Lage melkprijs nekt Schuitemaker

Bij Schuitemaker Machines in Rijssen verdwijnen 19 van de 180 banen. Dat heeft de directie van het bedrijf bekendgemaakt aan het personeel. Door de lage melkprijs komen er minder orders uit de melkveehouderij.

Deel dit topic

Reacties

noordhollander
Uiteraard t is het sneeuwbaleffect................
weurding
@noordhollander tís zomer, smelten voor de zon weg 😄
+1
mike_v
In de "sneeuwdivisie" blijven de jobs. Heeft het gesneeuwd afgelopen twee jaar dan? 😅
walker1
@mike_v Sneeuw hebben we niet veel gehad, maar er werd wel de halve winter preventief gestrooid. Verder zal het afzet gebied van de "sneeuw divisie" ook wel groter zijn als enkel Nederland.
mike_v
Ik spreek dan ook vanuit België @walker1 😉 . Maar de landbouwdevisie zal toch ook groter zijn dan Nederland?
dorpsrandhoeve
Tjonge wat een gejank, "We moeten niet nog zo'n jaar hebben"
+1
Fendt926Driver
@dorpsrandhoeve jij bent zeker de grote econoom die de oplossing heeft voor alle grote bedrijven. Maar zelf nog steeds op 5 ha boert aan de dorpsrand....

Komt mij iets van de beste stuurlui staan aan wal bekend voor
weurding
@Fendt926Driver nadeel van mechanisatie is dat 1 man steeds meer kan, bijkomend probleem is het teruglopend aantal boeren/gebruikers dus verwonderlijk is het niet dat ook de toeleveranciers in de mechanisatie pas op de plaats moeten maken of hoe vervelend ook verdwijnen
walker1
@weurding Ja, zowel de melkveebedrijven als de loonwerkers zijn er steeds minder en de blijvers worden groter, met ook grotere machines. Voor een fabrikant is dat dan ook steeds meer hollen of stilstaan. Waar ze vroeger jaarlijks 100 (ik noem maar een getal) kleine opraapwagens verkochten, doen ze er nu misschien maar 30 grote, maar die hebben wel dezelfde capaciteit als die 100 kleine. Met 30 grote wagens kan je niet dezelfde hoeveelheid personeel aan de gang houden als met die 30 grote. Van een product waar je er jaarlijks veel van verkoopt kan je ook wel wat van in voorraad hebben, maar die grotere wagens worden ook steeds meer klant specifiek gebouwd. Daar komt bij dat loonwerkers vaak pas eind van het jaar gaan bestellen, als ze weten dat ze winst gedraaid hebben en kunnen investeren, maar ze willen dan al wel in maart/april die wagen hebben, met de eerste snee.
cs-agrar
@walker1 Schuitemaker zal zelf ook wel geinvesteerd hebben in robotica, dus minder mensen nodig. Bij mijn weten worden er ook al zooi machines op voor besteld, die dus in "slappe tijd" geassembleerd worden. Tuurlijk zal het ze nu niet meevallen, aan andere kant, ze konden ook ooit zo groot worden
Milky
Toch hoor je nu ook dat er wat melkveebedrijven gaan stoppen. Zal wel niet aan de melkprijs liggen, maar het zal er ook niet bij helpen.
mike_v
Dat zeggen ze al jaren @Milky. En toch bestaan de meeste van die bedrijven nog steeds. Diegene die afgelopen jaren allemaal uitgebreid hebben hoopte op diegene die zouden stoppen om extra grond te kunnen verkrijgen. Nu zijn zij groter geworden maar zijn er geen gronden vrijgekomen ..
Ties6210
@mike_v nee dat is niet hier in de buurt zijn er al 6 gestopt en er komt er nog een bij
erik9831
Vreemd dat het slecht gaat, heb hier de laatste weken een overaanbod gezien op TF van schuitemaker opraapwagens.

Of zijn het dan niet alleen de trekkers die demo zijn, maar ook de machines die er achter hangen ?

tractorfan.nl/picture/967669/

en net nog eentje ...

tractorfan.nl/picture/973506/

Uiteraard is zoiets altijd spijtig voor de mensen die nu hun job verliezen.
cs-agrar
Quote Reactie van @erik9831:
heb hier de laatste weken een overaanbod gezien op TF van schuitemaker opraapwagens.

Die zijn al afgebouwd he, hebben ze geen werk meer van
jordi 1455
Schuitemaker kan ook een kijken om andere markten aan te boren zoals China.
Wat ze ook kunnen doen is het gamma uitbreiden met akkerbouwmachine's, zodat ze niet afhankelijk zijn van de melkveehoudrij.
weurding
@jordi 1455 zelfde als een veeboer er akkerbouw bij laten doen, schoenmaker blijf bij je leest, china is capabel genoeg om zelf op de vraag naar machines in te spelen (kijk maar eens wat hier al naar toe komt, boxer, geo etc), overigens zijn de producenten van akkerbouw spul al in het zelfde zware weer terechtgekomen dus om die nog het gras voor de voeten weg te maaien lijkt me ook geen optie
steyrTom
Toevallig nu ze net een paar maanden een nieuwe eerste lasrobot hebben. ....
ej-van-de-voort
@steyrTom

Was ook een gedachte die bij mij opkwam inderdaad, vaak gaat automatisering hand in hand met verlies aan arbeidsplaatsen. Hangt er natuurlijk wel vanaf op welke plekken binnen een bedrijf de banen verdwijnen
walker1
@ej-van-de-voort maar wie maakt en programmeert die lasrobot dan?
ej-van-de-voort
@walker1

Weet niet van welk merk het ding is, kan zomaar bij awl weg komen.

Programmeren....is idd een totaal andere functie dan lasser, maar met 1 programmeur en een robot kunnen een aantal metaalwerkers vervangen worden.

Gezien de investering die gedaan is in een dergelijke machine kan idd onverwacht tegenvallende verkoop de oorzaak van het banenverlies zijn, de meesten gaan niet investeren als ze hun markt zien krimpen.

Maar uiteindelijk ist natuurlijk allemaal giswerk, tis enkel te hopen dat er niet veel vaste banen verdwijnen of dat het met natuurlijk verloop geregeld kan worden
jan is hobbyboer
Quote Reactie van @ej-van-de-voort:
Programmeren....is idd een totaal andere functie dan lasser

Dat klopt. De verwachting is toch ook dat heel veel herhaal werk over genomen gaat worden door computers/robots. We hebben nu al melk, voer en mestrobots in de landbouw. Die nemen al veel werk uit handen, zijn alleen nog beetje duur in kostprijs gedreven business.

Alle eenvoudige administratieve functies zijn al vervangen door computers, ook veel programmeerwerk gebeurd trouwens al in lage lonen landen als India, Filipijnen en Oost Europa.

Als zelfrijdende machines en auto's bedrijfsklaar zijn, en dat zal toch wel binnen jaar of 10, dan gaan er weer een hele club beroepen uitgefaseerd worden.
+1
cs-agrar
Quote Reactie van @jan is hobbyboer:
ook veel programmeerwerk gebeurd trouwens al in lage lonen landen als India, Filipijnen en Oost Europa.
Achterhoek
walker1
Ik wil niet alles en iedereen over een kam scheren, maar het gemiddelde melkveebedrijf in NL is behoorlijk over gemechaniseerd. Investeringen in de mechanisatie kunnen doorgaans wel enkele jaren opgeschoven worden, dus de mechanisatie sector zal daar best nog wel even last van houden
erik9831
@walker1 in moeilijke tijden gaan ze soms ook wat meer rekenen. Wat kost mij de herstelling van de wagen en hoeveel kost een nieuwe. Als je dan voor (bijvoorbeeld) 5000€ kosten doet en men kan nog een jaar of 2-3 verder dan kan het soms voordeliger uitkomen dan een nieuwe te kopen.
+4
Nick83
@erik9831

Kan makkelijk wezen dat nieuw "goedkoper" is, maar als de rekening courant al een heel eindje richting max krediet zit, dan word meestal toch gekozen voor de oplossing die op de korte termijn het minste geld kost.
mike_v
Maar dat neemt niet weg dat de machine in heel veel gevallen gewoon totaal onrendabel is @erik9831. De te bewerken oppervlakte is gewoon te klein op een landbouwbedrijf.
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @mike_v:
heel veel gevallen gewoon totaal onrendabel is
dat mag wel zo zijn maar wat is het waard om onafhankelijk te zijn van een loonwerker en kunnen beginnen wanneer jij dat zelf wilt?
als ik de loonwerker bel voor een bewerking en ik ben binnen 4 dagen niet aan de beurt ga ik op internet kijken of ik de machine zelf kan aanschaffen
Rood bloed
In deze tijd met te lage melkprijzen is investeren in nieuwe machines wel even het laatste waar een veehouder aan denkt. Als er al wat te investeren valt zal dat straks tot aanschaf van waarschijnlijk ook weer veel te dure fosfaatrechten leiden. Op veel moderne bedrijven is best een redelijk machinepark aanwezig en met wat extra onderhoud en slim managen is vervangen nu niet direct nodig. Jammer voor Schuitemaker en z'n concurrenten, maar zo werkt de economie nu eenmaal.
rommert14
@Rood bloed En toch vliegeb de machines als warme broodjes over "toonbank"....
+1
erik9831
@rommert14 ik denk dan dat je verkoopcijfers kan voorleggen ? Hoe is de verkoop van schuitemaker dan van de affelopen jaren, in dalende lijn of in stijgende lijn ? Ik denk dan in dalende lijn als je 19 mensen moet ontslaan, of is het aantal hetzelfde gebleven, en worden deze 19 mensen dan ontslaan omwille van die nieuwe lasrobot ?
Rdeweerd
Schuitenmaker heeft dat aan zichzelf te danken , niet aan de melkprijs.
alle loonwerkers hier in de buurt reden met een schuitenmaker opraapwagen maar ze zijn te duur en het product wat er uitkomt is niet mooi. vandaar dar de loonwerkers hier krone kopen.
walker1
@Rdeweerd dat zal voor een deel ook persoonlijke voorkeur zijn, de loonwerker hier heeft begin dit jaar nog 2 schuitemakers in gebruik genomen.
puddingbroodje
@walker1 de loonwerkers hier met een schuitemaker kruiper door de wei, degenen met een pottinger laden vele malen sneller! de grote reden waarom ze toch een schuitemaker kopen is dat ze als dubbeldoel wagen zeer goed zijn!
weurding
@puddingbroodje als het per uur gaat mooi laten kruipen zullen ze wel denken 😉
walker1
@puddingbroodje Ja, volgens mij waren het inderdaad dubbeldoelwagens.
Siete
@puddingbroodje Hoe oud zijn die wagens waarmee ze door de wei kruipen? Dat is bij de wagens in de nieuwe kleuren al niet meer nodig. Die laden flink lichter als de ouderen. Het is zeker voor een deel voorkeur wat voor merk je verkiest, maar wij draaien met 4 Schuitemakers terwijl we er eerst ook een ander merk bij hadden. Qua degelijkheid/ onderhoud, messen en toegankelijk daarvan vind ik Schuitemaker echt een fantastische wagen.

Mvg,

Siete
Rdeweerd
@Siete het zijn zeker geen slechte wagens , alleen vragen veel vermogen , ze zijn zwaar en het product komt er aan kloeten uit kun je als vee boer goed merken als je er mee aan het voeren bent.
+1
puddingbroodje
@Siete hoe oud weet ik niet maar zie idd de nieuwe kleuren! kan ook liggen aan dat de schuitemaker loonwerkers hier met twee wagens en 1 verdeler op stap gaan! onze loonwerker met 1 torro met 200pk fendt en 1 verdeler op de kuil heeft de verdeler met alles ongeveer om huis de handen vol ook met shovel wil ik er geen tweede wagen bij vind ik de opraapwagen veel te duur voor en de kuil moet vast!
Rdeweerd
@puddingbroodje hier werd de schuitenmaker ook als dubbeldoel gebruikt maar geen succes veelste zwaar komt de bult niet op
Rdeweerd
@walker1 hier zijn al 3 loonwerkers die krone hebben gekocht
+1
mdoornekamp
@Rdeweerd vooral dit jaar vallen de schuitemakers flink door de mand met het natte gras en hoge opbrengsten. Je komt er gewoon niet door met die rapides. Oud of nieuwe het maakt allemaal weinig uit. Enige wat helpt is vreselijk veel vermogen ervoor. Maar dat houden de wagens maar 2 jaar vol. Dan ben je aan rotor en aandrijf revisie toe.

Schuitemaker teert nog een beetje op zijn "goede" naam van vroeger maar de concurrentie heeft forse sprongen vooruit gemaakt en laadt gewoon stukken lichter en snijdt ook beter.
Fendt926Driver
@mdoornekamp weet niet waar jij precies op doelt maar nat gras ken ik hier niet echt.....
laden doet mijn 1998 rapide 140 even makkelijk als de 1989 oude rapide 80. Beide zelfde invoer pick up en messenstand. Voor de rapide 80 staat een 62 pk fendt 305. Kan de kar goed doen.
Bij de rapide 140 moet het gewas alleen een meter hoger opgewerkt worden. De kleine rotor heeft een achterstand tot de nieuwere wagens. En ja nat gras is een crime om te laden in een rapide. Soms wel tot 2 km per uur gezakt in laadt snelheid. Maar nat gras laden de anderen ook met lagere snelheid
mdoornekamp
@Fendt926Driver dit jaar is gewoon al veel zwaar spul ingekuild door het slechte weer. En dan zie ik de schuitemakers al weer door het land kruipen. Ik help ook wel eens een collega mee die met SR rijdt. Dan valt de lage rijsnelheid direct op. Trekkers van 260 pk gaan uit in de wiers en tandwiel bakken sneuvelen omdat de slip koppeling aangedraaid is.
Fendt926Driver
@mdoornekamp klopt.
bij mij gaat altijd de slipkoppeling erdoor. Trekker gaat nooit uit. Heb de aftakas bij schuitemaker op de testbank gehad voor het juiste koppel. En ik denk dat de (te) kleine rotor er debet aan is dat nat gras te langzaam laden wil.
mdoornekamp
@Fendt926Driver juiste koppel is wel belangrijk. Maar er rijden heel wat schuitemakers rond die veel te zwaar staan. Messen slijpen is ook belangrijk.

Voordelen van de SR blijven natuurlijk de compacte en degelijke bouw. En de eenvoudige bediening. Het laden met een stekende pick-up vergt soms enige ervaring en voorzichtigheid.
930triplemaaier
@mdoornekamp nergens last van gehad hebben wel een 1000 serie rapide die hebben een grotere rotor dan de 100 serie dus dan ben je wel in het voordeel. en doe mij maar een slepende pickup. dan heb je veel minder kans op schade aan de pickup. en de trekker van ons heeft aan elke kant 2 spiegels en door de ene spiegel wat naar beneden te zetten kan ik in de bochten via de spiegel perfect zien of ik het zwad goed mee pak. Ook heeft de pickup van een schuitemaker minder te leiden omdat deze alleen het gras maar een stukje omhoog in de rotor hoeft te gooien.
1 tip die ik alle potentiele schuitemaker rapide kopers mee kan geven is kies de aangedreven invoerrol. Dit zorgt voor minder proppen en een betere geleiding van het gras naar de rotor.
mdoornekamp
@930triplemaaier de aangedreven rol zorgt voor een veel makkelijkere opname. Kost echter wel zomaar 10 pk.

Jij hebt natuurlijk behoorlijk veel vermogen. En jullie kuilen vrij droog in. Krijg jij de wagen wel door de slip koppeling? Collega rijdt hier met jd 6215R met SR 6600. 260 pk met boost en slaat regelmatig af. Ik kan hem trouwens gewoon bijhouden met laden met jd 6820 met nieuwe Mega Vitesse.
+1
930triplemaaier
@mdoornekamp ik krijg em makkelijk door de slipkoppeling vooral op kopakkers
We kuilen ook nog een stukje in met 40 procent en alle messen en dan rij ik opt eind maar rond de 12km/h ik laad dan vaak rond de 15 ton

Jij hebt ook een aangedreven rol tussen de pickup en rotor die kost ook pks en de pickup bij jou kost ook meer pks omdat het gras meer door geschoven moet worden
mdoornekamp
@930triplemaaier ok. Hoeveel pk is jouw fendt dan?

Cfs rol bij mij is mechanisch aangedreven. Maar kost idd ook iets vermogen. Krone begint nu met hydraulisch aangedreven pick-up. Dat kost ook wel wat extra pk 's
930triplemaaier
@mdoornekamp rond de 280 pk
De trekkers is iets gekieteld.
Als de invoer verstopt zit probeer ik vaak nog een keer zonder de messen weg te zwenken en dan trek ik em ook wel eens vanuit stilstand zo door de slipkoppeling

Wat je collega betreft of de slipkoppeling is flink zwaarder afgesteld of de trekker is geen 260pk
930triplemaaier
@mdoornekamp hebben ook een strauttman op demo gehad en voordeel van de invoerrol bij strautman was dat je de zijkanten in de bak ook beter gevuld krijgt omdat de spiraal op de invoerrol het gras wat naar de zijkant trekt
mdoornekamp
@930triplemaaier de cfs rol verdeelt wel in de breedte maar maakt niet alles vlak in een onregelmatige wiers.

Ik ben wel benieuwd hoeveel vermogen er voor zo 'n tera Vitesse kan. Mijn Mega staat op 2000 Nm en die krijgen we er niet door met 195 pk.
+1
930triplemaaier
@mdoornekamp geloof dat onze ladewagen afgesteld is op 2500 nm dat is ruim 330 pk
Bij jou is dat ruim 260pk
mdoornekamp
@930triplemaaier ok 2500 is behoorlijk hoog. Hoe weet jij dat bijbehorende vermogen dan?
930triplemaaier
@mdoornekamp 10 newton is 1kw bij 1000 toeren per minuut
meelezer10
@930triplemaaier

Pas een keer bij een waterrem gestaan 106 pk 1400 Nm
930triplemaaier
@meelezer10 op 540 toeren
meelezer10
@930triplemaaier

weet ik niet maar denk van wel
+1
JD3010
Quote Reactie van @meelezer10:
weet ik niet maar denk van wel

Dat is bij 465 omw/min
meelezer10
@JD3010
Dat zal ongeveer wel kloppen. Heb het niet helemaal correct gezegt. trekker gaf max 106 pk en max 1400 Nm. weet niet of dit gelijk was.
cs-agrar
Quote Reactie van @meelezer10:
trekker gaf max 106 pk en max 1400 Nm. weet niet of dit gelijk was.

Klopt gewoon ergens omrekenfactor niet. Deze getallen horen totaal niet bij elkaar
JD3010
Quote Reactie van @cs-agrar:
Klopt gewoon ergens omrekenfactor niet. Deze getallen horen totaal niet bij elkaar

Leg me dan maar eens uit waarom dit niet zou kloppen, ik ben heel erg benieuwd waarom je dat zegt.
jammermaarhelaas
@cs-agrar

Wanneer je een toerental en een draaikracht hebt geeft dat samen een vermogen. Vooropgesteld dat zowel toerental als draaikracht elk steeds in eenzelfde eenheid worden uitgedrukt, bijvoorbeeld rpm, dus toeren per minuut, en Nm, newtonmeter, kun je de uitkomst vergelijken op gelijke basis.
930triplemaaier
@JD3010 als dat bij 465 aftakastoeren is heb je wel een taaie motor
meelezer10
Quote Reactie van @930triplemaaier:
bij 465 aftakastoeren is heb je wel een taaie motor

heb hier een tractor rondrijden. maximaal vermogen 85.1 kw bij 1042 aftakastoeren.
maximaal koppel 1025 nm bij 514 aftakastoeren. is 1244 motortoeren.
JD3010
@930triplemaaier dat is dan bij ca 1800 toeren op de motor.
JD3010
Quote Reactie van @930triplemaaier:
Bij jou is dat ruim 260pk

Ruim 260 kW bedoel je dan vast.
930triplemaaier
@JD3010 nee bij 1000 toeren is 2000nm 200kw en dat x 1.31 is ruim 260pk
JD3010
@930triplemaaier Klopt, maar je had het over 2500Nm.
930triplemaaier
@JD3010 ja dat is ongeveer 330 pk
cs-agrar
Quote Reactie van @930triplemaaier:
ik krijg em makkelijk door de slipkoppeling vooral op kopakkers

binnenste kopakkerwiers met lege wagen laden, dan geen last.
+1
Jack Rijlaarsdam
Quote Reactie van @cs-agrar:
binnenste kopakkerwiers met lege wagen laden

Kijk, hier spreekt een ouwe rot in het vak. Met gezond verstand kun je meer verdienen dan met bruut geweld. De boel is doorgaans sneller stuk, dan weer heel.
mdoornekamp
@cs-agrar ik begin ook altijd met de binnenste bulterige kopakkerwiers. Behalve als we met 2 rijden en mijn collega een schuitemaker heeft. Dan pak ik gauw de buitenste en lach me helemaal rot.
+1
MTSTAMMINGA
@cs-agrar
Als je weten wilt wanneer het zwaar laadt voor een ladewagen
Gaan grashalen met een welger el 41 met BM 400 er voor
Als de pickup grond ziet slipt de veesnaar al van de aandrijfing
En een dikke prop gras schuift de pickup voor zich uit 😁 😂

Wat hebben die ladewagens een ontwikkeling door gemaakt de laast 40 jaar : Cees
newholland6640
@cs-agrar of die wiers fatsoenlijk maken
cs-agrar
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Krijg jij de wagen wel door de slip koppeling? Collega rijdt hier met jd 6215R met SR 6600. 260 pk met boost en slaat regelmatig af.

je kan een Rapide laden, of je kan het niet..
+1
mdoornekamp
@cs-agrar daar heb je helemaal gelijk in. Gewoon de bodemketting blijven gebruiken. Dat laadt al een stuk lichter. Alleen hebben de meeste SR rijders dat niet door. Het gras moet over de Schotten heen desnoods in de kruip.

Met de inhoud van de schuitemakers zit het trouwens wel goed omdat je toch wat meer perst. Of je moet echt te weinig vermogen hebben. Dan krijg je er weinig in
Siete
@mdoornekamp Dat geldt toch eigenlijk voor elk merk, en is niet alleen een regel voor een Schuitemaker?
mdoornekamp
@Siete bij normale opraapwagen geldt dat wel in veel mindere mate. Dan wil het gras eigenlijk altijd wel omhoog. Wij laden met strautmann gewoon 1 snelheid van begin tot eind. Op het laatst soms 1 versnelling terug.
Siete
@mdoornekamp Heb maar met twee merken ervaring waarvan 1 Schuitemaker is. Nou is dat merk absoluut niet heilig hoor, maar als ik sommige mensen hier hoor zou je bijna denken dat het een of ander B merk uit t Oostblok is... We hebben zowel een 145 als 3 580 wagens, en idd de 145 laad een stuk zwaarder. De 580 staan we ook wel met een 6920 voor en die kan het prima doen. Idd als je in te nat gras door drukt dan wordt het smots, maar heb geen idee hoe dat met andere wagens gaat. Weet wel dat het super degelijke wagens zijn waar je weinig onderhoud aan hebt, en de plek vd messenbalk zorgt er voor dat je er altijd perfect bij kan. Ook wanneer de wagen niet nieuw meer is. Want dan werken alle systemen wel goed.

Mvg,

Siete
mdoornekamp
@Siete schuitemaker geen B merk. Het is gewoon een beetje ander soort wagen. Het is eigenlijk de enige echte dubbel doel wagen. En de compacte bouw en eenvoudige bediening zijn pluspunten.

Andere merken ontwikkelen echter snel door. Het laden en snijden gaat veel lichter en de aandrijflijn is zwaarder. Hierdoor neemt de capaciteit fors toe. Rij maar eens met een pottinger jumbo of een strautmann tera door een bulterige wiers. Het vliegt er gewoon in. Je snapt in het begin niet eens waar het blijft. De snijlengte wordt ook steeds korter tot 35 mm. SR is 45 mm. Ik zie trouwens niet veel verschil met laden tussen een 135 of 580. Hoeveel pk is jullie 6920 dan?
930triplemaaier
@mdoornekamp de manier van harken kan ook heel erg van invloed zijn op de laadcapaciteit van de ladewagen
cs-agrar
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Alleen hebben de meeste SR rijders dat niet door.

Rijden ook meest met zwaar oververmogen er voor, dan heb je niet heel veel door. Ga maar tijdje met net tekort rijden, dat leert stuk sneller.
cs-agrar
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
En ja nat gras is een crime om te laden in een rapide. Soms wel tot 2 km per uur gezakt in laadt snelheid.

Gewoon niet het idee moeten hebben dat nat gras ook boven het schot uit moet komen. Met dat overmatig persen "sloop" je het gras ook. Bij SR moet gras blijven bewegen achter de voorwand, krijg je ze met een veel lager brandstofverbruik en hogere snelheid een stuk voller dan met dat gepers op niets af
Fendt926Driver
@cs-agrar ik rij zelf met mijn eigen trekker en eigen wagen. Dus overladen of teveel in perzen komt eigenlijk niet voor. Als het gras nat is laden we hem voorzichtig en pakken de hakselaar om er een laatste wiers bij in te blazen zodat we op afstand niet met halve wagens hoeven rijden
+3
Rood bloed
Machine technisch zeker geen slechte wagen; ook prima als dubbeldoel . Maar als je opraapwagens met een stekende pickup gewend bent, dan wil je nooit meer laden met een slepende pickup. Wij hebben hem snel weer ingeruild. Onze loonwerker had van beide typen twee exemplaren; merk doet er niet toe.
Geef het personeel de keuze dan worden de steek-pickup wagens altijd als eerst aangekoppeld.
Wij hebben ook een aantal Schuitemaker voerwagens versleten; prima wagens, wel wat te snel roestvorming
deutzpower36
De verkoop van schuitemaker is aardig stabiel, ze passen alleen hun productie proces aan.
Lasrobot, meer werk uitbesteden en om de pieken op te vangen meer uitzendkrachten en zzp'ers.
arie.j
" Bedrijf is financieel gezond, maar kan niet nog zo'n jaar hebben" ?
Dat lijkt me een tegenstrijdige uitspraak.
-
Boeren en loonwerker doen nog gewoon hun werk, dat de boel daar zowat instort heb ik nog niet vernomen. Dus is het daar gewoon even een jaartje langer met de oude doorgaan.
Bij Schuitenmaker zullen ze, zo denk ik, er aan moeten wennen dat de afzet niet ieder jaar hetzelfde is en wel eens behoorlijk kan variëren.
JD6930
@arie.j

Heb niet lang geleden iets opgevangen over een fabrikant die nog een hoop wagens op voorraad had staan. Iets teveel van 1 soort. Zou me niet verbazen als het om Schuitemaker gaat, aangezien die daar verkocht worden...

Voorraad opbouwen... Enerzijds handig, maar in zo'n situatie kun je beter op order produceren als voorraad vrees ik. De trekkerfabrikanten doen dat tegenwoordig ook allemaal niet voor niks. En zo zijn er nog wel een hoop fabrikanten die dat doen.
+2
paul1
Dat zouden melkveehouders ook moeten doen..
+2
weurding
@paul1 mooi hè, dat men wel weet waar het hem knijpt bij een ander maar niet bij zichzelf 😄
+1
meelezer10
@weurding
Laatste weken hoor ik een flinke klaagzang onder de boeren en toeleveranciers. Dus nog effe het gas flink intrappen dan komt het op termijn weer goed.
weurding
@meelezer10 ben ook geschrokken, heb tijdens vakantie een loonwerker en een mech. bedrijf gesproken, een jaar lang 40 cent gaat niet overal helpen
+1
paul1
@weurding daar ben ik in de vakantie nou juist niet mee bezig
weurding
@paul1 je hebt het niet voor het zeggen wat op je pad komt 😉
+1
brabo
Quote Reactie van @meelezer10:
Dus nog effe het gas flink intrappen dan komt het op termijn weer goed.

ik hoor van de melkfabriek dat er bij de boeren nu juist het gas afgaat. Er komt al veel minder melk de laatste tijd.
meelezer10
@brabo
Bij rfc is de aanvoer per ophaling nog een 5 tot 6 honderd liter hoger als vorig jaar.
In mie lag de piek nu is dat per ophaling een 200 liter minder.
JD6930
@paul1

Minder melken en dus nog minder geld hebben? Denk niet dat er veel zullen zijn die zo gek zijn om dat te doen. Tis al maar amper te doen om rond te komen van die miezerige melkprijzen( terwijl ze in de winkels voor veel hogere bedragen verkocht worden).

Als je grote met hun 300 - 600 of meer koeien een paar koeien droog zetten zullen die er weinig last van hebben, maar de gemiddelde kan het er echt niet bij hebben dat er nog minder verdiend wordt.

Zelfde als dat mensen roepen dat je maar minder snel een koe moet laten kalveren... Kalveren zijn juist de enige die nog een beetje geld opbrengen!
+3
jan is hobbyboer
Quote Reactie van @JD6930:
Minder melken en dus nog minder geld hebben? Denk niet dat er veel zullen zijn die zo gek zijn om dat te doen. Tis al maar amper te doen om rond te komen van die miezerige melkprijzen( terwijl ze in de winkels voor veel hogere bedragen verkocht worden).Als je grote met hun 300 - 600 of meer koeien een paar koeien droog zetten zullen die er weinig last van hebben, maar de gemiddelde kan het er echt niet bij hebben dat er nog minder verdiend wordt.Zelfde als dat mensen roepen dat je maar minder snel een koe moet laten kalveren... Kalveren zijn juist de enige die nog een beetje geld opbrengen!
Reageer @JD6930


Ik zal je eens voordragen voor professor in de Economie
+3
Fendt926Driver
@JD6930 ja jij snapt hem. Als je dan ook nog even denkt dat 80% van de veearts kosten rondom het afkalven tot dracht liggen en je kunt dat 1 keer in de 6 jaar uitstellen. Moeten de kalveren wel heel wat opbrengen.....
JD6930
@Fendt926Driver

Je moet er geluk mee hebben. De een doet't goed, de ander niet. Als er geholpen moet worden met afkalveren doet ons pap dat zoveel als ie kan zelf. Komt zelden een veearts bij kijken. Buiten dat moet er ook wel iets echt mis zijn moet er buiten het maandelijkse bezoek een veearts komen. Hebben een abonnement wat als ik het goed begreep ook de kosten wat drukt.

Met kalveren moet je gewoon geluk hebben. De een is beter als de ander maar om nu maar minder te gaan melken als de melkprijs al zo laag is... dat die grote dat doen ok, als je personeel kan betalen kan je ook wel met wat minder af maar voor de gemiddelde is dat geen optie.
jan121195
@JD6930
aan kalveren verdien je ook al weinig meer
JD6930
@jan121195

Niet veel maar altijd nog iets. 😉
T6020 power
Ja en er zijn er ongeveer 60 man al weg in rijssen die 19 zijn ontslagen duss....
T6020 power
Quote Reactie van @JD6930:
@

Dan ben jij nog niet bij schuitemaker geweest ,want alles wat daar staat is of van de winterdienst of demo of al verkocht klaar voor de aflevering.
jd user
Als je de kalveren zelf verkoopt ,dan weet je wat je krijgt .En als je ze meegeeft ,dan geef je ze als het ware al weg.Dat is ook iets ,wat een boer beter kan doen ,dan gewoon in vertrouwen meegeven.Dan laat je geld liggen.Zelfde met koeien.De meeste boeren doen de moeite niet om ze te verkopen.Want ach......de koopman moet er ook aan verdienen .Nou die past goed opzichzelf als je ze meegeeft

En ze vertrouwen de koopman/handelaar.

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's schuitemaker en melkprijs geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
108
DEELNEMERS
37
WEERGAVES
21
TREFWOORDEN