Deel ook jouw kennis en inzicht
De melkveehouderij staat bol van de ontwikkelingen. Elke dag worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste
Reacties
volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/…
ed.nl/eindhoven/…
megachirottera.blogspot.com/2019/12/…
boerderij.nl/Home/Nieuws/…
In Duitsland zijn dit jaar voor het eerst meer dan een miljoen SUV's geregistreerd.Mede door de liefde voor de grote wagens dreigt Duitsland zijn klimaatdoelen niet te halen.Hoge boetes dreigen voor fabrikanten die niet aan de aangescherpte uitstootregels voldoen.
In Duitsland is de SUV populairder dan ooit. Voor het eerst zijn meer dan een miljoen grote auto’s in één jaar geregistreerd. Hun marktaandeel is bij de nieuwe registraties nu 31%. Dat bleek woensdag uit nieuwe cijfers van de Duitse dienst die verantwoordelijk is voor het wegverkeer.
De populariteit van de SUV brengt de overheid en mogelijk ook fabrikanten in problemen. Duitsland dreigt zijn klimaatdoelen niet te halen. Vooral de uitstoot van de transportsector is daar debet aan. Voor fabrikanten dreigen torenhoge boetes.
‘SUV's zijn het symbool van een ontwikkeling in de verkeerde richting’, zei Dorothee Saar, verkeersexpert van milieuorganisatie Umwelthilfe in een reactie op de nieuwe cijfers. Al in november werd de het recordaantal van een miljoen toelatingen gepasseerd, blijkt nu.
Gemiddelde uitstoot neemt toe
Door de SUV’s blijft de gemiddelde uitstoot van broeikasgassen van nieuwe wagens toenemen. Veel andere nieuwe personenauto’s zijn schoner dan oudere modellen en het elektrisch rijden neemt toe. Maar dat kan het uitdijen van de vloot van SUV’s die zwaarder zijn en daardoor meer brandstof verbruiken niet compenseren.
De behoefte van de Duitser aan een eigen auto blijft toenemen. Ook in de grote steden neemt het aantal auto’s toe. Het aantal personenauto’s steeg in tien jaar tijd met 14% tot 47,1 miljoen, aldus cijfers van hoogleraar Ferdinand Dudenhöffer. ‘Dit is duidelijk in tegenspraak met de bewering dat de Duitse bevolking ‘automoe’ is. Het tegendeel is het geval.’
Zowel het aantal personenauto's in Duitsland als de autodichtheid is toegenomen. In 2009 waren er in Duitsland 504 personenauto's per 1000 inwoners. Nu is dat 567 personenauto's. ‘De hoge verkopen van SUV’s zullen de komende jaren aanhouden’, voorspelde Dudenhöffer woensdag in de Duitse pers. ‘Als het SUV-segment blijft groeien in dit tempo, is meer dan 50% van de nieuwe auto's in 2025 een SUV.’
Autofabrikanten profiteren van de verkopen. Ze kunnen de inkomsten goed gebruiken voor de miljardeninvesteringen in elektrisch rijden. Risico’s zijn er ook. Per 1 januari worden de uitstootregels aangescherpt.
Per 1 januari geldt een uitstootlimiet van 95 gram CO2 per kilometer voor het overgrote deel van de nieuwe wagens. De gemiddelde CO2-uitstoot van de Duitse vloot is veel hoger. In november was het 155,5 gram per kilometer en in augustus 157 gram, aldus cijfers van analist Arndt Ellinghorst van zakenbank Evercore.
Ellinghorst waarschuwde klanten woensdag dat Duitse autofabrikanten het risico lopen ‘honderden miljoenen, zo niet miljarden euro’s per bedrijf’ aan boetes opgelegd te krijgen. ‘We zien nog steeds weinig verbetering. We blijven hameren op het feit dat autofabrikanten het risico lopen op aanzienlijke boetes als er niet meer wordt gedaan.’
Boetes
Voor Ellinghorst markeert januari 2020 een ‘keerpunt’ in de sector. De penetratie van elektrische auto’s zal omhoog moeten. Nu is 3,9% van de wagens elektrisch of hybride. Dat is niet heel veel meer dan de 2,5 tot 3,5% uit dezelfde periode in 2018. ‘Er is geen sprake van een trendbreuk’, aldus hoogleraar Dudenhöffer.
Om te voldoen aan de inkomende nieuwe regelgeving moet het percentage meer dan verdubbelen tot 7 à 8 op basis van de cijfers van Evercore.
Fabrikanten die niet aan de doelstelling voldoen, krijgen vanaf 2021 te maken met boetes van €95 voor elke gram boven de limiet, vermenigvuldigd met het aantal verkochte auto’s in de EU. In 2021 en de jaren erna zal de regelgeving verder worden aangescherpt.
tpo.nl/2020/01/…
Een triljoen euro voor klimaatgekte
Tegen 2030 moet de EU investeringen van een biljoen euro mobiliseren om Europa "klimaatneutraal" te maken. Dat werd aangekondigd door Ursula von der Leyen in Luxemburg. Het is een geplande economie van enorme proporties die zelfs de USSR in de beste Sovjettijd niet zou durven doen.
Een triljoen euro! Wat kon hiermee niet worden opgelost voor sociale en economische problemen? Hoeveel arme gepensioneerden of werklozen zou het helpen? Hoeveel scholen, straten, kleuterscholen, zwembaden of ziekenhuizen kunt u renoveren?
Maar het geld is gepland om de CO2-uitstoot te verminderen. Je moet het op je tong leggen: miljoenen Europeanen glijden uit in sociale ellende en de EU plant het grootste project in haar geschiedenis tot nu toe, namelijk om "klimaatneutraal" te worden.
EU-voorzitter Ursula von der Leyen spreekt enthousiast over "Europa's man op de maan". Ze noemt het de "Green Deal". Het is een gigantisch project, een project van één miljard euro [zie rapporten » Spiegel «, » Süddeutsche «]. Er is sprake van een "duurzaam Europees investeringsplan". De EU moet tegen 2030 investeringen van een biljoen euro mobiliseren. Ursula von der Leyen heeft dit nu in Luxemburg bevestigd.
Zoals Der Spiegel meldde, moet 485 miljard euro tegen 2030 rechtstreeks uit de EU-begroting worden gefinancierd. Nog eens 280 miljard euro zal Europa binnenkomen via particuliere en publieke donoren die tegen gunstige voorwaarden moeten investeren. De EU wil ook fondsen werven ter ondersteuning van regio's die problemen ondervinden als gevolg van de structurele verandering die gepland is voor het klimaatbeleid.
Het is een geplande economie van enorme proporties die zelfs de USSR in de beste Sovjettijd niet zou durven doen. Maar de Groenen gaan niet ver genoeg. Wat een waanzin!
De duitse mark was in de vooroorlogse crisis ook niets waard,oude tijden herleven.
nu.nl/buitenland/6024049/…