We gaan naar Frankrijk! #melkvanhetnoorden

Morgen ga ik samen [@MTSTAMMINGA] en een bus vol vooral Friese melkveehouders naar Frankrijk, we gaan het mooie weer tegemoet! https://www.youtube.com/watch?v=FRU3l6jHNhg Bedrijven die onder andere op het programma staan: – Familie Meilink in Croisilles. Boert ruim 30 jaar in Frankrijk. Melkt nu ruim 170 koeien in een recent verbouwde melkveestal met drie melkrobots. Droogt jaarlijks 450 hectare gras tot hooi met de warmte van de biogasvergister. – Jan Zuurbier kwam in 1995 naar Bretagne om in maatschap met zijn twee oudere broers te boeren. Inmiddels runt hij sinds 2009 met zijn vrouw Anne Cecile een biologisch bedrijf met 115 hectare en 100 koeien die 210 dagen per jaar weidegang krijgen. – Familie Brode woont sinds 2022 in Chapelle- Janson. Ze runnen een bedrijf met 100 hectare grond, 120 Holsteiners en 50.000 vleeskippen. – Koen op ’t Roodt runt in het Vlaamse Olen een melkveebedrijf met hoogwaardig fokvee die hoog scoren op exterieur en op melkproductie. Hij combineert het werk op het melkveebedrijf met het voorzitterschap van de Vlaamse afdeling van de EDF. – Familie DeJonkheere runt in het Vlaamse Elverdinge een gemengd bedrijf. Zij melken 160 koeien met drie melkrobots in een serrestal die sinds 2021 in gebruik is genomen. Doel is om de hoogproductieve veestapel iets uit te breiden naar 180 stuks totaal. Op het bedrijf worden ook zo’n 40 hectare aardappelen en 20 hectare wortelen geteeld. En circa 650 vleesvarkens gehouden. - Bezoek aan de D-Day stranden van Normandië staat onder andere ook op het programma. Ik verzamel alle foto's en video's in deze map: https://myalbum.com/album/HeZi8K8v73d9/

Provincies krijgen uitstel om handhavend op te treden tegen PAS-melders

Vandaag heeft de Raad van State uitspraak gedaan in drie individuele rechtszaken over handhaving door provincies bij PAS-melders. In de rechtszaken werden de provincies Utrecht en Overijssel verplicht om handhavend op te treden tegen de activiteiten van de bedrijven, omdat zij hiervoor geen geldige natuurvergunning bezitten. De situatie van PAS-melders, die buiten hun schuld om zonder geldige vergunning zitten, werd tot nu toe gedoogd. Provincies hebben nu tot medio 2025 ruimte gekregen om af te zien van handhaving tegen activiteiten van PAS-melders, als ze dat voldoende kunnen motiveren. In deze drie casussen moeten provincies binnen 16 weken een nieuw besluit nemen. LTO blijft aandringen bij het Rijk en de provincies om de uitvoering van het legalisatieprogramma voor PAS-melders met grote spoed op te pakken. “Provincies kunnen weliswaar afzien van handhaving tot medio 2025, maar helaas is daarmee de onzekerheid voor deze bedrijven, en de rest van de PAS-melders, nog steeds niet weggenomen. De overheid moet zich daarom op alle mogelijke manieren inspannen om deze bedrijven zo snel mogelijk zicht op legalisatie te geven. Daar is de overheid bovendien wettelijk toe verplicht.”, zegt Bert Zandman, portefeuillehouder Platteland en Omgeving bij LTO Nederland. “Recente jurisprudentie en het voorstel van LTO om de KDW uit de wet te halen, bieden handvatten om hiermee aan de slag te gaan. LTO gaat er vanuit dat de overheid het uitvoeren van het legalisatieprogramma met grote spoed en zorgvuldigheid oppakt.”, vervolgt Zandman. Achtergrond Al sinds de stikstofuitspraak door de Raad van State in 2019 zitten PAS-melders, bedrijven die onder het Programma Aanpak Stikstof (PAS) met een melding vrijgesteld waren van de vergunningsplicht, zonder geldige vergunning. De Rijksoverheid en de provincies hebben zich via de Wet natuurbescherming gecommitteerd om via een ‘legalisatieprogramma’ zorg te dragen voor het legaliseren van de meldingen. Dat moet gebeuren vóór 1 maart 2025. Tot nu toe is het legalisatieprogramma geen succes en zijn slechts enkele bedrijven gelegaliseerd. LTO blijft benadrukken dat het legaliseren van PAS-melders met de hoogste prioriteit moet worden geregeld, en verzet zich tegen het indienen van handhavingsverzoeken tegen PAS-melders. Dat activistische organisaties beleid aan de kaak willen stellen over de rug van boerengezinnen, die buiten hun schuld om in deze situatie zitten, is zeer kwalijk.

Verreiker aankoop, waar let ik op?

Ik heb mijn plan om een nieuwe tractor te kopen laten varen, we gaan een verreiker kopen. Maar wat neem ik? Minimaal een ton of 3 heffen, grote (24 "'') wielen, met een pelikaanbak en palletvorken, budget €60000,-. Ik ben van de week wezen kijken bij een Bobcat 3870, met 3700uur, die leek me wel wat, mooi droog zonder lekages en rare geluidjes, maar het is eigenlijk de eerste verreiker die ik nader bestudeerd heb. Verder wel eens iets voorbij zien rijden maar dat was het dan. Maar waar let ik dan op, speling links of rechts, maar hoe zie ik dat, en wat is veel of juist weinig? Maandag ga ik naar een massey-ferguson ik weet het type zo niet maar vergelijkbaar met de bobcat. Misschien wel de zelfde omdat ze uit de zelfde fabriek komen alleen een ander kleurtje en stickers. Maar heb van mensen uit de omgeving begrepen dat ondanks zijn lage urenstand hij een zwaar leven heeft gehad, en dus beter die kon laten staan. Ik heb ook nog offertes liggen van Kramer en Claas die ook uit de zelfde fabriek komen, maar wel een andere dan bobcat en massey. Probleem is echter dat ze boven het budget gaan, hoewel het wel nette machines zijn met 2500 tot 3000 uur. maar deze machines heb ik nog niet live gezien. Andere voorstellen zijn ook welkom, schiet maar. ps: ik woon in Frankrijk, nederlandse machines gaan presenteren heeft niet zoveel zin, hier invoeren heeft nogal wat haken en ogen.

Extra koe kost € 1 per dag

KOSTEN EXTRA KOE Wat zijn de kosten voor die ene koe die u niet van uw eigen gras kunt voeren en waarvan u de mest niet kwijt kunt? En welke redenen zijn er om die koe toch niet te verkopen? Die vraag onderzochten de leden van onze economische studiegroep uit Alblasserwaard met Sjon de Leeuw. MINDER MEST KWIJT OP EIGEN LAND Door de afbouw van de derogatie en de invoer van de bufferstroken kunt u minder dierlijke mest kwijt op het land, maar de koeien maken er niet minder door! Veel melkveehouders moeten dus sinds dit jaar mest afvoeren. Dit jaar was afvoeren volgens de leden van de studiegroep nog geen probleem, maar volgend jaar komen er natuurlijk nog boeren de markt op met mest. Tabel kosten extra koeKOE VERKOPEN OF NIET? Om een goede afweging te maken om die ene koe wel of niet in de stal te houden waarvan de mest volledig moet worden afgevoerd en die niet van eigen land te voeren is, hebben ze in de studiegroep een berekening gemaakt. Is het nog rendabel om deze koe te houden? De leden rekenden met een melkprijs van 42,5 cent per kg melk en € 22,50 per kuub mest afvoerkosten. In de berekening werden gemiddelde opbrengst en veekosten zoals gezondheidszorg meegenomen (zie ook de tabel, klik voor een vergroting). Met deze melkprijs en mestafzetkosten kwamen ze tot de conclusie dat deze koe € 366 per jaar kost, een euro per dag dus. De melkveehouders schrokken niet van deze kosten. “We weten van de kosten, maar als de melkprijs omhoog gaat kun je toch weer aan deze koe verdienen”, zeggen ze. Daarnaast willen veel veehouders hun dieren houden vanwege de stikstofrechten. MEST AFVOEREN IN KOMENDE JAREN De afvoerkosten van mest gaan de komende jaren waarschijnlijk stijgen, omdat er meer steeds meer boeren op de markt komen. Deze berekening kan er over een jaar anders uitzien. Bent u ook benieuwd hoeveel de extra koe bij u kost? Maak onderstaande rekensom dan eens voor uw eigen bedrijf. Bij vragen kunt u contact opnemen met Sjon de Leeuw.

Stikstofclaim deelt eerste tik uit aan Greenpeace en Staat in stikstofzaak

27 december 2023. De rechtbank heeft Stikstofclaim vandaag in het gelijk gesteld. Stikstofclaim verzocht de rechtbank om te mogen toetreden tot de stikstofzaak van Greenpeace als belanghebbende. Greenpeace en de Staat der Nederlanden waren hier fel op tegen, en trokken alles uit de kast om een toetreding te verhinderen. De rechter schoof de bezwaren van Greenpeace en de Staat terzijde, en besliste dat Stikstofclaim wordt toegelaten tot deze zaak. Nu moet de rechter óók de belangen van de aangeslotenen van Stikstofclaim meewegen. Greenpeace wil via de rechter afdwingen dat de Staat grote haast maakt met haar stikstofaanpak. Niet in 2035 moeten de kritische depositiewaarden in veel natuurgebieden worden gehaald, zoals de wet nu stelt, maar al in 2025. Dit is een van de vorderingen van Greenpeace. Greenpeace en de Staat der Nederlanden wilden samen de ‘degens kruisen’ in de rechtbank. Echter, daar heeft Stikstofclaim een stokje voor weten te steken. Greenpeace wilde het voorbeeld van klimaatactiegroep Urgenda volgen. Urgenda stapte naar de rechter en dwong de Staat tot strenger klimaatbeleid. Greenpeace hoopte hetzelfde kunstje te flikken voor het stikstofbeleid. Maar rekende even niet op Stikstofclaim. Stikstofclaim volgt veel stikstofrechtszaken en ervaart dat de landsadvocaat, die de Staat verdedigt, geregeld veel weggeeft in rechtszaken tegen NGO’s. Hetzelfde dreigde te gebeuren in de stikstof-rechtszaak van Greenpeace. “Je mag er in zo’n zaak niet op vertrouwen dat de Staat de belangen van de boeren verdedigt”, aldus Stikstofclaim. Greenpeace en de Staat zetten alles in het werk om te verhinderen dat Stikstofclaim zou worden toegelaten tot hun gerechtelijke procedure. Vandaag kwam de rechter met een uitspraak, die ging niet mee met de argumenten van beiden. Maar besliste dat Stikstofclaim wordt toegelaten. De rechter verklaarde Stikstofclaim ontvankelijk. Stikstofclaim komt op voor de belangen van de aangeslotenen. De rechtbank oordeelde tevens dat Stikstofclaim voldoende achterban vertegenwoordigt om te mogen opkomen voor de boeren die worden getroffen door de extra stikstofmaatregelen die Greenpeace vordert. Het bestuur van Stikstofclaim is blij met de uitspraak van de rechter. De rechter wordt nu gedwongen ook de belangen van de boeren mee te wegen. En niet uitsluitend de belangen van Greenpeace en de Staat. De rechtszaak zal in het voorjaar van 2024 aanvangen. Naar verwachting zal deze zaak één of enkele jaren in beslag nemen. [i]Steun Stikstofclaim financieel in de zaak tegen Greenpeace U kunt ons helpen om Greenpeace en de Staat juridisch aan te pakken. Doe een vrijwillige financiële donatie aan Stikstofclaim en help ons de strijd voort te zetten. Als richtbedrag kunt u denken aan bijvoorbeeld € 150. Maak uw donatie over op rekeningnummer NL64ABNA 0863 5259 03 t.n.v. Stichting Stikstofclaim. [/i]

Onderzoek rechtszaak Leerdammer: eerste resultaat

Onderzoek rechtszaak Leerdammer: eerste resultaat Een half jaar geleden hebben wij aandacht besteed aan de Leerdammer rechtszaak over de melkprijs in de jaren 2010-2015. Samengevat: de hoge raad heeft de 313 Leerdammer boeren geen gelijk gegeven, de uitspraak van de hoge raad geldt niet voor de 165 boeren die later zijn aangesloten, en volgens veel Leerdammer boeren heeft Leerdammer gelogen in de rechtszaak. Twee rechten studenten zijn in september een onderzoek begonnen om te kijken of kan worden bewezen dat Leerdammer heeft gelogen in de rechtszaak en, belangrijker nog, of het zin heeft voor de groep van 165 om verder te gaan met de rechtszaak. Het onderzoek is bijna afgerond. Vandaag laten wij een eerste resultaat zien. Het melkprijsbeleid 2010-2015, een korte uitleg In de jaren 2010-2015 bestond het melkprijsbeleid van Leerdammer uit 2 onderdelen. Eerst moest de referentieprijs worden bepaald: het gewogen gemiddelde van de melkprijzen van Friesland Campina, DOC, Vreugdenhil en CONO. Vervolgens mocht Leerdammer hiervan afwijken als marktontwikkelingen daar een rechtvaardiging voor gaven. De eerste leugen van Leerdammer In 2014 was de melkprijs van Leerdammer ruim 2 cent lager dan de referentieprijs. Volgens Leerdammer waren er drie redenen voor deze grote afwijking. Een van de redenen was dat Friesland Campina in 2014 een voordeel had van 131 miljoen euro door een wijziging in de pensioenregels. Hierdoor kon Friesland Campina de melkprijs met ongeveer 0,70 cent verhogen. Omdat Friesland Campina voor 83% meetelde in de referentieprijs leidde dit tot een verhoging van de referentieprijs van ongeveer 0,60 cent. En omdat Leerdammer deze meevaller niet had vond Leerdammer dat een geldige reden om van de referentieprijs af te wijken. Volgens de studenten liegt Leerdammer op dit punt. Ook Leerdammer heeft in 2014 namelijk een voordeel heeft gehad door de wijziging in de pensioenregels, een voordeel van 5,7 miljoen euro. Dit blijkt uit het jaarverslag van Fromageries Bel, de eigenaar van Leerdammer in 2014 (zie afbeelding*). Omgerekend naar hoeveelheid verwerkte melk (750 miljoen liter) is dit 0,75 cent. Conclusie Leerdammer heeft in dezelfde mate als Friesland Campina geprofiteerd van de wijziging van de pensioenregels. Het zal duidelijk zijn dat deze reden dan niet kan worden opgevoerd om van de referentieprijs af te wijken. Leerdammer is er kennelijk vanuit gegaan dat de boeren hier nooit achter zouden komen en heeft hier dus welbewust in de rechtszaak over gelogen. *Vertaling van de geel gemarkeerde tekst in de afbeelding: “een verandering in het pensioen plan in Nederland resulteerde in een creditering van € 5,7 miljoen” (opbrengsten komen terecht op de creditzijde van de verlies en winst rekening)

Flevoland - LTO geschokt: 'Defensieplannen zijn klap voor agrarische sector'

Land- en tuinbouworganisatie LTO zegt compleet verrast te zijn over allerlei plannen van Defensie voor Flevoland. Deze week kwam naar voren dat er naar verschillende locaties wordt gekeken voor een legerkazerne en Dronten en Noordoostpolder in beeld zijn voor de opslag van munitie. "Dit is een grote klap", zegt voorzitter Arnold Michielsen van LTO Flevoland over de bekendmakingen. Hij zegt niet te begrijpen waarom de landbouwgrond in Flevoland moet worden opgeofferd. Locaties kazerne Duidelijk was al dat in deze provincie drie locaties voor een nieuwe legerkazerne in beeld waren. Tot zaterdag was alleen de Spiekweg in Zeewolde bekend en 'een plek' in de gemeente Dronten. Nu is duidelijk dat ook de Zuidlob en Oosterwold in Zeewolde opties zijn. De locatie in Dronten is Biddinghuizen-Noord. Hoewel uitbreiding van de bestaande locaties in Ermelo en Stroe een mogelijkheid is, heeft Zeewolde de voorkeur. Verder zijn er ideeën voor een extra munitieopslag in Dronten of Biddinghuizen en een depot voor NAVO-schietvoorraad op de grens van Noordoostpolder en Friesland. Verstrekkende gevolgen LTO Flevoland wil een milieueffectrapportage én een landbouweffectrapportage. "Omdat het verstrekkende gevolgen heeft voor de agrarische sector. En is het nog interessant voor toeleveringsbedrijven om zich te vestingen in Flevoland?" Michielsen zegt dat in de plannen ook een tegenstrijdigheid zit. De meeste plekken liggen namelijk onder het Normaal Amsterdams Peil (NAP). Bij een overstroming of een dijkdoorbraak zouden Zeewolde en Dronten onder water lopen. "Men spreekt de voorkeur uit om niet in diepliggende polders deze activiteiten te ontplooien en dat is tegenstrijdig." Dit argument werd begin dit jaar weerlegd door de staatssecretaris. Die gaf aan dat de belangrijkste onderdelen opgehoogd kunnen worden. Ook is de kans op een overstroming klein, zei hij. Agrariërs in onzekerheid Toch daalt ook de bodem in Zuidelijk Flevoland, stelt Michielsen. Dan is het volgens hem beter om naar de hogere zandgronden te gaan. LTO laat weten sowieso altijd gepleit te hebben om kazernes uit te breiden op bestaande locaties. Daar is ook genoeg ruimte, zegt Michielsen. De munitieopslagen komen er nu bij en een nieuw kabinet moet een besluit nemen over de plannen, zegt de organisatie. Daardoor zitten agrariërs nog langer in onzekerheid, aldus de land- en tuinbouworganisatie.

Nieuwe reacties

Varkensboer die voor miljoenen is uitgekocht, wil op andere plek uitbreiden

Het varkensbedrijf van Sander en Niels de Rooij uit Heukelom werd september vorig jaar trots gepresenteerd als het eerste bedrijf in Brabant dat werd uitgekocht om stikstofuitstoot te verminderen. De gemeente Oisterwijk en de provincie betaalden de broers 2,5 miljoen euro, maar dan kregen ze wel een beroepsverbod. Nu blijkt dat ze in Oosteind bij Oosterhout een ander bedrijf willen uitbreiden. En waarschijnlijk mag dat nog ook. Jarenlang zaten de inwoners van Oisterwijk in de stank van varkenshouders Sander en Niels de Rooij. Een verlossing was het dan ook, toen het bedrijf eind vorig jaar eindelijk werd uitgekocht. 2,5 miljoen betaalden de provincie en de gemeente aan de broers. Sinds eind augustus zijn de dieren ook echt weg. Begin oktober kwam er bij de gemeente Oosterhout een verzoek binnen voor de uitbreiding van een ander bedrijf van De Rooij. Aan de Hoge Dijk 44 in Oosteind moet een tweede stal komen.BeroepsverbodAan de uitkoop in Heukelom is een beroepsverbod verbonden. Sander de Rooij was op papier de eigenaar van het bedrijf en dus geldt dat verbod alleen voor hem. Het bedrijf in Oosteind staat ook op zijn naam. Maar omdat dat bedrijf al bestond vóór de uitkoopregeling in Heukelom, geldt het beroepsverbod daar niet voor. De bestaande stal in Oosterhout is tamelijk omstreden. Daar heeft Sander de Rooij al sinds 2016 een natuurvergunning van de provincie voor het houden van 3320 varkens. Toen kon dat nog gewoon. In Oosterhout werd nauwlettend gekeken naar de komst van die dieren. Er waren grote zorgen over stankoverlast. De gemeente kon de aanvraag voor de stal niet weigeren omdat die aan alle regels voldeed. De Rooij gebruikte zijn vergunning niet helemaal. Hij vroeg een milieuvergunning aan voor één stal en zette daar 1620 varkens in. In de nieuw te bouwen stal wil hij nog eens 1700 varkens houden. Een verdubbeling van het aantal dieren dus, maar het mág volgens de vergunning.StikstofVolgens de provincie was de uitkoopregeling in Heukelom alleen gericht op het terugdringen van stikstof op kwetsbare natuur. In dit geval gaat het om de Kampina en de Oisterwijkse Vennen. De gemeente Oisterwijk betaalde 1,6 miljoen. De provincie droeg 900.000 euro bij. "Er is niet gesproken over andere ondernemingen van de familie", zegt een woordvoerder.Dat een ondernemer met 2,5 miljoen gemeenschapsgeld in zijn zak 'gewoon' kan uitbreiden in een andere gemeente schuurt, geeft de gemeente Oosterhout toe. "In Oosterhout willen we juist af van intensieve veehouderij. Uitbreiden is in de gemeente bijna niet mogelijk", laat een woordvoerder weten. "Dit is nog geen uitgemaakte zaak. De wethouder kijkt wat kan en moet." Latente ruimteDe provincie werkt aan een intrekkingsbeleid voor 'latente ruimte'. Dat is het verschil tussen het aantal dieren dat je op papier mag hebben en het aantal dat je feitelijk hebt. Tot 1990 verviel na drie jaar wettelijk het aantal dieren dat je mocht hebben, maar niet had. Tegenwoordig niet meer.Volgens de regels kan een gemeente nog wel die ongebruikte ruimte intrekken als de vergunning voor de bouw van de stal is afgegeven, maar er na drie jaar nog niks mee is gebeurd. "En dat is hier niet het geval", zegt de woordvoerder. "Hij vraagt nu pas de milieuvergunning aan voor de bouw van de tweede stal."Dus zolang dat intrekkingsbeleid van de provincie er nog niet is, kunnen veehouders alsnog meer dieren gaan houden. Precies wat de provincie niet wil. En daarmee heeft de gemeente Oosterhout een probleem. Want hoewel het gemeentebestuur geen nieuwe stal met extra dieren wil, mag het juridisch wel. "We moeten de aanvraag volgens de regels behandelen, dus dat zullen we ook doen."OOK DE MOEITE WAARD: Toen waren we nog blij dat deze boer was uitgekocht Stallen net op tijd leeg in Heukelom

Koeien boertje


Topics
0
Reacties
0
Volgers

Over mij

Woonplaats: Ijsseldelta
Leeftijd: 40jr
Laatst online: 1u geleden

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering