Fendt 818 van Gavrie Willemsen

Fendt 818

Gavrie Willemsen
Hier zie je onze nieuwe LoadSensing aansluiting van onze Fendt 818. Bovenop zie je de oude Duomatic aansluiting waar wij gebruik van maken met al onze trekkers en vrachtwagens. Met die LS aansluiting kunnen we nu ook de liftas van de 3-assers gebruiken alsook de vlaktestelling.
+2
Fast Eddy
@Gavrie Willemsen

Hoe bedienden jullie voorheen de liftas en de vlakstelling?
+2
Gavrie Willemsen
@Fast Eddy dat kon niet. We lieten de LS slangen terug geplooid en met een trekbandje vast getrokken hangen.
+2
bart-spies
@Gavrie Willemsen Dat is eigenlijk ook zonde van de potentie van een hydraulisch onderstel 😅

Reacties

+3
jesperb
Als je in de toekomst luchtdruk wissel systeem op de kippers zou maken, dan kun je ook de compressor daarmee aandrijven.
+2
MF 2725
Ideaal, die Duomatic luchtaansluiting i.p.v. 2 luchthandjes. Heeft de 800 serie geen hydraulische cilinders onder de hefarmen?
+3
mdoornekamp
@MF 2725
Quote:
cilinders onder de hefarmen

Trekkende hef cilinder . Horizontaal onder de cabine
+2
MF 2725
@mdoornekamp oké, dat zie je niet zo vaak. Is ook minder sterk.
+2
Fendt926Driver
Quote Reactie van @MF 2725:
oké, dat zie je niet zo vaak. Is ook minder sterk.

Vanaf de 600 E serie bij fendt.
En toch ruim 7 ton kunnen tillen.
Mijn 900 heeft wel weer staande cylinders
+1
MF 2725
@Fendt926Driver De 920 van m'n werkgever had ook "staande" hefcilinders. Trekkend kan natuurlijk wel, maar dan heb je dikkere of langere (langere arm) cilinders nodig.
+4
mdoornekamp
@MF 2725
Quote:
minder sterk

Ja klopt. Maar blijkbaar werkt het wel. Trekhaak constructie van Fendt wordt ik ook nog niet enthousiast van. Maar blijkbaar volstaat het wel.
+2
jesperb
@mdoornekamp leg uit!! Ik heb jaren bij een loonwerker gewerkt waar een 7710 en een 7810 liepen. De 7810 liep heel veel voor de kurstjens 3 Asser die trekker is door kurstjens aangepast omdat ze daar juist zeiden dat JD de boel niet sterk genoeg had… de 820 is zonder verstevigingen voor de carrier gegaan, zonder problemen….
+4
mdoornekamp
@jesperb bij Fendt is het allemaal ingewikkeld gevormd gietijzer, met een pennetje zus, en latje zo. Daar is zelf ook weinig aan te veranderen.

Bij jd heb je meerdere trekhaak leveranciers. Aanbouw is recht toe recht aan met 10 bouten M20. Dus ook gemakkelijk zelf wat voor te maken
+1
lucas712
@mdoornekamp weet niet over wat voor type fendt jij het hebt maar ik ken weinig merken die zo'n stevige bok onderin de slee hebben, wij hebben een 712 dat is gewoon super degelijk en zwaar
+1
jesperb
@mdoornekamp oké, duidelijk! Ik vraag me dan wel af wat je zou veranderen? De lat van de ondertrekhaak is verwisselbaar voor bv 1 met kogel, daar zitten aan de zijkant tapgaten in waar naar behoefte een stuur pen of kogel aan kan. Met paar bouten is alles uitwisselbaar, das toch juist makkelijk? Fendt heeft natuurlijk de “eigen” slede voor de boventrekhaak, daarom past dan ook iedere boventrekhaak hierin met de zelfde breedte
+1
mdoornekamp
@jesperb
Quote:
veranderen

De normale trekbek voor bovenin is vaak niet zwaar genoeg voor kilveren. Die dingen slijten bij mij ook als een gek. Zitten na 2 jr ruim in de rails en bek slijt onderin ook hard. Daarvoor moet ik zelf nog een keer wat maken.
+1
J asper
@mdoornekamp loonwerker hier kilverde vrachten, 18k uur op 820 totaal volgensmij had die gewoon zijn eerste slede nog.
+1
J asper
@mdoornekamp agrifoto.nl/nieuws/log/… Die hadden heel wat meer uurtjes met kilverbak rond geropt dan die bambis 😅🤣
+1
mdoornekamp
@J asper beetje poetsen zeker.

Wellicht hebben zij ook wel eens wat vervangen. Ik hou het liever een beetje gesloten. Ben ooit een Tebbe verloren omdat de boven bek af was. Hijdrauliek blok schoot langs m'n zij uit de cabine😪
+1
Fast Eddy
@mdoornekamp

Niks werkt zo mooi als de ouderwetse cardanische trekhaken voor dumpers en kilverbakken.
+2
mdoornekamp
@Fast Eddy
Quote:
cardanische trekhaken

Ja klopt. Dat hebben ze bij Elzinga ook. Die hangen met 400 pk aan zo'n dozerbak. En dan weken achter elkaar.
+1
Fast Eddy
@mdoornekamp

Bousema had/ heeft ze ook. Met kilveren en met de Alasco dumpers ideaal. Ik ben er later achter gekomen dat dat een gewone kipperknobbel niet zoveel beweging kan hebben.😊
+3
jesperb
@mdoornekamp oké, nooit gehoord dat er een slede versleten was. Als de bek versleten is, dan is die met 4 bouten te wisselen. Persoonlijk zou ik het Kilverbord aanpassen en snel op de K80 pas maken!
+2
Fast Eddy
@jesperb

Ik heb afgelopen zomer nog een Same pen/gat trekbek met rails verkocht aan Uildriks. Die zeiden dat ze soms problemen hadden met ruimte op de slede van de snelversteltrekhaken waardoor de koper last zou krijgen met een kenteken te krijgen in het buitenland.
+2
jesperb
@Fast Eddy ohh oké!! Zo leren we weer eens wat van elkaar! 👌🏻 zal m’n vader mee delen dat hij nog geen snel verstel trekhaak op z’n same krijgt!! 😎
case 745 xl
@jesperb heb eens meemaakt bij de loonwerker waar iemand in de mais campagne de k 80 nooit had gesmeerd daar zat na de mais een gat in aan de bovenkant.
+2
jesperb
@case 745 xl alles kan kapot!! Maar als zulke jongens de K 80 uit eigen zak moeten vervangen dan gaan ze in de toekomst er wel anders mee om…
case 745 xl
@jesperb ja idd
+4
john deere 7810
@jesperb

Elk merk heeft zn ding. maar ben dit martijn eens. jd heeft dat gewoon voor elkaar wat dat betreft. Een rail van 1993 kan nog aan de huidige R zonder aanpassing. evenals de gewichten, frontheffen,voorladerconsole's
Minpunt van jd was de laag geplaatste aftakas. daar had de groothoek nog wel eens ruzie met de ondertrekhaak.

En wat betreft jou voorbeeld. is maar net wat voor rail of systeem er bij die trekker aan zat. 1 voorbeeld, dat zegt niks.
lucas712
@john deere 7810 nou dan ken ik wel andere jd trekkers waar zelfs de r serie nog niet met elkaar kunnen wisselen
+2
Dennis_dB
@lucas712 je hebt ook nog verschillende leveranciers buiten John Deere om. Hier in de buurt zie je veel Pateer omdat die hier gevestigd is.
stannetje96
@john deere 7810 je heb wel smalle en brede trekhaken bij jd
+1
Ruben-Wind
@john deere 7810 de ver naar achter uit stekende aftakas vind ik anders ook wel een nadeel bij jd. Huurden altijd een kopeg maar daar kon de jd nooit voor omdat de aftakas dan te lang was.
+1
Fast Eddy
@Ruben-Wind

Dat is merkeigen. Als we bij mijn vorige werkgever een zandkar verhuurden aan een boer die geen Case, Steyr of New Holland had. Moest er ook een andere aftakas aan.
Ruben-Wind
@Fast Eddy ja omdat die van jd te ver naar achter zit. Alle andere trekkers wou die wel achter.
Fast Eddy
@Ruben-Wind

CNH heeft de kipperknobbel verder naar achter. Bij elk ander merk zoals Fendt, Claas, Valtra en JD moest er een andere aftakas aan. Die zandkarren waren op basis van een CNH trekker gebouwd.
+1
Ruben-Wind
@Fast Eddy Kipper knobbel en heflatten zit dan ook weer verschil in dus. Was mij eigenlijk nooit echt op gevallen tot ik er zelf stond met een te lange aftakas. 😅
+1
Fast Eddy
@Ruben-Wind

Na heel veel vermaakte aftakassen. Is besloten om de dissel anders te maken waardoor er een langere aftakas gebruikt kon worden. Toen maakte het niet meer uit wat voor trekker er voor kwam te staan. Er waren inmiddels ook Claas trekkers in het bedrijf gekomen. Dus de timing was perfect.
+3
mdoornekamp
@Ruben-Wind
Quote:
jd ver naar achter

Ja ideaal is dat met de opraapwagen. Staat de groot hoek koppeling van de aftakas mooi midden boven het draaipunt. Het kruis aan de wagen is meestal enkel, dus moet de buis wel recht blijven. Bij valtra zit de stomp veel te diep weg. Gaat je aftakas een afwijking naar de binnenbocht maken en krijg je oneenparigheid. Bovendien wordt je tussenas sowieso heel lang. Dus meer klapperen. Hier met inkuilen (met jd) nooit een aftakas kapot.
+2
zettelmeyer
Quote Reactie van @mdoornekamp:
valtra zit de stomp veel te diep weg.

Zit gewoon boven de kieperknobbel. Alleen met hefwerk kun je nie uitruilen met jd spul. Met die korte hefarmpjes die nog niks kunne tillen....
Valtrapowerr
@zettelmeyer klopt hefarmen Valtra zijn langer dan meeste trekkers
+2
jesperb
@john deere 7810 de slede van mijn 308 uit 93 is precies gelijk aan de bv 820 dus wat klets je nou?
+3
mdoornekamp
@john deere 7810
Quote:
rail

Ik gebruik nog steeds dezelfde Pateer rail. Die van een 6800 past gewoon op een 6155R. Alleen de grote 6 cil R is breder. Maar ik heb ook wel eens gezien dat ze zelf een vierkante plaat direct aan de trekker bouwen met een dikke trekbek voor een dieplader. Nooit speling.
+1
Gavrie Willemsen
@MF 2725 nee die oude 800’den hebben eigenlijk het soort hefsysteem gelijk de oude 600’den. Die cilinders liggen plat onder de cabine
+1
emiel-robbertsen
Wat voor hydrauliek slang gaat er bij jullie daar zo de cabine in?
+1
lucas712
@emiel-robbertsen denk een lucht slang
Gavrie Willemsen
@emiel-robbertsen luchtslang voor een blaas-pistooltje dat in de cabine aanwezig is
armpie
@Gavrie Willemsen power beyond noemen ze dat.
+1
Fast Eddy
@armpie

Is dat niet een merknaam? Load sensing, open center, power beyond en ccls zijn allemaal benamingen voor ongeveer hetzelfde.
+2
varken
@Fast Eddy
Das allemaal t systeem 😉
De power beyond zijn de 3 koppelingen achterop
RaHeados
@varken cnh heeft t ook alleen de koppelingen zijn af fabriek idd anders, kan je wel zo andere koppelingen in draaien dacht ik.
+1
mdoornekamp
@RaHeados
Quote:
koppelingen

Ja die kun je bij elke trekker wel omwisselen als dat nodig is. Beetje jammer dat er niet echt een standaard is. Je komt veel verschillende maten nippels tegen. En dan kun je niet makkelijk uitwisselen
RaHeados
@mdoornekamp 1 oom heeft ook een Fendt zoals wij hadden en andere oom een nh. Die met de nh heeft andere koppelingen zoals de Fendt er op gedaan. De gezamenlijke trekker ook zodat alles uitwisselbaar is. Fronthef net zo bij de Fendt standaard cat 3 voor net als achter en bij de nh is het cat2 zulke kleine dingen maken het wel irritant om het uitwissel naar te houden met andere merken.
+2
mdoornekamp
@RaHeados ja dat blijft opletten met verschillende merken. Collega deed ook ooit de kleine schudder met cat 2 kogels aan de grote jd met cat 3. Na 2 bochten schudder op straat.

Wij hebben alleen maar cat 3 kogels. Zowel voor als achter. Heb ook wel 15 set kogels
+1
RaHeados
@mdoornekamp wij ook in principe alleen stom dat we daar bij de t7 niet bij nagedacht hadden.. zou zeggen 200pk ga je wel naar cat3 voorop ik wist nog niet beter. Alleen topstang kogels wel eens wisselen, maar front dingen zit die altijd in en in elke trekker met front hef een cat2 topstang kogel om wat op transport mee te nemen voorop. T7 eigen setje extra cat2 kogels mocht er iets voorin moeten anders dan het bijbehorende gewicht.
Verder is alles gelukkig wel uitwisselbaar.
new holland koen
@RaHeados Typisch, onze T6030 heeft wel cat3 voorop. De TM had dat ook.
+1
RaHeados
@new holland koen t6 van m'n oom ook nadat die weer een bezoekje bij de dealer had omdat t niet praktisch was 😂
new holland koen
@RaHeados Wat voor merk fronthef zijn dat? Misschien dat dat ook verschil maakt.
RaHeados
@new holland koen standaard new Holland geloof ik af fabriek.
+1
new holland koen
@RaHeados Aha, hier zowel op dd T6030 als destijds op de TM achteraf een Zuidberg opgebouwd die dus wel met cat3 komen.
+1
Ruben-Wind
@new holland koen zuidberg front hef zeker?
new holland koen
@Ruben-Wind Correct
casejxu
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Wij hebben alleen maar cat 3 kogels. Zowel voor als achter. Heb ook wel 15 set kogels

Zo hebben wij sinds afgelopen voorjaar alles cat 2 vanghaken en heb overal kogels in. En beide trekkers nog een los setje. Dat geeft zoveel arbeidsgemak!
+1
T60401
@casejxu Toen hier de blauwe kwam hebben we maar gelijk overal cat 3 haken aan gelast. Fronthef is wel 2. Maar werktuigen die zowel voor als achter hangen heb ik eigenlijk niet. Nu dacht ik mooi gedonder af te zijn maar nu beginnen er werktuigen met cat 3 aankoppeling op de dam te komen zowel voor als achter. Voor nu cat 2 haken met cat3 werktuig.
+1
casejxu
@T60401 heb bij de bollenboer alles aangepast naar 3. Toen 2 setjes cat 2 haken over en die heb jk thuis 😜
+1
armpie
@Fast Eddy nee, power beyond is alleen de benaming voor de 3 aansluitingen achterop. Er word daarmee bedoelt dat je een olieaansluiting hebt buiten het ventielenblok om.

Load sensing zijn in verschillende vormen uit te voeren, namelijk ocls(open center load sensing) en ccls(closed center load sensing).

Het gaat allemaal over hydroliek, maar is niet hetzelfde
+1
EA_MF
@Fast Eddy power beyond is de ‘officiële’ naam voor die 3 aansluitingen. De rest is hoe t in de volksmond wordt genoemd
Fast Eddy
@EA_MF, @armpie en @varken

Bedankt voor jullie toelichting.
+1
Gavrie Willemsen
@armpie ik dacht dat LoadSensing wel een algemeen woord is omdat er dikwijls gewoonweg alleen “LS” vernoemd wordt.
armpie
@Gavrie Willemsen de trekker is al af fabriek uitgevoerd met ls, dat wil zeggen, de hydrauliek ventielen werken last afhankelijk. Maar wat er nu bij opgebouwd is, noemen we power beyond. De drie snelkoppelingen (P, T en snuffelleiding) worden heel vaak als loadsensing benoemd, wat eigenlijk onjuist is.
+2
Gavrie Willemsen
@armpie oh dat wist ik niet. Wij praten altijd over de LS leidingen dit en de LS leidingen dat. En zo van: leg de motor even stil want de LS leiding moet eraan of eraf….

TractorFan kan jouw hulp goed gebruiken

Op TractorFan helpen gebruikers elkaar met het oplossen van technische vragen met betrekking tot Fendt. Ook staan er nu al 7112 foto's van de Fendt 818. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Met jouw kennis en inzicht kunnen we ook deze site nét dat beetje beter maken. Help je mee? Maak dan ook een (gratis) account aan!

REACTIES
4
PUNTEN
23
WEERGAVES
32
MEER FOTO'S
MEER INFORMATIE