Nederland gaat voor het eerst in 60 jaar de winter in zonder Gronings gas



Quote:
Met goed gevulde gasvoorraden en uitbreiding van de import van vloeibaar gas uit de VS lijkt Nederland de winter door te komen. Maar de gasprijs blijft hoog.

Deel dit topic

Reacties

+1
demelkboer
De betrouwbaarheid van de Nederlandse politie in 2 koppen:

nos.nl/collectie/13902/…

nos.nl/artikel/…

1 nacht min 5........................
T60401
@demelkboer Ik zit dan wel niet in dat gebied die mensen zullen er wel anders over denken Maar ik lees in het artikel dat de putten worden gedicht ook in geval van nood kan er dan geen gas meer opgepompt worden. Dat is weer op zijn Nederlands een back-up voor uiterste nood word weer vernietigd.
de Tank
@T60401 Dat hadden ze 20 jaar geleden moeten bedenken, de noodvoorraad is allang opgemaakt.
arie.j
En als er onverhoopt deze winter nog een klein beetje Nederlands gas uit Groningen bij moet.
Dan gaan we lekker iedereen voor onbetrouwbaar uitmaken
Want als journalist moet je toch wat zoeken om kritiek op te hebben?
+8
labella
Laat je niets wijs maken, die gaskraan gaat deze winter wel open!
+6
Kars
@labella die kraan is alweer open gedraaid vandaag
+1
Albert Altena
@Kars Als er van begin af aan goede vergoedingen waren geweest, zou er nog volop gepompt worden.
+1
biopleats
Goedkoopste gas dat er is, leegpompen die handel
George
Ik weet zeker dat ik het niet gebruik , dus ik ben niet schuldig aan de bevingen in Groningen.
Wolswinkel
@George jij gebruikt Struik?
George
@Wolswinkel Nee Benegas. 😀
+1
Kars
@George wij ook. Laatste 1,5 km van gemeente lag geen aardgas. En nog houtkachel erbij, warm houdtplaat erop. Kunnen in nood nog gewoon koken
Wolswinkel
@George jij gebruikt Struik?
Vdejong
@George
Quote:
dus ik ben niet schuldig

Vast wel ergens schuldig aan
George
@Vdejong Nicht Schuldig 😀
m uut m
@Vdejong
Heeft een elektrische auto.
Dat is de meest milieu vervuilende auto die je kunt kopen.
George
@m uut m
Kan zijn maar wel een machtige prachtige machine. 😂 Und sehr schnell.
+2
weurding
+1
George
@weurding Jawohl Sehr Schnell oder Sau Schnell.😀
+1
cjw73
@George we mogen toch maar 100 dus dat is niet belangrijk.
George
Quote Reactie van @cjw73:
we mogen toch maar 100 dus dat is niet belangrijk

Wel leuk als je daar snel bent. 😀
cjw73
@George das waar. Maar das bij de vw ook geen probleem. Gewoon gas geven.
George
Quote Reactie van @cjw73:
Gewoon gas geven.

In mijn geval is het stroom geven. Je moet er in gereden hebben om te ervaren hoe prachtig elektrisch rijdt. Constant koppel over het gehele toerenbereik zonder schakelmomenten in één keer door accelereren. Dat voelt zo lekker.
+1
cjw73
@George ben al aan het wennen. Heb nu voor het eerst automaat. Dat rijdt al super relext. En we moeten er in de toekomst allemaal toch aan geloven.
+1
m uut m
@cjw73
Is niet haalbaar en ook niet duurzaam!
George
Quote Reactie van @m uut m:
Is niet haalbaar en ook niet duurzaam!

Let maar eens op dan , het gaat gewoon gebeuren. Auto's worden elektrisch.
Je kunt het niet willen zien en denken dat het niet zo is maar de tijd zal het leren.
m uut m
@George
De tijd die achterhaald het wel.
bio boer
@m uut m er kont misschien nog wel andere energie drager bijvoorbeeld waterstof dat is nog niet praktijk rijp en nog duur over 20 jaar weten we het
George
Quote Reactie van @bio boer:
wel andere energie drager bijvoorbeeld waterstof

Vast en zeker maar niet voor personenauto's verwacht ik. Waarschijnlijk wel voor industrie , luchtvaart en zwaarder verkeer of voertuigen.
George
Quote Reactie van @m uut m:
De tijd die achterhaald het wel.

Nee zet het uit je hoofd. In heel Europa worden dagelijks vele nieuwe snel laadstations en laadpalen geïnstalleerd , dit doen ze niet omdat het een tijdelijk fenomeen is. De auto-industrie is ook helemaal om en het aanbod elektrische auto's wordt steeds groter.
+1
cs-agrar
Quote Reactie van @George:
In heel Europa worden dagelijks vele nieuwe snel laadstations en laadpalen geïnstalleerd

incl diesel-aggregaat
George
@cs-agrar Geen idee , feit is dat ze overal die snelladers uit de grond stampen. Dit deden ze niet als het maar een tijdelijk fenomeen zou zijn.
+2
cjw73
@m uut m blijft wel een deel brandstof auto's over, maar het gaat straks sneller dan je denkt.
+2
bio boer
@cjw73 over paar jaar mag er al niks anders verkocht worden binnen 10 jaar zijn de meeste auto’s al vervangen in nl
+1
labella
@bio boer de meeste auto's worden tegenwoordig 20+ dus zo'n vaart zal het niet lopen.
bio boer
@labella ik denk dat er 20 jaar flink wat opgeruimd zijn zie op de snel weg ook niet gek veel auto’s rijden van 20 jaar en ouder bij ons gaat die niet zo lang mee rijden zo 40.000 km per jaar of de vriendin dan voor het werk
+1
pieta
@bio boer Die van ons is nu 17 jaar. Staat 230.000 op de teller. Wij hebben er 100.000 in 7 jaar mee gereden.
+1
bio boer
@pieta als jij hen inruilt gaat die waarschijnlijk op export denk ik auto's uit 2004 zie je niet veel meer
+1
m uut m
@bio boer
Dat ligt er aan of de politiek aan de leiband van het WEF blijft liggen of niet.
+3
matt
@George rijd super,maar je was ook niks gewend met die bmw instapmotortjes 🙂
+1
George
Quote Reactie van @matt:
gewend met die bmw instapmotortjes

Die 2 liter diesel met 190 PK en 400NM koppel was echt geen instapmotor bij mijn vorige 420D. Verder heb ik nooit een 316i gehad , maar altijd minstens een 318i of 320i , dus nooit een instapmodel. 😀
Maar inderdaad nooit zo'n M Powerunit zoals jij hebt.
+1
cjw73
@George bijna 200 pk is toch wel ruim voldoende op te schieten.
+1
George
Quote Reactie van @cjw73:
bijna 200 pk is toch wel ruim voldoende op te schieten.

Dat was ook zeker zo maar Matt vond het een instapdiesel. 😀
Maar deze met 340 PK is natuurlijk wel weer een stukje vlugger. 😀
matt
@George begint er op te lijken,maar nu heb je weer de instap elektro motor 🙂
George
Quote Reactie van @matt:
begint er op te lijken,maar nu heb je weer de instap elektro motor

Neenee Mattje , eerst eens verder verdiepen in de BMW Power. Je hebt een i4 edrive35 286 PK 70.2 KWh accu. Dan de i4 edrive40 340 PK 84 KWh Accu , en dan nog de i4 M50 544 PK 84 KWh accu als echt M product. Ik heb het middelste model van 340 PK met grote accu en de grootste actieradius. Verder ziet hij er door het M Sport Pro pakket exact gelijk uit dan de i4 M50.
matt
@George oh ja die 35 heb je ook nog,daar wil je niet in gezien worden
Natuurlijk 😂
Vdejong
@matt
Quote:
,daar wil je niet in gezien worden
net zo min als in een als M versierde BMW.🙊
+2
pieta
@Vdejong Ik vind de BMW X5 M anders wel een aardig leuke auto.
George
@pieta Is het ook , Matt heeft er eentje.
George
@Vdejong Er is niks als M versiert , het is gewoon een origineel verkrijgbaar M Sport pakket Pro wat tegen meerprijs wordt geleverd. Mijn vorige had het ook. Je hebt dan een verlaagd onderstel , M velgen , stuurwiel, andere Bumpers , grotere gekleurde M remklauwen en schijven. Etc
Vdejong
@George maar je had geen geld voor een echte M50?
+1
pieta
@George Is dat een beetje als AMG bij Mercedes?
+1
George
@pieta Ja M staat gewoon voor Motorsport divisie welke in 2022 50 jaar bestond.
T60401
Quote Reactie van @George:
ste model van 340 PK m

Die pks zeggen ook niet alles. Je moet het ook kijken naar de pk / gewicht verhouding. In mijn jeugd jaren had ik een 1,3 liter dat was ook een rap ding woog ook geen drol. Dikke 2 liter bakken moesten goed op hun tellen passen anders legde ze het af.
matt
@T60401 wat was dat dan ?
In mijn jeugdjaren had ik een impreza 555gt
Met de heerlijke boxermotor.
weurding
@matt citroen ax gt, 700 kilo 90 pk👌
labella
@matt in mijn jeugd had ik een sunbeam gls met dubbele weber carburateur..😆
+1
weurding
@labella poaaahhh, was ook van de chrysler groep
T60401
@matt Dat was niet gelukt denk ik zo. maar dat was al wel wat meer dan gewoon een standaard auto. 😁
George
@T60401 Neem maar van mij aan dat al die jeugdromen verpletterd worden door de hedendaagse techniek. Vroeger hadden paar maten van me een Opel Senator 3 liter 6 cilinder en konden hun banden daarmee oproken , als je de specificaties vergelijk met mijn vorige 420D dan wogen ze minder en hadden ook minder PK en de acceleratie duurde paar seconden meer . Koppel en PK lagen bij 2 liter 4 cilinder dieselmotor veel hoger dan begin jaren 80 6 cilinder 3 liter benzinemotor. Ondanks hogere gewicht een veel snellere acceleratie.
T60401
@George ho ho ho Ik vergelijk vroeg met vroeger en niet vroeger met nu. Jouw huidige auto weegt wel een paar kg. Als je een heden daagse auto hebt die 1000 kg lichter weegt kan met veel minder pks de zelfde acceleratie halen.
George
@T60401 Eén nieuwe Golf GTI al jaren het toonbeeld van snelheid in de compacte klasse weegt 562 kg minder maar accelereert toch een stuk minder snel. 😀
cjw73
@George hoe snel is dat ding dan op 100.
Mijn golf binnen 7 seconden
+1
George
@cjw73 officieel in 5.7 sec. Maar in de praktijk blijken ze ze vaak nog sneller . Kwam op You Tube tegen dat een i4 40 het in 5.1 sec deed en ook in officiële testen van 5.4-5.5 sec.
cjw73
@George ja dan wil de BMW al uit eind.👍👍
George
@cjw73 Autoweek heeft 'm tijdens test uit oktober 2022 geklokt op 5.5 sec.
Dit kun je nalezen op autoweek.
Maar het schijnt bij BMW meer voor te komen dat ze niet overdrijven met acceleratie en PK cijfers
cjw73
@George de meeste types tesla willen ook enorm snel uit eind.
+2
George
@cjw73 klopt maar het ziet er niet uit. 😀
+1
cjw73
@George das waar.
+1
weurding
@George is dat nu zo belangrijk, die acceleratie? Die wordt 8 van de 10 keer toch beperkt door diegeen die voor je rijdt
George
@weurding
Nee maar wel leuk met inhalen. Verder niet nee. Maar sommige hebben het over instapmotor en die vinden het wel belangrijk. Maar elektrisch rijden is gewoon enorm soepel , stil en veel souplesse. Het gaat allemaal stil en gemakkelijk. Die voor je rijdt ben je in een flits voorbij. 😀
+2
cjw73
@George altijd baas boven baas he... die van heeft mij heeft 220 maar is mij ruim zat, want hij drink nogal wat meer dan de baas zelf.
George
@cjw73 220 PK diesel is niet niks! Wat voor VW heb je dan?
+1
cjw73
@George benzine. Vw golf 7 2.0 tsi.
+1
weurding
@cjw73 meeste wegen mag je 100, voor dat we daar zijn al heel traject van 30, 50 60 en 80 km max gereden, hebben 150 pk, vind dat heel rijkelijk, vooral vergeleken met toen we rijbewijs net hadden, doorgaans 60 tot 80 pk hadden en ook nog daarmee met klapcaravan naar Frankrijk gingen, als je trekker koopt van 150 pk ben je bijna gestoord, heb je auto onder 200 doe je niet mee , it's a strange world
+1
matt
@George 6 in der reihe 💪
George
Quote Reactie van @matt:
6 in der reihe

Das war früher so, aber das war einmal 😀
+2
Frans1
@George 2 liter tdi met 190pk was ook de standaardmotor in de Q5, maar de 3 ltr v6 tdi rijdt toch mooier in zon zware auto. Heb hier in frankrijk eens een wedstrijdje gedaan met een jonge knaap in een Alfa Roméo, die dacht dat hij een vlot autootje had😆 viel dat ff tegen🙃
George
@Frans1
Dat geloof ik graag. Maar met een lage Gran Coupé kom je met 190 PK ook goed vooruit en ging acceleratie naar 100 ook binnen 7.3 sec. 😀
+3
Frans1
@George dan verlies je het van de Q5😝
+1
George
@Frans1
Met de vorige wel. 😜
Frans1
@George wat doet deze?
George
@Frans1
officieel in 5.7 sec. Maar in de praktijk blijken ze ze vaak nog sneller . Kwam op You Tube tegen dat een i4 40 het in 5.1 sec deed en ook in officiële testen van 5.4-5.5 sec.
5.5 sec volgens autoweek test.

Vdejong
@George poeh, poeh
T60401
@George Dan mee je niet dat hij niet harder kan dan 190 km per uur.
George
Quote Reactie van @T60401:
harder kan dan 190 km per uur.

192 KMh hield het op , is begrenst op 190KMh. Veel elektrische auto's zijn dat.
bio boer
@George las ik ook dat ze begrenst worden
De ongelukken worden straks ook zwaarder met auto’s die zwaarder zijn of zou dat meevallen 🤷‍♂️
Albert Altena
@bio boer De zwaarste auto heeft minste letsel.
JappieJo
@bio boer is waar krijg liever een opdoffer van een 107 dan de bus van het mechanisatiebedrijf.
bio boer
@JappieJo is misschien ook wel reden dat ze de auto’s begrenzen elektrische auto wegen snel 2000 kg wordt het te gevaarlijk dat die 250 km/h kunnen
Vdejong
@bio boer
Quote:
dat die 250 km/h kunnen
mag je ook natuurlijk
bio boer
@Vdejong duitse snelweg in Canada zijn alle auto’s begrenst dacht ik wat ze mij vertelde daar
Vdejong
@bio boer nog niets van gemerkt in onze X5
cjw73
@bio boer hier worden ze ook begrenst op 250 hoor.
matt
@George je komt er goed genoeg mee vooruit,daar gaat het niet over.
Maar als echte BMW man,rij je een 6 in der reihe.
Die souplesse waar je het nu over hebt,die hebben die 6 cylinder diesels ook.
Dat rijd zoveel fijner,die motors hebben het op zijn sloffen.
Zonder ze in de toeren hoeven te jagen 3.0d is echt een goede motor.
4.0d sleurt er al wat harder aan.
En de M50d dat gaat eigenlijk nergens meer over,en is totaal overbodig
Maar wel leuk.
+1
cjw73
@matt tsja de vriendin zegt altijd. Toys for boys. Zo zal het in dit geval ook wel zijn.
matt
@cjw73 ja alleen mijn vriendin,is bijna altijd op pad met de toy.
En ik rij met peugoutje van 25 jaar oud rond 🙂))
cjw73
@matt hier niet anders...
George
Quote Reactie van @matt:
Maar als echte BMW man,rij je een 6 in der reihe.

Ik heb nooit een Reihe Sechszylinder gehad maar ben wel een echte BMW man ! Al 30 jaar lang.
Die X1 was een foutje , hebben we maar 4 jaar gehad en was niet echt ons ding.











+3
matt
@George en toch heb je er 6 op een rij dus🙂
+2
weurding
@matt ja, je kan niet zeggen dat ie ze niet op een rijtje heeft wa😏
George
Quote Reactie van @weurding:
je kan niet zeggen dat ie ze niet op een rijtje heeft wa

Dat rijtje heeft toch wel enkele hectares grond gekost door de jaren. 😂
+1
pieta
@weurding Niet alle 7 hé!! 😁
+1
bio boer
@George die x1 is ook niet zo mooi latere types zijn beter kwa uiterlijk vind ik kwa rijden weet ik niet heb die oudere serie nooit gereden
Heb ook coupé gereden van bmw dat is natuurlijk mooier een stadion vinden we lelijk de hoge zit bevalt ons wel
+2
bio boer
@George worden wel steeds duurdere modellen bij jou 🤣
+1
Elvis
@George bij vol eletrische volvo is het gas meer een rijpedaal geworden, laat je het los rolt hij nauwelijks uit. Das wel wennen
+1
George
Quote Reactie van @Elvis :
gas meer een rijpedaal geworden

Ja klopt remmen lijden niks meer. One pedal driving heet dat. Is fantastisch als je het gewend bent.
Je kunt overigens de sterkte van het regeneratief remmen instellen. De auto laadt dan bij tijdens remmen.
Vdejong
@George
Quote:
Constant koppel over het gehele toerenbereik zonder schakelmomenten in één keer door accelereren

als rijden op een Puch
+1
George
Quote Reactie van @Vdejong:
als rijden op een Puch

Ik geloof niet dat je dat kunt vergelijken.
Vdejong
@George goed, als rijden in een Daf
Vdejong
@George
Quote:
Ik geloof niet dat je dat kunt vergelijken

Je had waarschijnlijk een Kreidler of een Zündapp
+1
Vdejong
@George pas maar op. Reactiesnelheid gaat bij ouder worden achteruit. Dan liever een slome diesel
George
Quote Reactie van @Vdejong:
Reactiesnelheid gaat bij ouder worden achteruit.

Heb jij daar al last van dan?
+1
Vdejong
@George volgens mij niet. Lukt mij nog steeds om voor het zingen de kerk te verlaten.😁
+2
weurding
@Vdejong moet dat nog op die leeftijd?🤔
Vdejong
@weurding ik zing nogal vals
+1
matt
@Vdejong

pas maar op. Reactiesnelheid gaat bij ouder worden achteruit. Dan liever een snelle diesel 🙂))
+1
Kars
@George zeer snel. Zwager model tesla s optrekken binnen bebouwde kom. Kon rijbewijs inleveren.
Nog EMG cursus volgen van 13/1400. En jaar verder boete nog niet bekend ligt nog bij officier van justitie. Dikke prima EV.
cs-agrar
Quote Reactie van @Kars:
Zwager model tesla s optrekken binnen bebouwde kom. Kon rijbewijs inleveren.

milieuzone?
m uut m
@George
Ieder zijn meug.
Vindt het persoonlijk helemaal niks dat elektrisch rijden. Hoor liever een 6 cilinder diesel dan die jankende elektromotoren.
George
Quote Reactie van @m uut m:
Hoor liever een 6 cilinder diesel dan die jankende elektromotoren.

Heb je er ooit mee gereden? Jankende elektromotoren? In mijn auto hoor je echt geen elektromotor , is gewoon indrukwekkend stil alleen wat bandengeruis , verder niks.
+1
JappieJo
@George rij liever in onze elektrische auto dan in die ouwe Ford Transit tokkeltokkel 2200 diesel van me. Je moet het gewoon beleven dat elektrisch rijden, dan valt het harstikke mee
+1
George
@JappieJo Wij weten het maar degene die er geen hebben denken het ook te weten en weten je precies alle nadelen op te noemen die jezelf niet herkend en zijn ook bezorgder om het accupakket dan de EV rijders zelf😀
+1
bio boer
@George een bmw ix1 of ix3 is mij nog net te duur over paar jaar zal ik vast es 1 kopen
bio boer
@bio boer alleen jammer dat ze zijn afgestapt zijn van de achterwielaandrijving
George
@bio boer
De meeste BMW's hebben achterwielaandrijving en de i4 heeft het ook. De iX1 is 4 WD
bio boer
@George alleen de x drive is 4 wiel dacht ik de gewone is voor alleen
Heb nu ook x1 die is alleen achter wiel aangedreven
Die voorwiel aangedreven auto’s beginnen zo maar teslippen bij het op trekker vooral in bocht bij stoplicht of als je de rotonde afgaat

Heeft wel lang geduurd voor bmw elektrisch had bij de gewone modellen
+3
cs-agrar
Quote Reactie van @JappieJo:
gewoon beleven dat elektrisch rijden, dan valt het harstikke mee

dat kan al jaren.. best wendbaar en botsen geen probleem.
paul1
@George mag daar een aanhanger achter, of alleen een fietsendrager ?
+1
weurding
@paul1 1600 kg meende ik dat ie paar keer schreef
George
bio boer
@George weet je ook hoe snel je actieradius afneemt met aanhanger ? Wij gebruiken de auto wel veel voor de ijskar en caravan
George
@bio boer Nee niet echt ervaring mee
Wel stuk met zware aanhanger gereden maar dan verdubbeld verbruik en halveert waarschijnlijk de actieradius.
Maar ik heb maar 50 km aanhanger ervaring.
Vdejong
Aangezien het nu alleen over auto's gaat; belangrijkste aan een auto vind ik cruise control en een fatsoenlijke instap

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's winter , import , gas , gasprijs en nederland geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
135
DEELNEMERS
22
WEERGAVES
0