Illustratie van: Fast Eddy

Column

Zit bij de thee even in Melkveemagazine te lezen, is het dan niemand opgevallen dat iemand van dit prikbord daar een klinkende column heeft neergezet? Of zijn wij daarvoor te bescheiden?

Deel dit topic

Reacties

Onbekend
Scanner is buiten bedrijf, helaas.
Onbekend
Zeg Co als je dat zo snel kunt wil je dat stukje van die "melkshopper" ook wel even plaatsen misschien?
Onbekend
Goed geraden Co.
Onbekend
Ja iedereen hier kent de visie van Sjakie,dus voor ons oud nieuws
Maar leuk stuk,wordt sjakie daar de vaste columnist?
Verder nog een veehouder die het "melkschoppen" wel heel serieus genomen heeft,hij had in ruim 1.5 jaar al 4 afnemers gehad!
Wat me opviel dat toen Jan Bakker ze haalde het naar het duitse BDM ging,de duitse DDB !!
Onbekend
Halfjaarafspraak bij DOC meen ik,kwam van Leerdammer naar steegro naar Jan Bakker en nu DOC
Onbekend
dat melkveemagazine isbest een leuk blaadje,met soms intressante artikels.

soms ligt de sponsoring van `n artikel er wel eensdik bovenop,maar desalnietteminbest leuk blaadje
Onbekend
Idd, mooi weergegeven, en geen woord Frans aan, ik kan me er goed in vinden, trouwens leuke bijverdienste Jack?;-)
Grasbaal
Bedoel je deze column??:

Een eigen plan

Jack Rijlaarsdam, melkveehouder en winnaar van de management-game “De Beste Boer”

Na het winnen van het management-spel “De Beste Boer” werd ik bedolven onder felicitaties en aandacht van agrarische en regionale media. De titel “Beste Boer” spreekt erg tot de verbeelding, waarbij men de prestatie die er bij hoort, het simpel winnen van een computerspelletje, al snel is vergeten. Tijdens de diverse interviews kwam vaak de vraag naar voren wat het bedrijf van de toekomst zal gaan worden. Alsof ik nu opeens de wijsheid in pacht heb…

Menig adviseur denkt echter wel de wijsheid in bruikleen te hebben. De melkveehouderijsector wordt al jaren bedolven onder de adviezen van banken, accountantskantoren, vakbladen, aan fouragebedrijven gerelateerde adviesbureaus en vooruitstrevende collega-ondernemers. Het ene advies is nauwelijks afgekoeld of het volgende advies ligt alweer op de keukentafel. Allemaal weten zij precies hoe een melkveehouder zijn bedrijf in zou moeten richten.

De van oudsher gemengde bedrijven zijn in een ver verleden opgericht om hele gezinnen van voedsel en onderdak te voorzien. Het lijkt er nu echter steeds meer op dat werkelijk alles in het teken staat van het rendement van het bedrijf. Specialisatie en schaalvergroting zijn al jaren toverwoorden, een partner met een eigen inkomen is een mooie tweede tak en een meewerkende partner levert goedkope arbeid.

Het laatste jaar wordt er steeds meer voorgesorteerd op een tijdperk zonder opgelegde productiebeperking. Tot anderhalf jaar terug was het aanschaffen van melkquotum voor prijzen richting de 50 euro per kilogram vet, bij een voorspelde melkprijs van 25 cent per kilogram, een veel geadviseerde optie. Nu ligt het melkprijsniveau wat hoger, maar verkoopt een vooruitstrevende ondernemer zijn melkquotum voor minder dan de helft van deze waarde.

Zonder productiebeperking wil men arbeid en middelen zo efficiënt mogelijk inzetten voor de melkproductie. Het zelf opfokken van jongvee is dan een hinderlijke ballast. De financiële onderbouwing hiervan is discutabel te noemen. Daarnaast wordt er volledig voorbij gegaan aan het tot waarde brengen van mindere snedes kuilvoer en het boerengevoel bij het aanmelken van een zelf opgefokte vaars.

Het nieuwste modewoord in onze sector is “spiegelen”. Een mooi woord voor het verdubbelen van de stal door het spiegelen van de bouwtekening. Er wordt zelfs geadviseerd een bedrijf zo in te richten dat er meerdere malen gespiegeld kan worden. Hoe simpel kan het zijn: vergeten wordt echter dat de door het gezin geleverde arbeid moeilijk is te spiegelen. De perceelsindeling zal de steeds grotere koppels vee jaarrond op stal dwingen en de kosten van de mestafzet zullen de quotumkosten uiteindelijk naar de kroon steken.

Al deze zogenaamde wegwijzers naar succes kunnen best een goede richting aanwijzen. Als melkveehouder zul u zichzelf echter af moeten vragen of deze richting bij u past. De meeste melkveehouders zien hun bedrijf niet alleen als winstmaker, maar halen daarnaast veel voldoening uit andere factoren. Laat u dus geen bedrijfsstijl opdringen die niet in overeenstemming is met de doelen die u nastreeft.

Een zelfverzekerde ondernemer zou dan ook zelf een plan paraat moeten hebben waarnaar deze zijn bedrijf in wil richten. Elke ondernemer zal hierin andere prioriteiten stellen. De beschikbare adviseurs zijn daarbij als gereedschap voor een bouwvakker: voor elke klus is ander gereedschap vereist. Laat de richting waarin uw bedrijf zich ontwikkelt dus niet beïnvloeden door de waan van de dag, maar zet zelf een route uit naar een succesvolle toekomst.

Om terug te komen op de veel aan mij gestelde vraag naar het bedrijf van de toekomst, hèt bedrijf van de toekomst bestaat dus niet. Wèl bestaat de ondernemer van de toekomst: een persoon met passie voor het vak, maar ook iemand met het lef en de visie om weloverwogen zijn bedrijf naar eigen inzicht in te richten.
Grasbaal
Nee, ik heb de Melkveemagazine zelf niet. De tekst van Sjakie was hier al eerder op een andere manier binnengekomen.
Grasbaal
En aan wie levert hij het nu?
anonymous_821
Ik krijg geen melkvee Melkveemagazine
Dus zet het even neer

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's melkveemagazine en prikbord geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
11
DEELNEMERS
3
WEERGAVES
0