Landbouwminister Adema legt bom onder stikstofbeleid: 'Totaal doorgeslagen modelwerkelijkheid'
Bronnen
Deel dit topic
Deel ook jouw kennis en inzicht
Hebben de thema's piet , telegraaf , stikstofbeleid , boeren en piet adema geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste
Reacties
Er komt vast een ander stikstof beleid. Van depositie naar enmisie of zo iets. Maar het effect blijft het zelfde
Wat een onvoorstelbare ellende is er daarna nog bijgekomen,en we zijn er nog lange niet.De onderdrukking van de geleerden ,,Uit den Haag,,gaat nog steeds door.
Landbouwminister Adema legt bom onder stikstofbeleid: 'Totaal doorgeslagen modelwerkelijkheid'
2023-11-11 08:16
Demissionair landbouwminister Piet Adema (CU) legt een bom onder het eigen stikstofbeleid. Adema spreekt in gesprek met De Telegraaf over een ’totaal doorgeslagen modelwerkelijkheid’ en ziet dat garnalenvissers daar nu de dupe van worden. „Het huidige beleid is in de praktijk niet werkbaar”, aldus Adema. Hij hoopt ook voor boeren op termijn naar een ander stikstofbeleid toe te werken.
De CU’er spreekt zaterdag met garnalenvissers in Lauwersoog. Die sector dreigt vermorzeld te worden door ingewikkelde vergunningverlening. Kern van de kritiek is dat voor vissersschepen volgens het huidige stikstofrekenmodel ’Aerius’ vrijwel geen natuurvergunning te verlenen is.
Natuurgebied
„Dat komt doordat schepen varen en niet op een vaste plek bij een natuurgebied liggen. Nogal logisch, maar in de modellen loop je daarmee vast. Volgens de huidige rekenmodellen zou een schip in het ene gebied maar twee uur mogen varen, in het andere acht uur. Totaal onwerkbaar”, aldus Adema.
Bovendien, zegt de minister, doen vissers er alles aan om hun uitstoot radicaal te verminderen. „De uitstoot van de vissers is al vrij laag. Dankzij nieuwe katalysatoren vermindert hun stikstofuitstoot nog eens met 80 procent. En dan nóg is het niet mogelijk om via de rekenmodellen tot een werkbare situatie te komen”, zegt Adema. „Er is in mijn ogen sprake van een totaal doorgeslagen modelwerkelijkheid die niet werkbaar is voor de visserij. Ik zet mij er dus voor in om op een andere manier tot goede vergunningverlening over te gaan.”
Vergunningen
Formeel is stikstofminister Christianne van der Wal verantwoordelijk voor de vergunningverlening. Met zijn uitspraken zit Adema, hoewel zij hierin samen optrekken, in haar vaarwater. Dat hij het eigen beleid van het ministerie nu fel bekritiseert en mogelijk zelfs torpedeert, neemt hij voor lief. „Ik breng deze boodschap nu omdat ik zaterdag in gesprek ga met de vissers”, zegt Adema resoluut. „Met hen werk ik ook aan toekomstperspectief. En daar is dit een belangrijk onderdeel van.” Op de vraag of deze modellenwerkelijkheid in de hele stikstofaanpak voor boeren óók problematisch is, zegt Adema dat ook voor de boeren gewerkt moet worden naar een andere aanpak.
„Het terugdringen van de stikstofuitstoot vinden we belangrijk. Voor de vissers geldt dat zij nu met één technische maatregel – de katalysator – 80 procent stikstof reduceren. Dat kunnen we onderbouwen. Voor de agrarische sector is dat lastiger, maar ook voor hen zitten er negatieve kanten aan het Aerius-model. We moeten op termijn dus toe naar een vergunningverlening waarbij niet meer gewerkt wordt op basis van deze modellenwerkelijkheid, maar op basis van het reduceren van uitstoot. Dan weet ook een boer straks: ik moet zoveel reduceren. Daar kan dan op gestuurd worden en dat geeft wel toekomstperspectief.”
Kritiek
Adema zegt in goed contact te staan met stikstofdeskundige Martin Scholten, die lid was van de commissie-Remkes en ook tot de conclusie is gekomen dat de huidige aanpak voor garnalenvissers onwerkbaar is. „Mijn boodschap aan de garnalenvissers is dus dat we er alles aan gaan doen om tot een nieuwe, robuuste vergunningsverlening over te gaan”, belooft de minister.