van Ittersum


Foto's
0
Video's
0
Topics
0
Reacties
0
Stemmen
1.631
Volgers
2

Over mij

Leeftijd: 4jr
Laatst online: 2u geleden

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering

Advertentie


19 Oct 2019

Wie gaat wat verdelen en hoe en waar.

Er gaat iets gebeuren, in welke vorm en hoe (oplossing is mijn inziens niet moeilijk) zien we de komende tijd wel. Ik denk dat wat er na die tijd gebeurt een nog grotere en bredere(sociale) onrust zal geven.

Wie bepaald, tegen welke waarde en wie of welke regio gaat de vrijgekomen stikstof krijgen of benutten. Gaat de "elite" met de ruimte er vandoor, de randstad en waarvoor gaat het gebruikt worden. Gaat bv. BAM de stikstof van het platteland gebruiken voor nog meer randstadprojecten. Wat nu in Catalonië gebeurt, Brexit in VK, Trump in Amerika is niets anders dan een reactie van het platteland tov de grote steden en hun multinationals.

In iedere geval heeft onze sector iedereen wel wakker gemaakt

De bouw (mkb) hier maakt zich ook grote zorgen.:(bron LC)

Hoe stikstof de bouw verstikt

Een uitstoot van

0 procent is voor

de bouw voorlopig onhaalbaar

Jaap Hellinga

Terwijl de boeren schreeuwen, zwijgen de bouwers. Toch dreigt de stikstof ook de bouwbranche te verstikken.Voor het einde van dit jaar kunnen de eerste bedrijven omvallen.

Voor de bureaucratie betekent het stikstofvonnis in ieder geval een flinke winst. Ter illustratie schuift Pier Reitsma van Friso Bouwgroep in Sneek – hij zit bij zijn brandstofleverancier Harold Veenema aan tafel – drie grote vellen papier naar voren. Op de geniete A3’s staan lange lijsten met graafmachines, shovels, bouwkranen, asfaltmachines en emulsiespuitwagens.

Het betreft het machinepark dat Friso en zijn onderaannemers nodig hebben voor een groot bouwproject in Noord-Nederland. De opdrachtgever wil precies van elke machine het motortype, het bouwjaar, het brandstofverbruik en het aantal te verwachten draaiuren weten. Een collega van Reitsma heeft er bijna een maand werk in zitten.

Of zijn inventarisatie tot minder uitstoot leidt? Reitsma schudt zijn hoofd. ,,Wy moasten der ek wol in bytsje om laitsje’’, bekent de projectontwikkelaar van Friso. ,,Dit bin regels om de regels’’, constateert hij. ,,Wy kreëarje mei ús allegearre sa in papieren wrâld, dy’t neat te krijen hat mei de werklikheid.’’

Toen de Raad van State eind mei zijn vernietigende oordeel over het stikstofbeleid velde, kraakte de Nederlandse economie in haar voegen. Garnalenvissers op het Wad, zandwinners op de Noordzee, de gaswinners op zee en windboeren, allemaal zijn ze juridisch lamgelegd door de uitspraak van het hoogste rechtsorgaan. Het rijk publiceerde een lijst met 127 grote projecten: nieuwe klussen op vliegbasis Leeuwarden, de gevangenis in Veenhuizen en militaire oefenterreinen op Vlieland staan noodgedwongen in de wacht.

O

p het provinciehuis aan de Leeuwarder Tweebaksmarkt liggen ruim tachtig vergunningaanvragen in de ijskast. Een belronde van brancheorganisatie Bouwend Nederland langs haar leden in Noord-Nederland leverde een oogst van 33 verstilde vergunningaanvragen op: vier utiliteitsbouwprojecten, dertien wegenbouwprojecten en zestien woningbouwprojecten. Het gaat om 475 nieuwbouwwoningen in plaatsen als Sneek, Groningen, Leeuwarden, Burgum, Drachten en Heerenveen, goed voor 523 arbeidsplaatsen.

,,We krijgen veel vragen van klanten: gaat ons project nog wel door’’, vertelt directeur Gerard van der Duim van Bouwbedrijf Lont in Sint Annaparochie. ,,Bij ons is alleen de bouw van een appartementencomplex in Elburg stilgelegd. We proberen op volle kracht dat weer vlot te trekken.’’

Ook Bouwgroep Dijkstra Draisma in Dokkum en Bolsward is getroffen. ,,Op onze portefeuille van circa 310 miljoen euro staat ongeveer 10 procent on hold’’, meldt topman Biense Dijkstra. Zijn collega Hilbrand Katsma van Van Wijnen Noord in Gorredijk zit nog midden in de inventarisatie: ,,We hebben een taskforce op moeten richten om de consequenties landelijk inzichtelijk te maken.’’ Reitsma schat dat het voor Friso om tussen de vijf en tien projecten in het Noorden gaat.

In een gezamenlijke brief aan de regering dringen de NVB (Vereniging voor ontwikkelaars en bouwondernemers) en de NEPROM (Vereniging van Nederlandse Projectontwikkeling Maatschappijen) aan op concrete maatregelen: zoals het instellen van een generieke drempelwaarde voor woningbouw in stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden. Als de huidige impasse te lang duurt, voorzien beide brancheorganisaties een halvering van de woningproductie in 2020. Dat gaat tienduizenden banen kosten.

J

uist die bouw heeft al enorme vooruitgang geboekt. Alle grote bouwbedrijven automatiseerden grotendeels het bouwproces: dankzij hun prefabfabrieken is er veel minder verkeer rondom de bouwplaatsen nodig. ,,En de diesel is al safolle skjinner’’, benadrukt de directeur van Veenema Olie Chemie en Energie. Het vloeibare gas GTL en de blauwe diesel die hij aan de bouwplaatsen van overbuurman Friso levert, bevatten veel minder stikstof en koolstofdioxide (Co2).

Elektrische vrachtwagens en bulldozers zijn op dit moment simpelweg bijna nog niet beschikbaar, weet Reitsma. Dus een uitstoot van 0 procent is voorlopig onhaalbaar. Daarbij komt dat veel elektriciteit met fossiele brandstof wordt opgewekt, zo nuanceert Harold Veenema.

In de hele stikstofdiscussie lieten de bouwers tot dusver een heel bescheiden geluid horen. Pas na de intimiderende tractorprotesten van de boeren dreigen Bouwend Nederland en de vakbonden met demonstraties.

Waarom het zo lang stil is gebleven? ,,Dat vraag ik me ook wel af’’, zegt Lont-directeur Van der Duim. ,,Als dit te lang duurt, dan voorzie ik voor het einde van dit jaar de eerste faillissementen. De slopers voelen dit als eerste.’’

6 reacties


Ludieke actie vanuit Brabant

Best wel humor, zo krijgt rasbrabander Guus Meeuwis dan toch gelijk.
Brabanste boeren willen liever Fries zijn: "Niet meer trots op eigen provincie" #omropfryslan

omrop.fr/UCU5/

19 reacties