‘Weidegang scheelt veel uitleg’

FrieslandCampina is en wordt geen ministerie van zuivel, stelde Erwin Wunnekink, lid van de raad van commissarissen van Royal FrieslandCampina (RFC) in Markelo. Hij reageerde daarmee op kritiek dat de coöperatie zich te veel bemoeit met onder andere het wel of niet toepassen van weidegang.

Wunnekink sprak op uitnodiging van ForFarmers op de themadag ‘Voer voor Boeren’. Voer om te praten hebben de boeren genoeg. De weidegangdiscussie houdt de gemoederen aardig bezig, zoveel werd wel duidelijk in Markelo.

„Het gaat bij weidegang om acceptatie. Weid je wel dan hoef je niets uit te leggen, weid je niet dan moet je van alles uitleggen”, lichtte Wunnekink toe. „En over tien jaar moet de discussie ons niet voor de voeten lopen.”

De suggestie dat FrieslandCampina op termijn melk van opstallende melkveehouders weigert op te halen noemde hij flauwekul. „Het gaat om de vraag of melkveehouders met weidegang een plus moeten krijgen ten opzichte van opstallers. Dat een boer met een nieuwe emissiearme stal daar vraagtekens bij plaatst, vind ik begrijpelijk. Aan conclusies zijn we daarom nog niet toe.”

Wunnekink vindt dat boeren de voordelen van weidegang ook moeten zien. „Wij leveren nu veel melk onder de titel weidemelk. Dat levert toegevoegde waarde en een goede marge. Als wij daarbij de standaard van 6 uur per dag en minimaal 120 dagen per jaar loslaten, bombardeert Albert Heijn de melk van bijvoorbeeld Nordmilch en Humana ook tot weidemelk.”

Nieuwe Oogst schreef vorige week dat weidegang voor RFC mede belangrijk is gezien de belangen in China. Wunnekink onderschrijft deze stelling: „In Azië geloven veel mensen dat je slim wordt van melk consumeren. Ons bedrijf tekent voor groeicijfers van 40 procent per jaar in China. Tot voor kort verkochten we zo’n 4000 à 5000 ton kindervoeding in dat land, nu ligt dat al op ongeveer 40.000 ton per jaar. Daar kan heel wat zuivel in verwerkt worden. Onze sterke positie wordt zeker mede bepaald doordat wij hier weidegang toepassen. Langs de snelwegen van China staan namelijk billboards met daarop windmolens en weidende Nederlandse koeien.”

Prioriteit van de zuivelcoöperatie blijft een goede melkprijs voor haar leden realiseren. Bij de fusie van Friesland Foods en Campina stelde het bedrijf een toonaangevende melkprijs te willen uitbetalen. Wunnekink denkt dat de coöperatie daar dit jaar in slaagt.

Ook is hij ervan overtuigd dat de zuivellaar klaar is voor eventueel 20 procent extra melkaanvoer in 2020. „Of er daadwerkelijk zoveel extra melk op ons afkomt is niet zo belangrijk. Wij moeten er klaar voor zijn als het zover is en dat zijn we.”

Hij lichtte toe dat de strategie binnen FrieslandCampina afgestemd is om haar aandeel ‘bulkproducten’ in 2020 op maximaal 20 procent te hebben. Het bedrijf kondigde al eerder aan dat meer differentiatie in melkprijsuitbetaling voor de hand ligt, bijvoorbeeld bij een hoog eiwitgehalte in de melk of een laag celgetal. Wunnekink: „Zover zijn we nog niet. Maar binnen tien jaar praten we erover of we nog wel op basis van vet- en eiwitgehalte uit moeten betalen.”

Bron: [www.nieuweoogst.nu]

Deel dit topic

Reacties

anonymous_259
Allemaal met toegevoegde waarde blablabla,maar de melkprijs is een gemiddelde van bedrijven zonder toegevoegde waarde.

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's stal , melk , china , frieslandcampina , melkprijs , campina , fusie , voer , zuivel , weidegang , forfarmers , melkveehouders , boer , celgetal , rfc , zuivelcoöperatie , coöperatie , melkaanvoer en weidemelk geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
1
DEELNEMERS
1
WEERGAVES
2