE per hectare. Omgerekend naar een GVE-norm zou dan nu worden gewerkt aan 4 GVE per hectare in 2027 en uiteindelijk 2,85 in 2032. Dit is vooral een tegemoetkoming aan boeren met veel grasland. Voor boeren met relatief weinig grond is het een ander verhaal. Zij moeten dan kiezen tussen vee wegdoen, maisland omzetten in grasland of investeren in het bijkopen van grasland. Het kabinet wil graag meer grasland in plaats van maisland, omdat gras CO2 vastlegt in de bodem en mais uitspoelingsgevoelig is en daarom meer belastend voor het milieu. Het kabinet werkt aan flankerend beleid voor speciale regio's zoals het Brabantse De Peel, een gebied dat relatief veel intensieve melkveehouderijen kent. Dit aanvullende beleid moet deze groep boeren helpen om ook te kunnen voldoen aan de nieuwe graslandnorm.

LTO: ‘De Groot (D66) moet uitspraak terugnemen’

LTO is verbolgen over de uitspraken van D66-Tweede Kamerlid Tjeerd de Groot in de Telegraaf van vandaag waarin hij met betrekking tot het Landbouwakkoord stelt dat de handtekening van LTO ‘niets’ waard is. Dat is opnieuw een respectloze uitspraak van de landbouwwoordvoerder van de tweede coalitiepartij van Nederland. LTO eist dat deze uitspraken worden teruggenomen. Het is onwerkelijk om met een kabinet te onderhandelen over herstel van vertrouwen en een wenkend toekomstperspectief als één van de coalitiepartijen zich op deze manier uitlaat. De uitspraken van De Groot zijn wat LTO betreft extra opvallend omdat D66 vóór een eerdere motie om tot een Landbouwakkoord te komen heeft gestemd. Bovendien is de partij onderdeel van het kabinet-Rutte IV dat vorig jaar de aanbevelingen van Johan Remkes onomwonden heeft overgenomen. Aanbevelingen die als essentie hebben: werken aan het herstellen van vertrouwen, verbeteren van het gesprek tussen overheid en de agrarische sector, en het schetsen van een wenkend toekomstperspectief. Het (proberen te) komen tot een Landbouwakkoord is daarbij een essentieel middel en is door het kabinet stevig opgepakt. Dat vervolgens op deze manier over een van de onderhandelende partijen in dat akkoord wordt gesproken, is ronduit ongepast. LTO-voorzitter Sjaak van der Tak: “Veel mensen werken op dit moment keihard om te komen tot een akkoord dat stappen zet in het herstellen van vertrouwen én een wenkend perspectief moet bieden voor boeren en tuinders. Of dat gaat lukken is zoals bekend lastig; op de inhoud schuurt het en dat hoort ook zo in een volwassen proces. Maar als een coalitiepartij zich niet meer op de inhoud maar op een van de deelnemers van het akkoord stort, dan kan ik dat niet anders dan ernstig noemen. Het schaadt het aanzien van de politiek. Deze onnodig polariserende en grievende uitspraken moeten van tafel worden genomen door D66, door Kamerlid Tjeerd de Groot.”

Verschil tussen LTO en FDF&Agractie

Verschil tussen LTO en FDF / Agractie. *LTO probeert alle agrarische sectoren te vertegenwoordigen. FDF/Agractie zijn one-issue-partijen. Ook prima maar lastig te vergelijken. *LTO heeft professionals in dienst voor vele dimensies van het ondernemen; belangenbehartiging in de Haag en Brussel, maar ook juridisch, economisch, planologisch, P&O en nog veel meer advies naar de leden; gevraagd en ongevraagd. *LTO heeft door het hele land leden in afdelingen met bestuurders die als vrijwilligerswerk hun best doen om de agrarische belangen te verdedigen. Denk aan gemeentelijke bestemmingsplannen monitoren, (eventueel met hulp van deskundigen op het lto-kantoor), maar ook overleg met TBO`s, Waterschappen, waterleidingbedrijven, Tennet, Gasunie, subsidies, noem maar op. Vrijwilligerswerk aangevuld met deskundigheid van lto-kantoren. Mooie opzet lijkt mij. *Hoe vaak zien we dat partijen graag met de landbouw willen praten en niet weten wie te benaderen, daarom is het goed dat LTO landelijke dekking en bekendheid heeft. *Zelf melk ik voor een regionale afdelingsbestuurder als hij naar LTO gelieerde vergadering is. Even voor de beeldvorming: ik kost als ZZP-er € 26,-- Hij heeft wel eens zijn onkostenvergoeding gedeeld door zijn uren: nog niet 1 euro per uur. Die uren maakt hij dus voor het collectief. Bijvoorbeeld hier in de provincie heeft LTO een subsidieregeling met de provincie overeengekomen. Paar miljoen voor agrarische structuurverbetering, verbreding en verduurzaming. Hele sector profiteert daarvan. De grootste anti-LTO-actievoerders bouwen luxe B&B appartementen door deze subsidie. Van harte gegund, maar zou mooi zijn om dan iets minder grote mond tegen LTO op te zetten dunkt mij. *nog een voorbeeld en dan ga ik zo melken… 😉 Den Haag probeert al jaren de BTW op bloemen en planten naar 21 % te verhogen. Intensief LTO lobbywerk heeft dat nog steeds weten tegen te houden. Met goede argumenten. Ik durf te stellen dat zonder deze stille diplomatie van LTO, er allang 21 % had moeten worden afgedragen. Dat had dus 12% extra belasting geworden voor alle telers. Zonder vergoeding of tegenprestatie, gewoon 12 % van je omzet afdragen.

Statement LTO na sessie Hoofdtafel Landbouwakkoord

Vandaag kwam de Hoofdtafel van het Landbouwakkoord voor de vijfde keer bijeen. Daarbij was veel aandacht voor het nieuws dat vrijdag naar buiten kwam over de versnelde derogatie-verplichtingen. LTO is over het derogatiedebacle heel helder geweest. Hoe is het mogelijk dat, terwijl boeren al gezaaid hebben, de spelregels worden veranderd? Door Europa. Eenzijdig. Dat is onbetrouwbaar en onaanvaardbaar. We hebben daar met de minister van LNV een heftig gesprek over gehad. We zijn er op het ontspoorde derogatiedossier nog niet uit. Er komt hierover deze week een Kamerdebat. Er zijn bij onze achterban nog veel praktische en juridische vragen. De minister is aan zet. De komende dagen zijn cruciaal. Remkes heeft een groot punt gemaakt van herstel van vertrouwen. Daar is het akkoord op gericht. Daarom moet er op landbouwinhoud een akkoord komen dat écht het verschil maakt. Of dat lukt is de vraag. Dat beoordelen we als de inhoud er ligt. Helaas helpen dit soort zaken niet. Met de woorden van Remkes: “De impasse in de dialoog tussen kabinet en agrarische sector gaat veel verder terug. Boeren geven aan al jaren geconfronteerd te worden met zwalkend overheidsbeleid”. Afgelopen vrijdag is daar helaas een nieuw hoofdstuk aan toegevoegd.

fendt516plus


Topics
0
Reacties
0
Volgers

Over mij

Leeftijd: onbekend
Laatst online: 2mnd geleden

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering