Binnen BBB is onrust ontstaan over de benoeming van Henk Vermeer als opvolger van Caroline van der Plas. Tot afgelopen week was het het plan om Mona Keijzer na de gemeenteraadsverkiezingen te benoemen tot partijleider. Maar afgelopen vrijdag is toch gekozen voor Henk Vermeer, terwijl Mona Keijzer ziek was.
[quote]Caroline van der Plas stapt op als leider van de BBB. Haar rechterhand en Kamerlid Henk Vermeer neemt het stokje over. Van der Plas blijft wel Tweede Kamerlid.[/quote]
[quote]Na bijna een kwarteeuw zwaait een D66’er weer de scepter op het landbouwministerie. Kan de ‘ambitieuze’ Jaimi van Essen (34) uit Losser de agrarische scepsis wegnemen en Nederland van het stikstofslot halen?[/quote]
Dit jaar mag dan uitdagend zijn gestart voor de zuivelindustrie, vandaag was het reden tot feest bij Royal FrieslandCampina (RFC). Voor het tweede jaar op r ...
1 zin Deze bijdrage is niet slecht bedoeld maar is een reactie op het sloopwerk door de Nederlandse politiek.
https://www.boerderij.nl/opvolger-robin-groen-groeien-ik-wil-juist-iets-terug-in-aantal-koeien
https://youtu.be/OpaB8eZMAVw?si=VgTGKxsvECWCTi2-
Vandaag, 30 januari 2026, is het coalitieakkoord gepubliceerd dat de afgelopen weken tot stand is gekomen na onderhandelingen tussen D66, VVD en CDA. Het akkoord is breder dan alleen landbouw, stikstof en natuur. Onze reactie richt zich op deze drie onderwerpen, die voor SSC-aangeslotenen van groot belang zijn. Onze eerste beoordeling is dat er goede elementen in het akkoord zitten. Tegelijkertijd bevat het akkoord een wezenlijke, onvoldoende doordachte inzet op een nieuw doelsturingsgericht vergunningenstelsel. Dit zal de huidige onzekere periode sinds de PAS-uitspraak van 29 mei 2019 met nog eens acht jaar verlengen. Positieve punten uit het akkoord 1. Natuur meten en monitoren Positief is dat de coalitie inzet op daadwerkelijke metingen van stikstofdepositie en op het gebruik van satellietgegevens om rekenmodellen te kalibreren en te valideren. Ook wordt ingezet op monitoring van stikstofdepositie in natuurgebieden. Daarnaast is SSC positief over de verplichting voor natuurorganisaties om, naar aanleiding van bodemanalyses, mitigerende maatregelen te treffen (bijvoorbeeld bekalken). Ook positief is de inzet om prioritering aan te brengen in de mate van stikstofgevoeligheid van natuurgebieden. Niet overal hoeft stikstofbeleid tot forse maatregelen te leiden. Minder positief is SSC over de inzet om natuurgebieden meer met elkaar te verbinden. In de praktijk zal dit leiden tot nog meer natuur en daarmee nog meer beperkingen. Daar zitten we niet op te wachten. 2. Stikstofbeleid De eerdergenoemde prioritering van natuurgebieden bij de noodzaak tot stikstofmaatregelen zien wij als een juiste stap: niet alles hoeft overal. Positief is ook dat wordt ingezet op vrijwillige maatregelen en dat gebieden niet volledig op slot gaan, maar dat wordt gekeken naar wat wél mogelijk is. Daarnaast moeten provinciale plannen gaan voldoen aan landelijke randvoorwaarden, wat zorgt voor meer eenheid in beleid. Dat het beleid zich richt op het prioritair opkopen van verouderde bedrijven en bedrijven dichtbij stikstofgevoelige natuur zien wij eveneens als een positieve ontwikkeling. Het invoeren van een rekenkundige ondergrens (RKO) is een goede stap. Hiervoor is overigens geen stikstofreductie nodig, zoals het coalitieakkoord stelt. De RKO volgt uit een wiskundige analyse van de ruis in het rekenmodel. Deze ruis bedraagt circa 10 mol, waardoor een RKO van 1 mol morgen al zonder bezwaar kan worden toegepast. De coalitie trekt tot 2035 een bedrag van 20 miljard euro uit. Voor fors beleid is ook fors geld nodig. Nog niet duidelijk is of dit geld afkomstig is uit herschikking van bestaande middelen of dat het om extra middelen gaat. Positief is ook dat in 2032 wordt toegewerkt naar grondgebondenheid. Dit als stip op de horizon zetten geeft richting. Tevens is dit één van de weinige mogelijkheden om weer derogatie van de EU te verkrijgen voor het toestaan van meer dierlijke mest dan de huidige norm van 170 kg stikstof per hectare. Wij realiseren ons dat dit voor sommige bedrijven een zeer forse stap is, maar als de norm van 170 kg N per hectare blijft bestaan, is dat funest voor alle bedrijven. Tot slot zijn wij positief over het uit de wet halen van de KDW (kritische depositiewaarde). Wel maken wij ons grote zorgen over het voorgestelde alternatief voor vergunningverlening via doelsturing. Kritiekpunten Als Stichting Stikstof Claim zijn wij zeer kritisch op generieke emissiereductie. Deze geeft namelijk geen enkele ruimte voor vergunningverlening. Dat is een illusie. Landbouw is niet de enige uitstoter van stikstof en ook het buitenland vormt een forse component. Bovendien is generieke emissiereductie gebaseerd op de onjuiste theorie dat ammoniak grote afstanden aflegt. In werkelijkheid komt circa 65% tot 75% van de ammoniakemissie terecht op boerengrond. Generieke reductie op grotere afstand van natuur helpt de natuur dus niet. Zeer kritisch zijn wij ook op het ombouwen van het vergunningenstelsel naar doelsturing. Doelsturing is gebaseerd op rekenmodellen en natuurlijke processen met nóg grotere onzekerheden dan het huidige Aerius-model. In plaats van van regen naar de drup te gaan, duw je de veehouderij hiermee het luchtledige in met een loze belofte die nooit kan worden waargemaakt. Bij doelsturing wordt een boer in hoge mate afhankelijk van weersomstandigheden. Je krijgt vaste doelen, maar steeds veranderende (on)mogelijkheden om die doelen te bereiken. De door LTO en NAJK in het bouwstenenakkoord met IPO afgesproken generieke stikstofreductie van 42%/46% vanaf 2019 zal worden opgenomen in de wet. Los van de vraag of deze reductie haalbaar is, zijn wij ervan overtuigd dat deze generieke reductie – gezien recente rechterlijke uitspraken – niet gaat helpen om vergunningverlening weer op gang te brengen. 4. Nieuw vergunningenstelsel Ons grootste kritiekpunt is het voorgenomen nieuwe vergunningenstelsel, gericht op doelsturing en daarmee gepaard gaande onzekerheden. Nog belangrijker: een nieuw juridisch stelsel voor vergunningen betekent een forse verlenging van de huidige onzekere periode. Het ontwikkelen van een nieuw vergunningenstelsel kost circa 2 tot 3 jaar voordat een wet uitvoerbaar is. Daarna volgt naar verwachting een periode van ongeveer 5 jaar met gerechtelijke procedures. Alles bij elkaar zal dit coalitievoorstel de onzekere periode van de afgelopen zeven jaar verlengen met minimaal acht jaar. Dit is voor de meeste bedrijven ronduit funest en hierover is onvoldoende nagedacht. Deze reactie is een eerste beoordeling op basis van de tekst van het coalitieakkoord. Op basis hiervan zullen wij de komende maanden gesprekken voeren met leden van de Tweede Kamer, nieuwe bewindslieden en andere organisaties. Jan Cees Vogelaar Voorzitter Stichting Stikstofclaim
[quote]CDA, D66 en VVD gaan met een fonds van 20 miljard euro fors inzetten op de aanpak van de stikstofcrisis. Dit wordt ondergebracht bij het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN). Verder wordt de stikstofwet aangepast, gaat het kabinet invulling geven aan een grondgebonden veehouderij en een convenant gewasbescherming, keren de productschappen na ruim tien jaar terug in een nieuwe vorm en worden er dierrechten ingevoerd voor kalveren en geiten.[/quote]
Het nieuwe kabinet wil vooral stikstof reduceren om Nederland ‘van het stikstofslot’ te halen. Maar om niet het wiel opnieuw uit te hoeven vinden grijpt het terug naar instrumenten uit het kabinet-Schoof, en naar die uit Rutte-IV. Het landbouwbeleid van de komende vier jaar staat vooral in het teken van stikstofreductie en natuurherstel. Dat geldt ook voor andere sectoren, maar het landbouwhoofdstuk in het nieuwe regeerakkoord is veel specifieker over hoe dat moet gebeuren. Dat dat hoofdstuk ‘Landbouw, natuur en stikstof’ heet is al een teken aan de wand. In de vier pagina’s van dat hoofdstuk komt het woord ‘stikstof’ twintig keer voor. Mest, het onderwerp van die andere grote landbouwcrisis, slechts twee maal; een keer als mestproductieplafonds, bij het voornemen om ook voor kalveren en geiten dier- of fosfaatrechten in te voeren, en een keer bij experimenteerruimte voor innovaties, waarvoor in de mestwetgeving ruimte moet worden gemaakt.
Trump ondertekent wet die volle melk terugbrengt in Amerikaanse schoolmaaltijden, passend bij nieuwe voedingsrichtlijnen en steun voor de zuivelsector.
Campina heeft nog geld zat met de post bezorgd.
Melkprijsvergelijking 2025 tm december
Henk W. goochelde en puzzelde erop los met melk en mest, om veehouders en zijn bedrijf te laten profiteren. Een inkijkje bij Bergs Advies in Heythuysen, door de rechter een criminele organisatie genoemd.
De dreigende Amerikaanse taal over een militaire inname van Groenland zet de verhoudingen met Europa op scherp. Kan zo’n inname überhaupt? En waarom speelt Amerika het zo hard? Analyse van een uiterst complex geopolitiek schaakspel. Of is het inmiddels een spelletje Risk? „Amerika wil totale controle.”
Hoewel het lijkt alsof Brussel de derogatie afwijst is het in werkelijkheid Den Haag die ervoor gezorgd heeft dat boeren nu in de problemen zitten. Door het afwijzen van de 8e nitraatrichtlijn wat illegaal is.
D66 heeft via Tiktok een overwinning behaald leerden we gisteren. De boeren hadden ouderwets borden geplaatst in hun weilanden langs de wegen. Welliswaar veel minder dan eerst. Eigen schuld dus dat de BBB 3 zetels verliest. Echter hoewel gekkies is de FvD zeker met Lidiwei de Vos aan het roer met 7 zetels een echte boeren ondersteuner. Afgesplitst van de zakruiker Baudet, Ja 21! basseert hun landbouwbeleid bijna geheel op BBB. En met 9 zetels is dat totaal dus 4 + 7 + 9 is 20 zetels voor ons. Ja 21! wil overigens het plan Holmannn niet. Ze willen wel richting grondgebonden maar niet gedwongen. We hebben dus toch gewonnen!! Tijd voor taart.
Met geen weinig zicht op neerslag van enige betekenis is de maaisnede voor grasland van begin juni ver buiten beeld. Dit zien we ook al terug in de vraagprijs voor perspulp die over de 60 euro gaat. Ook beweiden zal binnenkort fors minder worden. Dat gaat gevolgen hebben voor de melkproductie die onder druk komt. Grote inkopers zijn zich al aan het indekken wat de prijzen van zuivelproducten de komende tijd omhoog zal brengen en de 60 cent voor weidemelk aangetikt gaat worden.
Leeftijd: onbekend Laatst online: 3mnd geleden
Ik heb ervaring met de volgende machines: