Weidemelk Campina

Van Mycampina.com:

"Campina gaat weidemelk leveren onder huismerk Nederlandse supermarkten

Nu onder het Campina-merk melk met onder meer een evenwichtiger vetzuursamenstelling is geïntroduceerd, treft Campina in Nederland voorbereidingen om onder het huismerk van supermarktketens consumptiemelk te kunnen gaan leveren van koeien die in de zomer in de wei lopen. Voor hun huismerken vragen supermarktketens deze ?weidemelk?, die zich verder niet onderscheidt van gewone melk. Veehouders die in ophaalgebieden van deze melk wonen, hoeven niets bijzonders te doen, behalve desgevraagd aangeven of ze weidegang toepassen. Wel kunnen voor veehouders de melkophaalschema?s veranderen.

Het gaat bij deze melk om de huismerken van de supermarktketens in Nederland. Deze huismerken vertegenwoordigen een aanmerkelijk volume, waarvan Campina een belangrijke aanbieder is. Deze huismerken staan voor een lagere prijs in het schap dan melk onder het Campina-merk, maar voor een hogere prijs dan C-merken, waarvoor de consument gemiddeld genomen circa 40 cent per liter betaalt, afhankelijk van de supermarktketen.
Melk onder het Campina-merk is hoger gepositioneerd dan de huismerken. Het marktaandeel van melk onder Campina-merk bedraagt zo?n 23 procent. Sinds enkele weken heeft deze melk onder Campina-merk een evenwichtiger vetzuursamenstelling. De introductiecampagne loopt volop, met veel reclame op TV. De reacties van consumenten en supermarkten zijn positief, maar het is duidelijk nog te vroeg om iets te kunnen zeggen over de ontwikkeling van de afzet.

Melk is melk, maar niet alle melk is hetzelfde
Meer en meer supermarktketens in Nederland willen voor consumptiemelk onder hun huismerk alleen melk van koeien die weidegang kennen. Directe aanleiding voor Campina om dit ook aan te bieden, is het aanbieden van weidemelk onder private label door Friesland Foods.
Dit geeft verder invulling aan het uitgangspunt van Campina dat melk melk is, maar niet alle melk hetzelfde. Dat rechtvaardigt het prijsverschil voor de consument:
* Melk onder het Campina merk heeft een hogere consumentenprijs. Melk onder Campina-merk onderscheidt zich door een evenwichtiger vetzuursamenstelling (op jaarbasis 20 procent meer onverzadigde vetzuren dan gewone melk), geproduceerd door herkenbare Nederlandse Campina-veehouders die hun koeien speciale natuurlijke bijvoeding geven, in combinatie met weidegang. Bovendien heeft Campina volgens het groene-stroommodel voor Campina melk voldoende verantwoord geproduceerde soja gereserveerd;
* Melk onder de huismerken van supermarktketens is afkomstig van koeien die in het weideseizoen in de wei kunnen grazen. Het betreft meestal Nederlandse melk en kan ook worden aangeboden door andere leveranciers dan Campina;
* Melk onder C-merken. Het is ook melk, maar vooral goedkoop. Is ook afkomstig uit andere landen. Een scala aan aanbieders is denkbaar. Daardoor is voor consumenten de herkomst onzeker.

Veehouder is en blijft vrij in zijn keuze voor weidegang
Afgezien van Campina merkmelk en biologische melk, waarvoor toepassing van weidegang verplicht is, hanteert Campina de stelregel dat ze het belang van weidegang onderstreept, maar dat iedere veehouder vanuit zijn eigen situatie kiest voor weidegang, ja of nee. Die vrijheid is er en die blijft er. De informatie over het weiden nemen buitendienstmedewerkers sinds jaar en dag mee in de periodieke contacten met veehouders en de daaraan gekoppelde inventarisatie van bedrijfsgegevens. Van iedere veehouder heeft Campina vastgelegd of hij weidegang toepast, ja of nee. Zo?n 85 procent van de Campina-veehouders past weidegang toe.

Wat is weidegang?
Onder weidegang wordt verstaan dat het melkvee onder normale omstandigheden een deel van het grasrantsoen opneemt door grazen in de wei. Als vuistregel wordt uitgegaan van minimaal 120 dagen (in de periode van 15 april tot 1 november), gemiddeld minimaal zes uur per dag. Het betekent dus ook geen weidegang als het weer het niet toelaat (te koud, te nat).

Campina gaat weidemelk leveren onder huismerk Nederlandse supermarkten

Nu onder het Campina-merk melk met onder meer een evenwichtiger vetzuursamenstelling is geïntroduceerd, treft Campina in Nederland voorbereidingen om onder het huismerk van supermarktketens consumptiemelk te kunnen gaan leveren van koeien die in de zomer in de wei lopen. Voor hun huismerken vragen supermarktketens deze ?weidemelk?, die zich verder niet onderscheidt van gewone melk. Veehouders die in ophaalgebieden van deze melk wonen, hoeven niets bijzonders te doen, behalve desgevraagd aangeven of ze weidegang toepassen. Wel kunnen voor veehouders de melkophaalschema?s veranderen.

Het gaat bij deze melk om de huismerken van de supermarktketens in Nederland. Deze huismerken vertegenwoordigen een aanmerkelijk volume, waarvan Campina een belangrijke aanbieder is. Deze huismerken staan voor een lagere prijs in het schap dan melk onder het Campina-merk, maar voor een hogere prijs dan C-merken, waarvoor de consument gemiddeld genomen circa 40 cent per liter betaalt, afhankelijk van de supermarktketen.
Melk onder het Campina-merk is hoger gepositioneerd dan de huismerken. Het marktaandeel van melk onder Campina-merk bedraagt zo?n 23 procent. Sinds enkele weken heeft deze melk onder Campina-merk een evenwichtiger vetzuursamenstelling. De introductiecampagne loopt volop, met veel reclame op TV. De reacties van consumenten en supermarkten zijn positief, maar het is duidelijk nog te vroeg om iets te kunnen zeggen over de ontwikkeling van de afzet.

Melk is melk, maar niet alle melk is hetzelfde
Meer en meer supermarktketens in Nederland willen voor consumptiemelk onder hun huismerk alleen melk van koeien die weidegang kennen. Directe aanleiding voor Campina om dit ook aan te bieden, is het aanbieden van weidemelk onder private label door Friesland Foods.
Dit geeft verder invulling aan het uitgangspunt van Campina dat melk melk is, maar niet alle melk hetzelfde. Dat rechtvaardigt het prijsverschil voor de consument:

* Melk onder het Campina merk heeft een hogere consumentenprijs. Melk onder Campina-merk onderscheidt zich door een evenwichtiger vetzuursamenstelling (op jaarbasis 20 procent meer onverzadigde vetzuren dan gewone melk), geproduceerd door herkenbare Nederlandse Campina-veehouders die hun koeien speciale natuurlijke bijvoeding geven, in combinatie met weidegang. Bovendien heeft Campina volgens het groene-stroommodel voor Campina melk voldoende verantwoord geproduceerde soja gereserveerd;
* Melk onder de huismerken van supermarktketens is afkomstig van koeien die in het weideseizoen in de wei kunnen grazen. Het betreft meestal Nederlandse melk en kan ook worden aangeboden door andere leveranciers dan Campina;
* Melk onder C-merken. Het is ook melk, maar vooral goedkoop. Is ook afkomstig uit andere landen. Een scala aan aanbieders is denkbaar. Daardoor is voor consumenten de herkomst onzeker.

Veehouder is en blijft vrij in zijn keuze voor weidegang
Afgezien van Campina merkmelk en biologische melk, waarvoor toepassing van weidegang verplicht is, hanteert Campina de stelregel dat ze het belang van weidegang onderstreept, maar dat iedere veehouder vanuit zijn eigen situatie kiest voor weidegang, ja of nee. Die vrijheid is er en die blijft er. De informatie over het weiden nemen buitendienstmedewerkers sinds jaar en dag mee in de periodieke contacten met veehouders en de daaraan gekoppelde inventarisatie van bedrijfsgegevens. Van iedere veehouder heeft Campina vastgelegd of hij weidegang toepast, ja of nee. Zo?n 85 procent van de Campina-veehouders past weidegang toe.

Wat is weidegang?
Onder weidegang wordt verstaan dat het melkvee onder normale omstandigheden een deel van het grasrantsoen opneemt door grazen in de wei. Als vuistregel wordt uitgegaan van minimaal 120 dagen (in de periode van 15 april tot 1 november), gemiddeld minimaal zes uur per dag. Het betekent dus ook geen weidegang als het weer het niet toelaat (te koud, te nat).

Rayonadviseurs gaan status inventariseren
Te beginnen in de gebieden waar Campina weidemelk voor huismerken wil ophalen, zullen de rayonadviseurs de komende tijd van alle betrokken veehouders nalopen of nog steeds klopt wat in het computersysteem is vastgelegd over het toepassen van weidegang. Van veel veehouders weten de rayonadviseurs dit. In gevallen dat ze dit niet weten, zullen de buitendienstmedewerkers de veehouders per e-mail of telefonisch benaderen om het vastgelegde gegeven te controleren.
Ter bevestiging verwacht Campina aan de veehouders in deze gebieden in de loop van mei een overzicht te sturen waarop staat wat er is vastgelegd over weidegang (?past weidegang toe: ja/nee?).

Weidemelk apart ophalen
Wanneer Campina aan supermarktketens weidemelk gaat leveren onder huismerk, zal ze het benodigde volume gescheiden gaan ophalen bij veehouders van wie bij Campina bekend is dat ze weidegang toepassen.
Dat betekent dat de komende maanden opnieuw veranderingen in melkophaalschema?s te verwachten zijn. En in het najaar waarschijnlijk weer, omdat alle koeien dan weer op stal gaan. Campina merkmelk en biologische melk blijven natuurlijk het hele jaar gescheiden opgehaald worden.

Weidegang en Campina merkmelk
Campina merkmelk met een evenwichtiger vetzuursamenstelling wordt vanzelfsprekend niet afgevuld onder huismerk. Niettemin speelt weidegang ook een belangrijke rol bij Campina merkmelk, naast het verstrekken van een aangepast rantsoen, met daarin Nutex Omega 3.
Op jaarbasis bevat Campina merkmelk 20 procent meer onverzadigde vetzuren dan gewone melk. Een Campina merkmelk-veehouder krijgt elke maand een norm voor het percentage onverzadigd vet. Dit beweegt mee met het verloop van het percentage onverzadigd vet in reguliere melk.
Hierin zit de financiële prikkel voor het toepassen van weidegang: elke maand krijgt de veehouder een vergoeding ter compensatie van de hogere voerkosten van Campina merkmelk. De vergoeding is afhankelijk van de mate waarin de veehouder de maandnorm aan het percentage onverzadigde vetzuren voldoet. Hoe beter, hoe hoger de vergoeding. Wie dat percentage realiseert met veel weidegang, krijgt op basis van de vetzuursamenstelling wel de vergoeding, maar maakt minder kosten.Verder hebben deze veehouders nadrukkelijk getekend voor het toepassen van weidegang."

Er wordt weer als vanouds gestreden in het zuivelschap, RFF wordt met gelijke munt terugbetaald!

Ik lees niets over een extra vergoeding voor het weiden, een eventuele bonus zal dus van de stichting weidemelk moeten komen: ook over deelname hieraan lees ik niets. Wordt vervolgd.....

Deel dit topic

Reacties

Onbekend
Goedzo !!!! 😄 :-):-)als de weidemelk ook nog extra beloond wordt, vind ik het prima
Onbekend
Zal niet gebeuren door Campina, verwacht ik: Campina hanteert de stelregel dat alle leden dezelfde melkprijs krijgen, slechts voor extra inspanningen wordt extra betaald. Nu haalt men weidemelk op bij melkveehouders die reeds weiden, dus geen extra inspanning en bijbehorende vergoeding.
Hopelijk weet Campina wel wat geld uit het fonds van de stichting Weidegang los te peuteren, elke cent die we uit Friesland weg kunnen slepen is een mooie opsteker!
Onbekend
Heb een mail ontvangen van Campina om aan te geven of de koeien in de wei lopen of niet.Ik hoef daar geen hogere prijs voor omdat het buiten laten lopen al winst is.
Onbekend
Ben benieuwd of wij ook zo'n mail krijgen: onze melk wordt verkaasd tot NH-kaas en dat blijft zo gezien het plusje dat daar op zit. Weidegang of niet maakt dan dus niets uit.
Onbekend
sjakie schreef:

> Hopelijk weet Campina wel wat geld uit het fonds van de
> stichting Weidegang los te peuteren, elke cent die we uit
> Friesland weg kunnen slepen is een mooie opsteker!

Ik geef je weinig hoop. Het is een fonds wat eerst nog meer gevuld moet worden. Tot nog toe blijft het vooral bij mooie woorden, concrete toezeggingen heb ik nog niet gezien. Misschien dat Campina daar nu verandering in gaat brengen.......
Onbekend
Campina wil niet meedoen aan het weidefonds.
leuk artikel: [www.peopleplanetprofit.be]

"elke cent die we uit Friesland weg kunnen slepen is een mooie opsteker!"
Wat een afgunst, ga uit van je eigen kracht in de markt. FF stopt zelf geldt in het Weidefonds en als Campina dat ook zou doen, zouden hun boeren daar pas geld van kunnen krijgen.
Onbekend
Absoluut geen afgunst, wilbert, doodgewoon 'een oog voor een oog......'.

RFF heeft moedwillig een goede mogelijkheid de consumentenprijs voor consumptiemelk substantieel te verhogen de grond in geboord door de troeven in handen van de retail te leggen, dit louter uit defensieve concurrentie-overwegingen (hoezo van eigen kracht uitgaan?). Wat mij betreft is elke cent die uit Friesland wordt weggesleept dan ook ééntje die dubbel telt in deze concurrentiestrijd. RFF heeft met haar handelswijze overduidelijk aangegeven dat haar prioriteiten niet liggen bij een oplopende melkprijs; schandalig!
Campinaleden zitten op dit moment niet echt te wachten op een uitkering uit het weidegangfonds: vooralsnog een sigaar uit eigen doos, die ook nog eens de moeite van het inboeken niet waard is.
Onbekend
FF ging Campina rechts voorbij met zijn weidemelk,nu is Campina weer langs zij.
Ze doen gewoon weide melk in een pak en gaan zo de concurentie met FF weer aan.En zonder extra kosten maar voor marktaandeel.
Wellicht komen ze volgend jaar wel met weidemelk uit het groenehart heeft mischien wel weer toegevoegde waarde.
anonymous_602
Tja, en alle Campina-boeren hier maar klagen over de Friesland Foods deal met Albert Hein.......
anonymous_602
De merk melk heet idd Campina melk. Dat is dus de standaard nu voor Campina melk in het koelvak. De weidemelk die Campina nu onder private label levert is net als die van FF van koeien die een bepaalde tijdsduur per dag geweid worden. Hier wordt dus geen Nutex etc. gevoerd.
anonymous_821
Campina gaat dus overstag.
anonymous_821
Terecht, als er geen weidemelk was gekomen dan was Campina's nieuwe melk beter uit de verf gekomen.
Ik ondek nu dat Campina die melk helemaal geen naam heeft gegeven, dat is niet slim, moeten ze gauw doen

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's zomer , stal , koeien , melk , campina , melkvee , soja , weidegang , huismerk , rantsoen , omega en weidemelk geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
12
DEELNEMERS
3
WEERGAVES
22