18

Wat als de stikstofuitstoot van snelwegen op dezelfde manier worden berekend als boerderijen?

Iedereen die zich een beetje verdiept heeft in de verschillende rekenmodellen voor stikstofdepositie ziet in dat de overheidsprojecten/eigendommen zoals snelwegen oneerlijk worden behandeld.

Er is geen goede reden om de uitstoot bij 5km af te kappen en de uitstoot van landbouw en industrie wel oneindig door te rekenen. Dat is geen rechtsgelijkheid dus.

Toch gebeurd het nog steeds.

De Raad van State heeft op 20 januari geoordeeld dat dit niet langer stand kan houden.

Dirk Vreugdenhil liet berekenen hoe de depositie aanleg van de A15 er uitziet als men bij overheidsprojecten hetzelfde rekenmodel gebruikt als bij boerderijen.




Dit gaat grote gevolgen hebben.

Deel dit topic

Reacties

De overheid schiet zich toch lelijk in de voet met dit gegoochel
Moeten we hier wel of niet blij mee zijn !

In feite ja ... misschien dat normen nu aangepast gaan worden waar ook de agrarische sector profijt van kan hebben.

Of is het nee en wordt de agrarische sector nu extra uitgeknepen en wordt het voordeel aan verkeer en industrie gegeven.
+1
@Twentsch Land ik krijg van zulke verhaaltjes toch altijd last van mijn rechtvaardigheidsgevoel of dat het nou gunstig of niet gunstig voor ons is. Probleem is dat onze bedrijfsvoering achter de staart van de koe afgekapt word en kringlopen totaal niet worden meegenomen. Tenzij het de minister uit komt dan heb ze ineens de mond vol van kringlooplandbouw 🙄
+1
@Realisme er is een keer een stukje voorbij gekomen over alpha’s en bèta’s in de politiek. Elke keer kom je daar weer op terug mijn inziens.
@Twentsch Land Als de overheid moet kiezen tussen een snelweg of een boer dan weten we allemaal hoe dat zal uitpakken. Maar misschien pakken ze de eigen uitstoot aan en gaan ze extra inzetten op elektrisch rijden.

Ik weet niet of de normen aangepast zullen worden. De herkomst van depositie berekenen ze weer met een ander model. Ik ken daar de details niet van.
Zelf verwacht ik ook niet dat normen worden aangepast, meer inzetten op elektrisch verkeer kan in de basis werken maar op den duur zal het opgelegd worden ook naar de boer toe ( denk ik ) hoorde enkele jaren terug van een aannemer die ook veel in Duitsland zit dat daar al meerdere grote steden zijn waar in de binnenstad kraan en shovel alleen nog gebruikt mag worden als het elektrisch wordt aangedreven.....dit kan voor de boeren in Ned ook nog wel eens kunnen komen voor met name shovel voor behoud vergunningen.

Zelf ben ik er denk ik niet zo blij mee dat verkeer nu onder de zelfde noemer gaat.

@Tinus
Quote Reactie van @Tinus:
Maar misschien pakken ze de eigen uitstoot aan en gaan ze extra inzetten op elektrisch rijden.

En alsnog fossiel inderdaad, zonder aardgas en kolen kunnen we nog niet.
In de energiecentrale gaat daar de lucht door een hoge schoorsteen met voldoende warmte, waardoor er bijna geen depositie overblijft, in theorie dan tenminste.

Als je snapt hoe de berekeningen werken, zit er nog heel veel rek in de systemen.
Lelystad airport was alleen iets te ambitieus.
Dat ligt er aan sinds wanneer de weg er ligt. Het aanwijzingsbesluit van het n2000 gebied is daarin van belang.
Uiteindelijk zal de overheid moeten proberen stikstof hier voor vrij te maken door opkoop van stikstof, net als de stikstof voor de de pas melders. Aangezien een weg algemeen belang is zal er een acd toets komen en bij de raad van state houd dit stand omdat het algemeen belang is, maar er wel getracht moet worden de stikstof te compenseren, dus opkopen.

stikstofrechten worden een duur goedje verwacht ik, alleen jammer dat je er ook geen meer bij kan kopen dan.....\
@brabantboer1 het zijn net bitcoins.....haha
+3
Als je dit soort grote verschillen aan het licht ziet komen nu er met een vergelijkbaar rekensysteem als de landbouw gewerkt word, hoe groot is het aandeel van de stikstofdepositie van het verkeer nu in Nederland? Betekent dit dan ook niet dat die verhouding heel anders is en dat het verkeer een veel groter aandeel heeft dan dat men afgelopen jaar in de media deed voorkomen?
+1
@Herbert 👍 scherp.
+1
Quote Reactie van @Herbert:
dat het verkeer een veel groter aandeel heeft dan dat men afgelopen jaar in de media deed voorkomen?

Ja natuurlijk. Ze zijn niet voor niks zo te werk gegaan!
@kanniewaarzijn Firma list en Bedrog.

Laat de waarheid uitkomen en winnen !
@Nevergiveup Dat is in een corrupt land nog niet zo gemakkelijk! Kijk maar naar de absurde mestwet die (ondanks alle bizarre uitkomsten) al meer dan 20 jaar bestaat.
+1
@Herbert, @j h p, @kanniewaarzijn, volgens antwoorden van Cora van Nieuwenhuizen zou bij de totale depositie berekening wel (met OPS) landsdekkend gerekend zijn.

Die rekenmethode (SRM2) tot 5 km werd volgens haar bij vergunningen gebruikt omdat de stikstof dan tot de bron herleid moest worden en bijvoorbeeld effecten van de hoogte van de weg en van eventuele geluidsschermen meegenomen moest worden.

Als ik haar redenatie doortrek zou bij beweiding en bemesting (indien vergunningplichtig) ook met SRM2 gerekend moeten worden. 🙈 Maar dat is hier nu even off topic. 😅
@Jean-PierreK Waarom is het dan een probleem voor de wegenbouw, dat gegoochel en gedraai, ze weten het zelf echt niet meer.
+1
@j h p, omdat het veel lastiger wordt om een vergunning te krijgen als ze ook op gebieden verder dan 5 km moeten rekenen.

Mijn reactie is een reactie op de vraag van @Herbert of de verhouding tussen de sectoren in de taartdiagram zou veranderen als ook de stikstof buiten de 5 km meegenomen zou worden. De minister heeft daar al een antwoord op gegeven en dat wil ik jullie niet onthouden. Of het antwoord correct is of niet, dat kan ik niet beoordelen.
@Jean-PierreK Je zou ook kunnen concluderen dat er gefraudeerd wordt, maar dat zou onze democratische rechtstaat toch noooooooooiiiiiiiit doen.

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's rekenmodel , stikstofuitstoot en raad van state geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
18
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
0