"Waarom hoor ik niets meer over de fosfaatreferentie 2013, Wiebren"
Misschien een optie voor de LTO-lobby. Ik denk dat iedereen wel inziet dat die 100 kg fosfaat per ha verwerken natuurlijk geen houdbare kaart is. De politiek ziet in als je een melkveehouderij de ruimte geeft om 5 koeien per ha te melken dat er velen ook 5 koeien per ha gaan melken. Dit heeft heeft het verleden wel uitgewezen.
Deel dit topic
Deel ook jouw kennis en inzicht
Hebben de thema's melkveehouderij , koeien , melken , cowboy , jongvee , akkerbouw , fosfaat , grond , politiek , bex , fosfaatreferentie , melkveewet en veewet geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste
Reacties
De groei van je bedrijf in fosfaat ten opzichte van 2013 moet je altijd betalen. Via 100% verwerking of via beperking van verwerking, daarover wordt komende week in de Tweede Kamer gedebatteerd.
Vandaag liggen er nog allerlei opties op tafel, waaronder ook dat de referentie van 2013 je max. is (alleen groei met grond) tot de 100 kg/ha van de sectorcoalitie.
heb het hier in het limburgse ook al meerdere malen aangekaart, maar helaas lopen we als landbouwlobby achter de feiten aan.
De tijd is voorbij dat we voor dat de plannen gesmeed worden bij de staatssecretaris aan tafel zitten.
Zo ook het LTO/NZO voorstel, zal het wederom niet gaan worden die 100 kg fosfaatoverschot.
Kijk eens naar wie de meerderheid in de tweede kamer heeft.......
We moeten als sector realistischer gaan denken, meer markt en kostprijsgericht.
Alleen één nadeel, 25000 koeieboeren en evenzoveel meningen en verschillende bedrijven. ( gemakshalve vergeet ik eventjes de andere sectoren)
Helaas, landbouwlobby is veel waard, maar de laatste jaren voegt 't steeds minder toe..........
We moeten nu anders opereren dan een aantal jaren geleden. Er wordt veel minder met ons aan tafel uitgewerkt, dat klopt ook.
Dat betekent echter bij lange na niet dat we uitgespeeld zijn, als dat zo was zat ik momenteel niet zoveel in Den Haag en omstreken.....
Regel 1 van onderhandelen is trouwens dat je begint met een startbod, denken dat dat het eindplaatje is vind ik nogal naïef
Derogatie is geen kwestie van onderhandelen met boerenorganisaties aan tafel, maar gaat tussen lidstaten en Europese Commissie. Da's heel wat anders. Overigens blijkt meer en meer dat er helemaal nog niet zo'n slecht onderhandelingsresultaat uit is gekomen. Andere landen zitten nu in de procedure en moeten het ook voor de helsdeuren vandaan slepen.
Melkveewet is nationaal en daar kom je inderdaad meer partijen aan tafel tegen. Als je gister de hoorzitting in de Tweede Kamer hebt gevolgd kon je dat zien. Plat gezegd, landbouwbedrijfsleven (op één lijn gebracht, is ook belangenbehartiging) en door de Postcodeloterij gesponsorde organisaties voor dierenwelzijn, natuur en milieu.....die laatste heeft al bijna evenveel werkbudget per jaar als LTO.
Melkveehouders die alleen lid zijn van de Postcodeloterij en niet van NMV of LTO weten dan meteen waar ze aan bijdragen!
Fosfaat referentie van 2013
Als je wild uitbreiden mag dat tot een overschot van 100 kg fosfaat per ha.
Wil je nog verder uitbreiden,dan met grond plus 100 kg fosfaat per ha die je bijkoopt.
Is dit het voorstel van Dijksma
Bedrijven mogen groeien tot maximaal 100 kg fosfaatoverschot per hectare. Komen ze boven de 100 kg/ha (of zitten ze er al boven),dan is alleen groei met grond toegestaan.
Op die nieuwe grond mag niet meer fosfaat dan de gebruiksnorm (zonder 100 kg erbij dus), totdat zo'n bedrijf weer onder de 100 uitkomt.
Voorstel van Dijksma was:
Referentie 2013. In 2015 wordt gekeken of je overschot groter is geworden. Zo ja: 100% verwerken van de uitbreiding.
Voorkomen van een groter overschot doe je door minder productie dan 2015 (oa BEX) of meer grond.
Deze week heeft Dijksma aangegeven dat ze toch een beperking in de wet in wil voegen. Hoe die er uitziet hangt af van overleg tussen partijen (nader te bepalen).
Maar de wens is de vader van de gedachte!
Ben wel benieuw wat er uitkomt.
Het beeld dat er heel veel bedrijven boven die 100 kg/ha zitten klopt niet, net zo min als het beeld dat in sommige provincies alle boeren nog ruimte op grond zouden hebben.
De cijfers worden eerdaags wel eens gepubliceerd, ik meld het hier zodat bekend is dat we zulke zaken eerst uitzoeken en meenemen voordat er iets voorgesteld wordt.
In de toelichting bij het wetsvoorstel staat het duidelijk omschreven. Het gaat om de dieren in 2013 in categorie 100,101 en 102. En om de grond die opgegeven is met de Gecombineerde Opgave 2013.
Bij de bepaling van het aantal stuks melkvee in het kader van de vaststelling van de melkveefosfaatreferentie wordt door RVO.nl gebruik gemaakt van een combinatie van de gegevens zoals die zijn opgenomen in het I&R-rund (Identificatie en Registratie) met de uit de
Gecombineerde Data-inwinning (verder: GDI-opgave) bekende gegevens. In I&R-rund wordt geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende categorieën runderen (melkkoe, zoogkoe, vleeskalf, etc.). Gegevens over de omvang van de melkveestapel zijn uit de GDI-opgave te halen. Deze
betreffen een momentopname (in te dienen tussen 1 april en 15 mei) van het aantal gehouden melkkoeien. Deze gegevens zijn wel uitgesplitst naar de onderscheiden diercategorieën. RVO.nl kan op basis van I&R-rund en de GDI een berekening maken van het gemiddeld aantal gehouden
melkkoeien.