Vleesvervangers zijn minder in trek, hoe komt dat?

Het supermarktschap met vleesvervangers is nog nooit zo groot geweest als nu. Toch is het de vraag of alle merken vegaballetjes, -kipstukjes of -spekreepjes het gaan overleven, want de markt voor vleesvervangers staat flink onder druk.

De afgelopen jaren was de vleesvervanger een van de snelst groeiende productgroepen, waarvoor investeerders in de rij stonden. Het spetterende beursdebuut van Beyond Meat, vooral bekend van vegetarische hamburgers, was daarvan het bewijs.

Maar aan die groei is dus een einde gekomen. De verkoop van vleesvervangers neemt volgens onderzoek van Rabobank wereldwijd af, ook in Nederland. En Beyond Meat zag de omzet in rap tempo dalen. Het aandeel, dat op het hoogtepunt de 234 dollar aantikte, is nu nog maar zo'n 13 dollar waard.

Beyond Meat werd mede een hype doordat grote sterren als Leonardo DiCaprio en Bill Gates erin investeerden. Ook Kim Kardashian verbond haar naam aan het merk als 'chief taste consultant':

Kim Kardashian is Beyond Meat's Chief Taste ConsultantKim Kardashian is Beyond Meat's Chief Taste Consultant
Ook de toekomst ziet er voor vleesvervangers niet heel florissant uit, als je naar Nederland kijkt. Marktonderzoeksbureau Motivaction constateerde vorige maand dat voor het eerst in jaren het aantal mensen dat zich vegetariër of flexitariër noemt terugloopt.

Waar vorig jaar nog 40 procent van de Nederlanders op minstens één dag van de week bewust geen vlees of vis at, is dat nu 32 procent. Ook de acceptatie van vleesvervangers daalt volgens het bureau. Zo geven mensen aan minder open te staan voor dit soort producten.

Niet altijd lekker
Volgens de Rabobank-analisten zijn vleesvervangers in veel landen minder hard in prijs gestegen dan vleesproducten. Toch weten de producenten daarvan dus niet te profiteren. Mogelijk komt dat doordat de opmars van merken en producten te snel ging.

"Het is erg lastig om het gedrag van consumenten aan te passen", zegt Sebastiaan Schreijen, analist bij de Rabobank. "Vleesvervangers zijn nog geen routine-aankoop geworden, maar er is wel enorm veel keuze in het supermarktschap. Consumenten weten daardoor vaak niet meer welk product ze ook al weer gekocht hebben."

Ook zijn sommige vleesvervangers volgens Schreijen simpelweg niet lekker genoeg. "De innovatie gaat snel en producten worden soms heel snel in het schap gezet. Als je dan een product koopt dat niet lekker is, wil je dat niet nog een keer. Dat afbreukrisico slaat vervolgens ook terug op de goede merken."

Deel dit topic

Reacties

+2
Nevergiveup
Geen trek in.
+2
labella
Zelfs de poes lust het niet!
+5
Weidezicht
@labella gelukkig wil die echte worst.

(Flauw he, maar ja, elk doelpunt telt😅)
+1
stefanus
Ben benieuwd wat het kweekvlees gaat doen, de nl overheid heeft hier al vele miljoenen in geinvesteerd.
+2
grös
@stefanus
Die eerste kweek-hamburger kostte een paar ton. Ik geloof niet de eerste echte hamburger dat kostte, dus het zal wel floppen. Dat spul groeit immers ook niet van de lucht, en zo'n kwekerij zet je ook niet even in je zeugenstal lijkt me.
+2
grös
@stefanus
Gebruiken ze ook nog bloed van een ongeboren kalf, bizar.
Nevergiveup
@stefanus In Italië heeft de regering het verboden .
..
+2
Dezeeuwseboer
@Nevergiveup en terecht
+2
Nevergiveup
@Dezeeuwseboer kweekvlees lijkt erg op het ongecontroleerd delen van cellen , dan weet je het wel ...
Hooibaaltje
@Nevergiveup zit meer verstand dan in ons kabouter plop land.
Greetje
@stefanus Crowdfunden was altijd het bissnissmodel voor de kweek/nepvlees ondernemers. Maar sprookje zal ook wel eens een keer uitgewerkt zijn
+7
stefanus
@Greetje Crowdfunding is niks mis mee maar een overheid die boeren opkoopt en vervolgens nepvlees financiert is toch wel de wereld op z'n kop in een land waar marktwerking heilig is.
+2
Kars
@Greetje geld is niet gratis meer en nu zie je die flutbedrijfjes ook omvallen
+3
marcsterreborn
Wanneer betaalt LNV het GLB geld?
@marcsterreborn Je moet de mensen hier niet zo lopen opnaaien 😀

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's innovatie , verkoop , druk , vlees , vleesvervangers , rabobank , toekomst , omzet , vleesvervanger en nederland geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
16
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
0