Werk vragen bij boer of loonwerker

Goedenavond mede Tractorfans, Ik zit met een vraag over het "soliciteren" binnen de agrarische sector. Ik heb nu zomervakantie, en ook hierna heb ik relatief veel tijd over. En aangezien ik zo'n beetje tussen de tractors opgegroeid ben en de landbouw mij altijd al geïnteresseerd heeft, vroeg ik me af of ik niet een vakantie / bijbaan bij een boer of loonwerker kon regelen. Vooral ook omdat ik de komende vijf jaar beschikbaar ben. Ik heb enige ervaring met trekkers. Ik leer deze dingen ook gemakkelijk omdat dit mij echt interesseert, maar ik heb uiteraard niet zoveel ervaring als een akkerbouwer en een opleiding richting de landbouw heb ik nog niet gevolgd, aangezien ik bijna 17 ben. Waar ik zelf dus niet over uit kom, is hoe ik dit moet vragen. Is het beter om een e-mail naar het bedrijf te sturen, of kan ik beter een keer langs gaan? En wanneer hebben zij het dan niet druk? En als laatste, hoe zou ik dit dan het beste kunnen vragen? Bij mij in de buurt zitten nauwelijks nog akkerbouwers of veehouders, vandaar ook de vraag of de loonwerker misschien werk heeft. Stel iemand zou nog iets weten, alles ongeveer in de buurt (max. ongeveer 20 km denk ik) van Horst of Venlo (Noord Limburg) is goed bereikbaar met de fiets of brommer. Tips worden zeker gewaardeerd! Alvast erg bedankt! Met vriendelijke groeten, DavidBrown06

Komt Rutte nog met een konijn uit de hoge hoed?

Onder het mom van never waste a good stikstofcrisis. Waren vanavond opeens erg positief op Op1 over de Lely Sphere. Koning Willy heeft vandaag de nieuwe fabriek van Lely geopend. Het is ook verdacht stil rond Jan Huitema en zijn mineralenconcentraat als kunstmestvervanger-voorstel. Derogatie is nog niet geregeld. Strik erom en mooie packagedeal met Brussel mee maken. Vrijkomende grond van stoppers kunnen energiegewassen op geteeld worden voor vergisters. Er zijn al Deense pensioenfondsen die hierin willen investeren, kunnen onze eigen ook doen. Probleempje met Putin voor Jetten opgelost. Rest wordt huizen. Jeugd blij. RIVM krijgt nieuwe kleurplaten, potloden en een nieuwe computer. Den Haag betaalt voor elke boer een Sphere of Gazoo uit die dikke pot. Lely blij, JOZ blij en Rabo blij. Houdt ie ook nog wat kleingeld over om leuke dingen mee te doen. Minima en pensionado's blij. Veehouders mogen de dieren houden en akkerbouwers en tuinders hebben voldoende mest voor gewassen voor konijnenvoervreters. Boeren tevreden en ze kunnen het vast wel zo spinnen dat D33 de boeman wordt. De relschoppers waren volgens justitie toch geen boeren. Van der Wal geen werk meer, functie elders of wachtgeld. Hebben de kinderen ook weer oppas. Kunnen de VVD kiezers straks weer 130 rijden. Die ook blij. Tevens kan hij Caroline de wind uit de zeilen nemen en krijgt hij tijd om een nieuwe tassendraagster te zoeken. Misschien blijft ie dan wel de grootste en mag ie nog even blijven. Rutte ook blij. Hoe moeilijk kan het zijn? Gaaf landje he, alle problemen in 1 keer opgelost. Probleempje Timmerfrans lossen we met de volgende Europese verkiezingen wel op. Voorstellen hiervoor zijn welkom. Dan kan Rutte daar mooi heen. Zullen vast nog wel wat haken en ogen aanzitten, maar ik doe maar een voorzet. (Gun Caroline liever de eer, mag zij 'm inkoppen)

Nieuwe reacties

Er zijn twee heel concrete oplossingen voorhanden om stikstofuitstoot terug te dringen.

Opinie Bearnd Hylkema Om de patstelling in het stikstofdebat op te lossen, moeten we volgens Bearnd Hylkema als samenleving besluiten alle boeren een van de twee bestaande scheidingstechnieken ter beschikking te stellen. Gratis. Er zijn twee heel concrete oplossingen voorhanden om stikstofuitstoot terug te dringen. Doorbreek de patstelling en stel deze scheidingstechnieken gratis ter beschikking aan boeren | Opinie Het oplossen van het teveel aan stikstof uitstoot uit de stallen van melkveehouders lijkt maar niet te lukken. Terwijl dat volgens mij op een vrij eenvoudige manier wel degelijk kan. Ik ben techniekontwikkelaar van vernieuwingen op het gebied van energieopslag, treininfra, grondboren, garnalenpellen, en nog heel veel meer. Ruim twee jaar geleden bleek de milieuvriendelijke stalvloer veel minder aan de beperking van de uitstoot van ammoniak uit koestallen op te leveren dan beloofd. 25 procent van de boeren had zo’n stalvloer aangeschaft. Sneue boel voor die boeren. Een groot debacle dus. Ik kwam daardoor op het idee om in de mestkelder een systeem met een ronddraaiende harmonicaband te ontwikkelen. Zodra de mest en de urine op die band terecht komen stroomt de urine via afvoergoten naar een urinetank. De droge mest wordt daardoor gescheiden naar een eigen opslag afgevoerd. Hierdoor wordt ammoniakvorming, en dus stikstofuitstoot, in hoge mate voorkomen. Grote tegenvaller Ik heb deze techniekversie aan deskundigen en wetenschappers voorgelegd. Met positieve reacties. Maar toen ik daarop in gesprek met een medewerker van machinebouwer Lely kwam bleek dat dit bedrijf al een systeem had ontwikkeld waarmee vaste mest en urine van elkaar gescheiden worden en stikstofemissie wordt omgezet in waardevolle meststoffen. Met een reductie van de ammoniakemissie van meer dan 70 procent. Voor mij een grote tegenvaller. Voor boeren en de samenleving een uitkomst. Toen daarop ook nog het ‘koeientoilet’ in beeld kwam, met eveneens een reductie van die 70 procent was het voor mij einde exercitie en besloot ik met mijn ontwikkeling te stoppen. Er waren immers al voldoende concrete oplossingen voor handen. Ik kom uit een boerengeslacht vlakbij Balk. Beide opa’s waren melkveehouder, opgevolgd door vijf ooms en tantes en nog meer neven en nichten. Mijn vader was slager en slachtte koeien van de ooms uit de omgeving van Balk. Ik ben dus danig emotioneel betrokken bij het lot van de melkveehouders. Bijna allemaal familiebedrijven. Boeren óók slachtoffer Maar ook de enorme achteruitgang van de natuur en biodiversiteit vind ik zeer verontrustend en kwalijk. Dat voornamelijk de boeren hiervan de schuld krijgen vind ik onterecht. Ze zijn veel meer ook slachtoffer van al deze ellende als gevolg van schaalvergroting en extensivering van de landbouw na de Tweede Wereldoorlog. Wij als samenleving en politiek hebben dat gewild en in stand gehouden. En bij onze samenleving en politiek ligt dan ook de verantwoordelijkheid om deze problematiek op te lossen. De regering heeft hiervoor onder meer via een transitiefonds 25 miljard euro uitgetrokken. In 2026 zullen er nog ongeveer 14.000 melkveebedrijven actief zijn. De bovengenoemde twee probleemoplossende techniekversies vragen per gemiddeld bedrijf een investering van circa 100.000 euro. De totale investering komt dus ‘maar’ neer op een bedrag ongeveer 1,4 miljard euro. Dit is nog geen 6 procent van die 25 miljard. Daarom mijn oplossing: laten we met elkaar als samenleving (en politiek en bestuur) onze verantwoordelijkheid nemen en besluiten alle 14.000 boeren binnen 3 à 4 jaar een van die twee scheidingstechnieken ter beschikking te stellen. Geen subsidies, geen leningen, nee, geven dus. Een idioot voorstel? Is dat een idioot voorstel? Volgens mij absoluut niet. Daarmee is dan de druk van de ketel en worden de boeren eindelijk serieus genomen en perspectief geboden: gedwongen uitkoop van de baan. Alleen vrijwillig. Met de rest van die 25 miljard euro (of misschien dan wel minder?) kunnen we dan pas eindelijk samen de schouders zetten onder circulaire landbouw, herstel van natuur, klimaat en water, waarbij de boeren een veel grotere actieve en opbouwende rol gaan spelen. Want zij zullen het immers voor een groot deel moeten doen en dat ook willen. De impasse waar we nu al jaren en jaren in zijn blijven hangen heeft onze samenleving en economie gigantische schade toegebracht, en dus geld gekost, en zal nog veel meer gaan kosten als we niet een dergelijk drastisch besluit nemen. Daarbij valt volgens mij die 1,4 miljard in het niet. De impasse is dan van de baan. Het woningtekort kan dan eindelijk echt worden aangepakt. En nog veel meer positiefs voor onze gezamenlijke gezonde samenleving. Bearnd Hylkema is inwoner van Leeuwarden

Opinie | Stikstofboeren moeten eens in de spiegel kijken

Stikstofcrisis - De plannen van het kabinet om de stikstofuitstoot te verminderen maken boerenbedrijven stabieler in de toekomst, schrijft Jur Jacobs. In 2018 waren er grootse protesten van de Nederlandse vissersvloot. Schepen voeren over ’t IJ in Amsterdam en op de Dam werden dode vissen gedumpt. De ‘aanlandplicht’ werd ingevoerd. Daarvoor mocht vis, die na de vangst onder de maat bleek te zijn, weer overboord gegooid worden. Dit werd verboden, want een deel van deze bijvangst gaat dood overboord en de EU wilde vissers dwingen tot selectievere vangstmethoden. De vissers protesteerden massaal omdat de hele vloot zou verdwijnen. Ook de tussenhandel en visverwerkers zouden failliet gaan. Jur Jacobs is boer en ondernemer. Op dit moment is het ook spannend in de agrarische sector. Minister Van der Wal (Natuur en Stikstof, VVD) en Staghouwer (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, ChristenUnie) hebben bekendgemaakt dat de stikstofemissies verlaagd worden; tussen de 12 en 70 procent voor agrarische bedrijven. Hoe dichter bij een natuurgebied, des te groter de verlaging. Want klimaat, waterkwaliteit en biodiversiteit lijden eronder. Protestacties Boeren zijn boos; er staan grootse protestacties gepland op 22 juni en boeren hebben al op de stoep gestaan bij Van der Wal. Maar de plannen van de ministers zijn erg goed nieuws. De grootste vervuilers zijn in de meeste gevallen gangbare veehouders. Zo’n boer kan met de huidige plannen kiezen: stoppen, of de bedrijfsvoering kleinschaliger maken met meer ruimte voor natuur; een boerderij die zich bezighoudt met kringlooplandbouw, of regeneratief boert. En als een boer kiest voor optie één, komt er waarschijnlijk een nieuwe boer op die plaats die zich gaat bezighouden met deze toekomstbestendige manieren van boeren. Veel boeren waren hun tijd vooruit en zijn uit het gangbare systeem gestapt, ook wel ‘toekomstboeren’ genoemd. Zij maken gebruik van de bodem en putten de grond niet uit, door bijvoorbeeld minder dieren te houden. Dit is niet alleen goed voor de bodem, maar ook voor de autonomie van boeren. Landschappen worden diverser, boeren hebben meer perspectief en er is een sterkere verbinding tussen stad en platteland. Daardoor hebben ze ook een stabieler inkomen en zijn ze beter in staat crises op te vangen. Want nu hebben we de stikstofcrisis, volgend jaar een droogte en het jaar erop weer een andere crisis. Boeren die op deze manier werken hebben zich al meerdere malen bewezen; bij bijna de helft is het bedrijfsresultaat hoger dan dat van hun collega-boeren. Groter en meer Want de boeren die nu protesteren zijn veelal gangbare boeren van de andere kant van het spectrum: zij kiezen voor groter en meer. Zij hebben de afgelopen jaren niet nagedacht over toekomstige crises. Ze hebben wel meer koeien, meer melk en meer opbrengst. En dus ook meer uitstoot, meer stikstof, kunstmest of krachtvoer en meer vervuiling. Het is niet zo erg dat deze manier van boeren wat minder wordt en dat meer boeren gaan investeren in natuur, bodem en biodiversiteit. En weerbaarder worden voor crises, en een stabieler inkomen krijgen. Want dát zijn eigenlijk de plannen van beide ministers. En die vissers uit 2018? Die zijn niet gestopt. Die hebben nieuwe netten en vangstmethoden ontwikkeld met minder bijvangst en nog steeds opbrengst. Dus deze protesterende boeren kunnen misschien ook over een paar jaar zeggen: die plannen waren eigenlijk zo gek nog niet.

Geachte Statenleden, Gedeputeerden, Gemeenteraadsleden en collega’s

Geachte Statenleden, Gedeputeerden, Gemeenteraadsleden en collega’s, Nadat we als sector al 2 jaar lang de Zwarte Piet toegespeeld hebben gekregen (en nog steeds) door de overheid, media en RIVM is de oplossing volgens ons nabij. Als Farmers Defence Force Drenthe (FDF Drenthe) zijn wij van mening dat de agrarische sector niet het probleem, maar juist de oplossing is voor de grote en lastige vraagstukken waar o.a. Drenthe (Nederland) op dit moment voor staat. Het continu sturen in een richting van zogenaamde kringlooplandbouw door de overheid, en zelfs door een aantal van onze eigen zogenaamde landbouw belangenbehartigers, om een op papier gecreëerd probleem op te lossen heeft erin geresulteerd dat de politiek en een klein deel van de burgers is gaan geloven in beweringen dat wij het in het verleden alles verkeerd hebben gedaan. Kringlooplandbouw is niet de oplossing. Maar wat dan wel? Een kringloopmaatschappij is de oplossing! Als je de gehele maatschappij in een kringloopmodel zou zetten, dan zal de landbouw in dit model maar een klein stukje innemen, echter wel het belangrijkste stukje. De landbouw zorgt voor voedsel, de landbouw kan voor groen gas zorgen, de landbouw neemt de stikstof- en CO2-uitstoot weer in zijn geheel op en neemt daarnaast ook nog een aanzienlijk groot deel van de stikstof- en CO2-uitstoot op van de rest van de maatschappij. Kortom, er had nooit ingezet moeten worden op kringlooplandbouw maar op een kringloopmaatschappij. Als eerdergenoemde punten beter benadrukt worden in de maatschappij, dan wordt het nut van de landbouw in Nederland veel beter in beeld gebracht en zal dit voor meer waardering en een breder draagvlak voor de landbouwsector zorgen. Echter, door de drang naar het innen van projectgelden en het meebewegen van diverse landbouwpartijen, met veelal groeperingen met linkse (propagandistische) ideeën waarin de boeren en hun belangen als ondergeschikt worden weggezet, zijn we momenteel in een situatie terecht gekomen waarin (negatieve) framing van de landbouw aan de orde van de dag is. De oplossing? Als FDF Drenthe willen wij inzetten op een langdurige oplossing voor de stikstofproblematiek (van en in de maatschappij), alsmede voor de Kaderrichtlijn Water, de klimaatopgave en de komende warmtetransitie, zodat wij allemaal een goed toekomstperspectief kunnen hebben met een bijbehorend goed verdienmodel voor alle inspanningen die wij dagelijks leveren voor het maken van (h)eerlijk voedsel voor de vele miljoenen mensen in dit land (en daarbuiten). Wij zijn van mening dat we als landbouwsector, Provincie en Gemeenten de handen ineen moeten slaan en moeten gaan kijken naar realistische oplossingen om de vele miljarden uit Den Haag die beschikbaar worden gesteld op een juiste manier te gebruiken. Wij zijn voorstander van het inzetten op de plaatsing van mestvergisters (die enkel bedrijfseigen mest gebruiken, dus geen mest van buitenaf en zonder input van andere afvalstromen van buiten het bedrijf) bij zoveel mogelijk veehouderijbedrijven en de daarmee gewonnen gasproductie terug te leveren op het bestaande gasnet. Nederland wil namelijk van het gas af, maar de huidige infrastructuur en het huidige elektriciteitsnetwerk zijn niet berekend op het verwarmen van alle woningen in Nederland door middel van elektriciteit. De grotere steden zijn waarschijnlijk wel op deze manier te verwarmen middels een warmtenet, maar voor de buitengebieden in o.a. Drenthe zal dit niet haalbaar zijn. Door het groene gas afkomstig uit de Drentse landbouw kunnen deze dorpen en buitengebieden via het huidige gasnet verwarmd worden. Mestvergisting reduceert de stikstofemissie uit de stal en bij het aanwenden op het land voor een aanzienlijk groot deel, wat de afwaardering van landbouwgrond naar landschapsgrond of zonering rondom Natura2000 gebieden overbodig maakt, aangezien het daarbij draait om emissie die vrij komt bij aanwending van de mest. Daarnaast kan met een goed verdienmodel van de gasproductie er nog een mestscheider en stikstofkraker achter geplaatst worden wat erin resulteert dat de Drentse landbouw op termijn kan produceren zonder of met een zeer beperktere inzet van kunstmest. Bij de productie van kunstmest zijn enorme hoeveelheden aardgas nodig. Bovenstaande zal tezamen met depositiebepaling in Natura2000 gebieden en het verwerken van de uitkomsten hiervan in de probleemsetting er toe leiden dat er grote stappen gezet kunnen worden richting de doelstellingen. De Kritische Depositiewaarde behalen in de Habitats in alle gebieden is een utopie. Daarbij spoelt de stikstof in vergiste mest minder snel uit wat weer bijdraagt aan de waterkwaliteit, wat met het oog op de Kaderrichtlijn Water weer een groot voordeel is. Daarnaast reduceert mestvergisting ook het vrijkomen van methaan uit mest omdat dit opgevangen wordt en daarmee dus bijdraagt aan het verlagen van de CO2-uitstoot en dus het verminderen van het CO2 probleem. Het is wetenschappelijk onderbouwd dat de veehouderij per saldo geen broeikasgassen uitstoot aangezien de uitstoot van methaan meer dan volledig wordt gebruikt tijdens de groei van de voedergewassen ten behoeve van het levensonderhoud van onze dieren. Als wij deze groene methaan afvangen en leveren als gas aan de rest van de maatschappij dan zullen onze gewassen tijdens de groei grijze CO2 opnemen die afkomstig is van de uitstoot door de burger. Hiermee zorgen wij als landbouw voor het deels sluitend maken van een kringloopmaatschappij. Daarnaast verwerkt de landbouw vele afvalstromen afkomstig uit de maatschappij door het te voeren aan onze dieren en wordt het zodoende weer omgezet in hoogwaardig voedsel, de uitstoot van methaan gaat hierbij weer in het gasnet terug naar de maatschappij. Kortom, een kringloopmaatschappij sluitend maken, dat is waar het over zou moeten gaan! Als FDF Drenthe zijn wij van mening dat: · Bovenstaande oplossingsgerichte methode, tezamen met het onderzoeken (en meten!) van de daadwerkelijke neerkomende stikstofdepositie met herkomstbepaling een oplossing biedt met toekomstperspectief en een verdienmodel voor de agrarische sector; · Bovenstaande oplossingsgerichte methode, tezamen met het onderzoeken (en meten!) van de daadwerkelijke neerkomende depositie en met kijken naar meerdere drukfactoren die de staat van de natuur beïnvloeden een oplossing biedt voor de natuur; · Dat bovenstaande oplossingsgerichte methode de Provinciale maatschappij (de burger) een betaalbare oplossing biedt voor de grote vraagstukken waar men de komende jaren voorstaat. Als FDF Drenthe vragen wij de Drentse politiek, Gedeputeerde Staten en de diverse fracties, maar ook de gemeentelijke politiek om samen met ons als landbouw de handen ineen te slaan en te gaan voor een rechtvaardige benadering en onderbouwing van de gestelde problemen en bovenstaande oplossing na te streven, een oplossing die ook op langere termijn houdbaar is. Wij willen nogmaals benadrukken dat de landbouw in de provincie de oplossing is en niet het probleem! Als FDF Drenthe zijn wij ons er van bewust dat bovenstaande oplossing een flinke investering zal vragen. Echter, met de vele miljarden afkomstig uit Den Haag kan er wellicht een deel ingezet worden tezamen met de goede en constructieve wil uit de (Drentse) landbouwsector. Deze oplossing kan Drenthe de eerste echte circulaire provincie van Nederland maken. Als FDF Drenthe geven wij hiermee een oplossing die zowel burger, provincie, gemeenten en landbouw economisch perspectief biedt en een uitkomst voor meerdere problemen is waar we als maatschappij de komende jaren mee te maken zullen hebben. Dit in tegenstelling tot eerdere plannen van collega landbouw belangenbehartigers, deze plannen bieden de landbouw geen perspectief en beperken het toekomstperspectief door beperking van gebruiksmogelijkheden van de grond en het beperken van de productiecapaciteit van het al bestaande bedrijf. Deze plannen zijn daarnaast uitsluitend houdbaar met langdurige subsidies of inkomensondersteuning voor een hele lange termijn. Als FDF Drenthe streven wij naar gezonde landbouwbedrijven in de provincie Drenthe die structureel bijdragen aan het sluitend maken van de kringloopmaatschappij en daarnaast bijdragen aan een goede balans tussen maatschappij en natuur. Wij vinden het belangrijk dat de jeugd van nu en de opvolger van morgen perspectief zien in de landbouw sector in Drenthe en er daardoor weer zin in krijgen om de (ouderlijke) bedrijven voort te zetten en daarmee het grote belang van de Drentse landbouw in de kringloopmaatschappij ook voor de toekomst te behouden. Zodat de burger van de toekomst er ook dan nog van zal kunnen profiteren. Als FDF Drenthe zijn wij ons ervan bewust dat bovenstaande oplossing iets meer tijd kost dan Den Haag en de Provincie voor ogen heeft, maar om te komen tot realistische en goede oplossingen gaat zorgvuldigheid boven snelheid. De huidige werkwijze om met stoom en kokend water gehaast te komen met oplossingen die het probleem enkel virtueel oplossen zijn door de maatschappij niet gewenst en daarnaast voor de langere termijn zeker niet houdbaar. Als Drentse Statenleden en Gedeputeerden vertegenwoordigt u de Drentse bevolking waardoor u op uw positie gekozen bent. Zij hebben recht op een goede door de Drentse bevolking gedragen oplossing, ook al kost dit iets meer tijd dan de door landelijke politieke gestelde deadline. Kringloopmaatschappij sluitend maken, dat is waar het over moet gaan! Met vriendelijke groet, Farmers Defence Force Drenthe

De 7 grootste misverstanden over registratie van (land)bouwvoertuigen

De klantenservice van de RDW merkt dat bij sommige eigenaren misverstanden bestaan over de registratie van (land)bouwvoertuigen. Die kunnen vergaande gevolgen hebben, omdat de (land)bouwvoertuigen maar tot 1 januari 2021 online zijn te registreren. Daarna kan de registratie alleen via een keuring – en dat is veel lastiger en duurder. RDW zet 7 veelvoorkomende misverstanden op een rij. 1. 'Ik kom nooit op de openbare weg, dus registreren hoeft niet' Op zich helemaal waar, maar is het wel duidelijk wat er allemaal tot de openbare weg behoort? Het gaat niet alleen om alle asfalt-, klinker-, zand- en andere wegen. Het gaat ook om het eigen terrein of een bedrijfsterrein dat toegankelijk is voor anderen, zelfs als er een hek of slagboom staat. Zelfs bij het oversteken van een weg om van het ene stuk land naar het andere te komen dan is er sprake van de openbare weg, hoe kort het stuk ook is. En die 18 euro voor een kentekenbewijs staat in geen verhouding tot de boete als de politie je wél staande houdt. 2. 'Mijn voertuig hoeft niet geregistreerd te worden' De vuistregel is: heeft een voertuig een afgeknotte driehoek, dan moet ‘ie ook geregistreerd worden. Vooral de zogeheten motorrijtuigen met beperkte snelheid (MBBS) worden dan over het hoofd gezien. Dat zijn rijdende werktuigen die in de bouw, infra, groen, transport, recreatie of op het land gebruikt worden. Denk aan zelfrijdende oogstmachines, knikdumpers, graafmachines, wielladers, veegmachines, minitrekkers, gazonmaaiers die breder zijn dan 1,30 m, verreikers en heftrucks. Maar MMBS’en omvatten ook wegtreintjes, SRV-wagens, kleine transportvoertuigen zoals quads, golfkarretjes en gators, teruggekeurde auto’s en begrensde bedrijfsauto’s die zijn omgebouwd naar agro-truck. Let op: er zijn een paar uitzonderingen. Check via de keuzehulp op www.rdw.nl/registreren om het zeker te weten of een voertuig moet worden geregistreerd. (Land)bouwvoertuigen hoeven alleen niet geregistreerd te worden als ze 6 km/u of minder rijden. En ook aanhangwagens die getrokken niet harder gaan dan 25 km/u zijn vrij van registratie. 3. 'Mijn voertuig krijgt toch geen registratie' Dit hoort de RDW vooral van mensen met een oudere trekker of werktuig. Hun voertuig heeft dan vaak geen chassisnummer (in RDW-jargon: voertuigidentificatienummer oftewel VIN) of het bouwjaar is onbekend. Registratie is inderdaad lastiger, maar ook voor deze voertuigen zijn oplossingen. Zo is het VIN met enige hulp misschien wel te vinden. Ook kan de RDW een identiteitsonderzoek doen en daarna een nieuw VIN inslaan. Het bouwjaar is misschien te achterhalen via de fabrikant/importeur of staat op het typeplaatje of een ander onderdeel. Een oldtimervereniging of een zoektocht op internet kunnen hulp bieden. Achterhaal het VIN of regel het inslaan in ieder geval voor 1 januari, want volgend jaar wordt registratie een stuk lastiger. 4. 'Mijn voertuig is al verzekerd, dus ik hoef niets meer te doen' Dat klopt niet. Ook als een (land)bouwvoertuig al verzekerd is, moet het in ons kentekenregister komen. Daar moet de eigenaar zelf wat voor doen. Sterker nog: Bij ontvangst van het kentekenbewijs, moet de eigenaar zelf het kentekennummer en meldcode doorgegeven aan zijn verzekeraar. De verzekeraar zorgt dat het voertuig als verzekerd wordt geregistreerd in het kentekenregister. 5.'‘Ik wacht wel met registreren tot het op mijn maatschap kan' Registreren op naam van een maatschap is niet mogelijk en dat dit jaar zal zo blijven. De RDW begrijpt dat dit erg jammer is voor een groep bedrijven, maar helaas is het niet anders. Maatschappen kunnen hun (land)bouwvoertuigen registreren op naam van een van de maten die daarvoor hun persoonlijke DigiD gebruiken. 6. 'Mijn trekker rijdt geen 25 km/u, dus die hoeft geen kentekenplaat te hebben' Let goed op: als een (land)bouwvoertuig geen 25 km/u rijdt, moet het wél geregistreerd worden. Wel moet het direct een kentekenplaat voeren als het harder dan 25 km/u rijdt. Pas vanaf 2025 moeten ook gemotoriseerde (land)bouwvoertuigen die minder hard gaan dan 25 km/u een gele kentekenplaat voeren. Als er met een getrokken aanhanger of werktuig niet harder wordt gereden dan 25km/u, dan volstaat een witte kentekenplaat en hoeft het voertuig niet geregistreerd te worden. 7. 'Ik registreer mijn (land)bouwvoertuig volgend jaar wel' Volgend jaar wordt registreren zoveel lastiger en duurder, hierdoor raadt de RDW dat ten zeerste af om dan te doen. Tot 1 januari 2022 is een voertuig online te registreren voor 18 euro per voertuig. Vanaf 1 januari kan registreren alleen nog na een keuring op een van de 16 RDW-keuringsstations. De keurings- en registratiekosten zijn minimaal 140 euro– en vaak veel meer. Ook moet het voertuig voldoen aan de permanente eisen van de voertuigcategorie. Voor meer informatie: https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/landbouwvoertuig

Toekomstperspectief veehouderij: De Gladde 11 (of wat daar nog van over is) of een Landbouwcollectief

Gisteren presenteerde Agri.nl haar plan voor een herinrichting van Nederland. Men verwacht dat een derde van de oppervlakte van agrarisch Nederland de komende jaren vrij valt door natuurlijk verloop van het aantal ondernemers. Agri.nl wil dat de overheid de regie neemt (Rijksdienst Landelijk Gebied) om deze gronden (600.000 ha) te gebruiken om doelstellingen op het gebied van ruimte/woningbouw, natuur, klimaat en stikstof te realiseren. Agri.nl wil eigenlijk een volledige herverdeling van het eigendom. (stoppers zitten nu eenmaal niet altijd op de plaats waar deze thema's spelen) Agri.nl wil dat doen door Nederland op te delen in 113 regio's. Daarmee maken ze het landbouwbelang ondergeschikt aan de genoemde thema's. Agri.nl denkt dat daar de landbouw sterker uit zal komen. Maar stoppers zijn van alle tijden en gronden van bedrijfsbeeindigers hebben (vrijwillig)tot nu toe altijd via de markt haar weg gevonden. Waarom dan nu ingrijpen? Plan van Agri.nl is niet nieuw. Het staat bij deze organisatie al meer dan een jaar op de agenda. Zomer 2020 is er een opdracht uitgezet bij de heer Poppe met de vraag wat herinrichting van agrarisch Nederland gaat kosten. Daarna zijn er diverse plannen geweest, waar we allemaal getuige van zijn geweest. Regie op Ruimte, Naar een ontspannen Nederland en in mei 21 heeft de heer Joustra, voorzitter Agri.nl , ook al de pers opgezocht om over herinrichting te schrijven. Veel plannen, bleek uit mails, waren aangestuurd of gecommuniceerd met LNV en/of kabinet. De heer Ellekamp heeft er een maand geleden op basis van door ons aangeleverde info, een column geschreven over dit dossier. https://www.melkvee.nl/artikel/420584-onteigeningsstok-gaat-zijn-werk-wel-doen/ Maar waarom doet Agri.nl dit? Waarom laten de 11 gedragen partijen en LTO zich gebruiken om de sector op de zadelen met een socialistisch verhaal, wat gestoeld is op communistisch gedachtegoed? En waarom mogen democratisch gekozen bestuurders daar niet over mee praten? Met welk recht mogen commerciele multinationals beslissen over het lot en eigendom van anderen? En dan ook nog zonder inspraak. Het lijkt wel een afsplitsing van de 'Bilderberg groep'. De machtige der aarde onderwerpen het bezit van het volk aan hun rijkdom....... En dan de rol van LTO. Waarom bespreken zij deze thema's niet met hun achterban of met collega belangenbehartigers. Het gaat ten slotte over eigendommen van hun leden. Daarom heb ik vandaag de heer v d Tak via een aantal apps de kans gegeven om op korte termijn (deze week!) een landbouwcollectief onder regie van LTO te formeren. Dan worden dit soort discussies en plannen geformuleerd daar waar ze horen, bij de boeren. Aan voorzitter van der Tak de mogelijkheid om te laten zien waar hij voor staat.....de boeren....of een afsplitsing van 'de Bilderberg groep'.

Beginnen te boeren?

Valt er iets te verdienen met 40 melkkoeien en ong. 15 jongvee? Er is nog ruimte om te groeien tot 53 melkkoeien en 30 jongvee. Als ik dan nog wil groeien moet ik bijbouwen en stoppen met laten buitenweiden omdat ik maar een huiskavel van maar 5ha beschik. Maar om te beginnen zou ik rond de 25ha grond kunnen beschikken met huiskavel bij in. 10ha eigen en 15ha huur. Dus dacht ik rond de 40 melkkoeien te starten en 15 jongvee. Ik zelf ben van belgië. En het zou 1 mans bedrijf worden mijn vrouw blijft werken waar ze nu werkt. Lening lopende en huur schat ik rond 10500€/jaar dan de extra kost die ik niet zo goed ken. Zoals aankoop vlok, dierenarts kosten, belastingsbijdragen, oogsten mais, onderhoud trekker, ect… Zelf ben ik redelijk handig. Boerderij heb ik ter beschikking hier en daar ligt opknap werk. Zoals de melkstal nieuwe leidingen. Is een melkstal 2x4 visgraat uit 1978 ongeveer waar ik mee wil starten kan wel altijd maar 1 kant bedienen dan pas andere kant. De boerderij is van mijn grootvader geweest sinds rond mijn geboorte in 1992 is hij beginnen uitbollen en in 2004-2005 definitief gestopt. mijn vader heeft nooit overgenomen ook al was dat ooit de wens van mijn grootvader maar niet van mijn grootmoeder (zij wou nooit eigelijk boeren) omdat er veel tijd in kruipte en nooit van huis weg konden. Dus ik weet wat de nadelen zijn die ik er gerust bijneem. Omdat ik de stiel zo mooi vind.

Van-Epscheuten


Topics
0
Reacties
0
Volgers

Over mij

Leeftijd: 29jr
Laatst online: 3u geleden

Melkveehouder

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering