Terug van nooit weggeweest te zijn.....

10 juni 22 lanceerde van der Wal een kaartje met emissie reductie doelen. Na veel protest leek het kaartje weg te zijn. Niets is minder waar.

Na het UvA onderzoek is middels beleid sturen op depositie op bedrijfsniveau van de kaart.
Wettelijk ligt de focus vanuit de habitatrichtlijn, de wet natuurbescherming en de wet stikstof reductie en natuur herstel op depositie. Stikstof in de natuur.
De drie professoren schreven in een essay dat emissie beleid wettelijk ook niet mogelijk was.

Maar belangenbehartiging waaronder LTO willen dolgraag sturen op emissies. Sturen op bedrijfsniveau.
Daarmee komt het kaartje , nu vanuit een andere hoek weer op de agenda.

" de oplossing voor het stikstof/vee probleem is er al, nu nog een probleem bedenken......."

Deel dit topic

Reacties

+1
John Spithoven
De emissie reductie kaart....

(klik om te vergroten)

+1
John Spithoven
@John Spithoven Tot mijn grote schrik zag ik dat BBB gisteren ook twee moties indienen die emissie beleid ondersteunde......
En ook het verkiezingsprogramma vermeldt emissie beleid.

Bij de huidige juridische realiteit ( vloeren discussie) is emissie beleid een bote sanering van staarten op bedrijfsniveau.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+2
John Spithoven
@John Spithoven Nu willen belangenbehartigers graag emissie meten. Want dat is de oplossing......Vanuit de UvA onderzoek begreep ik dat gekalibreerde emissie metingen bijna onmogelijk zijn en meer dan 250k per jaar kosten. Juridisch gezien doen emissie metingen niets af aan het voorzorgsbeginsel. Daarmee is meten leuk voor de data maar helpt de onderneming niets in de vergunning problematiek.
+2
John Spithoven
@John Spithoven Praktijk voorbeeld.

Bedrijf in de screenshots heeft in het kaartje v d Wal een emissie reductie doelstelling van 80 % in de stal en 18 % in het veld, zit bijna 25 km van overbelaste natuur en heeft vergunningen op orde.

LTO en BBB zorgen met hun steun aan het demissionaire kabinet dat dit bedrijf kan beëindigen. Technisch en juridisch ( met meten) kan dit bedrijf niet voldoen.

Nu is dit ons bedrijf.

Waar zijn ze in vredesnaam mee bezig!!!!????

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+2
John Spithoven
@John Spithoven het UvA onderzoek toont aan dat de veldemissies maar een kwart zijn van waar WUR en de sector mee rekent. Er is geen 1 belangenbehartiger of politieke partij die er iets mee doet. Onder aanvoering van Zuivelnl met hun klw , die aangestuurd wordt door WUR blijven alle belangenbehartigers met oogkleppen richting de afgrond lopen.....Van de Wal met haar kaartje zal ze wel begeleiden richting het probleem....want een oplossing hebben ze al bedacht.....het reductie kaartje....
+1
Spuit11
@John Spithoven Ik heb je hoog zitten daarom verbaast het me dat je onder de indruk bent van het standpunt van de BBB in deze
+2
bio boer
@John Spithoven wat is jou bron dat ze het kaartje weer gebruiken ?
GJ Bosch
@bio boer Het is wel een goede vraag. Ik ben benieuwd naar het antwoord.
hans-hans
@GJ Bosch er staat een foto met kaartje en daar onder rechts staat ANP
Ik denk dat ,dat de bron van het emmissie kaartje is
GJ Bosch
@hans-hans De minister heeft het stikstofkaartje ingetrokken en haar excuses aangeboden. Dus de vraag is wat Spithoven met dat kaartje bedoelt

+1
demelkboer
@GJ Bosch kaartje is ingetrokken beleid daaronder niet. Met enige boetseren kom je weer op een zelfde kaartje
GJ Bosch
@demelkboer
Quote:
Met enige boetseren kom je weer op een zelfde kaartje

Laat dat maar eens zien dan. Hoe er op basis van het huidige beleid in het ene gebied 80-90% reductie moet plaatsvinden en in het andere 20%
demelkboer
@GJ Bosch ik hoef ik niks tr laten zien. EU wil krimp den haag wil krimp rabo wil krimp maatschappij wil krimp. Kunnen wij wat anders willen maar dat zet niks bij
+2
de jonge
@demelkboer ze willen allemaal krimp van vee om de mens als nieuwe melkkoe binnen te kunnen laten
+1
familie pelle
@GJ Bosch
Quote:
. Laat dat maar eens zien dan. Hoe er op basis van het huidige beleid in het ene gebied 80-90% reductie moet plaatsvinden en in het andere 20%

inderdaad. Een hoop bangmakerij de afgelopen 4 jaar. En tegelijkertijd is er nog niets maar dan ook niets gebeurd. Niet ten goede maar ook niet ten kwade.
T60401
@familie pelle precies. Het enigste wat ze bereikt hebben is dat pottentiele stoppers nog wat jaartjes aan plakken. Hopen op een zak geld die niet komt. Beleid in den haag werkt altijd averechts
bio boer
@GJ Bosch ik ook nog steeds hoe weet hij dat ze het kaartje gaan gebruiken ?
Of is hij er bang voor ? @John Spithoven ?
Twentsch Land
Denk niet dat John bang is maar dat hij niet of niet altijd zijn bron (en) wil of kan weergeven snap ik ook wel weer.

Maar wie weet heeft hij de vraag nog niet gezien en komt er misschien antwoord.

@bio boer
de jonge
Nu denk ik even zoals altijd simpel.hoe zouden ze een bedrijf met een nb en de daarbij gerealiseerde stalplekken kunnen gaan verplichten? die bedrijven zijn getoetst en goedgekeurd met vergunning. Denk je dat ze straks zeggen de tovervloeren werken niet dus de emmissies moeten aangepast worden op de vergunning en gaan ze zo krimp realiseren?
+1
John Spithoven
Artikel 2.4 Wnb hetzelfde als in NB
de jonge
@John Spithoven sorry ik begrijp je niet.
+1
John Spithoven
@de jonge Screenshot is art 2.4 lid 3 Wnb.
Hiermee zetten ze de Brabanders voor het blok.
Dan Haag kan niets, uitvoering beleid stikstof ligt bij provincies.
In 9 provincies is BBB aan de macht ook in IPO hebben ze het voor het zeggen.
Daarmee heeft de keuze voor emissie beleid van BBB hele grote gevolgen gelijk in NB. De IOV is bij de huidige realiteit gewoon een ordinaire veekrimp verordening.

(klik om te vergroten)

leonievdh971
@John Spithoven Je maakt je erg druk
Dat snap ik
Wanneer eigen bedrijf onder vuur komt te liggen is verschrikkelijk
Ik kan meerdere voorbeelden aandragen waar dat al veel langer speelt
Het gaat een taaie strijd worden
Ik wens je veel succes
+11
Twentsch Land
Leonie .... meisje meisje wat ben je weer bezig ...... kijk eens hoe John zich inzet voor alle bedrijven, dat hij als voorbeeld zijn eigen bedrijf als voorbeeld geeft in plaats van een ander bedrijf aan te wijzen is respectvol.

Je geeft graag tips....

Voor jou ook een tip, kijk vandaag niet meer op een scherm, ga lekker fietsen, wandelen of met een schop een bult grond verzetten....alle drie helpen.


@leonievdh971
hans1980
@Twentsch Land John Kent leonie wel
+4
marcsterreborn
@hans1980 who the bloody hell is John Kent?
KOC1981
@John Spithoven Uiteindelijk is, mede op basis van het UvA onderzoek, toch ieder kaartje nagenoeg waardeloos (op een cirkel van enkele honderden meters rond N2000 na). en is de enige optie die overblijft (als je N wil/moet reduceren), generieke korting. We blijven dralen en mensen voor de bus gooien. En ik zeg het nu al een aantal jaren. In mijn glazen bol worden uiteindelijk alle rechten (varkens/pluimvee/fosfaat/nieuwe voor overige sectoren) omgezet naar N-rechten met het bijbehorende rondje korting van x%. Zeker zoals de kaarten nu liggen in de peilingen met VVD + PVDA/GL + NSC en een tegenstribbelend BBB in de provincies, blijf ik bij mijn voorspelling.
leonievdh971
@KOC1981 De term glazen bol heb ik vaker gehoord.
Degene heb ik gezegd dat ie zijn bolletje een keer een grondige poetsbeurt moet geven.
kleine boer
@leonievdh971 volgens mij heeft jou scherm ook een poets beurt nodig je knoppen blijven hangen op prikkebord...
leonievdh971
@leonievdh971 Even voor jullie
Mijn mening komt niet uit een glazen bol
Is niet gebaseerd op angst
We kunnen als landbouw het meeste bereiken door richting de politiek 1 geluid te laten horen (uitspraak van Helma Lossers 2018 gesprek met haar bij de Hofvijver)
De realiteit is de vergunningverlening nu gebaseerd is op de aeriusberekening
In je vergunning heb je het recht om x aantal kilo’s ammoniak te emitteren
Voor de duidelijkheid:
ik heb (nog) niet de benodigde deskundigheid welke vereist is om inzake N de juiste beslissingen te kunnen nemen.

De opleving van ellende is begonnen met het rapport van de UvA.
Wat hebben we de laatste jaren een ophef gelezen hoe het Mesdagfonds wel even de boeren zou helpen
Het is de zoveelste mislukte poging om iets te bereiken
Het wordt hoog tijd om het Mesdagfonds te overtuigen dat ze de UvA even moeten zeggen dat er door de selectieve oplevering van het onderzoek broddelwerk geleverd is
leonievdh971
@leonievdh971 Even voor jullie
Mijn mening komt niet uit een glazen bol
Is niet gebaseerd op angst
We kunnen als landbouw het meeste bereiken door richting de politiek 1 geluid te laten horen (uitspraak van Helma Lossers 2018 gesprek met haar bij de Hofvijver)
De realiteit is de vergunningverlening nu gebaseerd is op de aeriusberekening
In je vergunning heb je het recht om x aantal kilo’s ammoniak te emitteren
Voor de duidelijkheid:
ik heb (nog) niet de benodigde deskundigheid welke vereist is om inzake N de juiste beslissingen te kunnen nemen.

De opleving van ellende is begonnen met het rapport van de UvA.
Wat hebben we de laatste jaren een ophef gelezen hoe het Mesdagfonds wel even de boeren zou helpen
Het is de zoveelste mislukte poging om iets te bereiken
Het wordt hoog tijd om het Mesdagfonds te overtuigen dat ze de UvA even moeten zeggen dat er door de selectieve oplevering van het onderzoek broddelwerk geleverd is
+2
de jonge
@John Spithoven dank dus als ik jou goed begrijp is bbb ook niet de reddende koers..
hans1980
Verdeeldheid.

Ik zal het maar zeggen , de meeste boeren denken enkel aan zichzelf, zien dit gebeuren bij "piekbelasters" denken gelukkig treft ons niet.
Zelfde issue bij emissie arme vloeren en PAS boeren, boeren die "veilig" zitten denken gelukkig het treft ons niet.

Eens LTO en BBB moet er voor iedereen zijn en emissie beleid is technisch niet te borgen
marcsterreborn
@hans1980 emissie beleid is technisch niet te borgen

Is prima te borgen. Kwestie van staarten tellen. Maar willen we dat?
Hans van Bergen
@marcsterreborn precies en al die paardenstaartjes bungelend aan een grijs kaal hoofd bij jouw club, duidend op beperkte denk capaciteit eerst maar eens apart zetten
+1
Twentsch Land
Blijven sturen op emissies, stoffenbalans enz enz is feitelijk niks anders dan bescherming werkgelegenheid voor bepaalde zogenaamde landbouw behartigers.
leonievdh971
Ik begrijp de ophef over de nieuwe koers van politieke partijen ( niet alleen BBB staat op de moties) en de belangenbehartiging.
Wanneer je iets wilt bereiken voor jezelf of de veehouderij in brede zin is accepteren van een demoncratische rechtsstaat een vereiste
Er gaat veel mis in de politiek en belangenbehartiging
Wanneer je dat wilt veranderen kun je alleen resultaat bereiken met het overtuigen van anderen en zorgen voor een meerderheid die je steunt
Vergeet daarbij maar snel de illusie dat je boeren op 1 lijn gaat krijgen.
+2
Ut Wief
Emissie is net zo'n heilloze weg als depositie.
Je kunt het niet meten, en je kunt het juridisch niet hard krijgen. Ook voor emissie moet je te veel aannames doen en modelleren.
Zie ook het boek van Ronald Meester en Marc Jacobs: Van Aardbeving tot Zoönose. Modellen kun je niet gebruiken als toetsingskader, dan gaat het gruwelijk mis.

Uiteindelijk denk ik dat we terug moeten naar efficiëntie. Dus afvoer delen door aanvoer.
Het is MINAS (wat je met een factuur en een vrachtwagen je erf op rijdt en af rijdt), maar dan niet kijken naar saldo (aanvoer -afvoer) maar naar efficiëntie: (afvoer : aanvoer).
Dat krijg je redelijk hard, ook al heb je soms schattingen van gehalten.
Daar een redelijke norm in stellen en dan de knoeiers een beetje opvoeden. Maar nooit vergunning intrekken. Want de wereld vergaat niet, en de natuur al helemaal niet. Dat heeft de UvA gelukkig bewezen.

Wie efficiënt met stikstof omgaat, vervuilt het milieu niet. Dat is een grove aanname, die redelijk is. Alles wat je daarin gaat modelleren, om het te kwantificeren, zoals emissie en uitspoeling of andere verliezen, en gebruikt om beleidsmatig af te rekenen, gaat mis.

Maar LTO, Agractie en BBB zijn zover nog niet, en daarmee schieten ze in hun eigen voet.
De achterban lijdt aan een soort Stockholm syndroom: ze zijn bevrijdt, maar ze rennen steeds weer terug naar hun ontvoerder. Ze zijn te lief. Nog te veel vertrouwen in de vakkennis van de overheid, maar die is met de productschappen down de drain gegaan. Wat had ik een hekel aan de productschappen, nog opgericht door de NSB in de oorlog, het Kremlin was er niks bij, maar nu zou ik ze snikkend in de armen willen vallen.
(Irene van der Marel)
hans1980
@Ut Wief Er komt toch een afrekenbare stoffenbalans?
leonievdh971
@hans1980 ach, misschien als speeltje van zuivel.nl
Politiek veegt de bips er mee af
Er is duidelijk gezegd door Adema:
Op korte en middellange termijn komt er geen bedrijfsspecifieke…..
Misschien op lange termijn 😁😁😁😁
Hoe lang Piet???😁😁😁
+1
Ut Wief
John, heb je ook een screenschot van het eerste lid van 2,4 Wnb en wat is IOV?
Ik probeer jouw jargon een beetje te blijven volgen, want jouw kennis hierin is voor mij leidend, maar soms moet je even ontcijferen, anders raak ik je draad kwijt.
matt
@Ut Wief interimomgevingsverordening
+2
John Spithoven
Emissie beleid is staarten reduceren, meer niet.
Innovatie heeft tot nu toe niet voor een juridisch resultaat geleid.

Stikstof is een juridisch probleem!!!!!
leonievdh971
@John Spithoven Ik begrijp je.
@John Spithoven Stikstof is een juridisch probleem !!!!! .
Stikstof is geen juridisch probleem , dat wordt alleen maar gecreëerd door de politiek .
Stikstof en ook Co2 , is wat wij nodig hebben om te leven , zonder is er geen leven mogelijk .
+7
jan-cees
@leonievdh971 Gelukkig geef jezelf de disclaimer dat je er inhoudelijk niet te veel van weet.
Het Mesdagfonds heeft nooit gezegd dat het wel even de oplossing zou brengen.
Ook ik niet.
Er is vaak aangegeven dat er geen quick wins zijn omdat er meer beleidsmensen zijn die een verdienmodel hebben bij het in stand houden van de huidige discussie dan beleidsmensen die belang hebben bij een oplossing.
En niet te vergeten de hele kudde adviseurs en techniekverkopers die hun handel willen slijten die hebben ook geen belang bij een oplossing.
Dus het stikstofdossier gaat voorlopig niet in de politiek tot een oplossing komen omdat er heel veel mensen zowel wetenschappers als politici als beleidsambtenaren een draai van 180 graden zullen moeten maken en dat gaat helaas niet snel.
Dus zal zal er stukje voor beetje met paar stapjes vooruit en dan weer achteruit in de rechtzaal verandering moeten worden bevochten.
Die rechtzaken die lopen en daarmee zetten we iedere keer weer de overheid vast en dwingen we veranderingen af en ja dat gaat helaas niet snel.
Het Mesdagfonds speelt tot op heden vanaf 2013 wel een belangrijke rol namelijk door continu bezig te zijn met het ontrafelen van de stikstof pseudo wetenschap en te zorgen dat iedereen inzichtelijk krijgt wat er wel en niet deugt aan de onderbouwing van het stikstofbeleid.

Staf en Stikstofclaim doen dat inmiddels ook sinds 2018 en 2019..

Nu terug naar het UvA onderzoek
De uitkomsten zijn van groot belang.
Om te beginnen de 10% emissie die grotendeels in de nabijheid van de bron (stal) neerkomt Grotendeels in de eerste 150 meter met een sterk dalende lijn naar niet herleidbaar tot de bron van 500 meter
Dat getal stond eerst op 30 % binnen 20 km
clo.nl/indicatoren/nl0461-ammoniak/
In eerdere kennis was het geval dat 70% van de emissie naar hogere luchtlagen ging nu is dat 90% dat is een heel erg groot verschil.
De ammoniak in die hogere luchtlagen kan zich vele honderden kilometer verplaatsen en ook onder invloed van zonlicht en ozon deels weer tot elementaire stikstof uiteenvallen.

Die stap van 30% naar 10% is uitermate belangrijk want daarmee wordt het potentieel welke tot lokale depositie kan komen een stuk kleiner (tweederde)

Dan de afstand van depositie.
Het UvA ondertzoek heeft aangetoond dat de zogenaamde piekbelasters eigenlijk niet bestaan en daarmee de wetenschappelijke onderbouwing aangedragen om onteigening op basis van piekbelaster zijn onmogelijk gemaakt.
Dat lijkt me een hele belangrijke opsteker voor de juridische zekerheid van veehouderij bedrijven.
Ook is hierdoor helder geworden dat de zogenaamde buffergebieden (2 km of 5 km ) rond natuurgebieden geen enkele zin hebbn. Het instellen van dergelijke bufferzones kan daarmee in de versnipperaar en is juridisch lastiger overeind te houden.

Het UvA onderzoek heeft ook helder gemaakt dat emissies meten uit stallen nog veel moeilijker en lastiger is dan eerder gedacht.
Dus dat emissiebeleid geen alternatief kan zijn voor het huidige stikstofbeleid.
Iets wat door een aantal belangenbehartigers en aantal politieke partijen wel wordt aangehangen en waarmee ze dus fout zitten (zie bijdrages John)

Mogelijk sturen deze organisaties hun zienswijze nog bij het is best lastig om alles in 1 keer goed te begrijpen en dit soort mishaps kunnen er blijkbaar soms insluipen ook bij clubs die het niet verkeerd bedoelen.

Wat het UvA onderzoek ook helder heeft gemaakt is dat het meten van droge depositie lastiger is dan gedacht (niet onmogelijk maar complex en duur) en dat zowel in het UvA onderzoek alsook in een eerder onder de pet gehouden onderzoek van het Rivm de droge depositie heel veel lager (2 tot 5 keer) is dan eerder aangenomen.
sciencedirect.com/science/article/…

Dat is overgigens dan wel weer te matchen met het vershil tussen de 10% en 20% die in de lokale omgeving tot depositie komt.

Al met al heeft het UvA onderzoek veel nieuwe kennis gebracht waar we veel aan hebben en ook een aantal nieuwe vragen voor verdieping gebracht.

Het Mesdagfonds heeft dus veel in beweging gebracht iets wat andere partijen met veel grotere begrotingen eigenlijk hadden moeten doen.

Want veel praten en onderhandelen over stikstofbeleid zonder te weten hoe emissie, luchtconcentraties en depositie zich tot elkaar verhouden is uitermate niet bepaald handig.
Irene van Marel heeft gelijk.
Vroeger hadden we daarvoor het Landbpouwschap die deed zulks onderzoek wel als de bestuurders vragen hadden maar dat is niet meer en een alternatief daarvoor met vergelijkbaar budget is er niet echt.
LTO had ooit die ambitie maar die is niet waargemaakt.

Mesdagfonds, Staf en SSC doen in iedergeval geslaagde pogingen om die leemte iets op te vullen.
Dus vandaar mijn oproep: Als je boer wil blijven in Nederland steun dan die clubs .

stikstofclaim.nl/

stichtingagrifacts.nl/

mesdag-fonds.nl/nieuws.html/
zomaar
@jan-cees 👍piekbelastersdepositie maar 1/3 van wat berekend werd, en niet verder dan 500m. mooi dat dat boven water is.
gewoon een goed onderzoek en mooi dat jullie daadwerkelijk mee aan de kar trekken (ipv eeuwig gezeik hoe het zou moeten)
leonievdh971
@jan-cees Dank voor de verduidelijking
De politieke consequentie van het UvA onderzoek is de definitieve overstap naar emissiebeleid.
+3
jan-cees
@leonievdh971 Nogmaals je disclaimer gebruiken dat je er niet veel van begrijpt.
Nee het UvA onderzoek toont juist aan dat emmissie beleid juridisch ook niet valt dicht te maken .
Overigens zou voor de stap naar emissie beleid een wetswijziging nodig zijn maar ook een systeemwijziging die voorlopig niet gaat gebeuren. Wetswijziging zou op zn vroegst mei 2025 kunnen en daarvoor moet er februari 2024 een nieuw kabinet zet zijn ook dat is maar de vraag.

Daarom zeggen wij ook steeds als je iets wil wat binnen redelijke termijn oplossingen kan bieden ga meten.
Alleen met metingen kun je de juridische hobbel nemen van het voorzorgsprincipe .

Neem bodemanalysen kijk waar stikstof wel en waar geen probleem is.
Ga op veel meer plaatsen depositie meten . Er zijn u 10 plaatsen waar ze natte depositie meten doe dat op 161 plaatsen (alle N2000 gebieden).
Daardoor kun je in juridische procedures als overheid feiten overleggen ipv modellen met onzekerheden.

Neem herstelmaatregelen door bekalken, plaggen en schaapskuddes door verdroging tegen te gaan door watervoorraden aan te leggen in gebieden die zomers droog zijn.

Ga werken met Euros Lotos als rekenmodel doet Duitsland ook.
Zorg dat er een betere dossier opbouw is.

En zorg ervoor dat niet al te veel onbenullen vergelijkbaar als @leonievdh971 zich er mee bemoeien
leonievdh971
@jan-cees lachen met jou😂😂😂😂

Ik heb er niet heel verstand van
Heb wel bezwaar tegen je woordgebruik N je opstelling richting kritische mensen

Maar ik zal mezelf gerust stellen, een vrouw moet tegen een stootje kunnen vind ik.

Nu even inhoudelijk: adviseer je ook als de wiedeweerga droge depositie te gaan meten?
+8
George
@leonievdh971 Ben ik de enige hier? Ik zeg zoiets niet gauw. Maar ik word in ieder geval erg moe van jouw reacties hier. Ik lees ze niet allemaal maar je komt hier zo vaak voorbij en telkens andere namen. Van mij mogen ze direct jouw IP blokkeren zodat je niet meer op dit forum kunt. Man , man , man ga eens werken.
leonievdh971
@George Is alles ok?
Ik zie geen reactie van jou in deze topic en kan daarom niet inhoudelijk reageren op je niet-beargumenteerde kritiek.
Onderdeel van mijn werk is social media volgen

Sorry.
+2
George
Quote Reactie van @leonievdh971:
Is alles ok?

Met mij wel ja maar dat vraag ik me telkens ook af als ik jouw reacties hier voorbij zie komen.
leonievdh971
@George Het gaat uitstekend
+1
George
Quote Reactie van @leonievdh971:
Het gaat uitstekend

Vinden andere uit je directe omgeving dat ook , dat lijkt me van meer waarde als die dat ook kunnen bevestigen.
leonievdh971
@George Dat kun je vragen aan die anderen
Mijn zegen heb je
hans1980
@George hij prikt onder 20 plus verschillende namen de meeste kennen hem als R....d
Hij is mega gefrustreed vanwege fosfaatrechten prikdatum
Dat alles en iedereen moet lijden om zijn leed.
Erik1979.
@hans1980 ik heb het gesproken. Lijkt er op dat hij niet meer kan reageren.
kleine boer
@George is een ingehuurde van de pvdd... word er voor betaald hier te reageren en te stoken...
leonievdh971
@George Vooral jouw opmerking over ga toch werken is grappig
Jij laat je niet voorschrijven wanneer je moet gaan werken.
+2
ted9
@George Het is een vervuiler van het forum.
leonievdh971
@ted9 jullie kunnen niet tegen mijn bijdrages omdat de inhoud jullie niet bevalt?
Het is voor mij niet voor te stellen dat inhoudelijke bijdrages niet gewaardeerd worden
Wanneer je over de inhoud verschilt van mening mag je gerust reageren
Terminologie zoals onderstaande heb ik een mening over:
Linkse trol
Een ingehuurde van de Partij van de Dieren
Onbenul
Parasiet
Etcetera etcetera

Ik kies er voor om zelf geen mensen te benaderen met woorden van de gelijke strekking als de woorden hierboven
Helaas, en dat is mijn mening, doen anderen dat wel
Ik leg dat naast mij neer en onthoud het.

Wanneer het gaat om een inhoudelijke discussie over een onderwerp waar ik mij zeer goed in verdiept heb, waarvan ik weet dat er iets is wat voor discussie vatbaar is,
dan moet je van heel goede huize komen wanneer je hetgeen ik zeg of schrijf onderuit wilt halen.
+1
jan-cees
@leonievdh971 gelukkig heb je bij stikstof je disclaimer geplaatst dus daar hoeven we je niet serieus te nemen
demelkboer
@jan-cees dat deden we toch al niet
leonievdh971
@jan-cees ik wist dat je dit zou zeggen
Dat jij meer kennis van modellen hebt dan ik bestrijd ik niet
Dat je goed kunt onderbouwen dat het aeriusmodel niet klopt zien we
Dat je niet gediend bent van kritiek is duidelijk
+1
Erik1979.
@ted9 ik begrijp deze opmerking niet. Het is een collega. Kunnen we niet even als collega's normaal doen. Er zijn afgelopen week collega's afgeslacht. Laten we daar eens bij stilstaan. Gewoon uit respect voor onze joodse collega's eens aardig zijn tegen elkaar.En dan eens bedenken dat we elkaar maar eens moeten ondersteunen als het wat moeilijker is. Ik zou het ook een zeer goed idee vinden als Ronald gewoon onder zijn eigen naam kan reageren. Dan weet iedereen uit welke hoek het komt. Hij is een melkveehouder met gigantisch veel dossier kennis en daarmee een aanvulling. Zou een geweldig statement zijn van dit platform over dat we eens als collega's met elkaar om moeten gaan en niet elkaars concurrenten zijn.
+4
pieta
Quote Reactie van @Erik1979.:
dat we eens als collega's met elkaar om moeten gaan

Daar zou Ronald natuurlijk zelf ook mee kunnen beginnen.
Erik1979.
@pieta als hij hier net als ik met naam en adres op dit forum kan dan is het allemaal makkelijker. Daarbij moeten we eerlijk zijn dat hij het onmogelijke aan het presteren is. Nog steeds aan het boeren ondanks dat hij èèn van de meest getroffen personen is door het fosfaat gebeuren. Collega's van ons zijn er niet meer die het zelfde hadden. Dat hij tijdens het top presteren als melkveehouder nog zoveel tijd besteed aan het ontrafelen van wat er gebeurt is kan ik ook waarderen. Dat wat er gebeurt was mag namelijk nooit meer gebeuren.
Noorderling
@Erik1979.
Quote:
Daarbij moeten we eerlijk zijn dat hij het onmogelijke aan het presteren is. Nog steeds aan het boeren ondanks dat hij èèn van de meest getroffen personen is door het fosfaat gebeuren.

Het ontbreekt in ieder geval niet aan zelfmedelijden.
Ten koste van wat wil je je gelijk halen en boer blijven op je koers?
Kunnen we dankbaar zijn, als je kapot draait en haalt na 15jaar je gelijk heb je ook net niks.
Post quotum komt iets iets meer bij kijken dan goed vakman zijn, hoe jammer dat misschien is, of niet natuurlijk.

Viel met fosfaat tussen wal en schip.
Nu met stikstof kan ik ook niks.
Ben vogelvrij verklaard. Ruimte pakken die ze me tijdelijk bieden voor eigen risico, of toch plan B of C in werking stellen? Daar zijn we zelf bij en zo zijn er in Nederland 20.000 knelgevallen, ieder op zijn manier en impact.
En misschien is die beperking in ruimte voor velen nog wel eens heel goed qua zelfbescherming. Anders hadden we elkaar stuk voor stuk kapot gemolken wie geen plan B had. had men dat wel allemaal probleemloos geaccepteerd?
+2
jan-cees
@leonievdh971
1 Mijn woordgebruik? Vertel kom met een paar concrete voorbeelden niet met van die veronderstellingen.
2 Mijn reactie op kritische mensen? Mensen die inhoudelijk een goed punt hebben zijn prima. Flauw gemiep en ronduit inhoudelijke onverstandige reacties ben ik scherp op . Maar ook deze opmerking van je is geen inhoud. Behalve de vraag of er ook droge depositie moet worden gemeten.
Ja dat moet ook is erg complex en kosten bakken geld maar dat is een overheidstaak om te zorgen voor metingen.
Naast bodemanalysen en het meten van natte depositie is het ook nodig om zo goed als dat het mogelijk is op een behoorlijk aantal plaatsen droge depositie te gaan meten.
Voordat er 24 miljard wordt uitgegeven is het verstandig om eerst te meten of in ieder geval een goede poging daartoe te doen.

Mijn reactie op jouw opmerking was inhoudelijk en van vrij uitgebreide toelichting voorzien.
En nu probeer je er weer een draai aan te geven.
De vrouwenkaart trekken om als vrouw tegen een stootje te moeten kunnen is wel heel misplaatst.

Op Prikkebord maar ook voor de rest zijn vrouwen en mannen gelijk

Blijf bij je eigen diclaimer dat je er niet veel van snapt aangaande stikstof
GJ Bosch
@jan-cees
Quote:
Nu terug naar het UvA onderzoek
De uitkomsten zijn van groot belang.
Om te beginnen de 10% emissie die grotendeels in de nabijheid van de bron (stal) neerkomt Grotendeels in de eerste 150 meter met een sterk dalende lijn naar niet herleidbaar tot de bron van 500 meter
Dat getal stond eerst op 30 % binnen 20 km

Jij trekt een conclusie uit het UvA onderzoek die je niet kunt trekken. Dit is wat Gerard Cats (Geetacs) er op Foodlog over zegt: De uitspraak dat je tot 500 m uit depositiemetingen de bron kunt herleiden volgt bepaald niet uit het onderzoek. De afname met de afstand is daarvoor veel te traag en er is niet gemeten verder dan 500 m.


