‘LTO geeft stikstofruimte voor niks weg tot grote frustratie van eigen achterban’

Als Jan Cees Vogelaar de nieuwe LTO-voorzitter wordt, dan moet het lukken om het Landbouw Collectief nieuw leven in te blazen. Dat verwachten de twee oud-NMV-voorzitters Hans Geurts en Dirk-Jan Schoonman.

Deel dit topic

Reacties

+4
crisis
Grappig dat oud-NMV voorzitters afgeven op LTO, omdat zij zitting hebben in de melkvee werkgroepen. Ook NMV is hier namelijk vertegenwoordigd en praat dus mee over levering van stikstof door een convenant met de overheid te sluiten.
+2
mlkvhoudr
@crisis ik snap dat schoppen op de gene met wie je later dan schijnbaar wilt samenwerken sowieso nooit zo.

Dit is daarnaast niet echt de stijl van de nmv van de laatste jaren
+2
Wolswinkel
@mlkvhoudr zijn ook nog van de ouwe garde wa.
+1
verbi
@mlkvhoudr Dat is het spel. Politiek werkt ook zo . Veronica inside al niet anders. Al die zgn zwart makerij zijn voor de show. Gaan daarna doodleuk met zijn allen dineren. En wij maar denken dat ze met elkaar overhoop liggen. Nou echt niet.
+4
Dirk van Zetten
@crisis ik ben nog steeds pissig over de 8,3 fosfaatrechten die gestolen zijn. Gelukkig is er nu stichting stikstofclaim die de stikstofsinterklaas LTO zal dwarsbomen!
Jaap40
@Dirk van Zetten inderdaad. Blij dat deze club stikstofclaim er is en inmiddels belangrijk is.
nieuwoord
@crisis ik denk dat je niet goed geïnformeerd bent als het over het convenant en de NMV gaat
crisis
Quote Reactie van @nieuwoord:
ik denk dat je niet goed geïnformeerd bent

Dat kan je mee vallen. Vertel, volgens jou praat NMV niet mee?
Melkweb
Misschien zijn de boeren hun eigen voormannen ook wel eens moe. dat dit een doodlopende weg is.
John Spithoven
Net zoals alle andere sector partijen overlegt NMV ook mee. Wat bij de NMV afgesproken is, is dat een eventuele voorstel middels een ALV voorgelegd wordt aan de leden. Zij zullen de laatste stem hebben. Of andere organisaties ook van plan zijn die lijn te volgen weet ik niet.

In ieder geval zullen wij een mogelijk convenant onderzoeken op juridische houdbaarheid en zullen ook vaststellen of de partijen gehandeld hebben volgens de voorwaarden van een convenant.

Het is overigens wel vreemd dat in de RvS uitspraak van 29 mei 2019 aangegeven wordt dat beweiden en bemesten vergunningsplichtig is (Dus gaan zorgen voor extra vergunde emissie) en dat dit nu net bespreekpunten zijn voor reductie.
+1
mlkvhoudr
@John Spithoven die laatste alinea is me te ingewikkeld kun je die nog even toelichten ? Ik kan er meerdere conclusies uit trekken en trek niet graag de verkeerde
+11
John Spithoven
@mlkvhoudr Wat waren de gevolgen van de uitspraak van de RvS van 29 mei 2019.

In grote lijn mag de stikstof niet vergund worden (uitgegeven) alvorens deze is gereduceerd.

Daardoor werd het volgende duidelijk
Beweiden en bemesten mag niet meer zonder vergunning
PAS meldingen, bedrijven die geen Nbw hoefden aan te vragen (bedrijven die een depositie veroorzaken tussen de 0 en de 0.05 mol per ha hoefden niets te vergunnen) en afgeschoten vergunningen door procedures zitten knel . Net zoals het bedrijfsleven, woningbouw etc.

Nu willen sectorpartijen dat we allemaal emissie gaan reduceren. Dit terwijl er door de wanprestatie van de overheid nog geen 1 van bovengenoemde problemen is opgelost.
Voor wie moeten we dan stikstof reduceren? Om te mogen beweiden en bemesten? Om de knelgevallen te helpen?

Of om over rug van de knelgevallen de industrie te helpen.

Wij zijn niet aan zet!!! Eerst moet de overheid de door hun veroorzaakte problemen oplossen. Tot die tijd heeft overleg geen zin.

