Campina

Vandaag een stukje uit de Volkskrant, speciaal voor mensen die alles beter weten over FC.Het gaat over A-merken versus huismerken.
Sommige A-merken zoals HAK, Mona en Campina houden anders wel goed stand. Verklaring: Uiteindelijk gaat het allemaal om marketing en prijzen. Je moet een beter product maken dan al je concurrenten en de consument moet weten dat dat zo is en de prijs die je ervoor vraagt, ervoor willen betalen. Blijkbaar hebben die merken die mix goed op orde.

Deel dit topic

Reacties

anonymous_14
Ik las in de Boerderij dat de winst van Nestle gehalveerd is tot 7,4 miljard op een omzet van 75 miljard. Die maken dus nu 10 % winst en in het verleden 20%. Misschien iets om over na te denken voor degene die denken dat coops overbodig zijn. Nestle ging weg uit NL omdat de melk te duur was. Ze kunnen zelfs in een slecht jaar 50 ct betalen maar betalen gewoon hetzelfde als de coops.
anonymous_14
In een reep chocola zit niet zoveel melk. Alle andere toeleveranciers hangen naast de zuivel. Het punt dat ik wil maken is dat een particuliere verwerker naar de coop kijkt en daar zijn prijs op aanpast. Terwijl een coop vrijwel alle winst naar de melkprijs laat vloeien. Laagrenderende producten als boter en poeder zorgen dat de prijs niet hoger is. Een particulier als Nestle maakt die producten niet, maar de coop neemt alle melk af.
arie.j
Sorry, dit moest elders staan
zie [melkquotum.startpagina.nl]


1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/02/2010 21:27 door arie.j.
arie.j
De omzet van Campina daalde wel, (die van o.m. Beemster kaas ging omhooglas ik elders)
zie o.m. [nos.nl]
Daarnaast is dit wel een onderzoek van de supermarkt branch zelf die graag huismerken wil verkopen, dus pas op.
Het is verder alleen de omzet van supermarkten, de verdere verkooppunten zijn er niet bij in begrepen.
arie.j
Marge op zuivel en ijs 12% vorig jaar.
Behoorlijk meer dan FC, maar ze pikken ook alleen de krenten uit de pap
Die 50 cent van je klopt natuurlijk van geen kant willen ze ook nog winst maken.
Dat kan ieder zo wel uitrekenen.
arie.j
De genoemde marge van 12% is de operationele marge.
Dat wil zeggen dat er voor de netto marge nog de rente voor vreemd vermogen af moet (en ook de belastingen)
arie.j
Dat bij een particulier de inkoop van de boerenmelktot de kosten behoort (die men zoveel als mogelijk zal proberen te drukken) zijn we snel eens.
Je moet echter niet gaan overdrijven m.b.t. het rendement van de particuliere zuivelverwerkers.
arie.j
Hier nog een link naar een verhaal uit 2005, al weer wat ouder, maar geeft aan dat men het bij cooperaties echt wel probeert om er uit te halen wat er zit.
Robert van Ballegooijen is overigen niet meer bij FC, maar directeur bij Bart's Retail (Deltamilk heeft hem aangetrokken als nieuwe commissaris bij De Graafstroom )

Zie [www.logistiek.nl]


1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/02/2010 21:29 door arie.j.
cs-agrar
Daar kon jij nog zomaar gelijk in hebben Frank, oudere merken zijn zo ingeburgerd met goede naam, dat deze niet zomaar omzeilt worden
Grasbaal
Frank,

Waarom altijd een negatieve insteek richting medewerkers van de fabriek??. Denk je nu echt dat ze daar zomaar wat kunnen aanklooien zonder dat ze terecht worden gewezen daar anderen?.
Cornelis
Heb toch sterk de indruk dat je een merk moet onderhouden en er zeer actief mee moet zijn in de markt. Ken ook oude merken die niet meer bestaan....
Cornelis
Ik plaats het stukje speciaal voor boeren die beter denken te kunnen verkopen en innoveren dan FC medewerkers, heeft niks met trots te maken, maar met het feit dat er veel dingen goed gaan bij onze cooperatie.
Cornelis
Waar slaat dit op??? Hoezo ruggegraat, welk gelag
Cornelis
Hij spreekt ook al voor Wim inmiddels.
Cornelis
En je weet ook hoe hard sommigen klagen, kortom je krijgt een volledig beeld.
Wimsumar
Beste Cornelis: Natuurlijk houden sommige merkprodukten (what's in a name?) wel goed stand! Als U en ik als grondstofleverancier geen ruggegraat hebben/tonen vraagt verders niemand zich af wie het gelag gaat betalen.
Wimsumar
Beste Cornelis: Als de HAK moeite krijgt het merk in stand te houden

[dan geeft Wim zijn wortels liever weg ]
anonymous_74
Natuurlijk doen de marketingboy's bij FC goed werk. De merken staan als een huis.
Maar de verschuiving naar huismerken is al even aan de gang en je mag niet onderschatten dat de gemiddelde burger tot nu toe weinig van de crisis gemerkt heeft. Maar als de consument de hand op de knip gaat houden voor luxere dingen vallen hier ook de A-merken onder.
Valt me trouwens in de supermarkten toch al een tijdje op dat Campina/Mona behoorlijk aan het stunten is met acties als 3 halen-2 betalen, tijdelijk in prijs verlaagd, etc..
anonymous_74
theo Schreef:
-------------------------------------------------------
> doet rfc dat of doet de supermarkt dat ??????

Ik denk in samenspraak aangezien ik het meestal in specialeactie-displays zie staan.
anonymous_78
>>dat RFC op veel fronten doorgaat met de beste van de twee merken en als dat Campina is, mij best. Kennelijk zit er nog een vroegere trots bij je(en dat is niet verkeerd hoor) en moet je nog wennen aan de nieuwe coop.<<

je moet wel bij blijven 1234 , campina is al jaren het grootste merk ,friesevlag is voor een groot deel overgegaan naar arla
dus ik weet niet wat jij als 2e merk ziet , mona misschien


1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/02/2010 12:03 door theo.
anonymous_78
welke merken van ff zijn dan als concurent van campina nog over behalve chocomel ??
anonymous_78
doet rfc dat of doet de supermarkt dat ??????
anonymous_78
is mogelijk ,al jaren geen supermarkt van binnen gezien
1234
wat ik gelezen heb is dat uiteindelijk de A-merken minder groei hebben gekend dan de huismerken. Nu is het ook bekend dat RFC op veel fronten doorgaat met de beste van de twee merken en als dat Campina is, mij best. Kennelijk zit er nog een vroegere trots bij je(en dat is niet verkeerd hoor) en moet je nog wennen aan de nieuwe coop.

Paar dagen geleden werden de jaarcijfers van Heineken bekend, wel meer marge maar minder omzet. Dat klinkt wel leuk maar er is een snijpunt en dat weten die gasten ook en daar geeft wel stof tot nadenken.
1234
waar ben jij de laatste tijd geweest, er zijn meer merken dan Friesche vlag van de voormalige FC
frank b
Deze marketingmensen verstaan hun vak en zijn hun geld wél waard, Wat denk ik wel scheelt dat het 'oudere' merken zijn. Deze lijken een vastere waarde dan jonge A merken te hebben.
frank b
Alles komt toch op 1 hoop terecht. En wij moeten daar beter van worden.!
frank b
Neem aan dat Wim bedoelt dat je niet alles voor zoete koek moet nemen wat er beslist of bedaan wordt. Mensen die uiteindelijk deels verantwoordelijk zijn voor ons inkomen, zullen altijd hun uiterste best moeten doen, want onze melkprijs bestaat ook deels uit hun opbrengsten.
Als wij dan maar zwijgen en ja knikken, geef je ze een vrijbrief om te doen en laten wat ze willen. En als het ff minder gaat omdat ze bijv. hun uiterste best niet doen, of gewoon fouten maken, gaat dat van onze melkprijs af.
gerrie-hul
Theo moet je toch maar een paar keer per jaarnaar de supermarkt gaan Dan weet je wat melkproducten daar kosten en wat de boer maar krijgt


1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/02/2010 11:39 door gerrie-hul.
matt
dat geld dus ook voor friesche vlag..
anonymous_552
Overproductie van bier bij Heineken en Bavaria , prijs zakt snel ?, gerst etc kost bijna niks , meer marge met een lagere omzet . Moeilijk is het niet . Meer melk ,kost niets lagere marge en dus minderomzet .

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's campina geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
31
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
1
TREFWOORDEN