Ook blijf jij maar herhalen dat uit het UvA onderzoek blijkt dat de droge depositie 2 tot 5 keer lager is dan eerder is aangenomen. Die conclusie kun je daar niet uit trekken omdat in het UvA onderzoek is slechts een deel van de droge depositie gemeten.
Dit zegt Cats erover in zijn rapport: Daarnaast waren er natuurlijk vele foutieve interpretaties. De zwaarste fout was wel dat menvaak las dat OPS de depositie zwaar overschatte. Daarbij werd over het hoofd gezien dat
OPS de totale depositie schat, als som van droge en natte depositie, terwijl de metingen van
de droge depositie enkel de niet-fysiologische processen betrof. Juist de fysiologische processen zijn verreweg het grootst.

( geetacs.nl/Reports/20230916,UvA,Samenvatting.pdf/)
hans-hans
Ik dacht dat dit verdrag misschien kan helpen nl.m.wikipedia.org/wiki/…
+1
John Spithoven
Allen
Een uitleg over de afgelopen dagen

BBB zit in 9 provincies en beheert het IPO.
Alle provincies onderschrijven de route WSN met daarin de jaartallen en reductie spoor.
Na UvA onderzoek is er geen mogelijkheden meer om het resultaat te behalen via depositie beleid, niet gedwongen tenminste.
Op art 2.4 lid 3 is er nog een escape via emissie beleid.
Er is geen wetenschappelijk bewijs, in feitelijkheden en hoeveelheid, dat onze stikstof neer daalt in natuurgebieden en zorgen voor schaden instandhouding doelstellingen
Wat rest op emissie beleid is een juridische strijd over het voorzorgsbeginsel waarbij elke innovatie in de rechtszaal sneuvelt. Sensor technologie is in strijd met voorzorgsbeginsel.

Wsn heeft een tweede agenda, emissie route 40% in 2035

Door als LTO en BBB te kiezen voor emissie beleid zetten deze twee organisaties bij de juridische realiteit de bijl in onze gezinsbedrijven.
Vele pogingen van overleg hebben niet het juiste signaal af kunnen geven.
De stap van LTO en BBB is een dolk in de rug van het gezinsbedrijf zonder dat ze dat zelf realiseren.

Dit was mijn beweegredenen van de topic op prikkebord
+1
leonievdh971
@John Spithoven De stap van LTO en BBB is een dolk in de rug van het gezinsbedrijf zonder dat ze dat zelf realiseren.

Het zou een stuk vriendelijker klinken wanneer je het woord “potentiële “ in bovenstaande zin had gezet

Oorlogje voeren geeft geen resultaat
Enkel verliezen
Ut Wief
Nou John, het is je gelukt, ik heb een wettekst gelezen. En wel die 2.4.

Dit is m:
1Gedeputeerde staten leggen, indien dat nodig is voor een Natura 2000-gebied, gelet op de instandhoudingsdoelstellingen, aan degene die in hun provincie een handeling verricht of het voornemen daartoe heeft, een verplichting op om:

a.informatie over de handeling te verstrekken;

b.de nodige preventieve of herstelmaatregelen te treffen;

c.de handeling overeenkomstig daarbij gegeven voorschriften uit te voeren, of

d.de handeling niet uit te voeren of te staken.

2Ingeval in het belang van de bescherming van een Natura 2000-gebied een onverwijlde tenuitvoerlegging van een besluit als bedoeld in het eerste lid noodzakelijk is, kunnen gedeputeerde staten het besluit bekendmaken door mondelinge mededeling aan degene die de handeling verricht of het voornemen daartoe heeft. Gedeputeerde staten stellen het besluit zo spoedig mogelijk alsnog op schrift en zenden dit toe of reiken dit uit aan de belanghebbenden.

3Provinciale staten stellen, indien dat nodig is voor een Natura 2000-gebied, gelet op de instandhoudingsdoelstellingen, ten aanzien van categorieën van handelingen bij verordening regels, houdende verplichtingen als bedoeld in het eerste lid. Ten aanzien van deze handelingen geven gedeputeerde staten geen toepassing aan het eerste lid.

4Het is verboden te handelen in strijd met een verplichting als bedoeld in het eerste of derde lid.

Onder 3 staat (ik moest 10x lezen om te snappen): Provinciale staten stellen regels.

Dus je bedoelt dat Provinciale staten ahv deze wettekst het recht hebben om emissiebeleid te gaan voeren, dat zijn die "regels".
Tja, inderdaad.

Maar kun je het ook zo stellen: de UvA heeft laten zien dat we niet weten of er een stikstofdekentje of een stikstoflakentje ligt. We weten niet of we de KDW halen.

De natte depositie, die is 10 kg/ha.
Droge depositie volgens Rabbinge kan alleen plaatsvinden bij concentraties hoger dan 12 microgram N per kuub in de lucht. Laat iemand eens met een goede schatting komen. melkvee.nl/artikel/…
Werd in dit artikel gezegd, maar link helaas verwijderd.
Als ik even zo vrij mag zijn: dus die is heel weinig, laten we zeggen 10% vd natte depositie. Dus een kilootje per ha. Even grofweg.
Kan een wetenschapper dit niet wat beter schatten? Als het meeste opstijgt, dan kan het toch niet veel meer zijn dan wat de regen meeneemt?

Dus we voldoen aan de KDW's en we halen de instandhoudingsdoelstellingen. Zie ook de gebiedsplannen.
Het is duidelijk dat er uberhaupt geen stikstofrelatie is met instandhoudingsdoelstelingen. Daarom staat er ook in alle gebiedsplannen dat we instandhoudingsdoelstellingen redelijkerwijs halen, als we maar een beetje maaien en plaggen.

Dus afijn, kunnen we er niet wat positiever in gaan staan?
jan-cees
@Ut Wief Positiever instaan?
Welke ervaring hebben we de afgelopen 25 jaar gehad met de diverse overheden Irene? Geven die veel aanleiding om er iets positiever in te staan? Dit met zoals je het terecht als titel "killing" meegeeft aan het voorzorgs beginsel?
Eigenlijk bevestig je de stelling van John op deze wijze .
Blijft overeind dat het een mishap kan zijn die soms wel eens gebeuren in organisaties en je mishaps kan repareren omdat de motie geen wet is.
Ut Wief
En het voorzorgsbeginsel is een killer inderdaad.
Daar moeten we politiek kei hard tegen gaan vechten, met heel werkend Nederland samen.
Je kunt niet alles voorzorgen, je moet risico's durven nemen. Zonder risico's nemen, ga je zeker dood. Dat zijn de hygiënelessen van het zelfzuivelen (gestilleriseerde melk kun je niet op leven, rauwe melk wel, maar van rauwe melk kun je wel heel ziek worden, en zelfs dood gaan), maar geldt voor het hele leven.
Ut Wief
Screenshots van tekst Rudy Rabbinge, over gewascompensatiepunt die 12 microgram:

(klik om te vergroten)

Ut Wief
Nog een foto

(klik om te vergroten)

Ut Wief
Derde

(klik om te vergroten)

+1
Ut Wief
Vierde

(klik om te vergroten)

+6
John Spithoven
BBB heeft de motie ingetrokken en er komt een constructief overleg. Namens alle veehouders ( als ik dat mag zeggen) Dank
+1
kleine boer
@John Spithoven jij ook bedankt john👍👍
Ut Wief
Dank @John Spithoven voor deze interventie.
Ik zat nog te denken, als we uitgaan van die 1/3, dus 2/3 overschatting van de droge depositie in Aerius, dan kun je toch zeggen dat de droge depositie 4 kg/ha/jr is?
Ik redeneer dan als volgt, ik stapel wat modellen en aannames:
Aerius zegt grofweg 21 kg N per ha per jaar, als je het model gebruikt waar het voor bedoeld is: over grotere gebieden kijken hoeveel de depositie is.
Daarvan kun je meten dat 10 kg natte depositie is. Zie cijfers Lantinga, dit staat buiten kijf.
Dus dan hou je 11 kg over 21 -10 = 11. Daarvan neem je 1/3, want de rest is overschat. Dus ik rond dan even af naar boven, 4 kg droog.
Dus totaal 14 kg. 10 kg nat en 4 kg droog.

Je komt dan net iets boven de gemiddelde KDW van 12 kg per ha per jaar, maar daar hoef je niet wakker van te liggen.
Want droge depositie is afhankelijk van reliëf. Dus droog waait tegen flatgebouwen en buitenste bomen aan van een bos. Dat zit ook in Aerius gemodelleerd. Dus die droge depositie, die is niet homogeen verdeeld. Daarom zie je aan de rand van een bos ook altijd bramen, want als het regent, dan spoelt de droog gedeponeerde stikstof van de bladeren af, en dan komt dat beschikbaar voor de planten eronder, en dan is het daar wat stikstofrijker. Maar binnen in het bos is het dus weer wat armer.

Kunnen we hier wat mee? Is er een hoogleraar die dit even kan bevestigen? Ik ben ook maar een simpele ingenieur, maar wel met relevante expertise, ben afgestudeerd bij dezelfde vakgroep als waar Lantinga werkte. De vakgroep biologische landbouw in Wagenigen, daar kunnen ze super goed rekenen aan stikstof, de stikstofkringloop, begrijpen ze die kringloop goed, ook de biologische aspecten, omdat ze zo irrationeel zijn om geen kunstmest te willen gebruiken. Tja, ambivalentie is geen mens vreemd.
Het stikstofmodel NDICEA is daar gemaakt, heb ik nog aan meegewerkt. Zie www.ndicea.nl, iedere boer kan er lekker mee aan de gang, is een keukentafelmodel. Wordt wel gebruikt in de akkerbouw.
(Irene van der Marel)
demelkboer
@John Spithoven BBB wel of geen motie, maakt niet uit. BBB legt geen gewicht in de schaal. in de eerste kamer worden ze ook gewipt. let maar op VVD D66 GLPVDA en CU is genoeg,. Op links is altijd een meerderheid te vonden.

BBB wordt samen geveegd met FvD en PVV en dan is het dood laten bloeden. Pijnlijke waarheid maar helaas
hans1980
@demelkboer Correcte analyse ze hebben bij vorming eerste kamer , Kamerleden van verschillende fracties zitten schuiven zodat links altijd een meerderheid heeft en klimaat en stikstof beleid is veilig gesteld
demelkboer
@hans1980 ik maak louter correcte analyses........... ik doe er alleen weinig meee🤣
Grij
De intensieve veehouderij zijn in Brabant zwaar de sjaak
bio boer
@Grij waarom die in het bijzonder ?
demelkboer
@Grij je moet naar het kaartje met zonering van Nederland kijken. Dan zie je wie de sjaak is en wie niet
de jonge
@demelkboer scheelt misschien als je die hier plaatst
bio boer
@de jonge bedoel je deze

(klik om te vergroten)

Weidezicht
Om de nederlandse burger een klein beetje stemadvies mee te geven zo in het zicht van de verkiezingen is het misschien het juiste moment om eens een soort van brand of ontruimingsoefening te doen. Zeg maar, een week of 2 helemasl niets leveren. Dan komt er her en der wat schaarste in produkten.
+3
Polder
Afschaffing derogatie, het tegenhouden van kunstmest vervangen uit mest, het krimpen gaat gewoon door. En met pappen en nathouden gaat het de overheid weinig kosten.
+3
John Spithoven
tweedekamer.nl/kamerstukken/moties/…

Bij de stemmingen gisteren is de motie over verkenning tot emissie beleid aangenomen.

BBB heeft de motie niet ondersteund
SSC heeft goed gesprek met BBB gehad. Steun en stem BBB.

De voorstemmers waaronder het CDA hebben een controversieel verklaard dossier, Stikstof, wederom missionair gemaakt.
Kabinet kan weer aan de slag met stikstof
Emissie beleid.... Onder de habitatrichtlijn is daar geen wettelijk kader voor..... overheids dienaren hebben in april geadviseerd om het niet te doen.
We dwalen steeds verder van het probleem af, de staat van de natuur.
Emissie reduceren is altijd goed

Emissie beleid om veekrimp te faciliteren en latente ruimte af te nemen is killing voor de bedrijven.

Bij LTO is er een beweging vanuit de afdelingen om emissie beleid af te wentelen.
Maar in de top wil men graag faciliteren. Het kabinet helpen om de sector te decoreren. En dat kan ook niet anders als je aan het hoofd een persoon hebt die de ene keer een visie af geeft als belangenbehartiger en tegelijkertijd politici is
.
Later meer
Erik1979.
@John Spithoven wat heeft Omtzigt gestemd? Kun je eventueel de gehele stemming hier plaatsen? Ik vind stemgedrag belangrijker als verkiezingspraat.
+1
John Spithoven
tweedekamer.nl/kamerstukken/moties/…

Bij de stemmingen gisteren is de motie over verkenning tot emissie beleid aangenomen.

BBB heeft de motie niet ondersteund
SSC heeft goed gesprek met BBB gehad. Steun en stem BBB.

De voorstemmers waaronder het CDA hebben een controversieel verklaard dossier, Stikstof, wederom missionair gemaakt.
Kabinet kan weer aan de slag met stikstof
Emissie beleid.... Onder de habitatrichtlijn is daar geen wettelijk kader voor..... overheids dienaren hebben in april geadviseerd om het niet te doen.
We dwalen steeds verder van het probleem af, de staat van de natuur.
Emissie reduceren is altijd goed

Emissie beleid om veekrimp te faciliteren en latente ruimte af te nemen is killing voor de bedrijven.

Bij LTO is er een beweging vanuit de afdelingen om emissie beleid af te wentelen.
Maar in de top wil men graag faciliteren. Het kabinet helpen om de sector te decimeren. En dat kan ook niet anders als je aan het hoofd een persoon hebt die de ene keer een visitekaartje af geeft als belangenbehartiger en tegelijkertijd politici is
.
Later meer
Noorderling
@John Spithoven
Wat maakt het grote verschil?
Op individueel niveau is dat toch voor 99% hetzelfde, mits je niet begint te kloten met schoorstenen en warmte inhoud?

Emissie ligt binnen je macht en mogelijkheden, mits men spelregels zuiver houdt, dat is wel een groot punt.
Nu lopen ze telkens te draaien aan kdw en ben je het ene jaar legaal en het andere jaar illegaal aan het boeren.
+1
John Spithoven
@Noorderling nou....lees de denkrichting hieronder.

Mogelijke denkrichting ministerie in Kamerbrief ( die ingetrokken werd afgelopen vrijdag) op basis van signalen en apps sector partijen

NEMA (nationale emissie berekening) en KLW berekenen de ammoniak emissie op basis van een factor van de TAN.
Totaal ammoniakaal stikstof..
De TAN is een percentage van de bruto stikstof excretie.
Zie rekenregels KLW.
Factor is 14.3 % van de TAN.
Deze uitkomst per dier (melkvee) maal aanwezige dieren geeft ammoniak emissie per bedrijf of nationaal.

Dus een referentie dieren per bedrijf ( mogelijk politiek bestuurlijk gekozen) x (TAN x14.3) geeft emissie plafond per bedrijf. Latente ruimte in vergunning wordt waardeloos.

Vervolgens een politiek bestuurlijk gekozen korting, bijv generiek 30 % of volgens gebiedsopgaven (kaart van de Wal).

De zoethouder voor de sector is sensor technologie en real time emissie metingen waarbij de afgenomen ruimte "terugverdiend" kan worden.... Loze beloftes

Resultaat..... stikstof druk op papier naar beneden en bijvangst is forse staarten reductie.

De KLW zijn al onderweg naar WUR, data verzoek WUR ben ik zelf getuige van geweest bij sessie Zuivelnl, die SSC mocht bijwonen. De KLW is nodig voor berekening bruto stikstof excretie.

Demissionair kabinet kan niets tenzij twee kamer erom vraagt..,gevaar moties over omschakeling emissie beleid.

En zo geschiedde.....
Noorderling
@John Spithoven
Duidelijk, gevaarlijk spel met losse eindjes.

Hoe kunnen we de referentie van bemesting op de aanwijsdatum naar ons toe trekken.
Als we straks naar 170kg is dat natuurlijk makkelijk verzilverd door BV Nederland, maar behoort hun dat wel toe?
Die reductie of intern salderen past mij ook wel, zijn we direct klaar.
nescio
@John Spithoven ook nog een goed gesprek met lubbert van Dellen? Die geeft in veeteelt aan dat we van depositiebeleid naar emissiebeleid moeten!
leonievdh971

(klik om te vergroten)

+1
John Spithoven
Het stemgedrag in de motie....100 stemmen voor....

Twee derde meerderheid geloofd in emissie beleid....zonder wettelijk kader.

Schiermonnikoog toonde aan dat 40 % reductie geen invloed had op de lucht concentratie NH3.....de minister gaf als verklaring dat het jaren duurt voordat de concentratie enig effect van de maatregelen laat zien....UvA bepaalde dat bij mest uitrijden of mixen de lucht concentratie tijdelijk fors stijgt en na enkele dagen wederom normaliseert.....de minister verkondigt dus een leugen ... tip voor de 100; voorstemmers.....ga je werk eens doen als volksvertegenwoordiger!!!

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

demelkboer
@John Spithoven de landbouw wordt geofferd op het altaar van de bv Nederland.
Erik1979.
@John Spithoven dankjewel John. Ik zeg het vaker. Kijken naar het stemgedrag van waar mensen voor staan en niet naar het verkiezingsprogramma.
familie pelle
@John Spithoven
Quote:
. ga je werk eens doen als volksvertegenwoordiger!!!

De invloed van JC op ja 21 is ook tanende?
matt
@familie pelle ja zag ik ook
cornelissen
Quote Reactie van @familie pelle:
De invloed van JC op ja 21 is ook tanende?

Deed hij dat niet met adviezen aan Dirk Jan Eppink en die is verhuisd naar BBB.
J.C.Vogelaar was verleden week in Drachten en ik hoorde hem vertellen ,dat hij ook gevraagd of ongevraagd adviezen geeft aan bvnl via o.m Nynke Koopmans.
jan-cees
@cornelissen niet zozeer via Nynke maar met Wybren zelf is er goed contact maar ook met politici en beleidsmedewerkers van andere politieke partijen,

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's sturen , lto , natuurbescherming , stikstof , natuur , protest , belangenbehartiging en van der wal geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
110
DEELNEMERS
31
WEERGAVES
0