FCDF graaft kuil voor een ander en valt er zelf in

Het had zo mooi kunnen zijn, weidemelk in het schap en meerwaarde voor de boer.
Campina heeft het mooi bedacht, FCDF wilde niet achter blijven en komt met een slap aftreksel van 0,005 ct premie voor de boer en 2ct meer voor de melk in het schap.
Albert Heijn gaat nu goedkoop pronken met dierenwelzijn dmv weidemelk, Campina ziet zijn diepte investering niet terug en de boeren van FCDF ook niet.
FCDF had het lef moeten hebben om boeren minimaal 0,5 ct premie te geven en dit volledig te verhalen op de consument door een hogere prijs te vragen in het schap.

Deel dit topic

Reacties

Onbekend
helemaal mme eens jos.
rff strijkt de winst op enkele centen per liter en wij krijgen 0.0005 euro extra per liter
ja ja we krijgen een hoger dividend. dus eerst belasting betalen dan 65% reserveren vervolgens het restant naar a en b aandelen en daarbij de a aandelen het minst.
wel een beetje cynisch geschreven maar helaas de werkelijkheid
Onbekend
Ik snap niet dat de veehouders / leveranciers van FCDF het pikken dat een mogelijkheid om een hogere melkprijs af te dwingen bij de retailers door hun eigen cooperatie door de neus geboord wordt. Wie verzint het nou om en specifiek zuivel product in het huismerk te stoppen. Gegarandeerd dat alle retailers dit product in hun eigen huismerk willen hebben om er vervolgens mee te gaan stunten. Weg hogere melkprijs boeren!!!
Onbekend
Ach jongen, heb toch geen enkele illusie dat je als lid/ leverancier ook maar enig invloed hebt op de onderhandelingen tussen fabriek en retail. En dat is maar goed ook. Wij doen ons ding; melk leveren van goede kwaliteit rekening houdende met alle maatschappelijke eisen (en verder alle andere bullshit), en wij hebben ons bestuur mee gegeven toezicht te houden op de directie die vervolgens de hoogst mogelijke prijs voor het produkt moet zien binnen te halen. Kortom laat ieder doen waar hij of zij goed in is.
Denk dat AH zich zeer zeker met de weidemelkwil onderscheiden met de rest, en dat er daardoor minder snel zal worden gestunt met de prijs.
Onbekend
RFF krijgt wel degelijk een hogere prijs voor deze melk en Campina kan dit gewoon niet leveren. En dat ze het ook onder huismerk verkopen lijkt me logisch.
Als je dierenwelzijn belangrijk vindt kun je dat niet selectief doen.
Onbekend
Want een kletskoek allemaal. Friesland heeft het gewoon goed gedaan. Een vet contract met AH tegen een betere prijs én mooie marketing door te pronken met weidemelk wat ze toch eingeljk al altijd hadden. Niks geen moeilijk gedoe met omage3 6 en weet ik wat nog meer. Gewoon melk van de koe uit de wei! DAt ziet AH ook.
Onbekend
En AH gaat er weer mee stunten, volgend jaar is de prijs het zelfde, wordt de melk apart opgehaald en gaan de kosten dus omhoog. Hoe wil je in de winter WEIDE melk aan de man brengen. FF is gewoon dom bezig geweest, een kat in het nauw maakt rare sprongen.
Campina heeft een goed en doordacht concept, het is te hopen dat de consument liever aan zijn eigen gezondheid denkt dan aan z'n portemonnee. De koeien van Campina merkmelk gaan ook de wei in. Alleen is het voor AH gewoon slikken, Omega 3 zit alleen in de merkmelk en niet in de private labels pakken die Campina levert.
FF kiest zoals gewoonlijk weer voor kort geluk, lange pijn. Het is nog triester dat er boeren zijn die blij zijn met 0,00000niks toeslag.
Onbekend
Wat een bullshit die omega 3 melk of hoe dat ook genoemd wordt.

De koeien die deze zogenaamdeomega 3 melk produceren krijgen gewoon wat ander krachtvoer met meeer lijnzaad of iets dergelijks, wat ook nog duurder is, bovendien is er een veel grotere kans op pensverzuring, echt niet fijn voor die koe.

En het eind resultaat is dat er niet 60%maar 55% van het vet verzadigd is, eigenlijk heeft het dus nauwelijks effect opde hoeveelheid verzadigd vet die je naar binnen werkt als je melk of een ander melkproduct drinkt.

Bovendien is de vergoeding die de veehouder voor die melk ontvangt maar net voldoende om de extra kosten te kunnen dragen.

Dan is gewoon een geweldige stunt die Rff gedaan heeft, kost weinig, veel publiciteit voor weinig geld.

De meer opbrengst van deze weidemelk gaat ook in het weidegangfonds dus niet naar de winst van het concern Rff.en komt dus bovenop die 5 cent per 100 kg melk
die Rff garandeert.
Onbekend
RFF doet 2 miljoen in de pot en de rest moet van derden komen, sterkte. Die pensverzuring blijkt in de praktijk nauwelijks voor te komen. Ik vraag me nog steeds af hoe RFF in de winter weidemelk GARANTIE afgeeft.

RFF is zoals gewoonlijk gebaat bij een verlies voor Campina zodat ze geheel volgens hun eigen regels de eigen melkprijs ook kunnen laten zakken en de leden weer braaf JA knikken voor de marktconforme melkprijs.
Onbekend
Weidemelk hoef te toch niet in de winter te verkopen, het zou juist raar zijn om het in de winter te verkopen. Alleen in de zomer lopen koeien buiten en dan zou ik de weidemelk verkopen, dat snappen consumenten echt wel.

En de verse weidemelk van RFF is een begin, als het aanslaat kan er ook kaas en toetjes van worden gemaakt, en dan worden de bedragen pas interessant. Qua marketing en geld verdienden zijn ze echt niet bij RFF.
Onbekend
dit snappen de consumenten juist NIET ,kinderen op de lagere school zeggen dat melk van de fabriek komt!
RFF heeft een kans voor open doel laten liggen, ze haddenweidemelk onder eigen naam moeten verkopen. nu geven ze de macht WEER aan de retailers!
Onbekend
Op de regio vergaderinghebben ze al aangekondigd dat ze ook best weidemelk willen leveren onder huismerk, maar dan wel voor een hogere prijs en daar is toch niets mis mee.
Onbekend
Ze hebben het al voor dezelfde prijs aangeboden bij AH dus....
Onbekend
Tja, en als AH weidegarantie geeft dan kunnen ze moeilijk weer terug dus voor wie zou de onderhandelingspositie dan beter worden?
Onbekend
Tsja, jij begrijpt er niet zo heel veel van. Campina komt namelijk helemaal niet met weidemelk, maar met een produkt met een gezondheidsclaim. Daarvoor moet er wel geknoeid worden met het rantsoen van de koeien, wat niet erg natuurlijk lijkt.
Lastig ook om dit verhaal uit te leggen aan de consument...
Gelukkig heeft RFF wel gewone weidemelk, waar het een hogere prijs voor kan vragen. Dat dit voor de boer dan nog niet onmiddelijk tot een spectaculaire prijsstijging lijdt is logisch, aangezien dagvers maar 15% van de omzet bepaald.
Onbekend
Heb jij een functie in het (hoofd) bestuur van RFF,je weet er nogal veel van?
Onbekend
persoonlijk denk ik dat Tiny Sanders te veel en te vroeg heeft geroepen dat ...... etc, etc.Hij zit nu tussen twee vuren in, aan de ene kant de melkveehouders die hij (valse ?)hoop heeft gegeven en aan de andere kant de retails die zich de les niet laten lezen door 1 van de leveranciers. Voor de rest heb ik op dit moment geen verdere commentaar mede omdat ik vanavond RFF vergadering heb en wel eens de visie van he bestuur wil horen. Gisteravond wel even aan m'n stadse en PvdD-stemmer schoonzus gevraagd wat die nou van die weidemelk vond. Ze ging nu van biologische melk naar RFF-weidemelk overschakelen. Is er toch iemand die het weet te waarderen(ik vind het maar onzin overigens)
Onbekend
ik denk meer als teken van waardering, geld krijgen ze plenty . zoveel drinken ze ook weer niet
Onbekend
En een volgende stap is dat Campina met andere produkten onder FCDF door zal schieten , en de supper lacht er mee.
Onbekend
Wat knoeien met voer? Simpel en natuurlijk produkt zonder bijzondere toevoegingen(o.a. 'gepoft' lijnzaad) wat je in mindere mate hoeft te voeren als de koeien weiden. Reken maar dat er geweid wordt! En 's winters ook weidemelkkwaliteit. Werkt ook nog eens leuk als startbrok met 1550 VEM
Gelukkig zijn er nog andere supers die wel Campina in de schappen hebben en ook 'gewone' melk onder huismerk. Hebben er vast geen moeite mee dan AH geen Campina-melk levert ...
Toch jammer dat FCDF geen echt hogere melkprijs nastreeft !
Onbekend
Laten we het nu eens positief bekijken.
Het is tenminste een goed begin, en deze halve cent kan ook meer worden als er meer geld in het fonds komt. ( LNV bv.)
En zoals al eerder geschreven moet je niet te hoog beginnen met de prijs in het schap. ( introductieprijs).Bij een groot prijsverschil laat de consument het eerder staan. Als de afname wel groot is/word kan misschien de prijs ook nog wel iets hoger.
Onbekend
Ik lees het al. Wat zijn de FCDF boeren toch blij met hun 0,005 ct.
Ik blijf van mening dat de consument straks denkt dat hij voor een paar ct per pak de koeien in de wei kan houden en dat vind ik een totaal verkeerde ontwikkeling.
Onbekend
De bedoeling is uiteindelijk dat de verse zuivel duurder verkocht wordt, waardoor er meer melkgeld terecht komt bij alle leden van Campina. De onkosten van de producerende veehouders worden vergoed, uiteindelijk deelt ieder lid mee in de meeropbrengsten: het coöperatieve beginsel! Of dit projekt ook meeropbrengsten gaat opleveren is natuurlijk weer een andere diskussie, maar wanneer de merkmelk aanslaat, schiet een veehouder hier wel degelijk iets mee op.
Onbekend
gisteren vergadering gehad, weidemelk kost de RFF bijna niets. Het is hoe sceptisch ik ook eerst was een zeer goed com.plan. zoals een bestuurslid gisteren al zei, mocht het mislukken dan is er geen man overboord. Let wel het gaat hier maar om 300 miljoen kg dagzuivel die rond Groningen en Nijkerk apart opgehaald gaat worden en net zoals mij voorganger al zei verdeeld wordt onder alle weideboeren.
Onbekend
wat dacht je van ahold ERBIJ kopen?
Onbekend
helemaal mee eens,FCDF betaald de boeren een fooitje (0.0005/kg * 800000= 400 euro) en verkopen het met 2 cent extra in het schap (2 cent/kg * 800000 kg = 16000 euro
16000 - 400 = 15600 euro winst voor FCDF, dat is nou net wat ze willen, de melk zo laag mogelijk uitbetalen zodat de winst omhoog gaat!
Daar spiegelen ze de prestatie aan af .
Wordt wel weer terug betaald in aandelen zegt FCDF.
Maar helaas 35% waarvan max 2.40 euro op A en de rest op B en aangezien de meeste jonge boeren geen aandelen B in het bezit heeft, gaat het geld toch weer naar de oudere leden.
Ook hebben we net de vergaderingen gehad over dier ziekte bestrijding, en het plan van aanpak.
Helaas was er geen mogelijkheid om hier over "met de leden" te beslissen, FCDF had al besloten.
anonymous_602
Ik zie het iets anders. FF krijgt meer voor haar melk die ze normaal ook al ontvangt maar nu middels het weideverhaal commercieel kan inkleden. Laten we eerlijk zijn, het kost mij niets meer dan normaal om de weide melk te produceren aangezien de koeien normaal al weiden bij de zomerdag.

Het verhaal van Campina met haar merkmelk is voor de boeren ook nog geen winst. Ik hoor geluiden dat de extra voerkosten hoger liggen dan de toeslag die er ontvangen wordt. Dit moet dan straks in het weideseizoen weer terug verdient worden door het natuurlijke aanbod van omega3 vetzuren uit het verse gras. Per saldo schiet je er dan nog niet zo veel mee op als veehouder lijkt mij.
anonymous_602
Misschien is dat voor een ieder hier wel een betere investering.....
anonymous_821
Prijsstijging?
Als Campina zegt dat ze op huismerken 4 á 5 cent tekort komt in vergelijking met andere zuivelverwerking.
En FCDF krijgt een paar cent meer, hoe kun jij dan van een hogere boerenmelkprijs spreken?
anonymous_821
En deed die schoonzus dat voor de prijs?
Want biologische zuivel is natuurlijk altijd al weidemelk geweest
anonymous_1249
RFF heeft er dus helemaal geen marketing mee, omdat het in een AH pak zit.
anonymous_1249
Misschien is het beter als jullie je RFF aandelen inruilen voor aandelen Ahold..........

Vat je hem???

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's melk , campina , dierenwelzijn , boer en weidemelk geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
31
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
0