De NMV trekt een streep

Persbericht De afgelopen 3 maanden heeft de Nederlandse Melkveehouders Vakbond constructief input geleverd voor het landbouwakkoord. Samen met andere melkveehouderij-organisaties hebben we eisen op tafel gelegd die naar onze mening voor het boeren-inkomen en het voortbestaan van de melkveehouderij essentieel zijn. Deze eisen zijn: - Behoud van het areaal en van de functie agrarische grond. - Verruiming van de mogelijkheden om dierlijke mest toe te passen (bikkelhard nodig als gevolg van het verdwijnen van derogatie). - Geen invoering van een maximum GVE-norm, omdat daardoor een groot aantal bedrijven direct in grote (financiële) problemen komt. NMV stond en staat voor diversiteit van bedrijven. Hoewel er lopende de besprekingen op punten wel van enige beweging in onze richting sprake was, bleef dat onvoldoende en kwam er niks concreet op papier te staan. Daar komt nog eens bij dat op inwilliging van onze principiële eisen, in 2023 een oplossing (legalisatie) voor PAS-melders, interimmers en niet-melders, plus KDW uit de wet, geen enkel zicht is gekomen. Het werd daarom tijd om een streep te trekken. Om die reden hebben we als NMV twee weken geleden minister Adema om echte garanties gevraagd en een ultimatum gesteld. Afgelopen maandag heeft de minister ons laten weten die garanties niet te kunnen geven. Dat is voor ons reden onze activiteiten in verband met het landbouwakkoord te staken. NMV blijft op alle genoemde breekpunten strijden voor het belang van haar leden melkveehouders. We blijven van de overheid eisen dat ze de problemen oplossen, zodat melkveehouders duidelijkheid over grond, verdienvermogen en vergunningen krijgen en dat ze perspectief hebben en houden!

Verschil tussen LTO en FDF&Agractie

Verschil tussen LTO en FDF / Agractie. *LTO probeert alle agrarische sectoren te vertegenwoordigen. FDF/Agractie zijn one-issue-partijen. Ook prima maar lastig te vergelijken. *LTO heeft professionals in dienst voor vele dimensies van het ondernemen; belangenbehartiging in de Haag en Brussel, maar ook juridisch, economisch, planologisch, P&O en nog veel meer advies naar de leden; gevraagd en ongevraagd. *LTO heeft door het hele land leden in afdelingen met bestuurders die als vrijwilligerswerk hun best doen om de agrarische belangen te verdedigen. Denk aan gemeentelijke bestemmingsplannen monitoren, (eventueel met hulp van deskundigen op het lto-kantoor), maar ook overleg met TBO`s, Waterschappen, waterleidingbedrijven, Tennet, Gasunie, subsidies, noem maar op. Vrijwilligerswerk aangevuld met deskundigheid van lto-kantoren. Mooie opzet lijkt mij. *Hoe vaak zien we dat partijen graag met de landbouw willen praten en niet weten wie te benaderen, daarom is het goed dat LTO landelijke dekking en bekendheid heeft. *Zelf melk ik voor een regionale afdelingsbestuurder als hij naar LTO gelieerde vergadering is. Even voor de beeldvorming: ik kost als ZZP-er € 26,-- Hij heeft wel eens zijn onkostenvergoeding gedeeld door zijn uren: nog niet 1 euro per uur. Die uren maakt hij dus voor het collectief. Bijvoorbeeld hier in de provincie heeft LTO een subsidieregeling met de provincie overeengekomen. Paar miljoen voor agrarische structuurverbetering, verbreding en verduurzaming. Hele sector profiteert daarvan. De grootste anti-LTO-actievoerders bouwen luxe B&B appartementen door deze subsidie. Van harte gegund, maar zou mooi zijn om dan iets minder grote mond tegen LTO op te zetten dunkt mij. *nog een voorbeeld en dan ga ik zo melken… 😉 Den Haag probeert al jaren de BTW op bloemen en planten naar 21 % te verhogen. Intensief LTO lobbywerk heeft dat nog steeds weten tegen te houden. Met goede argumenten. Ik durf te stellen dat zonder deze stille diplomatie van LTO, er allang 21 % had moeten worden afgedragen. Dat had dus 12% extra belasting geworden voor alle telers. Zonder vergoeding of tegenprestatie, gewoon 12 % van je omzet afdragen.

Johan Vollenbroek versus ProRail om de das....

Geachte heer Vollenbroek, Middels deze open brief wil ik u op het volgende wijzen. Zoals u ongetwijfeld gelezen heeft, is ProRail de laatste dagen veel in het nieuws. Het gaat daarbij om de das, een beschermde diersoort, die zich graag vertoeft in de gecreëerde natuur langs de spoordijken. Op een tweetal trajecten is daarom een versnelde procedure nodig in het kader van artikel 2.7/2.8 van de Wet natuurbescherming. ProRail heeft op het traject Eindhoven Den Bosch het treinverkeer stilgelegd en zet vervangend vervoer in voor de reizigers. In de media verneem ik dat het dagelijks om 50.000 reizigers gaat. U bent specialist op het gebied van de natuur en zet u in om middels procedures de natuur te beschermen. ProRail zet op dit moment dagelijks 1000 extra bussen in. Dit is mogelijk in strijd met artikel 2.7 lid 2 van de wet natuurbescherming. Daarnaast probeert ProRail met een ADC toets omschreven in artikel 2.8 lid 4 van de natuurbeschermingswet het leefgebied van de das te verstoren. Ik wil u er op wijzen dat in deze laatste paragraaf ProRail in strijd handelt met artikel 2.8 lid 4a. Daarin wordt beschreven dat ProRail geen alternatief heeft. Maar die heeft ze wel en toont dit ook aan omdat zij middels bussen de reiziger vervoert op benoemd traject, overigens ook zonder een Wnb vergunning. Gaat u als natuurbeschermer iets doen aan deze wantoestanden? U bent namelijk met uw coöperatie ontvankelijk. Of procedeert u alleen op aanwijzing van enkele tweede kamer leden tegen de veehouderij. Of heeft u mogelijk zwijggeld ontvangen in deze zaak? Ik ben benieuwd wat uw keuze wordt. Mvg John Spithoven

apel


Topics
0
Reacties
0
Volgers

Over mij

Leeftijd: onbekend
Laatst online: 3mnd geleden

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering