Hydrauliek nido Schmidt ventielen

Geachte forum leden,

Aller eerst wil ik me even voorstellen.
Ik ben Ivar en kom uit het noord oosten van het land.

Nu heb ik een probleempje,
Ik heb een nido Schmidt veegmachine SK 153 gekocht.
Dit was een gestrand project van iemand die ik heb over genomen.
Nu inmiddels de motor weer loopt (kop gevlakt ,andere brandstof pomp enzo). Ben ik aan het hydraulische gedeelte toe gekomen.
Dit werkte ook niet. Toen heb ik alle magneet ventielen er uit gehaald schoon gemaakt . Van buiten van oxidatie ontdaan de spoelen getest en bleek 1 stuk . Nieuwe voor besteld en ontvangen . De ventielen getest toen bleek dat ik er 4 heb welke sluiten als er stroom op komt en 1 gaat open . Nu ben ik helaas zo stom geweest om ze niet stuk voor stuk te doen. En nu kom ik er niet uit welke waar hoort . Krijg ik de borstels wel weer aan de praat maar kan ik niets meer met de laadbak.

Heb alle stuur draden door gemeten hij krijgt gewoon spanning op de draden afhankelijk van welke functie.

Bijgaande heb ik een schetsje en foto gemaakt van het ventielen blok.
Hoop dat jullie me op weg kunnen helpen zodat alle functies weer werken zoals het hoort. Alvast bedankt.

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

Fast Eddy
Als ik jou was zou ik eerst eens met Nido bellen.
Multi clean
Goedenavond fast Eddy ,

Heb ik al gedaan waren zo vriendelijk alle informatie die ze hadden door te mailen. Maar hadden niks van het hydraulische gedeelte daar konden ze me niet aan helpen vandaar.
Fast Eddy
@Multi clean

Oh oke. Dan moet je dus eigenlijk een voorbeeld hebben hij het zit. Tip: kijk in de buurt rond wie er ook een heeft(gemeente,verhuurbedrijf) en vraag of je een foto van het ventielenblok mag maken.
Multi clean
@Fast Eddy daar kan ik nog niks mee .
Alle ventielen zien er zo het zelfde uit.
Dan zou ik ze los moeten draaien en werking testen .
Ik denk niet dat daar een. Gemeente of verhuur bedrijf aan mee wil werken. Maar toch bedankt voor het mee denken.
IH214d
1 ventiel is dus NC (normaly Closed) ook wel NG (normaly Gesloten) genoemd.
En 4 zijn er NO (normaly open)
Als er dus geen spanning op staat zijn er vier open en 1 dicht.
Ff logisch nadenken met dit gegeven?
P is druk, T is tank, A en B gaan naar cilinders.

de ventielen zijn niet veranderd? alleen de spoelen?
Multi clean
Hallo ih214d ,
Dat klopt .
Nee heb alle ventielen er ook uit gehad .
En helaas zo dom geweest om ze niet 1 voor 1 te doen.
Of te markeren.
looman
Ik ken deze niet specifiek. Normaal bij hydrauliek wordt de olie in rust drukloos rondgepompt van P naar T via een ventiel dat onbediend open staat (zgn drukloos retour). Als ik het goed zie is dat het onderste ventiel op je foto. Als er een beweging gevraagd wordt, zal dit ventiel bediend worden, en het ventiel dat naar de betreffende cilinder of motor gaat. Misschien kun je hier wat mee, succes !
Multi clean
@looman ventiel 1 bedoel je ?Links onder deze spoel krijgt ook bij bijna elke gevraagde functie spanning. Behalve bij het zakken van de bak zag ik. Heb al van alles geprobeerd maar kom er niet uit.
Wat me wel op viel dat was dat het nc ventiel niet echt beweegt als er spanning op de spoel komt. Je moet hem een beetje indrukken voor die los gaat. Na deze ondervinding het ventiel uitelkaar gehaald. Alles waar de week ijzeren kern in zit schoon gemaakt.
Weer gangbaar gemaakt. Beide veertjes weer op de juiste plek.
Maar gaat nog steeds niet lekker. Dus denk ik dat dat ook een mede oorzaak kan zijn .
looman
@Multi clean meestal kun je dergelijke ventielen ook met de hand bedienen, pennetje in het midden indrukken. Zo kun je elektrische en hydraulische oorzaak onderscheiden. Of had je dat al getest ?
Multi clean
@looman heb ik gedaan en ook meteen met een spoel er op en stoom om te checken alleen dat NC ventiel lijkt me niet lekker te werken . Kan zo,n week ijzeren kern ook minder worden of iets dergelijks zodat hij niet goed genoeg meer aangetrokken kan worden ?
looman
@Multi clean als 1 bij elke beweging spanning krijgt, behalve bij zakken, is dat het rondpompventiel dat bij spanning erop moet sluiten.
looman
Trouwens, wat werkte er vooraf niet tav hydrauliek ?
Multi clean
@looman niet kunnen kiepen van de laadbak en geen enkele beweging in de borstels . Wat wel weer werkte was zakken van de laadbak.
Maar wat ik me af vraag je had het er over dat de olie rond gepompt wordt van P naar T.
Gaat dit ook dan door het ventielen blok ? Of zou dit ventiel hem open doen als er een functie wordt gevraagd en dan pas olie via dit ventielen blok gooien?
Hoorde ook van iemand uit de hydrauliek branche dat je voor het kiepen er sowieso 1 NC en 1 NO nodig heb maar waar welke hoort kreeg ik er niet bij vermeld helaas .
Misschien dat hier iemand dat weet.
Het zijn dubbel werkende cilinders.
looman
@Multi clean ter info: zodra een hydrauliekpomp draait perst ie olie naar buiten. Zou je de pers P leiding afdoppen, dan zijn er 2 mogelijkheden: de aandrijfmotor trekt het niet en slaat af, of er knapt iets kapot. Elk hydaulieksysteem heeft daarom een overdruk beveiliging via een instelschroef, ik vermoed nr 6 rechtsonder. Bij simpele systemen zoals dit schat ik ca 150 bar. Wordt de druk hoger dan gaat de olie door deze beveiliging naar de tank T aansluiting. Continue door de beveiliging persen kost veel energie, olie zou veel te heet worden.
Meestal laat men een brandstofmotor doordraaien, ook als er geen beweging gevraagd. De pomp levert dan olie en die moet ergens heen. Oplossing is een rondpompventiel waardoor de olie in rust makkelijk van P naar T kan. Als een beweging gewenst is moet het rondpompventiel dicht, anders krijg je geen druk richting borstel of bakcilinder. Het lijkt.mij dat dit de oorspronkelijke storing is: dat rondpompventiel sluit niet. De 1e actie is sluiten van rondpomp, de 2e is openen betreffend ventiel naar borstel of cilinder. De cilinder kan 2 kanten op: als er gewicht op drukt zal deze zakken bij openen ventiel, ook als de pomp uit staat, of rondpomp niet sluit. Proost !
Multi clean
@looman bedankt voor je uitleg. Begin steeds meer van de olie loop te begrijpen in het blokje zo .
Ben nog ff aan het proberen geweest en wat me op viel is het volgende : als ik NO ventiel in 5 zet werkt er ook niks tot ik dus spanning rechtstreeks van de accu op de spoel zet dus deze sluit . Dan werken de borstels wel en kan ik de bortels heffen en zakken en draaien. Alleen staat op nr 5 alleen spanning als de laadbak moet zakken. Dus ik dacht oplossing gevonden dat NC ventiel moet in nr 5 dus ook dat geprobeerd maar dan werkt er ook niks .

Als de borstel functie gevraagd word krijgen ventielen 1,2,3 spanning 4 voor heffen laadbak en 5 zakken van laadbak.

Alvast bedankt
looman
@Multi clean hmmmm, leuke puzzel dit 😀 Je noemt dat de borstels ook nog op en neer kunnen. En borstels draaien, en laadbak op en neer. (Zie ik ook op youtube bij schmidt sk153) Ik zie maar 1 cilinder getekend voor op/neer, mis ik wat op tekening ? Met drukloos rondpomp er bij zijn er meer functies dan ventielen. Er zit dus een slimmigheidje in het blokje in combinatie met de ventielen. Op je tekening zien 6 en 7 er hetzelfde uit, zijn er 2 overdruk beveiligingen ?
Multi clean
@looman goedenavond, dat klopt de borstels doen het .
Deze kunnen draaien en zwenken.
Nu worden deze functies elders geschakeld.
Even ter verduidelijking :
van uit het ventielen blok (waar het om gaat).
Gaat er een P leiding naar voren onder de cabine naar de rest van de ventielen voor draai en zwenken van de armen zuigmond op en neer.
Dus geeft het ventielen blok alleen de P vrij naar voren waar deze verder geschakeld word.

Cilinders.
Dat klopt ik heb er maar 1 getekend .😓maar het zijn er 3 in totaal.
1 kleine boven op de klep en 2 grotere onder de bak.
Deze zijn allemaal parallel aangesloten door middel van T stukken op de persleidingen.

6 en 7 lijken mij ook inderdaad overdruk ventielen.

Als ik veeg functie vraag krijgt
1. Rondpomp ventiel.
2. Onbekend
3. Onbekend
Stroom op de spoelen.

Dus deze zullen dan sluiten als ik het zo goed begrijp.
Dus in 4 of 5 zou het NC ventiel horen (denk ik tenminste).
Nu heb ik de persleiding voor het kiepen los gehad ( die onder aan de cilinders aangesloten zijn )samen met ventiel 4 ( deze krijgt spanning bij vragen van functie kiepen samen met 1) . Toen viel me op dat de olie niet weg liep uit het ventielen blok. Zit hier een terug slag klep in ??.
Of zou dat 6 of 7 zijn ??

We zijn nog lang niet uitgepuzzeld 😀
Multi clean

(klik om te vergroten)

paulusmahandel
Volgens mij gaat het zo
je n.o. ventiel is voor rondpompfunctie
zodra je een andere magneet bedient zal de n.o. sluiten en kun je de functie gebruiken.

optie 2 is dat er altijd een soort van LS druk door de n.o. functie gaat.

Maar als het goed is staat er op het ventiel een nummer of een leverancierscode
hier kun je vast meer mee
Multi clean
@paulusmahandel heb ik gevonden en en op Google gezocht enzovoort . Maar helaas niks kunnen vinden over dit blok.

Maar wat ik me af vraag je had het er over dat de olie rond gepompt wordt van P naar T.
Gaat dit ook dan door het ventielen blok ? Of zou dit ventiel hem open doen als er een functie wordt gevraagd en dan pas olie via dit ventielen blok gooien?
Hoorde ook van iemand uit de hydrauliek branche dat je voor het kiepen er sowieso 1 NC en 1 NO nodig heb maar waar welke hoort kreeg ik er niet bij vermeld helaas .
Misschien dat hier iemand dat weet.
Het zijn dubbel werkende cilinders.
paulusmahandel
@Multi clean de veegfunctie heeft een nc nodig
kippen idd een no en nc
maar kun jij mij alle gegevens incl fotos sturen van het ventiel
zal ik zien wat ik kan doen. voor je
0651390672
+2
Multi clean
Opgelost !!!

Iedereen bedankt voor het mee denken ! Het is voor elkaar alles werkt weer naar behoren.
De oplossing was:
Het NC ventiel bleek op nr 1 te horen.
En blijkbaar zijn ze er eerder mee bezig geweest.
En bleek de bedrading verkeerd om te zitten 1 zat op 2 .
Nu werkt alles weer super en naar behoren.
Nogmaals bedankt voor het mee denken.
+1
looman
@Multi clean top! Een filmpje dat ie het doet zou gaaf zijn !
Multi clean
@looman filmpje moet ik nog ff maken maar hou je tegoed. heb wel een foto van de machine.

(klik om te vergroten)

Multi clean
@looman zo zag er uit na de eerste wasbeurt na dat ik de motor net weer aan de loop had.

(klik om te vergroten)

looman
Ziet er nog strak en netje uit ! Is het dan eigenlijk een mega stofzuiger met opvangbak en borstels die de kantjes poetsen en waarmee het vuil voor de zuigmond komt ? Die hier door de straat rijden kunnen ook nog water spuiten.
Multi clean
Hahaha zo kun je hem wel zien.
Klopt deze kan ook water spuiten tegen de stof 90 ltr water hier voor aan boord. En dan zit er in het zuig systeem ook nog 300 ltr water die gecirculeerd word tijden vegen. Dit systeem zit er op om het op geveegde zwaar te maken zodat het inzakt in de laadbak en tegen stof explosie.
Fast Eddy
@Multi clean

Het rirculatie systeem moet elke dag gereinigd worden bij dagelijks gebruik.
Multi clean
@Fast Eddy dat klopt

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden stuur , blok , motor , hydrauliek , pomp , ventielen , brandstof , veegmachine , nido , schmidt en hydraulische geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
29
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
0