Hoe bandenspanning snel aanpassen

Ik let redelijk veel op de bandenspanning van mijn tractor en elke keer ik iets anders doe met een andere machine pas ik dan ook de bandenspanning aan. Er is wel iets dat me heel erg irriteert en dat is dat het zo oneindig lang duurt voor lucht uit de band te laten lopen. Is er iemand die een trucje ofzo weet om de druk in de band snel te laten zakken?

alvast bedankt

Deel dit topic

Reacties

unipower
De lucht is er snel genoeg uit, erin gaat langzamer is mijn ervaring. Als je de band leeg wil laten moet je gewoon het ventiel eruit draaien dan is er zo een bar uit 😉
+1
mdoornekamp
@unipower bij ons met sleepslang is net andersom. Aflaten met kogelkraan. Komt er met 1,5 bar uit. Oppompen met 10 cubs compressor met 8 bar druk
hobbyboer
@mdoornekamp
Ik snap dat het oppompen snel gaat met een compressor met veel capaciteit en dikke slangen en koppelingen, maar de drukken die je er bij noemt zegt opzich bar (☺) weinig.

Als ik mijn banden leeg laat lopen komt het er maar met 0.8 bar uit en toch gaat dat nog flink sneller dan weer oppompen naar 0.8. Ondanks dat mijn compressor(tje?) ook 8 bar geeft.
mdoornekamp
@hobbyboer Dan zijn je slangen of een koppeling te dun. Bij mijn sleepslang trekker gaat oppompen echt sneller. Op de velg zit een grote kogel kraan met een pijpje erop. Daar druk ik een dikke lucht slang los op en met 15 seconden is de band weer op 1.5 bar. Je mag komen kijken.
jojodeere
Ja inderdaad maar wij hebben een dikke luchtdarm dus erin gaat nog redelijk snel
Pascal
Ventiel eruit draaien. Wel goed vast houden!
+4
dieseltank
1" kogelkraan aan je velg bakken
Ff blank slijpen 1" buis met draad op de velg lassen, kogelkraan er op en vervolgens doorboren, spanen vliegen er uit bij boren na het boren kun je meteen de kraan de kraan dicht zetten. Hoef je aan je banden nog niks te doen
Koiter
@dieseltank Moet je wel tubeless hebben....
930triplemaaier
@Koiter een beetje band is tegenwoordig wel tubeless
Je zou ook een kraan op het ventiel zelf kunnen zetten
930triplemaaier
Is een luchtdrukwisselsysteem niet wat? Een luchtdrukwisselsysteem komt ook in Nederland in aanmerking voor de investeringsaftrek wat het al weer aantrekkelijker maakt. En vergeet niet dat het zichzelf op de lange termijn terug verdient
hobbyboer
@930triplemaaier Hoeveel kilometer moet je rijden om de brandstof die het gekost heeft om de compressor aan te drijven weer terug te verdienen?
Ik kan me voorstellen dat het tot bv een kilometer niet de moeite is op de banden op te pompen.
Gebruik je het op de kavels rond het erf ook voor een ritje over het kavelpad?
Of pomp je ze dan maar een klein beetje op?
+3
tone29
@hobbyboer daar koop je niet zn ding voor. je koopt een systeem om de structuurschade beperkt te houden en om er redelijk te kunnen rijden. die schade kost vele malen meer dan een paar keer die compressor te laten lopen
+1
930triplemaaier
@tone29 idd en om slijtage van banden van banden tegen te gaan. Vergeet niet dat de huidige banden ook een capitaal kosten. De combinatie waar ik mee rij ligt al voor bijna 30000 euro aan banden onder. Als je al de helft langer met banden kunt doen dan heb je de investering al terug verdient.
Met de huidige mestwetgeving worden boeren ook steeds zuiniger op hun land dusja dus dan worden ze ook feller op bodemverdichting.
En de veiligheid op de weg komt het ook ten goede omdat je niet meer hoeft te schipperen tussen veldspanning en weg spanning. En het bespaart diesel in het veld en op de weg.
Als ik op de ladewagen en trekker geen luchtdrukwisselsysteem had gehad was het niet verantwoord geweest om met 2,5 bar in de banden van de wagen en 1,5 bar in de banden van de trekker 63km/h te rijden. Dat heb ik 1 keer gedaan met 25 ton mais maar was niet verantwoord.
Door de luchtdrukwissel rij ik met de trekker op 1 bar en met de wagen op 1,2 bar in het veld en op de weg 2,2 bar in de banden van de trekker en de wagen op ruim 4 bar.
Door het luchtdrukwissel kun je in elke situatie op elk moment met de juiste bandenspanning rijden. Hier is door loonwerkers nog veel in te winnen omdat hun toch ook wel veel op de weg zitten
valmet6400power
Quote Reactie van @930triplemaaier:
Met de huidige mestwetgeving worden boeren ook steeds zuiniger

Dat lijkt me geen goede reden om zuinig te zijn op je land, zie over het algemeen dat de veehouders met maaien ook gewoon met 2 bar in de banden over hun land rijden. En met bemesten en grassen ook..
930triplemaaier
@valmet6400power juist wel want met minder mest moet er meer geoogst worden en daar hoort een goede bodem bij.
hobbyboer
Quote Reactie van @tone29:
je koopt een systeem om de structuurschade beperkt te houden en om er redelijk te kunnen rijden. die schade kost vele malen meer dan een paar keer die compressor te laten lopen

Dat snap ik. Het was in mijn vraagstelling ook niet mijn bedoeling om met harde banden het land in te gaan, maar vanaf de andere kant te redeneren.
Wat kost het om (kleinere) stukjes met zachte banden over de weg/kavelpad te rijden?
Er zal ergens een omslagpunt zijn.
Luchtdrukwissel kan in sommige situaties een goede investering zijn, maar soms ook niet.
930triplemaaier
@hobbyboer ik denk dat het voor een loonwerker altijd wel zin heeft
en bij grote akkerbouwers en grote veeboeren ook omdat hun ook vaak land op afstand hebben.
als je alleen huiskavel hebt en verder geen transport over de weg dan is de winst zo beperkt volgensmij dat het zichzelf niet terug verdient
+3
mrpieter
Op mijn werk heb ik een trekker voorzien van duimse kogelkranen op de velg. Lucht is er zo snel uit en ondertussen kun je een meter op je gewone ventiel houden.
Als ik klaar ben met een bewerking op een perceel dan pomp ik de banden met een dikke slang vanaf de luchtremmen naar de kogelkranen weer op.

Op de foto kun je de kraan in beide kranen zien.
Voor het aankoppelen van de slang zitten er geka koppelingen op. als de slang er niet aan zit dan zit er een geka dop op.


Foto van een Steyr CVT 120
valmet6400power
Je hebt ook van die "speciale" ventielen die een grote doorlaat hebben. Volgens mij kost dat €250 euro per 4 velgen/banden.
Fendt926Driver
Hier merk ik vaak dat de loonwerker een drukwissel systeem op de 3 wieler heeft en bij de dam even voor het idee iets lucht uitlaat. Een 1050 maal 32 heeft bijna een minuut nodig om van 3 bar op straat naar 1 bar in de wei te gaan. Michelin zegt dat met 10 ton links en 12 ton rechts op de achterband de druk niet onder de 2 bar mag in verband met schade aan de wang van de band. Dus eigenlijk klopt die drukwissel voor geen kant. Thuis heb ik de banden gewoon iets zachter en vol niet boven de 30 kmh komen en het gaat door elkaar wel goed. Optimaal krijg je het nooit. Als je er maar over nadenkt is het al goed
930triplemaaier
@Fendt926Driver bij de zelfrijdende bemesters kan de bandenspanning wel lager maar dan gaat het loopvlak hol staan en de band op de zijkanten lopen. Daarom heeft van oosten smallere banden in combinate met dubbellucht op de kniktrekker en geen enkele brede band. Dan heb je namelijk minder lost van dat hol staan bij lagere bandenspanning. In denemarken zie je daarom ook steeds vaker dat ze op de tankopleggers achter de vredo en de challangers dubbellucht in combinatie met een wat smallere band (vaak 4x 620/70r42)
mdoornekamp
@Fendt926Driver Daar Heeft michelin de xeobib voor ontwikkeld. Alleen rij je dan wel als een dweil over de weg
jehan
@Fendt926Driver hahah hoorde hier een keer een loonwerker zeggen ff sissen bij de put en de boer is tevreden ..in werkelijkheid deed die loonwerker er niet zo veel mee
930triplemaaier
@jehan dan ben je mooi stom bezig als loonwerker als je zo met je klanten om gaat. Als ik als klant erachter zou komen over deze instelling dan zou ik uit gaan kijken naar een andere loonwerker.
+2
Fendt926Driver
@930triplemaaier volgens mij heb je wel gelijk maar ook heel makkelijk praten. Jou werkgever schaft van alles maar aan en bouwt er van alles op en jij maar promoten.
als jij zelf boer was met 100 koeien en bijbehorend landwerk moet ik nog zien of jij een bandendrukwissel op de trekker opraapwagen en tank had.
en voor rekenen dat het uitkan kan ik op papier ook wel als een ander maar betaald
930triplemaaier
@Fendt926Driver dat valt wel mee als je kijkt wat voor machinepark er is dan is de gemiddelde leeftijd ouder dan dat je denkt en er wordt ook gekeken naar wat er nodig is en zo uitgebreid is het machinepark ook niet.
jehan
@930triplemaaier er zijn ook loonwerkers die het ff willen demonstreren hoe ver ze kunnen gaan met lucht uit laten ..tot ze zo ver gaan dat er te veel uit is en alle banden van de tank helemaal leeg hadden ..en zie ze dan maar weer eens op druk te krijgen .
jammermaarhelaas
@jehan @Pascal

Hebben hier al eens de bandenspanning van een zware loonwerkersmachine gemeten, toen waren alle mooie praatjes van de loonwerker over.
Pascal
+1
jammermaarhelaas
@Pascal

Met grote en brede banden wil men je wijs maken dat men de beroemde 1 bar druk in de band heeft.
Bij nameten bleek hetzelfde als wat @fastrac3155 even verderop in dit topic verteld: het kan niet lager dan 2 bar ivm de banden.

Vandaar dat ik liever een kleinere (lichtere) machine op het land heb met 1,5 bar in de banden dan de grote (zware), vaak zelfrijdende op eenzelfde druk, al is die vaak zelfs hoger. Vergeet ook niet dat de loonwerker trekkers van tegenwoordig vaak al 8 of 9 ton wegen, en soms zelfs met wielgewichten uitgerust zijn, dus nog zwaarder.

De lichtere machine drukt minder diep door in de ondergrond dan de zwaardere, en dat is wat telt.

De hedendaagse hype van diepwoelen met een trillende woeler is kansloos indien men verzuimd met lichter materiaal over de gewoelde grond te rijden.
+4
Pascal
@jehan
Bij sommige boeren kun je de spanning ook maar beter op 2 bar laten staan. Zodra ze die platte banden zien vinden ze de combinatie ineens veel te zwaar 😂
930triplemaaier
@Pascal een goede boer vraagt dan door
jeroen13
@930triplemaaier
Ik had gelezen dat A&O met 0.5bar willen rijden in 900/60r42. Gaan dien dan niet te veel op de wangen lopen?
930triplemaaier
@jeroen13 tijdens het bemesten rust een gedeelte van het gewicht ook op de grond
mdoornekamp
@930triplemaaier wat voor bemester dan? Ik kan met mijn sleepslang met 900/60r38 niet lager dan 0.9. Trelleborg. Of hebben zij IF banden
930triplemaaier
@mdoornekamp ze rijden dit jaar met een tjalma en veenhuis sleepslangbemester. Ze reden afgelopen jaar met continental SVT 900/60r38 op 0.7 bar. Pirelli/trelleborg is heel wat stugger dan continental
Michelin is de enige die 900/60r42 in IF heeft en met een luchtdrukwissel lijkt mij een halve bar dan geen probleem
mdoornekamp
@930triplemaaier ok. Is die michelin wel een trekkerband? Of oogstmachine. Toen wij 2 jr geleden de sleepslang trekker kochten kon michelin geen 900/60r38 leveren. Vandaar trelleborg. En door Kuil ook nog op te smalle velgen geleverd
930triplemaaier
@mdoornekamp ze hebben nu 900/60r38 SVT continental
Bij Michelin is die maat een IF zelfrijderband (cerexbib) maar 900/60r42 is weer IF trekkerband (axiobib)
mdoornekamp
@930triplemaaier Misschien hadden wij die continental achteraf ook moeten hebben
930triplemaaier
@mdoornekamp in Flevoland zie ik steeds meer trekkers met grote continental svt banden
jeroen13
@930triplemaaier
Gaan ze er dan nu een michelin onder monteren? Ik dacht da mitas ook een svt 900/60r42 band had of is dat dan weer verschillend met die IF en VF techniek zoals je hieronder aan geeft?
930triplemaaier
@jeroen13 weet ik niet heb de jongens de laatste tijd niet gesproken
mdoornekamp
@Pascal die opmerking heb ik met de sleepslang combi ook wel eens gehad
+2
fastrac3155
@Fendt926Driver

Ik zit zelf op de 3 wieler, en gebruik braaf mijn drukwisselsysteem, op de weg naar de 3.2 bar en in het land op 2.

Ik ga niet onder de 2 omdat de banden maar een draagvermogen hebben van 7800kg bij 3.2 bar en met een belasting van 11000 kg per band, vindt ik het niet echt verstandig om dieper te gaan, dat op 0.8 bar rijden wat ooit wordt geroepen is de grootste onzin want dat overleven je banden gewoon niet

Ik weet dat die dingen gewoon veel te zwaar zijn, maar als je een zelfrijder wilt heb je geen andere keuze meer tegenwoordig, ze zijn het doel van de zelfrijder een beetje voorbij gestreefd met zn 16 kuubs tanks, ze zijn ooit begonnen met een 8 kuubs tank.
930triplemaaier
@fastrac3155 ze hebben wel als voordeel dat je maar 1 wiel per spoor hebt en alle wielen aangedreven. Bij getrokken tanken heb je kans dat de sporen van de trekker sneller versmeren omdat die harder moeten trekken.
2x een band op 1 bar door hetzelfde spoor is kwa verdichting bij benadering hetzelfde als 1x een band op 2 bar
JD 6430 The Best
@930triplemaaier @mdoornekamp

Bridgestone heeft ook 900/60 R42 in VF, deze mogen nogal wat zachter dan de axiobib in deze maat.
mdoornekamp
@JD 6430 The Best ok. Bridgestone is wel flink met die vf banden bezig. Hebben ook veel maten
JD 6430 The Best
@mdoornekamp ja ruime keus, het is nog wat afwachten hoe ze slijten enzo, maar ze kunnen wel veel hebben.
930triplemaaier
@JD 6430 The Best vf leent zich mindervoor transport want die zijn nog soepeler dan if
mdoornekamp
@930triplemaaier ik weet ook niet hoe dat met hoge trekkracht gaat met VF. En zijdelings heb je ook wel stabiliteit nodig
+1
fastrac3155
@930triplemaaier dat is zeer zeker waar, maar ik bedoelde meer dat ze ooit met de trike's zijn begonnen om de bodem te sparen, netjes een relatief lichte machine met een 8m3 tank en op 3x 1000x50 banden, maar inmiddels hebben ze de tankinhoud verdubbeld en bandoppervlak is slechts een fractie toegenomen door de 1050 banden achterop, ze zijn naar capaciteit gaan kijken ipv het originele doel van bodemdruk.
+1
930triplemaaier
@fastrac3155 probleem is de klanten meer op de korte termijn kijken wat het op levert dan op de lange termijn.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden tractor , druk , lucht , bandenspanning en machine geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
52
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
0