Cumela fel tegen uitfaseren drijfmest

Afscheid nemen van drijfmest houdt in dat er een miljardeninvestering nodig is om de sector aan te passen aan de nieuwe situatie. Dat is de reden dat brancheorganisatie Cumela hier fel tegen is.

Deel dit topic



 Cumela fel tegen uitfaseren drijfmest (nieuweoogst.nl)

Afscheid nemen van drijfmest houdt in dat er een miljardeninvestering nodig is om de sector aan te passen aan de nieuwe situatie. Dat is de reden dat brancheorganisatie Cumela hier fel tegen is.

Nieuwsgrazer

Laatste  |  

Reacties

+1
hans1980
Terecht maar gaan we winnen?
Kringloper
@hans1980 In Den Haag liggen ze echt niet wakker van Cumela!
+1
newholland6640
Logisch dat ze tegen zijn, dat kost cumela omzet...
+2
Melkboer16
@newholland6640 dus jij denkt dat je je stal zo aan kan passen?
TeunFendt
@Melkboer16 in principe hoef je je stal niet aan te passen wat ik begrijp. Je kan het ook met korrels doen gemaakt van drijfmest. Als je dan met een handvol boeren op een plek samen een soort fabriek maakt waar je je drijfmest heen brengt en mestkorrels voor terug krijgt kan dit nog best wel de toekomst worden. Eigenlijk werken korrels veel mooier als je goed bekijkt. Je hoeft niet meer met n zware ton over t land bij mais doe je het tegelijk met zaaien dit kan misschien nog wel geld opleveren?
+2
Frans Z.
@TeunFendt Geld en tijd over,of nie?
+1
Erco
@Frans Z. kijk eens naar zijn leeftijd. nog lekker jong, onbezonnen en naief
+1
wim-same
@TeunFendt en wat kost zo'n bewerking om er korrels van te maken. En hoe milieu belastend is het om die korrels te maken, Daar heb je toch ook flinke motoren voor nodig.
+3
Mkl87
@wim-same misschien kan hij er een leuk schoolproject van maken 👍
+8
cs-agrar
Quote Reactie van @TeunFendt:
Als je dan met een handvol boeren op een plek samen een soort fabriek maakt waar je je drijfmest heen brengt en mestkorrels voor terug krijgt kan dit nog best wel de toekomst worden.

🤔 dus we gaan die mest transporteren naar een fabriek, daar gaan we het bewerken, om vervolgens weer terug te rijden naar die boer zn land... Ja, dit klinkt ook echt als een verbetering richting milieu cq klimaat. energie stukslaan en geld weggooien is beter op zn plaats
+1
grondlozeboer
@cs-agrar farmingsimulator is hier prima op zn plek
BertK
@grondlozeboer Al een 633 FWD aangekocht? Die blijven gaan. Duurzaam!
grondlozeboer
@BertK nee man, ik heb n ander merk met luchtgeveerde stoel die ook duurzaam is
huske
@cs-agrar wat die jongen daar schets Word wel de toekomst verwacht ik. Is die bij van bakel al aan het draaien?
Favorit614
Quote Reactie van @huske:
toekomst

alleen voor tuincentra en verre export interessant, waar ze weinig mest en veel geld hebben.
Farma_boerke
Meer een kwestie dat ze de huidige apparatuur moeten afschrijven en nieuwe moeten aanschaffen.
+3
Nevergiveup
@Farma_boerke Dat vind den Haag wel fijn , goed veel geld rondpompen.
Farma_boerke
@Nevergiveup tuurlijk daar pakken ze mooi van mee
+6
Frans Z.
Wij moeten hier met alleman achter gaan staan, ook onze organisaties incl. LTO.,voordat ze weer mee gaan denken. Tot hier en niet verder.
BoerBart
@Frans Z.
Remkes heeft de stok gemaakt waar we mee geslagen kunnen worden. Willen we dit niet dan zullen we met iets beters moeten komen. Daar ben ik het meest bang voor.
De sector is al is vaker met "iets beters(??)" gekomen.
Denk aan de fosfaatreferenties, fosfaatrechten, wegen en monsteren, fosfaatreductieplan, stand-still, kringloopwijzer en een hele grote stapel leeg-grondgebonden-gezever.

Doe mij dan maar plan Remkes.
+2
matt
@BoerBart stel dat we er in slagen om voor 2030 drijfmest uit te bannen.

En ook nog eens 50% ammoniak gereduceerd hebben.
Is het dan klaar,laten ze dan ons met
Rust ?
+1
BoerBart
@matt
Je wordt pas met rust gelaten als je hele boerderij inclusief vergunningen gesloopt is.
Een goede ondernemer moet je uitdagen. Een consistent doordacht beleid kan zo'n uitdaging zijn.
Hoe moeilijk het soms ook is.
Rust is voor pensionarissen.
+1
pieta
@BoerBart Je kunt het uitdagen noemen. Tergen zou er ook het woord voor kunnen zijn.
+1
matt
@BoerBart uitdagen

Als de vooruitzichten hopeloos zijn,dan spreken ze van “uitdagend”
+11
verbi
@matt Nee.Het gaat helemaal niet over die drijfmest. Een hoop boeren kunnen dit niet opbrengen of willen dit niet meer die stoppen dan en daar gaat het om zonder vergoeding boeren opruimen en dan zeggen dat ze verontwaardigd en geschokt zijn. Die die investering wel doen gaan ze dan weer een treiterregeling treffen met hetzelfde gevolg. Weten die figuren in het Haagse wel wat voor een ellende ze de gezinnen aandoen of intereseert ze dat geen hol.
hans1980
@verbi boeren weg , meer natuur en 1000en ha's zonneweides
+2
Frans Z.
@verbi Eerst moet alles emissiearm,en voor dat je je vloer afbetaald hebt gaat drijfmest in de ban.
matt
@verbi ze dat geen hol

Interesseren zich het meest in zijn eigen hol.
hans1980
@matt nee
+1
Bekkink
@BoerBart honger in Nederland, dat is de beste oplossing. Nederlanders zijn een ontzettend verwend volk!
+2
ROORDAJ
@BoerBart Remkes weet niet wat vaste mest is.Dit is drijfmest gemengt met stro,noodgedwongen ontstaan door het opstalsysteem van koeien vroeger op de grup.Om het ook nog een beetje stapelbaar te maken werdt de gier alvast afgevangen.
Nou bij de huidige bedrijfsgrootes moet je dan al veel stro laten aanvoeren wat er niet is of veel te duur wordt.
Nog afgezien van het aanwenden en de tijd die het nodig heeft om te verteren om het niet weer mee te oogsten in een snede ben ik blij dat drijfmest verpompbaar is en laat dat maar mooi zo blijfen.
wim-same
@ROORDAJ Ik gebruikte voor mijn vleesvee gehakselde Miscanthus als strooisel in een potstal
Dat is pas mooie ruige mest.
+1
Gert v4
@BoerBart de overheid zet je hand klem, om daar vanaf te komen moet je je eigen hand amputeren. Dat is beide niet fijn, de overheid moet die hand niet klem zetten!! Het is allemaal gebaseerd op nonsens. Voor wie telt bijvoorbeeld de depositie van stikstof dmv onweer? Dat zal wel in be boeken gaan als stikstof uit de landbouw! Dat is oneerlijk en onredelijk, maar ik denk dat gemiddelde politicus niet eens weet dat dmv bliksem 40 kg stikstof per hectare neer kan dalen!
Bert353
@Gert v4 zeg dat maar niet te hard, anders gaan ze daar ook vervuilingsbelasting halen, daar bij het onweer.... 😂
+3
suggs 73
Cumela heeft anders zelf ook genoeg de boeren de strot door geduwd om meer werk in handen te krijgen en de boeren de rekening te presenteren , mogen ze nu zelf het gaan ondervinden .
+2
BertK
@suggs 73wie kunnen er zonder loonwerker?
+2
suggs 73
@BertK stel je laat het nu sleepslangen door de loonwerker , omdat de investering voor je niet uit kan en voor de loonwerker een verdienmodel heeft , stel dat de ketsplaat weer mag en je zou zelf zo'n machine weer aanschaffen omdat het nu wel haalbaar is , en de cumela probeert dat tegen te houden omdat het hun werk en inkomsten gaat kosten , zo zie ik dit , andersom zouden ze het toejuichen .
+3
wim-same
@suggs 73 Wat heeft Cumela of een loonwerker dan door je strot geduwd ? Ik ben zelf ook loonwerker geweest, maar ik ken ook college loonwerkers niet anders dan dat ze juist altijd klaar staan voor hun klanten, maar zeker niet om iets door de strot te drukken. Trouwens er is ook niet een boer die zich iets door de strot laat drukken.
+2
suggs 73
@wim-same Cumela heeft zich enorm ingezet op het invoeren van het kenteken plicht en apk keuring , hebben er zelfs actie voor gevoerd , in ruil voor de 40 km en rijden op andere wegen , aangezien hun klanten veel op de weg zitten en boeren minder , moeten we nu allemaal aan de kenteken en de apk en wegenbelasting komt er nog achteraan , loonwerkers kunnen en gaan het doorberekenen aan hun klanten , waar kan ik de rekening neerleggen en ook nog betaald krijgen?
+4
wim-same
@suggs 73 Nederland is het enige land in Europa waag geen kenteken plicht is, en voor de export van gebruikte machines is het ook moeilijke handel als er geen kenteken op zit. En met het steeds groter en zwaarder wordende landbouw verkeer kan het ook helemaal geen kwaad dat er eisen komen wat betreft de veiligheid.
+1
suggs 73
@wim-same Dat zoiets vanuit de politiek komt ok , maar dit heeft bij mij altijd gevoeld als een mes in de rug , met of zonder kenteken maakt voor de veiligheid niets uit , dat de machines steeds groter en zwaarder worden is duidelijk , maar of hier dan een snelheidsverhoging met kenteken veiliger is dan lager en zonder , dat betwijfel ik sterk , het ging de cumela in eerste instantie om de snelheidsverhoging omdat ze de meeste tijd kwijt zijn met transport over de weg , zij zullen de pijn het minst voelen omdat ze alles door kunnen berekenen , dat er eisen komen prima , maar dan wel overeenkomstig met het soort voertuig , een wagentje is wel iets heel anders dan een kieper van 25 ton , maar iedereen moet nu ongeacht aan de bak .
+2
wim-same
@suggs 73 ook de boeren uit mijn buurt hebben inmiddels al geen wagentjes meer hoor. En de kentekenplicht had er toch gekomen. Had je dat dan gewild helemaal zonder van je te laten horen ? Nu hebben boeren nog steeds de mogelijkheid om geen kenteken aan te vragen, en is er ook nog een snelheids grens. Als de overheid het zelf bepaald had was er totaal geen grens geweest. Waar bleef de advies commissie van de Boeren ?
Favorit614
Quote Reactie van @suggs 73:
snelheidsverhoging met kenteken veiliger

Kenteken maakt het verkeer niet veiliger , wel beter traceerbaar als je door een rood stoplicht rijd ect.
Daarbij komt er voor snellere trekkers APK , dat maakt het wel veiliger.
Hogere snelheden maakt het mogelijk om op rondwegen te rijden ipv door dorpen of stadswijken,waar je soms met goed fatsoen niet door kunt.
Daarbij geeft de hogere snelheid en gebruik mogen maken van de rondwegen, lagere transporttijden dat is goedkoper.
brabo
Quote Reactie van @Favorit614:
Hogere snelheden maakt het mogelijk om op rondwegen te rijden ipv door dorpen of stadswijken,waar je soms met goed fatsoen niet door kunt.

daar geloof ik niks van.
het lijkt me sterk dat je met een kenteken ineens wel op een weg mag met een verbodsbord voor traktoren.
Favorit614
@brabo We zullen het zien, de wegbeheerder samen met de desbetreffende gemeente zullen dat besluit maken.
+2
Fast Eddy
@suggs 73

Boeren hebben geen keuringsplicht als we straks een kenteken op trekkers hebben. Loonwerkers en aannemers hebben die plicht wel. Verder vind ik het kenteken een goede zaak. Als ik soms zie waar sommige mensen mee de straat op gaan, had het kenteken ook wel 5 jaar eerder gemogen.
+2
wim-same
@Fast Eddy en vind ik de APK ook geen overbodige luxe hoor. Gewoon duidelijkheid vooral met zwaar materiaal, waar al het verkeer aan moet voldoen. En dat geld voor boeren en loonwerkers.
+1
Nevergiveup
@wim-same ik begrijp ook wel dat die oldtimer same van jou daar niet aan hoeft te voldoen , jij heb makkelijk praten als het over andermans portemonnee gaat
+1
wim-same
@Nevergiveup Ik heb niet allen oldtimers hoor, Maar de kenteken plicht had er hoe dan ook toch gekomen. Waar bleven de adviezen van de boeren ? Nu zijn er nog uitzonderingen waar sommige boeren dan misschien mee uit de voeten kunnen, anders had dat helemaal niet geweest. En de loonwerkers hebben nog nooit wat door kunnen berekenen hoor. Cumela was voor hun een adviseur. en de loonwerker moest zijn tarief zelf verdedigen bij de klant. Maar had je dan liever een Nederland zonder loonwerkers gehad ?
+1
suggs 73
@wim-same let wel , met de behorende gegevens die straks aan de kentekens komen te hangen , de apk ook voor boeren die komt er wel , onder het mom van ongelijkheid , wegenbelasting is navolgend , de gemeentes willen toch wel heel graag centjes voor het kapot rijden van bermen en wegen , dan komt er een energielabel net zoals de euro bij de vrachtauto's hoe vervuilende de motoren hoe meer je mag betalen , ik ga daar echt niet voor in de handen klappen
wim-same
@suggs 73 Nee, dat klopt, maar die energieheffing weet ik niet, maar de milieu eisen aan nieuwe landbouw machines komen er toch al aan hoor, of beter gezegd die zijn er al. Wegenbelasting weet ik niet, is mij nog niets van bekend. maar dat kan een gevolg zijn. dat klopt. Daarom, laat als organisatie wat van je horen.
suggs 73
@wim-same Organisatie van de boeren is een lachertje , gaat erom dat de boeren heel makkelijk met een kadootje om te kopen zijn en vervolgens de rekening gaan betalen , denkt een vinger te geven en vervolgens ben je de hand kwijt , vindt dat veel boeren erg naieve zijn met betrekking van de kenteken .loonwerkers rekenen echt wel door , tarieven van loonwerkers zijn hier allemaal hetzelfde die aangesloten zijn bij de cumela ,dat zegt al genoeg lijkt me .
+1
wim-same
@suggs 73 Nou van die die tarieven die allemaal hetzelfde zijn hebben wij nooit mee te maken gehad. De cumela adviseerde en rekende de tarieven uit naar jou investering en jou te verwachte omzet, maar onze tarieven waren altijd lager. Ik denk dat de boeren vooral veel meer vuist moeten maken bij de afnemers van hun producten om door te berekenen. maar ik geef toe, Ga maar knokken ten de5 grote supermarkt ketens. Maar de Cumela en de loonwerkers zijn er nooit geweest om de boeren ook maar één Euro te kort te doen.
+1
suggs 73
Maar de Cumela en de loonwerkers zijn er nooit geweest om de boeren ook maar één Euro te kort te doen. denk dat hier niet iedere boer zich in kan vinden
@wim-same
wim-same
@suggs 73 Dat ben ik met je een hoor. zowel de boeren als de loonwerker hebben een moeilijke tijd. de politiek en de afnemers gaan gewoon alles bepalen.
+3
Bert353
@Fast Eddy ja, maar dan ook de boeren apk plicht. als je ziet waar in Frankrijk de boeren mee rijden, daar mag onderhoud helemaal niets kosten, 't is eigenlijk al te duur als ze de tank vol diesel moeten gooien. dat zie ik hier iedere dag.
+2
cs-agrar
Quote Reactie van @suggs 73:
moeten we nu allemaal aan de kenteken en de apk en wegenbelasting komt er nog achteraan ,

kijk dat eerst maar eens goed door, meeste boeren hebben hier weinig last mee. En in principe is een soort apk niet eens zo gek gedacht. Je spullen horen voor elkaar te zijn als je deel gaat nemen aant verkeer, dus heb je daar eigenlijk niets van te vrezen
+1
diekman
Run op meststrooiers
+5
dijkstra uit w
Ja hoor, iedereen trapt er weer in. Zet wat in een plan wat je eigenlijk niet zo belangrijk vind, om zo iets te hebben om weg te geven bij de onderhandelingen.
langeslagdiesel
Als dit plan door gaat hoeft de laatste boer het licht ook niet uit te doen. Er zijn dan toch geen lichtpuntjes meer voor boeren. Dus ook geen boerentoekomst.
Clayson M80
Pampers maken voor koeien !!
+2
wim-same
@Clayson M80 kan beter pampers maken voor onze regering.
+1
Bert353
@Clayson M80 Kurk erin, kan er ook niets meer uit!
+1
Bert353
Allereerst door het niet meer toe te dienen op het land en in een later stadia door te voorkomen dat het ontstaat.(uit het artikel)

Dan ga je volgens mij toch wel hele rare situaties krijgen?!
waar gaan ze dat allemaal opslaan als het niet meer uitgereden mag worden, en er nog steeds meer bijkomt?
langeslagdiesel
@Bert353 het bekende uitmoord beleid woord nu in het licht en openbaar gespeeld.
Het is ruim twee decennia lang in het donker en in het achterkamertje gespeeld. Feitelijk niks nieuws. Heeft men aan het eind van de rit het volledige boeren bestand van Nederland in 40 jaar om zeep geholpen. Dat stelt in de geschiedenis natuurlijk niks voor. Dus is men zo vergeten. Welkom in de staat der verstandlozen : Nederland.
Bert353
@langeslagdiesel tja, als je niets meer kunt, en uigekotst bent door de maatschappij word je politicus en probeer je jezelf alsnog boven de maatschappij te plaatsen... pas dan heb je echt een gaatje in je kop 😞
« Terug naar discussielijst

Deze site mist jouw kennis en inzicht

De melkveehouderij staat bol van de ontwikkelingen. Elke dag worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!