En als Wil Meullenbroeks zo graag een convenant MOET sluiten over het afstaan van ONZE stikstof kan hij beter gaan solliciteren bij VNO NCW in plaats van zich te kandideren voor een herbenoeming.
+2
Noorderling
@John Spithoven
Het is niet ons probleem, dat is duidelijk. Maar even een stap verder denkend:
Waar gaat die ruimte vandaan komen om knelgevallen te legaliseren als bijna niemand buiten de landbouw die ruimte wel vergund heeft? Feitenlijk zal extern salderen los moeten, maar dan komen er ook allerlei krachten vrij op de vrije markt en kan de MOB bedrijven dwingen om te kopen of je gaat helemaal nat. Flinke puinhoop is het.
BertK
@Noorderling die benodigde ruimte voor de landbouwknelgevallen kon wel eens niet zo heel groot zijn. Eerst weten waar we over praten. Landbouw levert bij iedere fosfaat transactie ook stikstof in, dus creëert ruimte, maar waar? Houdt iemand dat bij?
De knelgevallen veroorzaken veelal deposities kleiner dan 0,05 mol, was dit op één N2000 dan praat je over 3000x0,05 maakt maximaal 150 mol. Foute som, maar geeft idee over grootte. Van die 3000 zullen er zeg 75 procent niet op hetzelfde gebied maar wel op meerdere gebieden depositie veroorzaken, dus zal iets van 40-80 mol per N2000 gebied zijn.
Noorderling
@BertK
Heb geen idee welke ruimte daarvoor nodig is.

Eerst heb je al je vergunde ruimte bij aanwijzing van het gebied. De emissie die er bij is gekomen moet gelegaliseerd worden. Melders gaan tot 1mol, dat zijn er al 3000. daarnaast heb je nog bedrijven tot 0.05mol, amvb bedrijven die nog buiten beeld zijn en vast nog wel een club.

Ze zeggen zelf dat die 20mol genoeg is, zal wel een lokkertje izjn om de landbouw over de streep te trekken. Mijn gevoel zegt het tienvoudige.
BertK
@Noorderling je hebt gelijk wat betreft berekening benodigde ruimte, alleen groei is relevant. Vraag is of die cijfers wel goed te achterhalen zijn, de produktie ruimte die een groeier invulde van een stopper (buurman versus neef) zegt niks over herkomst quotum/fosfaat rechten etc.
buorman
Quote Reactie van @BertK:
Landbouw levert bij iedere fosfaat transactie ook stikstof in, dus creëert ruimte, maar waar?

Hoezo lever je N in als je P verhandeld?
de jonge
@buorman word toch afgeroomd door de staat, waardoor er automatisch minder n en p overblijft
buorman
@de jonge
Melkveefosfaatrechten worden idd afgeroomd bij handel, maar als ik fosfaatrechten verkoop veranderd mijn nb vergunning niet
de jonge
@buorman nee maar je daadwerkelijke uitstoot wel
buorman
@de jonge
Niet per definitie: cat 120
overstekend wild
@de jonge mooi he, eigenlijk hebben jullie gewoon allebei gelijk alleen kun je er helemaal niets mee! Omdat we regelgeving voorgeschoteld
krijgen die niet goed is uitgedacht en een heel ander (schijnheilig) doel moet dienen dan waarvoor het word gepresenteerd
de jonge
@overstekend wild ja daarin heb jij helemaal gelijk, we worden geofferd voor een heel ander doel dan wat voorgeschoteld wordt door de politiek is mijn idee wel eens
+2
overstekend wild
@Noorderling ze zullen dus eerst al het historisch gebruik in kaart moeten brengen lijkt me, zowel zakelijk als particulier en dat als nog vergunnen. Onmogelijk onbegonnen werk en veel ruzie
mlkvhoudr
@John Spithoven toch juist begrepen wat je bedoelde
KOC1981
@John Spithoven in hoeverre wordt Meulebroeks/LTO gechanteerd met het handhaven bij PAS bedrijven? en willen ze daarvoor graag meewerken aan een convenant?
jg
@KOC1981 Daar zit een groot probleem inderdaad. Veel bestuurders betrokken .
+1
crisis
Quote Reactie van @John Spithoven:
Voor wie moeten we dan stikstof reduceren?

Reductie uit generieke bronmaatregelen kan alleen ingezet worden voor verlaging van de stikstofdeken. Komt dus volledig ten goede aan natuur. Voor uitgave van deze ruimte is registratie per hexagoon een vereiste. Daar is bij bronmaatregelen geen sprake van. Reductie uit de melkvee werkgroepen kan dus niet gebruikt worden voor bouw, industrie of knelgevallen. Zinloze exercitie.
+1
pieta
@John Spithoven Mooi stuk in de krant van je. 💯
John Spithoven
@pieta Dank je, hoewel ik niet zo houd van persoonsverheerlijking 🤔
Larpfarm
@John Spithoven Meldingen en knelgevallen zijn nog niet gelegaliseerd, hoewel de toezegging wel een paar keer is gedaan door het kabinet. Ik volg je even niet met je Raad van State verwijzing - sinds 29 mei hebben zowel commissie Remkes en Schouten en provincies gezegd dat beweiden en bemesten niet vergunningsplichtig zijn. Gewoon beleid dus. Of snap ik je verkeerd?

aanpakstikstof.nl/themas/landbouw/…
John Spithoven
@Larpfarm Vanuit de commissie Remkes rapportage dec 2019 is aangegeven dat beweiden en bemesten niet vergunningsplichtig moet zijn. In kamerbrief 7 februari geeft minister aan in gesprek te gaan met provincies.

Ik heb nog geen beleidsregels van provincies gezien waar beweiden en bemesten geregeld is.
+1
John Spithoven
@John SpithovenWe staan op het moment boeren bij die aan het bouwen zijn. Stilgelegd ivm pas uitspraak
Probeert middels intern salderen weer aan de slag te komen maar moet in de nieuwe aanvraag NOx uitstoot van de tractoren , bedrijfsauto, en ammoniak van beweiden en bemesten meenemen in een nieuwe WNb.
Melkveehouder6
@John Spithoven Voor zulke bedrijven moeten ze dus overleggen en evt een convenant tekenen. Met de clausule erin dat als deze bedrijven door jurisprudentie weer in de problemen komen dat het convenant komt te vervallen!
+1
John Spithoven
@Melkveehouder6 Nee

Want ik ben niet verantwoordelijk voor de problematiek op dat bedrijf, in Friesland. De overheid heeft de fout gemaakt niet de betreffende boer of collega's zoals jij en ik. Overigens bemest en beweid ik ook en dat is niet in de vergunning opgenomen net zoals bij iedereen. Waarom, wetgevende macht heeft daar tot op de,dag van vandaag geen instrumenten voor gecreëerd.
buorman
Quote Reactie van @John Spithoven:
Probeert middels intern salderen weer aan de slag te komen maar moet in de nieuwe aanvraag NOx uitstoot van de tractoren , bedrijfsauto, en ammoniak van beweiden en bemesten meenemen

Waar is dit op gebaseerd? immers dan zou nagenoeg geen 1 bedrijf over een afdoende vergunning beschikken.
Krijg het idee dat de provincie [?]in dezen doorslaat
bio boer
@buorman ik noem het op alle slaken zout leggen de bouw met die paar hijskranen gaat toch ook nergens over
Jawis
@John Spithoven is dit serieus? De bedrijfswagen en tractor tellen ook mee?
Hoe moet de transportsector dan aan stikstof komen? Alle stikstof is al op...
John Spithoven
@Jawis Om privacy redenen kan ik geen naam noemen. Bedrijf ligt in Friesland.
Jawis
@John Spithoven ik wil helemaal niet weten wie het was...
crisis
Quote Reactie van @Jawis:
Hoe moet de transportsector dan aan stikstof komen?

Hebben over. Huidige Tier6 motoren hebben nog maar 20% van de uitstoot van de Tier1/2 motoren uit de voertuigen op aanwijsdatum.
buorman
@crisis
Rijden wel 5 keer zoveel auto's........☹
crisis
Quote Reactie van @buorman:
wel 5 keer zoveel auto's

Aantal zware bedrijfsvoertuigen in 1990 140.000, in 2018 170.000.
Jan-T
Als ik bovenstaande berichten lees.

Dan komen we er met de stikstof norm nooit uit.
voor deposito en emissies.

Dit gaat alleen als we terug gaan naar de vogel en Habitrat richtlijn.
En deze als richtlijn gaan toepassen zoals de natuur het wenst en wat goed is voor de natuur en de plattelands economie.
marcsterreborn
@Jan-T zoals de natuur het wenst en wat goed is voor de natuur en de plattelands economie

Ja ok. En hoe ziet dat er in de praktijk uit?

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

De melkveehouderij staat bol van de ontwikkelingen. Elke dag worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
46
DEELNEMERS
23
WEERGAVES
0