Prijzenoorlog supermarkten gaat ook in 2006 door


Voor DDB aanhangers de volgende informatie;
En dat melkveehouders het voor hun producten sterk de andere kant op kunnen laten gaan is een illusie
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Prijzenoorlog stuwt aandeel AH naar record Zaandam
? Het marktaandeel van Albert Heijn ( AH) is gegroeid naar een recordniveau. De grootste afnemer van Nederlandse landbouwproducten heeft er door de prijzenoorlog veel klanten bijgekregen, stelt directeur Dick Boer in NRC Handelsblad. AH bereidt opnieuw prijsverlagingen voor in zijn 700 winkels. Het marktaandeel van AH was nog niet eerder zo hoog, stelt Boer, zonder het aandeel te noemen.
Marktaandelen zijn geheim, maar het AH- aandeel zal boven de 28 procent liggen, gezien eerdere posities van het concern.
Nederlandse leveranciers van kaas, groente, vlees en fruit zien hun afzet via Albert Heijn daardoor dit jaar fors groeien. In geld uitgedrukt, stijgt de omzet van Albert Heijn met 4,5 procent. De volumegroei is groter, omdat producten zo ?n 6 procent goedkoper zijn dan voor de prijzenslag. De winkelketen verkoopt daardoor beduidend meer voeding dan voor de prijzenslag.
De stijging van het marktaandeel lijkt ten koste te gaan van concurrenten als Laurus.
Leveranciers van deze winkels zien hun afzet dus dalen.
Boer zegt nog altijd niet tevreden te zijn over de positie van AH en voorspelt een aantal nieuwe prijsverlagingen in 2006. AH zet de prijzenslag daarmee voort in het nieuwe jaar. De prijsverlagingen zullen gericht zijn op productgroepen met aantrekkingskracht op gezinnen, aldus de AHdirecteur.
Boer zegt verder dat de winkelketen geprofiteerd heeft van de voorspelling dat versproducten grote groeipotentie hebben. ? Wij supermarkten hebben de toenemende vraag naar verse producten 10 jaar geleden al gezien. ? Fabrikanten hebben die trend niet altijd tijdig gezien, stelt hij.
De prijzenoorlog gaat niet ten koste van de kwaliteit, stelt Boer.
? We hebben de beste appels, de beste lasagna. Dat komt ook omdat we vaak langdurige relaties hebben met leveranciers. ?

--------------------------------------------------------------------------------

Prijsverlagingen hebben ertoe geleid dat Albert Heijn meer voeding verkoopt dan voor de prijzenslag. Foto ANP


Powered by TECNAVIACopyright (c)2005 Agrarisch Dagblad, publicatie 28/12/2005

Deel dit topic

Reacties

Onbekend
De wal zal het schip keren.

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's kaas , ddb , melkveehouders en boer geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
1
DEELNEMERS
1
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN