John Deere 6120M van deJong

John Deere 6120M

deJong
Foto van een John Deere 6120M. Een kameraad van mij is vertegenwoordiger bij groennoord en die zij van hee! Jij wilt een claas trekker?!? Moet je eerst nog eens een johndeertje proberen aldus voila kreeg ik deze trekker vanochtend zomaar op het erf gebrachtπŸ‘Œ

Het eerste wat mij opgevallen is. Deze trekker stuurt veel minder krap dan de claas...

Reacties

2850Johndeere6R
Zelfde banden maat eronder? En de draaicirkel's opgemeten? Ik ben benieuwd...
+1
deJong
@2850Johndeere6R

Ik hoef niet te meten dat deze trekker een 1.5 meter grotere draaicircel heeft op het moment.

Niet mst het laden in 1 keer rond voor de mengwagen kunnen komen eb Waar de arion zo in dezelfde bocht de stal inreed kom ik hier bijna naast de deurpost uit...

Al zit er nog wel ruimte op de stuuruitslag en een setje 480s voorom ipv 540s zou het verschil wel uitmaken.

(klik om te vergroten)

wim-same
@deJong De Claas Arion komt uit de Same fabriek, en staat bekend om de korte draaicirkel.
+1
rickboer blija
@wim-same volgensmij is dat nog een type kleiner, die zijn ook gelijk aan same/deutz.
wim-same
@rickboer blija Zou ook wel kunnen hoor.
+2
arjanvw
@wim-same de Atos komt uit de Deutz groep. Arion komt uit Frankrijk, eigen fabriek
wim-same
@arjanvw O.K. komt de Arion dan uit de voormalige Renault fabriek ?
+1
arjanvw
@wim-same klopt, ook de Axion
+1
rickboer blija
@arjanvw @wim-same en om het extra complex te maken heeft de axion een fpt en de arion 600/500 een dps motor
arjanvw
@rickboer blija van mij mogen ze het wel eenvoudiger maken door ook een FPT in de 5-600 te plaatsen. πŸ˜‰
rickboer blija
@arjanvw ben anders niet ontevreden over de DPS in onze claas. Al hoor ik ook veel positieve verhalen over FPT
arjanvw
@rickboer blija Op zich gaat het wel goed, maar standaard zijn ze niet echt zuinig en lopen wat rauw. De 540 heeft al wel een keer een sleutel gezien onder de motorkap..
rickboer blija
@arjanvw nee, op die manier. Onze claas staat ook niet meer standaard. Die van ons zet wel goed door, en wol ook zeer goed trekken (grip) Is ook jaren goed losgebrand voor de tripleπŸ˜‡
+1
mf 6150
Jullie doen er bijna alleen laderwerk mee toch? Is een verreiker dan niet veel handiger
CaseCS130
Altijd leuk om eens wat anders te proberen. Wat voor bak ligt in dit ding? Powrquad of zoiets?
+1
GerbertXL
Mooi man, zoiets wil ik ook weleens proberen. Welke transmissie?
Ik zou een kijken of je de aanslagen niet een stukje kunt indraaien als je nog geen blank stuk ijzer aan de fronthef ziet (waar de band tegenaan komt bij maximale uitslag van de schommelas).
Maar een frame trekker is wel in het nadeel met sturen, dat frame moet je toch ergens laten.
+2
deJong
@GerbertXL ik heb geen idee hoe je dit noemt😁

(klik om te vergroten)

arjanvw
rickboer blija
@deJong dit lijkt mij direct drive, maar ik ben geen john deer specialist. Wellicht dat @mdoornekamp het precies kan vertellen
+3
GerbertXL
@deJong commandquad. Ik heb het zelf nog nooit gereden,zou het graag willen proberen maar ik zou 'm niet snel kopen.
arjanvw
@GerbertXL is dat een full powershift?
+1
GerbertXL
@arjanvw nee, gerobotiseerde schakelbak.
mf 6150
@GerbertXL
Zelfde als de 5100r? Wat een waardeloze bak is dat in mijn ogen. Opschakelen duurt lang en optrekken is helemaal drama.

Mag hopen dat dat bij de groteren beter voor mekaar is
@GerbertXL boer uit de buurt hier heeft een 6110M met zon bak (zonder commandarm) opzich rijdt het wel prima maar hij schakelt soms zelf terug en dat is soms irritant op de kopakker. Maar verder is het een A-F bak met 1 tm 4 met drukknoppen, de grote series hebben 20/20 commandquad volgensmij maar als ik zon trekker zou kopen gaat mijn voorkeur uit naar een Powrquad of Autoquad.
+1
2850Johndeere6R
@Jelle Boerkamp6110 De Commandquad is een gerobotiseerde powerquad.
deJong
@Jelle Boerkamp6110 ik vindt hem tot nu toe prima. Schakelt lekker door naar mijn gevoel.
@deJong doet ie ook wel hoor, maar de trekker waar ik mee gereden is een vd eersten met deze bak want die trekker komt uit 2017 dus er kunnen best nog weer veranderingen zij geweest.
+1
deJong
@GerbertXL ik vindt hem verder lekker schakelen. De smart stop werkt ook fijner dan die van de arion ik heb meer een shovel gevoel in deze trekker. Maar de voorlader komt toch ook minder hoog maar niet irritant.

Zicht is ook minder bij het aankoppelen van bak e.d.

Knopje voor het veranderen van richting op de joystick is iets te klein en te ver naar achteren gepositioneerd voor mijn duimpje om lekker te schakelen verder werkt hij voor mijn gevoel beter geproportioneerd dan de claas.
john deere 7810
@deJong

hmm vind zelf deze bakken nog niet echt top schakelen. gaat nog wel beter worden door middel van software maar zou zelf eerder voor schakelen gaan of toch iets er bij voor een autopower.

zitten hier draaibare spatborden op? en hebben ze uberhaubt de stuuruitslag maximaal afgesteld? dat kennen we namelijk van groenoord... daar is zeker nog wel wat te halen gok ik. normaal willen ze eigenlijk nog wel krap de bocht om namelijk.
deJong
@john deere 7810 nee deze is niet maximaal afgesteld en gaat vergeleken met de arion slecht om de bocht alsof je op een grote 6 cilinder omknoeit.
+3
john deere 7810
@deJong

daar gaat de dealer al... dom dom dom. snap dat nooit zo goed. is oh zo belangrijk dat soort kleine dingen moeten perfect zijn.
2850Johndeere6R
@john deere 7810 Dat is bij Kraakman niet anders hoorπŸ™ˆ. De 6130R die wij van hun op demo hadden draaide exact 3,2 meter ruimer als de we bij de Kok demo reden. Met dezelfde maten pantoffels eronder
+3
deJong
@john deere 7810 voor de mensen die mij niet geloven.

(klik om te vergroten)

Hier is het stuur maximaal om...
arjanvw
+1
deJong
@arjanvw tsjah dat dacht ik ook toen ik de deurpost er bijna uitreed.
zettelmeyer
@deJong constant met de hoekrem bij sturen nu?πŸ™ˆ hier laatst ook met jd gereden maar vond die nie bepaald scherp sturen....
john deere 7810
@deJong

dat is ja ook geen stuuruitslag. kan het dubbele nog wel zowat. moet je kijken hoeveel ruimte er nog bij de fronthef zit.... en je spatborden raken het frame nog niet. daarbij is draaibaar nog wel interesant.
+7
deJong
@john deere 7810 er komt nu dus een monteur langs om hem netjes af te stellen😁
+1
2850Johndeere6R
@deJong Als ze je wat verkopen willen zullen ze wel moeten toch?πŸ€”
john deere 7810
@deJong

mooi dat ze hun fout herstellen. ze willen dus wel 😄
deJong
@john deere 7810 een fout is het niet echt. De trekker gewoon standaard klaargemaakt neergezet.
+3
deJong
@john deere 7810 van voren.

(klik om te vergroten)

john deere 7810
@deJong

dit is veel beter ja.
die nieuwe type's zit straks nog weer een andere voorlader pook in. wat nog weer beter in de hand ligt.
+8
deJong
@john deere 7810

Aldus de stuuruitslag versteld . Hij gaat nu geweldig om. En kom super voor de deur uit zonder te steken. Is nu helemaal naar mijn zin.

(klik om te vergroten)

2850Johndeere6R
@deJong dat ziet er beter uit ja,enig idee hoeveel verschil er tussen zit qua meters?
+1
deJong
@2850Johndeere6R wel 2 ik kom nu tenminste binnen de deur posten uit.
johndeere6230
@deJong

Dit is ook geen sturen zo nee, wij hebben een zelfde trekker op demo gehad, alleen geen voorlader dan, maar kon korter de bocht om dan de 6230 en die gaat al aardig kort. Vond het een hele mooie trekker, met helaas een groot prijskaartje πŸ˜…
walker1
@deJong Wij hebben een 6130, (uit 2008, dus geen nieuwere 6 130) Maar dacht de 6 M nog veel gelijkenis had met de 30 serie? Bij de 6130 is de stuuruitslag toch echt een stuk groter en vind die trekker voor een 4wd scherp sturen. Wij hebben wel frontlader, maar geen fronthef en de banden zijn smaller. Ik heb ook het idee dat bij ons de banden veel schuiner staan.
rommert14
@walker1 ja die kan bijna haaks om haha
walker1
@rommert14 Jij hebt er ook eentje zie ik 😄
rommert14
@walker1 Ja sinds begin oktober, tis maar een taai trekkertje met zn 85 pk hij beurt zo even 1200 kg tmr plus pelikaanbak zonder los te komen achter
+1
johndeere6230
@deJong

Hoe beviel die vandaag? Nu de uitslag is verruimd
deJong
@johndeere6230 jah prima. Weinig te klagen verder. De joystick stoorde soms met het voorover drukken/naar beneden willen doen van de voorlader

Een begin aan het inkuilen van perspulp gemaakt. En hij zet goed door met opduwen. Maar denk toch dat ik een schuifbord ophaal voor de 514
johndeere6230
@deJong

Aahh oke! Klinkt al beter ja, ja zou wel even wennen zijn met zo'n voorlader dan in de pulp, is zo'n schuifbord net even makkelijker
+1
deJong
@johndeere6230 volgens de monteur was deze trekker net van hoge cultuurwielen af en is de voorlader met een nieuw setje slofffen erop gekomen en zijn ze dus wss de stuuruitslag vergeten te checken
+5
arjanvw
@john deere 7810 Ik snap dat ook niet, vooral niet als je meent iets beters te kunnen aanbieden. Zo hebben wij ooit een Lemken ploeg op demo gehad. Wilde totaal niet ploegen, trok zwaar en het werk leek nergens op. Ze hadden echter geen tijd om langs te komen. Staan ze ook nog raar te kijken als je hem direct weer terug brengt..
+1
john deere 7810
@arjanvw

dat dus. zet er dan geen demo neer. jammer van het geld en de moeite als dealer zijnde. en jammer dat je de klant er tijd in laat stoppen. geld voor vaste klanten en potentiΓ«le nieuwe klanten.

een goede demo is dat klanten zeuren om details. Dat is vaak als dealer zijnde op te lossen. Nu staan ze nog steeds 2-0 achter
arjanvw
+1
2850Johndeere6R
@deJong Commandquad is dit
+1
arjanvw
Zo met voorlader is het wel een leuk trekkertje om te zien. Voorlader ziet er ook wel degelijk uit.
+1
Johny power
Hier prc dezelfde trekker gehad. De vering van een vrachtwagen, draaide ontzettend scherp. Zat een goeie vario bak in en liep prachtig over de weg. Het enige nadeel vonden wij de enig sinds smalle instap en de trekhaak achter was niet heel goed zichtbaar. Voor de rest zou het voor ons een goeie vervanger zijn voor de 6430.
+2
john deere 7810
@Johny power

dat klopt wel. de trap is er niet beter op geworden. maarja tegenwoordig willen ze rubber... en er zit een extra adblue tank op wat verplicht is. Maar het is wel eindelijk weer een vervanger voor de 30 serie.
Johny power
@john deere 7810 Het is een mooie vervanger idd. En hij kan mooi met de markt mee zo met de neus.
deJong
@Johny power toch omdat de neus vrij breed is heb je met de voorlader weinig zicht langs de zijkant. Maar wel meer naar voren.

Ook de dwarsbalk van de voorladee staat 10 cm te hoog waardoor een bak oppakken gokken is.
+3
joozt
[quote="@deJong" p="5791065"]Ook de dwarsbalk van de voorladee staat 10 cm te hoog waardoor een bak oppakken gokken is.

Ik kantel het aankoppelpunt altijd helemaal voorover, dan kan je het bij ons perfect zien. Als je de bak er dan aan hebt hangen haal je het hele zaakje naar je toe (bak dicht) en schiet hij in de vergrendeling.
GerbertXL
@deJong ik herkend dat wel, ik had eerst een stoll met lage dwarsbalk, viel mij ook wel tegen nu ik een JD voorlader heb. Ik kijk zelf naar de plek van de ogen waar die aan vergrendeld, als je vlakbij bent laat je de voorlader iets zakken en hoppa. Helemaal voorover kantelen vind ik niet handig omdat je aan de buitenkant van de voorlader moet kijken.
+3
case 745 xl

(klik om te vergroten)

Slecht zicht onder de motorkap en bij het aankoppelen heb ik zo opgelost
GerbertXL
Ik ben benieuwd. Hier een boer in de buurt had een steyr en 'm bijna doormidden gebroken met de voorlader. Uiteindelijk onverwachts een JD gekocht omdat de de concurrent (claas) vond dat er een wat kleinere happer aan de trekker moest.
Nou moet ik zeggen dat ie het uiteindelijk wel gepresteerd heeft de lasbussen uit de voorlader te breken...
Saeghershof
@GerbertXL een steyr doormidden. Welk type?
GerbertXL
@Saeghershof 9094 was het geloof ik.
CaseCS130
@Saeghershof bijna.... Maar een 9094 zou te breken zijn als je zo lomp doet.
john deere 7810
@GerbertXL

er is een grens natuurlijk...
+1
Fendt926Driver
Nou als ik de verhalen hier steeds hoor van velen die de john deere 10 tot 20% opdraaien.
Dan vallen ze of tegen in trek kracht of de john deere rijders overschatten de trekker dat ze denken dat ze veel minder pk nodig zijn met een john deere dan met een ander merk
johndeere6230
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
john deere 10 tot 20% opdraaien.

Of het verbruik daalt na het opdraaien/ chippen πŸ˜‰
arjanvw
@johndeere6230 dat is bij een DPS wel nodig! πŸ˜‹
johndeere6230
@arjanvw

Hahah, over het algemeen zuipen ze harder dan de baas ja 😜 maar als ze veel werk verzetten mogen ze ook wat meer hebben he πŸ˜œπŸ˜‰
+2
walker1
@johndeere6230 JD levert inderdaad niet de zuinigste trekkers, met chiptuning is daar wel wat in te verbeteren, mits men met tunen verder kijkt dan alleen maar pk's bijgeven.
+1
deJong
@walker1 deze valt mij niet af.

(klik om te vergroten)

+6
joozt
@walker1 Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik niet zoveel bezig ben met brandstofverbruik. De trekkers die op het werk lopen staan daar vanwege de goede dealer die erachter staat en natuurlijk uit vanuit een stukje liefhebberij voor het merk. Maar het werk dat gedaan moet worden moet gewoon gebeuren en als de tank leeg is moet er diesel in. Geen idee of onze Johnnies dan zuiniger of minder zuinig zijn dan andere merken. Ik lees veel vakbladen en het valt me daar altijd op dat JD er helemaal niet zo slecht uit komt... En dat er soms 'zuinige merken' getest worden die helemaal niet zo efficiΓ«nt met hun brandstof omgaan. Ik heb het gevoel dat het ook veel emotie is. JD staat bekend als zuipschuit, NH als jankbak en Fendt is de trekker met hoge inruilwaarde. Vraag me wel eens af of dat allemaal nog klopt tegenwoordig... En natuurlijk ben ik een beetje partijdig maar ik ben ook nuchter genoeg om te zien wat er om me heen gebeurt en ik zit ook echt nog wel eens op een ander merkje. Er wordt gewoon makkelijk wat geroepen door 'de tegenpartij' terwijl ik voor feiten toch meer kijk naar een gerenommeerd vakblad bijvoorbeeld.

En laat het even duidelijk zijn, dit is absoluut niet persoonlijk naar jou bedoeld @walker1
+1
walker1
@joozt Wij zijn er verder ook niet echt mee bezig hoor. Zo belachelijk veel uren maakt de trekker niet, dus om deze puur voor het brandstofverbruik in te ruilen schiet dan ook niet op. Bovendien heeft elk merk wel zo zijn min of pluspunten.
J asper
@Fendt926Driver Jij had ook een 820 een beetje kunnen helpen voor een 926πŸ‘Œ En die lopen er ook genoeg.
+3
john deere 7810
@J asper @Fendt926Driver

idd net wat je doet... een 820 kan ook een tripplemaaier en een rapide aan... maar je kunt ook een 926 kopen en het werk van een 820 er mee doen.

en sommige draaien hun (te)kleine jd (of wat dan ook) op voor het werk..
Fendt926Driver
Quote Reactie van @J asper:
Jij had ook een 820 een beetje kunnen helpen voor een 926 En die lopen er ook genoeg.

Dat was geen optie.
Van een 615E ga je er op achteruit met een 820.
Dus bleef de 900 serie alleen nog over.
walker1
@Fendt926Driver Hoe bedoel je dat, dat je van 615E naar een 820 er op achteruit gaat?
+1
Fendt926Driver
@walker1 als je dekracht van een 615E gewend bent kan een 820 dat niet zo leveren.
En bij een volgende trekker wil je er toch wat op vooruit gaan.

Bij loonwerkers waar de 615E werdt geruild voor een 824 vonden de chauffeurs de trekkracht van de 824 ook tegenvallen
+3
J asper
@Fendt926Driver Dat is ook gelul, hier kan loonwerker alles met 820 en jij zou er te kort aan hebben πŸ˜… Dan nooit geen Fendt meer hier. En die hadden vroeger ook wel 600's
Fendt926Driver
@J asper jij praat uit ervaring??
Wij wel.
En mijn beleving kun jij toch niet over oordelen.
Een 820 kon niet de trek kracht leveren die mijn 615E kon.
Dat kan de 916 ook niet.
Maar die is ook niet de vervanger van de 615.
Maar van een 610
+1
J asper
@Fendt926Driver Wat heb je dan wat een 820 niet zou kunnen trekken, ze kilveren hier weken lang achter elkaar met 820 met 5 meters bak. Als ze dat niet doen konden hadden ze wel wat anders.
Fendt926Driver
@J asper met een 30mΒ³ transport tank was de 615E veel sneller bij de 40kmh dan een 820.
De deutz fahr tripple achter een 820 ging die achterover omdat de frontmaaier er niet voor zat.
De 615 bleef vooraan (net) aan de grond om toch te kunnen rijden.
De 926 blijft vlot aan de grond met alleen de deutz fahr tripple achter
Maar ik hoef mijn keuze aan jou niet uit te leggen.
Net zo min dat jij mijn keuze hoeft te betalen
+1
J asper
@Fendt926Driver Toch raar, 820 is zwaarder als een 615, en ze ploegen er hier mee met 5 schaar lemken paccon. 820 tilt meer als 615.

Klopt gellukig niet, en als jij er maar tevreden mee bent is het goedπŸ‘πŸ» Maar dat een 820 onder doet voor een 615 vindt ik onzin.
+3
Fendt926Driver
Quote Reactie van @J asper:
Maar dat een 820 onder doet voor een 615 vindt ik onzin

Ik vond laatst een hond.
Maar de hond vond van niet...

Een 515 blijft ook langer aan de grond dan een 820
Maar dat heeft met de portaal assen te maken die het draaipunt van steigeren achter de achteras hebben.
Maar ik hoef jou niet te overtuigen.
En gaat me ook nooit lukken.
Ik ben en blijf achter mijn keuze staan
ralphhonda
@Fendt926Driver mooi gesproken
+2
T60401
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Een 820 kon niet de trek kracht leveren die mijn 615E kon.Dat kan de 916 ook niet.Maar die is ook niet de vervanger van de 615.Maar van een 610

😂 😂 😂 😂
+1
valmet6400power
@T60401
Het doet zeer maar ik denk dat @Fendt926Driver wel een punt heeft. Een 180 pk schakelbak trekt voor je gevoel en misschien ook wel feitelijk meer weg dan een vario met 20 of 25 pk meer. Je hebt minder verliezen in de bak etc..
+1
Terwisscha
@valmet6400power klopt. vario bakken zijn computer gestuurd. En houden veel te snel iets in. Een trekker met een schakelbak gaat tot het uiterste.
J asper
@Terwisscha Die 310 kan die 308 van jullie wel aanπŸ˜…πŸ™ˆ
Terwisscha
@J asper zou best kunnen. Een keer uit proberen dan weet je het! stond achter af ook een instelling verkeerd. trekkracht regeling ( o.i.d.) stond op 5% of zo.
+1
zettelmeyer
@Fendt926Driver ik snap het wel, die trekkers 820 of 615 zijn ook niet te vergelijken. De ene brute ouderwetse kracht en de andere moderne troep met emissie geneuzel. Voor mijn gevoel heeft de oude 100 pk trekker van ons meer kracht als de 160 pk vol emisie gedoe. Als het om aftakas werk gaat blijft de 100pk trekker nergens bij de ander
J asper
@zettelmeyer Hier van 308 naar 309 naar 412 gegaan, maar ze trekken nog steeds harder dan hun voorganger πŸ˜…πŸ˜œπŸ‘Œ
+3
Terwisscha
@Fendt926Driver had ik het laatst ook met onze vertegenwoordiger over. Dat die Fendt 310 vario (leentrekker) voor geen meter trok. Maar dat schijnt iets psychisch te zijn. omdat die oude trekkers meer beginnen te brullen, heb je het idee dat die er harder aan trekken dan zo'n nieuwere trekker.
+3
arjanvw
@Terwisscha staat jouw zus (?) in het blad TREKKER?
Terwisscha
@arjanvw jazeker, tweeling zusje overigens😁 scherp! Erg trost op haar dat ze het gedaan heeft
+1
arjanvw
@Terwisscha leuke foto! Het is geen naam die je vaak tegen komt, vandaar de link! πŸ˜‰
+2
Ruben-Wind
@arjanvw deel die dan maar even😜😜
+6
arjanvw

(klik om te vergroten)

@Fendt926Driver Loonwerker hier vroeger die een 612 en 614 had en er een mf 6290 bij kocht zei toen dat die mf meer deed voor de kilverbak dan die fendts. Stonden allemaal op 800 32 banden
Fendt926Driver
@MaartenMandemaker klopt dat zeggen ze soms.
Loonwerker hier met allemaal new hollands zei dat mijn fendt zo enorm hard trok in vergelijking met zijn new hollands
+1
PieterA
@Fendt926Driver Precies en als hij na opdraaien nou beter zou presteren dan een grotere van een ander merk...

Mijn mening is ook dat je beter iets te groot kunt kopen en dan op je slofjes je werk te kunnen dan steeds zo'n trekker op z'n tenen te laten lopen en dan slippen met te kleine wieltjes en piepen als ze te vroeg kapot lopen.
+2
@PieterA wij kopen van vroeger uit altijd de kleinste uit de serie (deutz heeft meestal series van 3) met de gedachtegang dat alles zwaar genoeg is voor de pk's die de motor levert en als er later toch meer pk's nodig zijn schroefden we ze gewoon wat op.
PieterA
@Deutz-Fahr-Rijder Dat gaat tegenwoordig toch minder op denk ik. Bij elk groter type zitten er weer veranderingen aan. Ik ben van mening dat opvoeren tegenwoordig niet verstandig is, omdat alles tegenwoordig toch beter op elkaar afgestemd is.

Wij hebben ook nog een oude Agrotron 120 mk3, die is hetzelfde als een 135 mk3. Die geeft ook 148 aan de aftakas, maar zo hebben we hem gekocht. Je moet er dan soms wel met verstand mee omgaan.
+3
arjanvw
@PieterA Qua levensduur heb je misschien wel een punt, maar qua verbruik denk ik niet. Wij hebben het afgelopen jaar weer gemerkt met de bietenoogst, 2 gelijke grote kiepers achter een 4 cil Claas. Een arion 540 van 155 pk en een arion 430 van 125 pk. De kleinste gebruikte beduidend minder...
PieterA
@arjanvw Ja, dat geloof ik graag, maar als je nu elke dag met die kippers op pad moest, zou je dan (als calculerend ondernemer) de 540 of de 430 pakken? Wat zijn dan je totale kosten na 12.000 draaiuren?
+2
CaseCS130
@PieterA Dat blijft een inschatting en is pas achteraf te calculeren. Als die 430 gewoon heel blijft tot het punt van inruilen is dat goedkoper.
+1
arjanvw
@PieterA Het is ook een beetje welke trekker 'vrij' staat. Het kon weleens gebeuren dat de 430 langer meegaat. Ze hebben hetzelfde blok en bij de 540 worden alle pk's er wel uit geperst...
+1
deJong
@arjanvw jah idd ik heb ook een arion 610 bekeken omdat de bovenbaas graag een 6 cilinder *wilde* en die zat met gewoon werk rond het erf op 9.8l per uur gemiddeld ?!? De arion 430 super zuinig op 5.3l per uur toen was de 6 cilinder pret bij mijn schoonvader ook snel gebeurdπŸ™ˆ
arjanvw
@deJong Komt ook bij dat in de nieuwe 400 ook een FPT ligt, die gebruikt ook minder dan een DPS. Maar verschil is wel groot!
@deJong bijna 10 liter, fors. kom ik aan met 4-5 liter door het werk heen… maargoed ook de helft van de pk’s. Al ben je met werk op het erf die toch niet nodig.. hefvermogen ontloopt elkaar niet veel denk ik, hef hoogte zit een gat tussen van meer als een meter..
@arjanvw Heeft de 540 een Fpt motor of ook nog een dps?
arjanvw
@MaartenMandemaker die heeft een DPS. In de nieuwe 400 en 800 liggen FPT. De Arion 500 en 600 een DPS.
walker1
@PieterA Zit zeker wat in, Wij hebben dus een JD 6130 met voorlader. Op zich hebben we die 85 pk niet eens nodig, maar het prijsverschil met een 5720 was destijds niet groot en een 6030 serie is net een maatje groter als een 5020 serie en dus met voorladerwerk ook veel stabieler en dat gaf wel de doorslag. Dus we hebben de lichtste uitvoering uit een serie die van 85 tot 125 pk loopt, veel onderdelen zijn voor de hele serie hetzelfde en kunnen dus ook 125 pk + marge verdragen. Enige onderdelen aan die trekker die het wel eens zwaar te verduren hebben zijn dus de voorlader en vooras. Maar ook daar hebben we nog geen problemen mee gehad.
+2
deJong
@Fendt926Driver als voorlader trekker is 120 pk meer dan genoeg. En anders haal ik de fendt wel uit de hoek van de schuur😁
+1
joozt
@Fendt926Driver ik was al benieuwd wanneer een reactie van jou zou komen! Haha πŸ˜…
+2
john deere 7810
@joozt @J asper

ben benieuwd wat hier in het dorp komt te lopen als de 916 en 926 worden ingeruild...
2850Johndeere6R
@john deere 7810 Een 1050 gok ik daar heb ik hem eerder over horen spreken
+4
claasfendt
@2850Johndeere6R ik hoorde dat die ook niet willen trekken na ze 500 pk moeten hebben
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @claasfendt:
ik hoorde dat die ook niet willen trekken na ze 500 pk moeten hebben

Ik hoorde dat acco een bod had gedaan op claas...
@claasfendt wat is je vergelijkings materiaal? 100pk trekt een 3M cultivator dus 500pk moet voor een 15 meterse?

Ik Denk dat bij pk’s toch de wet van de afnemende meeropbrengst van kracht is, het houd een keer op en aan alles zit een Max. Puur aftakas werk komt zo’n trekker misschien nog het meest tot z’n recht. Maar trekkracht en menen dat je meer/sneller/breder kan kon weleens tegenvallen.
Hoe kijken anderen hier tegenaan?
+1
CaseCS130
@ronald-deutz-fahr Met luchtdrukwissel en hoge 900 banden kom je een heel eind. Toen de 926 uit kwam vond iedereen dat onzinnig groot en had je nergens voor nodig. 20 jaar later rijdt bijna elke loonwerker met trekkers in die pk klasse. Wettelijke maximale afmetingen zullen denk ik de grootste beperkende factor zijn in de race naar groter en sterker.
@CaseCS130 dus je geloofd dat wat we met 100pk in 3 meter kunnen, dat 500pk dat 15 meter moet kunnen? Bijvoorbeeld vaste tand..
en dat overbrengen op 900’s is leuk, tot draagkracht mee gaat spelen ipv alleen grip..
CaseCS130
@ronald-deutz-fahr draagkracht is maar in een klein deel van de wereld een probleem. Toevallig wonen jij en ik daar helaas.
Voor de rest van de wereld is er echt wel markt voor een 1050. Wil je pure trekkracht en is omvang geen probleem, dan zal een kniktrekker beter zijn. Maar wil je een multifunctionele machine die ook normaal over de openbare weg kan is zo'n 1050 echt niet gek. Denk dat Fendt er al mooi wat van verkocht heeft en eigenlijk is dat wel bewijs genoeg dat er mogelijkheden voor zo'n trekker zijn.
rommert14
@CaseCS130 hier in dk touren er al mooi wat 900 en 1000 series rond
+2
claasfendt
@ronald-deutz-fahr zelf geen ervaring met zulke trekkers maar ik kijk Mike Mitchel nog wel is op YouTube en die zegt dat die vario de kracht niet op de grond brengt
+3
Quote Reactie van @claasfendt:
vario de kracht niet op de grond brengt

Hier ben ik het voor de volle 100% mee eens, soms wil je gewoon een powershift bak die goed luistert, vooral onder de minder mooie omstandigheden.. man wat een ergenis soms die cvt’s Al doet mf dat vele malen beter als nh. Maar dat is mijn ervaring…
+1
rickboer blija
@ronald-deutz-fahr
Quote:
soms wil je gewoon een powershift bak die goed luistert, vooral onder de minder mooie omstandigheden..

ik heb dit nog wel eens bij het bult opduwen van de wagen, bij een stijle harde maΓ―sbult met de wagen goed vol zegt omze vario 'doe het zelf maar' terwijl je een schakelbak in de laagste versnelling zet en 99/100 keer zo doordruk
Ruben-Wind
@rickboer blija dat mag wel zo zijn maar dan ga je zo vreselijk langzaam. Hier de kuilen ook 4 m hoog, maar trekkers lopen er zo op.
rickboer blija
@Ruben-Wind is ook afhankelijk van hoe stijl je de bult maakt, collegaboer had op vorig jaar een bult waar eerst niks meer bijop zou. Maar met de koffie kwamen we er toch achter dat de bult wat hoger moest want de silo was vol. Die bult was al zo stijl dat het overdruklampje begon te branden in het dashboard, maar ik kwam de bult wel op. De collegaboer zelf kwam met zn tvt de bult jiet meer op waardoor de bult voorop ook telkens stijler werd πŸ™ˆ
Ruben-Wind
@rickboer blija klopt maar heb het zelf nog nooit gehad dat ze door de overdruk gaan. Bij m’n oude baas trok je de trekkers nog wel eens op de achterwielenπŸ˜…
rickboer blija
@Ruben-Wind heb het ook alleen achteruitrijden bij een kuilbult. En dan ook maar heel enkelt
+1
GerbertXL
@rickboer blija Ook met nieuwe cvt's? Mijn jd 6910 autopowr moet je wel een beetje speciaal behandelen wil je 'm achteruit een bult op krijgen, beetje aanloop nemen, gas erop houden, bereik van het rijpedaal klein houden, en dan nog is het soms knudde. De 6930 klimt er zo stationair op, geen centje pijn. Zit toch wel een verschil in 2 series verdere ontwikkeling.
rickboer blija
@GerbertXL zoals ik zei ik heb het maar een handvol keer meegemaakt dat die echt zei vergeet het maar, en die keeren spinde de wielen niet door. Vaak knippert het overdruk lampje en zet de trekker gewoon door.

Wij hebben er natuurlijk ook een beetje zwaardere wagen achter dan jij 😜
john deere 7810
@ronald-deutz-fahr

powerschift heeft veel minder verlies. en is veel zuiniger. maar lever je op andere vlakken veel in.
@john deere 7810 klopt, maar sommige momenten heb ik liever wat mjnder comfort en een trekker die gewoon zn vermogen op de wielen krijgt, en ik moet nadenken wat de trekker kan, ipv een trekker die zich terug regels omdat die slip waarneemd en onder de 1200 toeren komt
Fendt926Driver
Quote Reactie van @claasfendt:
Mike Mitchel nog wel is op YouTube en die zegt dat die vario de kracht niet op de grond brengt

Ja nee kijk..
Als die het zegt moet het ook wel bijna waarheid zijn.
Die trut heeft er enorm veel verstand van.
Of is het een kerel?
+2
Fendt926Driver
Quote Reactie van @2850Johndeere6R:
Een 1050 gok ik daar heb ik hem eerder over horen spreken

Klopt een 1050 stond hier op het verlanglijstje.
Is nu bijgesteld naar een 942 omdat die wel een frontaftakas heeft.
En een 1050 niet
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @john deere 7810:
ben benieuwd wat hier in het dorp komt te lopen als de 916 en 926 worden ingeruild...

Die 2 trekkers verslijt ik niet meer in de 10 jaar dat ik nog moet..
Dus de volgende generatie moet daar maar over beslissen.
john deere 7810
@Fendt926Driver

haha zou je het helemaal uit handen geven wat er komt denk je? 😁
J asper
@john deere 7810 Als het groen met geel wordt vast niet 😜🀣
+1
Fendt926Driver
@J asper dat is wel een vereiste...
de opvolging gaat hier niet met john deeres rijden..
Fendt926Driver
Quote Reactie van @john deere 7810:
haha zou je het helemaal uit handen geven wat er komt denk je?

Denk het wel.
Ben er wel een keer klaar mee in nederland.
Altijd dat gezeur en gezeik over van alles.

Zoon wil alleen boeren in canada.
En dochter gaat in denemarken kijken.
Dus als 1 van de 2 het wordt moeten we maar zien wat we doen
+1
valmet6400power
@Fendt926Driver
Zit je in een van die twee landen wel dichtbij het vuur van grote tractoren, dat is niet gek vergeleken met Nederland 😏
casejxu
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
denemarken

Zou mij ook wel passen.
+5
Fendt926Driver
@casejxu och groot groter grootst heb ik wel met trekkers en machines.
Maar meer dan 100 koeien ben ik liever de stier dan de boer.
Dan heb ik meer plezier
+1
@Fendt926Driver Haha mooie opmerking. Kan me er wel in vinden πŸ˜‚
casejxu
@Fendt926Driver zou ook niet oersee Groot hoeven hoor daar
rommert14
@casejxu t gaat hier in de regio hard de afgelopen 2 jaar.
Fendt926Driver
@rommert14 hier is de serie onze boerderij op tv.
Met ivon jaspers.
Maar als die in denemarken komt zijn er ook genoeg nederlanders met 140 melk koeien die niet groter hoeven.
Mijn dochter heeft er ook wel wat gemaild.
Tot 150 mk en zo min mogelijk trekker werk omdat ze meer van de koeien is.
rommert14
@Fendt926Driver Klopt die zijn er zeker
Fendt926Driver
@rommert14 maar komt tijd komt raad.
Ik vermaak me nog prima op mijn eigen kleine boerderijtje.
+1
rommert14
@Fendt926Driver 100 koeien bedrijven blijven ook wel bestaan denk ik. zolang het zonder personeel rond te zetten is.
+2
arjanvw
@Fendt926Driver ach, overal is er wel wat. Het gras bij de buren lijkt altijd groener...
casejxu
@rommert14 me broertje krijg 2 jaar geleden als stage vergoeding bijna een compleet besrijf met 135mk ofzo.... moest alleen nog even tekenenπŸ˜…
rommert14
@casejxu kijk aan πŸ‘Œ
casejxu
@rommert14 maar niet gedaanπŸ˜‰
rommert14
@casejxu was dat in Canada?
+1
casejxu
@rommert14 Denemarken
arjanvw
@casejxu kreeg hij de hypotheek er ook bij?
casejxu
@arjanvw die had die beste man bijna niet meer
arjanvw
@casejxu Waarom niet gedaan dan als ik vragen mag?
+2
casejxu
@arjanvw hij was te jong. En pa wil niet weg bij de kerktoren🀣 al zit ie daar nooit binnen
rommert14
@casejxu bij ons wou pa juist weg πŸ˜…
2850Johndeere6R
@rommert14 Heb je zelf spijt van die beslissing dan?πŸ€”
+1
rommert14
@2850Johndeere6R nee zeker niet
+2
casejxu
@rommert14 als hij die keuze zou maken ga ik direct mee. Maar je kan het je bijna niet voorstellen maar boeren hier nog met teveel plezier
+3
arjanvw
@casejxu Volgens mij is dat het belangrijkste. Op een andere plek komt het je ook niet aanwaaien. Als je dezelfde ambitie hebt als @rommert14 dan denk ik niet dat het in NL past. Anders ben ik ervan overtuigt dat hier ook een goede boterham te verdienen is.Maar elke situatie is anders...
+4
CaseCS130
@arjanvw Overal is idd wel wat. Al maak ik me wel zorgen om alle zwarte pieten die wij als sector momenteel toegespeeld krijgen. Ik hoop dat er perspectief blijft in de toekomst en dat we niet moedwillig het faillissement ingeduwd worden.
+3
john deere 7810
@CaseCS130 @arjanvw

je moet er wel een man/familie voor zijn om weg te gaan. want ook de rest zadel je er ook mee op. petje af voor de gene wat de ballen er voor heeft. in sommige gevallen is er ook geen keuze voor nog een bestaan voor omstandigheden.
hoop wel dat ze hier in nederland inderdaad nog iets liever voor de boeren gaan worden. want als dit zo doorgaat krijgt iedereen die actief is in de veehouderij/akkerbouw nog een zuur einde. het is immers geen volk wat zomaar opgeeft. dat we weinig verdienen en het zowat onmogelijk wordt gemaakt kennen we al wel. maar het houd wel een keer op.
+4
CaseCS130
@john deere 7810 Zo is het, je slaat de spijker op z'n kop. Krijg soms wel een beetje een zinkend schip gevoel bij Nederland. Politiek acteert groot en smijt met geld en boertjes kunnen we wel zonder. Ondertussen wordt de overhead zo zwaar en wordt er zoveel geld aan nietszeggende dingen verspild. Ik denk dan een beetje simpel, als je meer importeert als exporteert boer je als land financiΓ«el wel achteruit en komt dat op de lange termijn niet goed.
+3
arjanvw
@john deere 7810 Dat klopt idd. Het is op dit moment sowieso een heel raar gebeuren in de wereld. Gebeurt van alles wat niet klopt en de overheid maakt excuses en gaat gewoon weer vrolijk door. Als er goed onderbouwde en op waarheid gebaseerde onderzoeken iets moet veranderen, is het soms niet leuk maar nog wel te doen. Maar net wat je zegt je moet er wel de persoon voor zijn. Mijn schoonfamilie woont in Texas (in 1996 geemigreerd) en daar kan je lekker vrij boeren, maar het boeren is daar ook hard. Klimaat is daar de grootste oorzaak van. En de banken gaan daar ook anders om dan hier. Heb respect voor mensen die de grens over gaan, maar het beloofde land vind je volgens mij nergens. Moet er ook wel bij zeggen dat ik misschien iets makkelijker praten, heb omdat wij in een redelijk goede hoek wonen. Als je rondom N2000 zit piep je wel anders...
Fendt612e
@arjanvw maar daar heb je weer het probleem dat je PAS melder bent ofniet?

Enigste voordeel hier, is dat we daar geen last van hebbenπŸ˜…
arjanvw
@Fendt612e zullen vast plekken zijn idd. Wij hebben een NB vergunning.
Fendt612e
@arjanvw okΓ©, dacht dat n groot deel van Groningen dat was.
+1
john deere 7810
@arjanvw

idd n2000... zitten er hier ook zat mee. elk jaar bedenken ze wat nieuws om het je lastig te maken. en dan doodleuk zeggen dan moet je er een neventak bij op zetten ofzo want boeren is niet rendabel meer.... nee die boer is ook nog niet druk genoeg ofzo. als er weer oorlog uitbreekt dan piepen ze wel weer anders. net als nu bij de ziekenhuizen.
Wij kennen ook pieken en dalen in hoe druk we zijn en wat we verdienen/kosten. maar worden toch ook niet direct onrustig als er iemand te veel rondloopt of dat het geld kost? kunt die gene er wel uit doen maar dan kom je jezelf ook tegen. dat is in de zorg net zo gebleken. en over een paar jaar met de boeren net zo.

proberen te bezuinigen en problemen schuiven. meer doen ze niet. kun je wel het hele jaar druk mee zijn is gebleken.
wordt tijd dat er de helft van de partijen nog overblijven en iets meer nuchter verstand daar.
rommert14
@john deere 7810 wij zitten er 5 kilometer vanaf met 1000 koeien πŸ™ˆ
+1
EA_MF
@rommert14 hoeveel lopen er verder nog in een straal van 5km om dat gebied? Wij zitten op 900 meter van een N2000 gebied, lopen binnen 5km daarvan ook een paar duizend koeien, over de 10000 varkens en nog een paar grote pluimveehouderijen.

Of dr nu 1000 koeien in 1 stal staan, of 10 stallen van 100 wordt de depositie weinig anders van 😆
+2
arjanvw
@john deere 7810 mee eens! Over de zorg gesproken... nu wordt krampachtig gedaan dat met covid de IC's vol liggen. Maar wat je zegt, die plekken zijn weg bezuinigt. Een vriendin werkt in het UMCG op de IC en daar zijn nog maar 30 bedden...
+1
john deere 7810
@arjanvw @Valtrapowerr

Precies. 10 gaten in de dijk, 10 vingers er in en blijven wachten tot het water zakt. 11 gat er bij, en hup het vingertje van gat 1 gaat in gat 11...
+3
Valtrapowerr
@john deere 7810 Ze zijn op z’n zachtst gezegd totaal de weg kwijt ze smijten geld om problemen op te lossen wat geen probleem hoeft te zijn (stikstof 30 mljrd) En er is geen geld voor problemen die werkelijk spelen zoals je noemt in de zorg…
+1
casejxu
@arjanvw klopt. Moet er ook niet aan denken hele dag thuis te lopen. Beetje van dit en van dat past mij t mooist
CaseCS130
Brengt wel hele discussies te weeg die foto's van jou @deJong πŸ˜€. Ben je al definitief uit de keuze voor trekker of toch shovel /verreiker?
+4
arjanvw
@CaseCS130 ik heb nog geen foto's gezien van een mooie Fendt 313 vario met voorlader.. πŸ˜‰πŸ˜‚
+1
CaseCS130
@arjanvw Kan Meinderts vast wel regelen!
deJong
@CaseCS130 hihi jah moet marco maar even langskomen.

Nee wanneer we tijd hebben gaan we ook even een terex bekijken. ben zondag nog even langs geweest bij een kameraad met een jcb 310. Ook een hele mooie machine maar prijzig. Hij komt nu ook niet echt op de kuilbiult of voor schudders of een hark o.d.
john deere 7810
@deJong

schovel is ook niet heilig.. vooral met snelgang kom je ook wel aan het betalen. 7/8000 uur pomp/rijmotor is niet gratis...
+1
CaseCS130
@john deere 7810 die jcb tm dingen hebben power shift met koppelomvormer. Rijmotoren gaan ook vooral als je er veel mee op de weg zit met wagens we achter. Denk dat @dejong er niet veel mee het erf af komt?
@john deere 7810 hebben die met snelgang zoveel meer te lijden dan?
+1
john deere 7810
@ronald-deutz-fahr

ja dat zal wel. heb het ook van overbeek gehoord. die kennen het precies. we zitten wel wat in de schovels maar zoveel hebben we er niet om er wat van te zeggen dat hebben hun wel.
CaseCS130
@deJong Vd Veen had nog een mooie 320 demo, maar geloof dat die net verkocht is. Die dingen zijn ook prijzig idd, weet niet of er veel verschil in zit met een nieuwe trekker met voorlader.
+1
johndeere6230
Quote Reactie van @CaseCS130:
Die dingen zijn ook prijzig idd, weet niet of er veel verschil in zit met een nieuwe trekker met voorlader

Zal om het even zijn verwacht ik, gaan beide over een ton heen in ieder geval, vanuit gaande van de bovenstaande de trekker πŸ˜…
deJong
@johndeere6230 en dat heb ik er niet echt voor over.
+1
johndeere6230
@deJong

Is een hoop geld ja, zo'n beetje elke trekker met 100 pk+ ben je dat wel kwijt tegenwoordig volgens mij, gaat nergens over
+1
john deere 7810
@johndeere6230

alles is duur...
2850Johndeere6R
@john deere 7810 gezondheid en plezier niet die zijn onbetaalbaar. En met die bijde hebben nou net met het object te makenπŸ˜‰
+2
john deere 7810
@2850Johndeere6R

ja dat is zeker waar. ook is mijn ervaring dat je beter 1x goed wat uit kunt geven wat je helemaal aanstaat dan net de 2de keus te pakken.
johndeere6230
@john deere 7810

Dat is een feit, maar vind het toch wel fors geld wat zo'n M kost bruto πŸ˜…
deJong
@johndeere6230 jah maar een ariontje is ook niet voor niks hoor.
johndeere6230
@deJong

Nee alles kost een hoop geld tegenwoordig, maar goed, ben benieuwd of er grote verschillen tussen zitten.

Komt deze trekker veel van het erf af? Anders is een verreiker of shovel ook wel interessant natuurlijk, of heb ik de motivatie voor een trekker+ voorlader gemist?
deJong
@johndeere6230 krijg volgende week de offertes kunnen wd eens vergelijken
2850Johndeere6R
@deJong Alleen van de JD en de Arion of heb je nog meer in de pijp zitten?
+2
deJong
@2850Johndeere6R nee, ik hen hier een jd . Fendt en claas dealer in de buurt.

Voor shovels een yanmar/terex dealer tevens ook de jd dealer. En een kameraad van mij is bouwmachine monteur voornamelijk in volvo.

Wij houden van korte lijntjes en goed dealerschap in de buurt.

We zijn toe aan nieuw laadmateriaal voor voornamelijk rond het erf mijn schoonvader wil liever een trekker(omdat die multifuntioneler is)

de voorlader trekker hebben we dit jaar 2 maal een stukje mee gemaaid 4/5 vrachten hooi/stro balen mee gehaald en ik heb er een hoekje mee geschud. Omdat er een band van de schudder afliep (op het laatse stuk land dat geschud moedt worden...)en ik de schudder even moest optillen om de band erop terug te zetten en daarna weer mee moest nemen...

Ik ben zelf een shovel man maar niet moeilijk😁(verreiker vinden we te onoverzichtelijk)
+1
2850Johndeere6R
@deJong Kijk een brede interesse en nu serieus onderzoek aan het uitvoeren met een objectieve blik (zoals ik er tegen aan kijk). dat zie je niet vaak.
EA_MF
Quote Reactie van @deJong:
tevens ook de jd dealer

Groenoord doet ook Kramer shovels en verreikers toch? Dat vind ik ook altijd nog wel mooie machines voor zulk werk. Onderhoud zal wel iets duurder zijn dan een knikshovel door de fusseebesturing maar je krijgt er wel veel stabiliteit en wendbaarheid voor terug.
2850Johndeere6R
@EA_MF aanschaf prijs ligt ook flink horeg als een knikshovel heb ik me eens laten vertellen
+1
deJong
@2850Johndeere6R vindt een kramer uiteindelijk een verkapte trekker worden😁
johndeere6230
Quote Reactie van @deJong:
verreiker vinden we te onoverzichtelijk

Ook al eens voor langere tijd mee gewerkt? was mijn mening eerst ook namelijk tot ik bij de loonwerker er vaker mee op pad moest, went heel gauw en icm de spiegels kun je alles goed zien, bijkomend voordeel is dat je erg stabiel ben, wendbaar en lage in en uitstap, wat met een erfmachine ook wel van belang is
+2
@johndeere6230 dat is de oude garde… β€˜rechts zie je niks, dat wil ik niet’
Tja dan sta je wel een paar punten achter
Hier is verreiker heeel even ter sprake geweest, minder als 5 minutenπŸ˜…πŸ˜…

Ben het met je eens, als je er wat aan gewend ben heb je geen last van het zicht rechts, en die lage instap wil wel wennen
+1
PieterA
@ronald-deutz-fahr Bij vooruit over de grond scheppen is de rechtse punt van de bak niet te zien Bij achteruit rijden met de giek half geheven zie je rechtsachter ook niks. Bijde puntjes lijken me bij een "voerschep" wel een dingetje.Ik vind ook dat het overzicht op een trekker beter is; je zit hoger.
+1
cb6520
@PieterA bij de nieuwste type manitou met alle spiegels erop zie je denk wel 2x zoveel als met die van jou.
Ik heb heel veel met manitou gevoerd en eigenlijk nooit last gehad van het zicht rondom
+1
Fendt926Driver
@cb6520 het vele manitou rijden van jou was op een oost duits bedrijf.
Daar is alles ook wel wat ruimer dan een gemiddeld nederlands erf
+3
cb6520
@Fendt926Driver dacht het niet als in het najaar alles vol voer zat had je weinig ruimte. Net als met uitmesten in de krappe kalverhokken
JohnDeere5085
@cb6520 ik dacht ook altijd dat het zicht enorm tegen zou vallen, maar op stage met manitou gewerkt en viel me alles mee vond het fijne machine om mee te wertken, alleen op de weg onrustig qua toerental/snelheid. Wendbaarheid, uitschuifbare giek en trekvermogen maken het wel interessante machine voor mij
deJong
@johndeere6230 mijn schoonvader wel ik niet met een verreiker.
johndeere6230
@deJong

Zou je voor de grap ook eens op demo moeten proberen, maar goed dan is vaak die week dat je hem kunt proberen kort zat
mf 6150
@deJong
Dat een verreiker onoverzichtelijk was dachten wij eerst ook. Toto we er 1 op demo kregen, en die is niet meer weg gegaan. Met kuilen is het naar mijn mening wel waardeloos, ook omdat je lager zit dan met een trekker.
+1
mdoornekamp
@johndeere6230
Quote:
fors geld wat zo'n M kost

Als je de jd M niet vol hangt met onzinnige opties, is de prijs wel goed. Zal niet veel hoger zijn dan de claas. En een standaard arion heeft minder versnellingen geen geen doorlopend frame.
johndeere6230
@mdoornekamp

Eens, de demo hier toen had isobus voorbereiding en GPS voorbereiding, maakt zo'n trekker ook al duur, de elektronische ventielen, cabine en voorasvering zijn ook dingen die aantikken, maar ik persoonlijk niet op zou bezuinigen. Komt in de inruilwaarde wel weer terug en heb je hoop schik van
+2
@johndeere6230 Ja, electrische ventielen is dan misschien nog wat anders , maar voorasvering betaald zich bij inruil wel weer
+1
deJong
@mdoornekamp zo sbel ben ik niet benauwd over het niet doorlopende frame.
arjanvw
@deJong vooral niet met een voorlader, die verstevigingsplaten lopen ook door naar de achteras.
+1
mdoornekamp
@deJong @arjanvw
Quote:
benauwd voor het doorlopende frame

En je voorlader of fronthef is goedkoper als de trekker al een frame heeft.
+3
arjanvw
@mdoornekamp dat zal zeker iets schelen, maar als de trekker dan weer duurder is maakt het weer niet veel uit. πŸ˜‰
+1
newholland6640
Boer Gerrit maar even vragen voor een krap draaiende voorlader trekker
+9
deJong
Uiteindelijk mocht de johnny vadaag door naar de volgende boer.

Prima trekker,sterk,Vrij zuinig met zijn 6.2l verbruik gemiddeld over de 25! Uur die we hem gebruikt hebben in de afgelopen 6 dagen.

En wanneer je eraan gewend wordt is hij vrij ergonomisch. (Beter dan de claas in dat opzicht)

Joystick met omkeer en met de mogelijkheid om te schakelen is ook fijn.

Kortom ben ik niet een moeilijk man. Maar vindt deze trekker ook fijnπŸ‘Œ(voor een johnny😜)

Voor de prijs zou je beter een claas kunnen nemen die doet praktisch hetzelfde maar wat minder ergonomisch(in mijn optiek)
Fendt926Driver
@deJong en waar blijft een nieuwe fendt in dit verhaal?
+3
valmet6400power
@Fendt926Driver
Die komt gelijk met de geldboom dan kun je beginnen met terugbetalen, van het bedrag dat je meer betaald dan een ander trekkermerk, in het voorjaar als het boompje de winter een beetje redelijk doorkomt 🌲
+1
claasfendt
@valmet6400power als je de zelfde opties op een ander merk zet is het prijsverschil niet zo groot fendt bouwt geen kale simpele trekkers dat is jammer
+1
walker1
@claasfendt dat is precies het probleem. Een simpele kale Fendt bestaat niet meer. Bij andere merken kan je de opties die je nodig hebt aankruisen en betaal je alleen daarvoor. Koop je een Fendt, dan heb je zeker een hele mooie trekker, maar de helft of nog meer van de opties heb je niet nodig en ga je ook niet gebruiken. Maar je hebt er wel voor moeten betalen.
+2
hobbyboer
Quote Reactie van @walker1:
dat is precies het probleem. Een simpele kale Fendt bestaat niet meer. Bij andere merken kan je de opties die je nodig hebt aankruisen en betaal je alleen daarvoor.

Ik weet niet of dat een probleem is.
Al die keuzemogelijkheden kosten ook wat.
Alles hetzelfde (of een paar standaarduitvoeringen) is makkelijker en goedkoper te produceren.
En veel gekozen opties kunnen goedkoper worden door grotere aantallen als ze standaard worden.
+1
mdoornekamp
@hobbyboer
Quote:
keuze mogelijkheden

Fendt heeft ook nog een optie lijst waar je een muur mee kan behangen. Net als bijna alle grote merken. M'n pa kocht ooit een nieuwe jd 4040. De enige 2 opties waren airco en 3e regel ventiel. Toen was de keuze wel wat makkelijker.
arjanvw
@hobbyboer en toch blijven ze helaas duurder dan de concurrentie , hoe je het ook wend of keert
2850Johndeere6R
@claasfendt Wij hadden een offerte liggen voor een Fendt 313 Profi en van een JD 6130R bijde nieuw af fabriek met voorlader, zelfde banden en vergelijkbare optie lijst. Prijs verschil €12376 (dat de 313 duurder was) dat was in 2017 wat de prijzen onder tussen doen weet ik niet, maar toen vond ik dat een flink verschil.
+1
mdoornekamp
@2850Johndeere6R 313 profi lijkt me ook nog een klasse kleiner dan een 6130R
+1
johndeere6230
@mdoornekamp

Een 130r is vergelijkbaar aan een 415 volgens mij, weet niet of een 313 nog een boost heeft. is ook wel een flinke trekker, maar flink prijs verschil dan πŸ˜…
+1
2850Johndeere6R
@johndeere6230 dan ga je nu dus richting een 512 513 dan kon er nog eens een €12000bujπŸ˜…πŸ˜…
+1
@2850Johndeere6R heb de motor van een 313 een stuk liever
+1
mdoornekamp
@johndeere6230 in 2017 was de 513 er ook al denk. Dat lijkt me de beste premium tegenhanger van de jd 6130R
hobbyboer
Quote Reactie van @mdoornekamp:
in 2017 was de 513 er ook al denk. Dat lijkt me de beste premium tegenhanger van de jd 6130R

Dat is idd een stuk beter aan elkaar gewaagd, als ik moest kiezen tussen een 313 en een 6130R wordt het zeker de tweede!
Daar heb ik best de meerprijs voor over.
2850Johndeere6R
@hobbyboer welke meer prijs?πŸ€”
+1
mdoornekamp
@2850Johndeere6Rminderprijs🀭
+1
deJong
@johndeere6230 nee een fendt heeft geen boost trucjes nodig om hem pittig aan te laten voelenπŸ˜›πŸ˜›πŸ˜›

Ik kijk gewoon naar de prijs verhouding en wat ik ermee doe. Uiteindelijk als trekker shovel hoef ik niet een€€€€€€€€ machine maar iets dat gewoon werkt.

Heb vandaag toch een 20 min gespendeert de mest van binnen eraf te poetsenπŸ™„
Fendt926Driver
@valmet6400power och och wat een afgunst weer.
Elke keer weer die reaktie.
zit die onder een sneltoets?

Of is het knippen en plakken van alle eerdere reakties waar het over fendt ging
+11
claasfendt
@Fendt926Driver een beetje zoals jij altijd over john deere praat 🀣🀣
+7
valmet6400power
@Fendt926Driver
Neehoor, ik neem elke keer weer de tijd en moeite om jouw heilige koe een beetje te schoppen. Net als jij elke keer bij het woord John Deere getriggerd wordt om je eenmalige ervaring te vertalen in het afbranden van dat merk. Jij bent er volledig van overtuig dat Fendt hΓ©t beste is, wat prima is want je mag vinden wat je vind, maar ik heb geen Fendt bril op en dan zie je de wereld heel anders. Als Fendt dingen goed voor elkaar heeft dan zal ik het zeker ook zeggen daar kun je me niet op wijzen.

Moet toch een beetje discussie blijven hier. Ik ga geen discussie voeren over je bedrijfsvoering aangezien ik geen verstand heb van jouw werkgebied en ieder zijn bedrijf runt zoals hij denkt dat het goed is. En ik kan beter kritiek leveren op Fendt want je weet wie het zegt 😄
deJong
@Fendt926Driver de mannen van meinderts zouden ook nog even langskomen.
mdoornekamp
@deJong
Quote:
voor de prijs

Heeft de claas wel zelfde vermogen? Hier draaien ook wel 6100M met voorlader. Die is voor het lader werk wel sterk genoeg. Ligt er ook aan wat je er nog meer mee moet doen.

Scheelt ook 8 versnelling tussen claas en jd?
arjanvw
@mdoornekamp als je voor de Claas gaat, moet je eigenlijk wel voor de hexashift kiezen.
deJong
@mdoornekamp scheelt 20k op een full option arion met hexashift vs de 6120m

Alleen de 6120 is wel 500kg trekker meer
Fendt926Driver
Quote Reactie van @deJong:
scheelt 20k op een full option arion met hexashift vs de 6120m

Is de john deere 20 000 duurder dan een vergelijkbare claas?
stannetje96
@deJong dat is nog een flink verschil evengoed
+3
PieterA
@deJong Als je 75.000 neer telt voor een verreiker met 2 bakken ben je elke dag eerder klaar en in totaal behoorlijk minder geld kwijt.
mdoornekamp
@deJong
Quote:
scheelt 20K

Oeps. Dat is inderdaad wel heel veel.
+1
deJong
@mdoornekamp en bij de claas dealer krijgen we 5000 euro meer op de inruilπŸ™„ tel dat er ook maar bij.
john deere 7810
@deJong

misschien kun je nog handelen?
mdoornekamp
@john deere 7810
Quote:
handelen

Ik vind het soms bijzonder wat voor verschillende prijzen er gerekend worden. Als ik prijzen van andere merken vraag, is er altijd maar weinig verschil met jd.
hobbyboer
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Als ik prijzen van andere merken vraag, is er altijd maar weinig verschil met jd

Hier ook, ooit 4 offertes op rij gehad, verschil duurste en goedkoopste was 5000 gulden!
Bij de laatste trekker zelfs 2x precies hetzelfde bedrag bij 2 merken.
+2
Fendt926Driver
@john deere 7810 als je na onderhandelen nog extra korting krijgt hadden ze je dus anders bij de benen geweest.
hier kunnen ze 1 keer prijs opgeven.
en dan doe ik het of niet.
heb wel wat beters te doen dan 6 keer naar het verhaal van een vertegenwoordiger te luisteren en dan nog op hetzelfde bedrag uit te komen
+2
john deere 7810
@Fendt926Driver

het is ook niet de manier bij ons. wij denken er net zo over.
deJong
@mdoornekamp vindt zelf 120 pk ruim voldoende. Dat zal hij het grootste deel van zijn leven toch niet gebruiken.
Fendt926Driver
@deJong je vergeet de boost..
145 pk die je nooit gebruikt
deJong
@Fendt926Driver hihi daar reken ik ook niet op.
poahjohndeere
Poah

TractorFan kan jouw hulp goed gebruiken

Op TractorFan helpen gebruikers elkaar met het oplossen van technische vragen met betrekking tot John Deere. Ook staan er nu al 132 foto's van de John Deere 6120M. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Met jouw kennis en inzicht kunnen we ook deze site nΓ©t dat beetje beter maken. Help je mee? Maak dan ook een (gratis) account aan!

REACTIES
13
PUNTEN
34
WEERGAVES
16
MEER FOTO'S
MEER INFORMATIE