Welke tractor kopen; Renault super d7, belarus 800 of Ford dextra/2000

In mijn zoektocht naar de juiste tractor om bij mijn hobby paarden de bak te trekken/ploegen/ cultivator

Hooi te verplaatsen

Mest te verplaatsen.
En hopelijk in de toekomst ooit een eigen weiland te hooien

Welke tractor zou jij kopen en waarom?

Renault super d7

Met dakje, grondbak en sneeuwschuif.
Loopt goed. Remt minder goed en banden zijn eigenlijk gewoon slecht.

Belarus. Nog niet gezien. Ziet er redelijk uit. Ook met hef. Verder geen extra's

Ford dextra/2000. Paar op het oog. Nog niks bekeken

Prijzen zijn rond het zelfde bedrag.

Ben heel benieuwd naar jullie mening. Loop zelf een beetje vast wat slim is. Ga graag zelf voor de meer pk s. Van de belarus. De Renault heeft een dakje en veel extra's.
En Renault heb ik qua auto's tot tweemaal toe slechte ervaring
Belarus ken ik verder niet maar kan me voorstellen dat die Russische machines sterk zijn

Deel dit topic

Reacties

jirmo850
Ik zou persoonlijk voor de ford dexta/2000 gaan. bijna alle onderdelen zijn nieuw te kopen. en het zijn gewoon simpele trekkers. waar je dat werk wel mee kunt doen.
bob11180
@jirmo850 hoeveel pk hebben die eig? 32 en 36 toch?
jirmo850
@bob11180 normale 32 de super vgm rond de 40
boegie
Renault trekkers in ieder geval niet met auto's vergelijken. Geen ervaring met een 7d, maar in je andere topic zag er dat een onverwoestbare perkins onder de kap ligt, is de helft sowieso al goed haha. Met een Renault zal er niet meer stuk gaan dan bij een ander merk
ford3000case745
@boegie de renault heeft toch een mwm motor?
boegie
Wimsumar
Beste Bob11180: De BELARUS is veel te lomp/onhandig voor de beoogde werkzaamheden. Daar bij komt nog dat dit merk niet bepaald geschikt is om westerse werktuigen aan te koppelen.
Met de RENAULT-7D of een FORD-2000 rijdt je "zo mee weg".
mklok
@Wimsumar denk dat dit inderdaad het geval is, de belarus is te onhandig voor deze werkzaamheden. De renault en ford zijn wat handiger voor deze werkzaamheden. Welke is in betere staat van de twee , de beste nemen.
5000 fan
Een ford 2000 is een zeer geschikte tractor. Mocht je iets meer vermogen willen dan kun je eventueel een ford 3000 overwegen. Er staan nog voldoende van deze modellen te koop, dus wellicht meer keus dan bij een renault 7
walker1
Belarus lijkt mij ook een lompe trekker voor de genoemde werkzaamheden.
Voor Ford zijn inderdaad alle onderdelen nog te krijgen, zowel nieuw als gebruikt.
Bij de Renault is het qua onderdelen misschien wat moeilijker, maar zeker niet onmogelijk.
Voor de genoemde problemen zou ik de Renault niet laten staan, remmen kan een kwestie van bijstellen zijn en goede gebruikte banden zijn ook wel te vinden en zo niet, nieuwe in die maat vallen qua prijs ook wel mee, zeker als je een wat minder bekend merk neemt. Voor hobbymatig gebruik heb je echt niet de duurste Michelins nodig.
Kidd
Ik zou voor de Ford gaan, veel gangbaardere techniek, makkelijk onderdelen voor te krijgen, en houd zijn waarde.
walker1
@Kidd Wat de techniek en onderdelen betreft heb je gelijk. Het waarde behouden is natuurlijk onzin. De Renault waar @bob11180 interesse in heeft, vragen ze geloof ik € 1250,- voor, die gaat echt niet nog minder waard worden in de loop der jaren.
Kidd
@walker1 Zou jij 1250,- betalen voor een Renault met rotte banden en slechte remmen?
En dan moet het plaatwerk en de onderdruk nog maar meevallen..
Voor dat goed is ben je zomaar 400 euro verder als het tegen zit, zit je al op 1650,-.
Dat was zo'n trekker gister niet waard en morgen ook niet.
walker1
@Kidd Zover ik het uit zijn topic kon halen waren de remmen en de banden slecht. Ik heb niks gelezen over het plaatwerk en de onderdruk?
Als het een roestbak met een slechte motor is dan is die dat geld niet waard. Als alleen de remmen en de banden een probleem zijn dan is het denk ik wel een redelijke prijs, al blijft dat lastig te bepalen als je de trekker niet gezien en geprobeerd hebt. Wat ik al eerder schreef, de remmen is misschien kwestie van afstellen en goede gebruikte banden zijn ook wel te vinden, laat dat inderdaad eens 400 kosten, dan is het al met al nog geen slechte prijs.
Voor 1650 vind je ook niet zomaar een Ford die perfect in orde is.
Kidd
@walker1 Dan kun je beter 1000 euro meer betalen voor een 2000 die nog eens 800 meer waard is als je er 400,- in investeerd lijkt mij..
Maar eerlijk is eerlijk die kleine Renaultjes zijn goeie trekkers, zou persoonlijk wel de MWM boven de Perkins verkiezen.
walker1
@Kidd Ja, MWM is daarin wel de betere keuze denk ik, als is voor beide, dus ook de Perkins nog prima aan onderdelen te komen.
Wat ik vooral bedoelde is dat een trekker die in redelijke staat verkeerd en gewoon loopt als gauw die 1250,- wel waard is en het behouden van waarde bij een oud hobbytrekkertje niet echt van belang is.
boegie
@walker1 die perkins blokjes zijn hardstikke goed, precies dezelfde als uit een mf 135. Hoor je minder van als bij ford met water in de olie en dat soort dingen
valmet 605
Ik zou voor de ford gaan. Dit puur voor de beschikbaarheid van onderdelen ten opzichte van de renault. De Belarus zou ik niet doen. Te lomp
+1
Ursus en deutz
Als de renault een luchtegekoelde mwm moter heeft dan nam ik de renault maar als hij een watergekoelde perkings heeft dan zou ik een ford kopen als ik jou was @bob11180
+1
Wimsumar
Beste Ursus & Deutz:

Quote Reactie van @Ursus en deutz :
zou ik een ford kopen als ik jou was

Als nu na 50 jaar 'starten en lopen' nog "fabrieksfouten/kinderziekten" aan de dag komen bij zo'n RenaultPerkins-motor, dan kom je met een 10 jaar jongere Ford-2000 ook van de regen in de drup. 😉
Ursus en deutz
@Wimsumar ja natuurlijk je weet toch nooit wat je koop maar perkins motoren hebben vaak wel onderdruk en doen veel lekken en dat is toch iets wat zon mwm veel minder heeft.
Wimsumar
Beste Ursus & Deutz:

Quote Reactie van @Ursus en deutz :
veel minder



Als fries moet ik weer onbedaarlijk lachen als ik zoiets lees ("minder" in het fries = slechter). Maar, een 'beetje lek' bij een M.W.M., is ook lek.
Trouwens, van een FORD wordt altijd gekscherend gezegd dat die pas ophouden van lekken als het oliereservoir leeg is.
jammermaarhelaas
@Wimsumar

Quote:
van een FORD wordt altijd gekscherend gezegd dat die pas ophouden van lekken als het oliereservoir leeg is.

Klopt, maar dat is bij elk merk zo 😀

Wanneer je een Ford voorziet van enkele nieuwe keringen (met name de remdwarsas, krukas, prise-as) heb je weer voor jaren een lekvrije tractor.
Ursus en deutz
Jep dat klop @Wimsumar van die oude fordjes zijn soms ook net olie boten.
bob11180
Tot zover al bedankt voor de reacties. Lees graag alle op en aanmerkingen. Ook naar elkaar toe 😊 Valt veel info uit te halen. Ben nog steeds aan het zoeken overigens. Heb er geen haast bij en der is aanbod zat.
Als renault man zou ik natuurlijk voor de renault gaan.
Onderdelen nog zat te krijgen.
Perkins loopt altijd.
Je hebt het over onderdruk bij de motor, hoe oud is de trekker die je op het oog hebt 😂😂
Wil je geen klachten dan moet je een nieuwe kopen en niet een trekker van 45 jaar oud.
De perkins loopt in het algemeen beter in de winter dan een lucht gekoelde MWM.
Maar dat is geen discussie want het is een perkins.
De ford ben ik niet bekend mee maar het kunnen moeilijke starters zijn bij kou.
Gewoon gaan kijken en proef rijden.
bob11180
@Ferdinanddijkstra
leeftijd en problemen zijn uiteraard gewoon realistisch 😉

waarom zou een perkins beter starten en lopen in de winter dan een luchtgekoelde wmw?
SjoerdHylke
@bob11180 had een super dexta, zomers altijd starten zonder gloeien. Zodra et snachts onder nul dook, moest ik beginnen met gloeien. 40 sec en hij starte als een nieuwe 😉 onderdelen zijn overigens zeer makkelijk aan te komen.
@bob11180 dat is mijn ervaring.
Ik heb 16 renault oldtimer trekkers , lucht gekoeld, water gekoeld , MWM, perkins , renault , hispano , alfa motoren.
De lucht gekoelde zijn bij ons slechte starters in de winter
+1
jammermaarhelaas
@Ferdinanddijkstra

Persoonlijk heb ik nooit problemen gehad met het starten van een Ford (allen tussen 0 en 40 jaar oud). Probleem is misschien dat mensen niet weten hoe je een Ford voorgloeid (15 seconden de startsleutel op 10 uur, dus linksom gedraaid, houden. En daarna gewoon rechtsom starten.

Starten kan ook door de sleutel verder linksom te draaien op 9 uur, maar dan komt de sleutel terug op 12 uur, en laad de accu niet bij, je moet de sleutel dan wel zelf op 2 uur, dus op contact zetten wanneer de tractor loopt.
Arnoldvd
@jammermaarhelaas en bij een dexta heb je gewoon een gloei knop die je ongeveer 20 sec in houd en dan starte lopen
Wimsumar
Beste ArnoldvD,:

Quote Reactie van @Arnoldvd:
hebbje

Hebbbje het ook koud?

De volledige koudestartprocedure bij een Dexta:

Zie/lees afbeeldingen/text op pdf blz 4, 5 en 9:

lutje-ford.nl/wp-content/uploads/…
Arnoldvd
@Wimsumar dat weet ik zou 40 seconde moeten maar met 20 is het ook starten lopen bij mij ,o een typ fout ga ik even verbeteren
Wimsumar
Beste ArnoldvD:

Quote Reactie van @Arnoldvd:
ga ik even verbeteren

Het is bij een Dexta niet alleen een kwestie van enige tijd op de "gloeiknop" te drukken. Ook moet er wat brandstof naar de gloeispiraal worden gepompt met het daarvoor bedoelde handpompje.
Arnoldvd
@Wimsumar als het goed koud is bij dit weer van nu is dat niet nodig maar anders wel ja
+1
bob11180
Kom nu ineens een aantal keer de guldner tegen op mijn pad. Wat zijn daar de ervaringen mee? Vind ze qua uiterlijk iig heel erg mooi
walker1
@bob11180 Ik ben niet echt bekend met Guldner, maar ik denk dat je al snel duurder uit bent dan wanneer je een Ford koopt. Guldner is tot ergens eind jaren 60 gebouwd en nooit in grote aantallen. Dus als oldtimer een stuk zeldzamer dan een Ford en ik vraag me ook af hoe het met de onderdelen voorziening is gesteld.
+1
Ursus en deutz
@bob11180 kijk ook eens naar oude 06 deutz trekkers zijn wel 2500€ gemiddeld maar super fijne trekkers en onderhouds arm.
+1
Pauls
@bob11180 Ik hoor hier vaak van goed starten e.d. dat kan allemaal wel goed zijn ... maar wat betreft werkzaamheden zou ik opteren voor een dubbele koppeling, zodat het aangekoppelde werktuig blijft werken ook als je de koppeling voor de aandrijving (rijden) intrapt (is meestal in 2 stappen en dat voel je aan de tegendruk op het pedaal). Sommige hebben al hydraulische inschakeling koppeling aftakas van die leeftijd, maar meeste niet. En kijk ook welke dealer in de buurt zit waar je eventueel terecht kan voor filters en onderdelen, sommige delen zijn universeel en goed uitwisselbaar en kan je overal vinden, maar iedere trekker heeft zo z'n eigen gebreken die (enkel) met merkeigen onderdelen kunnen gemaakt worden. Wat mijn ervaring met oudere trekkers is, dat het vermogen wat achteruit gaat in de loop der jaren en dat dan 30 pk te krap wordt om te maaien, 40 a 45 is een aanrader. In een vorige post heb je geschreven dat de trekker wil laten buiten staan, das geen goed idee, dan kan je beter gewoon het geld weggooien, dat is goed voor 1 jaar en daarna ?? kom je hier vragen wat het kan zijn omdat ie niet goed meer loopt, dus overweeg zeker een afdakje waar je het materiaal onder kan stallen. succes met zoeken.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden renault , super , ford , hobby , tractor , banden , hef , kopen , paarden , weiland , machines , ervaring en toekomst geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
39
DEELNEMERS
16
WEERGAVES
1.122