Het nieuwe stikstofplan van D66's eigen stikstof experts

 Stikstofprofessoren Han Lindeboom en Johan Sanders presenteerden woensdag hun plannen om de stikstofcrisis op te lossen, zonder de veestapel te moeten inkrimpen. Edwin Timmer, verslaggever klimaat en milieu, zag de plannen en legt uit. https://www.telegraaf.nl/video/1646997175/nieuw-stikstofplan-gepresenteerd-kabinet-met-rug-tegen-de-muur PDF 1 [url=https://d3ncyx4db87lab.cloudfront.net/05/21/422/aanzet_stikstofdiscsussie_en_oplossing_finale_versie_auteurs_notitie_1.pdf]'Hoe komen we uit de stikstofimpasse in Nederland?'[/url] PDF 2 [url=https://d3ncyx4db87lab.cloudfront.net/05/21/422/kritische_kanttekeningen_bij_aanpak_stikstofcrisis_en_handreikingen_voor_oplossingen_def.pdf]'Kritische kanttekeningen bij de Nederlandse aanpak van de stikstofcrisis en handreikingen voor oplossingen' [/url]  [b]Vier aanbevelingen:[/b] [list:o] [*]Corrigeer berekeningen RIVM-model, dat geeft stikstofruimte voor de korte termijn, [*]Lever maatwerk op de vierkante kilometer voor landbouw EN natuur, [*]Verander eiwitsamenstelling in voedsel voor dier EN mens. [*]Nederlandse boeren en kennis zijn keihard nodig om voldoende eiwit te produceren. [/list:o] [b]Twaalf bouwstenen voor oplossingen:[/b] [list:o] [*]Corrigeer de meetcorrectie in het RIVM-model, dat geeft landelijk 2,2% stikstofruimte. [*]De juridische aanpak is veel te complex en leidt onnodig tot ecologische problemen. [*]Om binnen planeetgrens stikstof te komen moeten we voedselketens slim aanpassen. [*]Kies voor een lokale en niet voor een landelijke aanpak. [*]Puntbronnen van stikstof hebben een acuut effect op de nabije omgeving. [*]Leer van een grote pinguïnkolonie met een heel hoge ammoniak uitstoot. [*]Houd rekening met de complexe chemische en ecologische stikstofcyclus. [*]Houd lokaal meer rekening met waterhuishouding, inrichting, begrazing en onderhoud. [*]Nederlandse natuur is door de mens samengesteld en vraagt lokaal om heldere keuzen. [*]De fundamentele uitdaging is ecologie en techniek trans-disciplinair te combineren. [*]Kijk ook naar gebieden in Nederland waar het wel goed gaat met de natuur. [*]Efficiënter gebruik landbouwgrondstoffen verlaagt uitstoot van NH3 aanzienlijk. [/list:o] [b]Algemene aanbeveling:[/b] Leg de recente voorstellen van Erisman & Strootman, van Natuurmonumenten, Natuur & Milieu, LTO Nederland, VNO-NCW, MKB-Nederland en Bouwend Nederland plus de hierboven genoemde bouwstenen naast elkaar en stel daaruit een optimale aanpak samen. Alleen middels een integrale en inclusieve aanpak kunnen we recht doen aan verschillende aspecten van de stikstofproblematiek, gezonde natuur, voldoende voedsel voor iedereen en een gevarieerd landschap.  

Kaart, acties, maar wat gaan we nu doen?

Column Rudie Freriks (57) - Melkveehouder in Luttenberg (OV) Het zijn heftige weken. Met de publicatie van de kaart van stikstofminister Christianne van der Wal lijkt het alsof de doos van Pandora is opengetrokken. Woede, frustratie en onmacht zoeken hun weg. Diverse acties met of zonder trekker. Ik zie veel terechte zorgen, veel onzekerheid, maar ook veel onnodige negativiteit. Uitroepen als ‘ze willen alle boeren weghebben’ klinken dramatisch, maar zijn gewoon niet waar. Dat de politiek een chaos heeft veroorzaakt met het stikstofbeleid is wel duidelijk. Ik zie dat er getracht wordt ruimte te creëren voor oplossingen. Die ruimte is er en er zijn kansen om met elkaar verder te komen. Dat gaat niet vanzelf en niet zonder pijn. De ruimte ligt bij de provincies. Di-verse provincies geven aan dat ze hun eigen koers willen volgen. Daar geeft politiek Den Haag ruimte voor. Wel met een stevige stikstofdoelstelling, maar niet met de dwingende opgaven van de kaart met reductiepercentages. Provincies moeten nu wel aan de bak. Samen met de boeren plannen maken. In Overijssel zijn in een aantal gebieden al flinke stappen gezet om de opgave in te vullen. Door in kaart te brengen hoe het gebied eruit ziet. Hoeveel boeren zitten er die door willen. Waar zitten bedrijven die binnen nu en vijf tot tien jaar stoppen. Welke van de locaties waar een stopper zit is geschikt voor de toekomst en dus voor verplaatsing van een boer die nu op de verkeerde plek zit. Dat soort zaken kunnen al in beeld gebracht worden. Daarnaast hebben we de eerste resultaten van Netwerk Praktijkbedrijven en kennis van Proeftuin Natura 2000. Er blijkt via management veel ammoniak te reduceren. 30 tot 50 procent reductie door rantsoenen aan te passen en beter om te gaan met mest. De toppers in de gangbare melkveehouderij melken goed, met een ruweiwitgehalte van 145 gram per kilo droge stof. Volgens mij zit het gemiddelde in Nederland boven de 160. Daar is een wereld te winnen en zijn voor de veevoerindustrie flinke stappen te zetten. De ministeries moeten deze resultaten erkennen en meenemen in hun beleid. Hierna komen pas technische oplossingen. Er kan veel, mits iedereen het wil en er ook de schouders onder wil zetten. Maar nu de provincies. Zeggen dat je de kaart verscheurt en je eigen koers gaat varen is één. Nu is het tijd voor stappen. Financiële steun voor de initiatieven die er links en rechts al zijn. Er zitten boeren te wachten op opkoop. Daar is nog geen beleid voor. Processen zijn te traag. De provincies moeten zich anders organiseren om dit te kunnen managen. We moeten aan de bak met z’n allen om perspectief te ontwikkelen. Anders blijven we actie voeren. Bron: Nieuwe Oogst

