Illustratie van:
37

Fendt 108 S - Wat zijn zwakke punten en waarde van een fendt 108S Turbomatik?

Ik kwam toevallig een Fendt 108s tegen die te koop komt. Is een type waar ik niet veel van terugvind, weet dat het de zwaarste uit de 100-serie was. Kent iemand de zwakke punten hiervan, en wat de waarde voor een exemplaar kan zijn?

Deel dit topic

Reacties

+1
Mooie sterke trekkers, heb er zelf 1 gehad. Helaas liepen de remmen steeds vast. Dat is echt een zwak punt. Verder rijden ze prima, mede door de vloeistofkoppeling. De aftakas koppeling is dan wel weer een aandachtspunt. Die wil wel graag blijven plakken en is lastig te vervangen. En oh ja, zoals elke wat oudere Fendt, is de bedrading kloten. Nieuwe weet ik niet, maar daar gaat deze topic ook niet over. Stuurbekrachtiging is wel een must voor de 108. Succes. De waarde... Voor een goede 4000 tot 7500 Euro. Maar ben geen expert hoor.
@Derkmax
Als die aftakaskoppeling hetzelfde zit als bij de 300 serie, is dat vervangen niet heel lastig. En verkleven komt eerder door overbelasting of een lekker keerring
+2
@mf 6150 moet gesplitst worden voor de aftakas lamellen
@mf 6150 ja klopt, maar die keerring wil nogal eens lekken bij die leeftijd. Volgens mij moet de trekker door midden om de aftakaskoppelong te vervangen. Maar dat weet ik niet helemaal zeker.
@mf 6150 Verkleven komt bij een 300 door slijtage van het buitenhuis. Die vervangen valt ook niet mee.
@J asper
Neehoor, zelf gehad door olie lekkage en door te zwaar belasten met voeren
+1
@mf 6150 En hier zelf gehad door het buitenhuis 😅
@J asper
Aha, nieuwigheid?😜
@mf 6150 Idd🤣 Wil ook wel zo alleen je moet het wel effe weten 🤣🤣
Zonder belasting is er niet zoveel kunst aan, alleen met volle mengwagen moet je trekker wel uit zetten 😅
@Derkmax en hoe los je dat op als de remmen vastzitten?
@Alonso stukje achteruit of slag op de bout die de rem bediend. Hopen dat hij dan loskomt.. Voor reparatie moet de trompet eraf.
@Alonso als de remmen niet goed functioneren gewoon eind vertraging eraf en schoon maken en weer in elkaar kan ie weer een hele tijd toe
@Nick.v wat is de eindvertraging? Makkelijk zelf te doen?
@Alonso ja kun je als je een beetje handig bent zelf redden
@Alonso filmpje van Mastetmilo kijken die heeft een de hele rem trommel opengehad en gerepareerd bij een 108s
@Nick.v nieuwe veertjes aan de gurling lossen meestal het probleem op
Fendt 100 serie over het algemeen onwijs goede sterke trekkers rij comfort is ook wel goed. Makkelijk schakelen en koppelen. Technisch ook goede machines. De prijs ligt echt puur aan de staat en wat je zoekt zoek je een opknapper of een nette, een fendt 108s opknapper kost vandaag de dag rond de €4000 a €5000 en een in nette staat is net wat een gek ervoor geeft.
+1
Dus al zeker aftakas en remmen goed testen begrijp ik. Ga normaal gezien morgen kijken
@Alonso ja als die 2 dingen goed zijn en natuurlijk de rest zoals motor en schakelen dan is het een prima trekker verlichting werkt vaak na 40 jaar niet meer maar is uiteraard te maken
+1
@Alonso
Succes ! Laat weten wat het wordt. Volgens mij heb ik nog wel werkplaats boeken e.d.
Zie op foto’s wat lekkage onder de trekker, dat ook eens goed bekijken, daar zwakke punten bekend waar hij snel lekt?
@Alonso achterbrug plug, krukas keerring, en bij de aftakas lamellen daar kunnen ze vrij gou gaan lekken.
@Nick.v zal idd daar zijn, zag wat halfweg en achteraan tractor, morgen in echt bekijken. Zijn dat zaken die makkelijk te verhelpen zijn?
Zijn technisch goeie trekkers, echter met lekkages die nogal eens voor willen komen zijn: hefcilinders achter, vloeistofkoppeling afdichting, en de belangrijkste die vaak niet opgemerkt worden is vorstschade aan de rechterzijde van het motorblok, deze types zijn er nogal gevoelig voor dat ze boven de vriesstoppen scheuren als er geen koelvloeistof/antivries op heeft gezeten swinters, verder is het proberen of alles werkt zonder vreemde bijgeluiden, vlot starten met koude motor, geen overmatige onderdruk. Versnellingsbak geen jankend geluid produceerd onder het rijden.
@johnfendtvario bedankt! En zijn dat lekkages die relatief eenvoudig te verhelpen zijn? (Lees: geen torenhoge kosten)
@Alonso de hefcilinders zijn niet al te moeilijk, de vloeistofkoppelling is al wat lastiger want dan moet de trekker middendoor, en vorstschade is gewoon een probleem. Dus belangrijk daar goed naar te kijken aan de rechterzijde achter de hydrauliekolie tank.
@Alonso hef ventielen blok wilt ook wel eens lekken volgens mij. Dus daar ook even opletten.
Eigenlijk zouden we wat meer info moeten hebben ; zoals bouwjaar , 2 of 4WD , S of SL ; nieuw of oud type V bak
een ventielblok is vaak weer dicht met een set nieuwe O ringen ; kijk ook naar speling op fusees e.d. en wat ik zelf belangrijk vind ; krassen met schakelen , versleten synchro ringen vernieuwen is een dure reperatie
Ben vanmorgen gaan kijken, is een 108LS van 1981, komt oorspronkelijk uit nederland, ingevoerd in belgie in 1999. Lekt onder de achterbrug, en middenin, ik denk krukaskeerring.
Kardanas draaide mee, maar was niet af te zetten, hendel zat precies vast.
Is herspoten, zelf gedaan door eigenaar, vrij matig gedaan. Spatscherm rechtsachter vertoonde scheurtjes, wshl van plamuur voor spuiten, sowieso te herdoen dat stuk.
Bij starten toch wat blauwe rook, urenstand is 7200.
Cabine binnen redelijk, zijkanten wel erg versleten, zit wel nieuwe grammer stoel in.
Heeft nieuwe koppeling en batterij.
Vraagprijs 12.500, v oor dat geld ging hij wel in orde gezet worden. Hoedanook mijn conclusie is teveel geld volgens de staat.
@Alonso Dat is een behoorlijk bedrag. Blauw roken als die koud is wil niet altijd wat zeggen over de staat van de motor.
@Alonso
Hard wegrennen, voor dat geld of iets meer, zijn er veel betere trekkers te koop.
+1
@Alonso voor dat geld kan je ook een Fendt 300 serie overwegen, werkt wel weer stuk comfortabeler.
@Fendt303LS_Vincent is ook mijn mening !
Is een 2WD trouwens, nieuwe of oude V-bak, geen idee, hoe kan ik dat zien?
@Alonso
Nieuw type bak heeft snelgang naast 2e versnelling en is gesynchroniseert en hoog/laag zit op een aparte pook (haas/Schildpad) ; maar als ie van 1981 is het wel een nieuw type bak
@basia hoog-laag zat idd op aparte pook
@Alonso
Is inderdaad wel een (te) hoge vraagprijs ; vind ik ook

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 108 S en hebben de trefwoorden fendt en type geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
37
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
0
ONDERWERPEN