Om toch de reductie te halen als uitkoop piekbelasters onvoldoende opbrengt wordt normeren en beprijzen ingevoerd. Voor media klinkt dit allemaal sympathiek maar feitelijk is het een botte bijl.
ABDtopconsult geeft aan dat invoeren forfaitair beprijzen 3 Ã 4 jaar duurt. Of beprijzen op werkelijke impact ooit lukt wordt betwijfeld. En dat wordt gezegd over een systeem waarmee "elk effect gesorteerd kan worden" dus ook gedwongen stoppen. Beprijzen wordt dus botte bijl. pic.twitter.com/TPJ3ooDPQA
— Jean-Pierre ZL (@JeanPierreNLZL) July 23, 2023
Reacties
het doel in relatie tot bijv de constatering ammoniak concentratie Schiermonnikoog
En
Het advies van de landsadvocaat over vergunningen intrekken en het prijskaartje daar aan.
Deze laatste hebben we samen met de POV en de NVP een rechtszaak over lopen waarbij eind augustus meer duidelijkheid over komt.
Het probleem in het stikstof dossier voor de overheid is dat er een groot verschil is tussen juridische en feitelijke emissie en depositie ruimte......
De habitatrichtlijn focust op juridische depositie ruimte, maar de relatie met feitelijke emissie ruimte ammoniak is in de tijd steeds moeilijker te leggen......
* verhoging kostprijs
* boeren dichtbij natura 2000 gebieden, die zich niet willen laten uitkopen, krijgen te maken met hogere heffingen en worden in feite weggepest
4.2.4 NH3-heffing (L3)
Ruimtelijk gedifferentieerde doelsturing kan ook worden gerealiseerd
via een NH3-heffing op ammoniakemissies (fiche L3). Een boer betaalt in
dit geval een heffing per kilogram uitstoot van ammoniak. De hoogte van de
heffing hangt af van de locatie van een boer. In het fiche worden hiertoe twee
mogelijkheden geschetst, maar meer keuzes zijn mogelijk: i. een hoger tarief
per kilogram ammoniak voor boeren dichtbij N2000-gebied; ii. een lagere
vrijgestelde uitstoot voor boeren nabij N2000-gebied. Met een heffing worden de
veroorzaakte negatieve externe kosten geïnternaliseerd in de marktprijs. Dit
geeft de veroorzaker van de milieu- of natuurschade, in dit geval de boer, een
financiële prikkel om de schade (in dit geval de uitstoot van NH3) te
verminderen. Hoe hoger de heffing, hoe hoger de prikkel is. Met reductie wordt
niet alleen verduurzaming bedoeld; ook extensiveren, stoppen, verplaatsen en
omschakelen behoren tot de mogelijkheden. In principe kan met de prijsprikkel
elk gewenst effect gesorteerd worden.
Emissie beleid is een afleiding.
Depositie doelingen uit de Wsn zijn de bedreigingen waarbij een goede onderbouwing in komende rechtszaken NGO's van groot belang zijn.....waarbij Aerius wederom de spil wordt.