Illustratie van: Tijs van Meerveld
42

Ontheffing aanvragen trekker breedtransport

Ontheffing aanvragen om met bredere machines of werktuigen over de openbare weg te mogen (tot 3,5 meter) kan tegenwoordig mooi online via het cbr in 70 procent van de gemeenten, netjes aangevraagd, kosten 3 tientjes, voor de zekerheid ook maar de omliggende gemeenten ingevoerd bleek t 3 tientjes per gemeente per 3 jaar te zijn, maar goed wie t wil aanvragen hoeft waarschijnlijk niet meer langs t gemeentehuis

Deel dit topic

Reacties

Het meeste komt toch lang niet aan 3 meter breedte toe?
@cjw73 klopt
@cjw73 balenpers en hark zijn hier allebei breder dan 3 meter, trekker met dubbele montering ook....😰
@labella vraag je ook ontheffing aan? Weet niet wat er gebeurd bij een ongeluk maar gewoon geen zin in gezeur hier
+1
@mlkvhoudr Nee, ik heb nog nooit een ontheffing gehad. Zwaailamp aan en gaan met die banaan.🙈
@labella de hark hier ook, en dubbel lucht heb ik niet, als dat nodig is is het te nat in het land.😉😉
+19
Quote Reactie van @cjw73:
de hark hier ook,

die klappen wij op de weg gewoon op, scheelt een paar meter
+3
@de hoef heb alleen een enkele hark, verder laat ik alles harken. Maar bij die enkele moet je al die tand armen eruit halen. Nou even snel spieken of er een struikrover in de buurt is en dan gewoon even vol gas naar huis.😎😎😎
+2
@labella de frontmaaier
+1
@Claas 1986daar had ik eerlijk gezegd niet eens aan gedacht, het verbaasde me ook dat t op naam bedrijf ging en niet op naam of kenteken
Quote Reactie van @mlkvhoudr:
verbaasde me ook dat t op naam bedrijf ging en niet op naam of kenteken

En dat kost 30 euro of je voor 2 of 10 machines breedte ontheffing aanvraagt?

Mijn neef reed met de kilverbak van de loonwerker en werdt aangehouden.
Mocht niet verder met de kilverbak.
Reed met zijn trekker naar de loonwerker en heeft daar een trekker meegekregen en de loonwerker had wel ontheffing en daar mocht hij wel mee verder rijden.
Kreeg wel een bekeuring voor zijn rijden met de kilver
@Fendt926Driver aantal machines maakt niks uit.
Zie bij het kopje 'voertuig'

(klik om te vergroten)

+1
@Fendt926Driver ja heb hem op de maatschap aangevraagd, maar je moet wel per wegbeheerder (gemeente) betalen
+1
Quote Reactie van @mlkvhoudr:
maar je moet wel per wegbeheerder (gemeente) betalen

Per provincie ook nog zeker?
Voor de provinciale wegen.
@hobbyboer70 procent van de gemeenten, zwolle kon ik bijvoorbeeld niet via t rdw aanvragen.
+1
@mlkvhoudr moet het niet bij rdw ipv cbr?
+1
@labella Alles wat je nu getrokken koopt is wat smaller als 3 meter(teminste als je er een kenteken bij wil), vorig jaar nog een nieuwe haspel is 2,98 en het duurde nog meer als 3 maanden voor dat de RDW er de zegen over gaf, de oude stront ton was ook 3.10 nieuwe ook net geen 3.
+1
@Cowboy3 De balenpers is standaard ook 2,99 en de hark 2,98 maar als je er bredere banden opzet niet meer..
@labella Klopt, maar ligt eraan hoeveel plaats er aan de binnenkant is en hoe de flens in de velg gelast is.
De tractor die voor de ton staat is breder dan 3 op banden van 90cm en de ton op banden van 125cm en daar kruip niet meer tussendoor.
+1
@labella t is nog vroeg he rdw inderdaad
@hobbyboer

Ja voor de N wegen ben je ook een vergunning nodig. Mijn kameraad moet wel eens kranen verzetten met zijn knijpauto. Die heeft een heel boekwerk aan vergunningen bij hem.
+1
Voor machine die niet smaller te maken is kan je ontheffing krijgen, maar voor dubbellucht krijg je volgens mij geen ontheffing?
+1
@walker1 als je gereedschap nodig bent om de dubbeluchten te demonteren mogen ze blijven zitten.
@fordt5110 heb je ook een link van iets officieels waarin dat staat beschreven?
@fordt5110 dan kan u bij aanhouding gewoon blijven staan.
tot er iemand met gereedschap komt om het er af te halen.
om de simpele reden dat dat wiel niet standaard bij de tractor hoort dus dat kan er altijd vanaf.
Quote Reactie van @henri-arissen:
simpel om de simpele reden dat een deelbaar onderdeel is.

Niet. Ondeelbare lading kan niet gedeeld worden. Vaste dubbellucht kan niet zo van de trekker.
Dan hoef je nooit meer breedte ontheffing te hebben want alles is te delen met een snijbrander en weer aan elkaar te lassen

Laatst zijn er nog tanken vervoerd die te klein waren voor een grote oplegger (moesten we te vaak rijden)
Dus oplegger uitschuiven 2 tanken erop en op 1 plekje aan elkaar gelast.
Dan is het ondeelbaar en mag je met 22m
+1
@Fendt926Driver en u denk met u 2 aan elkaar gelaste tankjes op een puntje bij een grote politie controle er mee weg te komen als een ondeelbare lading ?
dan wens ik u heel veel succes maar ben bang dat ze dat niet gaan goed vinden.
+1
Quote Reactie van @henri-arissen:
2 aan elkaar gelaste tankjes op een puntje bij een grote politie controle er mee weg te komen als een ondeelbare lading ?

Zeker gaat dat lukken.
Wat denk jij dan?
Dat er ook constructeurs bij zijn?
Lading is lading.
Zij gaan niet over of een las er wel of niet hoort
+2
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Zeker gaat dat lukken.Wat denk jij dan?Dat er ook constructeurs bij zijn?Lading is lading.Zij gaan niet over of een las er wel of niet hoort

Ik geloof niet dat de politie agent constructeur moet zijn om te oordelen of iets deelbaar is. Op jouw manier kan iedereen die geen zin heeft om 2 x te rijden de boel wel met een simpel stripje vast lassen of er boutje in draaien.
Dan kan ook iedere boer die geen zin heeft om elke keer tanden er op en er af te halen bij een enkele hark die tanden dus ook maar beter vast lassen of met een boutje vast zetten?
Met dubbellucht hetzelfde, ik ben niet bekend met alle dubbellucht systemen, maar hier thuis hebben we Molcon, die klemmen dus vast in haken of een ring, het is echt niet zo als ik er nog ergens een boutje bij draai met de ring/steeksleutel dat het dan meteen ondeelbare lading is.

Het is fijn voor jou dat het met die 2 tanks goed gegaan is, maar je bent ook vast geen oom agent tegen gekomen die jouw staande hield en het hele zooitje eens controleerde. Tref je er eentje die zijn dag niet heeft of echt kennis van zaken heeft, dan kan je de boel parkeren en iemand met een snijbrander en een extra wagen laten komen. En een dikke boete natuurlijk. In het vervelendste geval zien ze het ook nog als een economisch delict.
@walker1 maar die hark is een werktuig en geen lading. Dat is een ander verhaal dan die tanken op een dieplader. Ik denk dat je met boutje in de tandarmen nog wel een eind komt. Wel binnen de 3.5 meter en met ontheffing uiteraard.

Edit: waar je natuurlijk nog wel mee zit zijn breedte borden en verlichting. Op een hark waar de intentie is om de armen eraf te halen voor de weg, zullen die borden niet breed genoeg staan als je de armen eraan laat.
@fordt5110 meestal niet, maar in dat geval de klophamer nodig om de spindel los te slaan đŸ¤Ē
+2
@fordt5110 ik heb nog even gekeken bij onze ontheffing maar dubbellucht hoeft niet tot de kleinst mogelijke breedte te worden gebracht. Zie artikel 6:

(klik om te vergroten)

@walker1 daar lijkt t inderdaad op als ik oud topic erbij pak

tractorfan.nl/topic/185673/
+4
Heb ook ontheffing, puur gemeten, een 13 tands cultivator met rol is dik over 3 m, een spitmachine ook, 3m werkbreedte, en dan de tandwielkasten buitenom nog meegerekend
+1
@weurding dat was ook hier de reden huur wel eens wat landbewerkingspul en wil dan niet t risico op een bekeuring krijgen
Nog nooit ontheffing aangevraagd en ga het ook nooit doen, het kost geld en de machine word er niet smaller van en een ander kan van buiten niet aan de machine zien of je nu wel of niet op straat mag komen met het ding.
+1
@Fordje4600

Dan waag je wel een gok als loonwerker. Als ze je eenmaal op de korrel hebben zijn de boetes vele malen hoger.
Een transport vergunning ben je ook al nodig als je voor aannemers materiaal ophaalt of wegbrengt. Daar gaan sommige bedrijven ook de mist mee in.
+1
@Fast Eddy mits je rijd op naam van een bedrijf met transportvergunning en je dat op papier hebt staan, of als je het als eigen transport factureert. Zelf heb ik de niwo vergunning wel, ben 1x aangehouden voor het niet hebben van de ontheffing. Ondanks ik het er niet mee eens ben heb ik de boete netjes betaald en nooit wat weer gehoord.
+3
@Fordje4600 Stoere praat, wat als je een ongeluk krijgt? als dat door jou toedoen zwaar lichamelijk letsel veroorzaakt ben je de Sjaak, en flink ook. Kan je de Ford 4000 op marktplaats zetten. 30 Euro als legalisatie kan een hele hoop ellende voorkomen.
+1
Jaren terug al ontheffing aan gevraagd voor de gemeente waar ik woon, het is gewoon een 30 euro kwestie, hij staat n op mijn eigen naam en ik mag met de trekker en dubbellucht overal naar toen in de gemeente terwijl mijn vader er dan niet mee rijden mag. Zet ik die trekker op een dieplader die smaller is dan de trekker mag het niet omdat het dan lading is en geen werktuig tenzij de dieplader weer een aparte ontheffing heeft is mij verteld. Maar voor die 30 eur per 3 jaar wil ik geen risico op boete lopen. Krijg je een boete van een zeik agent (zon een hebben we helaas in de gemeente) is die vele malen hoger en had voor dat geld je levenslang een ontheffing kunnen kopen. Maar het is gewoon een centen kwestie

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's trekker , netjes , werktuigen , machines , aanvragen , cbr en Kosten geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nÊt dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
42
DEELNEMERS
18
WEERGAVES
2.847