FCDF graaft kuil voor een ander en valt er zelf in
Campina heeft het mooi bedacht, FCDF wilde niet achter blijven en komt met een slap aftreksel van 0,005 ct premie voor de boer en 2ct meer voor de melk in het schap.
Albert Heijn gaat nu goedkoop pronken met dierenwelzijn dmv weidemelk, Campina ziet zijn diepte investering niet terug en de boeren van FCDF ook niet.
FCDF had het lef moeten hebben om boeren minimaal 0,5 ct premie te geven en dit volledig te verhalen op de consument door een hogere prijs te vragen in het schap.
Deel dit topic
Deel ook jouw kennis en inzicht
Hebben de thema's melk , campina , dierenwelzijn , boer en weidemelk geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste
Reacties
rff strijkt de winst op enkele centen per liter en wij krijgen 0.0005 euro extra per liter
ja ja we krijgen een hoger dividend. dus eerst belasting betalen dan 65% reserveren vervolgens het restant naar a en b aandelen en daarbij de a aandelen het minst.
wel een beetje cynisch geschreven maar helaas de werkelijkheid
Denk dat AH zich zeer zeker met de weidemelkwil onderscheiden met de rest, en dat er daardoor minder snel zal worden gestunt met de prijs.
Als je dierenwelzijn belangrijk vindt kun je dat niet selectief doen.
Campina heeft een goed en doordacht concept, het is te hopen dat de consument liever aan zijn eigen gezondheid denkt dan aan z'n portemonnee. De koeien van Campina merkmelk gaan ook de wei in. Alleen is het voor AH gewoon slikken, Omega 3 zit alleen in de merkmelk en niet in de private labels pakken die Campina levert.
FF kiest zoals gewoonlijk weer voor kort geluk, lange pijn. Het is nog triester dat er boeren zijn die blij zijn met 0,00000niks toeslag.
De koeien die deze zogenaamdeomega 3 melk produceren krijgen gewoon wat ander krachtvoer met meeer lijnzaad of iets dergelijks, wat ook nog duurder is, bovendien is er een veel grotere kans op pensverzuring, echt niet fijn voor die koe.
En het eind resultaat is dat er niet 60%maar 55% van het vet verzadigd is, eigenlijk heeft het dus nauwelijks effect opde hoeveelheid verzadigd vet die je naar binnen werkt als je melk of een ander melkproduct drinkt.
Bovendien is de vergoeding die de veehouder voor die melk ontvangt maar net voldoende om de extra kosten te kunnen dragen.
Dan is gewoon een geweldige stunt die Rff gedaan heeft, kost weinig, veel publiciteit voor weinig geld.
De meer opbrengst van deze weidemelk gaat ook in het weidegangfonds dus niet naar de winst van het concern Rff.en komt dus bovenop die 5 cent per 100 kg melk
die Rff garandeert.
RFF is zoals gewoonlijk gebaat bij een verlies voor Campina zodat ze geheel volgens hun eigen regels de eigen melkprijs ook kunnen laten zakken en de leden weer braaf JA knikken voor de marktconforme melkprijs.
En de verse weidemelk van RFF is een begin, als het aanslaat kan er ook kaas en toetjes van worden gemaakt, en dan worden de bedragen pas interessant. Qua marketing en geld verdienden zijn ze echt niet bij RFF.
RFF heeft een kans voor open doel laten liggen, ze haddenweidemelk onder eigen naam moeten verkopen. nu geven ze de macht WEER aan de retailers!
Lastig ook om dit verhaal uit te leggen aan de consument...
Gelukkig heeft RFF wel gewone weidemelk, waar het een hogere prijs voor kan vragen. Dat dit voor de boer dan nog niet onmiddelijk tot een spectaculaire prijsstijging lijdt is logisch, aangezien dagvers maar 15% van de omzet bepaald.
Gelukkig zijn er nog andere supers die wel Campina in de schappen hebben en ook 'gewone' melk onder huismerk. Hebben er vast geen moeite mee dan AH geen Campina-melk levert ...
Toch jammer dat FCDF geen echt hogere melkprijs nastreeft !
Het is tenminste een goed begin, en deze halve cent kan ook meer worden als er meer geld in het fonds komt. ( LNV bv.)
En zoals al eerder geschreven moet je niet te hoog beginnen met de prijs in het schap. ( introductieprijs).Bij een groot prijsverschil laat de consument het eerder staan. Als de afname wel groot is/word kan misschien de prijs ook nog wel iets hoger.
Ik blijf van mening dat de consument straks denkt dat hij voor een paar ct per pak de koeien in de wei kan houden en dat vind ik een totaal verkeerde ontwikkeling.
16000 - 400 = 15600 euro winst voor FCDF, dat is nou net wat ze willen, de melk zo laag mogelijk uitbetalen zodat de winst omhoog gaat!
Daar spiegelen ze de prestatie aan af .
Wordt wel weer terug betaald in aandelen zegt FCDF.
Maar helaas 35% waarvan max 2.40 euro op A en de rest op B en aangezien de meeste jonge boeren geen aandelen B in het bezit heeft, gaat het geld toch weer naar de oudere leden.
Ook hebben we net de vergaderingen gehad over dier ziekte bestrijding, en het plan van aanpak.
Helaas was er geen mogelijkheid om hier over "met de leden" te beslissen, FCDF had al besloten.
Het verhaal van Campina met haar merkmelk is voor de boeren ook nog geen winst. Ik hoor geluiden dat de extra voerkosten hoger liggen dan de toeslag die er ontvangen wordt. Dit moet dan straks in het weideseizoen weer terug verdient worden door het natuurlijke aanbod van omega3 vetzuren uit het verse gras. Per saldo schiet je er dan nog niet zo veel mee op als veehouder lijkt mij.
Als Campina zegt dat ze op huismerken 4 á 5 cent tekort komt in vergelijking met andere zuivelverwerking.
En FCDF krijgt een paar cent meer, hoe kun jij dan van een hogere boerenmelkprijs spreken?
Want biologische zuivel is natuurlijk altijd al weidemelk geweest
Vat je hem???