Prijzenslag melk compleet

Prijzenslag melk compleet
Supermarkten volgen aanval Aldi en Lidl Doetinchem ? De prijsverlaging die de Duitse supermarktketens Aldi en Lidl hebben doorgevoerd bij dagverse melk, is breed gevolgd. De algemene bodemprijs die voor halfvolle melk op 42 cent per liter lag, is daarmee op 39 cent terechtgekomen. De grootste verlaging voerde Albert Heijn door. In reactie op de stap van Aldi en Lidl verlaagde de Zaandamse keten de prijs voor een liter halfvolle melk van haar merk Zaanse Hoeve met 9 cent tot 40 cent. ? Die melk wordt geleverd door Nederlandse bedrijven?, benadrukt een woordvoerder van Albert Heijn. Hij wil niet zeggen wie de leveranciers zijn. De Duitse discounters zouden volgens ingewijden stunten met melk van het Duitse zuivelconcern Humana Milchunion.
? De tranen schieten je in de ogen als je ziet tegen welke prijs melk nu in de winkel staat, maar ook wij zullen wel meemoeten met deze prijsverlaging?, zegt directeur Jaap Bastmeijer van Nettorama. De discounter verkocht gisteren nog dagverse melk onder haar eigen merk Zuivelmeester tegen 42 cent per liter. Vandaag zal de melk bij Nettorama volgens Bastmeijer ook tegen 39 cent per liter op het schap staan. ? Als de markt het aangeeft, moeten we wel mee met die Duitsers, terwijl ik allerlei berichten hoor dat de prijs van melk eigenlijk omhoog zou moeten?, zegt Bastmeijer. Het Laurus concern ( Super de Boer, Edah en Lekker & Laag) laat weten uit concurrentieoverwegingen geen mededelingen te willen doen over de prijs van melk bij zijn ketens. > Pagina 5

Powered by TECNAVIACopyright (c)2006 Agrarisch Dagblad, publicatie 23/03/2006
<<<<<<<
Nieuwe prijsverlagingen bij retail geen issue meer voor LTO
De prijsverlagingen die de supermarktketens deze week hebben doorgevoerd voor dagverse melk in literverpakking, leidt niet tot acties in de melkveehouderij. ? Het is geen issue meer?, stelt LTO voorman Siemjan Schenk . ? Het is een spel tussen fabrikanten en supermarkten.
Er gaat meer een signaal van uit dan dat het er toe leidt dat onze melkprijs daalt. Zestig procent van onze melkprijs wordt immers door de export bepaald. Als je iets aan de prijzenslag wil doen dan moet je er voor zorgen dat de zuivelmarkt in met name Duitsland geherstructureerd wordt?, meent Schenk. Voorzitter Peter ten Hoeve van de Nederlandse Melkveehouders Vakbond ( NMV) verwijst naar de actie die zijn organisatie eind november 2003 samen met LTO hield voor het Aldi kantoor in Culemborg.
Daarbij waren ongeveer 200 melkveehouders aanwezig. ? Van die actie hebben we geleerd dat we de prijsvorming zelf in handen moeten hebben. Daarmee voorkomen we dat de supermarkten met onze producten ten koste van ons gaan stunten.
Om dat voor elkaar te krijgen willen we nu juist de Dutch Dairy Board oprichten?, reageert de NMVvoorzitter. De actie voor het Nederlandse Aldi hoofdkantoor was een demonstratie gehouden tegen de prijsverlaging van 47 naar 44 cent per liter dagverse halfvolle melk.
Later rekende Aldi nog eens twee cent minder voor de melk die onder haar huismerk Milsani op het schap staat. Deze week verlaagde het concern net als concurrent Lidl de prijs met nog eens 3 cent tot 39 cent per liter. Zoals de grote zuivelondernemingen Friesland Foods en Campina al vreesden, is die stap inmiddels gevolgd.

Powered by TECNAVIACopyright (c)2006 Agrarisch Dagblad, publicatie 23/03/2006

Deel dit topic

Reacties

anonymous_821
UnieKaas lijdt onder prijsoorlog maar steekt hand ook in eigen boezem
’ Wij moeten het boetekleed aantrekken’ ’ Goudse kaas is global business geworden’
DOOR RENÉ VAN BUITENEN
ACHTERGROND
Uniekaas, een grote speler op de Nederlandse kaasmarkt, zocht deze week nadrukkelijk de publiciteit. De kaasgroothandel had dinsdag de vaderlandse pers uitgenodigd om een reeks nieuwe producten te lanceren. Die moeten de kaasconsumptie in Nederland weer een impuls geven. De prijzenslag hakt er namelijk stevig in. Die schaadt Uniekaas, dat zichzelf als het grootste kaasmerk in de Nederlandse supermarkten beschouwt, in hoge mate. De hele Nederlandse kaassector heeft er hinder van, meent directeur Jan Bikker. Want als gevolg van de prijzenslag zijn de verkoopprijzen het afgelopen onderuitgegaan, stelt hij met de cijfers van marktonderzoeker AC Nielsen in de hand. De gemiddelde prijs van Nederlandse kaas lag in de supermarkten het afgelopen jaar 3,6 procent lager dan in het voorgaande jaar. De buitenlandse kaas werd nog steviger afgeprijsd. Daar noteerde Nielsen een prijsval van 6,6 procent. De afzet daalde ook, zij het minder dramatisch. ” Het gaat niet goed met de kaas”, zegt Bikker dan ook onomwonden. Met leden ogen heeft hij moeten zien hoe de supermarken het mes hebben gezet in hun kaasafdelingen. Onder druk van een efficiëntere bedrijfsvoering zijn de uitsnijafdelingen grotendeels verdwenen. Bovendien nemen de buitenlandse kazen steeds meer schapruimte in ten koste van het Nederlandse product.
Het aandeel importkaas in de supermarkten steeg het afgelopen jaar van 17 procent naar bijna 19 procent. Bikker vindt het niet terecht om de schuld van de mindere gang van
zaken uitsluitend in de schoenen van de retail te schuiven. ” Wij moeten ook het boetekleed aantrekken. We moeten er voor zorgen dat er een andere trend komt.” Simpel is dat niet. Want nieuwe kwaliteitsnormen maken het er voor de Nederlandse producenten niet gemakkelijker op. Door de nieuwe EU hygiëneverordening is het voor buitenlandse kaasbedrijven eenvoudiger geworden de Nederlandse kaassoorten te maken.
De strenge eisen die de landbouwkwaliteitsregeling nog stelde ten aanzien van drogestofgehalte, vochten zoutgehalte zijn versoepeld. Bikker signaleert een kostprijsgedreven productie die tot smaakvervlakking leidt. ” Als er voorheen bij voorbeeld tien liter melk in een kilo kaas zat dan kan dat bijvoorbeeld nu acht of negen zijn”, legt Bikker uit. ” Er is dus een groot risico op een flinke kwaliteitsvermindering.” Goudse kaas was al niet uitsluitend voorbehouden aan Nederlandse producenten en dat zal alleen nog maar toenemen, vreest hij. ” Goudse kaas is global business geworden.”
Dat komt allemaal omdat Nederland heeft verzuimd bijtijds bescherming te regelen bij de Europese Commissie. Zoals fetakaas is voorbehouden aan de Grieken, had Goudse kaas een exclusief Nederlands product moeten zijn. ” We zijn te laat geweest”, beaamt Bikker. ”
Ja, we hebben zitten slapen, dat kan je wel zeggen. We hebben altijd gedacht dat de Nederlandse Goudse kaas zich dusdanig van de buitenlandse Gouda’s zou onderscheiden dat zo’n beschermde status niet nodig was. Dat was ook zo. Maar in de loop der jaren zijn de kwaliteitsverhoudingen veel kleiner geworden.”

------------------------------------------------------- -------------------------

Powered by TECNAVIACopyright (c)2006 Agrarisch Dagblad, publicatie 23/03/2006

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's melkveehouderij , duitsland , demonstratie , lto , melk , export , melkprijs , campina , melkveehouders , boer , zuivelconcern , huismerk , lei , dairy en zuivelmarkt geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
1
DEELNEMERS
1
WEERGAVES
3