Stikstof, NPLG en Natuur debat: De coalitie heeft een keuze om snel met oplossingen te komen.

https://www.tweedekamer.nl/debat_en_vergadering/commissievergaderingen/details?id=2024A05766 Vandaag , van 10 tot 17 uur is er een commissie debat over stikstof, NPLG en natuur. Op de agenda staat oa ook uitstel legaliseren PAS knel gevallen. Uitstel is niet nodig. De coalitie heeft vandaag een keuze Laten ze zich als bange haasjes sturen door de MOB? Of durven ze te kiezen voor de bouw, voor de pas knel gevallen, voor de economie en natuur. Afgelopen maandag heb ik het bestuur van het Inter Provinciaal Overleg gesommeerd om de vergunning verlening per onmiddellijke ingang op te schorten. Zie brief in bijlage. Op dit moment ( sinds 2020) wordt elk project getoetst op een rekenkundige ondergrens, 0.005 mol. Dat mag niet!!! Op aangeven van IPO beoordelen provincies de voortoets en daarmee verbonden passende beoordeling onjuist! De habitatrichtlijn schrijft voor dat elk nieuw project vooraf getoetst moet worden op haar significante effecten op de natuur, en niet op een rekenkundige ondergrens. Inmiddels is onderbouwd waar de grens ligt voor het moment dat er wel of geen significante effecten zijn op de natuur. En die ligt veel hoger dan 0.005 mol De 0.005 kan onmogelijk een onderdeel wezen van artikel 6 lid 3. En toetst men wel op de significante effecten op de natuur dan betekent dat de meeste projecten doorgang kunnen vinden zonder passende beoordeling. En met generieke maatregelen kunnen we daarna, mits aantoonbaar nodig maatregelen treffen om de stikstof druk te verlichten zonder dat ondernemers risico s lopen hun bestaansrecht te verliezen Bijlage van onder naar boven lezen.

Bovaer, van begin tot einde

https://www.boerderij.nl/page/2?s=bovaer Bovaer, DE INNOVATIE voor de sector. We staan aan het begin van wereldwijde inzet van het middel Bovaer. DSM is begonnen met opschalen en is lyrisch over hun uitvinding. Het is niet giftig, (middel)langetermijneffecten zijn niet bekend. Er wordt chemisch ingegrepen op de vertering in runderen.  https://www.boerderij.nl/wat-weten-we-van-het-wondermiddel-bovaer '' De eerste toelating was eind vorig jaar in Chili en Brazilië. In november kwam er een positief advies van de Europese toelatingsautoriteit Efsa voor het gebruik bij melkvee. Geen zorgen voor consument en milieu, was de conclusie. Het gevonden afbraakproduct NOPA (3-nitrooxpropionzuur) is niet giftig. Wel kan de werkzame stof van het product (3-NOP) schadelijk kan zijn bij inademing en irritatie veroorzaken aan ogen en huid, aldus Efsa. Het instituut concludeert ook dat het middel werkzaam is bij alle herkauwers.'' '' DSM noemt het zelf een ‘significante mijlpaal die de weg vrijmaakt voor een revolutie op de zuivelmarkt’. DSM gaat Bovaer op grote schaal produceren in een nieuwe fabriek in het Schotse Dalry. In die plaats produceert het bedrijf nu vitamines. Voor de eerste afzet heeft het concern vooralsnog voldoende product beschikbaar.'' https://veeteelt.nl/zuivel/frieslandcampina-vergoedt-inzet-bovaer-bij-600-veehouders ‘We merken een toenemende vraag van bedrijven als McDonald’s, Mars, Nestle en Danone naar zuivel met een lagere CO2-emissie’, aldus Van Mourik. ‘Deze bedrijven worden daartoe gedwongen via EU-wetgeving, maar ook de aandeelhouders vinden duurzaamheid steeds belangrijker. We hebben nu betaalde afspraken kunnen maken voor een hoeveelheid melk van ongeveer 600 melkveehouders die methaan reduceren via Bovaer.’' ''De werking van Bovaer op bedrijven die veel weiden is overigens niet optimaal, vertelt Dennis Rijnders, commercieel directeur bij DSM, de producent van Bovaer.'' 'Veehouders die reguliere melk of weidemelk leveren komen in aanmerking. '' https://www.boerderij.nl/melkprijs-vreugdenhil ( eerst kwam dit artikel: https://www.boerderij.nl/nestle-trekt-e-50-miljoen-uit-voor-broeikasgasreductie-op-melkveebedrijven) ''Op dit moment heeft Vreugdenhil 80 melkveehouders die aangesloten zijn bij Tomorrow’s Dairy. Deze ondernemers krijgen actieve ondersteuning bij het verlagen ven de footprint in hun bedrijfsvoering. Komend jaar verdubbelt dit aantal tot 150 ondernemers.'' 'De inzet van voeradditief Bovaer (fabrikant DSM) levert nog eens €1 per 100 kilo melk op. Dit middel remt de uitstoot van methaan'' https://www.boerderij.nl/frieslandcampina-helpt-mars-bij-verduurzamen-zuivel ''Zo werkt het bedrijf binnen het programma Moo’ving Dairy Forward met zuivelondernemingen wereldwijd aan het verkleinen van de CO2-voetafdruk van melk. Een van de samenwerkingspartners is FrieslandCampina. Wereldwijd leveren meer dan 200.000 koeien en 1.000 melkveebedrijven zuivel voor merken van Mars als M&M’s en Snickers.'' Wat betreft de waarde van de samenwerking met Mars doet de zuivelonderneming uit concurrentieoverwegingen geen uitspraken. Wel meldt FrieslandCampina dat deelnemers aan de Ontwikkelgroep in 2024 een vast startbedrag van €250 ontvangen. Daarnaast krijgen ze voor elke gevoerde kilo van de methaanremmer Bovaer €25. Deze bedragen worden elk jaar herzien. ''

Perspectief......?

De outlook voor 2025 en verder inzake pas en mest knel gevallen (laten we ze maar zo noemen) 2022 waren er 13597 melkvee bedrijven Daar zaten er 5272 onder de 2 gve en 8325 boven. Bij een norm van 170 kg N per ha hoort bij de huidige excretie een gve norm van 1.3 gve per ha. Bij uitblijven aanvullend beleid zullen er meer dan 10000 melkvee bedrijven te maken krijgen met mest afzet terwijl dat bij derogatie (2.3 gve) 5038 bedrijven waren. Mijn inschatting bij ongewijzigd beleid is dat een kwart, 2500 bedrijven, de stekker er uit trekt. PAS knel gevallen 3237 landbouw bedrijven zijn pas melder 1000 bedrijven zitten zonder vergunning omdat zij een depositie hadden van minder dan 0.05 mol en waren voor de uitspraak 29 mei 19 vrijgesteld. 620 bedrijven hadden op de dag van de uitspraak 29 mei 19 geen onherroepelijke Wnb vergunning. Daarnaast zijn er ongeveer een 1500 interimmers ( verlening vergunning tussen 2004 en 1 febr 2009, achteraf hadden zij een Wnb moeten krijgen maar hebben hem niet) Totaal 6500 vergunning loze bedrijven waarvan er 5000 melkveehouders zijn (inschatting) Ik schat in dat de helft niet in staat is om zich te legaliseren (uitblijven beleid, financiering, tegenwerking bevoegd gezag/NGO s) Dus van eenderde van de melkveehouderij wordt door uitblijven beleid afscheid genomen. Daarnaast zullen er een aantal niet mee kunnen komen in kpi markt programma s/herverdeling melkgeld en door inter governance afspraken aangaande klimaat. Inschatting dat 20 % vrijwillig of gedwongen afscheid neemt van de sector. Dan rest mij 1 vraag ! Wanneer wordt er eens gezamenlijk gewerkt aan perspectief?

Landbouw is in economische zin een tamelijk onbeduidende sector in Nederland

Door Frank Kalshoven, De claim dat ‘het agrocomplex’ goed is voor wel 6,7 procent van de Nederlandse economie, zagen we vorige week, is weliswaar correct, maar ook nietszeggend. De correct berekende bijdrage van de sector landbouw (de veeteelt, de akkerbouw, de tuinbouw) aan de Nederlandse economie is beperkt tot grofweg 1,5 procent. Zo ver waren we. Maar niet alles wat klein is, is onbelangrijk. Daarover deze week. Economische activiteiten hebben vaak effecten op anderen dan de direct betrokkenen. Externe effecten noemen economen dat. Tata Steel maakt staal, en krijgt voor dat staal per ton betaald door zijn klanten. Maar de omwonenden, die niets met die staalproductie en -verkoop te maken hebben, ervaren de overlast en de gezondheidsschade van de productie. Zo is het met de landbouw ook. De sector mag dan klein zijn in toegevoegde waarde, ze is groot in het veroorzaken van maatschappelijke schade. Van de externe effecten van de landbouw bestaat bij mijn beste weten geen compleet overzicht. Maar er zijn voorbeelden te over. Broeikasgassen. Volgens De Staat van de Landbouw, Natuur en Voedsel, een jaarlijkse publicatie van Wageningen Economic Research (WER) in samenwerking met het Centraal Bureau voor de Statistiek, is het aandeel van de landbouw in de totale uitstoot van broeikasgassen in Nederland 16 procent (in 2021). Gasverbruik in kassen speelt hierin een rol. En de veeteelt natuurlijk. Maar in dit getal zit bijvoorbeeld ook de productie en transport van kunstmest. Nu dus kritisch blijven. Kunstmestproductie hóórt niet tot de landbouw in enge zin (die goed is voor 1,5 procent nationaal inkomen aan toegevoegde waarde), dus kun je ook de externe effecten hiervan niet aan de landbouw toerekenen. Feit blijft dat landbouw, vergeleken met de economische relevantie, een zeer grote broeikasgasproducent is. En een grote stikstofproducent: ruim 450 miljoen kilo. En een grote gebruiker van ‘gewasbeschermingsmiddelen’ (landbouwgif dus): 9 miljoen kilo (in 2021). En met 19 procent van het totaal is de landbouw ook een relatief grote uitstoter van fijnstof (PM10). En dit zijn dan alleen nog maar lokale voorbeelden van de fysieke kant van de zaak, met effecten op de natuur en de gezondheid. Er zijn daarnaast negatieve maatschappelijke effecten, bijvoorbeeld van de huisvesting van arbeidsmigranten. De gevolgen van de lage grondwaterstand omwille van de landbouw. Er zijn negatieve externe effecten elders, zoals ontbossing in het Amazonegebied ten behoeve van veevoerproductie. Ik heb het totale overzicht van de externe effecten niet (misschien zijn er zelfs positieve!), maar dat is voor de redenering ook niet nodig. Wat is die redenering dan? Dat het vreemd is om (pakweg) de helft van het grondgebied van een land te gebruiken voor een activiteit die slechts 1,5 procent bijdraagt aan het inkomen in enge zin en daarmee grote schade veroorzaakt tijdens de productie. Misschien is die schade, op geld gewaardeerd, zelfs wel groter dan die 1,5 procent, waarmee de landbouw per saldo een welvaartsvernietigende activiteit zou zijn. Nee, ik bedoel niet: schaf maar af, die landbouw. Maar wel: het moet radicaal anders. En als er hier en daar wat hectaren nodig zijn voor woningbouw, elektriciteitsproductie of nieuwe natuur, dan is dat geen probleem. Nederland heeft, in tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd, géén ruimteprobleem. Wel: irrationeel ruimtegebruik. Eerst de huidige toestand analyseren; dan nadenken over de toekomst. Dat eerste hebben we de afgelopen tijd gedaan, dat tweede is onderhanden werk. Ik kom erop terug. Frank Kalshoven is econoom en publicist

Laten wij Europa ten onder gaan? - Extra werken wordt niet beloond

Door Jaap Majoor, Politici zeggen: Europa moet zelfvoorzienend worden. Een verstandig besluit maar hoe? Kranten en media staan vol met advertenties: Personeel gevraagd. Vooral technisch opgeleid personeel is bijna niet te vinden, ondanks dat veel mensen gebruik maken van een WW uitkering. De vakbonden willen een 4 daagse werkweek als de nieuwe standaard. 3 Dagen werken is nog leuker, maar wel met behoud van hetzelfde loon. Belasting technisch wordt je met niet te veel werken extra beloond, omdat je bij een laag loon allerlei subsidies en toeslagen behoudt. Ga je meer werken, raak je deze voorzieningen kwijt en blijf je netto even veel verdienen, ondanks dat je meer uren werkt Werken wordt totaal niet beloond. Een totaal verkeerde economie. Gevolg van dit alles is: Europa wordt veel te duur om nog iets te produceren. Voorbeelden ten over, zelfs Volkswagen wil fabrieken sluiten en vele fabrieken zullen volgen, omdat onze arbeid te duur aan het worden is. Wij prijzen ons letterlijk uit de markt door de extreem duur geworden arbeid en overmatige regelgeving . Ook willen wij voorop lopen met allerlei milieu maatregelen, wat een goede zaak is. Alleen is veel arbeid en geld nodig om deze klimaatplannen te realiseren. Maar ook hier geldt. Wie doet dit? Zorg dat meer werken wel wordt beloond Draghi wil 800 miljard investeren om de economie uit het slob te halen. Letterlijk weggegooid geld. Er is maar een remedie, die deze crises kan oplossen. De schouders eronder en zorgen dat meer werken beloond wordt, zodat wij allemaal weer meer gaan werken met lagere loonkosten. Als de normale werkweek toch 4 dagen moet worden, betaal dan ook maar 4 dagen uit en bevries voorlopig de lonen. De werknemers, die 5 dagen en eventuele overuren willen maken, stimuleer deze werknemers. Dit zou kunnen door deze extra uren belastingvrij uit te keren, zowel voor de werkgever als werknemer. Voor beiden is dit een voordeel en de loonkosten per uur kunnen lager worden, want de werknemers gaan dan zeker meer werken. Arbeidsmigranten zijn dan niet meer nodig. Dus de noodzakelijke huisvesting voor deze migranten komt vrij voor onze eigen bevolking. Geen enkele politicus durft dit arbeidsprobleem aan te pakken, maar doen wij dit niet zal Europa letterlijk ten onder gaan. Welke politici durven dit aan te pakken ? Jaap Majoor - Laag Zuthem

Primeur: Lely Zeta AI bewaakt 24 uur per dag het welzijn van de koeien

De stal van de toekomst?, dankzij AI technologie reuzenstappen in koeienmanagement: https://www.youtube.com/watch?v=8nRaj16tPLc https://www.youtube.com/watch?v=17TA-lI_oqQ Lely Zeta AI is een innovatief systeem dat kunstmatige intelligentie (AI) integreert in de melkveehouderij om boeren te helpen bij het optimaliseren van hun bedrijfsvoering. Het systeem maakt gebruik van geavanceerde AI-algoritmen om data te analyseren die afkomstig is van verschillende sensoren op de boerderij. Hierdoor krijgt de boer real-time inzicht in de gezondheid en prestaties van zijn veestapel, melkproductie en andere belangrijke bedrijfsprocessen. Met Lely Zeta AI kunnen boeren snel afwijkingen detecteren, zoals veranderingen in de eet- of drinkgewoonten van het vee, of tekenen van ziekte. Dit maakt het mogelijk om preventief in te grijpen, wat zowel het welzijn van de dieren als de productiviteit van de boerderij ten goede komt. Daarnaast helpt het systeem boeren om efficiënter te werken door automatisch aanbevelingen te doen voor het verbeteren van de bedrijfsvoering, zoals voermanagement of melkschema's. Deze technologie draagt bij aan de verdere automatisering en optimalisatie van de melkveehouderij en past binnen Lely’s visie op een duurzame en toekomstbestendige landbouw, waarin slimme technologieën een centrale rol spelen.

Het is tijd voor een grondgebonden veehouderij

Het is tijd voor Control-Alt-Delete. Beste heer/mevrouw, Ik zou graag met u spreken over de Kringloopwijzer en de afrekenbare Stoffenbalans . Veehouders kunnen elk jaar gebruikmaken van de mogelijkheden die de Kringloopwijzer en andere verantwoordingstools bieden, om zo de af te voeren mesthoeveelheid flink te verlagen . Dit kan omdat door de uitkomsten van de berekeningen in de tools veel minder mest afgevoerd hoeft te worden dan wanneer de Kringloopwijzer/andere tools goed zouden functioneren.   Dat is gebruikmaken van de mogelijkheden die er zijn. En dat levert behoorlijk financieel voordeel op. Met de mogelijkheden binnen de Kringloopwijzer worden de kuilmonsters bedoeld. Deze mogen namelijk net zo vaak genomen worden totdat er een uitkomst uitkomt die 'past'. Die kuilmonsters worden genomen uit dezelfde kuil. Wanneer je weet waar er eiwitarm voer ingekuild is laat je daar een kuilmonster steken voor de mestboekhouding.  Een ander voorbeeld: wanneer je 5 kuilen hebt, waarvan 1 met eigen voer en 4 met aangekocht voer dan mag men zelf kiezen waar het kuilmonster genomen wordt. Je kunt net zo vaak steken als je wilt, om zodoende het “ goede “ monster te krijgen. Echter, wat zegt dit over de BEX en de Kringloopwijzer?  Het stellen van doelen en de mogelijkheden die er binnen een afrekenbare stoffenbalans zijn om je eigen gewenste resultaat te creëren zijn perverse fraudeprikkkels. Er is maar 1 ding echt belangrijk om duurzaam te ondernemen: Zorg voor een uitstekende relatie met je kuil- en mestmonsternemer!!! Een goede adviseur creëert voor de veehouderij van de toekomst de gewenste uitkomsten om de doelen te behalen. Het liefst doet een adviseur/ stikstofcoach met een voucher van de Nederlandse overheid.

Groen licht voor EU-natuurherstelwet:  Oostenrijk stemt toch voor

De veelbesproken natuurherstelwet komt er toch. De wet leek op de plank te blijven liggen door gebrek aan steun van de EU-landen, maar die hebben maandag alsnog ingestemd. De wet van voormalig Eurocommissaris Frans Timmermans, die moet helpen de aantasting van de natuur te stoppen, geldt als het belangrijkste overgebleven onderdeel van de zogenoemde Green Deal. De EU begon vijf jaar geleden voortvarend met die klimaat- en milieuplannen, maar die stuiten inmiddels op veel weerstand in politiek en samenleving. Onder druk van bijvoorbeeld boerenprotesten trokken EU-landen hun steun voor de natuurherstelwet in. Ook het Nederlandse kabinet, na te zijn teruggefloten door de rechtse meerderheid in de Tweede Kamer. Afgezwakt De natuurherstelwet ging daardoor voorlopig de ijskast in. Ook al was die inmiddels flink afgezwakt, en hadden het Europees Parlement en de EU-landen in eerste instantie met die verwaterde versie ingestemd. De kansen voor de wet leken verkeken door de groeiende weerstand en het aanstaande aantreden van Hongarije, dat weinig opheeft met klimaat- en milieubeleid en in juli EU-voorzitter wordt. ‘Haagse coalitie in problemen als natuurherstelwet er komt’ Een groene Oostenrijkse milieuminister heeft de kansen echter doen keren. Minister Leonore Gewessler wilde zich lang van stemming onthouden, waardoor de voorstanders nipt steun tekortkwamen. Gewesslers conservatieve coalitiepartners en de deelstaten wilden de wet niet steunen. Maar ze besloot dat op eigen houtje toch te doen, ook al dreigde haar regeringsleider naar de Europese rechter te stappen.

Disproportionaliteit .....

Nu kabinetten Rutte 3 en 4 er in geslaagd zijn de derogatie te verprutsen, komt de veehouderij in een volgende fase. Dat was vandaag ook in de tweede kamer te merken, want het K woord hangt in de lucht. De K van krimp. Is een generieke korting noodzakelijk om de mestmarkt in balans te brengen en of uitvoering te geven aan de Derogatiebeschikking. Mijn vraag: Kan dat zo maar? Ik ben daar eens over aan het nadenken gegaan. De afgelopen maanden werd duidelijk dat sectorale plafonds niet overschreden worden. Dus er is geen wettelijk haakje in de huidige meststoffenwet. Mijn volgende vraag is.......met welk doel wil men een krimp. Die oorsprong ligt in de invulling door Nederland van de Nitraatrichtlijn. Melkvee, varkens en pluimvee vallen onder een rechten systeem. Overige diersoorten zoals geiten, paarden, schapen, eenden enz niet . Kan de minister met een ministeriele regeling of middels de kamers generieke krimp opleggen met als doel de nitraatrichtlijn? Nee is mijn conclusie. En die trekt ik omdat disproportionaliteit dan in het spel is. Disproportionaliteit wil zeggen dat er ongelijkheid is het beleid. De nitraatrichtlijn vindt haar basis in de normering en monitoring van nitraten uit agrarische bronnen in grond en oppervlaktewater en voorkomen van eutrofiering als gevolg van onvoldoende chemische samenstelling van oppervlakte water. En sectoren met rechten wel korten en sectoren zonder rechten niet is op dit moment juridisch niet mogelijk. (fosfaatrechtstelsel in 2018 was een ander doel, nl onder het melkveeplafond komen)

VVD wil veehouderij onmogelijk maken

De VVD heeft een voorstel ingediend om de veehouderij eigenlijk onmogelijk te maken. Zo wordt voerbeperking verboden: "waarbij geen voer- en waterbeperking wordt opgelegd". Wordt het isoleren of afzonderen van dieren verboden: "een stalconcept waarin dieren **van alle leeftijden** de keuzevrijheid en ruimte hebben om soorteigen gedrag uit te voeren, inhoudende geen kooihuisvesting **of individuele huisvesting**, voldoende thermisch comfort, keuzevrijheid" Moeten dieren "territoriaal gedrag" kunnen vertonen (lekker met hoorns, zie hieronder): "natuurlijk gedrag: een stalconcept dat voorziet in de gedragsbehoeften van de soort voor wat o.a. betreft sociaal gedrag, zelfverzorgend gedrag, foerageergedrag, territoriaal gedrag, voortplantingsgedrag, maternaal gedrag en rustgedrag" En wordt het onvruchtbaar maken van dieren verboden en blijft het merken enkel toegestaan als dat van de EU verplicht moet (en ook onthoornen wordt verboden) "Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden voor de op grond van artikel 2.8, tweede lid, onder b, aangewezen lichamelijke ingrepen met het oog op een dierwaardige wijze van houden van de in het eerste lid bedoelde dieren regels gesteld over het vervallen van die aangewezen ingrepen uiterlijk per 2040, voor zover de ingreep geen diergeneeskundige noodzaak heeft en voor zover het verrichten van de ingreep niet dwingend voortvloeit uit bindende onderdelen van EU-rechtshandelingen."

Extra koe kost € 1 per dag

KOSTEN EXTRA KOE Wat zijn de kosten voor die ene koe die u niet van uw eigen gras kunt voeren en waarvan u de mest niet kwijt kunt? En welke redenen zijn er om die koe toch niet te verkopen? Die vraag onderzochten de leden van onze economische studiegroep uit Alblasserwaard met Sjon de Leeuw. MINDER MEST KWIJT OP EIGEN LAND Door de afbouw van de derogatie en de invoer van de bufferstroken kunt u minder dierlijke mest kwijt op het land, maar de koeien maken er niet minder door! Veel melkveehouders moeten dus sinds dit jaar mest afvoeren. Dit jaar was afvoeren volgens de leden van de studiegroep nog geen probleem, maar volgend jaar komen er natuurlijk nog boeren de markt op met mest. Tabel kosten extra koeKOE VERKOPEN OF NIET? Om een goede afweging te maken om die ene koe wel of niet in de stal te houden waarvan de mest volledig moet worden afgevoerd en die niet van eigen land te voeren is, hebben ze in de studiegroep een berekening gemaakt. Is het nog rendabel om deze koe te houden? De leden rekenden met een melkprijs van 42,5 cent per kg melk en € 22,50 per kuub mest afvoerkosten. In de berekening werden gemiddelde opbrengst en veekosten zoals gezondheidszorg meegenomen (zie ook de tabel, klik voor een vergroting). Met deze melkprijs en mestafzetkosten kwamen ze tot de conclusie dat deze koe € 366 per jaar kost, een euro per dag dus. De melkveehouders schrokken niet van deze kosten. “We weten van de kosten, maar als de melkprijs omhoog gaat kun je toch weer aan deze koe verdienen”, zeggen ze. Daarnaast willen veel veehouders hun dieren houden vanwege de stikstofrechten. MEST AFVOEREN IN KOMENDE JAREN De afvoerkosten van mest gaan de komende jaren waarschijnlijk stijgen, omdat er meer steeds meer boeren op de markt komen. Deze berekening kan er over een jaar anders uitzien. Bent u ook benieuwd hoeveel de extra koe bij u kost? Maak onderstaande rekensom dan eens voor uw eigen bedrijf. Bij vragen kunt u contact opnemen met Sjon de Leeuw.

Kijk in de spiegel. Zie je dan iemand die verantwoordelijkheid een belangrijke eigenschap vindt?

Bovenstaande is zeer toepasselijk voor demissionaire kabinet en vooral voor de minister van Lnv. Adema zit in zijn maag met de shit van zijn voorgangers. Dat is niet fijn, kan Adema niets aan doen. Hij kan er wel iets mee doen. Het probleem is een overspannen mestmarkt en de afspraken met de EU mbt het verlagen vd productieplafonds Hij heeft twee keuzes 1 de gemakkelijke: gooi het op het bord van de boer  2 een voor lnv geheel vreemd aanvoelende keuze: Los de rotzooi zelf op. Ik kies voor 2. De voorgangers van Adema hebben veel te lang getreuzeld met uitvoering geven aan hetgeen in het addendum bij het 7e actieprogramma is toegevoegd. In het addendum staat keurig de afspraak tussen Nederland en de EC beschreven hoe de productieplafonds naar beneden bijgesteld gaan worden. Dat gebeurt met dezelfde snelheid als de opkoop van productierechten via de beëindigingsregelingen. Door alle ruzie en getreuzel binnen Rutte 4 en de val van het kabinet is de opkoop later gestart dan gepland en kan er niet snel genoeg ruimte opgekocht worden. Als sector zijn we niet verantwoordelijk voor de shit van Rutte 4 Ik stel voor dat ik samen met Rutte even naar Brussel ga Hij gaat dan uitleggen dat de verlaging vd plafonds even uitgesteld worden omdat het niet eerlijk is wanneer de boeren gemangeld omdat het kabinet gevallen is over migratie. Misschien kan Rutte dan in de trein terug mij uitleggen hoe de vvd bij de volgende verkiezingen campagne gaat voeren. Gaat dat voor de eerste kamer een geheel andere campagne worden dan voor de tweede kamer?

Spuit11


Topics
0
Reacties
0
Volgers

Over mij

Leeftijd: onbekend
Laatst online: 56min geleden

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering