120 pk voor........
verreiker kost 50-60000 euro2,5 ton boven de 3 meter
shovel kost 120-130000 euro laadhoogte met gekeerde bak op 2,8-3 meter
Zetor proxima power 115 kost met voorlader 50000 euro
alles bruto en op basis van nieuwprijs of je 2e hands wil veranderd alles in verhouding
Ik heb reeds 4 jaar ervaring met Zetor en eerlijk is eerlijk, de techniek van de jaren 80-90(de nieuwe al stuk moderner) en lage onderhoudskosten(bv. oliefilter 11 euro). omgerekend kan ik mijn huidige Zetor inruilen voor 5 euro/draaiuur ex. de 40 pk extra (400 euro/pk). (voor de liefhebber [www.zetor.nl])
een verreiker lijkt me handiger voor alle werkzaamheden in en om de stal.
Deel dit topic
Deel ook jouw kennis en inzicht
Hebben de thema's verreiker , mengwagen , stal en voermengwagen geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste
Reacties
Ik ben zelf van mening dat een shovel of een (knik)verreiker altijd de voorkeur verdient boven een trekker met voorlader.
Vroeg of laat begint de ellende met de voorlader en de trekker waar deze op gemonteerd is. Scheurtjes, slangbreuken, metaalmoeheid etc. Een shovel/verreiker is gemaakt om dingen te tillen en is vrijwel altijd wendbaarder op het erf. Daarbij rijden ook deze voertuigen tegenwoordig vlot 40 km per uur op de weg dus ook dat is niet meer een beperking. Als je er ook mee het land in gaat om bijvoorbeeld balen te laden zou ik voor een verreiker gaan vanwege het lagere eigengewicht. In combinatie met wat bredere banden heb je dan een passende oplossing voor op het land, het erf en op de weg.
Ik ben zelf een fan van knik-verreikers van redrock/JD/Manitou vanwege het betere zicht voor de bestuurder. (t.o.v. arm naast cabine)
Misschien kun je nog wat aanvullende informatie geven?
Welke klussen verwacht je te verrichten met het toekomstige laadvoertuig?
Komt de Zetor in de toekomst voor de voermengwagen?
Ik zou voor een gebruikte shovel kiezen. Die zijn, in tegenstelling tot een trekker met voorlader en een verreiker, gemaakt om te graven en te laden, zeg maar te beulen. Trekker met voorlader heeft als voordeel dat je die ook nog eens ergens anders voor kunt gebruiken (de hele zomer als je koeien buiten lopen), maar wat moet je met een 125 pk voor je schudder of hark ??? Verreiker zie ik geen voordelen in. Er zijn leuke gebruikte shovels te koop voor pak em beet E 40.000. Hebben soms wel wat uren maar daar zou ik me ook niet al te druk om maken. In de bouw draaien die dingen allemaal 10.000+++ uren.
Met een shovel heb je m.i. veel beter zicht op je werk in tegenstelling tot een verreiker waar je zo laag bij de grond zit.
Hier een leuk voorbeeld:[www.traktorpool.nl]
Succes met je keuze, laat maar eens weten wat het geworden is.
Dit blijkbaar naar tevredenheid want ze ruilen in op hetzelfde concept. Wel op tijd in ruilen/ hoge restwaarde.
Zelf werk ik met shovel ( 2e hands) maar hoe zwaar moet je shovel zijn? Om een mengwagen te vullen heb je met een machine van een ton of 6-7 pktje of 70 ruim voldoende en is ie niet te groot voor klusjes rond het huis. Je moet er geen kuil mee aan willen rijden of een stal uitgraven. een nieuwe terex heb je volgens mij wel voor een kleine 50000ex. Maar gebruikt kan ook prima, hij loopt iedere dag bij ons ,minimaal 3x maar alles bij elkaar toch maar 3-400 uur per jaar. Volgens mijn mechanisatie bedrijf valt (2e hadns) verreiker vaak tegen omdatdie vaak misbruikt worden( bij met uitgeschoven giek in het zand beuken, of in de kuil want hij word toch tijdens het laden niet voor iedere bak weer ingeschoven) Onderschat ook de draaicirkel niet.
terexje koop je inderdaad al voor 50.000, eentje uit stock van 2010 wellicht nog wat goedkoper..
shovels zie je inderdaad wel met 10.000+ uur, verreikers eigenlijk geen eentje; zegt eigenlijk genoeg...
-------------------------------------------------------
> ik ken verschillende veehouders met veestapel van
> ongeveer 100 tot 150 koeien die laden met (
> flinke, min. 120 pk)tractor + voorlader.
[www.flickr.com]
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/03/2011 11:02 door Farmer.
Een voorlader is een pracht ding voor klusjes maar zodra je er iedere dag voer mee gaat laden dan moet je echt een degelijke machine kopen die gebouwd is op dat werk. Ik vind het ook een voordeel dat er niets achter kan, wanneer het druk is met landwerk heb je op het erf altijd deze machine nog.
-------------------------------------------------------
> voor 41000 een gebruikte van meer dan 6000 uur; ga
> dan maar voor een nieuwe terex...
Is die vergelijkbaar met een Volvo L 40 ?
En als je dan een Volvo van ruim 7 ton hebt, beetje knappe opraapwagen erbij en je kunt zelf mooi inkuilen!
Heb al jaren een ouwe Ahlmann waar we zelden problemen mee hebben. Die koop je ook voor weinig en kun je ook voor vanalles en nog wat gebruiken, bovendien sta je met een zwenklader altijd goed voor de mengwagen, ook in een smalle silo waar je er niet dwars voor kunt gaan staan.
De hoogte is bij hoge mengwagens een probleem, er zijn wel hoogkiepbakken, maar die hebben dan weer extra knikpunten, hydrauliekcilinders en dus zwakke punten en meer slijtage. Of je moet een laaddock maken bij de silo, maar dat is dan weer opletten in het donker, of gewoon een lagere langere voermengwagen.
Enne voordeel van een shovel, kun je ook zelf inkuilen, bulten grond vlakschuiven, betonplaten leggen etc. etc. Veel sneller wendbaarder sterkerbedienbaarder als een voorlader
Zie op veel bedrijven die laden met groot materieel er dan toch een weidemannetje oid bijkomen voor de klusjes.
[www.merlo.it]
Landini heeft er ook een met alles erop
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/03/2011 10:52 door pieter p.
Technische gegevens: [www.merlo.it]
Vergeet niet de hoge (over)belasting van een vooras en koppeling, en wendbaarheid.
Eigenlijk kunnen alleen trekkers met een eigen frame een voorlader goed hebben, en van dat groepje moet je er ook nog een hebben met een koppeling die het aan kan, daarbij een beetje krap kan draaien.
6-cil vallen dan al snel af, veel te lang voor manouvreren met voorlader.
Trekker met voorlader is zowiezo niet te vergelijken met shovels, een 10-tons shovel is wendbaarder dan 100pk trekker (4-cil)
Hier ondertussen een kleine 7000 uur ervaring met trekker en voorlader, nog steeds eerste koppeling en zal ook wel zo blijven, groot pluspunt van Deere.
Oliepomp kan eigenlijk niet groot genoeg zijn wil je snel werken, evenals joystick-bediening en vering in de voorlader.
Brede voorbanden (54cm) ideaal voor op land met balen rijden ed, eigenlijk te breed voor veel manouvreren op verharde ondergrond, slijten dan hard, je moet krappen bochten/veel stuurwerk dan eigenlijk vermijden.
(Knik)shovel heeft minder ruimte nodig om bijv een stal in te rijden ivm minder uitzwenk.
Het spul is voorlopig nog niet af, maar daarna toch shovel overwegen, en evt voorlader er bij houden voor werk in het land.
Wel is het zo dat een beetje voorlader heger heft dan een shovel, maar je hefcapaciteit is ook weer stukken minder.
Als aanrader zou ik zeggen, een knappe gebruikte shovel, Volvo/werklust/ahlmann, en voor je mengwagen een jong gebruikte trekker, mits je daar nog niets voor hebt.
Voor erfklusjes een ahlmann nemen, niets is zo wendbaar (incl zwenkgiek) als ahlmann shovel, in het shovel segment dan.
succes met je keuze
Maar als je met een shovel echt de hele dag wilt gaan beulen zware karren met balen erachter of dikke bulten zand wilt vlakschuiven kun je beter een Volvo nemen, die houd het zo 25000 uur vol.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/03/2011 11:23 door pieter p.
-------------------------------------------------------
> Een trekker met voorlader kan heel lang meegaan,
> ik heb zelf een NH ts100 met voorlader en 11000
> uur op de klok. Nog zeer weinig onkosten
> gehad(waterpomp en dynamo). Het is maar net hoe je
> er mee omgaat.
Hallo Pieter,
Dat is een knappe prestatie van de TS 100. Wij rijden ook met een TS 100 en die bevalt ons heel erg goed. Fijne trekker met weinig poespas.
Maar nu las ik laatst ergens dat er veel TS'en zijn die met een uurtje of 4000 problemen krijgen met de omkeer. Dit dus bij die types met elect/hydr. omkeer (handeltje links onder stuur, vanaf 2001) Heb jij daar nooit problemen mee gehad ? Of heb je er een met de mech. omkeer, aan de rechterkant ? Onze TS gaat dit jaar naar de 4000 uur en ik heb weinig zin in een reparatie van zo'n $ 6-7000 maar wil eigenlijk die TS ook niet kwijt. Wil hem niet ruilen voor een TSA danwel 6000 serie. En Claas is hier nog steeds niet te koop dus zit ik wat ze hier zeggen "between a rock and a hard place".
-------------------------------------------------------
> Bij ons ging een aantal jaren geleden de koppeling
> er aan van onze 7740, de voorganger,(De 7740 had een mechanische omkeer, handel aan de rechterkant) met 10000
> uur, hebben we toen laten maken en ingeruild,(Ingeruild op een NH ?)
> ongeprepareerd konden we er € 1000,00 voor
> krijgen.
Ik zoek dus naar ervaringen met de electr. hydr. omkeer op de TS 100 modellen vanaf 2001
Kan wel degelijk kapot.
dus geel op de markt worden gezet we zullen wel zien
De John deere 6200 se stond op het laatst bij mij alleen maar voer te laden(grotendeels)en een voor de mixer en pomp maximaal 200 uur per jaar werk had ik ervoor. Voor de rest stond mijn John Deere stof te vangen.
Daarop heb ik besloten hem in te ruilen voor een shovel, of het uit kan...........denk het eerlijk gezegd niet, maar ik wil hem niet weer kwijt, want als het niet al te hard tegen zit leef ik maar 1 keer.
Wat zouden die dingen eigenlijk kosten?
Je hoeft alleen maar koeien te voeren toch?Die enkele x iets uitgraven of grond verzetten gewoon iemand laten komen die het spul er voor heeft.
Er zit duidelijk weer rek in de RC.
De eerste trekker met voorladeris met ongeveer 10.000uur ingeruild voor weer een nieuwe trekker met voorlader
De voorlader was bij de eerste trekker het probleem
De trekker die we nu met voorlader hebben [extra zware voorlader ] zitten de eerste scheuren ook al weer in de voorlader
Koop niet een te zware trekker want gas geven is makelijke als de voorlader het niet tillen kan
TREKKER MAAKTE 1000 UUR PER JAAR ONGEVEER
Nummer 3 wordtweertrekker met voorlader
Momenteel 3 keer laden in 2 dagen ongeveer
Koeien 7 keer in de week jongvee meestal 4 keer in de week
Daarnaaste wordte de voorlader ook gebruikte bij hooi [ook bij de buren] en stro laden en lossen
En anders klussen grond laden oa als het een beetje is
-------------------------------------------------------
> Wij laden al jaren met trekker en voorlader met
> contra gewicht in de hef
de meeste mensen halen ook het voer uit de kuil met de voorlader en dan wordt het toch een ander verhaal denk ik dan dat je voorgesneden blokken gaat laden zoals jullie doen als ik het wel heb
En dan dat rijden met een hap kuil na de voermengwagen vanaf de kuilbulte
Loonwerker neemte nu het kuilhappen altijd aan voor de heelewinter
Ben totaal niet technisch en totaal niet zuinig op mijn machine'smaar nu in een jaar of 7 2 dingen stuk gehad, de schouder van de arm aan een kant is de bus opnieuw ingelast en de shovel is een keer doormidden gebroken door een stagaire van mij. Het is een knikshovel en de pin was er domweg onderuit gezakt, reaparatie waren beide keren paar honderd.
De banden slijten wel veel sneller dan bij een trekker.
Ik meen dat de shovel 600 uur had bij aankoop en rond de 30.000 euro was. Je kunt met deze shovel ook 900 kilo kuil in een keer happen, alleen dan moet je niet al te lomp zwenken, want dan wordt het wel spannend.
vraagje voor degenen die in nederland een verreiker hebben, kan ie echt uit als het alleen is om de mengwagen te vullen en de kalverhokjes uit te mesten, dus waarom koop je er een, de echte reden graag
mijn redenatie: gezien de hoogte <2meter, de maten, wendbaarheid kan deze in de schuur en stal(kalverhokken) ver en overal komen. De wendbaarheid van trekker en voorlader vind ik in dat opzicht matig. de shovel staat me de grote een beetje tegen. Alleen de prijs en wat je er mee kunt is een struikelblok t.o.v een trekker.
Iets wat elke dag terug komt, of veelvuldig gebruikt wordt moet makkelijk werken, comfortabel en zo min mogelijk storing hebben, of dit nu in de melkstal, voeren, de bureaustoel is, dat maakt niet uit.
-------------------------------------------------------
> vraagje voor degenen die in nederland een
> verreiker hebben, kan ie echt uit als het alleen
> is om de mengwagen te vullen en de kalverhokjes
> uit te mesten, dus waarom koop je er een, de echte
> reden graag
mijn 12 kuubs triloiet is 3 meter hoog. wil je die met een shovel fatsoenlijk laden heb je een hele grote nodig die veels te lomp is voor het andere werk. en ook nog eens niet te betalen." Als je ruzie met je vrouww wilt en een lege portemonnee moet je gaan laden met een voorlader" zei een boer tegen me toen ik hem vroeg naar zijn ervaringen. hij had een shovel aangeschaft om zijn horizontale menger te laden. Hij had teveel lekke banden scheuren in frames en andere maleur gehad met zijn trekker met voorlader.
omdat qua prijs de verreiker iets gunstiger was i c mhet gegeven dat veel voorladerboeren na verloop van tijd overstapten op een shovel heb ik dus een verreiker gekocht.
wordt gebruikt voor alle klussen waar iets met een bak ervoor handig is .
Heb in 2001 een new holland lm 420 verreiker gekocht.
Deze is in 2008 ingeruild voor weer een new hollandLm 425
bijna 7000 uur toen en nooitgrote reparaties aan gehad(wel regelmatig smeren natuurlijk)
De eerste had powershift,maar omdat we toch altijd rond op erf rijden de tweede geen powershift.
Wij hebben bij de tweede speciaal zware bakken en kuilhapper laten maken.
(was het enige wat kapot ging)
Wij kunnen hier gerust stellen dat die dingen erg degelijk zijn ,en worden hier niet gespaart !
met 2500 uren waren alleen de banden voor kaal maar dat komt door het draaien in de sleufsilo´s.
wordtca 20 ton voer per dag mee geladen,en dan nog uitmesten,stro/hooi/luzerne/kunstmest etc
Groot voordeel is dat je over de elementen kunt laden dus niet de hele tijd mengwagen moet verzetten.
Dus in de silo en over de wand.
Ook kun je er eens een koe die op de roosters ligt mee over het voerkek tillen
zou wel airco nemen.
snelkoppeling op hydrauliek
hydro wagentrekhaak en wagenberemming
Veel succes met je keuze!
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/03/2011 16:55 door BT.
veel goedkoper en minder werk
25euro per vracht 10euro voor 2e vracht
voor 35euro/dag voer je 120 koeien met jongvee
-------------------------------------------------------
> zoek een loonwerker voor voeren
> veel goedkoper en minder werk
> 25euro per vracht 10euro voor 2e vracht
>
> voor 35euro/dag voer je 120 koeien met jongvee
Dat is dus 35 X 365 = E 12775, kun je inderdaad zelf niet voor investeren en ook nog eens de arbeid leveren.
Maar ik kan me voorstellen dat je wel echt even moet zoeken naar een loonwerker die het daarvoor doet.
Er zijn toch ook voerbedrijven die het voer ook direct leveren, zoiets in kleine coöperatie zou nog niet zo gek zijn.
-------------------------------------------------------
> Trekkers heb je toch, hoe lang gaat een voerwagen
> mee 10 jaar? €12775/jaar voor loonwerkerx 10=
> €127.750,--
chovel om te laden niet vergeten?
uren dat je erop zit niet vergeten?
onderhoud niet vergeten?
gasolie niet vergeten?
afschrijving niet vergeten?
dan valt sommetje al snel anders uit
-------------------------------------------------------
> jansen Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > zoek een loonwerker voor voeren
> > veel goedkoper en minder werk
> > 25euro per vracht 10euro voor 2e vracht
> >
> > voor 35euro/dag voer je 120 koeien met jongvee
>
> Dat is dus 35 X 365 = E 12775, kun je inderdaad
> zelf niet voor investeren en ook nog eens de
> arbeid leveren.
> Maar ik kan me voorstellen dat je wel echt even
> moet zoeken naar een loonwerker die het daarvoor
> doet.
Oostra Wapse(dr)
-------------------------------------------------------
> En die heeft geen shovel/voorlader of verreiker
> nodig om te laden, maar freest het gewoon met de
> zelfrijdende voermengwagen uit de bult.
En dat voor E 35 per dag ? Daarkun je zelf inderdaad nooit tegenop.
Vraag me af hoe lang men dan per dag bezig is per bedrijf incl rijtijd.
Stel me voor dat je voor een willekeurige zelfrijdende, zelf ladende voermengwagen toch wel pak em beet 100 euro per uur wilt maken.
Dan moet je 3 klanten á 2 ladingen per uur doen icl rijtijd.
Lijkt me niet eenvoudig maar misschien kan het.
-------------------------------------------------------
> Bij ons rijden er nu ook een nieuwe gast met een
> 22 kuub USA transporttank voor 65 euro per uur.
> Allemaal leuk, maar of gaan de prijzen snel genoeg
> omhoog, of hij houdt t niet vol. Idem dito voor
> laten voeren voor 35 euro pd..
Ik weet ook een loonbedrijf die rijdt met moderne Fendt 920's met kippers voor 40 euro per uur voor een grote wegenbouwaannemer, jochies van 16 er op, wat als zoeen een band lekrijd, wanneer gaan ze dat terugverdienen, stijgende dieselprijzen?
Er staan toch iedere keer weer nieuwe Troostwijk-advertenties in de bladen.
video.google.com/googleplayer.swf/…
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/04/2011 12:15 door Co Scholten.
O.a. vermeld in deze reportage: [www.heersinkvoedertechniek.nl]
Boerderij had er ook eens een artikel over kostenberekeningen, kwam ik tegen:
[www.jacobjanoostra.com]
[www.voerenvoorboeren.nl]
Als je dat in 20 minuten wil doen moet alles klaar liggen en mag er niets misgaan. Alle kuilkleden eraf enz. moet je toch zelf doen. En een hoop onrust met die racende voerboeren die zonder ontsmetten van de 1 naar de ander vliegen om de lening te kunnen betalen.
Uitbesteden is prima, maar ik weet niet of dit op termijn wel de beste oplossing is.
-------------------------------------------------------
> Ik vind het maar een boel gejakker.
Inderdaad!
Nou ben ik geen koeienboer maar als dat wel zo was zou ik zo'n laagvlieger als Richard voor niks nog niet op mijn erf willen hebben!
Mogelijk dat hij t.b.v. het filmpje even een snelheidsrecord wilde vestigen maar zoals op het filmpje dat is niet mijn stijl.
We zijn wel benieuwd waar U voorkeur naar uit gaat.