Aanwijzing uit satellietmetingen: Nederland zit mogelijk rond Kritische Depositiewaarden

https://www.msn.com/nl-nl/gezondheid/medisch/aanwijzing-uit-satellietmetingen-nederland-zit-mogelijk-rond-kritische-depositiewaarden-kdw/ar-AAYS7qV?ocid=msedgdhp&pc=U531&cvid=44ff41fab13c4540b72d3cb4f2b2681b Terwijl minister van Landbouw Henk Staghouwer (ChristenUnie) als 'broddelaar' uit de Kamerdebatten over stikstof tevoorschijn kwam omdat hij boeren onvoldoende economisch perspectief wist te bieden, komt minister Christianne van der Wal (VVD) voor Stikstof en Natuur er relatief ongeschonden vanaf. Haar strenge beleid jaagt zelfs boeren van Vlieland. Daar zijn helemaal geen boeren. Toch zou 'boerenstikstof' (ammoniak, NH3) het eiland overbemesten en daardoor de biodiversiteit aantasten. De coalitie schiet het beleid niet af, al zitten met name het CDA en de eigen VVD van de minister met samengeknepen billen in de Kamerbankjes. Een belangrijke basis onder dat beleid is de directe neerslag van ammoniak, een gas dat zich op het boerenerf hoofdzakelijk vormt door de vermenging door poep en pies van dieren in stallen. Die directe neerslag heet in vaktaal 'droge depositie'. Hoe groot die precies is, is wetenschappelijk te weinig bekend om er door de praktijk gevalideerde robuuste rekenmodellen op te kunnen baseren. In de Nederlandse strenge wetgeving is droge depositie niettemin een belangrijke rol gaan spelen. Zo'n 40% van de stikstofneerslag komt uit boerenstikstof volgens de berekeningen. Klopt dat? Nee, zegt Nico Gerrits. Hij gebruikt satellietdata om zijn punt te onderbouwen. Als hij gelijk heeft, kan Van der Wal haar beleid minder heet opdienen..........................

Gedeputeerde: "Rijk grijpt in als stikstofverlaging niet wordt gehaald"

Als onvoldoende boeren aan de oostrand van de Noordoostpolder meewerken aan de plannen om de stikstofuitstoot terug te brengen, zal het rijk ingrijpen. Ook bestaat bestaat dan het risico dat boerenbedrijven gedwongen worden te stoppen. Daarvoor waarschuwt gedeputeerde Harold Hofstra in het programma Over Flevoland Gesproken. De provincie probeert de boeren in het gebied te winnen voor een drastische vermindering van de stikstofoverlast in het nabijgelegen natuurgebied Weerribben-Wieden. Van de ongeveer zeventig boeren hebben nog geen vijftien zich tot nu toe gemeld bij de provincie om mee te werken. "Een aantal van hen wil de stikstofuitstoot verlagen door te innoveren", vertelt Hofstra. "Er zijn ook agrariërs bij die geen opvolger hebben en die willen praten over het afstoten van hun bedrijf." Hofstra merkt dat het grootste deel van de boeren nog afhoudend reageert. "Ze weten dat ze iets moeten, maar ze willen wel weten: wanneer is het genoeg?" De gedeputeerde wijst er op dat de boeren mogelijk slechter af zijn als ze niet meewerken aan het halen van de reductiedoelen. "Op 1 juli 2023 beoordeelt het rijk of wij die reductie kunnen halen. Als het niet lukt, neemt het rijk de regie over. Dan zou het rijk bepaalde plekken kunnen aanwijzen om op te kopen. Maar ik wel het echt niet zo ver laten komen."

