750 miljoen euro voor uitkoopregeling veehouders

Het kabinet heeft de details van twee vrijwillige uitkoopregelingen voor veehouders bekendgemaakt. Er is een half miljard euro beschikbaar, om zo het stikstofprobleem kleiner te maken. Melkveehouders die zich willen laten uitkopen moeten blijvend voor 95 procent afstand doen van de rechten om vee te houden. Voor varkens-, kippen- en kalkoenenhouders ligt dat percentage op 80 procent. De subsidie die zij krijgen bestaat uit een compensatie voor het verlies van deze productierechten en een compensatie voor het waardeverlies van het bedrijf. Er is tot 270 miljoen euro voor het stoppen met melkvee, 115 miljoen voor kippen en kalkoenen en 115 miljoen voor varkens. Daarnaast komt er een aparte regeling voor provincies die gericht veehouders in de buurt van door stikstofneerslag overbelaste Natura 2000-gebieden willen uitkopen. Voor deze regeling is nog eens 250 miljoen euro beschikbaar. Verdeeld De voorwaarden van de regeling zijn in concept openbaar gemaakt zodat burgers en direct betrokkenen op de voorstellen kunnen reageren. Tot nu toe reageren veehouders verdeeld op de uitkoopplannen van het kabinet. Boerenactiegroepen en afdelingen van LTO trokken zich vorige maand terug uit het overleg met minister Van der Wal omdat zij vinden dat het te weinig over toekomstperspectief voor de sector gaat. Van der Wal zegt dat er ook veehouders zijn die juist nu willen stoppen, als zij maar voldoende worden gecompenseerd.

Leerdammer: twee zwaluwen maken nog geen zomer

Leerdammer: twee zwaluwen maken nog geen zomer Er heerst al langere tijd grote onvrede onder de boeren van Leerdammer. Tientallen boeren hebben de overeenkomst dit jaar al opgezegd en een veelvoud daarvan denkt er serieus over na hetzelfde te doen. Om de twijfelaars toch te behouden heeft Leerdammer daarom de melkprijs spectaculair verhoogd. Met een stijging van ruim 6 cent per kg in de laatste twee maanden steekt Leerdammer de concurrentie de loef af. Maar het is de vraag of dat genoeg is. Uit gesprekken met Leerdammer boeren blijkt dat het vertrouwen in Leerdammer en vooral de nieuwe eigenaar Lactalis nog steeds heel klein is. Boeren die de voorjaarsvergaderingen in Dalfsen en Woudenberg hebben bezocht weten te melden dat Leerdammer een weinig overtuigend verhaal heeft. “We móeten de markt wel volgen” aldus Leerdammer, maar de manier waarop het wordt gezegd wekt de indruk dat Leerdammer dat met grote tegenzin doet, en alleen maar omdat ze bang zijn nog meer boeren te verliezen. Garanties voor de toekomst in de vorm van een referentieprijs wil Leerdammer niet geven. Daarnaast is er het slechte imago van de nieuwe eigenaar Lactalis. Zoals eerder gemeld heeft Lactalis ruim tien jaar deelgenomen aan een kartel in Spanje, dat tot doel had om de melkprijzen kunstmatig laag te houden. Uit onderzoek van de Spaanse mededingingsautoriteit blijkt dat Spaanse boeren per jaar ongeveer 3 cent per kg melk benadeeld zijn. Meer dan 2000 Spaanse boeren hebben zich inmiddels aangesloten bij een collectieve actie om dit melkgeld alsnog uitbetaald te krijgen (zie bijlage 1 en 2). Om zijn onafhankelijkheid van Lactalis te benadrukken probeert Leerdammer de indruk te wekken dat de melkprijs in Schoonrewoerd wordt bepaald, maar dat gelooft bijna niemand. Wie goed luistert hoort tussen de regels door dat Lactalis een stevige vinger in de pap heeft bij het bepalen van de melkprijs. Nu alle melkfabrieken op zoek zijn naar nieuwe boeren vragen veel Leerdammer boeren zich dan ook af of het verstandig is om de melk zonder afspraak over de melkprijs te blijven leveren aan een onderneming waarvan de eigenaar op zo’n smerige manier met Spaanse collega’s is omgegaan. “Een onbetrouwbare hond laat je ook niet loslopen op je erf. Die leg je vast, om ellende te voorkomen. Zo moet Lactalis wat betreft de melkprijs ook worden vastgelegd. Geef je Lactalis de vrije ruimte, dan krijg je daar spijt van”, aldus een kritische boer uit het midden van het land.

Grote leegloop dreigt bij Leerdammer

Grote leegloop dreigt bij Leerdammer Een jaar geleden is Leerdammer overgenomen door Lactalis. De grootste grootste zuivelonderneming ter wereld is voor 100% eigendom is van de familie Besnier. Deze familie, met een geschat vermogen van 12 miljard euro (zie bijlage 1) behoort tot de rijkste in Frankrijk. Zoveel geld verdienen aan zuivel, en een goede melkprijs betalen: kan dat samen gaan? Uit een overzicht uit LTO Internationale melkprijsvergelijking blijkt van niet. Want uit een vergelijking van de melkprijzen van vier grote Franse zuivelondernemingen over de periode 2010 tot en met 2019 blijkt dat de melkprijs van Lactalis jaar na jaar onderaan stond (zie bijlage 2). Hoe is de kennismaking met Lactalis de Nederlandse boeren bevallen? Om maar met de deur in huis te vallen: slecht. Na 12 maanden hebben tientallen boeren de overeenkomst met Leerdammer opgezegd, en een veelvoud daarvan overweegt om hetzelfde te doen voor 1 juli. De belangrijkste reden: de melkprijs van Leerdammer is de afgelopen 12 maanden sterk achtergebleven ten opzichte van de andere afnemers. Uit de melkprijsvergelijker van Boerenbusiness blijkt dat de kale melkprijs van Leerdammer in de jaren 2018, 2019 en 2020 tot de hoogste van Nederland behoorde (zie bijlage 3-5). Maar in de afgelopen 12 maanden, waarin Lactalis het voor het zeggen had, bungelde de kale melkprijs onderaan (zie bijlage 6). Zoals gezegd: een grote groep boeren heeft geen vertrouwen meer in Leerdammer en overweegt om de overeenkomst met Leerdammer voor 1 juli op te zeggen. Leerdammer is daar van op de hoogte. De vraag is nu wat Leerdammer (en Lactalis) hen te bieden heeft. Veel boeren eisen duidelijke afspraken over de melkprijs. Zij willen af van het melkprijsbeleid dat Leerdammer de vrije hand geeft bij het bepalen van de melkprijs. Dat melkprijsbeleid werkt alleen als er vertrouwen is, en dat vertrouwen is de afgelopen 12 maanden zwaar beschadigd door Leerdammer en Lactalis. Concreet betekent dit dat Leerdammer weer een referentieprijs zal moeten invoeren, die aantrekkelijk genoeg is om boeren aan zich te binden. Als Leerdammer dat niet wil, dan zal een grote groep boeren zijn heil ergens anders gaan zoeken, zo is de verwachting.

Wie leerde de aap klimmen? - Farmers Defence Force

Op 1 april is Van der Wal voor de dag gekomen met haar Kamerbrief Stikstof. En kakelde ze zich ’s avonds het programma Op1 door – geflankeerd door de antiveehouderij lobby – met een tenenkrommend optreden, waarin ze haar gebrek aan respect voor de boeren en hun eigendommen presenteerde. En haar grote gebrek aan kennis van stikstof, water en natuur ten toon spreidde. Ongepast Een “woest aantrekkelijk aanbod”, dat wil de nieuwe minister van Stikstof en Natuur, aan de boeren van Nederland doen om op te rotten. “Woest aantrekkelijk”. Hoe ongepast kan je je boodschap verpakken? Wij werden in ieder geval onpasselijk van het ruimingsprogramma waar de Firma List en Bedrog mee voor de dag kwam. Andere sectoren Alhoewel deze minister de door het Kabinet zelf veroorzaakte ‘stikstofproblematiek’ op moet lossen in meerdere sectoren, gaat de Kamerbrief concreet en alleen over maatregelen voor de landbouw. Wie de Kamerbrief leest, valt op dat in de andere sectoren (handel, bouw, industrie, energie) geen enkel bedrijf zijn deuren hoeft te sluiten. Terwijl zij toch grotendeels de illegalen zijn, zonder stikstofvergunning. De overheid helpt hen. Met innovaties en fondsen. En uiteindelijk ook met die stikstofvergunning, gestolen van de landbouw. Op die ‘dienstbare’ houding hoeft de landbouwsector niet te rekenen. Want de Kamerbrief gaat er alleen over hoe de boeren vanaf nu, zullen worden geruimd. Allereerst door die zogenaamde “piekbelasters” hun huis en bedrijf af te nemen. Maar boerenbedrijven worden daarna ook via de Omgevingswet, de Kader Richtlijn Water, het Nationaal Strategisch Plan, het nieuwe GLB enz enz. … in de komende jaren gedwongen om ruimte te maken voor al die andere activiteiten in andere sectoren. Dat Staghouwer zijn positie te danken heeft aan zijn goede diensten voor Rutte III in de Groninger aardbeving affaire, wisten we al. We weten nu ook dat Van der Wal uit hetzelfde hout is gesneden. Scherp! Al snel kreeg een scherpe FDF regio beheerder bij het lezen van de Kamerbrief, een deja vu: deze teksten had ze toch al eens gelezen? Ze ging op onderzoek uit en ja hoor: er is letterlijk copy paste toegepast uit één en hetzelfde rapport. Waarmee de aap heeft leren klimmen… Krokodillentranen en theater? Andere belangenorganisaties lieten zich al op en vanaf 1 april horen over de Kamerbrief. Dat die zo tekort schiet. Dat ze zich niet neerleggen bij onteigening van boeren. Dat eerst de PAS-melders vergund moeten worden. Ach. Menen al deze boerenbelangenbehartigers dat nu werkelijk? Of zien we hier in ieder geval één met krokodillentranen en het theater, dat we inmiddels zo goed kennen? Aap Maar: de aap heeft leren klimmen. Door een boerenbelangenbehartiger. De minister stelt dat in haar Kamerbrief: “ Hierbij blijf ik in gesprek met de betrokken (maatschappelijke) partijen en kijk ik naar de suggesties die zij doen. Gezien de grote urgentie ga ik samen op zoek naar aanvullende maatregelen en mogelijkheden om te versnellen”. En die ‘boerenbelangenclub’ bevestigd het, in een eerder rapport: “In het kader van deze reguliere herijkingen komen wij tweejaarlijks bij elkaar en voeren we hierover overleg met de overheid, om gezamenlijk te beoordelen of de mix van maatregelen uit dit akkoord (natuurversterking en –herstel, versterken van natuurinclusieve landbouw en agrarisch natuurbeheer, verduurzaming, innovatie, verplaatsing/ beëindiging piekbelasters en stoppersregeling) voldoende effectief is (ook in relatie tot de daarmee gepaard gaande investeringen), of dat binnen deze mix andere accenten moeten worden gelegd, of aanvullende of aangescherpte maatregelen nodig zijn, of dat verdere versnelling nodig is”. (pagina 9) “Versnellen” …. Doet dat bij jullie al een lampje branden, strijders? Deze hele Kamerbrief blijkt uit de koker van één collectief te komen. Die vorig jaar mei een rapport presenteerde. Een rapport dat begint met een ongelooflijk introductie, waardoor de laatste leden van deze club tóen al hadden moeten opstappen. In dat rapport wordt het voorstel gedaan: Om de boerenbedrijven die als “grootste piekbelasters” worden gezien, te beëindigen. (o.a. pag. 8, pag. 28.b) De ‘boeren’-club vindt het ook prima dat dit: gedwongen gebeurd! (pag. 8, pag. 28.b) Daar laten ze het niet bij: zelfs het wettelijk kader met juridische houdbaarheid hóe de minister de bijl in die bedrijven kan zetten, is door deze boerenbelangenclub al gepresenteerd in hapklare brokken (pag.6.b, pag. 15, B5, pag. 30 punt 45) Doel daarbij is dat er in 2030 geen piekbelasters meer zijn in (de overgangsgebieden van) Natura 2000-gebieden”, (pag.8.c) aldus het rapport. En heeft deze boerenbelangenclub zoveel op met de PAS-melders? Wat denken jullie, strijders? Nee hoor: slechts een derde van de vrijgekomen stikstofruimte hoeft ten gunste van de landbouw en de PAS-melders te worden toebedeeld (o.a. pag. 4). Het statement dat de PAS-melders: “gisteren al een vergunning moesten krijgen” wordt niet waargemaakt in het rapport waarop Van Der Wal haar ongein heeft gebaseerd. Deze boerenbelangenbehartiger heeft ook de: “woest aantrekkelijke bonus” van Van Der Wal bedacht, om boeren versneld te laten stoppen. En het idee om die bonus te verlagen voor boeren die er pas later aan toe zijn om opgeruimd te worden, ook. (pag. 8.d) En om te voorkomen dat onverhoopt de doelstelling niet gehaald zou kunnen worden, heeft deze fijne club ook alvast even voor de minister uiteen gezet hoe je de zaakjes dan versneld kan regelen in: hoofdstukje B.5 WAT ALS DOELEN NIET GEHAALD WORDEN (pagina 21) punt 27 met de zinnen: “Als uit de evaluatie blijkt dat doelen niet gehaald worden, en er nieuwe ruimte nodig is voor natuur of voor ontwikkeling, zal er meer dwingend gestuurd moeten worden op de realisatie van doelen. In dat geval zijn wij bereid om in gezamenlijk overleg met de overheid, op de kortst mogelijke termijn de voorgestelde instrumenten steviger neer te zetten, en aanvullende of aangescherpte maatregelen te treffen. Overigens, als er nieuwe ruimte nodig is voor natuur of voor ontwikkeling, dan hoeft in principe niet opnieuw naar de structuur van de oplossing gekeken te worden. Het volstaat dan om de voorgestelde instrumenten steviger neer te zetten. Zo kunnen bijvoorbeeld de innovatieregeling of de regelingen voor piekbelasters en/of stoppers uitgebreid worden…” En om te voorkomen dat het vrijgekomen land ooit weer een volledige bijdrage kan leveren aan de voedselvoorziening worden er ook suggesties gedaan om land af te waarderen, een andere functie te geven en alleen ter beschikking te stellen aan boeren die aan: ”emissiearme (extensieve of natuur inclusieve) bedrijfsvoering” (pagina 8f) willen doen. En hoe dit allemaal juridisch in beton te gieten is. Wil je weten wie er achter de Kamerbrief zit? Wie de aap leerde klimmen? Wie vorig jaar al het basisrapport voor het ruimingsprogramma van Van Der Wal mee ontwikkelde? Welke club al precies weet hoeveel bedrijven zullen (moeten) stoppen en in mei 2021 al tot op de mol nauwkeurig aan heeft gegeven hoeveel reductie er per jaar gerealiseerd zal worden (pag. 31 punt 52). Die dus al afspraken heeft gemaakt? Misschien ook wel jouw toekomst heeft bepaalt? Lees dan maar eens het rapport: EEN DUURZAAM EVENWICHT Versnellingsakkoord stikstofemissiereductie 2021 – 2030. Al wat we hiervoor hebben benoemd, vind je in dit rapport terug. Zij tekenden ervoor: deze partijen: https://www.lto.nl/wp-content/uploads/2021/05/Versnellingsakkoord-stikstofemissiereductie-2021-2030.pdf Akkoord met de overheid In dit rapport op grond waarvan een deel van de Nederlandse landbouwsector binnen twee jaar de nek wordt omgedraaid, staat ook deze zin: “Dit akkoord is een samenhangend en evenwichtig totaalpakket en moet worden beschouwd als een package deal” (pagina 13). Dit rapport is dus sinds mei 2021 al een akkoord tussen LTO en de overheid. Dát verklaard de precieze berekening van bedrijven die zullen stoppen en het aantal mollen dat, dat zal opleveren. Verantwoordelijk Wat was de “woest aantrekkelijke deal” die LTO kreeg aangeboden van de overheid? Wat was het waard om hun eigen leden te verraden? Het mes in de rug te steken? Want het moge duidelijk zijn dat LTO geen mandaat heeft over onze leden. De gegevens van onze leden niet in beeld heeft. Gegevens die ze wél in beeld hebben van hun eigen leden, via de BRS machtiging (“noodzakelijk om de contributie vast te stellen – yeah right!”) waarmee ze via de mei-telling, de emissie van hun leden gemakkelijk hebben kunnen vaststellen. Hoe komen ze anders aan die concrete cijfers over mollen en “piekbelasters? Betekent BRS niets meer dan Boeren -Ruimen-Strategie? LTO-leden: wat vinden jullie regionale mannen en vrouwen hier van? Heb je het ze al gevraagd? Zijn die akkoord dat hun bestuur en directie bepalen wie er moet gaan en wie er mag blijven? Is de POV akkoord met deze onteigeningsclausule? Want ook de POV-leden behoren sinds 1 april totaal tot de LTO familie, toch? De trieste waarheid is dat de LTO-leden zélf, via hun contributie de juristen hebben betaald, die het onteigeningskader van hún bedrijf voor de minister hebben ontwikkeld en opgetuigd. En al trekt LTO zich nu terug, de aap weet hoe ze moet klimmen. En wij weten wie daarvoor verantwoordelijk is. Het wordt tijd om orde op zaken te stellen, strijders. ALL4ONE! Het FDF Bestuur 05 april 2022

Melkprijs vanuit de markt

In de hele wereld is er een krapte aan zuivel. Enerzijds komt dat omdat er slecht gemolken wordt, er krapte van voer is en veel veehouders in de wereld kiezen om hun gronden akkerbouwmatig te gebruiken ivm goede prijzen. De zuivelnoteringen vliegen omhoog. Arla maakte deze week haar prijs bekend voor de maand april en kwam uit op ruim 45,5 cent bij de basis gehalten en standaard melk. Gezien de markt een magere prijs. Maar welke prijs is er op basis van de huidige markt mogelijk? Ik heb daarbij een berekening gemaakt. Ik ga daarbij uit van de volgende marktnoteringen Roomprijs 8 euro per kg Gouda kaas 4,5 tot 4,9 per kilo Wei poeder 1,5 per kg Al deze prijzen zijn op basis van de DCA noteringen. Allereerst de standaardisering van melk van 4,5 naar 3,7 % vet Dat levert 6 euro per 100 kg melk op Dan de kaasbereiding. Ik ga uit van een gemiddelde hoeveelheid melk per kg kaas van 8,4 kg en een Gouda notering van 4,70 euro per kg. Dat levert 55,9 euro per 100 kg melk op. Dan de wei, 1,5 euro per kg wei poeder geeft 16 cent per kg wei. Ik ga uit van 0,9 kg wei uit een liter melk, dus 14,4 euro per kg melk. Totaal komt ik aan een opbrengstprijs per 100 kg melk van 76,7 euro. Daar moeten vanaf de verwerkingskosten. Ik zet die op 16 euro per 100 kg melk met de wetenschap dat ik dit zeer ruim inschat (200% en hoger) Dat betekent dat ik aan een melkprijs per 100 kg melk kom van 60 euro. (standaard melk) Nu maakt RFC komende maandag als eerste Nederlandse fabriek haar prijs bekend op basis van een gewogen gemiddelde vanuit het melkmandje. Andere fabrieken komen daarna, maar wijken zelden veel af van het gewogen gemiddelde van het melkmandje. De differentiatie van de melkprijs zit vaak in de diverse programma's van de zuivelfabrieken, die door de markt betaald worden (ga ik vanuit...) Ben zeer benieuwd wat de april melkprijzen worden....volgen de fabrieken de markt.....of gaan ze voor het maximale bedrijfsresultaat....waarbij die gegenereerde geldstroom vaak maar gedeeltelijk terug vloeit naar melkveehouder. Spannende tijd.

Topkwaliteit gras pleit voor comeback van de torensilo

Torensilo’s lijken in het buitenland bezig met een voorzichtige opmars.Belangrijke redenen voor de opmars van de opslagmethode voor gras en mais zijn dat ze arbeid besparen bij het voeren, de kwaliteit hoog blijft en ze erg goed passen bij een automatisch voersysteem. Nog 25 boeren werken met torensilo’s In Nederland zijn er naar schatting nog 25 boeren die werken met een torensilo. In de jaren zeventig schoten de torensilo’s als paddenstoelen omhoog, met name in provincies met grote bedrijven en veel ruimte. Melkveehouders roemden de voerkwaliteit en de lage inkuilverliezen. Ook het gemakkelijk inkuilen van kleine hoeveelheden werd als positief ervaren. Arbeidsbesparing bij uitkuilen De interesse daalde in de jaren tachtig door de hogere investeringskosten en het minder flexibel kunnen voeren van een bepaalde snede. Het beste voer van de eerste snede zit immers onderin de silo. De opmars van automatisch voeren geeft weer nieuwe kansen voor de torensilo. Ze leveren extra arbeidsbesparing op bij het uitkuilen en bovendien stellen overheden steeds meer eisen aan waterafvoer en opvang van perssappen bij sleufsilo’s. Ook vragen torensilo’s weinig ruimte op het bouwblok. Hoge aanschafprijs Toch is het maar de vraag of het voldoende argumenten zijn voor een echte comeback van torensilo’s. Daarvoor lijken de beperkte capaciteit bij het inkuilen en de hoge kosten van 125 euro per kubieke meter te veel een sta-in-de-weg.

De vertrouwenscrisis bij Leerdammer

De vertrouwenscrisis bij Leerdammer Begin 2021 is Arie Griffioen begonnen als manager melkvoorziening bij Leerdammer. Boeren die hem de eerste maanden hebben gesproken weten te melden dat Griffioen is geschrokken van de negativiteit en het gebrek aan vertrouwen onder de boeren. Een erfenis die zijn voorganger hem heeft nagelaten. Een zware taak rustte derhalve op de schouders van Griffioen. Zelfs bij zeer kritische boeren dwong Griffioen dan ook respect af toen hij al na een paar bekend maakte dat zijn belangrijkste taak was om het vertrouwen van de boeren in Leerdammer te herstellen. Dit plan, met de naam “Bouwen aan vertrouwen”, maakte hij in juni bekend in zijn eerste column in de Leerdammer-Info. (zie bijlage 1) Terwijl de boeren uitkeken naar de uitwerking van het plan werd het stil aan de kant van Griffioen. Dit in tegenstelling tot een deel van de boeren, waar de ontevredenheid toenam. Zij zagen dat in de loop van 2021 de melkprijs van Leerdammer steeds verder achterbleef bij de concurrentie. En in plaats van dat het vertrouwen in Leerdammer groeide, daalde het. Ook in het decembernummer van de Leerdammer-Info wordt er geen woord gewijd aan de manier waarop Leerdammer het vertrouwen denkt te kunnen terugwinnen. Wel zegt de Vlaming Jan Verbessem, de nieuwe algemeen directeur van Lactalis Leerdammer dat “we uitgaan van wederzijds vertrouwen”. (zie bijlage 2) Met verbazing is deze opmerking ontvangen. Een teleurgestelde boer: “Griffioen stelt begin 2021 vast dat er een groot gebrek aan vertrouwen is onder ons, zegt dat hij het vertrouwen wil herstellen, doet vervolgens niks, en in december zegt Verbessem doodleuk dat ze uitgaan van wederzijds vertrouwen, alsof er nooit een vertrouwensprobleem is geweest.” Hoe nu verder? Uit contacten met boeren blijkt dat het vertrouwen in Leerdammer nog lager is dan vorig jaar. Ze zien dat de melkprijs van Leerdammer in melkprijsvergelijking onderaan bungelt. En vanuit Schoonrewoerd wordt geen enkele poging ondernomen om het vertrouwen terug te winnen. Naar verluidt hebben de eerste boeren de overeenkomst met Leerdammer al opgezegd, en speelt een behoorlijk aantal met de gedachte om afscheid te nemen van Leerdammer. “Ik wacht de voorjaarsvergadering af om te kijken wat Leerdammer onder de nieuwe eigenaar te bieden heeft, en anders ben ik weg”, aldus een van hen.

Melkprijs weidegang DOC al 4 jaar hoger dan bij A-ware

Een tijdje terug heeft GJ Bosch hier een tabel geplaatst waarin de melkprijzen van 7 melkfabrieken met elkaar worden vergeleken. Uit deze tabel heb ik de melkprijzen van a-ware en doc genomen en in een grafiek gezet. Het is duidelijk dat vanaf 2019 de melkprijs voor weidegang bij doc hoger ligt dan a-ware. Dit loopt op van 0,60 cent in 2019 tot 1,20 cent in 2022 (eerste drie maanden). Deze melkprijzen zijn uitgerekend bij 4,42% vet, 3,57% eiwit en een volume van 1.100.000 kg. Maar wat zegt dit nou voor melkveehouders met ander gehalten en een ander volume. Om dat te bepalen heb ik met de melkprijsvergelijker van boerenbusiness uitgerekend hoe groot het verschil tussen doc en a-ware wordt bij 700.000 kg en 2.000.000 kg en bij lage en hoge gehalten. De resultaten staan onder de grafiek. Bij lage en hoge gehalten zien we slechts een minimale verandering van het verschil. Bij een volume van 2.000.000 kg zien we geen verandering van het verschil. Alleen bij 700.000 zien we dat het verschil tussen doc en a-ware iets groter wordt. En dan is er nog geen rekening gehouden dat je bij doc nog extra kunt verdienen met de combinatie weidegang/vlog. Conclusie: melkveehouders van a-ware die meedoen aan de melkstroom weidegang zouden de afgelopen 3 jaar en dit jaar bij doc duidelijk meer voor hun melk hebben gekregen. En voor wie in het begin de overstap van doc naar a-ware hebben gemaakt is dit extra zuur. A-ware heeft aan hun de garantie gegeven om 1 cent boven doc uit te betalen. Deze belofte is a-ware niet nagekomen

Bleekers visie

Wopke Hoekstra heeft gelijk: het regeerakkoord moet opengebroken worden… en we beginnen bij het hoofdstuk landbouw, stikstof en natuur! Het is niet de eerste de beste. Integendeel, niemand minder dan Minister van Buitenlandse Zaken en vicepremier Wopke Hoekstra gooit een steen in de vijver: ‘Er is nu zoveel aan de hand. De wereld staat op z’n kop. Dat betekent dat het kabinet terug naar de tekentafel moet,’ zo stelt de bewindsman in De Telegraaf vandaag. Hoekstra heeft gelijk. Het is niemand ontgaan. Het regeerakkoord van Rutte IV heeft astronomische bedragen opgenomen voor het hoofdstuk natuur en stikstof. Dertig miljard!!! En die dertig miljard gaat besteed worden aan onder andere het massaal opkopen - soms gedwongen sluiten - van Nederlandse veehouderijbedrijven. Zoals melkveebedrijven waarvan de koeien weer net zoals elk voorjaar de weilanden van ons Hollandse landschap in rennen met de gekste bokkensprongen. Voor een ander deel worden de miljarden gebruikt om meer dan 150.000 hectare landbouwgrond - waar we bijvoorbeeld graan op verbouwen - geheel of gedeeltelijk uit productie te nemen.   De coalitiepartijen ‘tekenden’ voor deze astronomische bedragen en een gigantische aanslag op de Nederlandse voedselproductie, toen het besef over de kwetsbaarheid van de Europese voedselvoorziening nog niet doorgedrongen was. Oudere boeren die wel eens zeiden ‘er moet eerst weer een oorlog komen…en dan zien ze in de politiek weer hoe belangrijk landbouwgrond en boeren zijn..’, werden vaak minzaam aangehoord, maar niet serieus genomen…. De natuur gaat voor… En nu ís er oorlog in Europa. En nu hébben we te maken met twee landen die voor de wereldvoedselvoorziening cruciaal zijn. De graanschuren van de wereld staan in brand. Import van Russisch- en Oekraïens graan kan voor Europa wel eens jaren stil komen te liggen. De prijzen stijgen nu al spectaculair. China schijnt nu al claims op voorheen voor Europa bedoelde graanproductie van Rusland en Oekraïne te hebben gelegd.  Nog maar een paar maanden nadat Frans Timmermans met zijn ‘green deal’ en van ‘farm to fork’- ideeën kwam - waar het over van alles gaat behalve over het in stand houden van de voedselproductie en voedselzekerheid - maakt de voorzitter van de Europese Commissie, mevrouw Ursula von der Leyen, de voedselzekerheid tot topprioriteit van de EU. En zij heeft gelijk: voor de geopolitieke machtsverhoudingen is het cruciaal.   Het openbreken van het Regeerakkoord voor het hoofdstuk landbouw kan simpel als volgt: We focussen ons uitsluitend op het in de Europees vereiste staat brengen van onze mooie Natura 2000-gebieden. Voor alle 165 gebieden is 4 jaar geleden door wetenschappers en de provincies vastgesteld dat er niets op uitsterven staat en dat met maatregelen binnen die gebieden - ander beheer en vooral ook aanpassingen in de hydrologie (waterpeil aanpassen e.d.) - de Europese instandhoudingsverplichtingen kunnen worden nagekomen. Met een paar miljard is dat te realiseren. Er worden dus geen boerenbedrijven opgekocht en onteigend en landbouwgrond blijft landbouwgrond. We houden onze voedselproductie tenminste op peil en we kijken of er her en der voor natuur bestemde gronden, die nog niet daarvoor zijn ingericht, kunnen blijven inzetten voor de voedselproductie. We focussen op innovaties in de veehouderij en akkerbouw om juist de productiviteit te verhogen op een duurzame manier. Daar besteden we een paar miljard aan. Met dit plan besparen we zo’n 25 miljard. En dat geld zou ik bestemmen voor: Het bekostigen van een zeer ruimhartige opvang van Oekraïense oorlogsvluchtelingen. Voor een ongekende versterking van het Nederlandse leger. Het speelkwartier is over: filosoferen over 10 duizenden hectares nieuwe natuur op vruchtbare landbouwgronden en over halvering van de veestapel is er niet meer bij.  Dr. Henk Bleker, voorzitter a.i. Nederlandse Melkveehouders Vakbond   

DDB roept overheden op om te stoppen met het uit productie nemen van landbouwareaal

Europese graanschuur valt weg, In de Oekraïne voltrekt zich een humanitaire ramp na de inval van Rusland. De consequenties van deze daad van agressie op de wereldvrede, zijn niet in te schatten. Wat we al wel weten, is dat we zeer afhankelijk zijn van Russisch gas en dat economische sancties van de Europese Unie een reactie op zullen roepen. Wat we ook weten, is, dat de graanschepen die in de havens van de Oekraïne klaarlagen om bevoorraad te worden, zijn weggestuurd. De graanprijzen schieten omhoog. Een ontwikkeling die daadwerkelijk grote consequenties gaat hebben op de voer-, kunstmest, voedselprijzen en de koopkracht voor de Nederlandse en Europese burgers. Of de oorlog in de Oekraïne een week gaat duren of tien jaar, is koffiedik kijken. Gezien bovenstaande onzekerheden is het nu hét moment om de enige, politiek verantwoorde koers te kiezen die een mogelijke voedselschaarste kan voorkomen. Onze importafhankelijkheid van de regio’s die zich nu tegen de EU keren, moet zo snel mogelijk worden ingeruild voor eigen voedselproductie. Om te voorkomen dat in de EU een grote groep burgers geen toegang meer hebben tot voedsel. De stijging van de energie-, voedsel- én voerprijzen die we nu al zien, zijn slechts het begin van een ontwikkeling van de markt die zich nog veel scherper zal ontwikkelen. De DDB roept daarom de Nederlandse én Europese regeringsleiders op, om per direct te stoppen met het uit productie nemen van landbouwgrond. Stop met verplichte braaklegging en extensiveringsdrang! De komende weken kan op plekken nog extra graan ingezaaid worden in plaats van uien of bieten. De nieuwe minister van LNV, Staghouwer weet als voormalig bakker heel goed, dat je van biodiversiteit geen brood kunt bakken: maak een noodplan Minister Staghouwer, de noodzaak is er! De DDB wil nog verder gaan: weeg af, als regeringspartijen, welke natuurgebieden geen werkelijke meerwaarde hebben voor de biodiversiteit, maar wel geschikt zijn om per direct omgezet te worden voor graanproductie - en wijs die gebieden opnieuw toe aan het landbouwareaal. Het is noodzakelijk dat Nederlandse en Europese leiders zich door de situatie van nu, gaan beraden op de vraag hoe we de voedselsoevereiniteit voor Nederland en Europa, gaan herstellen! Regeren is vooruitzien. En dat vooruitzicht ziet er somber uit. De Nederlandse en Europese overheden hebben de afgelopen jaren laten zien dat het opstellen en doorvoeren van noodwetten, het mogelijk maakt zeer snel en adequaat te reageren op crisissituaties. We hebben nu een crisissituatie van ongekende orde. Was voedselzekerheid tijdens de pandemie nog een garantie die rust bracht, deze crisis geeft die zekerheid allerminst. In tegendeel. Handel daarnaar! Namens het DDB-bestuur, Sieta van Keimpema, voorzitte

Melkboer16


Topics
0
Reacties
0
Volgers

Over mij

Leeftijd: onbekend
Laatst online: 19min geleden

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering