Bovenstaand bericht bereikte mij vanavond.
De spanningen lopen tot het kookpunt. Maar ik wil elke belangenbehartiger waarschuwen om op dit moment niet met dit kabinet in gesprek te gaan.
Ik zal hieronder op een transpartante en open manier uitleggen waarom ik deze waarschuwing doe.
Het grootste knelpunt is op dit moment het verlies van derogatie met als gevolg een als maar meer en meer ontwrichtende mest markt. Als tweede de uitrol van het NPLG middels de internetconsultatie en de stappen die provincies zetten. Over dit laatste zeg ik nu niets. SSC komt voor een ieder met een uitleg wat de gevolgen zijn.
Maar dan het eerste punt, het verlies van de derogatie. Mijn dringende advies, dit kabinet heeft bewust en willens en wetens de huidige chaos veroorzaakt. De handreiking deze week zal daarom de rechtspositie van alle leden van de belangenbehartiging en daarmee alle boeren schaden.
Waarom? dat wordt in de volgende uitspraak uit Oostenrijk duidelijk.
curia.europa.eu/juris/document/…
De nitraatrichtlijn heeft tot doel de nitraten uit agrarische bronnen in wateren (grond en oppervlakte) onder de drinkwaternorm te brengen en vervolgens zorg te dragen dat er geen verslechtering op treedt. Deze norm is de 50 mg per liter.
In bovenstaande uitspraak blijkt dat de nitraatrichtlijn onder het Unierecht valt en daarmee ook onder het Verdrag van Aarhus.
Het verdrag van Aarhus, uit 1998, regelt voor een ieder inzage, inspraak en rechtsgang over emissie gegevens.
Nederland heeft een landenrapportage, een actie programma en een addendum bij de EU commissie ingediend. Op basis van die aangeleverde gegevens (onder verantwoordelijkheid van het Nederlandse kabinet), die voort vloeien als een verplichting van de Nitraatrichtlijn, heeft de EU commissie een besluit genomen over de derogatie van 2022 tot en met 2026. De EU commissie heeft dit met lidstaat Nederland gecommuniceerd middels de Derogatie beschikking. Vervolgens heeft het Nederlandse kabinet de derogatie beschikking via diverse uitvoeringsbesluiten onder gebracht in de Meststoffenwet.
De minister heeft met deze handelswijze in strijd gehandeld met het verdrag van Aarhus. Elke ingezetene is het recht ontnomen op inzage, zienswijze en rechtsgang bij de landenrapportage, het actieprogramma, het addendum en de wijziging uitvoeringsbesluit Meststoffenwet .
Als belangenbehartiging, hun leden en niet georganiseerden stilzwijgend bovenstaande dwaling accepteren , zullen zij hun recht op herziening verspelen.
De minister en dit kabinet hebben de derogatie beschikking geaccepteerd en kunnen hier niet van afwijken. Daarom zullen zij ook niets in deze kunnen betekenen voor de boeren
Maar belangenbehartiging, hun leden en niet georganiseerden kunnen wel wat doen. Dien komende maandag een herzieningsverzoek in met als motivatie in ieder geval het respecteren van het Unieverdrag en het verdrag van Aarhus. Mocht er behoefte wezen om inhoudelijke zaken op te voeren in het herzieningsverzoek, dan verwijs ik een ieder naar het beslisdocument van de EU commissie. In bovenstaande link (pre justitieel advies Oostenrijk) staat hoe een herzieningsverzoek gaat.
Het is een hele lap tekst, ik heb op een zo transparant mogelijke manier geprobeerd uit te leggen wat de gevolgen zijn van een dealtje sluiten met dit kabinet, u accepteert stilzwijgend de gevolgen van het ontzeggen van het recht op inspraak, inzage en rechtsgang.
Laatste
Reacties
Eerst derogatie terug
Let op voor je het weet wordt je door rutte in het pak genaaid
Zonder een juiste en passende derogatie is kringlooplandbouw onmogelijk en zullen ook andere grote transitievraagstukken als de gebiedsgerichte aanpak vanuit het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG) onhaalbaar zijn.
Vanuit de belangenbehartiging heeft alleen de NMV bij mij geïnformeerd. De rest niet.
er zijn voor de belangenbehartiging twee opties op dit moment. Op je ziet wat in een herzieningsverzoek, of je stemt in met de inhoud van de derogatie beschikking. De minister kan niet eigenhandig afwijken van de inhoud van de beschikking. Dan volgt er een in gebreke stelling.
Naast de afbouw van de plaatsingsruimte, NV gebieden, verbod op derogatie in grondwaterwingebieden/N2000 en bufferstroken heeft de derogatie beschikking ook een verlaging van de N en P2O5 plafonds.
Dat betreft 37.9 miljoen kg fosfaat verlaging. Daar moet de meststoffenwet (art 18 a en artikel 33Ab) voor toegepast worden. Zover als ik kan op maken uit de wet is de productie leidend, niet het aantal rechten.
Maar de grote vraag is wie gaat dat leveren. Overschot mestmarkt wordt door de melkveehouderij veroorzaakt. Overige sectoren zijn niet thuis. En als ik Adema zo beluister gaat hij voor een forse korting van de niet grondgebieden fosfaatproductie binnen de melkveehouderij.
Belangenbehartiging, aan u de keuze........