Rundveebedrijven krijgen bezoek van de Inspectie SZW

MEDEMBLIK – De Inspectie SZW (voorheen Arbeidsinspectie) is in de rund- en melkveesector gestart met het controleren van bedrijven. Bedrijven hebben inmiddels een brief gekregen of krijgen deze binnenkort, waarin wordt aangekondigd dat er de komende maanden inspecties in de sector gaan plaatsvinden en dat het bedrijf een bezoek van een inspecteur kan verwachten. Tijdens het bezoek gaat de inspecteur na of uw bedrijf voldoet aan de Arbowet en –regelgeving. Dit betekent dat wordt gecontroleerd of u beschikt over een actuele risico-inventarisatie & -evaluatie (RIE) en een basiscontract arbodienstverlening. LTO Nederland zegt dat zij met anderen binnen Stigas actief om zich in te zetten voor gezond en veilig werken. Zo is er bijvoorbeeld een branche-RIE voor de melkveesector ontwikkeld. Leden die Colland-premie betalen kunnen een gratis RIE laten opmaken. LTO-leden zonder personeel kunnen tegen een gunstig tarief het zelfstandigenpakket afnemen. Tijdens het bezoek gaat de inspecteur na of jouw bedrijf voldoet aan de Arbowet en –regelgeving. Dit betekent dat wordt gecontroleerd of je beschikt over een actuele risico-inventarisatie & -evaluatie (RIE) en een basiscontract arbodienstverlening. Daarnaast wordt extra aandacht besteed aan mestgassen, keuringen, stalklimaat (stof), veiligheid van elektrische installaties, voerrobots en silo’s en veilig werken door meewerkende minderjarige kinderen. Dit zijn risico’s die je automatisch inventariseert als je een RIE maakt. Voor het niet hebben van een RIE kan direct een boete tot € 4.500 worden opgelegd. Hetzelfde geldt voor het ontbreken van een plan van aanpak: dat kan je direct € 3.000 kosten

Nieuwe reacties

Boer Jan en Rianne uit Boer zoekt Vrouw gaan emigreren naar Denemarken

Boer Jan en Rianne gaan emigreren. Naar aanleiding van hun deelname aan het KRO-NCRV programma Onze boerderij in Europa heeft het stel besloten om het avontuur aan te gaan en helemaal opnieuw te beginnen in Denemarken. In de uitzending van Onze boerderij in Europa van donderdag 11 maart jl. was te zien dat boer Jan en Rianne samen met Yvon Jaspers door Denemarken reisden. Daar brachten ze onder meer een bezoek aan Sjaak en Jacqueline, die vier jaar geleden de stap hebben gezet om te emigreren. Ze gingen mee om inspiratie op te doen voor hun eigen schapenboerderij op Texel en om te onderzoeken of het gras in Denemarken groener is dan in Nederland. Aan het eind van de uitzending was de conclusie van boer Jan: “Ik ga er over nadenken en met een vol hoofd weer naar huis.” Eenmaal thuis werden ze steeds enthousiaster over het idee om te gaan emigreren. Inmiddels is de knoop doorgehakt, de boerderij op Texel verkocht, een melkveehouderij in Denemarken gekocht en dit voorjaar verhuizen ze met zoontjes Melle (3 jaar) en Siem (bijna 2) naar Denemarken. Yvon: “Sinds acht jaar volgen we Jan en Rianne heel intensief. Het begon natuurlijk toen de vonk oversloeg tijdens Boer zoekt vrouw. We mochten erbij zijn op mooie momenten zoals hun huwelijk en we kwamen op kraamvisite toen hun twee jongens waren geboren.” “Maar we waren er ook bij toen het door een longziekte heel slecht ging met de schapen. We hebben Jan zien worstelen om boer te kunnen blijven op zijn geliefde Texel. Hun liefde voor het boerenvak zit zo diep dat ze bereid zijn alles achter zich te laten en opnieuw te beginnen in een vreemd land, met een vreemde taal en ook nog eens een totaal ander bedrijf. Veel Nederlandse boeren spelen wel eens met die gedachte. Jan en Rianne gaan het doen! Ik heb het geluk dat ik langs de zijlijn met hen mee mag blijven wandelen en met mij natuurlijk de kijker van Onze boerderij. Het belooft een spannend avontuur te worden.” Yvon volgt elke stap in dit proces van Jan en Rianne op de voet. In een nieuw seizoen Onze boerderij is te zien hoe de emigratie precies tot stand is gekomen en hoe het met ze gaat. Het is nog niet bekend wanneer een nieuwe serie Onze boerderij wordt uitgezonden. Onze boerderij in Europa, elke donderdag, 20.30 uur bij KRO-NCRV op NPO 1

Trekkers kieken - Week 07

De top 15 met de populairste foto's op TractorFan van deze week [b]Foto 1 - 64 stemmen - 586 views[/b] De [url=https://www.tractorfan.nl/picture/1400044/]International 1046[/url] van [url=https://www.tractorfan.nl/user/61579]@Stefan1046[/url] [url=https://www.tractorfan.nl/picture/1400044/][limg]https://thumbs.tractorfan.nl/groot/i/international/1400044-1046-international.jpg[/limg][/url] [b]Foto 2 - 60 stemmen - 970 views[/b] De [url=https://www.tractorfan.nl/picture/1400300/]Fiat 1300 Super[/url] van [url=https://www.tractorfan.nl/user/18789]@DANOONTJE POWERR[/url] [url=https://www.tractorfan.nl/picture/1400300/][limg]https://thumbs.tractorfan.nl/groot/f/fiat/1400300-1300-dt-super-fiat.jpg[/limg][/url] [b]Foto 3 - 58 stemmen - 937 views[/b] De [url=https://www.tractorfan.nl/picture/1400489/]Deutz Meerdere[/url] van [url=https://www.tractorfan.nl/user/32348]@Deutz 8006spezial[/url] [url=https://www.tractorfan.nl/picture/1400489/][limg]https://thumbs.tractorfan.nl/groot/d/deutz/1400489-meerdere-deutz.jpg[/limg][/url] [b]Foto 4 - 56 stemmen - 1.229 views[/b] De [url=https://www.tractorfan.nl/picture/1400235/]Ford 7710[/url] van [url=https://www.tractorfan.nl/user/67988]@Hobby boertje[/url] [url=https://www.tractorfan.nl/picture/1400235/][limg]https://thumbs.tractorfan.nl/groot/f/ford/1400235-7710-ford.jpg[/limg][/url] [b]Foto 5 - 55 stemmen - 920 views[/b] De [url=https://www.tractorfan.nl/picture/1400817/]Fendt 308 LSA[/url] van [url=https://www.tractorfan.nl/user/22238]@unipower[/url] [url=https://www.tractorfan.nl/picture/1400817/][limg]https://thumbs.tractorfan.nl/groot/f/fendt/1400817-308-lsa-fendt.jpg[/limg][/url] [b]Foto 6 - 51 stemmen - 544 views[/b] De [url=https://www.tractorfan.nl/picture/1400896/]Ford 7810 Silver Jubilee[/url] van [url=https://www.tractorfan.nl/user/40169]@mklok[/url] [url=https://www.tractorfan.nl/picture/1400896/][limg]https://thumbs.tractorfan.nl/groot/f/ford/1400896-7810-silver-ford.jpg[/limg][/url] [b]Foto 7 - 50 stemmen - 1.178 views[/b] De [url=https://www.tractorfan.nl/picture/1400600/]Claas quadrant 2200[/url] van [url=https://www.tractorfan.nl/user/13304]@arjanvw[/url] [url=https://www.tractorfan.nl/picture/1400600/][limg]https://thumbs.tractorfan.nl/groot/c/claas/1400600-quadrant-2200-claas.jpg[/limg][/url] [b]Foto 8 - 49 stemmen - 904 views[/b] De [url=https://www.tractorfan.nl/picture/1400164/]Renault 1181-4[/url] van [url=https://www.tractorfan.nl/user/38780]@RobinL13[/url] [url=https://www.tractorfan.nl/picture/1400164/][limg]https://thumbs.tractorfan.nl/groot/r/renault/1400164-11814-renault.jpg[/limg][/url] [b]Foto 9 - 48 stemmen - 826 views[/b] De [url=https://www.tractorfan.nl/picture/1401005/]County Meerdere[/url] van [url=https://www.tractorfan.nl/user/27024]@newholland-[/url] [url=https://www.tractorfan.nl/picture/1401005/][limg]https://thumbs.tractorfan.nl/groot/f/ford/1401005-county-ford.jpg[/limg][/url] [b]Foto 10 - 45 stemmen - 549 views[/b] De [url=https://www.tractorfan.nl/picture/1400985/]John Deere 3130[/url] van [url=https://www.tractorfan.nl/user/58381]@axel3130[/url] [url=https://www.tractorfan.nl/picture/1400985/][limg]https://thumbs.tractorfan.nl/groot/j/john-deere/1400985-3130-john-deere.jpg[/limg][/url] [b]Foto 11 - 44 stemmen - 654 views[/b] De [url=https://www.tractorfan.nl/picture/1400439/]Deutz-Fahr Meerdere[/url] van [url=https://www.tractorfan.nl/user/41372]@Jhjj[/url] [url=https://www.tractorfan.nl/picture/1400439/][limg]https://thumbs.tractorfan.nl/groot/d/deutzfahr/1400439-allerlei-deutzfahr.jpg[/limg][/url] [b]Foto 12 - 44 stemmen - 634 views[/b] De [url=https://www.tractorfan.nl/picture/1400608/]International 1046[/url] van [url=https://www.tractorfan.nl/user/65169]@Willemih[/url] [url=https://www.tractorfan.nl/picture/1400608/][limg]https://thumbs.tractorfan.nl/groot/i/international/1400608-1046-international.jpg[/limg][/url] [b]Foto 13 - 43 stemmen - 424 views[/b] De [url=https://www.tractorfan.nl/picture/1400456/]Fiat 1300 Super[/url] van [url=https://www.tractorfan.nl/user/61820]@Fiat 1300 super dt[/url] [url=https://www.tractorfan.nl/picture/1400456/][limg]https://thumbs.tractorfan.nl/groot/f/fiat/1400456-1300-dt-super-fiat.jpg[/limg][/url] [b]Foto 14 - 42 stemmen - 561 views[/b] De [url=https://www.tractorfan.nl/picture/1400132/]John Deere Meerdere[/url] van [url=https://www.tractorfan.nl/user/22835]@deere power[/url] [url=https://www.tractorfan.nl/picture/1400132/][limg]https://thumbs.tractorfan.nl/groot/j/john-deere/1400132-meerdere-john-deere.jpg[/limg][/url] [b]Foto 15 - 42 stemmen - 923 views[/b] De [url=https://www.tractorfan.nl/picture/1400724/]Fendt 514 C[/url] van [url=https://www.tractorfan.nl/user/8570]@sameiron[/url] [url=https://www.tractorfan.nl/picture/1400724/][limg]https://thumbs.tractorfan.nl/groot/f/fendt/1400724-514-fendt.jpg[/limg][/url]

Eerste Brabantse boeren gaan natuurinclusief boeren: natuur en landbouw hand in hand

Geen grote weilanden met landbouw, maar kleinere percelen met veel aandacht voor de natuur. Dat is wat natuurinclusief landbouwen inhoudt. Een lastige opgave voor boeren die over willen stappen, want ze moeten er wel hun boterham mee kunnen verdienen. Staatsbosbeheer is een project begonnen om juist die boeren te ondersteunen. Om genoeg geld te kunnen verdienen met natuurinclusieve landbouw, heeft de boer meer land nodig. Daar komt Staatsbosbeheer om de hoek kijken. “Wij hebben aardig wat grond”, legt Theo bakker van Staatsbosbeheer uit. “Wij kunnen een rol spelen door die grond bij de ondernemer aan te bieden zodat hij kan uitbreiden. Als tegenprestatie kunnen we vragen om duurzamer met de grond om te gaan.” Een win-win situatie: de boer heeft meer land en de biodiversiteit in de natuurgebieden van Staatsbosbeheer neemt toe. De eerste twee Brabantse boeren gaan binnenkort van start met het experiment. Emiel Anssems uit Teteringen en Eric Lamers uit Vortum-Mullem kunnen beiden door de hulp van Staatsbosbeheer hun biologische bedrijven uitbreiden. Een droom komt hiermee uit voor Lamers, die hier al tien jaar mee bezig is. “Het is de kroon op mijn werk”, stelt hij trots. “Ik had een visie, en door passie heb ik het zo lang vol kunnen houden.” Ruim een kwart van zijn grond pacht Lamers van Staatsbosbeheer. Daarmee gaat hij terug naar het boeren van vroeger. “Ecologie houdt niet van heel veel mest en houdt niet van heel veel maaien. Alles gaat hier wat rustiger aan zodat je ook de ecologie de kansen geeft om te ontwikkelen”, legt hij zijn manier van werken uit. De koeien worden straks niet meer naar de melkstal gebracht, maar in het veld. “Ik noem het mobiel melken 2.0.” In de video zie je hoe de boer en de natuur hand in hand gaan “Dit is de enige lange termijnoplossing”, concludeert Theo Bakker. “Onze grond wordt zo intensief gebruikt, daar moeten steeds meer hulpmiddelen naartoe om überhaupt nog voedsel te produceren." In deze natuurinclusieve manier van landbouw krijgt de bodem de kans om weer op adem te komen. “Zodat we in de toekomst een betere en duurzamere voedselvoorziening hebben.” Het stemt hem als natuurliefhebber ook nog eens gelukkig. “Je ziet dat de grens naar het landbouwgebied een stuk zachter wordt. Dat is prachtig voor de mensen die het landschap beleven.” In heel Nederland zijn nu zo’n elf projecten gestart. Uiteindelijk wil Staatsbosbeheer samen met het ministerie van Landbouw veertig bedrijven ondersteunen. De universiteit van Wageningen monitort de projecten om te kijken of de biodiversiteit inderdaad toeneemt en of het rendabel genoeg is voor de boeren.

Duurzame bijdrage

Ambitie. Het is een veelomvattend begrip met een positieve lading. Onze RFC heeft ambitie. Dat is de boodschap die we meekrijgen. Ambitie op meerder vlakken. Enkele voorbeelden die genoemd zijn: -ambitie om klimaatneutraal en emissieloos te produceren -een toonaangevende melkprijs aan de leden te betalen -aan een toekomstbestendige onderneming te bouwen En zo zijn er nog een heel aantal punten te noemen waar mensen die voor ons werken bij rfc zich dagelijks voor inzetten en waarover ze ideeen hebben voor de toekomst. Ambitie is goed. Het past bij goed ondernemerschap om het te hebben. Nu even naar de realiteit. Rfc heeft de leden gevraagd mee te denken over het verstevigen van de financiele positie van rfc. Ik begrijp de dilemma's, tenminste deels. Maar daar wil ik nu niet de aandacht op vestigen. Het punt wat voor mij veel te veel op e achtergrond blijft is: waarom is er een financieel probleem? Er is geld nodig. Dat herken ik. Geld is nodig voor de continuiteit van een bedrijf, voor lopende dagelijkse zaken en voor onderhoud en investeringen. Vorig jaar is er een voorstel aangenomen waardoor er minder melkgeld uitbetaald wordt en er meer overblijft om te gebruiken voor de verdeling tussen rfc en de leden. Een voorstel gestoeld op dezelfde argumentatie welke nu weer gebruikt wordt: geldtekorten. Waarom zijn er tekorten? Draait het niet zo lekker? Wetende dat we in een lastige coronatijd zitten is het antwoord al snel: ja. En begrijpelijk. Maar voor de coranatijd was er al een financieel probleem. De vraag die opkomt: WAARVOOR is er geld nodig? 1 van de punten die aangegeven is verdient onze volle aandacht. Het punt van de scheefgroei van ledenkapitaal is er een om de discussie over aan te gaan maar kan gelijk oplopen met het volgende punt :waarom kan rfc niet zelf de broek ophouden? Het is al langere tijd veel negatief nieuws wat komt uit Amersfoort. Met meestal het vooruitzicht dat het in de toekomst beter wordt. Voor die betere toekomst moet je als bedrijf investeren. Een financieel gezonde onderneming doet dat uit de winst die gemaakt wordt. Gezien de geldvraag van rfc maak ik mij zorgen. Is de verwachting zo slecht dat rfc dat ook op iets langere termijn niet zelf denkt te kunnen, of zijn de ambities die er zijn bij de verschillende deviesies niet normaal? Ik weet het niet. Wel lijkt het mij verstandig om daar een antwoord op te krijgen. Rfc heeft net als elk ander bedrijf elk jaar een pot geld voor onderhoud en investeringen. Maar de pot is dus te klein. WAARVOOR is al het extra geld nodig wat er de eerste 10 jaar gevraagd wordt van de leden om extra te investeren in Rfc? Die vraag dient m.i. als eerste beantwoord te worden. Wanneer een bedrijf structureel ondermaats presteert is de eerst benodigde oplossing: de huidige gang van zaken tegen een heel fel licht houden!! Mocht blijken dat RFC werkelijk honderden miljoenen extra nodig heeft naast het geld wat normaal via de winst weer teruggaat naar RFC dan blijft er nog een vraag over. De vraag die nu voorligt bij ons leden. WAARMEE gaan we dat betalen? Bij veel leden is de financiele situatie niet rooskleurig. Melkprijs en kostprijs liggen sectoraal al langer ongezond veel te dicht bij elkaar. Men zegt wel eens: werken met andermans geld is gemakkelijk. Vanwege het feit dat leden elke euro zelf op hun eigen bedrijf nodig hebben en het vertrouwen in de aansturing van rfc en de binding met de leden ondermaats is lijkt mij een stevige heroverweging van de uitgesproken en niet nader toegelichte ambities een punt om bovenaan de agenda te zetten.

De komende 10 jaar gaat de overheid 6 miljard euro uitgeven om een papieren werkelijkheid op te lossen. .

Op 24 april deed het kabinet een voorstel om met een aanzienlijk bedrag van 5 miljard euro het stikstofprobleem te lijf te gaan. Dit bedrag zou het budget zijn voor de komende 10 jaar. https://nos.nl/artikel/2331599-kabinet-hakt-knoop-door-5-miljard-voor-stikstofaanpak.html Op 13 oktober deed het kabinet een nieuw voorstel . Dit keer werd er een voorstel gedaan het budget te verhogen naar 6 miljard. Dit keer om de stikstofproblemen bij de bouw op te lossen. https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5189944/kabinet-trekt-miljard-uit-om-stilvallen-bouw-door-stikstof-te Nederland zit na de uitspraak van de RvS van 29 mei 2019 onder een enorme stikstofdeken. Habitats in N2000 zouden onherstelbare schade hebben opgelopen door deze stikstofdeken. Dit werd zo bepaald in een ver verleden toen op een achternamiddag wat getallen bij elkaar geveegd zijn die moeten doorgaan als zijnde kritische depositie waarden. De stikstofdepositie dient, met het voornemen van dit kabinet ,door middel het spenderen van 6 miljard euro in 10 jaar tijd voor 50 % van de N2000 gebieden onder de KDW gebracht te worden. Ook is dit bedrag nodig om de puinhoop van het overheidsbeleid van 1 juli 2015 tot 29 mei 2019 op te ruimen, genaamd 'het PAS'. Depositie wordt berekend door middel van het OPS model in Aerius. Input van concentratiemetingen in de lucht, emissies , landgebruik, ruwheid en meteo zorgen dat het model neerslag (depositie) kan berekenen . Een omstreden methode. Commissie Remkens en commissie Hordijk geven beiden aan dat Aerius grote afwijkingen heeft en op lokaal niveau niet geschikt is om neerslag te berekenen. Ook RIVM heeft zelf ook bedenkingen. Zij geven toe dat de onzekerheid van depositie berekeningen op landelijk niveau richting de 35 % gaan. Op regionaal en lokaal niveau loopt deze onzekerheid verder op, naar 70% melden zij in diverse rapporten. https://www.rivm.nl/publicaties/grootschalige-concentratie-en-depositiekaarten-nederland-rapportage-2020 Een internationale review wijst in 2015 Nederland al op zijn gebreken. Vooral de gebrekkige concentratie metingen middels goedkope methoden doet afbreuk aan de gebruikte Nederlandse methode. Ook adviseert de internationale review commissie het gebruikt van Lotos Euros als model om neerslag te berekenen https://www.rivm.nl/sites/default/files/2018-11/Reactie%20op%20Internationale%20Review%20Ammoniak.pdf Nu is er deze week door het RIVM berekend dat de depositie in 2019 is afgenomen tov 2018. In 2018 berekende het RIVM nog een depositie van 1609 mol per ha per jaar. In 2019 was dat 1493 mol per ha per jaar. Ook de depositie in de veehouderij nam af van 720 mol per ha in 2018 naar 705 mol per ha per jaar in 2019. Voor de beeldvorming, om PAS melders te legaliseren staat er in de kamerbrief van 24 april vermeld dat er een ontwikkel reserve nodig is van 20 mol per ha per jaar. Depositie met isotopenbepaling (DNA van de stikstof) is in Nederland nog niet gebeurd, behalve het nu lopende onderzoek van de U v A in opdracht van het Mesdagfonds. Kosten enkele miljoenen euro's. Nu richt ik mij tot de tweede kamer. Leden van de tweede kamer: Het is uw plicht eerst een onderzoek te doen naar de bepaling droge en natte depositie, werkelijke metingen. Publiekelijk geld, 6 miljard euro, dient wel onderbouwt op feiten gespendeerd te worden. Het is de grootste dwaling uit de Nederlandse geschiedenis om niet voor enkele miljoenen euro's aan feiten vaststelling te doen alvorens u beslist 6 miljard uit te geven zonder een onderbouwt doel! Daarnaast adviseer ik u kamer om de KDW wetenschappelijk te onderbouwen. Op bewegende doelen is het moeilijk scoren!!!

Het framen gaat maar door op de gekste plekken

Ik erger me regelmatig aan nieuws waar bij de landbouw de schuld krijgt van alles wat fout gaat. Vaak komt dit nieuws voort uit een enquete welke vaak (zeer) sturend is. Nu kwam ik op toch wel een heel onverwacchte plek ook weer zo'n voorbeeld tegen. Ik kreeg een paar weken geleden via de mail een vraag of ik mee wou doen aan een bevolkingsonderzoek van de GGD oost-brabant. Nu had doe ik aan zulke online onderzoekjes uit principe nooit mee, maar als ik het online niet in zou vullen zou ik na enkele weken de papieren versie ontvangen. Die zat vandaag in de post. Nieuwsgierig als ik ben lees ik dat vragen lijstje een keer door tot ik bij een vraag over geurhinder kom. Heeft u de afgelopen 12 maanden last gehad van geurhinder door: Wegverkeer, riolering/zuivering, openhaard/vuurkorf/allesbrander/barbecue, landbouw- en veeteeltactiviteiten, Andere Bedrijven/industrie. Als je dan denkt dit is het lijstje, nee, ze gaan verder met: Stallen met vee/pluivee/etc, Mestuitrijden, Opslag/ productie van veevoer, Vergister, en oh ja ze noemen ook nog het vliegverkeer. Waarom de laatste 4 landbouw activiteiten nog een keer noemen, terwijl voor alle andere vormen maar 1 optie is? Ik was toch al niet van plan om het onderzoek in te vullen, maar dat dit zo ook in een onderzoek van een "onafhankelijk" instituut als normaal word beschouwd zegt toch wel weer wat.

wotan2


Topics
0
Reacties
169
Volgers

Over mij

Woonplaats: Mayenne (53) France
Leeftijd: 50jr
Laatst online: 9u geleden

Melkveehouder in het noorden van Mayenne op de grens met Ille et Villaine (Bretagne).

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering