Hoor jij ook bij de 'gouden generatie' ?

Hay was weer goed op dreef!, wie van jullie waren hier ook??:

<b>Chinese 'honger' naar melk zorgt voor 'gouden generatie'

Een Brabanthal vol jonge boeren hing gisteren aan de lippen van Hay Zeegers, een oude rot in het vak. En hij op zijn beurt zei jaloers te zijn op jonge melkveehouders. "Jullie zijn de gouden generatie. De tekorten die er nu op wereldniveau zijn houden nog wel aan en dat is goed voor de melkprijs." Als voorbeeld noemde Zeegers de honger van de Chinezen naar melk en melkproducten. Angst dat ze ooit zelfvoorzienend worden, hoeft er zijns inziens niet te zijn.
</b>
"De Chinezen maken 20 procent uit van de wereldbevolking en hebben maar zes procent van de wereldgrond die geschikt is voor voedselproductie. En kijk naar de Russen. Hun behoefte is net zo groot als de 11 miljard liter die wij nu produceren." Om eraan toe te voegen dat alle jongeren eerst veel van de wereld moeten gaan zien zodat ze weten hoe goed het in Nederland is. Niet alleen wat betreft dierenwelzijn, maar ook om zich te realiseren dat Nederland bijna het beste klimaat ter wereld heeft om koeien te houden. "Vorig jaar hebben we zeven keer het gras gemaaid. Dat kan nergens ter wereld."

De aanstaande fusie van Campina met Friesland Foods, was op deze internationale jongerendag - bij de nieuwe coöperatie zitten ook veel Duitse boeren - een terugkerend thema, evenals de vraag wat de coöperatie aan meerwaarde biedt boven het leveren van de melk aan goed betalende particuliere opkopers. Voor Zeegers was het antwoord op die laatste vraag duidelijk: "De coöperatie geeft je een goed gevoel; je hebt minder stress; je weet dat het geld op tijd komt en je hebt de zekerheid dat de melktank op tijd wordt leeggemaakt."

Directeur Timo Huges van de grootste bloemen- en plantenveiling Flora Holland heeft ook ervaring met shoppende coöperatieleden en zijn standpunt is: "Je hoort erbij of je hoort er niet bij, maar niet het ene moment wel en het andere moment niet. Het is net de beurs: je gaat in aandelen voor het snelle korte gewin en in beleggingsfondsen voor de lange termijn. De coöperatie is de lange termijn."

Hij kreeg volop bijval van Campina-directeur Wouter de Bruijn. "We zijn een familiebedrijf, geen duiventil." In een zogenoemde Lagerhuis-discussie - stemmen met de voeten - konden de jongeren letterlijk laten zien waar ze zelf staan. Campina kan gerust zijn. Ook de nieuwe generatie veehouders ziet - hoewel kritisch volgend - de voordelen van het al een eeuw oude coöperatie-systeem. Bij de stelling 'coöperatief ondernemerschap is uit de tijd', liep praktisch de hele zaal naar de oneens-zijde.

En bij 'Campina remt het ondernemerschap' bleven er slechts twee handenvol jongeren over aan de oneens-kant. Als je, zoals in een coöperatie, de handen ineenslaat biedt dat meer zekerheid. En je kunt je op de productie richten omdat andere rompslomp je uit handen wordt genomen waren enkele van de argumenten vóór. Dat laat onverlet dat Campina best wat meer het voortouw mag nemen in het bepalen van de melkprijs. 'Voor een topproduct moet een topprijs worden betaald.' En de melkquota konden volgens velen zo snel mogelijk afgeschaft, want die belemmeren de groei van veehouders.

Ook Campina doet er goed aan te blijven groeien, vinden de meeste jonge boeren. Door nieuwe producten te ontwikkelen voor de Europese markt en geleidelijk een positie in Azië op te bouwen en door samenvoegingen. De volgende fusiepartner, na Friesland Foods, hoeft niet per se Duits te zijn, maar 'Europees en gezond', zoals een jonge Duitser het verwoordde. Een duidelijke wens voor volgend jaar - als de fusie naar verwachting een feit is - was er ook: geen broodjes, melk en Campina-toetjes meer, maar een warme lunch.

[www.brabantsdagblad.nl]

Deel dit topic

Reacties

Onbekend
Onbekend
hey dat ben ik!
Onbekend
7 keer het gras gemaaid?

jam`n gazon!
Onbekend
Mooi verhaal van Zeegers maar alleenfeitelijk onjuist, China is vorig jaar minder in plaats van meer gaan importeren. Als hij de pz. sitebezoekt kan hij zien hoe het zit.
Onbekend
Zeegers is, zoals we het hier in Groningen zeggen: een praotjeboksum.
Onbekend
In aandelen ga je voor de lange termijn, in beleggingsfondsen vooral voor het spekken van de kas van de uitgevende instelling. Als je toch een vergelijk wil maken.
Onbekend
Door de toenemende wereldvraag, zullen de zuivelprijzen inderdaad nog verder omhoog gaan, tegenover dat de productie in vehouding achterblijf.
Onbekend
Sorry,maar bij zulke evenementen/healings denk ik gelijk aan Jomanda,emiel ratelbant enz. ja de sympatie van de kudde moet toch weer opgeladen worden en het mooiste is alles is weer vergeven en vergeten!!
Onbekend
aan co scholten ////co je was toch ook in brussel en daar werd gezegd dat de uitvoer naar china en india vorig jaar niet was gestegen ten op zichte het jaar daarvoor en de vertegenwoordiger van de eu cmmissaris kon dit alleen maar bevestigen dus wat staat hay zegers daar uit zijne nek te kletsen
Onbekend
Dat Campina zo'n spreker uitnodigd.
Onbekend
hij wordt geadoreerd door die brabo's
anonymous_821
In het Agr.Dagblad een heel ander verslag over de jongerendag
<<<<<<<<<
Veel vragen en weinig antwoorden over de fusie
DOOR DERK KLEIN KRANENBERG
ACHTERGROND
De jonge leden van de zuivelcoö­peratie Campina hadden gisteren veel vragen op de internationale jongerendag van hun bedrijf. De meeste gingen over de invloed van leden binnen de coöperatie na de fusie met Friesland Foods, de melkprijs en de financiering binnen de nieuwe beoogde coöpe­ratie. Zij kregen echter weinig antwoorden van Campina-voor­zitter Kees Wantenaar en Mana­ging- directeur Wouter de Bruijn.
Wantenaar wilde als onderhan­delaar geen nadere toelichting geven over het fusieproces. Hij meldde alleen dat de ledenraad van Campina op 7 mei van dit jaar besluit of de fusie doorgaat of niet. Daarnaast blijft de zeg­genschap volgens hem bij de le­den van de coöperatie en betaalt die een ambitieuze melkprijs uit. Grote coöperaties zijn volgens De Bruijn nodig om meer macht te krijgen ten aanzien van haar afnemers. ”Zij moeten nee tegen hun klanten kunnen zeggen”, zegt hij. Als voorbeeld noemt hij daarbij de onderhandelingen van Campina over de kaasafzet aan de Franse supermarktketen Car­refour. ”Wij wilden 10 cent per kilo meer krijgen voor onze kaas.”
Carrefour wilde die prijsverho­ging niet betalen en stapte over op een andere leverancier. De Bruijn: ”Een paar maanden later kwam Carrefour weer terug bij ons en betaalde 20 cent per kilo meer. Dat geeft aan dat de be­trouwbaarheid en de kwaliteit van een coöperatie belangrijk zijn voor supermarkten.”



Powered by TECNAVIACopyright (c)2008 Agrarisch Dagblad, publicatie 14/02/2008

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's gras , koeien , melk , melkprijs , campina , fusie , dierenwelzijn , melktank , ondernemerschap , melkveehouders , europees , hay zeegers , klimaat en jonge boeren geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
12
DEELNEMERS
2
WEERGAVES
1