Tweedehands tractoren zijn niet aan te slepen - deel 1

Sterk gestegen nieuwprijzen, lange levertijden en een onzekere toekomst zorgen ervoor dat boeren meer in gebruikte tractoren zijn gaan zien. De vraag overstijgt nu zelfs het aanbod.

Dit topic zit vol, klik hier voor deel 2: prikkebord.nl/topic/300329/

Deel dit topic

Reacties

+2
Hans van Bergen
In tractor pool staan er .....9663 te koop. Dan heb je nog allerlei andere site marktplaats face book dus de 15.000 haal je makkelijk. Kortom voor iedere 2 boeren staat er 1 tractor te koop. Maw niet aan te slepen.
+1
cs-agrar
Quote Reactie van @Hans van Bergen:
In tractor pool staan er .....9663 te koop. Dan heb je nog allerlei andere site marktplaats face book dus de 15.000 haal je makkelijk. Kortom voor iedere 2 boeren staat er 1 tractor te koop. Maw niet aan te slepen.

ff dingetje, zijn vaak dezelfde op meerdere sites...
hans1980
Kan het niet recht rekenen een slepper van 150K
+1
matt
@hans1980 kon ik in 2002 ook niet toch gedaan,voor toen beetje overmaats.
Nu heel gewoontjes,en nog geen 1000€ per jaar minder waard geworden.

Garanties uit het verleden….
+3
weurding
@hans1980 150pk wel🤭😉
+2
JappieJo
November nog een 2e hands gekocht MF 5455 Dyna 4 steepnose airco 100 ltr oliepomp, 540/60/38 440/60/28 Michilin banden met ca 50% met gereviseerde voorlader van 2006, 12000 uur. 22k.
Ging me weer gek zat maar iets goedkopers voldeed niet aan mijn wensen
+4
JappieJo

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

rommert14
@JappieJo met 12000 uur dat durf je wel aan... maar ziet er nog goed uit.
+2
Noorderling
@rommert14
bij een nieuwe schrijf je 5000 per jaar af, als alles tegen zit betaal je het mogelijk aan onderhoud.
Nieuw gaat ook kapot, zit allerlei emissietroep op.
Dergelijke nette trekkers blijven wel populair en hun waarde houden voor die paar uur waar je geen nieuwe voor wilt kopen, maar ook niet zonder kunt.
+1
rommert14
@Noorderling ja zolang er niks groots komt kwa onderhoud rijdt je goedkoop maar dat is met 12000 uur ook maar afwachten, remmen, motor of versnellingsbak kapot en je zit zomaar aan die 5000
weurding
@rommert14 beetje geluk heeft ie die revisies al gehad bij 12000 uur
rommert14
@weurding als dat zo was de prijs er ook naar toch?
+1
weurding
@rommert14 niet altijd, stop maar eens een fikse reparatie in je auto en verkoop hem dan, krijgt het niet altijd terug
+1
bio boer
@weurding heb 2 trekkers met meer dan 10.000 uur zijn nog geen grote fratsen mee geweest vario nog niks motor ook niks en agterbrug ook niet

Meer losse dingen zo als dinamo radiateur turbo dat soort dingen wel bij het end gehad
+1
matt
@bio boer jij hebt toch een 512/514c prachtige goede trekker met machtig geluid.
Zijn 10a 15 k in waarde gestegen laatste paar jaar.
+2
hans-hans
@matt

wij hadden vroeger een 312 was ook mooi
weurding
@bio boer zie wel eens advertentie voorbij komen waarbij onder de 10000 al heel wat aan gesleuteld is, denk ook Dat je die best kunt aanschaffen, zit veel verschil in akkerbouw trekker en loonwerktrekker ook
bio boer
@weurding ik ben niet perse goede baas wel de beurten op tijd worden maar 1x per jaar echt schoon gemaakt staan ook best veel buiten dat zie je er niet echt aan soest plekjes op de spatborden en velgen heb ik opnieuw laten spuiten bij 1
+1
T60401
@bio boer motor ben ik altijd wel op tijd met verversen. maar vorige week achterbrug olie vervangen met 3000 uur. Denk dat ik de volgende keer toch wat eerder doe. als ik de olie zag. 🙈 🙈
weurding
@T60401 bij een powerschift met electrische omkeer trekker doe het wel eerder, vroeger ging het wel goed bij b.v. een Deutz 06 oid
+4
Bekkink
@bio boer 🤔 bioboer met een vario?
Paard en wagen hoort daar toch bij?😜
Noorderling
Quote Reactie van @rommert14:
r niks groots komt kwa onderhoud rijdt je goedkoop maar dat is met 12000 uur ook maar afwachten, remmen, motor of versnellingsbak kapot en je zit zomaar aan die 5000

Vorig jaar voertrekker motor gereviseerd. Koppakking lek en direct wat dingen meegepakt, later liep turbo kapot en nog wat kleine storingen verholpen. 10.000uur, 8000euro kosten. Zit al nieuwe radiateur in en net een oliekoeler die lek was. Die trekker gaat zo weer 10 jaar mee, kan ik geen nieuwe voor kopen.
Zit je op 1euro per draaiuur aan groot onderhoud, nieuwe schijft 10euro af. Het past nooit, maar 1euro besparen door er 10 uit te geven als verder alles functioneel is liever niet.
+2
rommert14
@Noorderling
Quote:
8000euro

Maar die trekker heb jij waarschijnlijk al jaren, en je kent de historie, als je een ander zijn rommel koopt moet je gewoon geluk hebben.
+1
Noorderling
@rommert14
12 jaar voer mengen is nu niet bepaald van een oud vrouwtje geweest. Zeker niet met maar 1 volle en 2 kleine vrachten per dag.
Verbruikt altijd al wat olie, vandaar dat we ook wel benieuwd waren of we wat konden vinden, maar helaas.

Ook wel eens wat nieuw gekocht voor wat bedrijfszekerheid, die staat ondertussen het vaakste stil van alles.
Ik ben wel voorlopig genezen, 10 jaar oude trekkers zit inmiddels alle luxe en gemakken ook al wel op.
rommert14
@Noorderling
Quote:
10 jaar oude trekkers zit inmiddels alle luxe en gemakken ook al wel op.

Daar heb je een goed punt.
dorpsrandhoeve
@Noorderling Beetje verbruik met voeren, Boeien.

Als je weet dat hij dat doet, dan hou je het peil tenminste ook bij, en kom je niet zo snel voor een verrassing staan. Tenminste zo zie ik dat. Wij hebben in het verleden 22 jaar een tractor voor de mengwagen gehad, die deed dat ook.
Noorderling
@dorpsrandhoeve
niet zo spannend opzich, alleen deed die dat al vanaf nieuw.
Bent toch al gauw wat secuurder met een trekker waar je sochtens op stapt en savonds weer vanaf, dan die trekker of shovel waar je 3x per dag opstapt en morgen wel weer controleert.
deJong
@Noorderling maakt nuks uit. Wij voeren ook het hele zootje met een trekker die 18000 uren op de klok heeft. En de voorlader trekker met respectiefelijk 13000 uur wel vorig jaar een nieuwe lader bijgekocht want de oude was op.

Verder zal het mij een reet roesten. Zolang alles maar werkt🤷‍♂️ de rest van het materiaal is hier niet o der de 9500 uren.
+1
klant
@Noorderling ach ja als je altijd zo denkt plankje hier spijkertje daar schroefje zus boutje zo, binnen 10 jaar is alles oude meuk zowel machines als gebouwen.
+3
Noorderling
@klant
Qua leeftijd of toestand?
Bij sommigen is het na 10jaar al een uitgeleefde zooi, dat zegt mij niks. Kan ook wel een adresje aanwijzen waar het al een grotere puinhoop is voordat de stal überhaupt klaar is, als die al af komt.

Stallen van 30 en bijna 50 jaar oud voldoen hier nog prima voor de functie die ze hebben. Trekkers en machines kan ook goed gaan, mits je netjes en goed onderhoud doet, schiet je in mijn ogen weinig met nieuw op mits er geen grote verbetering zijn doorgevoerd. Wat in 2008 luxe was, voldoet nu ook prima.

Tijd hoeft er niet direct om stil te staan. Als het maar functioneel is en slagkracht hebt. Liever dat dan nieuwe te kleine machines.
+8
Gavrie Willemsen
@klant daar ben ik het niet mee eens, wij hebben nog een Fendt 916 uit 1999. Die wordt dit jaar 24 jaar oud. Wij houden die netjes bij, elk lekje wordt gemaakt, overal waar speling op komt wordt gerepareerd en als de jongens merken dat ik er moeite voor die zijn ze er ook nog zuinig op en blijft het deftig spul waar je mee voor de dag kunt blijven komen zonder dat klanten je scheef aankijken….
+1
Twentsch Land
Het gaat wel eens over fendt te duur, idd moet bij kopen veel geld op tafel maar als je er zuinig op bent en alles goed onderhoudt valt het op het eind van de rit enorm mee.

@Gavrie Willemsen
+1
bio boer
@Twentsch Land die fendt farmers ls of lsa uit 1985 kosten ook nog bak geld meer dan 12.000 uur kosten zo nog 15.000 euro
+2
cjw73
[@bio boer ja de trekkers van meer merken uit die jaren worden alleen maar duurder. Die case inters zijn ook niet te betalen.
bio boer
@cjw73 dat zijn ook echte liefhebber trekkers
weurding
@bio boer weinig met merk van doen, zie je bij international, John deere schluter, mbtrac en zelfs ford (county) etc ook, wel vaak bezit van de zaak einde vermaak😅
Heb nog enkele deutzje staan die brengen meer op dan ze in jaren 60 70 nieuw kostten, rare rijden
Cowboy3
Quote Reactie van @weurding:
die brengen meer op dan ze in jaren 60 70 nieuw kostten, rare rijden

(klik om te vergroten)

mf 6150
@Cowboy3
Wat was her verschil met de andere merken toen?
+2
George
@Cowboy3
Mooi zo'n Liempde actieprijs. Bij Contante betaling wilden ze destijds ook nog wat doen. Nu kijken ze je raar aan als je dat zegt en hebben ze zelfs liever dat je hem leaset.
RaHeados
@George tuurlijk, want bij lease houden ze er meer aan over dan in 1x het bedrag af tikken en hun hebben dan elke maand weer wat inkomen.
+3
arjanvw
@RaHeados Wij hebben ook naar lease geïnformeerd, maar 6%rente is mij te fors. Daar wordt in elk geval wel genoeg aan verdiend..
weurding
@arjanvw cnh had laatst nog een aanbieding voor veel minder, 0.99 %
arjanvw
@weurding Dat is bij de helft nu betalen en de andere helft een jaar later. Voor bv 5 jaar wordt het ook een ander percentage.
+1
newholland6640
@arjanvw

Wij hebben voor 50 000 euro nog 0 procent.
2 of 3 jaar. Dacht drie maar weet het niet zeker
+2
angelo-nabben
@newholland6640 rente van 0% geloof ik niet in zal waarschijnlijk in het aankoop bedrag zitten.
+2
cjw73
@angelo-nabben onzin. Ik heb 5 jaar geleden een nieuwe gekocht. Handel gedaan met het mechanisatie bedrijf en de lease liep via de importeur. Was hier 5 jaar voor 0.99 %
bio boer
@cjw73 die heb ik ook bij de bank 0.9 bij 1 financiering
cjw73
@bio boer wij hebben geen bio korting en voor de trekker moest ik toen al bijna 5% geven
bio boer
@cjw73 bij de rabo krijg je gee n bio korting dat is bij de groenleenbank van de rabo daar komen wij niet meer voor in aanmerking
+2
newholland6640
@angelo-nabben

Dan geloof je het lekker niet.
Ook prijs gehad zonder lease.
Dus.
+2
George
@newholland6640
Ik geloof het ook niet , ook bij NH spelen ze niet voor sinterklaas.
weurding
@George valtra had 3 jaar 0 % lease, paar jaar terug
hans-hans
@weurding lease moet rente zijn volgens mij
hookwood
@weurding Claas had ook lease met 0% rente. Maximum looptijd 3 jaar. Ik heb 1,5% op 5 jaar. En trekker voor actieprijs gekocht met nog een paar dingetjes erbij in bedongen.
hans-hans
@George volgens mij kan het wel , wie betaald uit eindelijk die rente is vraag 2
+2
JiGo
@hans-hans zit vast ergens in berekend. Voor niks gaat de zon op. En gratis geld lenen...
+1
Hanomag22
@JiGo tis vaak de truc om lease te verkopen en geen of in ieder geval minder korting te geven.
+2
JiGo
@Hanomag22 korting is ook een inberekende marge. Als de prijs klopt hoef je immers geen korting te geven.
George
Quote Reactie van @Hanomag22:
tis vaak de truc om lease te verkopen en geen of in ieder geval minder korting te geven.

Zo is dat , en als je anders het geld moet lenen bij de bank zou dat best eens duurder kunnen zijn . Maar om nu te denken dat je kunt leasen voor nul procent dan houd je jezelf voor de gek. Als je direct betaald geven ze je gewoon een hogere korting. Ze spelen nergens voor sinterklaas.
GerbertXL
@George het zou prima kunnen dat er geen korting meer afgaat als je niet leased, het is namelijk niet toegestaan omdat het "gratis" dan niet gratis is.
Met deze melkprijzen moet het overigens zeker niet onmogelijk zijn een trekker van een ton a anderhalve ton van de lopende rekening te betalen lijkt mij.
Hans van Bergen
@GerbertXL Ik zal het je snel uitleggen. Op het moment dat een fabriek meer dan 1 ha trekkers heeft staan dan kunnen ze
a korting geven. Dan valt het hele inruil sprookje inelkaar dus dat nooit dus dan maar
b Lease korting. Sowiezo wordt 80 geleasd, lees in delen betaald.

Als er komende zomer ff 3 maanden geen regen valt en de melkprijs blubbert inelkaar dan ist beter om een volle rc te hebben Gerben
+2
GerbertXL
@Hans van Bergen 1 hectare onverkocht? Waar dan? Bijna alles word op bestelling gebouwd dus lijkt mij stug.
Leasen moet je lekker zelf overwegen, als je toch van maand tot maand leeft met je melkgeld dan ja 😁
Hans van Bergen
@GerbertXL Mijn trekker is 10 jaar oud. Je moet niet alle sprookjes geloven die verkopers je vertellen. Akties zijn er om onverkochte voorraden te verkopen. Waarom biedt men anders 0% aan volgens jouw??
Boeren die 3 jaar geleden een nieuwe trekker gingen leasen tegen 0 of nauwelijks rente, wat 80 % van de kopers deed en die nu zien dat die 3 jaar oude trekker nog dezelfde waarde heeft. Hoe dom zijn deze sukkels volgens jouw???
weurding
@Hans van Bergen heb veel nieuw gekocht 4 jaar terug, en helaas , nog te weinig, was mooi verdienmodel geweest, los van het feit dat de waarde van euro hard keldert
+3
GerbertXL
@Hans van Bergen dom en sukkels zijn jouw woorden, niet de mijne. En ik heb nooit gezegd dat je het niet moet doen.
Maargoed, een bunder aan trekkers is moeilijk te verbergen in deze wereld van drones, kom maar op met de foto's, ben wel benieuwd.
+2
George
Quote Reactie van @GerbertXL:
Maargoed, een bunder aan trekkers

Het zijn geen boeren , die door blijven produceren als er geen vraag is. Bovendien als ze van te grote voorraad af willen dan kunnen ze het inderdaad interessant aanbieden maar als je afneemt en direct betaald is het nog interessanter voor hun. Ze spelen echt niet voor sinterklaas.
newholland6640
@George

Jij bent opgegroeid met 10 procent rente.
Tot een jaar geleden waren er zat investeerders die blij waren als ze zeker wisten dat hun geld veilig was.
+1
George
Quote Reactie van @newholland6640:
Tot een jaar geleden waren er zat investeerders die blij waren als ze zeker wisten dat hun geld veilig was.

En bij wie was het geld veilig dan volgens jou?
Dus New Holland verkoopt zijn trekkers en wacht op geld omdat boeren zo veilig zijn?
newholland6640
@George

Lease constructies is het geld relatief veilig.
Beter dan een willekeurige start up.
Overigens schiet nh dat niet zelf voor maar gaat ook via een aparte lease maatschappij.

Boeren gaan praktisch nooit failliet. Dus in die zon ook veilig.
+2
George
Quote Reactie van @newholland6640:
Overigens schiet nh dat niet zelf voor maar gaat ook via een aparte lease maatschappij.Boeren gaan praktisch nooit failliet. Dus in die zon ook veilig.

Nu maak je het nog ongeloofwaardiger! Die aparte leasemaatschappij doet het gratis , die wachten gratis op hun geld. Die bestaan van de lucht 😂 😂
+1
stannetje96
@George ergens zal het toch uit gekund hebben om een rente van 0% aan te bieden. Ik weet niet hoe dat bij jullie werkt maar over het algemeen onderhandel je eerst over een prijs en kies je vervolgens hoe je dat wilt financieren. Dan krijg je echt niet ineens een andere prijs als je wilt leasen.

Als hun door een 0% rente aan te bieden zoveel meer trekkers verkopen en daardoor meer winst maken kan het gauw interessant worden. Zeker als je op de spaarrekening toch geen rente over je geld krijgt of zelfs rente moet betalen.
George
Quote Reactie van @stannetje96:
ergens zal het toch uit gekund hebben om een rente van 0% aan te bieden. Ik weet niet hoe dat bij jullie werkt maar over het algemeen onderhandel je eerst over een prijs en kies je vervolgens hoe je dat wilt financieren. Dan krijg je echt niet ineens een andere prijs als je wilt leasen.

Nee 0% kan nooit uit. En ze hebben best wel in de gaten of je wilt leasen of financieren. Onderhandel maar eens dat je zegt dat ze direct geld kunnen hebben. Dat kun je niet zeggen als je ze niet hebt!
De Claas dealer heeft me zelf verteld dat meeste geleased wordt en dat geld lenen bij de bank waarschijnlijk moeilijker en misschien duurder is dan leasen. Maar als je direct aftikt de hoogste korting krijgt die je met leasen niet krijgt. Ergens moet er betaald worden , ze spelen echt niet voor sinterklaas. Die bestaat niet jonguh.
pieta
Quote Reactie van @George:
Dat kun je niet zeggen als je ze niet hebt

Tuurlijk wel. 😁
George
Quote Reactie van @pieta:
Tuurlijk wel.

Dat kun je wel zeggen maar als je ze vervolgens niet hebt sta je toch voor lul.
+5
matt
@George en toch zit het anders fabrieken,zochten naar mogelijkheden om meer aantallen te verkopen.
Om de concurrentie af te troeven.

Dealers konden de trekkers ook aanbieden met lease,voor hetzelfde geld.
Fabrieken hadden afspraken,met lease maatschappijen.
Kosten daarvan,kwamen voor de fabriek.
Maar door zo hogere aantallen weg te zetten,kon dat blijkbaar uit.
+1
mdoornekamp
@matt zo zit het ongeveer in elkaar. Voordeel was dat de rente afgelopen jaren laag was. Dus kostte het de leveranciers niet heel veel extra geld.
George
@matt
Dat dealers dat konden geloof ik direct , maar dan wapper eens met geld en bied eens dan gaan ze bellen. Het wordt betaald.
+1
stannetje96
@George dat Sinterklaas niet bestaat is wel zeker maar er kunnen genoeg redenen zijn om een 0% rente te hanteren en dat betekend echt niet altijd dat de boer, in dit geval, dan een hogere aanschafprijs aan zijn broek krijgt. Die redenen hebben @matt en @newholland6640 ook al aangegeven. Dan is het een kleine investering om grotere winsten te behalen.
+1
newholland6640
@George

Ze rekenen service kosten en daar bestaat onder andere hun verdienmodel uit.
Spaarrente was lange tijd negatief. dan is geld wegzetten met weinig risiso voor 0 procent best aantrekkelijk.
Prima dat jij dat een gekke wereld vind, zijn we het daar over eens. Maar doe niet alsof ik onzin verkondig.
+1
George
@newholland6640
Boeren kunnen best een beetje naïef zijn af en toe. Laten we het daar maar op houden. 😀
+1
newholland6640
@George

Genoeg buiten de sector gezien.
Denk meer dat jij zit vast geroest in het oude denken.
George
Quote Reactie van @newholland6640:
Denk meer dat jij zit vast geroest in het oude denken.

Het nieuwe denken denkt nog meer aan snel geld verdienen. 😂
newholland6640
@George

Je weet gewoon niet hoe het is om negatieve spaarrente te ontvangen 😬
George
Quote Reactie van @newholland6640:
Je weet gewoon niet hoe het is om negatieve spaarrente te ontvangen

Nee het is me niet gelukt om negatieve spaarrente te ontvangen , je hebt gelijk! 😂
newholland6640
@George

Negatieve spaarrente was vanaf een ton dacht ik.
Is het sjorsen toch niet zo lucratief 😛
hans-hans
@newholland6640 misschien heeft hij 10 bankrekeningen dat kan ook
George
Quote Reactie van @hans-hans:
misschien heeft hij 10 bankrekeningen dat kan ook

Neenee zoveel heb ik er niet nodig. Ik kan mijn geld op minder rekeningen kwijt. 😂
George
@newholland6640
Ja maar hoe kun je negatieve spaarrente ontvangen? Vertel me dat eens . Ik moest negatieve spaar rente betalen. Jij ook? En nee Sjorsen is niet zo lucratief , dat klopt. Maar ik heb wel altijd alles en iedereen op tijd kunnen betalen en alles wat ik heb is betaald. Niks geen lease of weet ik wat.
newholland6640
@George

In normaal Nederlands moet je dan inderdaad betalen. Maar een negatieve spaarrente betalen kan ook weer niet. Haha

Uiteindelijk is dat het belangrijkste, blij zijn met wat je doet en wat je hebt.
George
Quote Reactie van @newholland6640:
negatieve spaarrente betalen

Je moest een negatieve rente van een half % betalen over je spaartegoed boven de 100000 euro.
+2
mdoornekamp
@George
Quote:
wat ik heb is betaald

Ja dat idee kreeg ik al een beetje. Maar in loonwerkers land valt het tegenwoordig niet mee om je machinepark up to date te houden. Dus ben ik blij dat ik voor 0 of 1% kon leasen. Al betaal ik dan 2000 euro teveel voor een trekker van een ton. Dat kan gauw uit.
angelo-nabben
@mdoornekamp ik snap toch al niet dat jullie met de uur tarieven nog een goede belegde boterham hebben.
+1
mdoornekamp
@angelo-nabben
Quote:
goede boterham

Valt niet altijd mee. Goed ondernemen en verstand erbij houden. Kosten laag houden en niet teveel materiaal slopen. En niet teveel stil zitten. Ik loop er makkelijk 2500 uur/jr. Denk nog wel meer 😪
marcsterreborn
@mdoornekamp en de uren dat je op een trekker zit, komen daar nog bij?
mdoornekamp
@marcsterreborn
Quote:
uren op de trekker

Nee gelukkig niet. Dat is zomaar nog eens 1500 uur
+3
cb6520
@mdoornekamp iedereen moet zelf weten wat die doet. Maar ik kan me er niet bij dat je als boer een nieuwe trekker gaat leasen. Als je met de vorige geen geld hebt over gehouden om een nieuwe te kopen gaat er dus ergens iets mis. Geld wat er niet is kun je niet uitgeven en met lease gaan er vroeg of laat veel in de problemen komen. Vaak ook direct veel afschrijven waardoor je in latere jaren helemaal vastloopt. Er wordt hier wel heel makkelijk gesproken over alles maar leasen
mdoornekamp
@cb6520 80% van grote machines wordt geleased. Dat is algemeen bekend. Afschrijving is zelfde als een aangekochte machine. Met de extreem lage rentes was leasen niet schadelijk. Wel lekker door blijven werken met je dure machines. Trekkers draaien bij ons 1200 uur/ jr. Een oude gebruikte is dan niet zo interessant
+3
Noorderling
@cb6520
Als huidige trekker af is en straks 7%rente op lease, ben ik benieuwd wat er gebeurt.

Net wat je zegt, naast maandelijkse leasekosten is er nog niet zomaar voor een veel duurder geworden nieuwe machine gespaard om af te tikken mocht lease niet interessant zijn.
Het is leven op de pof om te kunnen concurreren op prijs. Dat wordt over een paar jaar flink slikken.
1 of 2x lukt dat, daarna zijn reserves al gauw verdampt.

Even tering naar de nering zetten bestaat tegenwoordig niet meer. Nieuwe bedrijven rijden direct met nieuw spul rond. Zzp idem met dikke autos.
+1
dennisbouter
@cb6520 niet iedereen leaset omdat er geen geld is
+7
cb6520
@dennisbouter niet iedereen maar bij 99 van de 100 wel en dat moeten ze ook mooi zelf weten niks mis mee, maar er word hier gedaan of het de enige en beste manier is en dat is het zeker niet
newholland6640
@cb6520

Ben ik ergens wel met je eens, maar als je een nieuwe stal gaat bouwen ga je ook niet naar de bank?
George
Quote Reactie van @newholland6640:
Negatieve spaarrente was vanaf een ton dacht ik.

Jij denkt dat , ik weet het zeker. 😄
Maar inmiddels is die flauwekul weer voorbij.
newholland6640
@George

Klopt. En dat is ook wel zeker zo gezond.
fiatfan
@newholland6640 idd, en het mooiste is voor een leasebedrijf als de gebruiker na 2 jaar betalen het niet meer op kan brengen. de trekker is voor 2/3 betaald, deze gaat naar een veiling en levert nog eens een goeie prijs op..
dennisbouter
@newholland6640 hier klopt iets niet, als jij lease van nh hebt en je betaald 0%. Dan moet nh daar toch echt voor betalen wie anders ?
mdoornekamp
@dennisbouter ja dat betaald NH dat gewoon. Maar dat zal niet veel zijn
+1
newholland6640
@dennisbouter

Jij stalt je geld liever bij de bank voor een negatieve rente?
George
Quote Reactie van @newholland6640:
Jij stalt je geld liever bij de bank voor een negatieve rente?

Wat is het verschil met wachten op je geld? Die trekkerfabrikanten zijn niet gek , die 0% zit gewoon bij de prijs inberekend.
+1
deufi
@dennisbouter nee, financiële instellingen kunnen ook lenen tegen een negatieve rente. Ze hebben dan steeds hun marges.
+1
Hanomag22
@dennisbouter volgens mij heeft cnh een eigen bank. Die kon tijdje geleden dus geld met negatieve rente lenen bij de ecb. Dan kun je voordelig geld uitlenen. Een aantrekkelijk leasetarief is nou eenmaal interessanter dan een korting voor veel ondernemers.
+1
Vdejong
@Hanomag22 idd. In 2017 een Valtra geleast tegen 0% (2 jaar) Paste me beter dan het hele bedrag in 1 keer op hoesten
weurding
@Vdejong kijk, dat heb ik @George ook al verteld, mooi dat je dat bevestigd😂
Noorderling
@weurding
Agco in 2016 zelfs negatieve rente, dat kon ik niet laten.
George
Quote Reactie van @Noorderling:
Agco in 2016 zelfs negatieve rente, dat kon ik niet laten.

Jazeker je kreeg geld bij als je niet direct betaalde?
weurding
@George 🤣
Noorderling
@George
Betalen in termijnen waarbij bedrag steeds lager werd, netto minder betaald als trekker kosten moest. Zaten met een paar demo modellen omhoog en verkoop liep niet.
Kan het geld beter mij mij in de weg staan dan bij een ander.
Hans van Bergen
@George In de vs staan honderden duizenden onverkochte auto's. Sommigen gaan in de schredder. Vliegvelden vol. Ok in duitsland trouwens waar duizenden mercedessen stonden op enig moment. Maar nogmaals het beste kun je je verkoper geloven.
George
@Hans van Bergen
Ik weet niet waar je het over hebt , maar Mercedes en BMW en dergelijke bouwen auto's op bestelling. Deze auto's zijn verkocht. Buurman heeft hier bijna een jaar op zijn nieuwe BMW X5 moeten wachten.
Maar geloof jij maar dat ze voor nul wachten op hun geld , jij geloofd het jouwe en ik mijn bronnen.
PieterA
@George Als je op de luchtfoto's van Google in Duitsland kijkt zie je ze staan bij de fabrieken. Paar honderd Fendts, 300 Deutzen, 500 John-Deere.
George
@PieterA
Heb je ze geteld? Is dat veel? Ik heb geen idee. Gaan heel de wereld over.
Afgelopen 2 jaar kampte veel merken met chiptekorten waardoor productie stil viel.
+1
Fendttrisixfan
@PieterA staan er bij fendt zeker een 1500 tal, allen met ergens een onderdeel te kort
angelo-nabben
@PieterA en als je een nieuwe wilt kopen zit er meer als half jaar levertijd op🙈.
Hans van Bergen
@PieterA Net over de grens staat een enorme hal gehuurd door JD met meerdere etages trekkers. Iets verder aan de Rijn Kubota met hallen en schuren vol spul. In Frankrijk ook enorme hallen met rekken Kubota's zonder wielen.
+5
George
@Hans van Bergen
Het is de komende tijd verrekte slecht weer , geef me die adressen eens waar die hallen met trekkers staan. Dan ga ik eens een dagje rond rijden.
+2
cjw73
@George even een dagje trekkers kieken!!
+1
marcsterreborn
@George 4 trekkerwielen meenemen als je erheen gaat, dan kun je met een Kubota terugkomen...
Noorderling
@George
Deze auto's kun je vinden vanaf de bank.
Staan er gigantisch veel, zouden ook wat onderdelen missen. Paar jaar geleden hagelbui over die auto's gegaan, die schade ging ook nergens over.

google.com/maps/place/…
hypotheekboer
@Noorderling staan die niet gewoon op de boot voor export te wachten? Ze bouwen daar 163.000 per jaar. Dan heb je zomaar een dotje staan.
George
@Noorderling
Die Volkswagens gaan heel de wereld over. Maar ik ben onlangs nog in München bij BMW fabriek geweest en daar zie je zo'n groot veld met auto's niet. Gaan direct op transport met vrachtwagens en treinen.
Die wagens worden op bestelling gebouwd en gaan echt niet grote voorraad bouwen welke ze niet verkocht krijgen.
PieterA
@George Geplaatste speld
maps.app.goo.gl/CZweFR6yT8FWvXjS8/
BMW Dingolfing.
mdoornekamp
@PieterA misschien rijden alle arbeids krachten daar ook wel met een BMW.
+1
hypotheekboer
@George Die BMW´s staan gewoon in Bremerhaven ipv bij de fabriek. Ligt 240 ha.
George
[quote="@hypotheekboer" p=[/quote]
Het kan best dat ze in Bremershaven staan maar dan gaan ze op transport en zijn ze verkocht. Ik weet wel dat je bij BMW geen acties van 0% kunt verwachten en op de meeste modellen hoef je niet te bieden want ze slaan gewoon hun boekje dicht. Als jij hem niet koopt hebben we wel 2 anderen. Het is eigenlijk ongelooflijk zoals dat gaat .
Vroeger maakte ze al op bestelling zoals deze in 1962 voor Architect Martin Mertens. 😀
mdoornekamp
@George het Freude am Fahren mag wel iets meer kosten. Maar bevalt mij ook erg goed.
+1
George
@mdoornekamp
Ja het is een bijzonder merk. 😀 Als je er ooit eentje gehad hebt kom je altijd weer terug bij dat merk.
hypotheekboer
@George ga er maar vanuit dat ze daar in Emden ook gewoon verkocht zijn, gewoon aan de importeurs of eigen verkooporganisaties.
1 keer bij de BMW dealer geweest, in m´n oude kleren. Moest eerst een auto kopen voordat ik een proefrit kon maken. Had ´m zo af kunnen tikken maar mij zien ze daar nooit weer als je potentiele klanten niet serieus neemt. Jaren trouw VW gereden, nu Toyota.
George
Quote Reactie van @hypotheekboer:
maar mij zien ze daar nooit weer

Ik geloof niet dat ze daar wakker van liggen in Bayern. 😀
hypotheekboer
@George Heb eerder medelijden met BMW rijders. Ik denk altijd wat heb je te compenseren? Als ze in Bayern zich niet druk maken over hoe hun arrogante dealers met potentiële klanten omgaan, dan ga ik ze ook niet sponsoren. Ik maak nu eerder negatieve reclame voor ze. Veel plezier met je BMW, maar ik zie de meerwaarde niet, weggegooid geld.
weurding
@hypotheekboer wat jij schetst komt niet alleen bij BMW dealers voor, ook waar ik van weet bij peugeot, zoon van ondernemer die nota bene klant was wilde proefrijden, kreeg auto niet mee, kocht ie hem bij dealer 10 km verderop, maar ging nog wel vol bravoure even tanken waar ze hem geweigerd hadden, 2 klanten kwijt😅
Vdejong
@weurding thalen?
weurding
@Vdejong ik noem geen namen, is al lang geleden
Vdejong
@weurding is ook vergane glorie
+1
hypotheekboer
@weurding allemaal kortetermijnpolitiek. Merken gaan vaak van vader op zoon. Daar hoeven ze geeneens reclame voor te maken. Als je het een beetje normaal doet, verkoop je zo voor meerdere generaties.
+1
George
Quote Reactie van @hypotheekboer:
Heb eerder medelijden met BMW rijders.

Ik niet , eerder met die er geen hebben. Ze weten niet wat ze missen , anders hadden ze er ook een. 😂
rommert14
@George vertel 🤔
newholland6640
@rommert14
Ik rij liever volvo
rommert14
@newholland6640 Mazda hier
+1
hypotheekboer
@George als je slogan Freude am fahren is, dat het enige argument is wat voor BMW spreekt, je een potentiële koper niet laat beleven dat het een bijzondermerk is, dan heb je niet opgelet bij de marketinglessen en zijn ze net zo dom als het petjesvolk wat vaak achter het stuur zit en het BMW imago verkloot. Over het algemeen kan ik een BMW rijder niet serieus nemen. Maar zoals @rommert14 zegt, vertel.
George
@hypotheekboer
Alles , je moet er een gehad hebben om te begrijpen. Degelijk , sportief , niks rijdt zoals een BMW. 😀
deJong
@George zo nu en dan luchtbellen in de koeling van de bmw 320 kon die weer met de neus omhoog. Rot plekken terwijl die altijd binnendstond. Waardeloze deurvergrendeling. Het eigen raam eruit moeten tikken om erin te komen. kapotte stuurpomp e.d. van de 328 zelfde verhaal met de ontluchting van de koeling. En de rottetij van de wielkasten. Dure onderdelen en namaak was over het algemeen slechte kwaliteit.

Kijken wat de 322 voor gedoe opleverd.

Eigenlijk niet zoveel leuks mee gehad. Maarja moeders wil alleen bmw.

Zelf vindt ik mijn vwtje en fiatje prima.
rommert14
@deJong ah, je moet er een gehad hebben dus 😂😂
deJong
@rommert14 het enige leuke is de achterwiel aandrijving. Totdat je met een vorstige dag de weg op wilt en hij overal heen gaat. Behalve waar jij heen wilt😄

Dat kunnen vw's zo nu en dan ook😀
rommert14
@deJong dat wil onze hilux ook wel als je 4wd vergeet 🙈
George
Quote Reactie van @rommert14:
dat wil onze hilux ook wel als je 4wd vergeet

Dat zijn gewoon gevaarlijke dingen , daar sta je direct mee achterstevoren op de rijbaan. Zijn degelijke auto's maar wel een slechte wegligging.
weurding
@George valt mee, wegen toch 2100kg, rij er net zo lief in als de transit, echter zijn ze niet zo breed bruikbaar, transit was prachtig, 5 personen met dubbele cabine, 5 fietsen achterin, 2800 trekvermogen, alleen kon ik er om jou bekende redenen niet meer in rijden, iedereen vindt hem overigens wel prachtig, de hilux, heb je overigens niet zo veel aan
pieta
@deJong Gewoon een MB GL koop automatische 4WD. Dat lukt eigenlijk in elke berm. Mooi hoog ook. 😁
cjw73
@deJong toch niet alleen lof over die autootjes @George
George
@deJong Wat is een 322? Ik weet niet wat voor oud ijzer je allemaal gehad hebt maar ik heb nog geen enkele BMW gehad die begon te roesten . Ik heb nu mijn vijfde BMW sinds 1993 waarvan drie 3 series , een X1 en de huidige 4 serie Gran Coupé en op 1 na waren ze allemaal volkomen probleemloos en totaal nul mankementen buiten de beurten om nooit bij de garage. Slechts een keer per 2 jaar een beurtje nodig.
De enige die paar probleempjes gaf was de E90 320i die ik van 2006 tot 2012 heb gehad , die had als kwaal dat de bobines ooit stuk gingen , je kon overigens gewoon doorrijden alleen liep het niet zo lekker dan. De kosten daarvan waren iets van 45 euro en was geen grote kostbare kwaal. Verder heeft diezelfde auto ooit de stuurbekrachtigingspomp kapot gehad van 785 euro. De rest van alle andere BMW's echt volkomen probleemloos! Echte topauto's zijn het.
+1
pieta
@George Wanneer jij nou nog ooit werk zoekt kun je in ieder geval altijd nog BMW verkoper worden. 😁
George
@pieta
Ja dat lijkt me wel wat , ik ben wel een fanboy ja...... 😀
+1
hans-hans
@George

zijn wel mooie auto s (bmw)
George
@hans-hans 300km/u , die is levensmoe. 😀
Top materiaal ist.
+1
hans-hans
@George ze hebben ook wel auto s gemaakt waar ze veel prijzen mee wonnen
+1
George
@hans-hans
Ze hebben een rijke historie en het merk heeft ergens zijn sportieve inslag mee verdiend. In de Mille Miglia in Italië rijden nog volop vooroorlogse BMW's mee.

deJong
@George dit waren allemaal e46s het mooiste model😀

Ik bedoelde een 323I
George
@deJong
Vreemd dat die roesten , dan zullen ze wel heel oud zijn geweest. Ik heb een e46 318i gehad. Probleemloze wagen , was destijds inderdaad een heel mooi model. Maar ik heb ook de voorganger E36 gehad en ook die was helemaal probleemloos. Alleen de 320i E90 had paar kleine dingetjes. X1 was volledig probleemloos evenals de huidige F36.
deJong
@George we hadden een e46 dat was de 320 ruby red van 98?!? Die was met blikken wielkasten. Hele mooie wagen maar van onderen kompleet verrot. Gekocht met 90k op de teller altijd binnen geweest en mn moeder rijd als een oud frouwtje. Maar hij heeft de 2 ton net gehaald.
+1
George
@deJong
Dit waren mijn 3 series , de laatste was niet helemaal probleemloos , maar ook geen echt slechte auto.



hypotheekboer
@George hoe dan, niks rijdt zoals een BMW? We hebben hier geen Nürburgring, maar gewoon rechttoe rechtaan wegen. Hooguit slechte polderwegen waar je met een 205 waarschijnlijk sportiever over scheurt als met een stuiterbak van BMW.
Als ik als serieuze koper mijn huiswerk heb gedaan, een auto bij hun aan mijn zoekcriteria voldoet maar graag wil weten hoe achterwielaandrijving rijdt, er verder niemand in de showroom is en je het als verkoper niet druk hebt, vaak aan 1 à 2 proefritten voldoende heb om een auto te kopen en zo een kans voor open doel voorbij laat gaan en niet eens even de tijd neemt omdat ik toevallig werkkleren aan had omdat ik daar in de buurt nog een andere boodschap had maar andere dagen misschien wel in 3-delig rondliep, dan gaan we er niet uitkomen. Nu niet, nooit niet.
newholland6640
@hypotheekboer

Ze willen van het imago van boeren mest wagen af
George
Quote Reactie van @hypotheekboer:
de tijd neemt omdat ik toevallig werkkleren aan had omdat ik daar in de buurt nog een andere boodschap had maar andere dagen misschien wel in 3-delig rondliep, dan gaan we er niet uitkomen. Nu niet, nooit niet

Het zit je hoog , tja dan zou ik ook vertrekken . Naar een andere BMW dealer.......
pieta
Quote Reactie van @George:
dan zou ik ook vertrekken . Naar een andere BMW deale

😁 Diehard fan! Die hebben ze het liefst.
hypotheekboer
@George ik koop geen auto´s bij mensen die geen Fries praten 😉 Deed deze man ook niet trouwens.
+3
weurding
@hypotheekboer ik niet bij mensen die Fries praten, zou niet weten wat ik betalen moest dan😇
+4
cjw73
@weurding der binne ze fergees, mar dat fertelle we dy net.
+2
hypotheekboer
@cjw73 sy sparje se der op It Fean hoopjend dat sy djoerder wurde en der in Brabander delkomt dy´t tefolle betelje wol.
+1
matt
@hypotheekboer had ik toch even geluk,dat ik mijn werkbroek niet aanhad 🙂))

(klik om te vergroten)

hypotheekboer
@matt ik zie alleen een plastic kapje 😉
+1
matt
@hypotheekboer kenners weten wat er onder dat plastic kapje. 😃
weurding
@matt ja, vuldop voor olie😉
hypotheekboer
@matt ik ook wel hoor. Bouwen kunnen ze volgens mij wel redelijk, alleen verkopen is een probleem
matt
@hypotheekboer het is mijn eerste bmw had niks met het merk.
Maar wilde een dikke diesel en dat is dit wel.
Of het heel blijft....Ik hoop het wel.
+1
Hans van Bergen
@hypotheekboer De motor bestaat vooral uit plastic wat na 10 jaar kaduuk gaat. Tis 1 bak ellende. Roesten doet het plastic niet dat probleem is eindelijk opgelosd
George
@Hans van Bergen
Heb je ervaring jonguh? Of zever je maar wat?
Ik deel hier mijn werkelijke ervaring en loop niet zomaar wat te fantaseren.
cjw73
@George je zou er bijna 1 kopen, maar ut is net als met een fendt, 30 k extra uitgeven en met de vw komen we er net zo snel.
+1
mdoornekamp
@cjw73
Quote:
vw komen we er net zo snel

M'n VW Caddy is 3 x zo duur in onderhoud als de bmw van de vrouwe
cjw73
@mdoornekamp dan wordt het tijd voor een nieuwe. Geef hooguit een paar honderd per jaar uit aan de auto.
+1
arjanvw
@mdoornekamp dan rijdt je vrouw waarschijnlijk ook veel netter en misschien minder kilometers..😂
+1
mdoornekamp
@arjanvw vrouw rijdt 2 x zoveel kilometers. Caddy staat soms dagen thuis. Ik ben altijd met trekker of kraan weg
George
Quote Reactie van @cjw73:
maar ut is net als met een fendt, 30 k extra uitgeven en met de vw komen we er net zo snel.

Ja dat hebben die merken wel met elkaar gemeen , ze komen uit dezelfde regio in Zuid Duitsland . Maar ze bouwen daar gewoon topmateriaal. Liebherr en MAN komen er ook uit de buurt. 😀
Maar 30K is wel een heel groot verschil , ik geloof niet als je eenzelfde soort auto koopt dat het dan zoveel scheelt.
cjw73
@George klopt das meer bij de fendt aan de orde. Vrouw wil ook graag weer een 1 serie. Maar probeer nog steeds de boot af te houden.🙈🙈
+1
George
@cjw73 Koop er gewoon eentje man.
cjw73
@George niet tegen haar vertellen.
pieta
@cjw73 Een vergelijkbare VW is ook duur he. 😁
+4
deJong
@matt mijn lilliputterlijkwagen doet niet veel onder. 1.9 blokje met sterkere koppakking en kop bouten. 2.8 liter mercedes turbo. Getunede brandstof pomp 26 gr verstuivers. En andere 6 traps versnellingsbak. 😏 hobby😛 daarbij de opgebeunde intercooler nog vergeten😁

(klik om te vergroten)

+4
matt
@deJong toch word ik liever dood gevonden in de mijne 😉
+2
Frans1
@hypotheekboer 🤣🤣had ik ook toen we de eerste keer bij onze Audi gingen kijken, de deur ging nog niet eens open, je kon hem zien denken: wat wou jij toch😋 had dezelfde reactie als jou,maar de vrouw wou toch graag nog een keer kijken, toen maar andere kleren aan gedaan, toen mochten we proefrijden🤣 en ook direct gekocht. Vind het nog steeds een mooi ding ommee te rijden
pieta
@Frans1 Audi rijdt goed maar vind ik benauwend klein van binnen. Ik heb alleen ervaring met een Q7 overigens. 😁
+2
Frans1
@pieta toch niet erg, wat krap😬 maar serieus: ik vind hem niet Klein van binnen, maar weet niet wat jij gewend ben. Die benz van jullie is wat vierkanter, dat geeft meer inhoud in de auto, dat klopt.
+1
Vdejong
@hypotheekboer ja, hoog van de toren blazen kunnen die lakeien wel, zodra er iemand voor hen staat in 3 delig kostuum, buigen ze als een knipmes
weurding
@George moet je vliegen, laatst wel een heel veld vol met licentie fiat 450 zien staan in de modder, maar was india, meeste hier verkocht wordt op bestelling gemaakt, zie daar ook niet gauw velden vol van, mits wachtend op chips of andere onderdelen
+1
George
Quote Reactie van @weurding:
moet je vliegen, laatst wel een heel veld vol met licentie fiat 450 zien staan in de modder, maar was india,

Nou nee , India dat trekt me niet zo. 😀
Maar die hallen vol JD's en Kubota's in Duitsland zou ik wel even willen gaan bekijken of het ook daadwerkelijk zo is. 😀
zwierb
@George ga maar eens bij scania in zwolle kijken, produceren alleen op bestelling, maar hebben ook wel eens terrein erbij moeten huren omdat ze de vrachtwagens niet weg kregen, als je er meer dan 200 per dag produceert loopt het snel op.
+1
pieta
@zwierb Voor een vrachtwagen kun je een plekje op de lijst reserveren. Tegen de tijd dat je aan de beurt bent om te kopen dan kun je het doen of weer vd lijst af(of achteraan). Rechtstreeks gehoord van iemand die net een nieuwe had.
weurding
@zwierb dat was toen vooral toen een order gecanceld werd naar Verweggistan meende ik, mochten hier ook niet verkocht worden
George
@weurding
Dat kan dan weer te maken hebben met de hier in EU geldende keuringen of emissienormen van de motoren.
Hans van Bergen
@George Bij s Heerenberg de grens over.
+2
George
Quote Reactie van @Hans van Bergen:
Bij s Heerenberg de grens over.

Ja volledige adressen graag zodat ik ze als bestemming in mijn navigatie kan zetten.
cjw73
@Hans van Bergen waarom dan een sukkel?? Heb hem 5 jaar geleden geleasd en hij is nu nog net zoveel waard.
trean
@Hans van Bergen ik denk dat je bedoelt dat er bij sommige fabrikanten een hectare aan machines staan te wachten op de laatste onderdelen.
willemk
@trean hans, daar heb je zeker een punt. Van pottinger weet ik dat er tweede halfjaar 21 er een heleboel verkochte opraapwagens niet afgewerkt konden worden omdat de spullen niet op tijd geleverd werden
Johannushoeve cv
@Hanomag22 waarom? Een paar jaar kregen ze negatieve rente als je dan je geld voor 0% weg kan zetten verdienen ze er nog aan .
Hanomag22
@Johannushoeve cv dat klopt. Dat de achterliggende gedachte zijn. Negatieve rente op wat je leent en een lage rente of 0 op wat je uitleent. Ze dekken natuurlijk wel risico’s af en moeten er % van hebben om de kosten te dekken en wat te verdienen.
+2
Johannushoeve cv
@Hanomag22 newholland deed het al langer . Toen ik nog in het loonwerk zat heb ik al .in trekkers zo gefinancierd. Daar kon de bank niet tegen op en een hoop gezeur minder .
George
@Johannushoeve cv
Kijk dat geloof ik dan weer wel. Maar het is nooit gratis zoals sommige denken.
George
@Johannushoeve cv Aan 0% rente en gratis wachten op je geld kun je ook niks verdienen. Ze brengen het gewoon in rekening bij de aanschafprijs. Ze zijn niet gek.
Johannushoeve cv
@George nee hoor er werd gewoon onderhandeld over de prijs en daarna pas de financiën geregeld
George
Quote Reactie van @hans-hans:
volgens mij kan het wel , wie betaald uit eindelijk die rente is vraag 2

Degene die de trekker koopt natuurlijk . Als je zegt je kunt get geld nu direct hebben dan is er met de prijs nog wel wat mogelijk. Ze wachten echt niet voor niks op hun geld.
fan van trekkers
@newholland6640 new holland heeft inderdaad 0% acties gehad op voorraadmodellen in 2014/2015
arjanvw
@newholland6640 oké, misschien dat er bij nieuw bestellen een verschilletje zit? Of ik ben niet goed op de hoogte. Maar dat is wel scherp.
+1
newholland6640
@arjanvw

Dat denk ik wel ja, nieuw bestellen is stukken duurder in financiering
weurding
@newholland6640 kan best hoor, valtra had het ook
+3
RaHeados
@arjanvw hadden wij ook gezien, een halve procent meer of minder tikt hard aan op zulke machines...
wij hebben daar geen eens naar gekeken stond er bij met het aanbod toen de man weg was ff gerekend maar je geeft ze gewoon een paar duizend meer toe uitgesmeerd over een paar jaartjes. Daarnaast komt het elke maand weer terug. Elke maand weer n klap in je gezicht en anders doet het 1x goed zeer.
+1
arjanvw
@RaHeados Mee eens.
+2
Noorderling
@Cowboy3 inflatiecalculator.nl/
Die prijs in 1965 is nu ruim 40.000euro, koop je nu ook wel wat voor.
bio boer
@Noorderling mini schovel gaat ook al snel die kant uit
+1
hans1980
@bio boer niet normaal voor zo'n diesel kruiwagen
+1
bio boer
@hans1980 daarom heb ik er ook nog niet 1 toen ze nog 25k kosten was het mij al tegek laat gewoon imand komen met mini schovel voor 200 euro heeft die er al heel wat mest uit de hokken en er is meteen exstra man zo ik de tijd heb beest omtejagen hekken open tezetten voor de rest mis ik geen mini schovel ik weet ook niet beter heb 2 trekkers met voorlader daar red ik mij prima mee
+1
Noorderling
@bio boer
Een vergelijkbare 30-40pk trekkertje lukt vast nog wel.

Maar wat die shoveltjes kosten gaat nergens over, het is erg veel geld met die shoveltjes voor de capaciteit als je dat vergelijkt met groter materiaal.
Kleintjes zijn bij 10.000uur glad versleten, grote koop je met 10 en rijdt je naar 20.000uur.
Ben ook nog niet zo ver, maar probeer alles er na verloop van tijd wel op in te richten dat overal een 4x4 deur in zit.
+1
weurding
@Noorderling tot voor paar jaar viel het nog mee, nu kost zo'n Chinees ding al meer dan een weidemann toen, moet wel eerlijk zeggen dat je voor 1 met 5000 uur ook een dikke prijs terug kreeg, vandaag nog advertentie gezien van een nieuwe electrische wolf (chinees) 15450excl🙈
wolfwiellader.nl/products/wolf-wle750i-elektrisch/
+1
grös
Quote Reactie van @weurding:
electrische wolf (chinees) 15450excl

Ik wens ze er veel succes mee, heb een 9 tons shovel en een 3tons hefturk, red ik mij prima mee, kostten samen zo'n 11k, draaien beide op een luchtgekoelde Deutz, al 7 en 4 jaar. Ik vind die minishovels verder mooie dingen hoor, maar voeraanschuiven kan net zo best met een hefturk, en strohokken moei gewoon ze maken dat je er met een grote shovel in kan.
En erfverharding is de beste investering.
+7
pieta
Quote Reactie van @grös:
een hefturk

Oh, Zwarte Piet mag niet meer en dit i dan het nieuwe normaal! 😁
Erco
@bio boer eerder 50 k. Tien jaar terug nog t helftje. Laat dan maar zitten 😁
bio boer
@Erco gaat het al zo gek met die dingen
weurding
@Cowboy3 denk je hebt een hele mooie brengt meer dan 6000 euro, 13200 gulden, pa kocht hier 4006 in 1970, ook 13000 gulden, 600 voor sirocco jas en pet, daar doelde ik nu op, mooie originele gaan over de 7000euro nu
102 n , heeft die geen vloeistofkoppeling? Ken alleen de 102 s, die ziet er ook een stukje zwaarder uit
Cowboy3
@weurding Klopt, N is zonder vloeistof koppeling, een 102 heeft een MWM 3 cilinderke de 200 een Deutz luchtgekoeld.
Eerste was hier een 3S wat later 2 keer 106s en een 105s dat waren alle 4 cilinders.
deJong
@bio boer die zijn alleen maar duurder geworden de afgelopen jaren😅
+1
willemk
@Twentsch Land enkele jaren geleden een 711 favorit gekocht op een veiling in nederland. Rond de 11.000 uur op de teller. De trekker doet nog steeds zijn werk en zit nu op 22.000 uur. Gekocht toen voor rond de 25.000 euro en voor dat geld kan ik hem zo weer verkopen
bio boer
@willemk ook wel voor 30.000 euro denk ik afhankelijk van het uiterlijk
cs-agrar
Quote Reactie van @bio boer:
30.000 euro denk ik

een 711 met 22000u?
bio boer
@cs-agrar deze zag ik zo snel op internet zat ik er niet ver naast 1 met 20.000 uur zag ik niet op internet

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

JiGo
@bio boer zo lang er mensen zijn die dat betalen.. Ik schrik soms echt van die prijzen.
+1
Hans van Bergen
@JiGo nieuwe vario10 k vooras opdaten 6k motor alles nakijken en repareren 5k
willemk
@cs-agrar we hebben ook nog een 711 met 24.000 uur met frontaftakas en voorlader. Hier is de motor vorig jaar gereviseerd. Al bied er iemand 40.000 dan gaat die nog niet weg
cs-agrar
@willemk heb jij niet nog een paar van die ouwe taaie?
willemk
@cs-agrar ja we hebben nog een 100.06 die al 20 jaar voor de voermengwagen staat, maar daar is de teller van kapot. Zal in nederland wel rond de 10
000 uur gedraaid hebben en bij ons zeker 20. Ik ga binnenkort voor de derde keer de motor reviseren. Kan die weer een tijdje vooruit
willemk
@cs-agrar die oude deutzen worden ook elk jaar nog duurder. Paar jaar geleden wilde ik een bod doen op een 130.06. Maar de trekker was voor de vraagprijs teruggegaan naar de heimat
willemk
@bio boer is technisch 100%. Visueel ook, maar trekkers van koeboeren zijn altijd smerig.
@Twentsch Land
Dat is met andere merken net zo, alleen dat ze bij aanschaf wat gunstiger zijn.
Gavrie Willemsen
@Twentsch Land ja dat is ook mijn visie. Alleen doe ik ze pas weg als ze nog net niet in 2 breken….😅😅😅
+1
weurding
@Noorderling normaal schrijf je af ja, maar onze is nu 3 jaar, en gebruikt al duurder dan toen nieuw, de euro zakt snel in waarde
Noorderling
@weurding
klopt, dat rekent wel lekker door. Bij te betalen bedrag wordt helaas ook groter met de inflatie.
weurding
@Noorderling ik denk dit is mijn laatste trekker die ik bedrijfsmatig heb gekocht
+1
JappieJo
@rommert14 paar jaar jonger en een 7000 uur is zomaar 10k duurder en kan net zo goed wat mankeren over 100 uur. Ding heeft optijd onderhoud gehad en zijn al wat dingen vernieuwd, maar blijft een gok uiteraard.
Gewoon simpele tier2 motor is revisie ook nog te doen of een ander blok erin lepelen. Met die winter starte die vlotter dan mijn 5460 uit 2008 en 5200uur
+1
Melkboer16
@JappieJo die trekker had ik ook wel gezien maar daar zou ik met een grote boog omheen lopen.
Voor iets meer heb je de helft van de uren.
JappieJo
@Melkboer16 ik vind 10k niet een beetje meer
Melkboer16
@JappieJo ik vind dat bij deze trekker een beetje meer.
Het is net het doel waar je zo’n trekker voor koopt?! Is het je hoofdtractor of staat ie alleen maar een beetje voor de voerwagen. Daar zou ik dan een ander voor zoeken met minder poespas.
Voor je hoofdtractor waar je mee moet maaien kunstmeststrooien etc etc want waar ben je anders airco voor nodig zou ik die 10000€ gelijk uitgeven bij zo’n aanschaf.
En anders zou ik m ff in de lease gooien als ik het geld niet had.
Achteraf had je voor 2/3 jaar geleden een nieuwe moeten leasen dan had je zo’n tractor wat jij aanschaft verdiend
+2
JappieJo
@Melkboer16 achteraf is het mooi wonen. Trekker moet mijn voerbak volgooien en balen ruimen. Voor de rest wat schudden en harken maar dat kan ook wel met die andere. Wou op mijn eigen een nieuwe voorlader bouwen maar schrok vd prijs, en dan moet ik dagelijks omkoppelen ivm stalvoeren. Voertrekker is een 3050 die ook groot onderhoud nodig had wou ik die gebruiken voor schudden en harken. Was ik een 15k verder geweest, nu wat meer maar ook een derde trekker erbij.
En lease doe ik uit principe niet meer, zo aftikken en anders maar niks.
+1
JappieJo

(klik om te vergroten)

deufi
@JappieJo van een wasbeurt knapt hij voor het oog ook al op. Deze staat altijd buiten?
JappieJo
@deufi ja of in de stal
JappieJo
@JappieJo die 15k is trouwens voor revisie en voorlader
Elvis
@JappieJo 5435 2008 met 7000 uur op Facebook voor 28k
JappieJo
@Elvis potverdikkie, die was toen nog niet te koop☹️
+21
mlkvhoudr
Als ze zelfs niet aan te slepen zijn hoef ik ze niet wat moet ik er dan mee......
+3
jammermaarhelaas
@mlkvhoudr

Gewoon starten op de accu, dat zou ik doen.
+3
weurding
@mlkvhoudr meeste powershift en vario mag je niet eens slepen
+5
mlkvhoudr
@weurding ik was er al bang voor dat dit een heel ouderwets grapje was 🙂
bio boer
@weurding even de vario bak met de hand in de neutraal zetten
+3
demelkboer
In mei nieuwe T6.180 gekregen , gelukkig al in 2021 besteld . Anders +20%
+1
labella
Quote Reactie van @demelkboer:
In mei nieuwe T6.180 gekregen

Gekregen nog wel, dat is mij helaas nog nooit overkomen...
+5
demelkboer
@labella lieve vrouw heb ik 😉
cs-agrar
Quote Reactie van @demelkboer:
lieve vrouw heb ik

met dat merk zou je eerder denken dat ze hekel aan je heeft 😁
klant
@demelkboer wel even brandblusser monteren
+1
labella
@klant is het zo erg met die tupperware bakjes?
deJong
Volgens mij is @klant al eens een keer klant bij de brandweer geweest😬
Derkmax
@demelkboer
Laat ze maar lullen met de aloude Tupperware grappen. Dat krijg je als je geen argumenten hebt om een trekker omlaag te praten. Je hebt een prima koop gedaan. Handige, zuinige en sterke trekker !
RaHeados
@Derkmax heb hier een water rem rapportje die zegt alleen dat die niet z'n beloofde vermogen haalt 🤪🤪🤪 veder zijn het wel degelijke trekkers en zie je er wel aardig wat van rijden in de buurt.
Derkmax
@RaHeados
Heb je er rekening mee gehouden dat de boost niet beschikbaar is voor de waterrem ?
Mijn Maxxums ( ook tupperware 😉) zitten ruim boven het vermogen op de waterrem.
RaHeados
@Derkmax ja 140pk zonder boost dus zeg een 20-25 er bij zit je nog niet aan de 175 volgens het boekje voor een t6.180/ maxxum 150 dan??
fan van trekkers
@RaHeados wat is voor jou het beloofde vermogen, wat op de kap staat of in het boekje
RaHeados
@fan van trekkers hij had 140pk op de rem volgens het boekje moest die 175pk hebben, zeggen dat er 20-25pk boost op komt zit die nog maar aan de 160-165pk. Een new Holland t6.180 met een paar honderd uur.
+1
cs-agrar
@RaHeados die komen alleen gechipt aan het vermogen wat op de kap staat, bouw de motor helemaal uit en af, en meet aan de krukas, dan zal het gaan. Tis maar net welke je meting je neemt. Maar je koopt toch wat ie geeft, niet wat op de kap staat?
+1
fan van trekkers
@RaHeados 150 pk zonder boost zal die moeten leveren. Airco uit en onder de juiste omstandigheden moeten ze het kunnen halen
+1
Derkmax
@RaHeados
165 pk op de aftakas is niet raar voor een trekker die verkocht wordt op max. 175 pk motorvermogen. Heb de gegevens er zo niet bij trouwens.. maar gok dat de 175 of 180 op motorvermogen gebaseerd is.
GerbertXL
@Derkmax new holland pk's zijn de kale motor. Dus ook geen koelvin en dynamo.
RaHeados
@Derkmax een ander merk verkoopt ze met 165 en dan boost tot 175 ofzo, die had op de aftekas netjes 164.9 zonder de boost. Net waar je mee wilt adverteren dus...
bio boer
@RaHeados dat boost wat is dat eigelijk van onzin waarom zou je dat willen bij maaien heb je contenu vemogen nodig bijvoorbeeld bergen hebben we hier niet daarom kan die dat vermogen maar even opbrengen en niet continu
RaHeados
@bio boer brandstof besparend voor als je niet alle vermogen nodig hebt. Ik vindt het ook onzin, het is 9 van de 10x aan behalve bij stilstaand werk. Wat mij betreft gewoon lekker vast vermogen houden, weet je tenminste wat je altijd tot je beschikking hebt.
+2
fan van trekkers
@bio boer je kan met lichtere aandrijving meer vermogen rond brengen omdat je je krachten verspreid over meerdere uitgangen ( aftakas, wielen, oliepomp). Hierdoor worden onderdelen minder belast en heb je een langere levensduur. En meer vermogen uit een lichtere trekker. Fabrikanten zoals new holland leveren ook modellen zonder boost zoals de t6.125 s. Die is niets anders als een t6.145 maar dan zonder het boostlampje dat aan schiet
Derkmax
@bio boer
Zeker geen onzin. Juist bij maaien, mestrijden, opraapwagen en transport boven de 12 km/ uur heb je lekker 25 pk extra beschikbaar. Alleen bij zwaar trekwerk bijv. Ploegen blijft de trekker op z'n normale vermogen presteren.
Het voordeel is dat je met een lichtere trekker het werk van een zware kan doen.
Derkmax
@bio boer
Als aan de voorwaarden wordt voldaan is de boost continue beschikbaar.
bio boer
@Derkmax waarom dan niet gewoon altijd
Derkmax
@bio boer omdat de eindaandrijving niet op continue dat vermogen met boost is gebouwd. Als je ook vermogen afneemt via hydrauliek of aftakas wordt niet het volle vermogen naar de aandrijving gestuurd.
+5
weurding
@Derkmax da's niet best, dus als je het vermogen wel vaak aanspreekt is de trekker gewoon te licht gebouwd
+3
PieterA
@weurding Dat is altijd nog zo geweest. Als je trekker het niet aan kan kun je beter een zwaardere kopen.
+3
Derkmax
@weurding
Je moet het andersom zien, het is een lichtere trekker die onder bepaalde voorwaarden extra vermogen levert.
Het extra vermogen komt gewoon niet beschikbaar om alleen op lage snelheid op de aandrijving los te laten. Bij hogere snelheid dan wel weer omdat het koppel dan lager is.
Vooral voor veehouders erg aantrekkelijk omdat je met een lichte trekker zwaar werk kan doen. Als de werkzaamheden voornamelijk uit zwaar trekwerk bestaan moet je een zwaarder type kopen.
+2
weurding
@Derkmax Als een trekker met boost 150 pk levert maar hij is niet gebouwd voor continue belasting daarvan, is mijn opinie, dan moet je hem niet eens willen (ver) kopen
PieterA
@weurding Ze zijn er juist wél op gebouwd. Het is in principe een kleine trekker die wanneer de omstandigheden het toelaten extra vermogen krijgt.

Wij hebben een New-Holland T7.190 (150 pk zonder boost en 180 met boost(.

Daar ploegen we met een 4-schaar mee. De boost gaat dan niet aan, maar 150 pk is voldoende voor de ploeg.

Met een 18-tons kipper trekt hij tot een bepaalde snelheid (15 km per uur of zo?) met 150 pk en vanaf dan komt er 30 pk bij die je wel kunt gebruiken als je echt lekker door wil rijden.

Voor mij hoeft het er overigens niet op te zitten. Het lijkt me meer iets voor vervoeren met een maaier of een opraapwagen of een mesttank.
hans-hans
@PieterA als ik het goed heb wou Fendt juist met laag motor toeren de pk leveren
ieder merk is weer verschillend
wat het beste is weet ik niet?
PieterA
@hans-hans Ja, maar bij laag toeren komt er bij geeneen merk een boost bij, want dan is je koppel (draaimoment)het hoogst.
Valtra man
@PieterA dat boost pas ‘bijspringt’ in hogere versnellingen heeft te maken met de overbrengingsverhouding in de bak die bij lage versnelling het motorkoppel té verveelvoudigd. In mijn oude Valtra was het de turbodruk die manueel via een ventiel en membraam de injectiepomp open ‘duwde’. Ik denk vandaar het idee of gevoel dat boost pas komt als er voldoende toeren zijn. Op nieuwe trekkers weet ik het niet, maar het zou me niet verbazen dat de turbo eerst goed op toeren moet voor men extra diesel gaat inspuiten. Anders geraakt die diesel toch niet verbrand.
+3
mdoornekamp
@PieterA
Quote:
opraapwagen

Daar heb ik mijn jd 6155R ook voor gekocht. Met de opraapwagen heb je flink aftakas pk's nodig. Ik heb dan 200 pk met volle boost. Voor de rest van de werkzaamheden heb ik de 200 pk toch niet nodig. Dan heb ik nog 170 pk bij 1900 toeren door hoge koppelstinging en iets oververmogen.
+2
Derkmax
@mdoornekamp
Gelukkig nog iemand die het snapt.
+1
mdoornekamp
@Derkmax haha. Als ik mijn geval een Fendt zou kopen met 200 pk, .moet het een 720 worden. Dan ben ik wel een mooie duit geld extra kwijt. Een 718 zou voor ander werk wel volstaan. Maar dan voor de opraapwagen toch net te krap
bio boer
@mdoornekamp prijs verchil tussen 718 of 720 is klein is exact zelfde alleen computer anders ingereld
mdoornekamp
@bio boer 718 is relatief duur omdat je dan de zware bak hebt. Ik denk dat ik toch wel minimaal 30 K meer kwijt ben dan met de jd 6155R. En ik heb 2 van die tekkers.......
JordyW
@bio boer Onlangs een 718 en 720 gen6 geconfigureerd, zat toch netto €7000 prijsverschil in met beide gelijke opties. Toch aardig geld voor wat andere motorsoftware 😅.
angelo-nabben
@JordyW maar niks gekocht?
+1
JordyW
@angelo-nabben
Jawel, een 720 gen6 Profi
angelo-nabben
@JordyW Top..zijn serieuse bedragen voor die lummels.
+1
hans-hans
Andre150
@Derkmax je haalt me de woorden uit de mond😅
+1
Derkmax
@weurding
Voorbeeld : deze zomer tijd met een mc Hale balenpers gedraaid. Alle messen erin, dankzij de boost goed te doen met mn Maxxum 120. Zonder boost vermogen te kort. Dan zou je dus naar een Puma van 160 pk moeten gaan. Een ton zwaarder en 20.000 Euri duurder. Opraapwagen en maaien en mesttank zelfde verhaal.
+2
weurding
@Derkmax heb een imants spitter met culter, 120 pk kan dat wel doen, maar hefvermogen zijn er volgens verkoper verscheidene van 150pk die hem niet tillen, werkt dus net andersom😅 moest ook langskomen om te proberen anders wilde hij het niet verkopen
+2
Derkmax
@weurding jazeker werkt dat ook andersom. Daar geef ik je helemaal gelijk in. Claas ( Renault) stond altijd al bekend om zn goede gewichtsverdeling. Heb heel wat ha' s geploegd met een 120-54 Tx met 4 schaar op zware klei, dat liep geweldig.
fan van trekkers
@weurding het is niet voor niet een “boost” of terwijl “extra”
+1
Pieter Buren
@Derkmax bij oude trekkers kon je altijd ongeveer 10% bij het aftakasvermogen optellen om op het motovermogen te komen.
+1
newholland6640
@RaHeados

Boost is 30 pk officieel. En geen 20 of 25
+1
newholland6640
@Derkmax

Zo is t, wij hebben er recent ook eentje aangeschaft en goed schik mee.
arjanvw
Sprak voor het weekend een verkoper van een Claas dealer in Drenthe en die zei dat (jong) gebruikt niet weg wil... dus zeg het maar.
+4
RaHeados
@arjanvw ligt misschien aan t merk 🤪 hier een class dealer heel kort bij maar claas trekkers rijden er eigenlijk amper van enkele bij aannemer en de enkele veeboer 1 die helemaal niks om trekkers geven 🤷‍♂️.
+2
weurding
@RaHeados zulke dealers heb je ook van andere merken🤣
+2
JappieJo
@arjanvw jong gebruikt is tov nieuw te duur en meestal net niet zoals jij graag wil
+1
arjanvw
@JappieJo mijn ervaring met de laatste aangekochte trekker is anders.
+1
RaHeados
@arjanvw hier ook
weurding
@arjanvw waarschijnlijk mensen die 3 jaar terug een nieuwe lieten uitrekenen en nu hetzelfde of meer moeten geven voor 1 met 1000 /1500 uur, maar zei ie dat ze niet weg wilden of dat er niet extreem meer vraag naar was😋
arjanvw
@weurding dat die niet weg wilde..
+1
weurding
@arjanvw de grijze vw😅
+3
jammermaarhelaas
Zag laatst een occasion van bouwjaar 2014 met 1500 uur staan voor een hogere vraagprijs dan waarvoor deze destijds nieuw werd aangeboden.
+2
casev2
@jammermaarhelaas met 1500 uur is die ook nog als nieuw toch? Daarnaast is een nieuwe zeker 20k duurder, vol overbodige electronica, en dat rotte adblue. Geef mij die uit 2014 dan maar...
walker1
Raar eigenlijk, elke dag stoppen er boeren, al dan niet vrijwillig, maar waar blijven die trekkers dan? Eigenlijk zou het bij lmb's vol moeten staan met gebruikte trekkers?
Als stopper kan het nog wel leuke meevaller zijn als je de trekker(s) en machines voor leuke prijzen kan verkopen.
Twentsch Land
De meeste stoppers houden nog wel grond en hebben daar de trekker wel voor nodig, daarnaast gaat ook veel voor export naar boer vriendelijke landen en dan zijn er ook elk jaar trekkers die gesloopt worden voor onderdelen en schroot.

@walker1
walker1
@Twentsch Land Ja snap ik wel dat ze nog wel een trekker houden voor de hobbywei, maar vaak hadden ze ook meerdere trekkers.
Verder is het ook veel internationale handel/export.
+7
Frans1
Deze ouwe dame eind 2021 gekocht, ook 12.000 uur,voor 9500 euro. Nieuwe voorbanden er op en nog wat kleinigheden vervangen. Beer van een trekker @JappieJo

(klik om te vergroten)

+3
weurding
@Frans1 mooie kipper ook frans
+2
Frans1
@weurding die is minder oud dan de trekker😬
weurding
@Frans1 en wordt minder gebruikt?😉
+1
Frans1
@weurding 🤣🤣 ja 😊
bio boer
@Frans1 leuk voor een mengwagen maar zou er niet al het werk mee willen doen ruim 1000 uur per jaar
+1
Frans1
@bio boer heb er nog een paar😉😬 scheelt omkoppelen🤣🤣 mijn zoon Zag hem te koop staan, pap, kijk eens zon mooi ding🤣🤣 we hebben ook een 6640, dat is zijn favorietje🙄
+2
demelkboer
@Frans1 hier nog een 7840 sle met 10000+ uur. Geen centje pijn.
Weidezicht
@demelkboer hier ook 7840 sle. 8800 uur. Synchro vooruit achteruit verrot. Schatting dealer tussen 5000 en 7000 euro kosten. Pffff.
+2
rommert14
@Weidezicht Ja het is leuk zolang het heel blijft.
weurding
@Weidezicht synchro heb je geen last van als je stilstaat tussen voor en achteruitschakelen toch? Bedoel het heeft geen invloed op het functioneren
+1
newholland6640
@weurding

Wij hebben die ook eruit gehad. Maar als de ringen kapot zijn kunnen de stukjes ertussen zitten en krijg je hem niet in de vrij of vooruit achteruit
+1
mlkvhoudr
@Frans1 ik heb ook zo n zoon maar nee zeggen mag hier ook nog 😉
+1
Frans1
@mlkvhoudr 🤣🤣pappa vond hem zelf ook mooi, dat scheelde😉😬
bio boer
@Frans1 met Ford ben ik niet zo tuis in ben er eigelijk nog nooit mee in aanraking geweest
Een van de weinige waar ik nog nooit op gereden heb
grös
Quote Reactie van @bio boer:
@Frans1 met Ford ben ik niet zo tuis in ben er eigelijk nog nooit mee in aanraking geweest

Ik wel, trekkers zijn Engels En daar heb ik wel genoeg mee gezegd.. Ja sinds er een Duitse/Sloveense startmotor op zit wil ie ineens goed starten.
deJong
@grös hihi sloveense snelstarter erop. En alles wil starten. Ook een inter in de winter😄
+2
grös
@deJong
Ja onze Inter wil eigenlijk altijd wel vlot starten, maar de Ford wou hier jaren slecht starten, eerst met Lucas starter denk ik, en toen Gopart startmotor, ieder jaar nieuwe bendix, nu er een Mahle opgezet en je herkent trekker kwa starten niet weer..
Frans1
@grös Ford start altijd prima, John deere heeft altijd wat moeite met kouder weer
grös
@Frans1
Ik heb ook verschillende Deutzen, en de een moet 10x rond of voorgloeien en de andere start met 1 tik aan de sleutel.
cjw73
@grös hangt ook veel af van wat er mee gedaan wordt , heb ook 2 deutzen maar die voor de kuildoseerbak staat, heeft ook weleens wat start problemen. Maar ook eigen schuld, vaak starten en maar kort lopen en weinig bijladen dus.
deJong
@Frans1 ligt gewoon aan een slechte startmotor.

Hier bijna overal snelstarters op"van die sloveense dingen" en het vliegt allemaal aan behalve de inter 633 en fendt 309.
+5
Hanomag22
@bio boer er zijn er ook die 1000 uur per jaar op een belarus of een mf35 kloon zitten. Die zijn blij dat ze niet achter een stel ossen voor de ploeg lopen. We hebben hier in Nederland schijnbaar nog steeds een luxeprobleem in de landbouw
+1
J asper
@Hanomag22
Quote:
belarus of een mf35 kloon zitten.

In die landen staat niet voor niks het halve dorp er naast te kijken 😂 Dus reken maar niet dat die er 1000 uur op zitten.
bio boer
@Hanomag22 dat weet ik nier hoor mijn vader maakte vroeger met dat kleine spul stuk minder uuren
+1
ford8630power
@Hanomag22 De boeren die nu in de 70 zijn en compleet versleten zijn zijn daar een goed voorbeeld van ja.
+1
Hanomag22
@ford8630power het luxeprobleem waar ik op doel is mensen die denken dat een dag op een 40 serie niet zou kunnen en alleen een nieuwe Fendt goed genoeg voor ze is. Als we ons die arrogantie nog kunnen permitteren hebben we in de nl landbouw niets te klagen. Dat je geen 1000 uur op een mf35 wilt zitten snap ik ook wel en dat het dan hier te duur is aan arbeid ook nog wel.

Mijn stelling is dat je met een oude 40 serie net zo veel melk in de tank hebt als met een andere trekker.
dennisbouter
@Hanomag22 ja alleen moet je wel van sleutelen houden met oude trekkers is het altijd wel wat
deJong
@dennisbouter dat vindt ik een ergernis heh. Vooral wanneer je het druk hebt. Ff 40 ha maaien o.i.d. en je staat nog niet halverwege stil met een onnozel kabelbreukje ofzo omdat de kabelboom gaar is bijvoorbeeld.
Hanomag22
@dennisbouter dat klopt inderdaad wel.
pieta
@Hanomag22 Die stelling klopt maar ik zou wel zo snel mogelijk richting 0 werkuren met de trekker willen. Gewoon omdat een beetje comfort geen overbodige luxe is.
+5
GerbertXL
Ik ben blij met mn 3 trekkers, allemaal de 10.000 uur gepasseerd. De jongste is van 2008 en net wat er gezegd word, op een nieuwe zit niks waarvoor ik zou inruilen. Allemaal fronthef en aftakas dus ik kan mooi alles overal aanhangen.
Maar je blijft er wel altijd achteraan lopen vind ik, er mankeert altijd wel iets aan.
dennisbouter
@GerbertXL dat kan je met nieuw ook hebben
Twentsch Land
Dat heeft meer met de uren te maken dan met de leeftijd.

@GerbertXL
mdoornekamp
@bio boer 718 is relatief duur omdat je dan de zware bak hebt. Ik denk dat ik toch wel minimaal 30 K meer kwijt ben dan met mijn jd 6155R. En ik heb 2 van die tekkers.......
bio boer
@mdoornekamp hang je hem aan de computer voor wat exstra vermogen 😁
+1
rommert14
@bio boer hij zegt net dat hij dat niet altijd nodig is.... 🤷‍♂️
+3
bio boer
@rommert14 heb je er last van dat het vermogen er altijd is ?
Zijn ooits van 100 naar 160 pk gegaan hadden 7 m3 tank en 30m3 opraapwagen 3 meter maaier nu is die trekker vaak op de knieën door vervanging machines 😜
mdoornekamp
@bio boer
Quote:
last van extra vermogen

Nee. Maar wel duurdere en zwaardere trekker. Maar dat hangt ook van merk trekker af en de werkzaamheden
+2
mdoornekamp
@bio boer die pudding software van die lucratieve tuners komt er bij mij niet op.
bio boer
@mdoornekamp hier zet gewoon de dealer de originele software er op van andere type als je dat wil heb het zelf niet trouwens dat kunnen ze natuurlijk niet doen als die gloedje nieuw is
mdoornekamp
@bio boer
Quote:
software van ander type

Dat is nog wel een goede oplossing. Maar bij Jd dealers doen ze dat niet zo makkelijk.
PieterA
@mdoornekamp Ook wel te begrijpen. Stel dat ze een R6130 op de pk"s van een R6155 zouden zetten. Dat is bij een Autopower misschien nog niet zo'n ramp, maar een trekker met gewone versnellingsbak is vragen om problemen.
+1
mdoornekamp
@PieterA vario beschermt zichzelf omdat ie door de overdruk gaat. Maar weet niet of het de levensduur ten goede komt.

Hier wel een claas 660 door de vario zien gaan met achteruit de grasbult op rijden. Die maakte wel rare klappen in de bak.
+1
GerbertXL
@mdoornekamp mijn 6910 gaat ook finaal door de overdruk als ik weinig gas geef en de boel nog niet zo best is aangereden. 6930 gaat er stationair op.
+1
mdoornekamp
@GerbertXL 6910 serie vario stond ook nog een beetje in de kinder schoenen. En de eerste 6920 vario's reageren ook niet zo mooi.

Laatste jaren zijn alle vario's sterk verbeterd. Een Claas 660 van bouwjaar 2020 had ik dan ook beter van verwacht.
weurding
@mdoornekamp vast te verklaren, ken loonwerker heeft fendt geruild voor axions c matic, is super tevreden er mee, overal zit wel eens wat tussen, of verkeerde groep, zeg het maar
mdoornekamp
@weurding axion is een stuk sterker. Maar ook zwaarder. Dus ik zou zo'n trekker nooit kopen

De 660 was een demo met opraapwagen. Vertegenwoordiger heeft spul afgesteld.
mf6495driver
@mdoornekamp
Laatste mais seizoen met de 660 heel wat kippers achterwaarts de bult opgedrukt, heb de trekker nooit door de overdruk gehad.
arjanvw
@mdoornekamp Claas 660 zou goed moeten zijn... Daar zit een type zwaarder in dan alles onder de 650. Die had dat probleem helemaal erg..
mdoornekamp
@arjanvw ja de claas 650 kan nog minder achteruit. Dat had ik ook al gehoord
Noorderling
@mdoornekamp
Buigen of barsten, er is en blijft een zwakste schakel met trekkers onder 200pk en wel redelijke wagens. Kleine 6r 6cilinder slipt door vooraskoppeling heen, ander door de Vario, ander valt zomaar uit omdat trekker onder 1400toeren niks meer aan kan.

Moet je of wagens niet vol doen, grotere banden of zwaardere trekker. Met zwaardere trekker sta je soms weer te slippen. Zo is er elke keer wel wat of moet helemaal over de top gaan naar 300pk.
mdoornekamp
@Noorderling grote john deere 6R gaat ook door de 4 wd koppeling. Tis toch buigen of barsten met die hoge bulten
bio boer
@mdoornekamp dat had ik vroeger al met 6310 met balen rijden dat die dan enkels de voorwiel aandrijving hoorde slippen vooral als je achteruit de bult op ging
bio boer
@PieterA als je bepaalde serie trekkers hebt van bijvoorbeeld 120 tot 200 pk zit daar toch vaak de zelfde aandrijvingen in alleen heeft de lichste type kale motor en de zwaarste met turbo en intercooler weet ik niet of dat bij jd ook zo is maar met de fendt wel
Als je nou 712 of 718 hebt is eigelijk exact het zelfde in de basis
mdoornekamp
@bio boer 712 tot 716 is zelfde basis. 718 heeft de zware vario. Daarom wordt de 718 vaak door loonwerkers gekocht. Kun je evt nog beetje tunen
+1
JordyW
@mdoornekamp
712 wordt niet meer gebouwd toch? 🤔
714-716 hebben de ML140 "lichte" vario
718-724 hebben de ML180 "zware" vario.
Daarom zou je een 718 makkelijker kunnen chippen door er andere software in te zetten, dit kan de bak makkelijk aan. Bij de lichtere vario lijkt me dit niet zo'n aanrader als je er lang plezier van wilt hebben. 😅
verwijderd
George
Quote Reactie van @hans-hans:
k weet niet hoe het zit ,ik weet alleen dat wij een keer een Lely mestrobot hebben gekocht met ook een hele goedkope rente (was een actie ) het was best mooi zo n actieik gok dat het de verkoop stimuleert (dat het hun daarom te doen is)

Natuurlijk is het een actie om de verkoop te stimuleren. Maar het is niet gratis al lijkt het soms zo.
Neemt niet weg dat leasen ongunstiger hoeft te zijn dan een financiering bij de bank. Maar het is gewoon nooit gratis.
+1
hans-hans
@George ik denk dat je gelijk hebt
+2
BouwmanH
Tjonge, volgens mij moet je toch echt veehouder zijn om tijd te hebben om deze topic goed te volgen en aan te vullen 😂
+3
weurding
@BouwmanH of akkerbouwer met traditioneel bouwplan😆
+1
cjw73
@BouwmanH komkommer tijd he voor de melkveehouders
marco955
Wel jammer als je een topic volgt en er blijken 30 nieuwe reacties te zijn die alleen maar over personen auto's te gaan. VOLGENS MIJ ZIJN DAAR ANDERE SITES VOOR. Dit is Tractorfan heren. Prettig weekend
+3
deJong
@marco955 er staat nergens dat we het verplicht over arbeid en trekkers moeten hebben😏
+1
matt
@marco955 ik zit op prikkebord.
+3
George
Quote Reactie van @marco955:
OLGENS MIJ ZIJN DAAR ANDERE SITES VOOR. Dit is Tractorfan heren.

Mooi toch dan alleen dat gratis geleas zever.

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's trekker , slepen , tractoren , tweedehands , toekomst , Nieuwe trekker en boeren geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!