Uitleg en belangrijke info omtrent stikstofdossier en legalisering PAS knelgevallen.
Ik zal hieronder een uiteenzetting geven, die deelbaar is voor iedereen en hopelijk duidelijkheid geeft.
Door de uitspraak van de RvS 29 mei 19 zijn PAS melders (0.05 en 1 mol) en PAS vrijstellers 0.05 mol onterecht tussen wal een schip terecht gekomen. Door ondeugdelijk beleid rondom de PAS wetgeving zitten deze bedrijven al 2 jaar en 9 maanden in onzekerheid.
De minister heeft in de Wet stikstofreductie en natuurherstel (Wsn) vast gelegd dat zij zorg zal dragen voor de legalisering van deze groep knelgevallen. Hoe zij dat gaat doen heeft zij niet vastgelegd. In het advies van de Raad van State op deze wet valt dan ook te lezen dat de Wsn een toetsingskader mist voor legalisering. Op 10 november 21 is er een ontwerp legalisatie programma naar de tweede kamer gestuurd. Zie link
rvo.nl/sites/default/…
Hierin valt het volgende te lezen: De minister gaat de melders en de vrijgestelden legaliseren en heeft daar 3 jaar tijd voor nodig. PUNT. Bovenstaande betekent dus dat het de verantwoordelijkheid is van de minister, en niemand anders. Alle randverschijnselen zijn ook door deze passage voor het ministerie. Dus los van allerlei goedbedoelde acties van belangenclubs, het is niet jullie taak en adviseer jullie met klem om er ook geen onderdeel van te worden.
Dan de vraag hoe gaat de minister de PAS melders/vrijgestelden legaliseren en hoeveel ruimte is daar voor nodig? Ze geeft aan dat er 11 mol depositie per ha per jaar nodig is voor het legaliseringsprogramma. Zij gaat de legalisering doen vanuit het stikstofregistratiesysteen (SSRS). Dat bestaat sinds mei 2020 en alle verzamelde depositie ruimte gaat daar in en wordt na korting van 30 % voor natuur weer uitgegeven.
Hoe wordt het SSRS gevuld? Tot nu toe is daar ruimte ingekomen van de snelheidsbeperking en saneringsregeling varkenshouderij.
Daarnaast kan in de toekomst het SSRS gevuld worden via de Landelijke beeindigingsregeling veehouderij (Lbv) en Maatregel gerichte opkoop (MGO). Daarnaast valt te lezen dat de PAS melders en vrijgestelden niet met voorkeur behandeld worden. Eerst moet er een drempelwaarde voor de bouw komen en moeten 7 MIRT infra projecten uit het SSRS voorzien worden van depositie ruimte. Dus dat legaliseren moet allemaal nog gebeuren.
Omdat het legaliseringsprogramma nog in een ontwerpfase is en het uit 2 delen bestaat en deel 2 nog niet is gepubliceerd, komen er uitspraken over handhaving zoals afgelopen week in de rechtbank Overijssel. Er is zicht op legalisatie maar er is niets vastgesteld en het programma is ook nog niet geheel gepresenteerd. Dus zegt de rechter steeds, ja overheid u roept over legalisering, maarrrrr ik zie nog geen programma, dus geen zicht op legalisatie. Dat is dus geen sectorverantwoordelijkheid, maar dat is voor de minister, die heeft zwart op wit beloofd zorg te dragen voor legalisering.
Daarnaast worden de adressen van de PAS melders de komende weken bekend gemaakt. Moverende redenen als AVG en kans op sabotage waren voor de RvS niet voldoende om in het kader van het verdrag van Aarhus de emissie adressen bekend te maken. Vanochtend nog contact gehad met een jurist, maar hier is niet aan te doen. Dus er zullen nog velen handhavingsverzoeken volgen.....maar de minister heeft beloofd dat ze binnen 3 jaar gaat legaliseren met ruimte uit de SSRS. Daarnaast heeft SSC bijna een jaar geleden de minister al aansprakelijk gesteld om deze belofte kracht bij te zetten.
Dan beweiden en bemesten. Herhaaldelijk heeft de minister in kamerbrieven aangegeven dat beweiden en bemesten niet vergunningsplichtig zijn/ dan wel vrijgesteld zijn van de vergunningsplicht. De laatste maal heeft zij dat gedaan in beantwoording van kamervragen op 15 september 21. Wij houden de minister daar aan middels diverse juridische brieven vanuit SSC. Dus ook die verantwoordelijkheid ligt nergens anders dan op het bord van het ministerie/overheid.
Wel hebben we gezien dat de laatste wijzigingen van Aerius calculator op 13 januari 22 een aantal extra modules bevatten. Ook vreemd is het dat daar niet over is gecommuniceerd( in het geniep). Wij zien dat er naast stalemissies ook bronnen in het veld kunnen worden ingevoerd in Aerius calculator. Bronnen als beweiden, drijfmest/kunstmest giften kunnen worden ingevoerd. Zo ontstaat er niet alleen een depostie gerelateerd aan de stal/inrichting maar ook gekoppeld aan een perceel grasland of bouwland. Daarnaast zou ook bijv de akkerbouw waren in kunnen/moeten voeren. wat de bedoelingen zijn is nog onduidelijk, we hebben vragen gesteld. Later volgt er meer.
Dus SSC doet niet niks......., maar is zeer druk bezig om de rechtspositie voor de aangeslotenen te behartigen.
Deel dit topic
Deel ook jouw kennis en inzicht
Hebben de thema's varkenshouderij , kamervragen , tweede kamer en ammoniakrechten geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Reacties
Heb het al wel eens berekend, moerdijk en Zeewolde heeft er ook al mee intern gesaldeerd.
Referentie zal op bemestingsruimte bijna altijd positief zijn, van ketsplaat naar bouwland bemester en sleepvoeten naar injecteur, straks nog 250 naar 170kg N. Kunnen we weer een paar koeien op houden.
Daarnaast ben ik benieuwd hoe men met de opkoop varkens, melders wil legaliseren die vooral in het noorden zitten? Kun je überhaupt nog verder dan 25km extern salderen?
Verandere het woord sector maar door maatschappij/samenleving @John Spithoven
De slimste onderhandelaar krijgt het meest zijn zin ,en niet die gene die volgens ons het meeste gelijk heeft!! @John Spithoven denk ik !!
En wellicht de vrijkomende ruimte uit het “melkveeakkoord” van november? Waarvan ik me nog steeds afvraag wie dit gaat leveren?