Boeren in de knel maar provincie geeft niet toe: 'Stilzitten is voorbij'

Veehouders die vóór 1 oktober 2023 geen vergunning hebben aangevraagd voor het plaatsen van een luchtwasser op hun stallen, zijn in overtreding en er zal op worden gehandhaafd. Dat zegt gedeputeerde Wilma Dirken (VVD) van stikstof. "De tijd van stilzitten en niks doen is voorbij." Het blijft een hoofdpijndossier: de verplichte stalaanpassingen voor Brabantse veehouders. Opnieuw werd er vrijdag over gesproken. Deze keer ingeleid door een aantal insprekers die er geen doekjes om wonden. Zoals jonge varkensboer Cas van Zutphen uit Zijtaart. "Onze noodkreet is aan dovemansoren gericht. Ik kan dit niet meer."Strostal voor dierenwelzijnCas wil het bedrijf met ruim 500 zeugen graag overnemen. Hij is geen boer die 'geen zin heeft' in maatregelen. Of alles maar te veel gedoe vindt. In 2009 bouwde het gezin een stal met stro en natuurlijke ventilatie. Goed voor het dierenwelzijn. Maar nu moet het anders. Nog dit jaar moet er een luchtwasser op de stal.Een luchtwasser die met gemak 70.000 euro kost maar waarvan niet duidelijk is hoe goed die precies werkt. Daarnaast moet de stal potdicht worden gemaakt, wat slecht is voor het welzijn van zijn varkens. Hij wíl het gewoon niet, want de stalvorm die hij nu heeft is juist precies wat de provincie wil, zegt hij. De vergunning is aangevraagd, maar of die strostal wordt aangepast, dat is nog maar de vraag. Goed advies onmogelijkOok de directeur van adviesbureau Van Dun uitte zijn zorgen. Het bureau moet boeren adviseren over de soort luchtwasser en de vergunningsaanvraag. Maar dat gaat helemaal niet, zegt Fonny van de Heijning. Onduidelijkheid over de werking van de verschillende systemen maakt het onmogelijk om een keuze te maken, zegt hij.Daarnaast belandt de vergunningaanvraag op een grote stapel. De natuurvergunningen kunnen namelijk niet worden verleend omdat er een vergunningenstop is afgekondigd. En zónder die natuurvergunning, kan een boer bij de gemeente geen milieutoestemming aanvragen en geen bouwvergunning om de luchtwasser daadwerkelijk te plaatsen. "Dus het is onmogelijk dat op 1 juli van dit jaar de benodigde stalaanpassingen uitgevoerd zijn", zegt van de Heijning.Niet meer stilzittenGedeputeerde Dirken blijft standvastig. Het beleid is in 2017 al ingezet en er zijn ook heel veel ondernemers die wél al aanpassingen hebben gedaan om hun stikstofuitstoot naar beneden te brengen. "De tijd van stilzitten en niks doen is voorbij." Daarnaast moet Brabant wel. Nergens zijn zoveel dieren en is de natuur in zo'n slechte staat. Voor boeren die hun best doen is er coulance. Boeren die volgens afspraak vóór 1 oktober 2023 een vergunning voor een luchtwasser hebben aangevraagd, maar die door omstandigheden nog niet hebben geplaatst, houdt de provincie uit de wind. Is de vergunning niet aangevraagd, dan is de ondernemer in overtreding. De provincie gaat eerst kijken wat de reden is, bijvoorbeeld omdat de boer wil stoppen of minder dieren gaat houden. Is er geen goede reden voor het niet aanvragen, dan kan de provincie handhaven. Angst voor illegaliteitDaarover zijn grote zorgen bij de ZLTO, de boerenbelangenorganisatie. "Wij hebben de angst dat veel veehouders op 1 juli 2024 illegaal worden verklaard", zegt Angelique Huijben. "Vergunningaanvragen liggen nog steeds op de plank bij de omgevingsdiensten. De provincie belooft niet te handhaven, maar de angst is er voor anderen die naar de rechter stappen."De organisatie is bang voor een 'PAS-crisis 2.0'. "U weet net zo goed als ik dat er een actiegroep in ons land is die onmiddellijk de juridische messen zal slijpen en een gedoogbeleid bij een rechtbank zal aanvechten."Deadline voor melkvee uitgesteld Eerder werd de deadline voor emissie-arme stalvloeren voor melkvee en kalveren wel uitgesteld. Die stallen hoeven pas op 1 januari 2026 te zijn aangepast. De scheiding is gemaakt omdat uit onderzoek is gebleken dat de bestaande stalvloeren voor rundvee nauwelijks resultaat leveren. Voor de andere diergroepen zijn die resultaten beter, maar nog steeds omstreden. De provincie benadrukt overigens dat er ook andere mogelijkheden zijn om de stikstofuitstoot te verminderen. Zo kunnen boeren ook minder dieren houden, meer grond aankopen, overschakelen op biologische landbouw of eventueel hun bedrijf verplaatsen. Daarnaast staan de landelijke uitkoopregelingen nog open.

Melkweg|Fritom kiest voor elektrisch met pilot voor duurzame melkcollectie

BOLSWARD – Melkweg|Fritom, een innovatief transportbedrijf en onderdeel van de Fritom Group, kondigt met trots de aanschaf van een elektrische truck aan om de praktijk van melkverzameling te transformeren. Door middel van een innovatieve pilot met een elektrische truck, waarbij 24/7 en 365 dagen per jaar de melk voor Friesland Campina zal worden gecollecteerd, zal een indrukwekkende besparing van ongeveer 500.000 kg CO2 realiseren. De elektrische truck, een DAF XD Electric, zal worden geleverd door BSF Leeuwarden, leverancier van DAF trucks en duurzame transportoplossingen. BSF Leeuwarden zal ook de ondersteuning bieden om deze pilot tot een succes te maken. Deze vooruitstrevende pilot markeert een belangrijke mijlpaal in de inzet van Melkweg|Fritom voor een duurzame toekomst. Als pioniers op het gebied van duurzaam transport heeft de Fritom Group zich al lange tijd ingezet om bij te dragen aan een groenere wereld. Deze pilot benadrukt het streven van Melkweg|Fritom naar duurzaamheid en milieubehoud. Door gebruik te maken van schone energiebronnen en efficiënte transportmethoden, gaat het bedrijf een positieve impact te hebben op het milieu en tegelijkertijd de operationele efficiëntie te verbeteren. “Wij zijn verheugd om te starten met deze pilot”, aldus Ab Doorenbos, Algemeen directeur van Melkweg|Fritom. “Door het gebruik van elektrische voertuigen voor melkcollectie zullen we niet alleen de CO2-uitstoot drastisch verminderen, maar ook een nieuwe standaard zetten voor duurzaamheid in de transportsector. Het doel van de pilot is de randen van de mogelijkheden van elektrisch transport binnen het RMO vervoer op te zoeken. Hierdoor kunnen Melkweg|Fritom, alswel onze opdrachtgever Friesland Campina kennis op doen om de visie voor de toekomst te bepalen.” Deze pilot is een voorbeeld van de voortdurende inzet van Melkweg|Fritom om innovatieve oplossingen te vinden die de impact op het milieu minimaliseren. Friesland Campina zal ons ondersteunen op dit pad naar een duurzamere toekomst. Melkweg|Fritom, onderdeel van de Fritom Group, is eind jaren 60 begonnen als kleinschalige, lokaal rijdende melkontvangst. Anno nu is zij uitgegroeid tot een volledige RMO dienstverlener en met 550 tankcontainers actief in intermodaal en internationaal tanktransport. Als familiebedrijf is Melkweg|Fritom betrokken bij haar collega’s en klanten. De meest innovatieve materialen en automatisering maken onze kernwaarden compleet.

Waar in een groot deel van Nederland de veestapel krimpt, groeit die juist in Flevoland

Het aantal landbouwdieren in Flevoland is sinds 2000 flink gestegen. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Vorig jaar telde de provincie 28,3 procent meer kippen, varkens, runderen, schapen, geiten en paarden dan tijdens de eeuwwisseling. In totaal bestond de veestapel in Flevoland vorig jaar uit ruim 3 miljoen dieren. Een keer per jaar telt het CBS het aantal dieren op boerenbedrijven in de verschillende landbouwregio's van Nederland. Het gaat alleen om dieren die beroepsmatig worden gehouden door landbouwbedrijven. Huisdieren zijn niet in de cijfers meegenomen. Uit de cijfers blijkt dat de omvang van bijna alle veesoorten in Flevoland is gegroeid. Vooral het aantal kippen is fors gegroeid. Vorig jaar werden in de provincie bijna 680.000 meer kippen gehouden dan in het jaar 2000. Alleen bij schapen en paarden nam het aantal af. [localfocus:https://localfocuswidgets.net/661f5ec3b6d94] Daling in grootste deel van Nederland Terwijl het aantal dieren in Flevoland is gestegen, is de veestapel in bijna driekwart van de andere regio's juist gekrompen. In de regio Delft en Westland nam het aantal dieren met 81,7 procent het hardst af, maar in dit gebied is geen grote veesector. Anders is dat in Zuidoost-Brabant, Noordoost-Brabant en op de Veluwe. Deze gebieden hebben de grootste veestapels in Nederland, maar er worden wel iets minder dieren gehouden dan in 2000. Stikstof In de regio Amsterdam steeg het aantal landbouwdieren in vergelijking met de eeuwwisseling met een percentage van 146 procent het hardst. Dat komt doordat er veel meer kippen worden gehouden in de regio en rondom de hoofdstad. Ook in Leiden en Bollenstreek (+64 procent) en Zeeuws-Vlaanderen (+31 procent) werden veel meer dieren gehouden dan in 2000. De omvang van de veestapel in heel Nederland is de afgelopen jaren vaak onderwerp van politieke discussie geweest. Onder meer GroenLinks-PvdA en D66 willen dat de veestapel krimpt om zo de stikstofuitstoot omlaag te brengen, maar de BBB is juist tegen die krimp. Het stikstofbeleid ligt op dit moment stil door de val van het kabinet.

Veestapel van Flevoland in ruim 20 jaar fors gegroeid, vooral meer kippen

Het aantal landbouwdieren dat in Flevoland woont is sinds 2000 flink gestegen. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Vorig jaar telde de provincie 28,3 procent meer kippen, varkens, runderen, schapen, geiten en paarden dan tijdens de eeuwwisseling. In totaal bestond de veestapel in Flevoland vorig jaar uit ruim 3 miljoen dieren. Een keer per jaar telt het CBS het aantal dieren op boerenbedrijven in de verschillende landbouwregio's van Nederland. Het gaat alleen om dieren die beroepsmatig worden gehouden door landbouwbedrijven. Huisdieren zijn niet in de cijfers meegenomen. Uit de cijfers blijkt dat de omvang van bijna alle veesoorten in Flevoland is gegroeid. Vooral het aantal kippen is fors gegroeid. Vorig jaar werden in de provincie bijna 680.000 meer kippen gehouden dan in het jaar 2000. Alleen bij schapen en paarden nam het aantal af. [localfocus:https://localfocuswidgets.net/661f5ec3b6d94] Daling in grootste deel van Nederland Terwijl het aantal dieren in Flevoland is gestegen, is de veestapel in bijna driekwart van de andere regio's juist gekrompen. In de regio Delft en Westland nam het aantal dieren met 81,7 procent het hardst af, maar in dit gebied is geen grote veesector. Anders is dat in Zuidoost-Brabant, Noordoost-Brabant en op de Veluwe. Deze gebieden hebben de grootste veestapels in Nederland, maar er worden wel iets minder dieren gehouden dan in 2000. Stikstof In de regio Amsterdam steeg het aantal landbouwdieren in vergelijking met de eeuwwisseling met een percentage van 146 procent het hardst. Dat komt doordat er veel meer kippen worden gehouden in de regio en rondom de hoofdstad. Ook in Leiden en Bollenstreek (+64 procent) en Zeeuws-Vlaanderen (+31 procent) werden veel meer dieren gehouden dan in 2000. De omvang van de veestapel in heel Nederland is de afgelopen jaren vaak onderwerp van politieke discussie geweest. Onder meer GroenLinks-PvdA en D66 willen dat de veestapel krimpt om zo de stikstofuitstoot omlaag te brengen, maar de BBB is juist tegen die krimp. Het stikstofbeleid ligt op dit moment stil door de val van het kabinet.

Melkveehouders uit Noord-Holland over mestplan: 'Volgens mij staat Adema voor de verkeerde deur'

Demissionair landbouwminister Piet Adema kondigde vrijdag via een Kamerbrief nieuwe maatregelen aan voor melkveehouders om de verhitte mestmarkt te verlichten. Derogatie is volgens hem een gepasseerd station, vanwege de slechte waterkwaliteit. Noord-Hollandse melkveehouders reageren op zijn mestplan. Jos Stuijt denkt dat dit de laatste stuiptrekkingen van Adema zijn. Hij melkt 300 koeien in Wijdewormer en zegt behoorlijk geraakt te worden door de nieuwe mestregels. „Hij krijgt niets meer voor elkaar", foetert Stuijt, „hij maakt er echt een rommeltje van. Niemand neemt die man nog serieus.” Stuijt wijst op de plannen van de nieuwe coalitie. „Die schiet elk plan van die man af.” Hij stelt dat minister Adema opnieuw probeert wat hij vorig jaar niet voor elkaar kreeg en noemt dit ‘te schandalig voor woorden’. „Hij maakt eerst een probleem door het verlies van derogatie en wil het dan oplossen met een opkoopregeling en generieke korting op fosfaat.” Een nieuwe norm voor grootvee-eenheden noemt Stuijt gevaarlijk, omdat hij denkt dat zo’n vastgestelde norm op termijn alleen nog naar beneden kan. Stuijt ziet vooral politieke spelletjes die volgens hem gericht zijn op het confisqueren van agrarische grond. „In Nederland gaat het niet om waterkwaliteit, het gaat alleen maar om veedichtheid", legt hij uit, „de politiek wil maar een ding en dat is 30 procent minder koeien, want ze hebben de grond nodig. Niet alleen voor huizen maar ook voor industrie en defensie.

Protesterende boeren die afval dumpten op A7 moeten 35.000 euro betalen

Het Openbaar Ministerie wil 35.000 euro zien van zes boeren die in 2022 wegblokkades opwierpen en afval dumpten bij protesten op de A7 in 2022. 'Het is onredelijk de belastingbetaler op te laten draaien voor de kosten. Er moet een krachtig signaal komen dat dit niet wordt getolereerd.' Zes verdachten stonden vandaag terecht bij de rechter, die in wisselende samenstelling verantwoordelijk worden geacht voor de wegblokkades en afvaldumpingen in Frieschepalen (A7 rijrichting vanuit Drachten naar Groningen) op 28 juli 2022 en in Marum (bij de oprit A7) op 1 augustus 2022. Afval dumpen en in brand steken Een 32-jarige man uit Augustinusga (Friesland), een 33-jarige man uit Kornhorn, een 21-jarige man uit Opende en een 29-jarige vrouw uit Oldehove worden verdacht van het dumpen van afval op de afrit en tussenberm van de A7 ter hoogte van Frieschepalen, het opzettelijk versperren van de weg en het stichten van brand. Bij de dumpingen op de oprit naar de A7 ter hoogte van Marum zijn wat het OM vier verdachten rechtstreeks betrokken. Het gaat hierbij ook om de 33-jarige man uit Kornhorn en de 21-jarige man uit Opeinde, en daarnaast een 22-jarige man uit Gorredijk en een 52-jarige man uit Opende. Zij worden in wisselende samenstelling verdacht van het versperren van de weg, het dumpen van afval en het in brand steken daarvan. Geld voor Rijkswaterstaat Rijkswaterstaat heeft zich als wegbeheerder gevoegd als benadeelde partij en heeft een vordering ingediend. De officier van justitie is van mening dat het onredelijk is de belastingbetaler op te laten draaien voor de kosten als het duidelijk is wie verantwoordelijk is voor de schade. 'Het gaat om forse bedragen en dat zal problemen opleveren voor de verdachten, maar het is meer dan redelijk dat men opdraait voor de kosten', aldus de officier. Voor Marum gaat het om een schadebedrag van bijna € 17.000,-- en voor de schade bij Frieschepalen vindt de officier een bedrag van ruim € 18.000 euro toe te wijzen.

Stort onze democratie in ?

Door Jaap Majoor Laag Zuthem, Kenmerk democratie; Een democratie wordt gekenmerkt door overleg met elkaar. Je bent het niet altijd eens met elkaar, maar door met elkaar in gesprek te gaan en te luisteren naar elkaar, kom je er, door ieder wat water bij de wijn te doen, samen uit. In ons land zijn inmiddels 2 groepen ontstaan, die zo sterk van mening verschillen, dat overleg geen zin meer heeft. De één zegt het is wit, de ander zegt zwart. Beiden zijn zo overtuigd van hun eigen gelijk, dat ze geen duimbreed toegeven, dan heeft overleg weinig zin. Als je op je telefoon zoekt naar iets, onthoud je telefoon, waar je interesses liggen en geeft je steeds informatie over dat onderwerp. Door deze éénzijdige informatie wordt de bubbel, waar wij in leven nog extra versterkt. Kortom wanneer er geen overleg en luisteren naar elkaar meer mogelijk is, stort de democratie in. Er worden dan geen beslissingen meer genomen en het land is stuurloos. Waar we nu inmiddels duidelijk naar op weg zijn. De ene kant noemt zich links en wat over blijft wordt automatisch rechts genoemd. WNL op zondag Tot mijn verbazing was gisteren Jesse Klaver bij WNL op zondag. Hij beweerde, dat wij met elkaar moesten overleggen. In plaats van overleggen met elkaar, deed hij alleen maar modder gooien naar de mensen, die het niet met hem eens zijn. Zo schilderde hij al zijn tegenstanders af, als aanhanger van Poetin. Ik ben volgens hem dus ook een aanhanger van Poetin, wat overigens zeker niet het geval is. Sterker nog, ik neem het Jesse Klaver kwalijk, dat hij mij een aanhanger van Poetin noemt. Als voorbeeld de agrarische sector Boeren hebben op allerlei manieren geprobeerd uit te leggen, wat niet klopt aan het stikstofbeleid en de staat van onze natuur door middel van allerlei rapporten, die bewijzen dat het niet aan de landbouw ligt. De linkse politiek en de natuurinstanties zouden juist nu open moeten staan voor een gesprek, maar zeggen alleen keihard: wat jullie zeggen is niet waar, geen overleg is mogelijk (democratie?) en het gesprek is afgelopen en dat terwijl zij, de linkse politiek, zich alleen maar baseren op aannames. Boeren wordt eens verstandig en steek de koppen bij elkaar. Neem enkele goede advocaten in de arm met verstand van zaken. Span gezamenlijk een rechtszaak aan tegen de overheid en de EU. Dan maar eens zien of de waarheid boven tafel komt, want de tijd van overleg is voorbij door de te sterke polarisatie van onze samenleving. Jaap Majoor Laag Zuthem

Adema werkt aan 'brede' stoppersregeling boeren, niet alleen voor piekbelasters

Landbouwminister Adema werkt aan een nieuwe 'brede' regeling voor boeren die willen stoppen met hun bedrijf. Dat bevestigen Haagse bronnen na berichtgeving in De Telegraaf. Met het voorstel, dat nog niet af is, zijn miljarden euro's gemoeid. Het idee is om met het pakket een koude sanering van de agrarische sector, met als gevolg bijvoorbeeld faillissementen., te voorkomen. Vorig jaar is bepaald dat er een einde komt aan de Nederlandse uitzonderingspositie in het Europese mestbeleid. Nederlandse boeren mochten jarenlang meer mest uitrijden dan boeren in andere landen. Maar dat verschil wordt stap voor stap opgeheven; in 2026 moet Nederland zich aan dezelfde regels houden als de rest van Europa. Er is daardoor een mestverwerkingsprobleem, dat zonder ingrijpen alleen maar groter wordt. Adema komt daarom met een pakket aan maatregelen, waar de 'beëindigingsregeling' er één van is. Het gaat om een langdurige regeling die drie of vier keer per jaar wordt opengesteld en waar boeren die willen stoppen, vrijwillig op kunnen intekenen. Minder vee Daarnaast wordt gedacht over strengere regels voor boeren, die minder dieren per hectare zouden mogen houden. De bedoeling van het hele pakket is dat er minder vee (en dus minder mest) komt en dat de waterkwaliteit daardoor verbetert. Bijkomend voordeel is dat de stikstofuitstoot omlaag zal gaan. Er wordt nog volop gewerkt aan de plannen. Een van de vragen die nog op tafel ligt, is of de 'beëindigingsregeling' volgens de Brusselse regels als 'verkapte staatssteun' kan worden gezien. Als het voorstel af is, gaat er een brief naar de Tweede Kamer, die zich er dan over moet buigen. Er zijn al verschillende stoppersregelingen voor boeren (geweest), maar dat zijn tijdelijke regelingen in verband met de stikstofuitstoot. Er loopt nu nog een regeling voor piekbelasters in de buurt van kwetsbare natuurgebieden. De nieuwe regeling is breder, voor de hele sector.

'Oplossingen moeten voor belangrijk deel uit Brussel komen'

[quote]Europarlementariërs met agrarische affiniteit en verstand van zaken zijn van grote waarde[/quote] Door HANS VAN DEN HEUVEL, DIRECTEUR LTO NEDERLAND, Meerdere keren per jaar vindt in Brussel een landbouwborrel plaats. Nederlandse Europarlementariërs gaan informeel in gesprek met agrarische organisaties die daar vertegenwoordigd zijn. Het levert altijd zinvolle avonden op. De laatste borrel, vorige week woensdag, had een bijzonder karakter. Met verkiezingen op komst zal de samenstelling van het Europees Parlement veranderen. Sommige parlementariërs hebben de keuze gemaakt zich niet opnieuw verkiesbaar te stellen. Anderen zijn afhankelijk van de verkiezingsuitslag. Twee Europarlementariërs die hebben besloten niet voor een nieuwe termijn te kiezen, zijn Annie Schreijer-Pierik (CDA) en Jan Huitema (VVD). Voor de 'Europese dossierkennis' is hun vertrek een groot gemis. Beiden zitten sinds 2014 onafgebroken in het parlement en hebben zich vanuit die rol tien jaar lang ingezet voor de belangen van onze sector en de samenleving. Vanuit LTO zijn we ze daar zeer dankbaar voor! Voor anderen is onzeker of ze worden herkozen. Zonder iemand tekort te willen doen, noem ik Bert-Jan Ruissen (SGP), die sinds 2019 in het parlement zit. Los van wat de toekomst brengt: vanuit LTO hebben we Ruissen de voorbije jaren leren kennen als een Europarlementariër met een enorme dossierkennis, waarmee het erg prettig samenwerken is. Voor veel partijen is de uitkomst spannend. Continuïteit van bestaande partijen is goed voor het 'Europese geheugen'. En de opkomst van nieuwe partijen biedt nieuwe perspectieven. LTO wenst alle politieke partijen en kandidaat-Europarlementariërs veel succes. Los van politieke kleur: politici met een agrarische affiniteit en verstand van zaken zijn van grote waarde. We roepen iedereen op te gaan stemmen en besteden de komende maanden volop aandacht aan de verkiezingen. Want de oplossingen voor de toekomst moeten voor een belangrijk deel uit Brussel komen!

Grasbaal


Topics
2.788
Reacties
11.314
Volgers

Over mij

Woonplaats: Spanbroek
Leeftijd: 60jr
Laatst online: 32min geleden

Westfriese bourgondiër met een agrarisch hart

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering