Zeg maar dag tegen je Vario

Volgens Walterscheid wordt elektrische aandrijving van tractors de toekomst. Het energieverbruik kan namelijk 35% dalen als gekozen wordt voor elektro aandrijving in plaats van hydrostatisch.

Walterscheid maakt een conceptstudie bekend met een ingebouwde elektromotor direct op de wielnaaf. Het duurt nog 10 jaar voordat het concept op grote schaal kan worden toegepast. Oorzaak de nu nog hoge kostprijs en het gebrek aan technisch servicepersoneel.

Deel dit topic

Reacties

Grasbaal
Het belangrijkste is een accu met een enorme opslagcapaciteit.
zeppmann
Trekker heeft dieselmotor die een generator aandrijft en geen grote opslag accu's . Ze schrijven dat het nu nog te duur is, dan zal het ook wel duur blijven. Het hangt er van af wat de energie prijzen doen of het rendabel is.
fendt-vario
Nieuwste kranen zijn ze ookal mee bezig om ze electrisch t laten zwenken
jo845xl
Die grote dumptrucks van bvb Cat en Komatsu worden al langer elektrisch aangedreven evenals de diesellocs van de spoorwegen . Ik weet niet waarom dat dat bij een landbouwtrekker nog niet is . Een elektrische motor heeft ook heel veel koppel .
gezienus
Hebben er Bij gestaan de X rije. johndeerne heeft hem óók al
koenjohndeere
En als de trekker nu eens flink moet werken en hij slaat af of zo haha lijkt me kut als ie dan niet meer aan wil slaan ivm te weinig stroom
ErDee
@koenjohndeere ? Dieselmotor drijft en of meerdere generators aan en de stroom daarvan gaat via een regeleenheid naar de wielmotoren en de aftakas
gezienus
Trekker rijd op eigen kracht vario met normale aandrijving stroom wordt voor aandrijving machines. 700 volt is Nog een studie met 5 andere groot firma's
koenjohndeere
@ErDee ja dat klopt maar ze zijn nu toch ook al bezig om de trekker helemaal dieselloos te laten rijden en alleen maar electriek?
Adri-JD850
Het ter plaatse opwekken van stroom kost minder energie dan een rechtstreekse aandrijving je kunt met minder brandstof meer doen en natuurlijk heb je verliezen, de meeste waterpompen in het veld zijn al electrisch aangedreven door een generator.
jmos
@koenjohndeere
Heb jij wel eens een vario af zien slaan?
koenjohndeere
@jmos nee oke maar ik bedoel stel je krijg dadelijk trekker die electronisch aan worden gedreven wat er wss wel komt lijkt me dat die niet echt taai zullen zijn?
jmos
@koenjohndeere
Ik denk het juist wel. Met elektromotoren kun je veel koppel overbrengen. De motor zal toch niet afslaan. Dat is elektrisch geregeld
erik9831
Er zijn nog andere alternatieven ... Het Michelin Active Wheel, is een systeem dat ieder wiel apart aanstuurt via een elektromotor in het wiel zelf. Het kan ook remmen ...

koenjohndeere
@jmos mwaa ik denk juist van niet maar goed kijk diesel lijkt mij veel taaier
Kukel
@koenjohndeere Je hebt een motor met een dynamo (generator). Deze generator wekt stroom op. Die stroom gaat via een spanningsregelaar (vedeler) die je kunt regelen vanuit de cabine naar de wielnaven waar elektromoten zitten die de wielen aandrijven.

Niet taai?? Ik weet niet hoe veel ton een locomotief kan trekken? maar dat is meer dan een Fendt 939 😉

Ik heb ooit eens gelezen dat een locomotief elektrisch is omdat hij anders een transmissie mee moest sleuren van tientallen wagons lang.
koenjohndeere
@Kukel ja daar heb je ook wel weer gelijk in heb ik niet aan gedacht maar een locomotief zakt ook nooit de modder of grond in he dus hoeft ie niet echt in de modder of grond te trekken
Kukel
Quote @koenjohndeere:
@Kukel ja daar heb je ook wel weer gelijk in heb ik niet aan gedacht maar een locomotief zakt ook nooit de modder of grond in he dus hoeft ie niet echt in de modder of grond te trekken

Maar die moet wel wat anders mee trekken.
Wimsumar
Beste Kukel:
Quote @Kukel:
Ik heb ooit eens gelezen dat een locomotief elektrisch is

omdat je op de kabels die er boven hangen geen tussenas kunt aansluiten voor mechanische aandrijving. 😉

P.S.: De chauffeur, op een trekker die electrisch wordt aangedreven, wordt volgens mij electromagnetisch gecastreerd door het magnetisch veld van de twee zeer krachtige electrische wielmotoren. 😎
koenjohndeere
@Kukel ja dat is ook wel weer zo haha
Kukel
Quote @Wimsumar:
omdat je op de kabels die er boven hangen geen tussenas kunt aansluiten voor mechanische aandrijving. ;)

Niet elke trein rijd met boven leidingen. De meeste arriva treinen rijden zonder boven leidingen.

Zie foto:
tunnelvariant.nu/dieseltrein-arriva-temidden-van-w…
RF-HanomagR19
Probleem is ook dat een elektromotor met de zelfde kracht veel grotor is dan een hydro motor. Dit zelfde geldt ook voor cylinders, hierbij heb je op elektrisch gebied ook nog weinig vergelijkbare alternatieven.
Tom VB
@RF-HanomagR19
Klopt helemaal. Vandaar dat er alleen in de mijnbouw (= grooooot) met stroom gewerkt wordt. Het is de toekomst en ik ben er van overtuigd dat we op korte termijn hier echt veel meer van gaan horen.
Oldtimer-fan
Quote @Wimsumar:
P.S.: De chauffeur, op een trekker die electrisch wordt aangedreven, wordt volgens mij electromagnetisch gecastreerd door het magnetisch veld van de twee zeer krachtige electrische wielmotoren.

Hahaha dat denk ik idd ook ja, en daar zal die persoon niet zo blij mee zijn denk ik! 😃
pinokkio
Electrisch geeft enorme push voor schaalvergroting, zodat kiepers, ladewagens etc. met vrij goedkope, aangedreven wielen kunnen werken, zodat er hogere lasten mogelijk zijn.
jordi 1455
@Kukel
Een dieselloc heeft meestal wel meer vermogen dan 1000pk.
Kukel
Quote @jordi 1455:
selloc heeft meestal wel meer vermogen dan 1000pk.

En wat wil jij daar mee zeggen?
Albertmc
@Kukel De trein die jij laat zien is een diesel
Kukel
@Albertmc Ja, je hebt gelijk, ik had het even foto, maar ze zijn er wel.
Zie hier maar:
nl.wikipedia.org/wiki/…
selten
Waarom is dit dag tegen je vario?
Even simpel gezegd ga je met een energieonzuinige motor stroom opwekken, over lange afstand transporteren, opslaan in accu's (verlies). En dan met een elektromotor die op dat moment geen uitstoot heeft de tractor aandrijven? Logica....
Een dieselmotor in een tractor is redelijk energiezuinig aan het worden. In plaats van een aftakas en hydraulica te gebruiken een generator gebruiken om stroom af te tappen voor de aansturing van apparaten zie ik meer in.
Hurli356
@selten Het gaat hier er juist om dat je in de trekker achter de motor een generator koppelt en dan met behulp van ter plaatse opgewekte stroom de trekker laat rijden d.m.v. electromotoren.
selten
@Hurli356
Wat is het rendement daarvan? Een CVT transmissie heeft volgens mij niet een dermate slechte overbrenging...
DANOONTJE POWERR
Quote @gezienus:
Hebben er Bij gestaan de X rije. johndeerne heeft hem ��k al

Trekker rijd op eigen kracht vario met normale aandrijving stroom wordt voor aandrijving machines. 700 volt is Nog een studie met 5 andere groot firma's

Volgens mij moet je je zinnen iets anders opbouwen, ik snap er geen reet van....
+1
selten
Quote @DANOONTJE POWERR:
Volgens mij moet je je zinnen iets anders opbouwen, ik snap er geen reet van....

+1
Valtra-Fordpower
Net als een noodstroom aggregaat zal het toepassen van bewaar accu's niet van toepassing zijn. De Diesel drijft direct de generator aan, en vandaar af zijn alle aandrijvingen met elektrische kabels, waardoor er gaan aandrijving-, en overbrengings verliezen optreden. Daarbij is het koppel over het gehele snelheid of toeren bereik ongeveer gelijk zal zijn. Veel efficiënter dus! Ook bespaart men hierbij veel olie, die niet meer nodig is vanwege het gebrek aan een versnellingsbak.

Alleen is het nog toekomst omdat er nog weinig fabrikanten zijn die elektrische actuators(cilinder) voor zware lasten in het programma hebben...
Favorit614
Probleem lijkt me eerder hoe groot de dieselgenerator moet zijn om er dik 200 pk op de wielen over te brengen.
En evt een aftakas aandrijving.
Met welke spanning wil men er op zetten, dan heb je aan 700 volt denk ik niet genoeg.

Ik ben geen elektrotechnicus, maar heb nog wel een paar vraag tekens er bij
ErikSmale
Vandaag Peecon voermengwagen gezien met electromotor op de vijzels en in chassis een heel leger aan accu's.

Tis geen kwestie of we meer elektrisch krijgen maar vooral hoe en hoesnel het er komt
gezienus
Heb je de prijs ook gezien van 47 duizend euro
+1
Valtra-Fordpower
@Favorit614 Spanning of stroom zegt niets.... Vermogen, dáár gaat het om.

Wel is natuurlijk zo, hoe lager de spanning, is dus meer stroom én dus veel dikkere kabels. Daarom zijn de energie netten van Tennet varierend van 10.000 tot 400.000V. 😉 Als je geen trafo's zou hebben heb je denk ik kabels van een meter in diameter nodig.
jmos
Quote @ErikSmale:
en in chassis een heel leger aan accu's.

dat is om drie of vier keer te kunnen mengen zonder aan te hoeven sluiten op krachtstroom.
jo845xl
edepot.wur.nl/6974/

interessant artikel !!!!
+1
Valtra-Fordpower
@jmos Ik zou je zin nog eens controleren en opnieuw formuleren. 😉
Chocomel
Als het echt doorzet dan krijgen we er nieuwe tractormerken bij: Siemens, Bombardier of Ansaldo Breda (een soort Fyra tractor :-)).

Op dit moment lopen we nog tegen de kostprijs aan (hoge ontwikkelingskosten). Daarom wordt door Walterscheid ook de vergelijking gemaakt met een hydrostaat aandrijving. Zouden ze vergelijken met een mechanische bak dan is de besparing gereduceerd tot amper 10%. tja, en dan kan het nog lang duren voordat de Siemens tractor zijn intrede doet.
boereke
Elke vorm van aandrijving heeft verliezen. Als ik mijn studies mechanica van lang vervlogen tijden kan herinneren, heeft perslucht het slechtste rendement, oliedruk doet het al een pak beter, een mechanische overbrenging nog beter (daarom wordt bij een vario-transmissie steeds een hydraulische component gekoppeld aan een mechanische) en ten slotte is elektrische vermogensoverdracht het energie efficiëntste. Elektrische motoren kunnen idd een enorm koppel ontwikkelen, zijn variabel in toerental (je hebt niets van groepen of een kruipbak vandoen, en ze zijn in verhouding tot een volledige mechanische transmissie niet eens heel groot. Een dieselgenerator van een 100 Kw (136 pk) past normaal gezien makkelijk onder de motorkap van een trekker hoor, dus dat is het probleem niet.
Elektrische aandrijving heeft maar één groot nadeel, de spanningen waar je mee te maken hebt zij levensgevaarlijk!
Valtra-Fordpower
@boereke Gewoon degelijk isoleren. Hydrauliek is tenslotte ook dodelijk als je er te dichtbij bent als er een slang barst met 180bar.
Hurli356
@Valtra-Fordpower Inderdaad, en in 'n draaiende aftakas komen is ook niet gezond. Alleen het gevoel dat je er bij hebt is misschien wel anders.
jmos
bartjuh
@jmos
Een jd vario wil best uit slaan. Die gaan door tot aan het gaatje. Is geen fendt die al opgeeft voordat hij begint te trekken
gezienus
Hier het verhaal kijk bij fendt x concept video
fendt.tv/Produkte/X_Concept/…
jmos
@bartjuh
jd heeft geen vario, 😉 jd heeft autopower
Arrie94
Quote @Chocomel:
Als het echt doorzet dan krijgen we er nieuwe tractormerken bij: Siemens, Bombardier of Ansaldo Breda (een soort Fyra tractor ).

En Samsung zeker...

Quote @Valtra-Fordpower:
Gewoon degelijk isoleren. Hydrauliek is tenslotte ook dodelijk als je er te dichtbij bent als er een slang barst met 180bar.

Hydraulisch ongeval is maar heel kort op één plek, maar stroom kan overal door de machine gaan, en dat is ook nog eens iets wat je niet ziet...
jordi 1455
@Kukel omdat de meeste diesels worden gebruikt voor het goederen verkeer.

@chocomel

Breda heeft in het verleden trekkers gebouwd.
Valtra-Fordpower
@Arrie94 Door je hele huis zitten draden met een dodelijke spanning... Dat gaat toch ook goed? Het is gewoon een kwestie van goed beveiligen en dergelijke, en daarbij, het is alleen gevaarlijk als je in serie staat! als je 400V met een scheidingstrafo gebruikt kun je die ook gewoon aanraken zonder het te voelen, de stroom kan nergens heen.

Dat je het kan voelen is alleen omdat de grond/aarde/bodem ook een nulleider is. 😉
Ruben-Wind
@jmos Ja ik wel.
Arrie94
@Valtra-Fordpower Omdat je huis niet van metaal is. Maar als je idd slim met transformators werkt, gaat het niet zomaar fout. Al heeft een trafo ook zeker verliezen. Toch is een trekker anders dan een trein oid.
Valtra-Fordpower
@Arrie94 Een trekker is al een gesloten systeem en is dan ook aanraak veilig, tenzij je de plus EN min te pakken heb. Maar dan ben je gewoon verkeerd bezig en verdien je het misschien ook wel.
Arrie94
Quote @Valtra-Fordpower:
Het is alleen gevaarlijk als je in serie staat!

Nee, stopcontact is ook wisselspanning, en als klein kind heb ik eens een speld in het stopcontact gestoken, ik kan je vertellen dat je je bijna letterlijk dood schrikt!
Valtra-Fordpower
@Arrie94 De plus gaat door de speld naar je lichaam en verlaat het via je voeten de grond. Afhankelijk van de ondergrond en je schoeisel wordt de weerstand bepaalt en gaat er een stroom lopen. Op blote voeten in de grond is dodelijk. op goede schoenen in huis niet.
930triplemaaier
Het probleem is niet de elektromotor of de dynamo maar het regelen en koelen van de eenheid die het vermogen en snelheid regelen.
bij treinen en de grote cat dumptrucks is het mogelijk om dit gewoon met het motortoerental te doen maar bij trekkers is dit geen optie omdat rijden hydrauliek en aftakaswerk onafhankelijk van elkaar wilt kunnen regelen dus moeten er regelunits tussen
KHD Deutz-Fahr
Belarus heeft toch een aantal jaren terug een trekker gebouwd, met een dieselmotor daar achter een generator, en een elektromotor, voor de aandrijving.
renault551s
Dan hou ik op
Met loonwerk, Er is niks mooiers dan en turbo diesel dikke pluim en un holle pijp;)
johnd-ts
@selten Een Vario heeft juist wel een relatief slechte overbrenging doordat er hydrauliek aan te pas komt (ga maar eens opzoeken hoe een CVT bak werkt, heeft met zwenkende hydraulische componenten te maken)

Die relatief 'onrendabele' CVT (ongeveer 80% rendement) koppel je aan een dieselmotor met een maximaal rendement van 40%, dit wisselt dan ook nog stevig vanwege de continu veranderende toerentallen. Conclusie is dat er erg veel energie uit je brandstof verloren gaat, voordat je daadwerkelijk trekkracht hebt.

Als je nu elektro-motoren koppelt (rendement kan volgens mij oplopen tot boven de 90%) aan die onrendabele dieselmotor, die je op een constant en optimaal toerental laat draaien, kom je veel makkelijker in de buurt van 40% dieselmotor-rendement direct aan de wielen.

Met andere woorden, een trekker draait in de toekomst bijvoorbeeld continu op het toerental waar hij het meest zuinig is, en via de elektronische overbrenging hou je ook nog eens zoveel mogelijk over aan de wielen. Efficiënt omgaan met brandstof heet dat 😉
Gerron
@KHD Deutz-Fahr
Die Belarus had problemen met de koeling van de elektromotoren.
Hurli356
@KHD Deutz-Fahr Was inderdaad Belarus, al 4 jaar geleden. tractorfan.nl/topic/5119/
Fendt412vip
Merlo werkt ook al met elektrische aandrijving in hun hybride verreiker in combinatie met accu's en een dieselmotor die een generator aandrijft. mechaman.nl/landbouwmechanisatie/2013/…

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's toekomst , personeel en kostprijs geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
65
DEELNEMERS
35
WEERGAVES
16