Gaan Leerdammer-boeren massaal de overeenkomst met Leerdammer opzeggen?

Gaan Leerdammer-boeren massaal de overeenkomst met Leerdammer opzeggen? In 2019 is de Leerdammer leveranciersvereniging opgericht. Belangrijkste doel was: afspraken maken over een hogere melkprijs. Ondanks een grote inzet is er zo goed als niets bereikt op dat vlak. Waar de melkprijs van Leerdammer in de jaren dat de Bel Groep eigenaar was zich in de middenmoot bevond, bungelt de melkprijs in de 3 jaar dat Lactalis eigenaar is onderaan. Waarom is er niets bereikt? Als je in onderhandelingen iets wilt bereiken, dan moet je een drukmiddel hebben. Je moet de tegenstander pijn kunnen doen. Werknemers die een hoger loon willen beschikken bijvoorbeeld bijna altijd over het stakingsmiddel waarmee de werkgever onder druk kan worden gezet. Leerdammer-boeren hadden zo’n drukmiddel niet. Het enige wat ze konden doen was de overeenkomst opzeggen en hopen op een betere melkprijs elders. Maar de tijden zijn veranderd. Er dreigt zo’n groot tekort aan melk dat de Leerdammer boeren, als ze het slim spelen, Leerdammer nu wel onder druk kunnen zetten. Leerdammer maakt twee soorten kaas: de Leerdammer kaas en merkloze kaas. Voor de Leerdammer kaas heeft Leerdammer weidemelk uit Nederland nodig. Merkloze kaas kan ook van melk uit het buitenland worden gemaakt. De onvrede onder de Leerdammer boeren heeft de afgelopen jaren tot een forse uitstroom van melk geleid. Dit verlies van ongeveer 150 miljoen kg melk kon Leerdammer opvangen met melk uit het buitenland. Er bleef genoeg Nederlandse weidemelk over voor de productie van het Leerdammer merk. Maar als een grote groep Leerdammer boeren binnenkort collectief de overeenkomst opzegt en dreigt te vertrekken, dan komt Leerdammer in grote problemen. Dan is er immers te weinig melk voor de productie van de Leerdammer kaas. Dan moet Leerdammer zijn boeren wel serieus gaan nemen en ingaan op hun eisen. En omdat elke Nederlandse melkfabriek op zoek is naar nieuwe boeren hoef je niet bang te zijn dat je met de melk blijft zitten: de keuze is reuze! Jarenlang hebben melkfabrieken als Leerdammer misbruik kunnen maken van de zwakke positie van hun boeren. Het tekort aan melk zorgt voor een grote verandering in de machtsverhoudingen tussen boer en melkfabriek. Leerdammer boeren moeten daar gebruik van maken. Pak ze terug!!!

Adema werkt aan 'brede' stoppersregeling boeren, niet alleen voor piekbelasters

Landbouwminister Adema werkt aan een nieuwe 'brede' regeling voor boeren die willen stoppen met hun bedrijf. Dat bevestigen Haagse bronnen na berichtgeving in De Telegraaf. Met het voorstel, dat nog niet af is, zijn miljarden euro's gemoeid. Het idee is om met het pakket een koude sanering van de agrarische sector, met als gevolg bijvoorbeeld faillissementen., te voorkomen. Vorig jaar is bepaald dat er een einde komt aan de Nederlandse uitzonderingspositie in het Europese mestbeleid. Nederlandse boeren mochten jarenlang meer mest uitrijden dan boeren in andere landen. Maar dat verschil wordt stap voor stap opgeheven; in 2026 moet Nederland zich aan dezelfde regels houden als de rest van Europa. Er is daardoor een mestverwerkingsprobleem, dat zonder ingrijpen alleen maar groter wordt. Adema komt daarom met een pakket aan maatregelen, waar de 'beëindigingsregeling' er één van is. Het gaat om een langdurige regeling die drie of vier keer per jaar wordt opengesteld en waar boeren die willen stoppen, vrijwillig op kunnen intekenen. Minder vee Daarnaast wordt gedacht over strengere regels voor boeren, die minder dieren per hectare zouden mogen houden. De bedoeling van het hele pakket is dat er minder vee (en dus minder mest) komt en dat de waterkwaliteit daardoor verbetert. Bijkomend voordeel is dat de stikstofuitstoot omlaag zal gaan. Er wordt nog volop gewerkt aan de plannen. Een van de vragen die nog op tafel ligt, is of de 'beëindigingsregeling' volgens de Brusselse regels als 'verkapte staatssteun' kan worden gezien. Als het voorstel af is, gaat er een brief naar de Tweede Kamer, die zich er dan over moet buigen. Er zijn al verschillende stoppersregelingen voor boeren (geweest), maar dat zijn tijdelijke regelingen in verband met de stikstofuitstoot. Er loopt nu nog een regeling voor piekbelasters in de buurt van kwetsbare natuurgebieden. De nieuwe regeling is breder, voor de hele sector.

We gaan naar Frankrijk! #melkvanhetnoorden

Morgen ga ik samen [@MTSTAMMINGA] en een bus vol vooral Friese melkveehouders naar Frankrijk, we gaan het mooie weer tegemoet! https://www.youtube.com/watch?v=FRU3l6jHNhg Bedrijven die onder andere op het programma staan: – Familie Meilink in Croisilles. Boert ruim 30 jaar in Frankrijk. Melkt nu ruim 170 koeien in een recent verbouwde melkveestal met drie melkrobots. Droogt jaarlijks 450 hectare gras tot hooi met de warmte van de biogasvergister. – Jan Zuurbier kwam in 1995 naar Bretagne om in maatschap met zijn twee oudere broers te boeren. Inmiddels runt hij sinds 2009 met zijn vrouw Anne Cecile een biologisch bedrijf met 115 hectare en 100 koeien die 210 dagen per jaar weidegang krijgen. – Familie Brode woont sinds 2022 in Chapelle- Janson. Ze runnen een bedrijf met 100 hectare grond, 120 Holsteiners en 50.000 vleeskippen. – Koen op ’t Roodt runt in het Vlaamse Olen een melkveebedrijf met hoogwaardig fokvee die hoog scoren op exterieur en op melkproductie. Hij combineert het werk op het melkveebedrijf met het voorzitterschap van de Vlaamse afdeling van de EDF. – Familie DeJonkheere runt in het Vlaamse Elverdinge een gemengd bedrijf. Zij melken 160 koeien met drie melkrobots in een serrestal die sinds 2021 in gebruik is genomen. Doel is om de hoogproductieve veestapel iets uit te breiden naar 180 stuks totaal. Op het bedrijf worden ook zo’n 40 hectare aardappelen en 20 hectare wortelen geteeld. En circa 650 vleesvarkens gehouden. - Bezoek aan de D-Day stranden van Normandië staat onder andere ook op het programma. Ik verzamel alle foto's en video's in deze map: https://myalbum.com/album/HeZi8K8v73d9/

Renure mag eindelijk, nieuwe LTO-baas nog niet tevreden

Het was al jaren de duivelstoer van VVD-er Jan Huitema in het Europees Parlement: Renure, mest van kunstmest. Maar het lukte na uiteindelijke steun in de afgelopen maanden van premier Rutte: de EU laat Renure toe. Boeren in Nederland kunnen ermee ontsnappen aan het strenge mestbeleid, schrijft het Financieele Dagblad. Minister Piet Adema toont zich blij omdat de koeienmest nu als gerecycelde stikstofkunstmest op het land kan worden gebracht. Zo kunnen ze toch meer mest kwijt dan eigenlijk mag van de EU. In vakblad Boerderij laat de kersverse nogal behoudende LTO-voorzitter Ger Koopmans zich meteen hard horen: is het wel genoeg om onder het geldende mestbeleid uit te komen? Als de Europese Commissie straks strikte gebruikseisen stelt hebben boeren straks een dooie mus. Koopmans zegt: “Het is goed dat minister-president Mark Rutte en minister Adema zich de voorbije maanden in Brussel hard hebben gemaakt voor de toelating van Renure. Maar we moeten de voorstellen van de Europese Commissie afwachten om te kunnen beoordelen of deze stap zoden aan de dijk zet. De randvoorwaarden, uitwerking en ingangstermijn van deze voorstellen bepalen of hier echt sprake is van een oplossing die de Nederlandse landbouw verder brengt.” “We zijn heel blij dat de Europese Commissie werk maakt van Renure als kunstmestvervanger”, zegt ook Manon Jansen, secretaris meststoffendistributie bij Cumela, “We moeten nog wachten op de uitwerking om aan te kunnen geven of het de druk van de mestmarkt kan halen.” Naar in de wandelgangen wordt gefluisterd is Huitema uitgenodigd voor de baan van voorzitter van LTO Nederland, maar voelde hij daar niet voor. Hij zou het een te moeilijk vooruit te krijgen club vinden.

Hoe oa Zuivelnl bijdraagt aan krimp 1000den melkveebedrijven

Gisteren kwam middels een kamerbrief het langverwachte onderzoek naar buiten over de werking emissie arme huisvesting. Dit gaat grote gevolgen hebben voor vele bedrijven. Ik had nog een belofte in te lossen van gisteren. https://www.prikkebord.nl/topic/310573/#p2150880 Onder invloed van wetgeving is de sector al jaren bezig met emissie reductie via huisvesting. Industrie investeerde in technieken om aan die behoefte te voldoen. Er werd een idee bedacht, op basis van een berekende emissie per dierplaats werd er een proefstalstatus bij ministerie van I en W aangevraagd. I en W had een protocol op gesteld hoe stalsystemen een definitieve status konden krijgen. Middels een protocol moest de industrie metingen laten uitvoeren. I en W verantwoordelijk voor het protocol en de definitieve registratie maar niet voor de metingen. Meten van ammoniak in een open rundveestal is bijna ondoenlijk. Invloeden van buitenaf beïnvloeden de resultaten. Om een voorbeeld te geven, de gangbare emissie factor is ontstaan op het voormalige IMAG in Duiven. 15 droge koeien werden gehouden in een gasdichte bunker waarbij alle input en output gemeten werd. Dus meten in een open stal is nogal een issue. De definitieve erkenning met de meetresultaten werden opgenomen in de RAV lijst. Zonder een waarde oordeel er aan te vellen, zien we dat industrie systemen gingen produceren op basis van licentie en de licenties onder gebracht werden bij lege BV's Van begin af aan was er twijfel over de behaalde reductie. Een CDM rapport uit 2021 wakkerde dat aan. Vooral in de pluimvee en varkenshouderij werd op basis van een mineralen balans een enorm stikstofgat geconstateerd. Tegelijkertijd deed het CBS een niet wetenschappelijke data studie op basis van de verhouding N en P in mestmonster van diverse stalsystemen. Deze laatste twee onderzoeken worden veel in rechtszaken de door de MOB aangehaald om nieuwe projecten met emissie arme technieken onderuit te halen. WUR wilde in 2021/2022 de data studie van CBS valideren. Zij deden een data verzoek bij het bestuur van Zuivelnl om de KLW data base te gebruiken. Het benoemde bestuur van Zuivelnl (die geen verantwoording schuldig is aan de melkveehouders) besloot de database van de KLW te delen. Het resultaat had ik in concept in april hier al geplaatst en de minister gisteren middels de kamerbrief. Conclusie, de N/P methode is valide en de resultaten hebben inmiddels een wetenschappelijke significantie. De minister zegt nu dat dit geen gevolgen heeft voor bestaande stallen. Dat is onzin. Elke (onherroepelijke) vergunning waar de emissie arme huisvesting in opgenomen is, is vogelvrij en kan door de MOB met succes aangevochten worden op basis van een arrest nov 22. Directe gevolgen: Bedrijven die een nieuwe vergunning (moeten, IOV NB) aanvragen hebben direct problemen met hun al bestaande emissie arme huisvesting. Indirectie gevolgen: Onherroepelijke vergunningen met emissie arme huisvesting vogelvrij. En met de wetenschap van licenties in lege BV's en de grote risico's voor vergunningen had het benoemde bestuur zonder toestemming van de boer nooit deze data mogen delen!!!!! En zo kom ik bij mijn stelling: Zuivelnl en MOB hebben 1 ding gemeen, de ene onbedoeld, de ander bewust, maar ze dragen beide bij aan forse krimp in de melkveehouderij. En waar zit de verantwoordelijkheid in dit debacle? Procotolhouder I en W? Licentiehouders met lege BV's? Domme bestuurders? Misschien is het wat voor het benoemde bestuur van Zuivelnl om hun geweten schoon te poetsen en dat ze een bodemprocedure starten door de schade van de disproportionele last te verhalen...........

LTO Ledenbrief Landbouwakkoord

Beste leden, Vòòr Hemelvaartsdag had er een concept-landbouwakkoord moeten liggen. Maar tijdens de laatste hoofdtafel, vorige week woensdag 17 mei, constateerden we dat de teksten zoals die op tafel lagen opnieuw onvoldoende waren. Wat volgde was een 24-uurs vergadermarathon waarbij zelfs minister-president Mark Rutte in de loop van de nacht aanschoof. Het laat zien hoeveel belang het kabinet eraan hecht om met agrarische partijen tot een landbouwakkoord te komen. Tegelijkertijd zaten de onderhandelingen inhoudelijk muurvast. Thema’s Wat LTO betreft zijn er vier onderwerpen waarop nog forse stappen moeten worden gezet: - Financiering van landschapsdiensten. LTO vindt het van belang dat landschapsdiensten en agrarisch natuur- en landschapsbeheer (ANLb) wordt vastgelegd in langjarige contracten (met een looptijd tot 18 jaar), waarbij de financiering ook langjarig verzekerd is. - Bescherming van boeren die door willen gaan. - Mest en grondgebondenheid. LTO is voorstander van beleid dat kijkt naar bedrijfsspecifieke emissies. Die kunnen worden gemeten en daarop kunnen boeren sturen. Wat ons betreft moet dit worden uitgewerkt in een ‘afrekenbare stoffenbalans’: laat boeren en tuinders weten welke doelen ze moeten bereiken en geef hen ruimte om daar zelf invulling aan te geven. Dit thema is aan de onderhandelingstafel nog volop in beweging. Het kabinet kijkt helaas naar de introductie van nieuwe, sturende middelvoorschriften als GVE- en graslandnormen. Wij vinden dat het kabinet volledig op het verkeerde spoor zit met die norm. - Het proces rondom de PAS-melders en interimmers. Zoals bekend: voor LTO is het een harde randvoorwaarde dat PAS-melders en interimmers zicht hebben op legalisatie. Hoe verder Hoewel de voorstellen op deze thema’s nog niet voldoende zijn, heeft het kabinet ervoor gekozen om nu al een (eerste) doorrekening uit te laten voeren door o.a. het Planbureau voor de Leefomgeving. Dit zal twee à drie weken in beslag nemen – en pas daarna komt de hoofdtafel weer bijeen. Wat LTO betreft moet dat dan ook echt de laatste sessie zijn. We hebben al tweemaal eerder afgesproken dat we ‘ja’ of ‘nee’ zouden zeggen tegen een concept-landbouwakkoord – driemaal is scheepsrecht. Tegelijkertijd zullen we ook de komende weken in gesprek blijven; met andere agrarische organisaties, met het ministerie van LNV en ook intern met onze eigen sectoren en vakgroepen. Voor dit moment is het kabinet aan zet. Om tot een conceptakkoord te komen dat we daadwerkelijk aan onze leden voor kunnen leggen, moeten nog forse stappen gezet worden. Als wij van mening zijn dat het akkoord onvoldoende is, zullen we het niet aan u voorleggen. We hopen dat het kabinet deze handschoen oppakt en bouwt aan een akkoord dat boeren en tuinders werkelijk perspectief biedt, en zo bijdraagt aan het herstel van vertrouwen. Met vriendelijke groet, Sjaak van der Tak Voorzitter LTO

Overleg over landbouwakkoord onder hoogspanning, Rutte in de nacht aangeschoven

Betrokken organisaties hebben in Den Haag urenlang onderhandeld over het akkoord. Op een landgoed aan de rand van Den Haag wordt door partijen nog altijd gesproken over een landbouwakkoord. Rond 01.00 uur schoof ook premier Rutte aan. Een betrokkene zegt tegen de NOS dat hij erbij is gekomen in een ultieme poging om tot een akkoord te komen. Aan tafel zitten ook nog landbouworganisatie LTO en minister Adema. Anderen partijen zitten elders in het gebouw en wachten de uitkomst af. Het overleg is al uren gaande. Hoe het er precies voor staat, blijft onduidelijk. Zowel LTO als de minister sprak vorige maand over het belang om er medio mei uit te komen. Volgens bronnen rondom de onderhandelingen is er duidelijkheid over de beperkingen en verplichtingen die boeren zullen worden opgelegd, maar is minder helder hoe het verdienmodel voor boeren er dan uit moet zien. Daarnaast zou er nog discussie zijn over het eventueel vastleggen van een maximumaantal koeien per weiland. Eerder lekte er al een nota van het ministerie van Landbouw, waarin staat dat de minister verwacht zo'n 6,7 miljard euro nodig te hebben om de maatregelen uit het landbouwakkoord uit te voeren. Of het kabinet zo'n bedrag wil betalen en hoe dat geld dan verdeeld wordt, is nog niet duidelijk. Andere maatregelen die naast het maximum aantal koeien besproken worden, zo blijkt uit het document, zijn technische maatregelen zoals emissiearme stallen, het aanpassen van veevoer, minder gewasbeschermingsmiddelen, meer mestverwerking en emissiearm uitrijden van mest en maatregelen zoals het verhogen van het waterpeil en duurzaam bodembeheer. Ook is er nog discussie over de productierechten van boerderijen die ermee stoppen. Zo is het de vraag of het recht om dieren te houden in dat geval kan worden overgedragen op iemand anders dan directe familieleden.

Waarom het landbouwakkoord zo belangrijk is

Volgende week moet het er dan liggen: het landbouwakkoord. Maar het is de vraag of de boerensector het wel ziet zitten. Als die het niet wil, gaat het feest niet door. Dat zou een grote tegenvaller zijn voor het kabinet. Het gaat al bijna vier jaar over stikstof. Door een uitspraak van de Raad van State – de hoogste bestuursrechter van ons land – mag er geen extra stikstof meer in de natuur komen. En dus moet de stikstofuitstoot worden teruggedrongen. Daarbij wordt gekeken naar boeren. Sinds kort heeft minister Van der Wal de mogelijkheid om boeren die veel uitstoten en willen stoppen op te kopen. Opkopen, verplaatsen, minder dieren per boer. Het zijn allemaal ingrepen om de stikstofcrisis aan pakken. Maar boeren hebben grote zorgen om hun toekomst. Het ontbreekt aan perspectief. Cruciaal voor draagvlak Om de boerensector duidelijkheid te geven wordt er sinds eind vorig jaar gewerkt aan een landbouwakkoord. Dat idee komt uit de koker van Johan Remkes die vorige zomer de breuk tussen de politiek en boze boeren moest zien te lijmen. Dat akkoord is cruciaal om draagvlak te creëren onder boeren. Maar het rommelt. Boerenorganisatie Agractie - onder leiding van schapenhouder Bart Kemp uit Ede - stapte twee maanden geleden uit de gesprekken vanwege discussies over de grond. Het gaat om zogenoemde landschapsgrond, een tussenvorm tussen landbouw en natuur. Op die grond mag een boer blijven boeren, maar wel met meer regels. Om het verlies aan inkomen door die regels te compenseren, krijgt een boer een vergoeding, bijvoorbeeld voor het beheren van de natuur. Maar dat plan stuit op verzet bij de agrarische sector. Die wil dat ‘grootschalige grond met beperkingen’ van tafel gaat. LTO wil wijzigingen in akkoord De gesprekken over het akkoord verliepen moeizaam en belangenorganisatie LTO wees een conceptversie van het akkoord deze week van de hand. Het biedt onvoldoende perspectief om het überhaupt aan de leden voor te leggen. Er moeten volgens LTO forse verbeteringen worden aangepast. Woensdag is de deadline, dan moet er een akkoord liggen. Als dat akkoord voor de boeren onvoldoende perspectief biedt, klapt het. Dat kan zorgen voor flinke vertraging in de stikstofaanpak en wordt het nog moeilijker om draagvlak te vinden voor stikstofmaatregelen. Bron ANP

Onderzoekers: álle dure nieuwe stallen met tovervloeren doen niet wat ze beloven

Technische apparatuur in de veehouderij om de stikstofuitstoot te verminderen werkt minder goed dan eerder werd gedacht. Dat staat volgens NRC en de Gelderlander in de conceptversie van een nog niet gepubliceerd onderzoek van de Wageningen Universiteit. Duizenden agrarische bedrijven stoten daardoor meer stikstof uit dan toegestaan. Een woordvoerder van de Wageningen Universiteit zegt in een reactie dat de onderzoekers betreuren dat er een conceptversie in omloop is en wil verder niet inhoudelijk reageren. "We zouden graag op de inhoud willen ingaan, maar dat kan niet. Het is een conceptversie en het kan nog wel even duren voordat het af is, zorgvuldigheid is erg belangrijk." Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. De uitkomsten ervan zijn pijnlijk voor het kabinet en de agrarische sector, schrijft NRC. Technische maatregelen zijn in de ogen van landbouworganisaties als LTO de oplossing voor de stikstofproblemen. Door deze apparatuur te gebruiken zou gedwongen krimp van de veestapel niet nodig zijn. Om de de stikstofuitstoot te reduceren is onder meer ingezet op het gebruik van dit soort innovaties en apparatuur. Het kabinet heeft er 1,2 miljard euro voor gereserveerd. Vooral de zogenoemde emissiearme stalvloeren van melkveehouders zouden teleurstellen. In die vloeren wordt mest snel gescheiden van de urine, maar er is geen bewijs dat die nieuwe techniek beter werkt dan veel oudere apparatuur. Bij pluimveehouders en varkensboeren verlagen de apparaten de uitstoot een kwart tot de helft minder dan wordt geclaimd, zeggen de onderzoekers volgens NRC.

Ongehoord Nieuws #101: Boeren in onzekerheid & omstreden klimaatrapport

Om juridische belemmeringen weg te nemen voor woningbouw en voor de aanleg van nieuwe wegen, wil de regering met de agrarische sector afspraken maken over de stikstofuitstoot. Dit wil de minister van Landbouw, Piet Adema, vastleggen in het zogenoemde ‘Landbouwakkoord’. Deze overeenstemming zou afgelopen maart al gesloten moeten zijn, maar door onenigheid heeft het vertraging opgelopen. Zo stapten belangenorganisatie Agractie eind maart en de Nederlandse Melkveehouder Vakbond eind april uit de onderhandelingen. Toch hopen de overgebleven partijen aan de hoofdtafel, zoals LTO, dat het Landbouwakkoord de komende dagen getekend kan worden. Wat gaat er de komende tijd gebeuren met de boeren? Het Intergovernmental Panel on Climate Change, Het IPCC, werd in 1988 opgericht door de Wereld Meteorologische Organisatie en Milieuprogramma van de Verenigde Naties. In maart 2023 publiceerde het IPCC haar zesde rapport waarin werd opgeroepen om meer actie te ondernemen om de door mensen veroorzaakte klimaatverandering een halt toe te roepen. Onder redactie van stichting Clintel schreven een tiental wetenschappers een kritische tegenanalyse op dit klimaatalarmisme in het boek ‘ The Frozen Climate Views of the IPCC’ Kijk hier naar deze uitzending: https://ongehoordnederland.tv/2023/05/09/tv-programmas/ongehoord-nieuws-101-boeren-in-onzekerheid-omstreden-klimaatrapport/

LTO: ‘De Groot (D66) moet uitspraak terugnemen’

LTO is verbolgen over de uitspraken van D66-Tweede Kamerlid Tjeerd de Groot in de Telegraaf van vandaag waarin hij met betrekking tot het Landbouwakkoord stelt dat de handtekening van LTO ‘niets’ waard is. Dat is opnieuw een respectloze uitspraak van de landbouwwoordvoerder van de tweede coalitiepartij van Nederland. LTO eist dat deze uitspraken worden teruggenomen. Het is onwerkelijk om met een kabinet te onderhandelen over herstel van vertrouwen en een wenkend toekomstperspectief als één van de coalitiepartijen zich op deze manier uitlaat. De uitspraken van De Groot zijn wat LTO betreft extra opvallend omdat D66 vóór een eerdere motie om tot een Landbouwakkoord te komen heeft gestemd. Bovendien is de partij onderdeel van het kabinet-Rutte IV dat vorig jaar de aanbevelingen van Johan Remkes onomwonden heeft overgenomen. Aanbevelingen die als essentie hebben: werken aan het herstellen van vertrouwen, verbeteren van het gesprek tussen overheid en de agrarische sector, en het schetsen van een wenkend toekomstperspectief. Het (proberen te) komen tot een Landbouwakkoord is daarbij een essentieel middel en is door het kabinet stevig opgepakt. Dat vervolgens op deze manier over een van de onderhandelende partijen in dat akkoord wordt gesproken, is ronduit ongepast. LTO-voorzitter Sjaak van der Tak: “Veel mensen werken op dit moment keihard om te komen tot een akkoord dat stappen zet in het herstellen van vertrouwen én een wenkend perspectief moet bieden voor boeren en tuinders. Of dat gaat lukken is zoals bekend lastig; op de inhoud schuurt het en dat hoort ook zo in een volwassen proces. Maar als een coalitiepartij zich niet meer op de inhoud maar op een van de deelnemers van het akkoord stort, dan kan ik dat niet anders dan ernstig noemen. Het schaadt het aanzien van de politiek. Deze onnodig polariserende en grievende uitspraken moeten van tafel worden genomen door D66, door Kamerlid Tjeerd de Groot.”

Jawis


Topics
0
Reacties
0
Volgers

Over mij

Leeftijd: onbekend
Laatst online: 4u geleden

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering