Illustratie van: johnderfavo2.0

Anders voer laden bespaart brandstof

De meeste veehouders zijn gewend om de voermengwagen te laten mengen tijdens het laadproces. Gemiddeld draaien de wagens bij de netwerkdeelnemers ruim 1 uur per dag. Het laden neemt gemiddeld 55 procent van de tijd voor zijn rekening. Met deze gegevens hebben de deelnemers gekeken of het laden niet anders kan. Wat is het effect als we eerst al het voer laden en daarna de voermengwagens laten mengen?
 

Deel dit topic

Reacties

cs-agrar
Wat een rare volgorde voor verticaal, eerst gras. Datgene wat de meeste wrijving geeft laat je er het langst in mee draaien? Daarbij moet je spul waarvan de structuur gevoelig voor vermoezing en zo min mogelijk in mee laten draaien.
Eerst mais en stro met meelprodukten, geeft de beste menging en snijwerking op het stro, daarna gras, dat heb je er dan zo doorheen.
Beter is bij aanschaf te kijken naar de vorm van de bak, en de combinatie mengprincipe-rantsoen.
Ronde balen vragen vreselijk veel tijd om te mengen, dus die moet je er dan gewoon niet in gooien.
Daarbij, is het warmdraaien van de motor hier ook in meegenomen.
Als je motorschade wil moet je zo'n ding vooral volgooien en dan direct full power aan gooien.
+1
dorpsrandhoeve
Ik flikker de mengwagen eerst ongeveer half vol, dan is de motor van de tractor op bedrijfstemperatuur, en dan zet ik hem pas aan. hooguit 10 a 15 minuten mengen en lossen samen. Dus bij drie wagens in 2 dagen wordt er hooguit 22 tot 23 minuten per dag gemengd. Mengresultaat is dan perfect. Geen vermoezing, of andere flauwekul, en toch goed gemengd.
milkman
Kijk maar uit met de tandwielbak als je een volle wagen opstart, deze willen wel barsten. Al een paar keer gehad. Kosten per keer bijna 4000e. Daar ben je gauw zat van. Ik laat nu de trekker op minder toeren draaien en gaat super.
Todi
Of de trekker aftakas bak.
+2
dorpsrandhoeve
Ik weet niet wat jullie voor iets hebben, maar ik zet mijn trioliet gewoon zonder gas in gang met een halve wagen, en die 30 jaar oude 745xl krijgt dat wel voor elkaar. Overigens zou ik dit misschien met mijn 6 jaar oude Case van 100 pk wel niet durven. Ze worden immers niet meer gemaakt zoals vroeger.

Ook zet ik soms 4,5 ton klaar voor de dag erna, dan moet het tractortje wel wat roken. De brandweer is er nog nooit voor uitgerukt.
pieta
@dorpsrandhoeve
Waarom klaarzetten en waarom niet gewoon er voor draaien?
+1
dorpsrandhoeve
@pieta
Ik heb minder voerplaatsen als koeien, en als ik het er meteen voor draai, dan kan het fiatje dat het voer er bij moet duwen het niet meeer baas, omdat de dijk dan te groot is.
MTSTAMMINGA
@dorpsrandhoeve
Hoeveel koeien per voerplaats heb je dan ?
En hoeveel pk is dat fiatje ?
+1
oldhuus
@dorpsrandhoeve
Scheelt dat die 745xl nog een aftakaskoppeling heeft die je zelf mag bedienen, tegenwoordig met die electrische knopjes kun je sommige machines niet eens meer op gang krijgen zonder of de breekbouten vliegen je om de oren.
dorpsrandhoeve
@MTSTAMMINGA
60 plaatsen, 90 koeien

Fiatje is net geen 60 pk, maar is een semi smalspoor. Die duwt zichzelf gewoon weg als het teveel wordt.
dorpsrandhoeve
@oldhuus
Die koppeling laat ik toch zo vlot mogelijk pakken, maar dat spul van vroeger trekt het wel of niet, maar iets ertussen zoals een kapot lamellen pakket zoals dat modern spul kent zo'n ding niet zo gauw. Je moet die oude knarren dus nog niet zo snel afschrijven.
pieta
@dorpsrandhoeve
Voor ook eenb band er op maken kun je tegendruk geven met het voer van de andere zijde. Smiley
dorpsrandhoeve
@pieta
ding zit voor, achter hangt een veegmachine.
MTSTAMMINGA
Bij ons gaat de breekbout kapot dan Heb er weinige verstand van,maar dat hoort bij jou toch ook te gebreuren @milkman
milkman1
Ja maar met een volle bak en je start de voermengwagen dan op dan leeft de breekbout niet lang dus mechanisatiebedrijf heeft er een sterkere ingezet
MTSTAMMINGA
@milkman1
Dat is dan een dure breekbout denk ik ppff
Een oude Trekker met handkoppeling op de aftekas er voor gaat het wat rustiger het pakmoment

Maar waarom niet leegen na het laden ? @milkman
milkman1
@MTSTAMMINGABreekbout wil nu ook nog wel eens kapot gaan. Er zat echter maar een 6mm breekboutje in met staalkracht 8,8 nu een 8mm boutje met staalkracht 12,2 geloof ik. Karst wat bedoel je met waarom niet leggen naar het laden? Ee oude trekker met handkoppeling is inderdaad beter maar je kunt niet alles hebben
+1
MTSTAMMINGA
@milkman1
Heb de tekst aangepast
Ik vind het voordeel van de mengwagen Wanneer je voer maakt niet zoveel uit als er altijd maar voer voor hetvoerstek ligt Dus waarom na het vullen en mengen niet de voerwagen leeg draaien?
+1
milkman1
@MTSTAMMINGAIk draai de voermengwagen ook gelijk leeg hoor na het mengen want ik wil de tandwielbak niet weer kapot hebben!!
siebes
Trekker op 1400 toeren, 85 pk vertikaal,laat m draaien onder vullen, eerst hooi, dan gras, dan mais. anders mengt t niet goed.
laad 3 wagens in 1 uur. dus dat valt wel mee denk ik dan..
+2
ErikSmale
Meest belangrijke bij de laad volgorde is het eindresultaat. Het rantsoen dient goed gemengd te worden, daar heb je immers een mengwagen voor aangeschaft.

Is dit ook meegenomen in dat onderzoek?
+1
ErikSmale
Aanvulling: ik vermoed namelijk van niet gezien ze aangeven dat bij horizontaal de laad volgorde niet uitmaakt voor het eindproduct.

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's mengwagen , voermengwagen en voer geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
22
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
21