Geachte Statenleden, Gedeputeerden, Gemeenteraadsleden en collega’s

Geachte Statenleden, Gedeputeerden, Gemeenteraadsleden en collega’s, Nadat we als sector al 2 jaar lang de Zwarte Piet toegespeeld hebben gekregen (en nog steeds) door de overheid, media en RIVM is de oplossing volgens ons nabij. Als Farmers Defence Force Drenthe (FDF Drenthe) zijn wij van mening dat de agrarische sector niet het probleem, maar juist de oplossing is voor de grote en lastige vraagstukken waar o.a. Drenthe (Nederland) op dit moment voor staat. Het continu sturen in een richting van zogenaamde kringlooplandbouw door de overheid, en zelfs door een aantal van onze eigen zogenaamde landbouw belangenbehartigers, om een op papier gecreëerd probleem op te lossen heeft erin geresulteerd dat de politiek en een klein deel van de burgers is gaan geloven in beweringen dat wij het in het verleden alles verkeerd hebben gedaan. Kringlooplandbouw is niet de oplossing. Maar wat dan wel? Een kringloopmaatschappij is de oplossing! Als je de gehele maatschappij in een kringloopmodel zou zetten, dan zal de landbouw in dit model maar een klein stukje innemen, echter wel het belangrijkste stukje. De landbouw zorgt voor voedsel, de landbouw kan voor groen gas zorgen, de landbouw neemt de stikstof- en CO2-uitstoot weer in zijn geheel op en neemt daarnaast ook nog een aanzienlijk groot deel van de stikstof- en CO2-uitstoot op van de rest van de maatschappij. Kortom, er had nooit ingezet moeten worden op kringlooplandbouw maar op een kringloopmaatschappij. Als eerdergenoemde punten beter benadrukt worden in de maatschappij, dan wordt het nut van de landbouw in Nederland veel beter in beeld gebracht en zal dit voor meer waardering en een breder draagvlak voor de landbouwsector zorgen. Echter, door de drang naar het innen van projectgelden en het meebewegen van diverse landbouwpartijen, met veelal groeperingen met linkse (propagandistische) ideeën waarin de boeren en hun belangen als ondergeschikt worden weggezet, zijn we momenteel in een situatie terecht gekomen waarin (negatieve) framing van de landbouw aan de orde van de dag is. De oplossing? Als FDF Drenthe willen wij inzetten op een langdurige oplossing voor de stikstofproblematiek (van en in de maatschappij), alsmede voor de Kaderrichtlijn Water, de klimaatopgave en de komende warmtetransitie, zodat wij allemaal een goed toekomstperspectief kunnen hebben met een bijbehorend goed verdienmodel voor alle inspanningen die wij dagelijks leveren voor het maken van (h)eerlijk voedsel voor de vele miljoenen mensen in dit land (en daarbuiten). Wij zijn van mening dat we als landbouwsector, Provincie en Gemeenten de handen ineen moeten slaan en moeten gaan kijken naar realistische oplossingen om de vele miljarden uit Den Haag die beschikbaar worden gesteld op een juiste manier te gebruiken. Wij zijn voorstander van het inzetten op de plaatsing van mestvergisters (die enkel bedrijfseigen mest gebruiken, dus geen mest van buitenaf en zonder input van andere afvalstromen van buiten het bedrijf) bij zoveel mogelijk veehouderijbedrijven en de daarmee gewonnen gasproductie terug te leveren op het bestaande gasnet. Nederland wil namelijk van het gas af, maar de huidige infrastructuur en het huidige elektriciteitsnetwerk zijn niet berekend op het verwarmen van alle woningen in Nederland door middel van elektriciteit. De grotere steden zijn waarschijnlijk wel op deze manier te verwarmen middels een warmtenet, maar voor de buitengebieden in o.a. Drenthe zal dit niet haalbaar zijn. Door het groene gas afkomstig uit de Drentse landbouw kunnen deze dorpen en buitengebieden via het huidige gasnet verwarmd worden. Mestvergisting reduceert de stikstofemissie uit de stal en bij het aanwenden op het land voor een aanzienlijk groot deel, wat de afwaardering van landbouwgrond naar landschapsgrond of zonering rondom Natura2000 gebieden overbodig maakt, aangezien het daarbij draait om emissie die vrij komt bij aanwending van de mest. Daarnaast kan met een goed verdienmodel van de gasproductie er nog een mestscheider en stikstofkraker achter geplaatst worden wat erin resulteert dat de Drentse landbouw op termijn kan produceren zonder of met een zeer beperktere inzet van kunstmest. Bij de productie van kunstmest zijn enorme hoeveelheden aardgas nodig. Bovenstaande zal tezamen met depositiebepaling in Natura2000 gebieden en het verwerken van de uitkomsten hiervan in de probleemsetting er toe leiden dat er grote stappen gezet kunnen worden richting de doelstellingen. De Kritische Depositiewaarde behalen in de Habitats in alle gebieden is een utopie. Daarbij spoelt de stikstof in vergiste mest minder snel uit wat weer bijdraagt aan de waterkwaliteit, wat met het oog op de Kaderrichtlijn Water weer een groot voordeel is. Daarnaast reduceert mestvergisting ook het vrijkomen van methaan uit mest omdat dit opgevangen wordt en daarmee dus bijdraagt aan het verlagen van de CO2-uitstoot en dus het verminderen van het CO2 probleem. Het is wetenschappelijk onderbouwd dat de veehouderij per saldo geen broeikasgassen uitstoot aangezien de uitstoot van methaan meer dan volledig wordt gebruikt tijdens de groei van de voedergewassen ten behoeve van het levensonderhoud van onze dieren. Als wij deze groene methaan afvangen en leveren als gas aan de rest van de maatschappij dan zullen onze gewassen tijdens de groei grijze CO2 opnemen die afkomstig is van de uitstoot door de burger. Hiermee zorgen wij als landbouw voor het deels sluitend maken van een kringloopmaatschappij. Daarnaast verwerkt de landbouw vele afvalstromen afkomstig uit de maatschappij door het te voeren aan onze dieren en wordt het zodoende weer omgezet in hoogwaardig voedsel, de uitstoot van methaan gaat hierbij weer in het gasnet terug naar de maatschappij. Kortom, een kringloopmaatschappij sluitend maken, dat is waar het over zou moeten gaan! Als FDF Drenthe zijn wij van mening dat: · Bovenstaande oplossingsgerichte methode, tezamen met het onderzoeken (en meten!) van de daadwerkelijke neerkomende stikstofdepositie met herkomstbepaling een oplossing biedt met toekomstperspectief en een verdienmodel voor de agrarische sector; · Bovenstaande oplossingsgerichte methode, tezamen met het onderzoeken (en meten!) van de daadwerkelijke neerkomende depositie en met kijken naar meerdere drukfactoren die de staat van de natuur beïnvloeden een oplossing biedt voor de natuur; · Dat bovenstaande oplossingsgerichte methode de Provinciale maatschappij (de burger) een betaalbare oplossing biedt voor de grote vraagstukken waar men de komende jaren voorstaat. Als FDF Drenthe vragen wij de Drentse politiek, Gedeputeerde Staten en de diverse fracties, maar ook de gemeentelijke politiek om samen met ons als landbouw de handen ineen te slaan en te gaan voor een rechtvaardige benadering en onderbouwing van de gestelde problemen en bovenstaande oplossing na te streven, een oplossing die ook op langere termijn houdbaar is. Wij willen nogmaals benadrukken dat de landbouw in de provincie de oplossing is en niet het probleem! Als FDF Drenthe zijn wij ons er van bewust dat bovenstaande oplossing een flinke investering zal vragen. Echter, met de vele miljarden afkomstig uit Den Haag kan er wellicht een deel ingezet worden tezamen met de goede en constructieve wil uit de (Drentse) landbouwsector. Deze oplossing kan Drenthe de eerste echte circulaire provincie van Nederland maken. Als FDF Drenthe geven wij hiermee een oplossing die zowel burger, provincie, gemeenten en landbouw economisch perspectief biedt en een uitkomst voor meerdere problemen is waar we als maatschappij de komende jaren mee te maken zullen hebben. Dit in tegenstelling tot eerdere plannen van collega landbouw belangenbehartigers, deze plannen bieden de landbouw geen perspectief en beperken het toekomstperspectief door beperking van gebruiksmogelijkheden van de grond en het beperken van de productiecapaciteit van het al bestaande bedrijf. Deze plannen zijn daarnaast uitsluitend houdbaar met langdurige subsidies of inkomensondersteuning voor een hele lange termijn. Als FDF Drenthe streven wij naar gezonde landbouwbedrijven in de provincie Drenthe die structureel bijdragen aan het sluitend maken van de kringloopmaatschappij en daarnaast bijdragen aan een goede balans tussen maatschappij en natuur. Wij vinden het belangrijk dat de jeugd van nu en de opvolger van morgen perspectief zien in de landbouw sector in Drenthe en er daardoor weer zin in krijgen om de (ouderlijke) bedrijven voort te zetten en daarmee het grote belang van de Drentse landbouw in de kringloopmaatschappij ook voor de toekomst te behouden. Zodat de burger van de toekomst er ook dan nog van zal kunnen profiteren. Als FDF Drenthe zijn wij ons ervan bewust dat bovenstaande oplossing iets meer tijd kost dan Den Haag en de Provincie voor ogen heeft, maar om te komen tot realistische en goede oplossingen gaat zorgvuldigheid boven snelheid. De huidige werkwijze om met stoom en kokend water gehaast te komen met oplossingen die het probleem enkel virtueel oplossen zijn door de maatschappij niet gewenst en daarnaast voor de langere termijn zeker niet houdbaar. Als Drentse Statenleden en Gedeputeerden vertegenwoordigt u de Drentse bevolking waardoor u op uw positie gekozen bent. Zij hebben recht op een goede door de Drentse bevolking gedragen oplossing, ook al kost dit iets meer tijd dan de door landelijke politieke gestelde deadline. Kringloopmaatschappij sluitend maken, dat is waar het over moet gaan! Met vriendelijke groet, Farmers Defence Force Drenthe

Stikstofblunder van der Tak in BuitenhofTV

In Buitenhof vanmiddag werd door de presentator Jan Pieter Hagens de bewering gedaan dan 61% van de stikstofemissie uit de landbouw komt en daarmee de landbouw dus ook de grootste veroorzaker zou zijn van het stikstofprobleem. Sjaak van der Tak had daar geen weerwoord op. Om te beginnen komt de 61% uit een briefing van TNO aan de Tweede Kamer twee jaar geleden. TNO erkende na kritiek van Staf dat bij de 61% aandeel landbouw de emissie vanuit de scheepvaart buiten beschouwing was gelaten en het gaat over cijfers 2016/2017. De huidige cijfers t/m 2019 zijn 51% aandeel landbouw en 49% overige sectoren alles omgereken naar kg stikstof. Niet al die stikstof vanuit de landbouw valt in de natuur. Sterker nog uit onderzoek van Sommers (Denemarken) en Jan Klaas Santing (Dwingerelveld) komt naar voren dat de meest ammoniak uit de veehouderij na circa 300 meter niet meer in de lucht meetbaar is . Deels komt dat door verdunning maar grotendeels ook doordat het als depositie is neergedaald op bodem en gewas. De zogenaamde "peikbelasters" vanuit de landbouw op natuur bestaan dus nauwelijk immers er staan maar weinig veehouderijbedrijven binnen de 300 meter van de x&y coördinaten van stikstofgevoelige natuur. In Nederland heeft de landbouw circa 54% van de grond in gebruik. De landbouw is dus ook de grootste ontvanger van stikstof ook de stikstof die door andere sectoren is veroorzaakt. Alle discussie alleen op emissie zetten is een discussietruck van journalisten ,ambtenaren en politicie. Het gaat er om welke emissie geeft welke depositie op welk gebied en dat is iets anders dan LTO nu doet. Namelijk meebewegen met de overheid zonder te weten waar ze het over hebben.

Waarom

𝕎𝕒𝕒𝕣𝕠𝕞.... 𝖶𝖺𝖺𝗋𝗈𝗆 𝖽𝖾 𝗅𝖺𝗇𝖽𝖻𝗈𝗎𝗐𝗌𝖾𝖼𝗍𝗈𝗋 𝗓𝗈'𝗇 𝗆𝖾𝗌 𝗂𝗇 𝖽𝖾 𝗋𝗎𝗀 𝗍𝖾 𝗌𝗍𝖾𝗄𝖾𝗇 𝖫𝖳𝖮 ... Hoewel ik geen lid van LTO ben, voel ik wel de noodzaak om me uit te spreken tegen LTO. LTO denkt namelijk niet alleen voor haar eigen beperkte aantal leden te kunnen spreken, maar denkt dit wel even voor de gehele sector te kunnen doen. De arrogantie alleen al! LTO heeft het recht niet om namens mij of andere niet-leden te spreken en al helemaal niet om de toekomst van ons bedrijf te bepalen. Of beter gezegd, er voor te zorgen dat ons bedrijf geen toekomst meer heeft! Dat recht heeft LTO gewoon niet! Hoe kun je als zogenaamd belangenbehartiger je eigen sector zo in de uitverkoop zetten! Waarom heeft LTO een pact met de duivel gesloten? De sector wordt er zeker niet beter van. Wordt LTO hier beter van? Of wordt voorzitter Sjaak van der Tak hier zelf uiteindelijk beter van en kan hij na het voorzitterschap LTO een betere functie elders krijgen? 14 oktober 2019, leek het alsof LTO eindelijk het licht had gezien en daadwerkelijk de belangenbehartiger wilde zijn waar de sector al zo lang naar verlangde. Maar helaas. Was het strategie? Één groot toneel spel? Ik noem het huichelarij! LTO verraad de sector met haar stikstofplan door in het geniep een pact met de duivel te sluiten en daarmee de sector in de uitverkoop te zetten. Ik hoor Judas Bruins het nog zo zeggen in de bijgevoegde vlog: “𝘋𝘦 𝘣𝘦𝘭𝘦𝘪𝘥𝘴𝘮𝘢𝘢𝘵𝘳𝘦𝘨𝘦𝘭𝘦𝘯 𝘴𝘵𝘢𝘱𝘦𝘭𝘦𝘯 𝘻𝘪𝘤𝘩 𝘮𝘢𝘢𝘳 𝘰𝘱 𝘦𝘯 𝘥𝘦 𝘰𝘯𝘻𝘦𝘬𝘦𝘳𝘩𝘦𝘪𝘥 𝘯𝘦𝘦𝘮𝘵 𝘵𝘰𝘦. 𝘋𝘢𝘢𝘳 𝘬𝘰𝘮𝘵 𝘣𝘪𝘫 𝘥𝘢𝘵 𝘥𝘦 𝘱𝘳𝘰𝘷𝘪𝘯𝘤𝘪𝘦𝘴 𝘥𝘢𝘢𝘳 𝘯𝘶 𝘩𝘶𝘯 𝘦𝘪𝘨𝘦𝘯 𝘪𝘯𝘷𝘶𝘭𝘭𝘪𝘯𝘨 𝘢𝘢𝘯 𝘨𝘦𝘷𝘦𝘯 𝘦𝘯 𝘥𝘪𝘦 𝘨𝘢𝘢𝘯 𝘷𝘦𝘦𝘭 𝘷𝘦𝘳𝘥𝘦𝘳 𝘥𝘢𝘯 𝘥𝘪𝘦 𝘷𝘢𝘯 𝘩𝘦𝘵 𝘬𝘢𝘣𝘪𝘯𝘦𝘵. 𝘌𝘯 𝘥𝘢𝘵 𝘬𝘢𝘯 𝘦𝘤𝘩𝘵 𝘯𝘪𝘦𝘵!” Nee Bruins dat kan echt niet! Maar wat pas écht niet kan is dat LTO ons nu zélf maatregelen gaat opleggen die veel verder gaan dan de wet ons voorschrijft!! En dan heeft Sjaak van der Tak ook nog het lef om zijn duivelse plan een steun in de rug voor boeren te noemen. Nee Sjaak, het is een duw in de rug van de boeren, zo het ravijn in! Bruins zegt in zijn vlog ook: “𝘐𝘬 𝘩𝘰𝘰𝘳 𝘦𝘯 𝘬𝘦𝘯 𝘰𝘰𝘬 𝘥𝘦 𝘻𝘰𝘳𝘨𝘦𝘯 𝘷𝘢𝘯 𝘭𝘦𝘥𝘦𝘯 𝘪𝘯 𝘦𝘯 𝘥𝘪𝘤𝘩𝘵𝘣𝘪𝘫 𝘦𝘦𝘯 𝘯𝘢𝘵𝘶𝘳𝘢 2000 𝘨𝘦𝘣𝘪𝘦𝘥. 𝘡𝘪𝘫 𝘻𝘪𝘫𝘯 𝘦𝘯𝘰𝘳𝘮 𝘣𝘢𝘯𝘨 𝘷𝘰𝘰𝘳 𝘦𝘦𝘯 𝘴𝘰𝘰𝘳𝘵 𝘶𝘪𝘵𝘳𝘰𝘰𝘬𝘣𝘦𝘭𝘦𝘪𝘥 𝘪𝘯 𝘥𝘦 𝘵𝘰𝘦𝘬𝘰𝘮𝘴𝘵.” En: “𝘞𝘦 𝘻𝘪𝘫𝘯 𝘥𝘦 𝘢𝘧𝘨𝘦𝘭𝘰𝘱𝘦𝘯 𝘸𝘦𝘦𝘬 𝘦𝘯𝘰𝘳𝘮 𝘰𝘷𝘦𝘳𝘷𝘢𝘭𝘭𝘦𝘯 𝘥𝘰𝘰𝘳 𝘸𝘢𝘢𝘳 𝘥𝘦 𝘱𝘳𝘰𝘷𝘪𝘯𝘤𝘪𝘦𝘴 𝘮𝘦𝘦 𝘯𝘢𝘢𝘳 𝘣𝘶𝘪𝘵𝘦𝘯 𝘬𝘸𝘢𝘮𝘦𝘯.” Nou Bruins; Ik ben enorm overvallen waar LTO mee naar buiten is gekomen!! Angst zet ik nu even op de tweede plaats, omdat woede overheerst. Om de bovenwettelijke reductie te behalen zal de bedrijfsvoering aangepast moeten worden naar natuurinclusief op basis van agrarisch natuurbeheer en d.m.v. innovaties, zodat Johan Vollenbroek (MOB) op zijn beurt deze weer net zo hard af kan schieten... Technische investeringen die er daarbij gedaan moeten worden, worden mogelijk versneld afgeschreven, wanneer blijkt dat het reduceren van broeikasgassen tegenvalt. Bij onvoldoende resultaat kun je alsnog het veld ruimen. Ook zal de grond in waarde verminderen. Deze afwaardering zal dan wel worden vergoed door de overheid, MAAR dan verandert de bestemming/functie wel blijvend! Deze zal dan dus nooit meer bewerkbaar en/of verkoopbaar zijn als de huidige “gewone” landbouwgrond. Er zal door LTO en de andere organisaties waarmee het pact is gesloten, een flinke vinger aan de pols gehouden worden door 2 jaarlijks te monitoren. Bij onvoldoende resultaat zal LTO zelfs bereid zijn de broekriem nog verder aan te trekken door nog stevigere maatregelen te treffen! LTO heeft het recht niet om namens de gehele sector te spreken! Zeker niet namens mij als niet-LTO-lid. Maar ook niet namens de LTO-leden, die niet vooraf op de hoogte zijn gebracht. LTO heeft het recht niet de belangen van de sector nog langer te verkwanselen! Bruins sluit zijn vlog af met de woorden: "𝘝𝘢𝘯𝘥𝘢𝘢𝘨 𝘻𝘰𝘶 𝘦𝘦𝘯 𝘸𝘢𝘬𝘦-𝘶𝘱 𝘤𝘢𝘭𝘭 𝘮𝘰𝘦𝘵𝘦𝘯 𝘻𝘪𝘫𝘯 𝘷𝘰𝘰𝘳 𝘥𝘦 𝘱𝘳𝘰𝘷𝘪𝘯𝘤𝘪𝘦𝘴." Ik sluit af met de woorden: : 𝗩𝗮𝗻𝗱𝗮𝗮𝗴 𝘇𝗼𝘂 𝗲𝗲𝗻 𝘄𝗮𝗸𝗲-𝘂𝗽 𝗰𝗮𝗹𝗹 𝗺𝗼𝗲𝘁𝗲𝗻 𝘇𝗶𝗷𝗻 𝘃𝗼𝗼𝗿 𝗱𝗲 𝗟𝗧𝗢 (𝗯𝗲𝘀𝘁𝘂𝘂𝗿𝘀)-𝗹𝗲𝗱𝗲𝗻! 𝘋𝘦𝘦𝘭 𝘦𝘯 𝘱𝘭𝘢𝘢𝘵𝘴 𝘥𝘪𝘵 𝘣𝘦𝘳𝘪𝘤𝘩𝘵 𝘰𝘱 𝘫𝘦 𝘦𝘪𝘨𝘦𝘯 𝘵𝘪𝘫𝘥𝘭𝘪𝘫𝘯 𝘰𝘧 𝘢𝘯𝘥𝘦𝘳𝘦 𝘴𝘰𝘤𝘪𝘢𝘭𝘦 𝘮𝘦𝘥𝘪𝘢, 𝘢𝘭𝘴 𝘰𝘰𝘬 𝘫𝘪𝘫 𝘷𝘪𝘯𝘥 𝘥𝘢𝘵 𝘓𝘛𝘖 𝘯𝘪𝘦𝘵 𝘯𝘢𝘮𝘦𝘯𝘴 𝘫𝘰𝘶 𝘴𝘱𝘳𝘦𝘦𝘬𝘵. Vlog Bruins: https://youtu.be/JLSMcxeCfSo

Bezorgde FrieslandCampina boeren doen aangifte van oneerlijke handelspraktijken

Bezorgde FrieslandCampina boeren doen aangifte van oneerlijke handelspraktijken De bezorgde FrieslandCampina boeren (BFCB) hebben het afgelopen jaar verschillende keren bij FrieslandCampina aangekaart dat de KoeMonitor voor een groot deel bestaat uit bovenwettelijke eisen en daarmee in strijd is met de wet. Het bestuur van FrieslandCampina heeft hier tot op heden niets mee gedaan, waarop BFCB heeft besloten een melding te doen van oneerlijke handelspraktijken bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Vanaf de invoering van de KoeMonitor heeft BFCB te horen gekregen dat de KoeMonitor noodzakelijk is voor het exporteren van melk. BFCB heeft hierover verschillende gesprekken gevoerd met het Controle Orgaan Zuivel Keten (COKZ) en is tot de conclusie gekomen dat niet de melkfabrieken, maar het ministerie van Volsgezondheid Welzijn en Sport gaat over het opstellen van wettelijke eisen ten aanzien van de melkkwaliteit. De wettelijke status van KoeMonitor blijft hierdoor onduidelijk. . Extra eisen leiden tot hogere melkprijs Minister Schouten heeft in het regeerakkoord duidelijk stelling genomen over het stellen van boven wettelijke eisen. ‘De ACM gaat erop toezien dat boeren en tuinders hogere prijzen ontvangen van afnemers die bovenwettelijke eisen stellen, bijvoorbeeld ten aanzien van duurzaamheid of dierenwelzijn.’ Luc Hemmelder, secretaris van de BFCB zegt: „FrieslandCampina heeft de keus tussen betalen voor de bovenwettelijke eisen of het schrappen van de KoeMonitor”. Het is nu aan het AMC hier een uitspraak over te doen. Behalve de BFCB hebben ook melkveehouders van Bel Leerdammer, Royal A-ware en Vreugdenhil bij de ACM melding gedaan van oneerlijke handelspraktijken. „Er is regelmatig contact tussen de melkveehouders van de verschillende fabrieken. Het is belangrijk en noodzakelijk dat boeren elkaar steunen en gezamenlijk strijden voor hetzelfde doel”, stelt Hemmelder. Tekst: Hermien van der Aa jan van Erp - 2 uur geleden In algemene zin: flauwe kul! Nog gekker is dat de dierenarts dit komt uitvoeren. De dierenarts als "boeren pester". Er zijn genoeg dierenartsen die ineens als "muggenzifter" zichzelf laat gelden. Ik heb liever een vervelende discussie met een vreemde dan met je vertrouwens persoon. De volgende dag moet je elkaar weer aardig vinden als er een zieke koe is. Reageer Kaasboer - één uur geleden Top BFCB zo doorgaan.. Al onze data word overal te grabbel gegooid . Dit moet een keer stoppen. Reageer Anne - 3 minuten geleden Nou precies, de veearts is niet opgeleid als beoordelaar, maar om zieke dieren beter te maken! Commentaar leveren en kritiek uitten op mensen, in dit geval boeren en hun bedrijfsvoering is gewoon heel gevaarlijk en bereikt ook zelden het doel, ga eerst maar eens melden wat wel goed, er is al genoeg tegen de boeren aangeschopt.

Edvof


Topics
0
Reacties
0
Volgers

Over mij

Leeftijd: onbekend
Laatst online: 1u geleden

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering