Syp Wynia on X - Hugo’s verplichte warmtepomp

Quote:
Omstreden? Dat is de verplichte #warmtepomp van lobbyist @doekle_terpstra en zijn politieke vriend @hugodejonge. Die pomp is wel duur, maar helpt het klimaat niet. En die willen ze dus nog snel even door de Kamer jassen.
t.co/IFCYPtlvcB/ #wyniasweek

Bron

Syp Wynia on X
twitter.com

Deel dit topic

Reacties

+1
hans1980

+2
Erik1979.
Bij ons het zelfde. Iedereen aan de warmte pompen die werken op kolenstroom uit Polen. Jammer genoeg is het stroomnet nog niet geschikt voor deze hoeveelheid. Maar de Grüne zijn wel zo verstandig om de verbrandingsmotoren te verbieden dat er uitdagingen genoeg blijven. Oplossingen komen, best werkende is dat 40% van de industrie naar het buitenland verplaatst. En zo komt toch alles weer op de poten terecht.
+1
Jannus
@Erik1979. De spreidingswet maakt van heel nederland een asielcentrum en die hebben baat bij schone lucht en water aldus Tjeerd
Grasbaal
Quote Reactie van @Erik1979.:
Iedereen aan de warmte pompen

Straks wereldwijde afkoeling doordat de warmtepompen alle warmte uit de lucht slurpen... (ook ik ga er een kopen)
weurding
@Grasbaal en ook die warmte blijft weer ergens😏
Grasbaal
Quote Reactie van @weurding:
en ook die warmte blijft weer ergens

Iets wat afgekoeld is wordt niet vanzelf weer warm... er zal dus op de een of andere manier ook verlies van warmte zijn
weurding
@Grasbaal bedoel meer dat je huis ook weer afkoelt en die warmte gaat ook echt weer de lucht in
Grasbaal
Quote Reactie van @weurding:
bedoel meer dat je huis ook weer afkoelt en die warmte gaat ook echt weer de lucht in

Een uitleg gevonden, als er niets zou afkoelen zouden we ons zelf als een kikker in de pan langzaam gaarkoken denk ik:

Ja, er gaat warmte verloren in de lucht. Dit fenomeen staat bekend als warmteverlies door convectie. Convectie is een proces waarbij warme lucht stijgt en koude lucht daalt, wat leidt tot de overdracht van warmte van een warmer object naar de omringende lucht. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer je een kop hete koffie laat afkoelen in een koele kamer.

Wanneer warmte wordt overgedragen aan de lucht, zal de lucht opwarmen, en als deze opgewarmde lucht stijgt en in contact komt met koelere luchtlagen, zal het warmte afgeven aan die koelere luchtlagen. Dit proces gaat door totdat er een thermisch evenwicht is bereikt, waarbij de temperatuur van het object en de omringende lucht min of meer gelijk zijn.

Om warmteverlies door convectie te verminderen, worden isolatiematerialen gebruikt om warmteoverdracht naar de omringende lucht te vertragen. Dit is bijvoorbeeld belangrijk in gebouwen om de energie-efficiëntie te verbeteren en de kosten van verwarming en koeling te verlagen. Hetzelfde principe geldt voor isolatie in kleding om warm te blijven in koude omstandigheden.

Bron: ChatGPT
weurding
@Grasbaal chat gpt.... over warmte en koeling gesproken
bright.nl/nieuws/1151721/…
+2
Nevergiveup
@Grasbaal haha , in de natuur raakt niks weg co , ook joules in warmte of koude niet , een warmte pomp kan energie verplaatsen , maar neemt daarbij zelf ook nog energie op , wat dus altijd warmte produceert. U gelooft dat de perpetuum mobile bestaat ....

Het zou de natuur wetten van Einstein tarten ...
Erik1979.
@Grasbaal warmte pomp kan alleen bij huizen die goed geïsoleerd zijn. Voor de meeste niet weggelegd.
Grasbaal
Quote Reactie van @Erik1979.:
Voor de meeste niet weggelegd.

De meeste huizen hier zijn langzamerhand toch wel goed geisoleerd, of mensen zijn daar mee bezig
Erik1979.
@Grasbaal wat bij jullie goed is in Nederland is bij ons niet goed. De Grüne hebben even de eisen een beetje strenger gemaakte 😂 gelukkig worden ze overal weggevaagd en hebben we binnenkort de afd aan de macht. Stukken beter voor de gemiddelde hardwerkende burgers
+2
Kars
@Grasbaal warmtepomp is niks meer dan een compressor.
cs-agrar
Quote Reactie van @Kars:
compressor

dus energie stuk slaan
+1
George
Quote Reactie van @Grasbaal:
ook ik ga er een kopen)

Ik heb er ook aan gedacht en met de verbouwing van huis rekening gehouden door vloeren goed te isoleren en de slangen van de vloerverwarming dicht bij elkaar te leggen en 9 groepen te maken van maximaal 100 meter slang vloerverwarming. Maar 2 jaar terug toch nog gewoon voor combiketel gekozen op propaan omdat hier geen aardgas ligt. Maar in combinatie met de houtkachel zo weinig propaan al nodig dat ik er geen hybride systeem van ga maken maar nu overweeg om airco's te installeren welke ook kunnen verwarmen , 1 buitenunit en 2 binnenunits . Een boven op slaapkamer en eentje in de woonkamer/keuken. Door de in maart aangeschafte zonnepanelen heb ik toch voldoende stroom als ik niet teveel hoef te beregenen.
+2
Erik1979.
@George als het warm is de airco aan en beregening uit😁
George
Quote Reactie van @Erik1979.:
als het warm is de airco aan en beregening uit

Ja dan houd ik zelf het hoofd koel. Ik gebruik de stroom liever voor airco en de BMW dan voor te beregenen.
weurding
@George beregenen doe je niet in de winter dus verwarmen kan prima
George
Quote Reactie van @weurding:
beregenen doe je niet in de winter dus verwarmen kan prima

Klopt maar als ik zoveel moet beregenen als in 2022 heb ik waarschijnlijk stroom tekort. Maar dit jaar niet veel beregend , de uien twee maal en het grasland eenmaal. verder niks. Nu dus veel stroom over dit jaar.
Ik heb 48 panelen tegen de wand van mijn sleufsilo en die installatie is verkocht dat die 17500KWh zal produceren jaarlijks. Maar sinds de installatie 28 maart zit ik vandaag al op 14000 KWh. Terwijl 28 september pas een half jaar om is . Dus de komende 6 maanden en 17 dagen hoeven ze nog maar 3500 KWh op te wekken. Dat zal waarschijnlijk prima lukken! Nu zal het in echte donkere sombere korte winterdagen ook niet veel opbrengen , maar gelukkig mogen we nog salderen.
Ik vind het een beste investering die ik al jaren eerder had moeten doen. En de elektrische auto helpt ook mee de zonnepanelen sneller terug te verdienen. 😀 Doordat ik dit jaar en volgend jaar geen wegenbelasting hoef te betalen en in 2025 nog 75% korting op de wegenbelasting. Scheelt ook dik 1800 Euro wegenbelasting tegenover mijn vorige BMW en geen brandstofkosten.
cornelissen
@GeorgeAlleen jammer ,dat de rekening wordt gepresenteerd bij de kleine man ,die in een huurwoning zit zonder panelen en zich geen elektra auto kan permitteren.
Neem ik jouw niet kwalijk, zou het zelf ook doen ,als ik een elektra auto kan permitteren.
Toch zie ik de neveneffecten wel.
George
Quote Reactie van @cornelissen:
Alleen jammer ,dat de rekening wordt gepresenteerd bij de kleine man

Welke rekening bedoel je? En welke neveneffecten?
Voor mensen met een kleine beurs valt het ook niet mee om een auto op brandstof te rijden , hoge brandstofprijzen hakken er ook in en er komen veel goedkopere EV's op de markt die geproduceerd zijn in China en Korea waarop ze subsidie krijgen en doordat er geen BPM op zit ze niet of nauwelijks duurder zijn dan een brandstof auto. Alleen heel veel mensen willen er gewoon niet aan en hebben allerlei vooroordelen omdat ze het niet kennen. Maar over ruim 10 jaar worden er bijna geen auto's met verbrandingsmotoren meer verkocht en sterker nog , momenteel zijn er al steeds meer auto's welke plug in hybride zijn of minstens mild hybride om aan de uitstoot normen te kunnen voldoen.
pieta
@George Jij koopt wat zonnepanelen en een elektrische auto. Rijdt in een luxe auto zowat gratis rond, geen wegenbelasting en mede dankzij de salderingsregeling ook nog geen brandstofkosten. Terwijl iemand met een laag inkomen in een oude Fiat Panda nog duurder uit is.
Daarnaast kun jij met zonnepanelen je energierekening drukken, met subsidie je huis verduurzamen terwijl een wat kansarmere mens in een huurhuis overal de volle mep voor moet betalen. Voor mij hoeft niet alles gelijk te zijn maar de lage bijtelling voor de Tesla heeft de bovenlaag vd bevolking toch ook voor zichzelf in het leven geroepen.
George
Quote Reactie van @pieta:
, met subsidie je huis verduurzame

Ehh daar heb ik totaal niks voor gehad. Ik heb nergens subsidie voor gehad met verbouwing en ook niet op spouwmuurisolatie. Was misschien wel ooit mogelijk geweest maar daar niks mee gedaan , niet eens aan gedacht ook. Die bijtelling is overigens niet meer zo laag.
weurding
@pieta leg even uit dat de kosten van een oude panda hoger zijn dan een ev van pak hem beet 70k😄
pieta
@weurding Een Fiat Panda is misschien niet het beste voorbeeld. 😁 Ik had een iets zwaardere diesel moeten nemen als voorbeeld. Het is natuurlijk de vraag wat de waarde-ontwikkeling van zo'n elektrische auto wordt. Want kosten voor brandstof en motorrijtuigenbelasting heeft George momenteel niet. Wij rijden een wat zwaardere oude diesel en betalen al 4.000 per jaar aan motorrijtuigenbelasting. Ik heb ff gecheckt voor hoeveel je een BMW iX3 kunt kopen en denk dan zodra hier de 1e zijn rijbewijs heeft past die mij ook wel.
George
@pieta Eén nieuwe iX3 kost met alles erop en eraan 78000 inclusief BTW.
+1
pieta
@George Ik zag ze 2e hands met 15.000 km voor 50.000.
+1
Cowboy3
@pieta 3 Goede bekende rijden of hebben elektrische gereden, maar die zijn niet zo anttociast als @George eentje had ook een BMW heeft na een jaartje weer ingeruild tegen benzine, kon nu er nog jaren garantie op de accu zat genoeg voor terug krijgen, de andere had een Tesla accu op, restwaarde is dan verwaarloosbaar en eentje met een Opeltje na een jaar een nieuwe accu met garantie, als de garantie voorbij is of de accu is op, blijft er weinig over.
Albert Altena
@Cowboy3 Wij hebben Hybrid.
Rijden met een kleine accu bijna alles.
Alleen op vakantie naar Luxemburg eenmaal getankt.
IDEAAL
George
Quote Reactie van @Albert Altena:
Wij hebben Hybrid.Rijden met een kleine accu bijna alles.Alleen op vakantie naar Luxemburg eenmaal getankt.IDEAAL

Tja wij zijn op vakantie geweest naar Zuid Duitsland Fussen tegen Oostenrijkse grens met 2 E Bikes achterop . 750 km enkele reis en 2 korte laadstops van 20 min. Door E bikes een stuk hoger verbruik dan normaal. Bestemming in navigatie invoeren en de auto berekend de reisduur inclusief de laadstops en navigeert je naar de eerste laadstop bij een snellader en weet ook of deze vrij zijn. Daar even naar toilet , een cappuccino en een broodje en de app gaf al melding dat de auto weer 80% vol was . Echt IDEAAL. 😀
Totaal geen moment laadstress gehad , en wat is nu tweemaal 20 minuutjes stoppen op 750 km?
Hier in NL al actieradius gehaald van 540 km omdat de snelheid op snelweg beperkter is. Het rijdt gewoon heel erg goed en mijn 3,5 maanden ervaring met elektrisch rijden is dat ik niet zomaar weer terug zou willen naar benzine of diesel.
Johannushoeve cv
@George hoe grote aanhanger kan je er achter hangen?
George
@Johannushoeve cv1600 kg exact evenveel dan de benzine en dieselversies van de 4 serie.
Cowboy3
@Cowboy3 Vroeger toen maakten ze nog iets met een goei hart en die lopen nu nog.
George
@Cowboy3
Wat voor elektrische BMW had ie dan? En wat was er niet goed dan? Tis wel bijzonder , 3 bekenden met EV en alle 3 pech? 😀
Cowboy3
@George Het is toch heel mooi dat jij er wel gelukkig met bent.
+1
matt
@Cowboy3 loopt echt goed dat ding,mee een bak vermogen.
Als je het rijpedaal aanraakt.
En het mooiste vond ik,je hoeft bijna of niet te remmen als je gewoon met het verkeer mee rijd.
George
Quote Reactie van @matt:
n het mooiste vond ik,je hoeft bijna of niet te remmen als je gewoon met het verkeer mee rijd.

Mensen hebben allerlei vooroordelen , vaak nergens op gebaseerd dan op van horen zeggen. Heel negatief over elektrisch rijden dat je jezelf bijna moet verontschuldigen dat je een elektrische auto hebt gekocht. Maar ze een keer laten rijden helpt wel enorm. 😂 Velen krijgen een smile van oor tot oor en de meest verstokte petrolhead moet toegeven dat het toch wel heel erg goed rijdt zo'n elektrische BMW.
Nevergiveup
@George Is nu.een.hyundai (niet mijn merk hoor)

Maar daar zit wel wat leuks in geprogrammeerd , in de auto komt een motor geluid uit de boxen , is soort ferrari geluid , maar dat niet alleen , als hij in de boxen over schakeld met dat bekende uitlaat klap ertussen dan schokt de auto ook fysiek even , net als bij automaat , als je het gas pedaal los laat hoor je ook die na klappen can de uitlaat met terug schakelen.

Er zitten ook (nep) instrumenten in

Is net redbul van verstappen 😇
+2
matt
@Nevergiveup pops&bangs waar de sjonnies mee rond rijden in hun getunede golf.
Vreselijk en dat nu in een elektrische auto 😁
Zolang ze die speakers,maar niet aan de buitenkant onder de auto hangen dan.
George
@Nevergiveup Een elektrische auto heeft geen schakelmomenten /verliezen en gaat traploos in 1 stuk door accelereren . Dus wanneer moet ie dan kunstmatig schokken en klapperen /pruttelen. Ik heb daar niks mee. Maar ook BMW biedt nepgeluid aan in de elektrische modellen. De optie heet Iconic Sounds en dat geluid is gecomponeerd door filmmuziek producent Hans Zimmer. Het zit ook op mijn i4 maar het staat bij mij altijd uit. Het is meer een soort spaceshuttle achtig geluid. Ik zit er niet op te wachten.
pieta
@Cowboy3 Ik zou dat bidirectioneel laden wel zien zitten als systeem. Verder heb ik me er nog niet zo in verdiept.
Cowboy3
@pieta De grootste klacht bij die met de BMW was dat thuis laden te lang duurde voor wat hij reed en snel laden langs de weg koste 70ct per kW en dat hij dan vaak met het boodschappen wagentje van mijn nichtje de weg op moest.
Ik weet niet of je zonnepanelen heb maar in de winter zijn toch nogal dagen dat je er geen dikke EV van kunt laten rijden.
Dat bidirectioneel kan volgens mij bij Hyundai al.
Erik1979.
@Cowboy3 ik vind het grappige in Nederland dat de mensen lekker overdag gaan toeren, de zonnepanelen die produceren stroom en op de mooie dagen zoveel dat er tegen een vergoeding de windmolens uitgezet moeten worden. En snachts laden ze de auto weer op vanuit de kolen centrale uit Polen.......
George
Quote Reactie van @Erik1979.:
ik vind het grappige in Nederland dat de mensen lekker overdag gaan toeren, de zonnepanelen die produceren stroom en op de mooie dagen

Ik laad m ook vaak genoeg overdag. Maar ook 's nachts , net zoals het beste uitkomt maar vaker overdag. Maar nu met salderen maakt het eigenlijk niks uit. Ik ben er erg content over.
pieta
Quote Reactie van @Cowboy3:
Ik weet niet of je zonnepanelen heb maar in de winter zijn toch nogal dagen dat je er geen dikke EV van kunt laten rijden

Maar ik kan heel de zomer gebruiken voor nachtstroom. En overdag wordt de auto weinig gebruikt. Boodschappen, kind halen/wegbrengen ergens naar toe en dat is het wel. Op zondag maken we meestal max. 50 km.
En ja, we hebben zonnepanelen.
George
Quote Reactie van @Cowboy3:
De grootste klacht bij die met de BMW was dat thuis laden te lang duurde voor wat hij reed en snel laden langs de weg koste 70ct per kW en dat hij dan vaak met het boodschappen wagentje van mijn nichtje de weg op moest.

Dit begrijp ik niet! Thuis laden duurt echt niet lang bij BMW . Ik heb zelfs geen laadpaal hoeven kopen maar laadt gewoon met krachtstroom stopcontact ongeveer 11KW /u. Accu is 84 KW dus als ie heel eind leeg is maximaal uurtje of 7. Maar vaak iets eerder laden en dus maar uurtje of 4-5. Snelladen kan ie met maximaal 210 KW en laad dus erg snel aan snellader langs de snelweg. En 70 cent bij snellader is toch nog steeds niet echt duur. 80 KW keer 70 cent is 56 euro en dan 450-540 km rijden naar gelang snelwegkilometers. Dat kan ie met benzine niet goedkoper. En dan moet ie wel wegenbelasting betalen. Ik vind het nogal kul argumenten.
Bovendien hoe vaak komt het voor dat je langs snelweg zal moeten laden? Zoveel mensen zijn er niet die 450 -500 km op een dag rijden. En als je het niet haalt kun je bij snellader met mijn auto in 5 min 100 km bijladen.
+1
George
@pieta Je moet wel modeljaar 2022 hebben die zijn standaard met M pakket. Die andere zien er niet uit.

Je moet minstens 60000 investeren. Dan krijg je een knappe auto. Maar mijn i4 is technisch weer een stukje verder.

bergwerffbmw.nl/alle-merken/bmw/…
pieta
@George Dat is relatief goedkoop. Volgens mij is de BPM 0. Om nog maar eens wat subsidie te noemen.
George
@pieta klopt , geen BPM.
pieta
@George Toch wat subsidie op je verduurzaming gehad? 😁
weurding
@pieta 4000 mrb.... heb je diesel op geel over de 3000kg? Betaal 52 p.m. voor de hilux, moet er niet aan denken in 10 jaar 25000 of meer mrb te betalen, das op zich al een knappe auto
pieta
@weurding Je krijgt er gratis een fijnstofbelasting bij. Dat maakt hem ongeveer 4.000 pj
weurding
@pieta vind dat toch een hoog bedrag, had ik hem naar marokko verscheept😅
+1
pieta
@weurding Ja, we hebben eenmaal 4 kinderen. Dan heb je een auto nodig met ruimte. Door een gehandicapt kind konden we niet kiezen voor een 6-persoons bedrijfsbus.
weurding
@pieta duidelijk, maar afschrijving heb je dus al gehad
pieta
@weurding Wij kopen altijd 2e hands en meestal brengt ie minimaal op als ie weggaat. Maar deze gaat misschien eerder weg als compleet naar de klote. Maar auto is al 16 jaar oud en zal toch wel niet zo veel opbrengen. En dan is het aanschaf delen door aantal jaren rijden minus restwaarde de afschrijving
weurding
@pieta laatste 20 jaar ook 1 nieuwe gekocht, een hilux in 2018, was bedrijfsmatig interessant, ernaast een gebruikte benzineauto, die hilux zou ik bij evt verkoop nu bar weinig afschrijven, niet omdat ie meer waard is, maar mijns inziens de euro hard minder waard wordt😉
arie.j
Quote Reactie van @cornelissen:
@GeorgeAlleen jammer ,dat de rekening wordt gepresenteerd bij de kleine man ,die in een huurwoning zit zonder panelen en zich geen elektra auto kan permitteren.Neem ik jouw niet kwalijk, zou het zelf ook doen ,als ik een elektra auto kan permitteren.Toch zie ik de neveneffecten wel.

Woningbouw vereningen doen ook het nodige hoor.
De regering maakt door box3 verhuur als particulier bewust onaantrekkelijk, dus daarover niet klagen.
+4
We laten ons allemaal gek maken door overheid
Die warmte pompen zijn s,winters de grootste energie slurpers en de aanpassingen zijn onbetaalbaar,gas of waterstof zijn de schoonste energie bronnen
Albert Altena
Cvroegejr@online.nl">@Cvroegejr@online.nl Dat de groene saldering naar de winter einde verhaal wordt, hebben velen nog niet begrepen.
Grasbaal
Quote Reactie van @Albert Altena:
Dat de groene saldering naar de winter einde verhaal wordt, hebben velen nog niet begrepen.

Maar de eerste 2 jaren nog niet en daarna nog afbouw tot 2031, je kunt daarom beter nu in een Warmtepomp investeren als later. Hoewel ze in de toekomst vast goedkoper zullen worden. Er zit nu nog 30% subsidie op. Vraag niet hoe het kan maar profiteer er van....
George
Cvroegejr@online.nl">@Cvroegejr@online.nl
Onderbouw eens waarom waterstof beter is?
Albert Altena
@George Waterstof kan zomers opgewekt worden met groene stroom en verbruikt worden in de winter.
Net als propaan, maar dan niet als delfstof.
+1
George
@Albert Altena tot zover klopt je verhaal. Maar het produceren van 1 kg waterstof kost 50 KWh stroom. Daar kan een elektrische auto ongeveer 300 km op rijden en op 1 kg waterstof 100 km. Dus tot heden nog heel inefficiënt. En zo ook met het verwarmen voor een huis. Mensen roepen vaak iets zonder zich er in te verdiepen.
weurding
@George verdiep je dan ook even in het proces dat doorlopen moet worden om een accu er voor te produceren, is genoeg op het nieuws nu over de lithium e kobalt winning, mensonterend
Amnesty: mensenrechten geschonden bij winning kobalt en koper in Congo - nos.nl/l/2490162/
George
@weurding we hadden het over dat waterstof beter is en dat is gewoon nog niet zo! En dit is wel het standaard verhaal van tegenstanders die bang zijn voor elke vernieuwing. Denk je dat de winning van fossiele brandstoffen altijd zo'n frisse bedoeling is? Daar zijn ook complete bevolkingsgroepen voor verjaagd in het verleden.
weurding
@George nou... ben echt bang voor vernieuwing hoor, maar moet er wel wat in zien, en dat doe ik bij deze niet
+1
Grasbaal
Quote Reactie van @weurding:
Amnesty: mensenrechten geschonden bij winning kobalt en koper in Congo

Dacht jij dat daar de mensenrechten alleen geschonden worden bij winning van kobalt en koper?, ook aan goud, zilver, koper, steenkool en diamanten kleeft (kinder) bloed.... alleen vingerwijzen naar EV-rijders is een beetje kinderachtig..

PS: ook voor jouw mobieltje heeft er iemand 7 gram kobalt naar boven moeten krabben....
weurding
@Grasbaal tuurlijk, ook voor jou mobieltje, maar lang niet zoveel, en hoeveel mobieltjes kan je tegenover een ev accu zetten? Het verschil zit hem er in grote lijnen in dat we verplicht worden op den duur een ev aan te schaffen, terwijl we weten dat het milieu er niet echt bij gebaat is, maar alle recht als ev gebruiker je te verdedigen😄 7 gram versus....🙈
George
Quote Reactie van @weurding:
terwijl we weten dat het milieu er niet echt bij gebaat is,

Hoezo niet bij gebaat?
weurding
@George dat is het gewoon niet, bewijs komt steeds meer naar boven, ga dat hier echt niet allemaal opzoeken, heb je zelf tijd zat voor
George
Quote Reactie van @weurding:
dat is het gewoon niet, bewijs komt steeds meer naar boven, ga dat hier echt niet allemaal opzoeken, heb je zelf tijd zat voor

Over 12 jaar kun je hier geen auto met verbrandingsmotor meer kopen. Zelfs de toekomstige Euro 7 verbrandingsmotoren hebben accu's en elektro nodig om de uitstootnormen te halen. Mildhybride systemen zijn nu al vaak de norm.
weurding
@George rijdt 15000 per jaar of vaak minder, 1000/1200 liter brandstof, ga ik over op ev moet die nog gemaakt worden, en het duurt effe eer ie minder belastend is voor het milieu als wat we nu hebben, er zijn wel vaker datums gesteld ook in de landbouw dat je ergens aan moet voldoen wat achteraf wel meeviel, maar veel plezier met je auto, meen ik echt, overtuigd ben ik gewoon niet en dat gaat ook (nog) niet lukken😊

(klik om te vergroten)

weurding
@weurding kniesoor zeker

(klik om te vergroten)

George
Quote Reactie van @weurding:
kniesoor zeker

Ja ontwikkelingen accu's gaat heel gestaag verder momenteel. De toekomst zijn vaste stof accu's waar veel minder grondstoffen voor nodig zijn en goedkoper te produceren.
Heel de auto-industrie is inmiddels om en gaan massaal EV's produceren , overal wordt laadinfrastructuur aangelegd en nog steeds blijven sommige blind en menen dat het een tijdelijk fenomeen is. 😂
Ik heb trouwens onlangs gelezen dat ze in Noorwegen nog bodemschatten hadden gevonden waar de komende 50 jaar accu's voor autoindustrie van konden worden geproduceerd maar ook fosfaat voor de landbouw.
weurding
@George ja joh , fosfaat voor de landbouw, laten ze dat nou liever kwijt zijn dan rijk🙈
George
@weurding jonguh dat hebben ze op heel veel plaatsen in de wereld nodig om voedsel te telen. Ze hebben lang niet genoeg dierlijke mest. Kijk naar Oekraïne.
+1
Grasbaal
Quote Reactie van @George:
dat hebben ze op heel veel plaatsen in de wereld nodig om voedsel te telen.

Deze Nederlandse fabrikant maakt thuisbatterijen op basis van IJzerfosfaat: sessy.nl/product/sessy/ voor 3350 euro heb je er al eentje

(klik om te vergroten)

weurding
@George mooie kans voor nl, drogen en transporteren, maar hoe meer voedsel ze elders kunnen verbouwen des te minder gaat het hier, laat dat nou net de insteek zijn
Quote:
Grasbaal
Quote Reactie van @weurding:
7 gram versus....

Wereldwijd zijn er 5 miljard mobiele telefoons in gebruik, dat is nogal een flink bergje kobalt en ander spul om daarvoor al die accu's te maken. De meeste mobiele telefoons hebben na 2 of 3 jaar weer een nieuwe accu nodig....
weurding
@Grasbaal en we hebben 11 miljoen (bedrijfs)auto's alleen in nl, als die allemaal nog vervangen moeten worden door een ev, om maar te zwijgen van vrachtwagens etc , naast de mobieltjes, dan snap je het wel neem ik aan
weurding

(klik om te vergroten)

Albert Altena
@George Kun je ook weer een berekening op los laten.
In de zonnigste dagen wordt extra energie opgewekt waar je niets voor krijgt.
Als saldering wegvalt kan waterstof opwekking dus altijd uit.
Moeten we natuurlijk wel de voorzieningen hebben.
Maar dat zal als deze meer manier meer intrek komt ook beter gaan.
George
@Albert Altena
Wat ik hoor is dat ze meer en meer inzetten in grote accuopslag bij zonneparken en windmolens om zo de stroom op betere momenten aan te bieden op het net. Dat lijkt momenteel nog steeds efficiënter dan waterstofproductie. Het is schijnbaar nog niet echt rendabel doordat het teveel kost om stroom om te zetten naar waterstof.
Albert Altena
@George Accu's zijn ( worden) een groot probleem.
Zowel productie als afvoer.
Het is onvoorstelbaar hoeveel accu capaciteit er moet zijn om elektriciteit voor de winter te reserveren.
Accu's om bewolking en windstilte op te lossen kan nog wel en daar wordt nu op in gezet.
George
@Albert Altena Ook daar komen steeds beter mogelijkheden voor. Techniek staat niet stil.

anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/…
bio boer
Cvroegejr@online.nl">@Cvroegejr@online.nl ben geen kenner maar cv die op waterstof stookt lijkt mij ook eenvoudiger
Die water stof kun je dan opwekken in de zomer van de stroom overschot de gasopslag hebben we al en de infrastructuur ook al
George
Quote Reactie van @bio boer:
Die water stof kun je dan opwekken in de zomer van de stroom overschot de gasopslag hebben we al en de infrastructuur ook al

Oke dat zal uiteindelijk misschien ook wel gaan gebeuren , maar ik heb het al proberen uit te leggen. Waterstof produceren uit stroom kent heel veel rendementsverlies. Ongeveer 50KW stroom nodig voor 1 kg waterstof . Met 50KW stroom kun je ongeveer 300 km rijden met een EV. Op 1 kg waterstof kun je ongeveer 100 km rijden. Dus totaal inefficiënt. En dat geldt dus ook zo voor het verwarmen van een huis , daar lijkt op dit moment een warmtepomp ook efficiënter. Maar in de toekomst kan er nog veel veranderen. Maar dit is zoals het nu is.
pieta
Quote Reactie van @George:
us totaal inefficiënt.

Inefficiënt is niet zo belangrijk als het aanbod opgewekte zonnestroom onbeperkt is.
George
Quote Reactie van @pieta:
Inefficiënt is niet zo belangrijk als het aanbod opgewekte zonnestroom onbeperkt is.

Ja maar ik hoor van grote zonnepanelen exploitanten dat het gewoon nog moeilijk rendabel te maken is omdat omzetten nog gewoon teveel kost. Er gaat teveel stroom verloren voor het produceren van waterstof. Wordt waarschijnlijk wel beter en rendabeler in de toekomst. Zie het als extra dure brok voeren terwijl de koeien er niks meer door geven . Dan kost het ook meer dan dat het oplevert.
pieta
Quote Reactie van @George:
grote zonnepanelen exploitanten dat het gewoon nog moeilijk rendabel te maken

Die gaan enkel voor zo groot mogelijke winst. Wij hebben zonnepanelen liggen. Als er zometeen het salderen af gaat ga ik iets van opslag maken voor stroom of het gebruik verhogen als de zon schijnt. Desnoods kopen we een waterstofmaker zeg maar. De input is gratis want de zonnepanelen liggen er.
George
@pieta
Natuurlijk ga ik dan ook investeren zodat ik mijn teveel geproduceerde stroom kan opslaan. Maar ik denk dat kleinschalig waterstof produceren wel heel erg duur zal zijn en geloof dan meer in accuopslag zodat ik 'snachts ook zelfvoorzienend ben en zo minstens 9 tot 10 maanden per jaar geheel zelfvoorzienend ben. Waterstof productie en opslag zal nogal grote investering vergen vrees ik want het is nogal een explosief goedje.
bio boer
@George bij verbranding in een cv ketel is het verlies lager
Watterstof moet je eigelijk niet weer omzetten in stroom
George
Quote Reactie van @bio boer:
ij verbranding in een cv ketel is het verlies lagerWatterstof moet je eigelijk niet weer omzetten in stroom

Dat rendementsverlies heeft al plaatsgevonden bij de productie van waterstof en dus voordat je het gaat verbranden in een CV ketel ! Als je het nogmaals omgaat zetten naar stroom wordt het inderdaad nog inefficiënter. 😀
Albert Altena
@George Je hebt het steeds over rendementsverlies.
Maar daar gaat het hier niet om.
Iets doen met opgewekte stroom waar je op veel producerende zomerse dagen niets met kunt.
En dan is opslaan in accu's niet te verwezenlijken en waterstof een goed alternatief.
George
@Albert Altena Nogmaals ik ken iemand die werkt bij grote zonneparkexploitant , tot nog toe is het gewoon nog niet of heel moeilijk rendabel te exploiteren. Die zetten voorlopig in op accuopslag om zo de elektriciteit gecontroleerder op het net te brengen. Maar bij heel erg grote windparken wordt het misschien in de toekomst zeker wel rendabel. Bijna tweederde van je opgewekte stroom verliezen om om te zetten in waterstof is gewoon heel veel. Het is gewoon (nog) niet rendabel om te exploiteren
pieta
Quote Reactie van @George:
et is gewoon (nog) niet rendabel om te exploiteren

Waren zonnepanelen in het begin ook niet.
George
Quote Reactie van @pieta:
Waren zonnepanelen in het begin ook niet.

Dat kan zo zijn , maar als iets niet of nauwelijks rendeert wordt er gewoon niet massaal in geïnvesteerd.
pieta
@George In het begin kosten zonnepanelen volgens mij 2.5 euro/kwh en de stroomprijs was toen 4 cent.
Cowboy3
@pieta 9 jaar geleden een 200 panelen (265 wp) koste toen incl alle bekabeling ook 65 meter naar meterkast een €1/kwh en vorig jaar de stroom piek 4,9 ct en nu 52 ct allebij vast contract
+1
arie.j
Quote Reactie van Cvroegejr@online.nl">@Cvroegejr@online.nl:
We laten ons allemaal gek maken door overheidDie warmte pompen zijn s,winters de grootste energie slurpers en de aanpassingen zijn onbetaalbaar,gas of waterstof zijn de schoonste energie bronnen

Je klets over iets waar je duidelijk totaal geen verstand van hebt
Dat is niet erg, maar doe dan niet alsof., dat komt alleen maar erg dom over.
Heb een nieuw huis, gasloos en mét warmtepomp.
Bevalt prima,
Een energieslurper? Grote waanzin!
George
Quote Reactie van @arie.j:
e klets over iets waar je duidelijk totaal geen verstand van hebtDat is niet erg, maar doe dan niet alsof., dat komt alleen maar erg dom over.Heb een nieuw huis, gasloos en mét warmtepomp.Bevalt prima,Een energieslurper? Grote waanzin!

Mensen die het zelf niet hebben , niet kennen en van horen zeggen. Nu zal het in een nieuw huis met de nieuwste isolatienormen ook wel beter werken dan in een gemiddeld geïsoleerd huis. Maar ook daar zal het wel werken met iets hogere verbruikskosten.

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's pomp , klimaat en warmtepomp geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
103
DEELNEMERS
18
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN