120 pk voor........

al zoekende naar een machine die mijn toekomstige voermengwagen kan vullen heb ik 3 voorkeuren: een verreiker, een shovel of een nieuwe trekker

verreiker kost 50-60000 euro2,5 ton boven de 3 meter
shovel kost 120-130000 euro laadhoogte met gekeerde bak op 2,8-3 meter
Zetor proxima power 115 kost met voorlader 50000 euro

alles bruto en op basis van nieuwprijs of je 2e hands wil veranderd alles in verhouding

Ik heb reeds 4 jaar ervaring met Zetor en eerlijk is eerlijk, de techniek van de jaren 80-90(de nieuwe al stuk moderner) en lage onderhoudskosten(bv. oliefilter 11 euro). omgerekend kan ik mijn huidige Zetor inruilen voor 5 euro/draaiuur ex. de 40 pk extra (400 euro/pk). (voor de liefhebber [www.zetor.nl])

een verreiker lijkt me handiger voor alle werkzaamheden in en om de stal.

Deel dit topic

Reacties

euroknaller
Dat zijn behoorlijke prijzen die je daar noemt 1234,

Ik ben zelf van mening dat een shovel of een (knik)verreiker altijd de voorkeur verdient boven een trekker met voorlader.

Vroeg of laat begint de ellende met de voorlader en de trekker waar deze op gemonteerd is. Scheurtjes, slangbreuken, metaalmoeheid etc. Een shovel/verreiker is gemaakt om dingen te tillen en is vrijwel altijd wendbaarder op het erf. Daarbij rijden ook deze voertuigen tegenwoordig vlot 40 km per uur op de weg dus ook dat is niet meer een beperking. Als je er ook mee het land in gaat om bijvoorbeeld balen te laden zou ik voor een verreiker gaan vanwege het lagere eigengewicht. In combinatie met wat bredere banden heb je dan een passende oplossing voor op het land, het erf en op de weg.

Ik ben zelf een fan van knik-verreikers van redrock/JD/Manitou vanwege het betere zicht voor de bestuurder. (t.o.v. arm naast cabine)

Misschien kun je nog wat aanvullende informatie geven?
Welke klussen verwacht je te verrichten met het toekomstige laadvoertuig?
Komt de Zetor in de toekomst voor de voermengwagen?
jan zonderland
Hallo 1234,
Ik zou voor een gebruikte shovel kiezen. Die zijn, in tegenstelling tot een trekker met voorlader en een verreiker, gemaakt om te graven en te laden, zeg maar te beulen. Trekker met voorlader heeft als voordeel dat je die ook nog eens ergens anders voor kunt gebruiken (de hele zomer als je koeien buiten lopen), maar wat moet je met een 125 pk voor je schudder of hark ??? Verreiker zie ik geen voordelen in. Er zijn leuke gebruikte shovels te koop voor pak em beet E 40.000. Hebben soms wel wat uren maar daar zou ik me ook niet al te druk om maken. In de bouw draaien die dingen allemaal 10.000+++ uren.
Met een shovel heb je m.i. veel beter zicht op je werk in tegenstelling tot een verreiker waar je zo laag bij de grond zit.
Hier een leuk voorbeeld:[www.traktorpool.nl]
Succes met je keuze, laat maar eens weten wat het geworden is.
1234
ideaal lijkt mij toch een verreiker of shovel maar die onkosten (die ik wel eens hoor) aan de hydr.motoren hik ik aan. Voor de rest heb(ben) jullie gelijk, een verreiker en voorlader zijn niet voor het ruwe werk gemaakt. Maar een trekker heeft een bruikbare achterkant. Nog maar een paar (en meer) nachtjes over slapen.
josl
ik ken verschillende veehouders met veestapel van ongeveer 100 tot 150 koeien die laden met ( flinke, min. 120 pk)tractor + voorlader.
Dit blijkbaar naar tevredenheid want ze ruilen in op hetzelfde concept. Wel op tijd in ruilen/ hoge restwaarde.
Zelf werk ik met shovel ( 2e hands) maar hoe zwaar moet je shovel zijn? Om een mengwagen te vullen heb je met een machine van een ton of 6-7 pktje of 70 ruim voldoende en is ie niet te groot voor klusjes rond het huis. Je moet er geen kuil mee aan willen rijden of een stal uitgraven. een nieuwe terex heb je volgens mij wel voor een kleine 50000ex. Maar gebruikt kan ook prima, hij loopt iedere dag bij ons ,minimaal 3x maar alles bij elkaar toch maar 3-400 uur per jaar. Volgens mijn mechanisatie bedrijf valt (2e hadns) verreiker vaak tegen omdatdie vaak misbruikt worden( bij met uitgeschoven giek in het zand beuken, of in de kuil want hij word toch tijdens het laden niet voor iedere bak weer ingeschoven) Onderschat ook de draaicirkel niet.
jvt
laatste over verreiker is dus ook het probleem; als je altijd de arm maar ingeschoven hebt valt onderhoud allemaal wel mee, maar hoeveel zie je er rijden met deels uitgeschoven arm en volle bak voer...
terexje koop je inderdaad al voor 50.000, eentje uit stock van 2010 wellicht nog wat goedkoper..
shovels zie je inderdaad wel met 10.000+ uur, verreikers eigenlijk geen eentje; zegt eigenlijk genoeg...
Farmer_
josl Schreef:
-------------------------------------------------------
> ik ken verschillende veehouders met veestapel van
> ongeveer 100 tot 150 koeien die laden met (
> flinke, min. 120 pk)tractor + voorlader.



[www.flickr.com]
cs-agrar
mooi foto's farmer, vooral die eh dikke deutz met voorlader!
Farmer_
Is geen deutz , je bedoeld die kleine ,maar een fendt 512c, had eigenlijk een type zwaardere voorlader moeten nemen, met gras opdrukken kon het frame iets zwaarder zijn.


1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/03/2011 11:02 door Farmer.
cs-agrar
op de foto met gras-combi, staat een deutz voor
Coen
de kleuters weten wat goed is
anonymous_14
Ik deel jouw mening niet. Ik schuif de giek wel degelijk elke keer in en uit. Puur omdat het veel makkelijker en confortabeler rijd. Het duurt een paar seconden en is een klein drukknopje, geen slinger! De draaicirkel van een verreiker valt reuze mee, ik kan zonder steken in een sleufsilo van 8 meter draaien, wel de bak boven de muur. Een verreiker heeft dat probleem van geknikt de helft beuren niet. En een Manitou MLT heeft een vloeistofkoppeling en geen hydrostaat, dus deze kan ook niet kapot (de hydrostaat dan)
Een voorlader is een pracht ding voor klusjes maar zodra je er iedere dag voer mee gaat laden dan moet je echt een degelijke machine kopen die gebouwd is op dat werk. Ik vind het ook een voordeel dat er niets achter kan, wanneer het druk is met landwerk heb je op het erf altijd deze machine nog.
jvt
voor 41000 een gebruikte van meer dan 6000 uur; ga dan maar voor een nieuwe terex...
jan zonderland
jvt Schreef:
-------------------------------------------------------
> voor 41000 een gebruikte van meer dan 6000 uur; ga
> dan maar voor een nieuwe terex...
Is die vergelijkbaar met een Volvo L 40 ?
jvt
je hebt gelijk, een tl 100 terex is 5,5 ton, de volvo ruim 7. Een nieuwe tl 120 zal rond de 60.000 uitkomen, is mijn schatting. Volvo koop je voor naar schatting 40.000, denk dat je aan het eind van de rit per draaiuur even duur uit zal komen, volvo is natuurlijk wel DE shovel, maar nieuw heeft ook wel wat
jan zonderland
JVT,
En als je dan een Volvo van ruim 7 ton hebt, beetje knappe opraapwagen erbij en je kunt zelf mooi inkuilen!
jvt
maar als we in de toekomst bouwen heb ik geen tijd om zelf te kuilen, moet dan mannetjes op eigen materieel gaan zetten, onderhoud kan ik zelf niente niks behalve smeren en olie verversen, dus laat maar lekker de loonwerker komen..
marcel b
Nieuwe Terex 100kost +- 40000 euro met bak en palletvork
anonymous_360
Neem een jonge gebruikte machine. Waarom trouwens geen zetor forterra, toch meer trekker?
boerke2
Wij hebben altijd een vereiker gehad en een tractor. Nou hebben we de verreiker en trekker ingerolen tegen een trekker met zware voorlader, binnen een minuut is de voorlader eraf en kun je ander werk met de trekker gaan doen. Voor balentransport kun je beter een trekker met wagen hebben dan een verreiker want die zijn daarvoor niet gemaakt. Ik ben super tevreden zo. Alleen de verreiker was wentbaarder maar dat is een kwestie van wennen.
anonymous_8
ingerolen?
Husqvarna
Wat voor shovel wil je kopen voor 80 tot 120.000 euro? Een Cat 988 ?
Heb al jaren een ouwe Ahlmann waar we zelden problemen mee hebben. Die koop je ook voor weinig en kun je ook voor vanalles en nog wat gebruiken, bovendien sta je met een zwenklader altijd goed voor de mengwagen, ook in een smalle silo waar je er niet dwars voor kunt gaan staan.
De hoogte is bij hoge mengwagens een probleem, er zijn wel hoogkiepbakken, maar die hebben dan weer extra knikpunten, hydrauliekcilinders en dus zwakke punten en meer slijtage. Of je moet een laaddock maken bij de silo, maar dat is dan weer opletten in het donker, of gewoon een lagere langere voermengwagen.
Enne voordeel van een shovel, kun je ook zelf inkuilen, bulten grond vlakschuiven, betonplaten leggen etc. etc. Veel sneller wendbaarder sterkerbedienbaarder als een voorlader
anonymous_184
Voer al jaren met een voorlader en trekker om de mengwagen te laden. Daarnaast heb ik een minishovel giant. die kan het losse spul voor de mengwagen ook laden. Voor het groffe werk de trekker en voorlader (kuil happen etc) en voor kleine klusjes en van alles en nog wat de minishovel. dat bevalt me prima.
claas816
een trekker is om te trekken en een shovel om te laden,dus als het wat mag kosten is de keuze niet zo moeilijk
josl
das dus ook de reden dat ik toch voor een( niet te grote) shovel heb gekozen ipv trekker+ voorlader.
Zie op veel bedrijven die laden met groot materieel er dan toch een weidemannetje oid bijkomen voor de klusjes.
pieter p
Een verreiker met hef en aftakas bestaat ook alweer een paar jaartjes, kan ook nog ander werk doen
[www.merlo.it]
Landini heeft er ook een met alles erop


1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/03/2011 10:52 door pieter p.
claas816
beetje erg zwaar voor in het land
Wimsumar
Beste Claas: Wat is zwaar? Ruim 6.000 kilo over 4 banden is met bandenkeuze (evt. drukwisselsysteem) prima op te lossen.

Technische gegevens: [www.merlo.it]
claas816
kun je dan net zo n grote(brede) machine trekken dan een trekker van 6000 kg kan?
cs-agrar
je schrijft 4 jaar ervaring te hebben met Zetor, maar ook met een Zetor met voorlader?
Vergeet niet de hoge (over)belasting van een vooras en koppeling, en wendbaarheid.
Eigenlijk kunnen alleen trekkers met een eigen frame een voorlader goed hebben, en van dat groepje moet je er ook nog een hebben met een koppeling die het aan kan, daarbij een beetje krap kan draaien.
6-cil vallen dan al snel af, veel te lang voor manouvreren met voorlader.
Trekker met voorlader is zowiezo niet te vergelijken met shovels, een 10-tons shovel is wendbaarder dan 100pk trekker (4-cil)
Hier ondertussen een kleine 7000 uur ervaring met trekker en voorlader, nog steeds eerste koppeling en zal ook wel zo blijven, groot pluspunt van Deere.
Oliepomp kan eigenlijk niet groot genoeg zijn wil je snel werken, evenals joystick-bediening en vering in de voorlader.
Brede voorbanden (54cm) ideaal voor op land met balen rijden ed, eigenlijk te breed voor veel manouvreren op verharde ondergrond, slijten dan hard, je moet krappen bochten/veel stuurwerk dan eigenlijk vermijden.
(Knik)shovel heeft minder ruimte nodig om bijv een stal in te rijden ivm minder uitzwenk.
Het spul is voorlopig nog niet af, maar daarna toch shovel overwegen, en evt voorlader er bij houden voor werk in het land.
Wel is het zo dat een beetje voorlader heger heft dan een shovel, maar je hefcapaciteit is ook weer stukken minder.
Als aanrader zou ik zeggen, een knappe gebruikte shovel, Volvo/werklust/ahlmann, en voor je mengwagen een jong gebruikte trekker, mits je daar nog niets voor hebt.
Voor erfklusjes een ahlmann nemen, niets is zo wendbaar (incl zwenkgiek) als ahlmann shovel, in het shovel segment dan.
succes met je keuze
adrie
Ik dacht met 7000 uur ook, die rijd ik zo naar de 10000, maar bij 8500 was de voorlader op, dus wacht niet te lang CS.
Albert
Moet die ahlmann wel zo jong zijn dat ie 4 wiel besturing heeft.mijn AZ 9 van 1988 is niet het voorbeeld van een kleine draaicirkel
anonymous_42
Ik sprak wel een boer die al jaren voerde met een Zetor, een 6-cilinder 4wd, hij begon wel steeds zwaarder te schakelen na een 4-5 duizend uur. En daarom ook kun je beter een shovel nemen, die heeft geen koppeling of zwakke vooras.
Maar als je met een shovel echt de hele dag wilt gaan beulen zware karren met balen erachter of dikke bulten zand wilt vlakschuiven kun je beter een Volvo nemen, die houd het zo 25000 uur vol.
anonymous_42
Ga je een voorlader gebruiken als shovel dan:
adrie
De bovenste 2 hebben wat geraakt met een behoorlijke snelheid en de onderste heeft inderdaad z'n "johnnie" als shovel gebruikt, met dit als gevolg, wel een sterke voorlader.
claas816
25000 uren halen ze wel in de wegenbouw misschien,maar niet op de kuilbult,zoiezo halen ze dat niet niet bij een doorsnee boer
pieter p
Een trekker met voorlader kan heel lang meegaan, ik heb zelf een NH ts100 met voorlader en 11000 uur op de klok. Nog zeer weinig onkosten gehad(waterpomp en dynamo). Het is maar net hoe je er mee omgaat. Ik zo wel een dubbelwerkende voorlader nemen, is altijd makkelijk om stekpalen de grond te krijgen


1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/03/2011 11:23 door pieter p.
jan zonderland
pieter p Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een trekker met voorlader kan heel lang meegaan,
> ik heb zelf een NH ts100 met voorlader en 11000
> uur op de klok. Nog zeer weinig onkosten
> gehad(waterpomp en dynamo). Het is maar net hoe je
> er mee omgaat.

Hallo Pieter,
Dat is een knappe prestatie van de TS 100. Wij rijden ook met een TS 100 en die bevalt ons heel erg goed. Fijne trekker met weinig poespas.
Maar nu las ik laatst ergens dat er veel TS'en zijn die met een uurtje of 4000 problemen krijgen met de omkeer. Dit dus bij die types met elect/hydr. omkeer (handeltje links onder stuur, vanaf 2001) Heb jij daar nooit problemen mee gehad ? Of heb je er een met de mech. omkeer, aan de rechterkant ? Onze TS gaat dit jaar naar de 4000 uur en ik heb weinig zin in een reparatie van zo'n $ 6-7000 maar wil eigenlijk die TS ook niet kwijt. Wil hem niet ruilen voor een TSA danwel 6000 serie. En Claas is hier nog steeds niet te koop dus zit ik wat ze hier zeggen "between a rock and a hard place".
adrie
Bij ons ging een aantal jaren geleden de koppeling er aan van onze 7740, de voorganger, met 10000 uur, hebben we toen laten maken en ingeruild, ongeprepareerd konden we er € 1000,00 voor krijgen.
jan zonderland
adrie Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bij ons ging een aantal jaren geleden de koppeling
> er aan van onze 7740, de voorganger,(De 7740 had een mechanische omkeer, handel aan de rechterkant) met 10000
> uur, hebben we toen laten maken en ingeruild,(Ingeruild op een NH ?)
> ongeprepareerd konden we er € 1000,00 voor
> krijgen.

Ik zoek dus naar ervaringen met de electr. hydr. omkeer op de TS 100 modellen vanaf 2001
pieter p
Ik dacht dat er eerder problemen waren met de mech.omkeer. Met deze omkeer moet je bij het veranderen van richting even de remmen aandrukken dat de trekker eerst even stil staat. Anders rij je de synchroringen( schrijf het niet goed geloof ik) eruit. Bij een omkeer onder het stuur zit er toch een soort schokbreker voor de koppelingsplaat? Die van mij heeft een mechanische omkeer aan de rechterkant(16*16) en heb er zelf geen onkosten aan gehad
dorpsrandhoeve
Is geen schokbreker, maar een nat pakket, (plaatjes of lamellen of hoe je ze noemt.)

Kan wel degelijk kapot.
jvt
verkopen ze geen kubota's in canada? Wellicht een valtra ook een optie?
Farmer_
Ja, is ook claas dealer. [www.deboersequipment.com]
anonymous_206
is wel claas dealer maar verkoopt geen claas trekkers het zelfde geld voor sunova die ook valtra dealer is of was het gerucht gaat dat nieuwe valtra's ook niet meer geimporteerd worden heeft het agco concern beslist waar valtra onder valt er zijn zelfs geruchten dat fendt ook niet meer geimporteerd gaat worden of onder de naam challenger
dus geel op de markt worden gezet we zullen wel zien
Farmer_
Vraag het gewoon ff aan Hauke en Sonke waar hun de Claas vandaan hebben.
anonymous_206
ze hebben hem via sunova die zet ze hier weg voor claas maar is niet officeel dealer dus als er wat mee is is er geen geschoolde monteur voor de trekkers dus claas heeft dus gewoon een aantal claas trekkers hier weggezet voor promotie maar ik sta er niet raar van te kijken als ze wel dealer worden omdat ze valtra nu kwijt zijn
anonymous_42
Je kunt natuurlijk ook eerst een oude shovel kopen voor >10.000 en als dat niet bevalt, kun je altijd nog inruilen op iets wat je beter lijkt, tenminste dat dachten wij 10 jaar geleden, en hebben de shovel nog steeds
arjan koumans
nou pieter, ik heb verderop geantwoord, maar zie dat we allebei weten waar we over praten
anonymous_359
ik heb hem gekocht omdat ik een achterlader had met hefmast, lekker goedkoop.............maar je wordt er zo doodziek van om de hele tijd achterom te moeten kijken terwijl je de bult in stuiterd, kreeg ook last van mijn nek.
De John deere 6200 se stond op het laatst bij mij alleen maar voer te laden(grotendeels)en een voor de mixer en pomp maximaal 200 uur per jaar werk had ik ervoor. Voor de rest stond mijn John Deere stof te vangen.
Daarop heb ik besloten hem in te ruilen voor een shovel, of het uit kan...........denk het eerlijk gezegd niet, maar ik wil hem niet weer kwijt, want als het niet al te hard tegen zit leef ik maar 1 keer.
anonymous_182
ik laad alweer 5 jaar met een trekkertje van helemaal 56pk met voorlader ( trekker bj 84, voorlader ouder, zonder voorwielaandrijving). Financieel had ik toen geen andere keus. Ik heb ook al meer dan eens aan iets anders zitten denken, Verreiker, Shofel of toch een grotere trekker met voorlader? Ik moet een ton of 3 voer verzetten per dag en tot nu toe ging dat zonder al te veel problemen, maar nu begint het allemaal te verslijten. Dus denk ik dat ik bij een trekker met voorlader blijf
anonymous_206
eicher 3056 3cilinder
anonymous_182
yep
anonymous_206
ik blijf een zwak houden voor die eichers
anonymous_182
ik ook daarom word hij ook niet ingeruild
anonymous_360
1234, lijkt jouw zo'n Ahlmann uit de commerce niet iets? Mooie lompe degelijke machine. Grote kuilhapper of pelikaanbak eraan en je kunt opschieten. Kan wel tegen een stootje...
Wat zouden die dingen eigenlijk kosten?
1234
resumerend naar alle reacties wil ik duidelijk maken dat ik toch een handige, kleinemachine wil hebben die het liefst alles kan. Krijg steeds meer de indruk dat sommigen mij meer zien als een halve loonwerker
anonymous_107
Juist, er komt hier wel erg veel ijzer voorbij.
Je hoeft alleen maar koeien te voeren toch?Die enkele x iets uitgraven of grond verzetten gewoon iemand laten komen die het spul er voor heeft.
Er zit duidelijk weer rek in de RC.
claas816
als je er alleen maar mee gaat voeren(half uurtje per dag,laten we zeggen een uurtje)word dure investering
Karsjen Tamminga
Wij laden al jaren met trekker en voorlader met contra gewicht in de hef
De eerste trekker met voorladeris met ongeveer 10.000uur ingeruild voor weer een nieuwe trekker met voorlader
De voorlader was bij de eerste trekker het probleem

De trekker die we nu met voorlader hebben [extra zware voorlader ] zitten de eerste scheuren ook al weer in de voorlader
Koop niet een te zware trekker want gas geven is makelijke als de voorlader het niet tillen kan
TREKKER MAAKTE 1000 UUR PER JAAR ONGEVEER
Nummer 3 wordtweertrekker met voorlader
claas816
hoeveel uren maakte de voorlader?
Karsjen Tamminga
Per mengwagen vullen 20 a 30 min denk ik ongeveer
Momenteel 3 keer laden in 2 dagen ongeveer
Koeien 7 keer in de week jongvee meestal 4 keer in de week
Daarnaaste wordte de voorlader ook gebruikte bij hooi [ook bij de buren] en stro laden en lossen
En anders klussen grond laden oa als het een beetje is
pieter p
Kijk je moet wel alles opelkaar afstellen. Zag een tijdje terug een 110pk JD te koop staan in Nederland met een mailleux mx60 voorlader, als je daar nog een 2 meter brede bak voor hangt dan weet je zeker dat de voorlader niet oud zal worden.Een mx60 is voor een trekker tot 60pk gemaakt.
aukevd
mtstamminga Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wij laden al jaren met trekker en voorlader met
> contra gewicht in de hef

de meeste mensen halen ook het voer uit de kuil met de voorlader en dan wordt het toch een ander verhaal denk ik dan dat je voorgesneden blokken gaat laden zoals jullie doen als ik het wel heb
Karsjen Tamminga
Dat voer uit de bulte halen[trekken] kon de voorlader helemaalniet over
En dan dat rijden met een hap kuil na de voermengwagen vanaf de kuilbulte
Loonwerker neemte nu het kuilhappen altijd aan voor de heelewinter
Quattro-shooter
Gek he, bij jouw topic opening heb je optie 2 staan : shovel rond 120 130 k.... gek he dat je dan heel gevarieerde antwoorden krijgt ...?
1234
bel Kuiken maar eens, let wel ik praatte steeds op basis van nieuwprijs dus 2e hands gaat alles in verhouding naar beneden, ook een shovel maar de verschillen blijven en dat wil ik er maar mee aangeven. Mij is geleerd dat in de loop der jarenonderhoud ca 2 % van de nieuwwaarde is dus dan zal je toch moeten weten wat ongeveer nieuw kost.
Quattro-shooter
dus nooit aan een loader beginnen van 130 k nieuw!
anonymous_359
ik heb een zeppelin met schenklader met nu ongeveer 6000 uur erop, rond de 55 pk. Mesten we ook de kalverhokken mee uit en het grote afkalfhok voor de koeien.
Ben totaal niet technisch en totaal niet zuinig op mijn machine'smaar nu in een jaar of 7 2 dingen stuk gehad, de schouder van de arm aan een kant is de bus opnieuw ingelast en de shovel is een keer doormidden gebroken door een stagaire van mij. Het is een knikshovel en de pin was er domweg onderuit gezakt, reaparatie waren beide keren paar honderd.
De banden slijten wel veel sneller dan bij een trekker.
Ik meen dat de shovel 600 uur had bij aankoop en rond de 30.000 euro was. Je kunt met deze shovel ook 900 kilo kuil in een keer happen, alleen dan moet je niet al te lomp zwenken, want dan wordt het wel spannend.
Husqvarna
De banden slijten sneller als een trekker zeg je, maar met een trekker rij je ook niet altijd op het beton maar op het land, een shovel of trekker die constant draait op het beton slijt natuurlijk sneller als op het (gras) land.
1234
dat was ook steeds het avies van verschillende shoveldealers, "denk er om, in geknikte stand halveert het toegestane belasting".
Wimsumar
Beste 1234: Dat valt wel wat mee: Als je die "Ahlmannetjes''ziet spelen met de bak vol grond en zijdelings leegkiepend, dan flikkert het niet 'zomaar' om.
cs-agrar
hebben ook een as-afstempeling.
anonymous_359
ja maar dat is volgens mij geknikt en zwenkend, zwenken doe ik bij voorkeur als de voor en achterbanden in lijn zijn. Of de banden harder slijten doordat ze puur op beton rijden? ik weet het niet, maar het klinkt me niet onaannemelijk in de oren.
claas816
onderhoud aan shovel is wel tedoen,tenzij er iets essensieels(hydro pomp,versnellingsbak oid) stuk gaat,dan wou je dat je hem nooit gezien had
arjan koumans
we hebben een new holland ts100 met mailleux voorlader ( 8000 uur) voor 95 melkoeien en evenveel jongvee op potstal , daarnaast laait hij twee keer per dag de voermengwagen, stro(110ha) binnen halen in grote pakken van 600 kg, kunstmest zakken laden, hooi binnen halen etc, etc, kortom 1200 draaiuren per jaar, want doe ook het spuitwerk ermee, schudden, wiersen , geen groot onderhoud tot nu toe, veel buren hebben hier verreikers hebben hoge onderhouds kosten want zijn niet zo stevig als ze zeggen en na 3 a 4 jaar begint de ellende ( maar ja mode is mode ) wil volgend jaar de trekker inruilen en dat wordt weer een 100 /110 pk trekker met voorlader , zou liever een shovel maar te duur

vraagje voor degenen die in nederland een verreiker hebben, kan ie echt uit als het alleen is om de mengwagen te vullen en de kalverhokjes uit te mesten, dus waarom koop je er een, de echte reden graag
1234
vraagje voor degenen die in nederland een verreiker hebben, kan ie echt uit als het alleen is om de mengwagen te vullen en de kalverhokjes uit te mesten, dus waarom koop je er een, de echte reden graag

mijn redenatie: gezien de hoogte <2meter, de maten, wendbaarheid kan deze in de schuur en stal(kalverhokken) ver en overal komen. De wendbaarheid van trekker en voorlader vind ik in dat opzicht matig. de shovel staat me de grote een beetje tegen. Alleen de prijs en wat je er mee kunt is een struikelblok t.o.v een trekker.
cs-agrar
NIet dat ik veel met verreikers of shovels werk, maar de keren dat het zo is, gaat het eenmaal stukken makkelijker dan met een voorlader, ook minder of makkelijkere handelingen. En je hebt maar 1 lijf, zijn weinig passende en goed werkende onderdelen voor te krijgen, laat staan voor weinig, dus je moet zorgen dat je dit spaart, daar is geen prijs op te zetten, misschien dat dit ook een van de redenen is.
Iets wat elke dag terug komt, of veelvuldig gebruikt wordt moet makkelijk werken, comfortabel en zo min mogelijk storing hebben, of dit nu in de melkstal, voeren, de bureaustoel is, dat maakt niet uit.
aukevd
arjan Schreef:
-------------------------------------------------------

> vraagje voor degenen die in nederland een
> verreiker hebben, kan ie echt uit als het alleen
> is om de mengwagen te vullen en de kalverhokjes
> uit te mesten, dus waarom koop je er een, de echte
> reden graag

mijn 12 kuubs triloiet is 3 meter hoog. wil je die met een shovel fatsoenlijk laden heb je een hele grote nodig die veels te lomp is voor het andere werk. en ook nog eens niet te betalen." Als je ruzie met je vrouww wilt en een lege portemonnee moet je gaan laden met een voorlader" zei een boer tegen me toen ik hem vroeg naar zijn ervaringen. hij had een shovel aangeschaft om zijn horizontale menger te laden. Hij had teveel lekke banden scheuren in frames en andere maleur gehad met zijn trekker met voorlader.

omdat qua prijs de verreiker iets gunstiger was i c mhet gegeven dat veel voorladerboeren na verloop van tijd overstapten op een shovel heb ik dus een verreiker gekocht.

wordt gebruikt voor alle klussen waar iets met een bak ervoor handig is .
anonymous_253
Woon wel niet in NL,maar toch.

Heb in 2001 een new holland lm 420 verreiker gekocht.
Deze is in 2008 ingeruild voor weer een new hollandLm 425
bijna 7000 uur toen en nooitgrote reparaties aan gehad(wel regelmatig smeren natuurlijk)

De eerste had powershift,maar omdat we toch altijd rond op erf rijden de tweede geen powershift.
Wij hebben bij de tweede speciaal zware bakken en kuilhapper laten maken.
(was het enige wat kapot ging)
Wij kunnen hier gerust stellen dat die dingen erg degelijk zijn ,en worden hier niet gespaart !

met 2500 uren waren alleen de banden voor kaal maar dat komt door het draaien in de sleufsilo´s.
wordtca 20 ton voer per dag mee geladen,en dan nog uitmesten,stro/hooi/luzerne/kunstmest etc

Groot voordeel is dat je over de elementen kunt laden dus niet de hele tijd mengwagen moet verzetten.
Dus in de silo en over de wand.
Ook kun je er eens een koe die op de roosters ligt mee over het voerkek tillen

zou wel airco nemen.
snelkoppeling op hydrauliek
hydro wagentrekhaak en wagenberemming

Veel succes met je keuze!


1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/03/2011 16:55 door BT.
jansen2
zoek een loonwerker voor voeren
veel goedkoper en minder werk
25euro per vracht 10euro voor 2e vracht

voor 35euro/dag voer je 120 koeien met jongvee
jan zonderland
jansen Schreef:
-------------------------------------------------------
> zoek een loonwerker voor voeren
> veel goedkoper en minder werk
> 25euro per vracht 10euro voor 2e vracht
>
> voor 35euro/dag voer je 120 koeien met jongvee

Dat is dus 35 X 365 = E 12775, kun je inderdaad zelf niet voor investeren en ook nog eens de arbeid leveren.
Maar ik kan me voorstellen dat je wel echt even moet zoeken naar een loonwerker die het daarvoor doet.
Farmer_
Trekkers heb je toch, hoe lang gaat een voerwagen mee 10 jaar? €12775/jaar voor loonwerkerx 10= €127.750,--
anonymous_42
Spit het voerbedrijf dan ook het zand van de kuilbult en maakt ie het voerpad schoon?
Er zijn toch ook voerbedrijven die het voer ook direct leveren, zoiets in kleine coöperatie zou nog niet zo gek zijn.
jansen2
Farmer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Trekkers heb je toch, hoe lang gaat een voerwagen
> mee 10 jaar? €12775/jaar voor loonwerkerx 10=
> €127.750,--

chovel om te laden niet vergeten?
uren dat je erop zit niet vergeten?
onderhoud niet vergeten?
gasolie niet vergeten?
afschrijving niet vergeten?

dan valt sommetje al snel anders uit
jansen2
Jan Zonderland Schreef:
-------------------------------------------------------
> jansen Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > zoek een loonwerker voor voeren
> > veel goedkoper en minder werk
> > 25euro per vracht 10euro voor 2e vracht
> >
> > voor 35euro/dag voer je 120 koeien met jongvee
>
> Dat is dus 35 X 365 = E 12775, kun je inderdaad
> zelf niet voor investeren en ook nog eens de
> arbeid leveren.
> Maar ik kan me voorstellen dat je wel echt even
> moet zoeken naar een loonwerker die het daarvoor
> doet.

Oostra Wapse(dr)
anonymous_42
En die heeft geen shovel/voorlader of verreiker nodig om te laden, maar freest het gewoon met de zelfrijdende voermengwagen uit de bult.
jan zonderland
Oldhuus Schreef:
-------------------------------------------------------
> En die heeft geen shovel/voorlader of verreiker
> nodig om te laden, maar freest het gewoon met de
> zelfrijdende voermengwagen uit de bult.

En dat voor E 35 per dag ? Daarkun je zelf inderdaad nooit tegenop.
Vraag me af hoe lang men dan per dag bezig is per bedrijf incl rijtijd.
Stel me voor dat je voor een willekeurige zelfrijdende, zelf ladende voermengwagen toch wel pak em beet 100 euro per uur wilt maken.
Dan moet je 3 klanten á 2 ladingen per uur doen icl rijtijd.
Lijkt me niet eenvoudig maar misschien kan het.
jvt
Bij ons rijden er nu ook een nieuwe gast met een 22 kuub USA transporttank voor 65 euro per uur. Allemaal leuk, maar of gaan de prijzen snel genoeg omhoog, of hij houdt t niet vol. Idem dito voor laten voeren voor 35 euro pd..
anonymous_42
jvt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bij ons rijden er nu ook een nieuwe gast met een
> 22 kuub USA transporttank voor 65 euro per uur.
> Allemaal leuk, maar of gaan de prijzen snel genoeg
> omhoog, of hij houdt t niet vol. Idem dito voor
> laten voeren voor 35 euro pd..

Ik weet ook een loonbedrijf die rijdt met moderne Fendt 920's met kippers voor 40 euro per uur voor een grote wegenbouwaannemer, jochies van 16 er op, wat als zoeen een band lekrijd, wanneer gaan ze dat terugverdienen, stijgende dieselprijzen?
Er staan toch iedere keer weer nieuwe Troostwijk-advertenties in de bladen.
Grasbaal
Wilfried doet het voor een soortgelijk tarief in 20 minuten:

video.google.com/googleplayer.swf/…



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/04/2011 12:15 door Co Scholten.
anonymous_42
Hoe lang is ie onderweg van boer naar boer, als ze allemaal naast elkaar zitten kan het wel een keer uit.
Wimsumar
Beste Oldhuus e.a.: Reken er maar op dat er, om een klantenkring op te bouwen, aanvankelijk dagelijks +/_ 100 kilometer moet worden rondgereden.

O.a. vermeld in deze reportage: [www.heersinkvoedertechniek.nl]
anonymous_42
Ja, ik zag er eerder al een bij ons in de buurt met een vrachtwagen met daarachter nog een dieplader met Volvo shovel er op, de zelfladende/frezende zelfrijder kan zichzelf redden en rijd geloof ik zo'n 50km /uur, op vrachtwagenbanden, en leeg slijten ze ook nog niet zo snel. Veel van de voerbedrijven voeren ook nog in hun eigen stal, dus de machine staat niet veel stil.
Boerderij had er ook eens een artikel over kostenberekeningen, kwam ik tegen:
[www.jacobjanoostra.com]
anonymous_528
Ik vind het maar een boel gejakker.
Als je dat in 20 minuten wil doen moet alles klaar liggen en mag er niets misgaan. Alle kuilkleden eraf enz. moet je toch zelf doen. En een hoop onrust met die racende voerboeren die zonder ontsmetten van de 1 naar de ander vliegen om de lening te kunnen betalen.

Uitbesteden is prima, maar ik weet niet of dit op termijn wel de beste oplossing is.
jan zonderland
Machiel mol Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik vind het maar een boel gejakker.

Inderdaad!
Nou ben ik geen koeienboer maar als dat wel zo was zou ik zo'n laagvlieger als Richard voor niks nog niet op mijn erf willen hebben!
Mogelijk dat hij t.b.v. het filmpje even een snelheidsrecord wilde vestigen maar zoals op het filmpje dat is niet mijn stijl.
cs-agrar
Snelheidsrecord tbvvan filmpje??? Vond eigenlijk dat het geen zak opschoot en erg inefficient geladen werd! Reed echt niet hard. Op de weg zal dat ding net aan de 40kmh halen. Wilfried, van filmpje Co, rijd hier ook vaak langs, op topsnelheid, maar vind dat niet storend over overweldigend aan geluid en snelheid. Voeren lijkt bij Wilfried ook rapper te gaan, maar kan nu natuurlijk geen kilo's/min vergelijken.
anonymous_245
En 1234 bent U al wat wijzer geworden van deze discussie? Als ik de verhalen van de collega s zo om mij heen hoor moeten ze allemaal van de boekhouder nog investeren dit boekjaar , als dit voor U ook geld moet U wel al bijna een beslissing hebben genomen
We zijn wel benieuwd waar U voorkeur naar uit gaat.

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's verreiker , mengwagen , stal en voermengwagen geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
98
DEELNEMERS
35
WEERGAVES
38