Leerdammer: twee zwaluwen maken nog geen zomer

Leerdammer: twee zwaluwen maken nog geen zomer Er heerst al langere tijd grote onvrede onder de boeren van Leerdammer. Tientallen boeren hebben de overeenkomst dit jaar al opgezegd en een veelvoud daarvan denkt er serieus over na hetzelfde te doen. Om de twijfelaars toch te behouden heeft Leerdammer daarom de melkprijs spectaculair verhoogd. Met een stijging van ruim 6 cent per kg in de laatste twee maanden steekt Leerdammer de concurrentie de loef af. Maar het is de vraag of dat genoeg is. Uit gesprekken met Leerdammer boeren blijkt dat het vertrouwen in Leerdammer en vooral de nieuwe eigenaar Lactalis nog steeds heel klein is. Boeren die de voorjaarsvergaderingen in Dalfsen en Woudenberg hebben bezocht weten te melden dat Leerdammer een weinig overtuigend verhaal heeft. “We móeten de markt wel volgen” aldus Leerdammer, maar de manier waarop het wordt gezegd wekt de indruk dat Leerdammer dat met grote tegenzin doet, en alleen maar omdat ze bang zijn nog meer boeren te verliezen. Garanties voor de toekomst in de vorm van een referentieprijs wil Leerdammer niet geven. Daarnaast is er het slechte imago van de nieuwe eigenaar Lactalis. Zoals eerder gemeld heeft Lactalis ruim tien jaar deelgenomen aan een kartel in Spanje, dat tot doel had om de melkprijzen kunstmatig laag te houden. Uit onderzoek van de Spaanse mededingingsautoriteit blijkt dat Spaanse boeren per jaar ongeveer 3 cent per kg melk benadeeld zijn. Meer dan 2000 Spaanse boeren hebben zich inmiddels aangesloten bij een collectieve actie om dit melkgeld alsnog uitbetaald te krijgen (zie bijlage 1 en 2). Om zijn onafhankelijkheid van Lactalis te benadrukken probeert Leerdammer de indruk te wekken dat de melkprijs in Schoonrewoerd wordt bepaald, maar dat gelooft bijna niemand. Wie goed luistert hoort tussen de regels door dat Lactalis een stevige vinger in de pap heeft bij het bepalen van de melkprijs. Nu alle melkfabrieken op zoek zijn naar nieuwe boeren vragen veel Leerdammer boeren zich dan ook af of het verstandig is om de melk zonder afspraak over de melkprijs te blijven leveren aan een onderneming waarvan de eigenaar op zo’n smerige manier met Spaanse collega’s is omgegaan. “Een onbetrouwbare hond laat je ook niet loslopen op je erf. Die leg je vast, om ellende te voorkomen. Zo moet Lactalis wat betreft de melkprijs ook worden vastgelegd. Geef je Lactalis de vrije ruimte, dan krijg je daar spijt van”, aldus een kritische boer uit het midden van het land.

Grote leegloop dreigt bij Leerdammer

Grote leegloop dreigt bij Leerdammer Een jaar geleden is Leerdammer overgenomen door Lactalis. De grootste grootste zuivelonderneming ter wereld is voor 100% eigendom is van de familie Besnier. Deze familie, met een geschat vermogen van 12 miljard euro (zie bijlage 1) behoort tot de rijkste in Frankrijk. Zoveel geld verdienen aan zuivel, en een goede melkprijs betalen: kan dat samen gaan? Uit een overzicht uit LTO Internationale melkprijsvergelijking blijkt van niet. Want uit een vergelijking van de melkprijzen van vier grote Franse zuivelondernemingen over de periode 2010 tot en met 2019 blijkt dat de melkprijs van Lactalis jaar na jaar onderaan stond (zie bijlage 2). Hoe is de kennismaking met Lactalis de Nederlandse boeren bevallen? Om maar met de deur in huis te vallen: slecht. Na 12 maanden hebben tientallen boeren de overeenkomst met Leerdammer opgezegd, en een veelvoud daarvan overweegt om hetzelfde te doen voor 1 juli. De belangrijkste reden: de melkprijs van Leerdammer is de afgelopen 12 maanden sterk achtergebleven ten opzichte van de andere afnemers. Uit de melkprijsvergelijker van Boerenbusiness blijkt dat de kale melkprijs van Leerdammer in de jaren 2018, 2019 en 2020 tot de hoogste van Nederland behoorde (zie bijlage 3-5). Maar in de afgelopen 12 maanden, waarin Lactalis het voor het zeggen had, bungelde de kale melkprijs onderaan (zie bijlage 6). Zoals gezegd: een grote groep boeren heeft geen vertrouwen meer in Leerdammer en overweegt om de overeenkomst met Leerdammer voor 1 juli op te zeggen. Leerdammer is daar van op de hoogte. De vraag is nu wat Leerdammer (en Lactalis) hen te bieden heeft. Veel boeren eisen duidelijke afspraken over de melkprijs. Zij willen af van het melkprijsbeleid dat Leerdammer de vrije hand geeft bij het bepalen van de melkprijs. Dat melkprijsbeleid werkt alleen als er vertrouwen is, en dat vertrouwen is de afgelopen 12 maanden zwaar beschadigd door Leerdammer en Lactalis. Concreet betekent dit dat Leerdammer weer een referentieprijs zal moeten invoeren, die aantrekkelijk genoeg is om boeren aan zich te binden. Als Leerdammer dat niet wil, dan zal een grote groep boeren zijn heil ergens anders gaan zoeken, zo is de verwachting.

Wakker Dier eist verbod giftige koeienbaden

Minister Staghouwer (LNV) moet dieronvriendelijke voetbaden voor koeien per direct verbieden. Dit eist dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier in een brandbrief. De meerderheid van de Nederlandse melkveehouders laat zijn koeien regelmatig met hun klauwen door een bad giftige formaline lopen. Dit is bedoeld om te desinfecteren, maar wanneer koeien open wonden hebben brandt dit pijnlijk. Anne Hilhorst van Wakker Dier: “Afschaffen die handel.” Klauwontstekingen zijn een groot welzijnsprobleem bij melkkoeien. Ze ontstaan door een combinatie van harde stalvloeren en een hoge infectiedruk door poep. Om de klauwen van koeien te desinfecteren laten boeren hun koeien regelmatig door een laag water lopen: een voetbad. Dit desinfecteren kan met water en zeepsop, maar in de praktijk wordt er vooral formaline en andere giftige stoffen gebruikt. Formaline bijt in de wonden van koeien en werkt het genezingsproces zelfs tegen. Daarnaast kan het de ogen en luchtwegen van koeien en melkveehouders aantasten en is het kankerverwekkend. Vroegtijdige slacht Naar schatting heeft jaarlijks minstens de helft van de melkkoeien last van wonden of ontstekingen aan de klauwen. Aanhoudende infecties zorgen voor kreupelheid en pijn bij het staan en lopen. Veel koeien gaan om deze reden op jonge leeftijd naar de slacht. Hilhorst: “Dat ontstekingen alom voorkomen laat zien dat de melkveesector haar zaken niet op orde heeft.” Weidegang in plaats van gif Wakker Dier wil dat er meer wordt gedaan om ontstekingen preventief te voorkomen. Dit kan bijvoorbeeld door koeien vaker in de wei te zetten en door stalvloeren poepvrij en van zachter materiaal te maken. Daarnaast roept Wakker Dier minister Staghouwer op om omstreden en dieronvriendelijke middelen als formaline per direct te verbieden in de veehouderij. Bron: Wakker Dier

Melkprijs weidegang DOC al 4 jaar hoger dan bij A-ware

Een tijdje terug heeft GJ Bosch hier een tabel geplaatst waarin de melkprijzen van 7 melkfabrieken met elkaar worden vergeleken. Uit deze tabel heb ik de melkprijzen van a-ware en doc genomen en in een grafiek gezet. Het is duidelijk dat vanaf 2019 de melkprijs voor weidegang bij doc hoger ligt dan a-ware. Dit loopt op van 0,60 cent in 2019 tot 1,20 cent in 2022 (eerste drie maanden). Deze melkprijzen zijn uitgerekend bij 4,42% vet, 3,57% eiwit en een volume van 1.100.000 kg. Maar wat zegt dit nou voor melkveehouders met ander gehalten en een ander volume. Om dat te bepalen heb ik met de melkprijsvergelijker van boerenbusiness uitgerekend hoe groot het verschil tussen doc en a-ware wordt bij 700.000 kg en 2.000.000 kg en bij lage en hoge gehalten. De resultaten staan onder de grafiek. Bij lage en hoge gehalten zien we slechts een minimale verandering van het verschil. Bij een volume van 2.000.000 kg zien we geen verandering van het verschil. Alleen bij 700.000 zien we dat het verschil tussen doc en a-ware iets groter wordt. En dan is er nog geen rekening gehouden dat je bij doc nog extra kunt verdienen met de combinatie weidegang/vlog. Conclusie: melkveehouders van a-ware die meedoen aan de melkstroom weidegang zouden de afgelopen 3 jaar en dit jaar bij doc duidelijk meer voor hun melk hebben gekregen. En voor wie in het begin de overstap van doc naar a-ware hebben gemaakt is dit extra zuur. A-ware heeft aan hun de garantie gegeven om 1 cent boven doc uit te betalen. Deze belofte is a-ware niet nagekomen

Sterke aanwijzingen voor verboden afspraken tussen zuivelbedrijven

LeerdammerActueel is sinds begin januari op de hoogte van het gerucht dat twee zuivelondernemingen hebben afgesproken om geen boeren van elkaar over te nemen. Dit soort afspraken zijn verboden. De geruchten waren zo vaag dat wij geen aanleiding zagen om hier aandacht aan te besteden. Sinds twee weken beschikken wij over een serieuze aanwijzing dat dit gerucht waar is. LeerdammerActueel beschikt namelijk over een bevestigingsmail van de ACM (Autoriteit Consument en Markt) waaruit dit blijkt. Omdat we slechts over een serieuze aanwijzing beschikken, heeft LeerdammerActueel besloten om een deel van de inhoud, waaronder de namen van de twee ondernemingen, weg te lakken. We willen de goede naam van deze ondernemingen niet ten onrechte aantasten. De afgelopen twee weken hebben wij geprobeerd om meer hard bewijs voor deze verboden handeling boven tafel te krijgen. Dat is ons niet gelukt. Wel schijnen meerdere boeren over bewijs in te beschikken. LeerdammerActueel doet daarom een oproep aan iedereen die over bewijs beschikt om dit bewijs met ons te delen. Lak alles wat je niet wilt delen weg en stuur dit naar leerdammeractueel@gmail.com. Doe in ieder geval een melding bij de ACM. Dit soort verboden afspraken hebben tot gevolg dat de concurrentie tussen de zuivelondernemingen afneemt, met lagere melkprijzen als gevolg. Niet alleen de boeren die aan particuliere ondernemingen leveren hebben hier last van. Het werkt ook door in de garantieprijs van Friesland Campina.

pasmelder verder in het nauw.. uitspraak rechter

PAS-melders verder in het nauw door uitspraak rechter De algemene lijn van het niet-handhavend optreden tegen PAS-melders in afwachten van legalisatie is niet langer vol te houden. De overheid moet de wet volgen en handhaven tenzij uit onderzoek anders blijkt, aldus twee recente rechterlijke uitspraken. De rechtbank Oost-Brabant wil dat de provincie Noord-Brabant de specifieke situatie van PAS-melders in kaart brengt en pas daarna besluit al of niet handhavend op te treden. Het belang van een Natura 2000-gebied telt daarbij zwaar. De huidige lijn van de provincie om niet handhavend op te treden tegen PAS-melders vanwege een eventuele toekomstige legalisatie kan niet door de beugel. Dit stelt de rechter in een aantal recente uitspraken. PAS-melders kunnen zelf ook extra maatregelen nemen. De kosten hiervan kunnen waarschijnlijk wel gedeclareerd worden bij de overheid, aldus de rechtbank. Provincie moet handhaven De natuuractiegroep Mobilisation for the Environment (MOB) eist in deze zaken dat de provincie handhavend optreedt tegen twee biomassacentrales in Eindhoven en Odiliapeel. Beide centrales hebben jaren geleden een melding van hun activiteiten gedaan onder het Programma aanpak stikstof (PAS). Omdat de Raad van State in 2019 het PAS vernietigde, hebben deze bedrijven daardoor alsnog een vergunning nodig terwijl ze al jaren in werking zijn. De provincie weigert op te treden omdat het in hun ogen bedrijven zijn die ‘onbedoeld’ in overtreding zijn. Daarom zou handhaving onevenredig zijn bij een ‘tijdelijk illegale situatie’. Bovendien zou het slechts gaan om een geringe stikstofdepositie bij deze beide biomassacentrales. Erg algemene afweging Volgens de rechtbank geldt deze situatie voor bijna alle PAS-melders en is het wel een erg algemene afweging die te veel afbreuk doet aan de plicht van de provincie om te handhaven. Om niet te handhaven, moet de provincie eerst alle feiten en omstandigheden van het specifieke geval in kaart brengen. Pas daarna kan worden afgewogen of handhaven onevenredig is. Een PAS-melder hoeft ook niet lijdzaam te wachten op het PAS legalisatieprogramma Daarnaast hoeft volgens de rechter een PAS-melder ook niet lijdzaam te wachten op het PAS legalisatieprogramma. De PAS-melder kan ook zelf in actie komen, door het treffen van bijvoorbeeld extra emissiereducerende maatregelen of door extra salderen. Deze extra kosten zijn volgens de Brabantse rechter mogelijk zelfs te verhalen op de overheid bij een geslaagd beroep op het vertrouwensbeginsel. De opmerking dat het zou gaan om slechts een geringe stikstofdepositie op Natura 2000-gebieden overtuigde de rechtbank totaal niet. Dat is niet onderzocht en ‘vele kleine beetjes hebben toch een groot gevolg’. De provincie moet juist bij vergunningverlening kijken naar de cumulatieve effecten met andere activiteiten die gevolgen hebben voor de Natura 2000-gebieden, aldus de rechter. Onvoldoende onderbouwd MOB wordt door de rechtbank volledig in het gelijk gesteld. De provincie heeft onvoldoende onderbouwd en gemotiveerd dat handhavend optreden zo onevenredig is dat afgezien kan worden van acties tegen de biomassacentrales. De specifieke omstandigheden zijn onvoldoende in kaart gebracht en er is onvoldoende ingegaan op de staat van het Natura 2000-gebieden die de gevolgen ondervinden. De provincie krijgt twaalf weken de tijd om een opnieuw een besluit te nemen over het handhavingsverzoek van MOB. Het is onwaarschijnlijk dat hoger beroep zal slagen Volgens de voorman van MOB, Johan Vollenbroek, blijkt uit deze uitspraken dat rechtbanken klaar zijn met loze beloftes van kabinet om PAS-melders te legaliseren. Vollenbroek: “Opnieuw blijkt dat PAS-melders niet over rechten beschikken en dat recht ook nooit hebben gehad, ook niet toen het PAS nog niet door de Raad van State onverbindend was verklaard. Een PAS-melding was een administratieve handeling.” Vollenbroek acht een gang van de provincie naar de Raad van State kansloos. “Het is onwaarschijnlijk dat hoger beroep zal slagen omdat de uitspraken juist zijn gebaseerd op de door de Raad van State vast gehanteerde beginselplicht tot handhaving.”

Geachte Statenleden, Gedeputeerden, Gemeenteraadsleden en collega’s

Geachte Statenleden, Gedeputeerden, Gemeenteraadsleden en collega’s, Nadat we als sector al 2 jaar lang de Zwarte Piet toegespeeld hebben gekregen (en nog steeds) door de overheid, media en RIVM is de oplossing volgens ons nabij. Als Farmers Defence Force Drenthe (FDF Drenthe) zijn wij van mening dat de agrarische sector niet het probleem, maar juist de oplossing is voor de grote en lastige vraagstukken waar o.a. Drenthe (Nederland) op dit moment voor staat. Het continu sturen in een richting van zogenaamde kringlooplandbouw door de overheid, en zelfs door een aantal van onze eigen zogenaamde landbouw belangenbehartigers, om een op papier gecreëerd probleem op te lossen heeft erin geresulteerd dat de politiek en een klein deel van de burgers is gaan geloven in beweringen dat wij het in het verleden alles verkeerd hebben gedaan. Kringlooplandbouw is niet de oplossing. Maar wat dan wel? Een kringloopmaatschappij is de oplossing! Als je de gehele maatschappij in een kringloopmodel zou zetten, dan zal de landbouw in dit model maar een klein stukje innemen, echter wel het belangrijkste stukje. De landbouw zorgt voor voedsel, de landbouw kan voor groen gas zorgen, de landbouw neemt de stikstof- en CO2-uitstoot weer in zijn geheel op en neemt daarnaast ook nog een aanzienlijk groot deel van de stikstof- en CO2-uitstoot op van de rest van de maatschappij. Kortom, er had nooit ingezet moeten worden op kringlooplandbouw maar op een kringloopmaatschappij. Als eerdergenoemde punten beter benadrukt worden in de maatschappij, dan wordt het nut van de landbouw in Nederland veel beter in beeld gebracht en zal dit voor meer waardering en een breder draagvlak voor de landbouwsector zorgen. Echter, door de drang naar het innen van projectgelden en het meebewegen van diverse landbouwpartijen, met veelal groeperingen met linkse (propagandistische) ideeën waarin de boeren en hun belangen als ondergeschikt worden weggezet, zijn we momenteel in een situatie terecht gekomen waarin (negatieve) framing van de landbouw aan de orde van de dag is. De oplossing? Als FDF Drenthe willen wij inzetten op een langdurige oplossing voor de stikstofproblematiek (van en in de maatschappij), alsmede voor de Kaderrichtlijn Water, de klimaatopgave en de komende warmtetransitie, zodat wij allemaal een goed toekomstperspectief kunnen hebben met een bijbehorend goed verdienmodel voor alle inspanningen die wij dagelijks leveren voor het maken van (h)eerlijk voedsel voor de vele miljoenen mensen in dit land (en daarbuiten). Wij zijn van mening dat we als landbouwsector, Provincie en Gemeenten de handen ineen moeten slaan en moeten gaan kijken naar realistische oplossingen om de vele miljarden uit Den Haag die beschikbaar worden gesteld op een juiste manier te gebruiken. Wij zijn voorstander van het inzetten op de plaatsing van mestvergisters (die enkel bedrijfseigen mest gebruiken, dus geen mest van buitenaf en zonder input van andere afvalstromen van buiten het bedrijf) bij zoveel mogelijk veehouderijbedrijven en de daarmee gewonnen gasproductie terug te leveren op het bestaande gasnet. Nederland wil namelijk van het gas af, maar de huidige infrastructuur en het huidige elektriciteitsnetwerk zijn niet berekend op het verwarmen van alle woningen in Nederland door middel van elektriciteit. De grotere steden zijn waarschijnlijk wel op deze manier te verwarmen middels een warmtenet, maar voor de buitengebieden in o.a. Drenthe zal dit niet haalbaar zijn. Door het groene gas afkomstig uit de Drentse landbouw kunnen deze dorpen en buitengebieden via het huidige gasnet verwarmd worden. Mestvergisting reduceert de stikstofemissie uit de stal en bij het aanwenden op het land voor een aanzienlijk groot deel, wat de afwaardering van landbouwgrond naar landschapsgrond of zonering rondom Natura2000 gebieden overbodig maakt, aangezien het daarbij draait om emissie die vrij komt bij aanwending van de mest. Daarnaast kan met een goed verdienmodel van de gasproductie er nog een mestscheider en stikstofkraker achter geplaatst worden wat erin resulteert dat de Drentse landbouw op termijn kan produceren zonder of met een zeer beperktere inzet van kunstmest. Bij de productie van kunstmest zijn enorme hoeveelheden aardgas nodig. Bovenstaande zal tezamen met depositiebepaling in Natura2000 gebieden en het verwerken van de uitkomsten hiervan in de probleemsetting er toe leiden dat er grote stappen gezet kunnen worden richting de doelstellingen. De Kritische Depositiewaarde behalen in de Habitats in alle gebieden is een utopie. Daarbij spoelt de stikstof in vergiste mest minder snel uit wat weer bijdraagt aan de waterkwaliteit, wat met het oog op de Kaderrichtlijn Water weer een groot voordeel is. Daarnaast reduceert mestvergisting ook het vrijkomen van methaan uit mest omdat dit opgevangen wordt en daarmee dus bijdraagt aan het verlagen van de CO2-uitstoot en dus het verminderen van het CO2 probleem. Het is wetenschappelijk onderbouwd dat de veehouderij per saldo geen broeikasgassen uitstoot aangezien de uitstoot van methaan meer dan volledig wordt gebruikt tijdens de groei van de voedergewassen ten behoeve van het levensonderhoud van onze dieren. Als wij deze groene methaan afvangen en leveren als gas aan de rest van de maatschappij dan zullen onze gewassen tijdens de groei grijze CO2 opnemen die afkomstig is van de uitstoot door de burger. Hiermee zorgen wij als landbouw voor het deels sluitend maken van een kringloopmaatschappij. Daarnaast verwerkt de landbouw vele afvalstromen afkomstig uit de maatschappij door het te voeren aan onze dieren en wordt het zodoende weer omgezet in hoogwaardig voedsel, de uitstoot van methaan gaat hierbij weer in het gasnet terug naar de maatschappij. Kortom, een kringloopmaatschappij sluitend maken, dat is waar het over zou moeten gaan! Als FDF Drenthe zijn wij van mening dat: · Bovenstaande oplossingsgerichte methode, tezamen met het onderzoeken (en meten!) van de daadwerkelijke neerkomende stikstofdepositie met herkomstbepaling een oplossing biedt met toekomstperspectief en een verdienmodel voor de agrarische sector; · Bovenstaande oplossingsgerichte methode, tezamen met het onderzoeken (en meten!) van de daadwerkelijke neerkomende depositie en met kijken naar meerdere drukfactoren die de staat van de natuur beïnvloeden een oplossing biedt voor de natuur; · Dat bovenstaande oplossingsgerichte methode de Provinciale maatschappij (de burger) een betaalbare oplossing biedt voor de grote vraagstukken waar men de komende jaren voorstaat. Als FDF Drenthe vragen wij de Drentse politiek, Gedeputeerde Staten en de diverse fracties, maar ook de gemeentelijke politiek om samen met ons als landbouw de handen ineen te slaan en te gaan voor een rechtvaardige benadering en onderbouwing van de gestelde problemen en bovenstaande oplossing na te streven, een oplossing die ook op langere termijn houdbaar is. Wij willen nogmaals benadrukken dat de landbouw in de provincie de oplossing is en niet het probleem! Als FDF Drenthe zijn wij ons er van bewust dat bovenstaande oplossing een flinke investering zal vragen. Echter, met de vele miljarden afkomstig uit Den Haag kan er wellicht een deel ingezet worden tezamen met de goede en constructieve wil uit de (Drentse) landbouwsector. Deze oplossing kan Drenthe de eerste echte circulaire provincie van Nederland maken. Als FDF Drenthe geven wij hiermee een oplossing die zowel burger, provincie, gemeenten en landbouw economisch perspectief biedt en een uitkomst voor meerdere problemen is waar we als maatschappij de komende jaren mee te maken zullen hebben. Dit in tegenstelling tot eerdere plannen van collega landbouw belangenbehartigers, deze plannen bieden de landbouw geen perspectief en beperken het toekomstperspectief door beperking van gebruiksmogelijkheden van de grond en het beperken van de productiecapaciteit van het al bestaande bedrijf. Deze plannen zijn daarnaast uitsluitend houdbaar met langdurige subsidies of inkomensondersteuning voor een hele lange termijn. Als FDF Drenthe streven wij naar gezonde landbouwbedrijven in de provincie Drenthe die structureel bijdragen aan het sluitend maken van de kringloopmaatschappij en daarnaast bijdragen aan een goede balans tussen maatschappij en natuur. Wij vinden het belangrijk dat de jeugd van nu en de opvolger van morgen perspectief zien in de landbouw sector in Drenthe en er daardoor weer zin in krijgen om de (ouderlijke) bedrijven voort te zetten en daarmee het grote belang van de Drentse landbouw in de kringloopmaatschappij ook voor de toekomst te behouden. Zodat de burger van de toekomst er ook dan nog van zal kunnen profiteren. Als FDF Drenthe zijn wij ons ervan bewust dat bovenstaande oplossing iets meer tijd kost dan Den Haag en de Provincie voor ogen heeft, maar om te komen tot realistische en goede oplossingen gaat zorgvuldigheid boven snelheid. De huidige werkwijze om met stoom en kokend water gehaast te komen met oplossingen die het probleem enkel virtueel oplossen zijn door de maatschappij niet gewenst en daarnaast voor de langere termijn zeker niet houdbaar. Als Drentse Statenleden en Gedeputeerden vertegenwoordigt u de Drentse bevolking waardoor u op uw positie gekozen bent. Zij hebben recht op een goede door de Drentse bevolking gedragen oplossing, ook al kost dit iets meer tijd dan de door landelijke politieke gestelde deadline. Kringloopmaatschappij sluitend maken, dat is waar het over moet gaan! Met vriendelijke groet, Farmers Defence Force Drenthe

Fosfaatrechten, Dierrechten en stikstof

Na de kamerbrief van LNV 24 december is er terecht onrust ontstaan over een passage in de brief. Daar rept de minister in haar nadagen over invoering dierrechten. Veehouders bellen terecht verontrust, maar ook wij weten het niet. Ik zal mijn gedachtegang weergeven waarom er misschien een denkrichting die kant op is. Met fosfaatrechten gaat de veestapel nooit meer groeien, dat is een vaststaand feit. Er is alleen een mogelijkheid dat gerealiseerde en nog niet in gebruikte stalruimte op plekken opgevuld wordt. Dus een verschuiving tussen bedrijven. Een mogelijke inperking van die gerealiseerde stalruimte is een inperking op het vrij gebruik van het eigendom. Dat even ter info. Anderzijds levert (generieke) korting van fosfaatrechten geen stikstof op om bijv PAS meldingen of reductie voor de "stikstof deken" . Dierrechten zouden dat misschien wel tot doel kunnen hebben. Daarnaast is er het regeerakkoord. Dat is een (onhaalbaar) versnellingsakkoord op het gebied van stikstof waarbij de doelen van het halen van de KDW op 74 % van het areaal in 2030. We hébben in de WOB stukken kunnen zien hoe regie op ruimte en naar een Ontspannen Nederland op bestelling van de overheid is ontstaan met steun van LTO, RFC, COSUN en Agractie. En voor de goede orde, bovenstaande weergave is op basis van een niet gevalideerd model en niet wetenschappelijk onderbouwde doelen. Daarnaast is deze interpretatie niet wat de Brusselse VHR van een lidstaat verlangd. Hieronder een paar kaarten die uit de plannen komen en hun doorrekening en daarnaast het weerleggen van de onhaalbare KDW doelen zoals in regeerakkoord wordt gesteld.

Het Lactalis -effect op de melkprijs van Leerdammer

Het Lactalis-effect op de melkprijs van Leerdammer Negen maanden geleden werd bekend dat Leerdammer zal worden overgenomen door Lactalis. Deze overname is door veel leveranciers van Leerdammer met de nodige twijfels ontvangen, gezien de reputatie van Lactalis als betaler van een slechte melkprijs. Kan er na negen maanden al van een Lactalis-effect op de melkprijs van Leerdammer worden gesproken? LeerdammerActueel heeft deze vraag proberen te beantwoorden aan de hand van het melkprijzenoverzicht van GJ Bosch. Daar waar GJ Bosch de gemiddelde melkprijzen per zuivelonderneming voor het hele jaar 2021 heeft berekend, heeft LeerdammerActueel dit gedaan voor de tweede helft van het jaar. De uitkomst van dit onderzoek is alarmerend. Leerdammer betaalt de laagste melkprijs in de tweede helft van 2021. LeerdammerActueel heeft een lid van de Leerdammer klankbordgroep van om een reactie gevraagd. “Deze melkprijs is zeer teleurstellend en Leerdammer onwaardig. Van de producent van Europa’s grootste kaasmerk mag worden verwacht dat zij hun leveranciers beter betalen. Lactalis laat hiermee zien wat ze van plan is. Arie Griffioen (de nieuwe manager melkvoorziening) zegt dat er op dit moment wordt nagedacht over de nieuwe strategie en dat hij daarom nog niks kan zeggen over de melkprijs, maar het eerste jaar geeft mij weinig vertrouwen in de toekomst. Ik hoor van veel leveranciers dat ze nadenken om Leerdammer te verlaten, en dat begrijp ik.”

Koeien boertje


Topics
0
Reacties
0
Volgers

Over mij

Woonplaats: Ijsseldelta
Leeftijd: 38jr
Laatst online: 3u geleden

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering