Back to the 90s 🚜🚜🚜🚜

Quote:
A profi classic VHS from 1995 'Four high horsepower tractors on test' when we compared the Case IH Magnum 7230, Fendt Favorit 822, Fiat G210 (Ford 8870) and ...
Β 
-_eO

Deel dit topic

Reacties

+10
Freddie1
Dit zijn nog echte trekkers, veel mooier dan de trekkers met die "moderne" milieunormen.
Limootje
@Freddie1 ze zijn er nog steeds als je wat wilt.
bio boer
@Freddie1 zullen we vast ook vinden over 30 jaar van de huidig trekkers dan zijn alle nieuwe elektrisch
Claas 1986
@bio boer of houden we er een zware diesel bij voor het echte zwaardere werk? een dag stevig maaien ofzo
bio boer
@Claas 1986 over 30 jaar niet meer denk ik er zullen dan nog wel boeren zijn die oude diesel trekker hebben maar alles wat nieuw verkocht wordt dan niet meer
marcsterreborn
@Claas 1986 over 30 jaar hoef je nooit meer een dag stevig te maaien.
Voederwinning gaat er heel anders uitzien met robotmaaiers en -grasophalers die in het groeiseizoen veel dagen per week actief zullen zijn....
+3
labella
@marcsterreborn Vandaag de robotstalmaaier van lely even aan het werk gezien maar als dat de toekomst moet worden is het niet best...😰 Mogen trouwens ook wel rupsen onder.😂
Nevergiveup
@marcsterreborn Het zou kunnen maar mischien ook wel helemaal niet als ik op de wereld rond kijk.
+2
jammermaarhelaas
Leuke video voor wat nostalgie, maar een werkelijke vergelijkende test is het niet. Alleen een paar globale conclusies zonder onderbouwing.
+3
hans-hans
@jammermaarhelaas waren meerdere delen van , dit was deel 8 volgens mij van de serie (1 tot en met 8 )ik heb ze niet allemaal gezien maar er was wel een uitgebreide test
m uut m
@bio boer
Alles elektrisch?
Met 30 jaar weer met paard en wagen!
+3
Nevergiveup
@m uut m Dat zal niet neem ik aan. Maar ekektrisch heeft een grote beperking , tot nog toe past er omgeveer
150 Watt in een kg accu , een liter diesel is bruto ca. 10.000 watt.
+1
pieta
@Freddie1 Ik heb oude en nieuwere(vario). Jij mag van mij zo'n oude bak hebben, pak ik wel een vario.
Mauro.M
@pieta die vario is heel gemakkelijk en comfortabel maar gaan ook maar rond de 15000 uur mee als het een goede is. Die (oude) bakken gaan met war zorg gemakkelijk 20000 uur en meer mee zonder echt grote kosten. Tis maar wat je liever wil...
+3
pieta
@Mauro.M Ik koop na die 15.000 uur met liefde een nieuwe vario er in. Als je echt terug moet op zo'n oud beest hele dagen dan gaat voor mij het plezier er af. Zijn wel leuk om een keer mee rond te rijden en bij sommige werkzaamheden.
+2
Mauro.M
@pieta dat is natuurlijk smaak en goesting, sommige rijden graag manueel en andere graag vario. Ben er zelf ook niet kwaad voor om met een vario te rijden hoor, maar ook graag de oude bakken.
pieta
Quote Reactie van @Mauro.M:
goesting, s

Belg?
+1
bio boer
@Mauro.M heb 312 lsa gehad bij 14000 uur de bak stuk is voor 15k naar oost Europa gegaan
+2
bio boer
@bio boer heb nu 716 met 12000 uur vario tms nog niks aan gedaan op een sensor na
Mauro.M
@bio boer een boer in de buurt heeft ook een 712 vario tms en ook rond de 12500 uur en hij voelt toch wel dat de vario versleten begint te geraken, en ik hoor het wel van hier en daar dat het na de 12 Γ‘ 13000 uur het beste er af is.
bio boer
@Mauro.M dat mag dan ook wel keer toch
Onze jd 6310 heeft zijn 2e motor revisie al gehad nieuwe bussen zuigers en veren ook 12000 uur heeft vroeger wel echt altijd op de bliksem gehad en veel met vrij warme motor gewerkt om koelsysteem ondermaats is maar ook wel reparatie is de bak gehad en scheur in de achterbrug dat ouwe spul is ook wel eens wat mee
Mauro.M
@bio boer zeker dat er wat met oude trekkers kan zijn, en een 2de revisie op 12000 u is ook niet de standaard meestal. Maar als je zegt dat hij zwaar heeft moeten werken kan het misschien wel. Heb dat bij fendt toch nog niet veel geweten.
Mauro.M
@bio boer was het nog de moeite om te maken of was het te duur? Veel boeren willen niet veel meer investeren in een trekker dat meer dan 13000 uur heeft, wat ook te begrijpen is. Heel veel (fendt) trekkers staan te koop rond de 12000 uur.
+3
bio boer
@Mauro.M voor 10k doe je ook niet veel met iets anders kopen wat veel beter is

Of bedoelde je die 312 lsa ?
Had best kunnen laten maken maar had wel zin in wat nieuws heb toen 311 vario tms gekocht met 4000 uur maar heeft nu ook al weer bijna 10.000 uur
Heb nog 304 lsa van 70 pk en 306ls als echt oudje
Mauro.M
@bio boer en hoeveel uur hebben de 300s?
+2
bio boer
@Mauro.M hoe betrouwbaar is dat met die oude klokjes ergen rond de 15000 304 is nog netjes die andere staat weg te rotten op de voergang
Kars
@bio boer fendt kun je alleen geen bocht mee draaien. Wat een embarmelijke draai cirkel. Elke type fendt is gewoon ruk daarin.
+1
weurding
@Kars geloof 300 serie was ook wel heel laat met een centrale 4wd aandrijving, same was 1 van de eersten
bio boer
@weurding wat houd dat ik centrale 4 wiel ?
Hebben same silver gehad daar ging de aandrijflijn heel vaak kapot kon ook niet aan en uit zetten tijdens het rijden wat bij fendt wel kan bij oude types is gewoon remschijf die hij vast pakt
weurding
@bio boer in midden onder trekker ipv links aan blok langs
+1
bio boer
@weurding oha oke zit daar een nadeel aan ? Of voor mij maakt het niet uit
+2
weurding
@bio boer draaicirkel ja, linksom zit je met band eerder tegen aandrijfas aan
bio boer
@weurding ik heb zo 304 farmer met 4 wiel die kan wel kort om bij de nieuwe trekkers zit tegenwoordig ook frame lang motorblok waardoor hij niks verder kan insturen

Dan moeten ze ook andere plek zoeken voor filter opvoerpomp en hydraulische pomp en brandstof pomp

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+2
bio boer
@bio boer deze 304 3 cilinder vind ik anders super wendbaar

(klik om te vergroten)

weurding
@bio boer meeste of denk eigenlijk alle trekkers wel hebben nu aandrijfas onder carter door lopen
bio boer
@weurding ja klopt of dat veel meer stuurslag oplevert weet ik niet om dat bij de nieuwere trekkers er vaak weer frame langs hebben lopen de krachten waar trekker aan blootgesteld worden ook steeds hoger anders moet het blok al die lasten dragen
+1
cjw73
@weurding ach maakt weinig uit. Alle 4 wiel aangedreven trekkers kunnen niet scherp sturen. Heb soms de grote voor de doseerbak, is in 1 woord ruk.
+2
weurding
@cjw73 die met portaal 4wd gaan toch echt krap, meende kubota had dat ook, of de grotere het nog steeds hebben weet ik niet
cjw73
@weurding nou die van mij heeft fors wat ruimte nodig.
+3
Vdejong
@cjw73 broek te krap?
cjw73
@Vdejong denk dat ik daar maar geen antwoord op geef...🀣🀣🀣
+1
pieta
@cjw73 Jij hebt toch ook rugproblemen. Heeft dat er ook nog iets mee te maken? 😁
+3
cjw73
@pieta het niveau van het prikbord daalt bij de minuut. We zitten bijna op voetbalkantine niveau.🍺🍺🍺🍺
Vdejong
Quote Reactie van @cjw73:
voetbalkantine

Nooit geweest. De kroeg daarentegen vele uren doorgebracht
cjw73
@Vdejong de kroeg heb ik ook vele uren bezocht. Tip de kantine is vergelijkbaar.😜😜
+1
Vdejong
@cjw73 ben geen fan van voetbal
Vdejong
@weurding Belarus
weurding
@Vdejong die wilde ik nou net niet noemen😁
+2
Freddie1
Quote Reactie van @cjw73:
Alle 4 wiel aangedreven trekkers kunnen niet scherp sturen

Dat is niet waar, kijk maar:
+3
Vdejong
cjw73
@Freddie1 ja das vier wiel gestuurd. Ik bedoel een gewone 4 wiel aangedreven trekker
bio boer
@Kars mijn 300 serie kan wel kort om alle 3 vind ik de draaicirkel van jd 6310 is niet kleiner

Ik kan bij mijn 311 vario op plaat van 8 meter ronddraaien weet ik
fendt308-driver
@Kars beetje opletten op welk spoor de voorwielen staan wil ook nog wat schelen
bio boer
@fendt308-driver die staan wel extra breed bij mij 311 vario buiten kanten zijn gelijk binnenzijde voor breder dus ploegen is niet handig
m uut m
jammermaarhelaas
@m uut m

Dat heb ik nog niet vaak gehoord. Ben benieuwd wat er aan gereviseerd is in die 40000 uur.
Mauro.M
@m uut m heb niet alles verstaan in het filmpje maar ik denk niet dat er werd gezegd dat het zijn 1ste vario was. Ben er bijna zeker van dat er een 2de of 3de vario in zit.
Fast Eddy
@Mauro.M

Je moet een Steyr niet met een Fendt gaan vergelijken.
Mauro.M
@Fast Eddy dat doe ik toch ook niet
+1
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @Fast Eddy:
Je moet een Steyr niet met een Fendt gaan vergelijken

Hoe bedoel je dat? Beide hebben bij mijn weten een eigen, dus verschillende CVT, maar is de een duidelijk beter of degelijker als de ander? Anders zijn ze sowieso.
+1
Fast Eddy
@jammermaarhelaas

Ik bedoel dat een Vario van Fendt en een CVT van ZF-Steyr heel anders gebouwd zijn. Fendt heeft groepen die je zelf onbelast moet schakelen. Een Steyr heeft klauwkoppelingen die zelf schakelen.
Het gaat puur om het verschil in bouw en opbouw van de bak. Niet om wat goed of slecht is.
willemk
@Mauro.M de Vario met de meeste uren is over de 25.000 heen, en als er een keer een kapot gaat dan mask je hem toch
Mauro.M
@willemk dat is een uitzondering, zeker niet alle varioΒ΄s halen dat en een vario is ook niet het goedkoopste hoor.
+2
PieterA
@Mauro.M Wat denk je dat de revisie van een powershift versnellingsbak kost? En hoe vaak dat dat voorkomt? Dat Variovervangverhaal wordt volgens mij schromelijk overdreven. Bij ons zijn een MF 3065 met 6.500 uur en een Winner 130 met ook zo'n soort urenstand met kapotte versnellingsbak vertrokken.
weurding
@PieterA 32 32 bak van mf?
PieterA
@weurding Nee 16 16. Met de pook rechts voor en achteruit.
+1
JappieJo
@weurding onze 3080 had ook een a-b bak wat een ellende mee gehad. De 3050 heeft een 16-16 bak, al 10.000 uur en geen ellende
Mauro.M
@PieterA Tis ook te zien welk werk ze doen en je hebt ook nog de chauffeur die bepalend is in slijtage van versnellingsbak of vario. Je zal altijd wel hier en daar tegenvoorbeelden hebben hΓ©, ik zeg ook niet dat een versnellingsbak heilig is en er daar niets kan aan komen. Ford heeft bv. Ook niet de beste bakken gemaakt vroeger.
Fast Eddy
@Mauro.M

Welke versnellingsbak van Ford is niet goed volgens jou?
Mauro.M
@Fast Eddy heb eens een tw 15 gezien die veel moeite had om in achteruit te geraken omdat dat ook nog geen geschyncroniseerde versnellingen zijn, wat fendt in die tijd al lang had.
+2
Fast Eddy
@Mauro.M

De TW heeft een aparte schakeling inderdaad. Volgens mij is dat ook omdat de een gedeelte niet gesynchroniseerd is. Maar om het dan meteen slecht te noemen. Fendt 300 versnellingsbakken staan ook niet bekend om hun lange levensduur.
Mauro.M
@Fast Eddy elk merk heeft wel zijn goede series en slechte. Je hebt veel generaties 300, welke bedoel je dan?
+1
Fast Eddy
@Mauro.M

Stroef schakelen noem ik niet slecht. Je hebt bakken van merken die de 7000 uur niet eens halen zonder revisie.
De Fendt Farmer 300 serie heeft naaldlagers in de versnellingsbak. Daarom schakelt hij super en heeft hij weinig verliezen. De naaldlagers in combinatie met de synchromeshringen zijn ook meteen het zwakke punt van die versnellingsbak. Bak revisie rond de 10.000 uur.
Mauro.M
@Fast Eddy ik geloof je zeker maar de ford zal dan ook wel al een revisie hebben gehad op 10000u
Fast Eddy
@Mauro.M

De motor misschien maar de bak gaat heel lang mee zonder gesleutel. Daarom hadden veel aannemers ook Ford als trekker. No nonsense trekker waar je iedereen op kan zetten en wat het altijd doet.
pieta
@Fast Eddy Dat heb ik dus nog nooit gehoord. Ik heb er een met 15.000h en een met tegen de 11.000 uur. Schakelen beide nog als een zonnetje.
Fast Eddy
@pieta

Bij juist gebruik gaan ze bijna niet kapot. Maar ik ken wel voorbeelden waar er rond de 10.000 uur elke keer een of twee versnellingen uitklappen. Een akkerbouwer vlakbij kocht ze in het verleden juist met kapotte bak en reviseerde ze zelf. Zo had hij voor leuk geld een trekker die hij naar een paar jaar weer verkocht in de buurt.
+1
pieta
@Fast Eddy Wat is het nou, zijn ze goed of slecht? Alles kan kapot natuurlijk. Het eerste wat ik de kinderen geleerd heb over de 300 serie hier is dat je met "twee vingers" moet schakelen en niet ruw de pook naar de juiste plek moet trekken.
Van Ford heb ik verder geen verstand maar de jongens van onze oude loonwerker zeiden altijd: zo'n Ford moet je kennen. Op het juiste moment kun je zelfs zonder de koppeling in te drukken schakelen.
Fast Eddy
@pieta

Je zegt het zelf al. Met het juiste gebruik gaan ze net zo lang mee als een versnellingsbak van elk ander merk. Maar ga je ruig schakelen dan heb je een Fendt bak sneller kapot als een andere bak.
pieta
@Fast Eddy Ik heb op zat trekkers van het zelfde bouwjaar gereden. Maar ik vind dat er geen fijnere bak is dan die van Fendt. Schakelt net zo soepel als een auto.
Framos
@pieta helemaal mee eens, ook qua kabine -en rijcomfort kon er in de 80r en 90r jaren, geen merk tippen aan de 300 serie van Fendt, in die pk-klasse.
weurding
@pieta DX serie van deutz schakelde ook bar soepel
pieta
@weurding Klopt, dat zijn ook goede trekkers. Als je dan Deutz-liefhebber bent vergeef je de dealer ook als die je een K-4 nogwat verkoopt. Is zo'n K je eerste Deutz dan hoeft ie nooit meer terug te komen.
Deutz10
@pieta Wij hebben ook een K 410, vindt hem niet heel slecht schakelen. Staat ook nog maar een 1800 uur op. De lange pook zoals een 100 mk3 schakelt wel wat soepeler. @ronald-deutz-fahr heeft een er ook één, misschien dat die andere ervaringen heeft, maar ons bevalt een K wel.
+1
cjw73
@Deutz10 1800 uren?? Staat ie in de tuin voor de sier ofzo.
Deutz10
@cjw73 nee hoor, trekker draait ongeveer 180 uur per jaar. Eerste 6 jaar heeftie 900 uur bij een ander gemaakt. Daarnaast nog drie trekkers.
+1
cjw73
@Deutz10 mijn 5100 is goed 6 jaar en heeft inmiddels ruim 3600 uren op de klok
Framos
@weurding vond vooral het geluid van de 6 cilinder dx top πŸ‘Œ, imposante trekkers ook, met mega Auspuff en dito luchtfilter. Zie ze nog steeds wel aan het werk, ook een echte liefhebber trekker geworden
+1
Fast Eddy
@pieta

Ik zeg ook niet dat een bak van Fendt slecht is. Met bermen harken is de bak ideaal. Een Case 45 serie met lange poken schakelt ook niet verkeerd. De laatste generatie MB Trac schakelt ook super.
+1
pieta
@Fast Eddy Ik vond aan die Inter (744) van ons vooral lastig dat je ook met links moest schakelen.
+1
JappieJo
@pieta vond dat wel handig (644), dat ding onder het stuur om te schakelen vond ik maar ik niks
JappieJo
@JappieJo onze landini's hadden dat ook, dus dat was al gewend, werkte als kleine jongen bij de buurman die had een Deutz 4506, dat geroer in het midden vond ik maar niks
pieta
@JappieJo Jij wou dus wel met links schakelen maar vond rechts weer onhandig. Ik bedoel eigenlijk dat ik het onhandig vind dat je aan twee kanten moet schakelen. 😁
JappieJo
@pieta links was voor-achteruit toch? Heb je waarschijnlijk nu ook links onder het stuur?
Die landini's hadden links voor-achteruit en de groepen kon je van M4 mooi overschakelen naar H1 in dezelfde handeling
pieta
@JappieJo De bediening onder stuur (omkeer) kun je toch niet vergelijken met die onhandige pook links naast de stoel.
JappieJo
@pieta nee maar beide keren zit die wel links πŸ˜‚
+1
pieta
@JappieJo De ene keer pak je hem mee met draaien vh stuur. Bij de andere moet je compleet overpakken. Voor mij onvergelijkbaar.
+1
JappieJo
@pieta op stage op een engelse inter gereden daar zat alles links dat was wel wennen πŸ˜‚
+1
cjw73
@JappieJo vroeger een volvo bm 500 gehad, daar moest je ook met links schakelen. En bij iemand gewerkt die had een Ford 4610 zonder cabine. Die had de hendels ook onder het stuur. Wat een klote ding.
Fast Eddy
@pieta

Dat hebben wel meer merken. De Engelse Case trekkers hebben het hele schakelgebeuren links. Dat is wel wennen.
spotmelker
Quote Reactie van @pieta:
Op het juiste moment kun je zelfs zonder de koppeling in te drukken schakelen.

Dat was met de MF's uit de 100 serie die we hier vroeger hadden ook zo. Maar bij vlot willen schakelen kraakte het kraakbeen bijna uit je gewrichten 😄
+2
pieta
@spotmelker Ik heb 2 MF's (gehad). Wat een prut qua schakelen. Een 135 hebben we nog steeds. Start altijd maar je schouder trilt zowat uit de kom. 😁 De ander was een 4355. Dat was compleet een waardeloze trekker. Dat is denk ik ook wel de goedkoopste prut die MF ooit gemaakt heeft. Er zijn ook wel veel betere.
+2
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @pieta:
de jongens van onze oude loonwerker zeiden altijd: zo'n Ford moet je kennen. Op het juiste moment kun je zelfs zonder de koppeling in te drukken schakelen.

Onze loonwerker zei dat ook over die ongesynchroniseerde bak, in de eerste 700 serie (zoals de 7700 met deluxe cabine) met zijschakeling zat deze bak geloof ik ook, zelfde verhaal.
Mauro.M
@Fast Eddy en een ford 5000 van een maat van mij ook soms moeite om in achteruit te geraken
+1
Fast Eddy
@Mauro.M
Quote:
een ford 5000 van een maat van mij ook soms moeite om in achteruit te geraken

Omdat de achteruit waarschijnlijk niet gesynchroniseerd is.
Vaak kan je op de bak van een Ford 5000 het dubbele vermogen zetten van wat een Ford 5000 aan motorvermogen heeft.
Mauro.M
@Fast Eddy ford is idd wel sterk maar niet altijd kwalitatief goed. Ze kunnen veel sterker zijn met dezelfde pkΒ΄s dan een fendt, maar dat komt ook omdat fendt ervoor zorgt dat ze niet overbelast kunnen geraken terwijl ford geen begrenzing heeft. Het heeft zijn voor en nadelen voor de motor en versnellingsbak.
+1
Fast Eddy
@Mauro.M

Ik hoop voor je dat er niet teveel Ford liefhebbers meelezen. Maar wat je nu zegt slaat kant nog wal.
Soms moet je ook de slechte dingen van het favoriete merk van jou kunnen benoemen. Geen enkel merk is vlekkeloos. Elk merk heeft wel iets slechts gemaakt.
Mauro.M
@Fast Eddy zeker en ik ben ook niet tegen ford en fendt heeft ook slechte modellen gemaakt zoals de 800 serie met deutz motor. Verre familie heeft een fendt 720 van 6 jaar oud en de motor is kapot, er moest een nieuwe in en die is ook niet al te best. Ik zal zeker niet zeggen dat fendt zonder problemen is. Ik ben zeker niet eenzijdig in mijn voorkeur van trekkers en wat beter is of niet
Fast Eddy
@Mauro.M

Zoals ik al zei Fendt heeft net zo als andere merken fouten gemaakt. Ze hebben heel lang series gemaakt met minimale vooruitgang. En van de 300-serie is zelfs nooit een powershift versie geweest. Ze hebben het geluk gehad dat Steyr een goede variabele transmissie in de markt wilde zetten. Fendt was de eerste en Steyr heeft de bak moeten verkopen aan ZF omdat ze in zwaar weer gekomen waren.
+1
Framos
@Fast Eddy zoek maar eens naar 308e of 309e... πŸ˜‰
+1
labella
@Mauro.M Fendt trekkers met een Deutz motor, die zijn best zeker.... 😅 😂
Mauro.M
@labella heb net gereageerd op fast eddy waar ik zeg dat die series ook zeker niet zonder problemen is.
+2
labella
@Mauro.M Ik was eerder.😃
+1
Mauro.M
@labella had je reactie ng niet gezien πŸ˜„
+1
Cowboy3
@labella De slechtste motoren waren na 1993 tot 2000 was 300 en 500 serie toen MWM overgaan is in Deutz.
Bij een 7- 8000 kwam er dan olie bij de koelvloeistof en dan moesten er nieuwe O-ringen onder de cilinderbussen
Mauro.M
@Cowboy3 de mwm motoren waren idd zeer goed maar de deutz motoren zijn nooit een succes geweest.
+2
weurding
@Cowboy3 er waren er ook zat die 3000 uur niet haalden, die grotere deutz
motorrn in fendt en zelfrijdende rooiers bv
+2
labella
Quote Reactie van @weurding:
er waren er ook zat die 3000 uur niet haalden, die grotere deutzmotorrn in fendt

Sterker nog, kameraad van mij had de deutzmotor in zijn fendt na 700 uur al uit elkaar liggen. Hij heeft de Fendt bij 1000 uur ingeruild voor een Claas.
+2
Framos
@labella hebben jullie de vloeistof koppeling al afgezeken of komt dat nog? πŸ˜‚ Echte MAS discussies hiero
+2
labella
@Framos Dat was natuurlijk een noodgreep om de versnellingbak een beetje heel te houden.😆
Nevergiveup
@labella De droge koppeling gaat iig. Wel heel erg lang mee bij die types πŸ˜‰
+2
Nevergiveup
@Cowboy3 Is de MWM type B moter met natte bussen, heb er hier nog twee , reparatie valt ook wel erg mee , is klusje van dagje , je kunt overal makkelijk bij en met die lossen cilinder koppen makkelijk sleutelen , gelijk ff nieuwe zuigerveren erop en met de nieuwe type ringen gaat hij dan wel weer richting de 20.000 uur. Zijn ook heel zuinige motoren (210 gr / kw) , dat is niet bij alle typen Fendt zo.
Cowboy3
@Nevergiveup Hebben hier een 311 uit die periode gehad en dat is enigste die hier onder de 11000 uur is ingeruild maar iets boven de 8000 toen dit klusje moest gebeuren en die serie had meer standaard mankementen, wat we normaal niet gewend waren, de series er voor waren veel en veel beter en die daarna ook.
+2
weurding
@Fast Eddy op de 5000 was niks gesynchroniseerd, de 5600 ook niet, pas bij de 10 serie meende ik
+5
Vdejong
@weurding Men is tegenwoordig niets meer gewend. Vroeger, toen de mannen nog van ijzer waren....., moesten we nog tussenkoppelen
+3
Cowboy3
@weurding Onze oude loonwerker heeft meer als 30 jaar met 5000 rond gereden, niet kort te krijgen, wat hij daar allemaal mee deed daar kon je een boek over schrijven.
+1
Vdejong
Quote Reactie van @Cowboy3:
Onze oude loonwerker

Man van ijzer dus, die wist te schakelen
+1
Cowboy3
@Vdejong Zie het nog zo voor me uren achter elkaar frezen, vlam van 30cm boven de pijp en rood en een rood gloeiende pijp.
+1
weurding
@Cowboy3 die waren goed ja, de 5700 en 6700 kon je een ander boek over schrijven, de 7700 met turbo was wel een werkpaard
jammermaarhelaas
@weurding

Klopt, 10 serie had gesynchroniseerde versnellingen, groepen waren nog niet gesynchroniseerd.
+2
Frans1
@Mauro.M 🀣🀣 je weet wel dat die série al 50 jaar oud is?🀦
Mauro.M
@Frans1 welke serie? De 5000?
Frans1
+2
weurding
@Frans1 bijna 60 jaar, de eerste waren er in 65 pk uitvoering met schelpjes, meende 1965 al, loonwerker had er hier 1, 5000 liter veenhuis Tank erachter, dat was toen heel wat
+3
Frans1
@weurding weet ik. En dan.komt er een jochie van 16 die het een slechte serie vindt omdat hij een vriend heeft die er 1 heeft die niet goed schakelt🀣🀣 als er 1 legendarische serie is, Is het de 5000 wel
hans-hans
@Frans1 toch is het leuk , trekker discussies
welke serie van john Deere is niet goed , die met de gele velgen

welk merk ik zelf het liefste heb zou toch Fendt zijn omdat we zelf een paar hebben maar elk merk kun je waarschijnlijk wel 10 voordelen en 10 nadelen voor bedenken
die Case trekker vond ik ook een super mooie trekker (in het filmpje)
hans-hans
@hans-hans ik vind trouwens John Deere ook mooi
+2
Frans1
@hans-hans boeit mij niet heel veel, ze moeten het vooral doen. Heb een 8340, mooie oude brulbeer, echt sleur hok, heb een jd 6220, lekker simpele trekker voor alle klusjes en een fendt, maar die heeft nog niet veel ervaring, dus ik ook nietπŸ€ͺ
Mauro.M
@Frans1 heb ik gezegd dat het een slechte trekker is! Vind het zelf een mooie trekker met een krachtige motor maar de bak is niet het beste aan de trekker, meer heb ik niet gezegd. De woorden niet verdraaien...
+2
weurding
@Mauro.M meestal was het echt andersom, bakken en achterbrug van ford waren veel beter dan de motoren
Mauro.M
@weurding @bluepower12 iedereen hoort en ziet wel andere verhalen over sommige trekkers dus iedereen zal wel een andere mening hebben...
+1
koe-boer
@Mauro.M
Quote:
dus iedereen zal wel een andere mening hebben...

Het verschil is alleen dat de een z'n mening baseert op ervaring en weet waar hij over praat, en dat de ander maar wat in het rond lult en z'n mening niet kan onderbouwen.
+1
bluepower12
@Mauro.M je kunt je mening niet baseren op wat je hoort en ziet als je 16 jaar bent. Als je er geen verstand van hebt kun je je beter stil houden.
+5
spotmelker
Quote Reactie van @bluepower12:
Als je er geen verstand van hebt kun je je beter stil houden.

Tuurlijk niet, mooi mee blijven praten, dan is er tenminste discussie en leer je ervan.
pieta
@bluepower12 Hoho, hij mag er best een mening over hebben. Je kunt aan de ene mening wel meer waarde hechten dan aan een andere. Ik heb van techniek weinig verstand. Maar als ik mijn 300 Fendt uit de jaren 80 vergelijk met de Inters uit die tijd dan vind ik het verschil tov Fendt gigantisch in het voordeel van Fendt. En op die Inters rij ik nu nog steeds af en toe bij iemand die ik ken. Die is er helemaal gek van. En dan kun je zeggen dat een vario bij Fendt kapot gaat maar de powershift van Case gaat er net zo vlug aan.
+3
weurding
@Mauro.M zit hier in een van oudsher blauw gebied, denk dat ik redelijk wat weet, hydrauliek, bak en brug was ford gewoon beter dan veel andere merken, motoren zal ik me niet over uit laten🫣
+3
spotmelker
@weurding die Ford(son) achterbruggen werden niet voor niets veel gebruikt in de vrije klasse tijdens de beginjaren van de trekkertrek
bluepower12
@weurding klopt bepaalde series waren de motors niet top
+1
bluepower12
@Mauro.M Ford niet goede kwaliteit en slechte bakken? Wat een kletspraat
+5
walker1
Quote Reactie van @Freddie1:
Dit zijn nog echte trekkers, veel mooier dan de trekkers met die "moderne" milieunormen.

En met uw gezegende leeftijd van 102, aan uw profiel te zien, heeft u natuurlijk ook de stoomtrekkers nog mee gemaakt.
+2
Freddie1
@walker1 Die zijn altijd zeldzaam geweest (102 is niet mijn echte leeftijd gelukkigπŸ˜ƒ), maar ik denk dat diezelfde generatie (rond het geboortejaar 1922) pas vanaf de jaren 50 meer met trekkers vandoen kreeg. Daarvoor was het meestal nog met paard en wagen.

Eind jaren 30 kwam bijvoorbeeld de Lanz Buldog uit (dat later is overgenomen door John Deere).
Dat zal in die tijd wel een moderne trekker zijn geweest.
konedata.net/traktorit/john-deere/…..
+2
walker1
Dat waren toen de beulen met dik 200 pk Toen bijzonder, maar als je tegenwoordig bij een loonwerker de schuur in loopt moet je al goed naar een trekker met minder pk's
+1
weurding
@walker1 mais, bieten zaaien, en spuittrekker zijn hier bij diverse lw nog onder 150
+1
Fast Eddy
@walker1

Op mijn werk is het andersom. Daar kan je heel lang zoeken naar een trekker van 200 pk. Die is er namelijk niet.
+1
walker1
@Fast Eddy Neem mijn opmerking ook niet te letterlijk 😄
Toen deze trekkers op de markt kwamen was ik net begonnen met mijn eerste baan, bij een grondverzetbedrijf. Ik zat daar toen wel eens op een Ford TW 15, dat vond ik als 19 jarige een indrukwekkende trekker, maar we hadden toen op een project een loonwerker ingehuurd en die had toen net een nieuwe Fiatagri G210, daar stond ik dan met mijn TW15, hahaha.
Maar dit waren destijds wel de zwaarste trekkers die je kon krijgen, op kniktrekkers na dan. Wat ik bedoelde is dat wat toen qua pk's de top was, nu eigenlijk al bijna de middenmaat is. Die G serie liep van 170 tot 240 pk als ik het goed heb, maar wat is tegenwoordig nog 170 pk? Is tegenwoordig een zware 4 cilinder.
+1
labella
Quote Reactie van @walker1:
wat is tegenwoordig nog 170 pk? Is tegenwoordig een zware 4 cilinde

Met alle respect maar een viercilinder en zescilinder zijn niet met elkaar te vergelijken,een viercilinder van 170 pk laat je staan waar een 6 cilinder je er wel doorheen sleept onder zware omstandigheden
+1
Hooiveld
@labella Het maakt geen verschil waar het vermogen uit komt hoor, Die 2 cilinders doen niks extra, alleen als de bouw van de trekker anders is. 6 Cilinder trekkers zijn vaak wel zwaarder gebouwd.
+3
labella
Quote Reactie van @Hooiveld:
Die 2 cilinders doen niks extra

Toch wel en 6 cilinder is taaier, houdt langer vol
+2
Hooiveld
@labella Dat zit tussen je oren. 😁
weurding
@labella schoonpa had een jd 2850, ding was een stuk feller en taaier dan een 3050
+2
labella
@weurding Dat was een John Deere, dat telt niet.😂 Ik ben groot gebracht met inters.😆
+2
Hooiveld
@labella Haha, er heeft hier iemand een gekleurde bril. 😂 @weurding
pieta
@labella Wij waren blij dat we van die rommel (inter 744) af waren. Een slechtere bestaat niet lijkt mij.
+1
spotmelker
@pieta
Quote:
die rommel (inter 744)
die met die slechte cilinderbussen bedoel je? Verder waren dat geen onaardige trekkers.
+1
pieta
@spotmelker Dat ding wat wij hadden is werkelijk alles aan kapot geweest. Mijn pa was dat ding zo beu, 3.000 draaiuren gemaakt bij ons. Toen hebben we een Fendt 306 gekocht. Daar staat nu bijna 15.000 uur op. Dat was nou een echte verbetering. Ik denk overigens wel dat wij een echt maandagmorgenmodel hadden. Wat een kutding.
Cowboy3
Quote Reactie van @pieta:
Toen hebben we een Fendt 306 gekocht. Daar staat nu bijna 15.000 uur op.

Dan heeft hij een rustig leven gehad, hier al een 306 ingeruild in 1998 met meer als 17000 op het klokje.
pieta
@Cowboy3 Dat kan. Bij ons werd ie na een jaar of 10 tweede trekker ivm te weinig PK voor bemesten.
+1
Cowboy3
@pieta De onze was van voor 1985 met nog donker bruine bekleding en geen 40km bak, heeft eerste een 2 uur per dag gevoerd en later ook voor de beregeningspomp gestaan en toen in geruild tegen een 311 die staat sinds een jaar of 6 bij een broer van Tiny die chef werkplaats was in Geffen en later in Reek
+1
pieta
@Cowboy3 Onze is van 89. Met elektronische hef maar ook geen 40 km-bak. Dat vond mijn vader onverantwoord omdat ik er veel mee reed, ook op weg. Tiny zat eerst ook bij de Inters maar kon het goed vol houden bij Fendt. 😁
+1
Cowboy3
@pieta Nou is hij toch kloar als chef, doet nu wel hobby met het groene spul zoals ik begrepen heb.
+1
pieta
@Cowboy3 Dat gehobby met groen spul deed ie ook al voor ie stopte. Wij kwamen nooit met een trekker in Reek. Altijd naar Tinie. Woonde vlak bij ons. Deed er thuis zo veel dat ie er zelfs problemen van had bij de baas.
+1
Cowboy3
@pieta Op het laatst deed hij nog bij verschillende vestigingen invallen als chef en een zoon van die broer werkt in Veghel.
De chef werkplaats in Reek is nu een oud monteur van Buts(shoveltjes) Servi
+2
spotmelker
@pieta
Quote:
maandagmorgenmodel
die pech kan je met vrijwel elk merk hebben. Anderzijds zijn er ook adressen waar geen enkel merk het uithoudt 😁
+2
pieta
@spotmelker Als je met zo een begint aan een merk is het voor dat merk voor altijd over.
+1
labella
@pieta Wij hebben 40 jaar geleden een nieuwe international 745xl gekocht en die is tot nu toe nog nooit uit elkaar geweest op 1 keer de koppelingplaten vervangen na dan.
+1
sjuu
@labella Fijne trekker, de koppeling vervangen. En een bus verf.

(klik om te vergroten)

Vdejong
@weurding Wij hadden beide, maar zat toch liever op de 3050. Stuk rustiger
weurding
@Vdejong klopt, wielbasis maakt veel uit, hadden volgens kenners de lelijkste trekker ooit, een renault cergos 340 4 cilinder, wielbasis langer dan ford 7810, reed geweldig
+1
Fast Eddy
@walker1
Quote:
Neem mijn opmerking ook niet te letterlijk

Dat deed ik ook niet. Sommige zijn van mening dat je wel minimaal een trekker van 200 pk moet hebben om je bedrijf loonbedrijf te mogen noemen.
300 pk of minder is voor de meeste klussen in Nederland voldoende. In de buurt een paar voorbeelden gezien van meer vermogen. De ene trekker wordt amper meer gebruikt en de andere is na een jaar omgeruild voor een exemplaar met 60 pk minder.
+2
JappieJo
@Fast Eddy veel vermogen is wel leuk maar je moet dat ook nog omzetten in iets, minder vermogen met de juiste banden en spanning doet veel meer dan veel vermogen op rot banden met verkeerde spanning
+1
Fast Eddy
@JappieJo

Zo is het vaak wel. Boeren die aandacht hebben voor bodemdruk. Haal je er in extreme jaren er zo tussenuit.
+1
spotmelker
Quote Reactie van @Fast Eddy:
Boeren die aandacht hebben voor bodemdruk.

Dat zijn vaak dezelfden die geduld hebben in het voorjaar en niet te vroeg in onbekwame grond werken.
+1
JappieJo
@spotmelker ik heb nooit geduld in het voorjaar als het 16 feb isπŸ™ˆ Maar in de loop der jaren kon je erachter wat je bodem aankan, en dan kom je op licht materiaal uit, daarom komt hier ook een lichte combinatie sleepslangen. Is misschien per m3 wat duurder maar geen tot weinig rijschade bespaart een heleboel
+1
cjw73
@JappieJo het voordeel van een lichte combinatie heb ik dit voorjaar ook ontdekt. Loonwerker is gestopt en moest toch wat anders, maar deze heeft ook een lichte trekker en een smallere bemester er achter. Viel mij mee hoe gemakkelijk die er over reed.
bio boer
@cjw73 wie had je
cjw73
@bio boer bakker dedjum
bio boer
@cjw73 oja volgens mij heeft die nog best wat werk
Hoe ben je zo bij hem terecht gekomen is nog eindje uit de richting

Het zit tegenwoordig in gaast
+1
cjw73
@bio boer loonbedrijf groen doet hier bijna alle mest uitrijden en hij heeft ook nog een melkveebedrijf. Bakker helpt hun wel te zodebemesten als het druk is, omdat ze dezelfde tank hebben. Bij groen kon het ook niet met de tank en daarom was bakker daar, even gevraagd en ze hadden nog wel een halve dag tijd, dus hebben ze hier nog 13 hectare gedaan, nu blij om is alleen maar weer natter geworden.
+2
weurding
@Fast Eddy ook die moesten zich overgeven aan de grillen van de natuur afgelopen winter met o.a bietenrooien
Fast Eddy
@weurding

Toch viel de schade vaak mee op de percelen waar aandacht voor bodemdruk is.
+3
JappieJo
@walker1 TW-15 😍
Hadden vroeger ook zo'n trekker wat was dat een beest, schakelen was wel wat stroefπŸ˜… maar mocht er graag op rijden daar zat tenminste airco inπŸ˜„.
Mooi schudden met 6 elementen, weide slepen, kunstmest strooien. Later is die vervangen voor een TS-90, die was wel wat handiger in gebruik
+1
spotmelker
@JappieJo Ik kocht ruim 30 jaar geleden een Renault 891S. Dat was met inkuilen met de grasvork gewoon genieten van elke aanraking met het gaspedaal. Maar een lekker zoemende Ares met airco bevalt toch wel beter naarmate ik ouder word. 😄
JappieJo
@spotmelker wij hadden die TW op kuilbult met grasvork, kreeg je wel een gespierde knie van
spotmelker
Quote Reactie van @JappieJo:
kreeg je wel een gespierde knie van

Dat viel bij die Renault wel mee, bovendien had die een gemakkelijk schakelende omkeer. Met de trommelvliezen lag het anders maar daar lag dan ook het genot.
weurding
@spotmelker geweldige trekker, traag als een slak, draaicirkel van een rotonde, maar die MWM was genieten, 5 jaar een 1181-4 gehad
+1
spotmelker
@weurding Dat is geweldig recht toe, recht aan materiaal. En goede/degelijke hef/trekkrachtregeling. Voor de hobby zou ik er nog wel één willen hebben, niet voor lange dagen.
+5
weurding
@spotmelker heb nog foto gevonden

(klik om te vergroten)

Zal eens een blik werpen.
+2
Vdejong
Nu zijn er meer dan 190 reacties en nog steeds kun je niet de nieuwe aanklikken en nee ik klik niet de bliksemschicht aan want dan krijg je nog maar de laatste 5 reacties te zien @Grasbaal
bio boer
@Vdejong klopt hij mist bij deze weer maar helemaal onderaan is er ook nog optie voor de laatste 30
Vdejong
Quote Reactie van @bio boer:
nog optie voor de laatste 30

waar?
bio boer
@Vdejong in het groen kun je ook op drukken
Wist ik ook nooit kwam ik achter na reactie van co over dit onderwerp

(klik om te vergroten)

Vdejong
Quote Reactie van @bio boer:
in het groen kun je ook op drukken

Bedankt
Nevergiveup
Vind deze Fendts serie nog steeds een mooie trekker met naast de turbo dat diepe geluid uit de rechte pijp. En de Inter 1256 en 1455.

+2
Nevergiveup
@Nevergiveup Wie van Zware diesel motoren houd , dan klinkt dit ook heel mooi , wel eens in echt gehoord in de VS , magtig geluid wat tot in je broekspijpen trilt.

Luisteren met 🎧

+2
weurding
In India gaan ze ook back to the 90's, kwa uitstoot vooral, al vaker geschreven, die maken de diesel echt wel op als wij er van af moeten

trekkeronline.nl/2024/04/…

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's fiat , fendt , case , case ih , favorit , fendt favorit 822 en magnum geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nΓ©t dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
207
DEELNEMERS
32
WEERGAVES
9.510